Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Monster Beats by Dr. Dre Pro

    jeg kjøpte meg nylig heads by dr.dre , utrolig bra lyd i di , bassen er det i hvertfall ingen mangel med [Bilde] jeg har heilt hvite , jeg betalte mye før di og
    men jeg er fornøyd med monster beats by dr.dre pro [Bilde] betalte 3000 kr med frakt , men hva absolutt hvert det...
    InnerFidelity:
    http://www.innerfidelity.com/content/monster-beats-dr-dre-pro

    [...]

    Summary
    At the top of the article I said I thought the Beats by Dre Pro hit one and a half of their four target audiences. For DJs, full marks; the other half is the half of “hard core music lovers” who don’t care about the health of their ears, these headphones will do a great job of playing music loud for them while their hearing lasts. DJs however, will appreciate the excellent ergonomics, apparent durability, and great sound in loud environments of the Beats Pro. I heartily recommend these headphones to the guys behind the turntables.

    For the rest of us who enjoy all detail and color of our music, and for audio professionals and musicians who need to hear what’s going onto the tape (well … nobody uses tape anymore, do they), I find the Beats Pro overpriced underperformers. Not recommended … but I have to add that if they were really made for DJs, it doesn’t much matter.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefonkategorien har passert 10.000 innlegg

    10000 jagged-smile-wordpress.jpg


    Kategorien "Hodetelefoner" har i løpet av 23.07.2012 passert 10.000 innlegg.

    Omfangsstatus
    Kategorien "Hodetelefoner" har 11.06.2012 kl. 11.00:
    • Tråder: 194
    • Innlegg: 8,977
    M.a.o. er den allerede større enn en del andre HFS-kategorier, og ganske nær en del andre, spesielt hvis vi fortsetter med minst samme volum og tempo som vi har hatt de siste 18 mnd.
    Kategorien "Hodetelefoner" har 23.07.2012 kl. 20.25:
    • Tråder: 225
    • Innlegg: 10.009
    Dette er 1032 innlegg i løpet av en periode på 6 uker hvilket er 42 dager. Vi har dermed følgende antall innlegg per:
    • Uke: ca. 171
    • Dag: ca. 24,5
    Det er 23 uker igjen av 2012. Hvis vi fortsetter med samme tempo, vil vi skrive ytterligere ca. 3930 innlegg, og med en liten økning er det fullt mulig at vi passerer 14000 innlegg innen utgangen av 2012. Da vil vi ha gått fra å være blant de små kategoriene til å være en mellomstor kategori. Hvis det fortsetter, vil vi skrive ca. 9000 innlegg per år, og være blant de største mellomstore med 23000 innlegg ved utgangen av 2013.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefonkategorien er permanent

    ^^^

    Dagen er ikke over, og jeg har tenkt frem og tilbake, og på kort sikt finner jeg det mest hensiktsmessig å lage en ny kategori. Dette vil vise hvor mye aktivitet som omhandler hodetelefoner, og alt som er relatert til hodetelefoner bør diskuteres i denne kategorien. Hvis det blir få temaer så kan det flyttes til Hifi Generelt --> underkategori: Hodetelefoner.

    Høres det greit ut for dere?
    Hvor lang tid har vi på oss for å demonstrere (tilstrekkelig) aktivitet? Det blir jo (formodentlig) snart sommer, og da kan HFS-aktiviteten være (noe) lavere enn i resten av året.
    Vi må jo se ut året eller deromkring, men jeg tror det er behov for en egen kategori, så den blir nok liggende fast.
    Har vi så langt tilstrekkelig innleggsvolum?
    Kategorien blir stående den, ingen tvil om det. Gratulerer med 10.000 innlegg.
    Kategorien "Hodetelefoner" erpermanent, og har altså allerede fullført prøvetiden etter kun 6 uker.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har tenkt litt på dyre hodetelefoner jeg har lyttet til og deres kvaliteter og oppe i mitt i hode er det de to tyske toppmodellene jeg vil rangere som de beste (har lyttet til toppmodellen til Grado, Denon, Sennheiser, Beyer og Audeze). Med tanke på pris og godord som er skrevet om de ulike hodetelefonene er konklusjonen min litt på tvers av normalen.

    Ellers har jeg bestilt Sennheiser CX300 II, med halv pris og fri frakt kommer de på 189 kroner, tenkte de kan være greie å ha på fly. Har hatt storebroren tidligere men jeg takler ikke å bevege meg med propper i ørene så bruksområdet er begrenset.
     
    Sist redigert:

    InExile

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    60
    Antall liker
    2
    Gratulerer med 10.000 innlegg! Mulig at ni skal sende et takk til møkkavær.no?

    Pressmelding: pga tekniske problemer er Juni innstilt! Vi sender derfor reprise av Februar til vi har løst problemet:).
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    jeg kjøpte meg nylig heads by dr.dre , utrolig bra lyd i di , bassen er det i hvertfall ingen mangel med [Bilde] jeg har heilt hvite , jeg betalte mye før di og
    men jeg er fornøyd med monster beats by dr.dre pro [Bilde] betalte 3000 kr med frakt , men hva absolutt hvert det...
    InnerFidelity:
    Monster Beats by Dr. Dre Pro | InnerFidelity

    [...]

    Summary
    At the top of the article I said I thought the Beats by Dre Pro hit one and a half of their four target audiences. For DJs, full marks; the other half is the half of “hard core music lovers” who don’t care about the health of their ears, these headphones will do a great job of playing music loud for them while their hearing lasts. DJs however, will appreciate the excellent ergonomics, apparent durability, and great sound in loud environments of the Beats Pro. I heartily recommend these headphones to the guys behind the turntables.

    For the rest of us who enjoy all detail and color of our music, and for audio professionals and musicians who need to hear what’s going onto the tape (well … nobody uses tape anymore, do they), I find the Beats Pro overpriced underperformers. Not recommended … but I have to add that if they were really made for DJs, it doesn’t much matter.
    er høre tlf sine det , beste av alle jeg har prøvd i hvertfall...
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har noen sett eller hørt disse Beyerdynamic hodetelefonene. Hendig størrelse. Ser ut til og være lukket også. mvh. Guit
    Beyer_Dynamic_DT_4eb3f750a6d4c.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ja, tenker på at hvis jeg skulle ha supplert med en til så ville jeg nok pr. dags dato gått for HD800.

    Men jeg har gitt meg selv innkjøpsstopp når det gjelder kostbare ting og godt er det for jeg har brukbart utvalg nå (DT770, HD600, K701, T1).
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hørte på HD 800 nylig. Noe mere punch enn hva jeg er vant til. Fantastisk byggekvalitet. Men vare uvant med diskantgjengivelsen. Litt lysere enn hva jeg er vant til. Fikk ikke noe særlig tid til sammenligning, selv om jeg hadde Koss'n liggende i bilen. Får bedre tid neste gang:) Tenkte denne Beyerdynamic 1350 modellen kan være et alternativ til elektrostatene jeg har. mvh Guit
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic DT 1350 og Sennheiser HD 25-1 II og Amperior

    Har noen sett eller hørt disse Beyerdynamic hodetelefonene. Hendig størrelse. Ser ut til og være lukket også. mvh. Guit
    Vis vedlegget 146280
    [...]
    Tenkte denne Beyerdynamic 1350 modellen kan være et alternativ til elektrostatene jeg har. mvh Guit
    Les gjerne "InnerFidelity's "Wall of Fame" Ear-Pad Sealed".

    beyerdynamic DT 1350 har fått mye ros, mens synet på beyerdynamic T 50 p, som ser ganske lik ut, er mer blandet.

    Se gjerne innerFidelitys "The Awesome Beyerdynamic DT 1350" skrevet av Tyll Hertsens 20.06.2011.


    Sennheiser HD 25-1 II og den mer påkostede utgaven Sennheiser Amperior er aktuelle alternativer.

    Se gjerne innerFidelitys "The Most Excellent Sennheiser Amperior and HD 25-1 II" skrevet av Tyll Hertsens 09.03.2012.

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    De bedre hodetelefonenes kvaliteter

    flagship_five_wallpaper.jpg


    Har tenkt litt på dyre hodetelefoner jeg har lyttet til og deres kvaliteter og oppe i mitt i hode er det de to tyske toppmodellene jeg vil rangere som de beste (har lyttet til toppmodellen til Grado, Denon, Sennheiser, Beyer og Audeze). Med tanke på pris og godord som er skrevet om de ulike hodetelefonene er konklusjonen min litt på tvers av normalen.
    [...]
    Du befinner deg neppe ute i normalfordelingens haler.

    Sennheiser HD 800 er vel ansett. Alle/de fleste er enige om at den er teknisk god. En del ønsker dog noe litt annet, f.eks. en morsommere hodetelefon. Jeg får ofte en fornemmelse av at Sennheisers hodetelefoner kanskje mer er observasjons- og analyseverktøy enn gåsehudgeneratorer og/eller moro.

    beyerdynamic T 1 er etter min mening meget bra, og jeg vet at du og jeg langt fra er alene om å mene det.

    beyerdynamic T 5 p er teknisk ikke like god som beyerdynamic T 1, men den er antagelig en av de beste lukkede med god (passiv) isolasjon. Det virker som om meningene om T 5 p varierer ganske mye. Den gav et godt inntrykk når jeg tidligere i år hørte den i butikk under rimelig gode forhold og kunne sammenligne med T 1. Side 66 i "Head-Fi Summer 2012 Buying Guide" inneholder en tilsynelatende god oppsummering ang. beyerdynamic T 5 p. Se sitat i innlegg #155 i tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner".

    Denon AH-D7000 er ikke teknisk like god som de ovennevnte tyskere. Den er imidlertid god nok på dette området til at man kan verdsette dens øvrige kvaliteter. Jeg har tidligere benyttet begrepet "kosehodetelefon", og det synes jeg fremdeles er bra. Hi-Fi klubben har dessverre priset denne for høyt i forhold til ovennevnte konkurrenter.

    Grado PS1000 og GS1000i: Jeg har ikke hørt den første (eller PS500) og GS1000i kun kort under relativt dårlige butikkforhold, og kan derfor ikke uttale meg basert på egne erfaringer. Det jeg har lest tyder på at Grados dyrere hodetelefoner ikke er på samme nivå som bl.a. de tyske konkurrentene. De er allikevel gode nok til at en del verdsetter deres øvrige kvaliteter. Andre mener at Grado RS1i, RS2i og kanskje PS500 (oppå-øret-modeller) er mer konkurransedyktige, bedre kjøp og de "sanne" Grado-hodetelefoner. Grado-hodetelefoner er dessverre betydelig overpriset i Norge, og er dermed enda mindre aktuelle for oss.

    Audeze LCD2 og LCD3: Jeg har heller ikke hørt disse. Jeg blir dog ofte noe forvirret av det jeg leser. Mange er meget entusiastiske, andre synes de er bra, men ikke nødvendigvis noe bedre enn f.eks. de tyske, mens atter andre ikke helt forstår de andres entusiasme. Jeg er dog blitt såpass nysgjerrig at jeg ønsker å høre dem, forhåpentlig i løpet av året.

    HiFiMAN HE-500 og HE-6: Jeg har heller ikke hørt disse og en del av tankene om Audeze, gjelder også disse. Det virker dog som om særlig HE-500 er en balansert og vellykket konstruksjon, mens HE-6 er en noe mer spesiell og på flere måter krevende modell. Jeg er også her blitt såpass nysgjerrig at jeg ønsker å høre dem, forhåpentlig i løpet av året.

    Audio-Technica anses vel ofte å være noe litt for seg selv. De gode modellene er teknisk gode nok til at man kan verdsette deres kvaliteter. purrin skrev det slik, og jeg tror dette er en god beskrivelse:
    post #366 of 3163 11/22/11
    • purrin
    • Always plotting
    • 3,176 Posts. Joined 8/2008
    • Location: Orange County, CA
    Well I broke down and ordered it. I have to admit that I secretly like a lot of the Audio Technica's despite how wierd they sound. They know how to do wierd right, or at least better than Grado.
    Ultrasone Signature PRO og kanskje Edition 8: Det virker som om meningene om Ultrasone varierer ganske mye. Signature PRO har fått mye ros, og mange liker Edition 8 som begge er lukkede. Jeg har ikke hørt førstnevnte og har foreløbig hørt alt for lite på sistnevnte til at jeg kan uttale meg basert på egne erfaringer.

    Victor/JVC HP-DX1000: Jeg tror de fleste er enige om at Denon AH-D7000 er en teknisk bedre hodetelefon. Den har allikevel noen kvaliteter som gjør at noen er meget glade i den og foretrekker den fremfor både Denon AH-D7000 og andre teknisk bedre hodetelefoner. Så langt er jeg blant de som foretrekker Denon AH-D7000 fremfor denne.

    Fostex TH900 har fått mye ros av de som har hørt den over lengre tid hjemme hos seg selv. Den er slik jeg har oppfattet det, en videreutvikling/-raffinering av Foster-konstruksjonen som benyttes i Denon AH-Dx000-serien. Jeg liker Denon AH-D7000 meget godt, og basert på det og brukeromtalene, ønsker jeg å høre dem, forhåpentlig i løpet av året.

    AKG har vel for tiden ingen produkter i dette segmentet(?)

    STAX SR-009 og SR-007 bør også nevnes i en slik sammenheng, men er samtidig kanskje litt på siden bl.a. fordi de krever spesialhodetelefonforsterkere. Igjen har jeg hørt for lite på SR-007 og foreløbig alt for lite på SR-009 til at jeg kan uttale meg basert på egne erfaringer. Det er dessuten fullt mulig at hodetelefonforsterkervalg kan ha betydning, og de færreste har mange hodetelefonforsterkere som passer for STAX.

    Disse hodetelefonene bør sannsynligvis nevnes, men de er så(pass) nye at jeg hverken har hørt dem eller vet særlig mye om dem:
    • Sennheiser HD 700
    • Denon AH-D7100
    Har jeg glemt noe(n) av betydning?

    Tillegg:
    Ultrasone Edition 10: Jeg hoppet over denne, men den bør vel nevnes for kompletthetens skyld. Jeg har ikke hørt den. Dette er en modell som i hvert fall kan kalles omstridt. Mange liker den ikke. Mange andre mener at lydkvaliteten på langt nær står i forhold til prisen. Dette kan passe med at den nok på mange måter er laget for å være et luksusprodukt. Ultrasone har fått kritikk for dette med flere modeller - at de er for opptatt av utseende i forhold til lydkvalitet. Noen liker den og en del mener den i og for seg er bra, men at den dessverre koster (betydelig) mer enn lydkvaliteten tilsier. Dette er altså en hodetelefon man bør prøve før man kjøper, og man bør også ha prøvd noen konkurrenter for å ha en viss idé om hva man kan få av lydkvalitet for en gitt pris.

    TakeT H2+ har nå fått norsk importør og bør vel også nevnes for kompletthetens skyld. Jeg har ikke hørt den. Se tråden "Taket H2+ og TR2".

    Prisnivået varierer mellom verdensdeler
    Vi leser gjerne mange nordamerikanske test- og brukeromtaler. Disse er ofte farget av prisnivået i USA. Der har amerikanske produkter gjerne gunstigere pris enn i Europa, mens europeiske produkter er dyrere enn i Europa. Prisforholdet mellom amerikansk og europeisk utstyr er altså forskjellig, og gjerne omvendt, i USA og Europa inkl. Norge.

    Dette betyr at f.eks. beyerdynamic og Sennheiser gjerne kommer bedre ut i Norge enn amerikanske produkter, mens det er omvendt i USA. Sennheiser HD 800 er vel rimeligst i Norge og Audeze LCD2 i USA. Forskjellene for Grado er (vel) større og mer ugunstige(?)

    Priser hos HeadRoom i USA:
    Fabrikant
    Modell
    Pris $
    Audeze
    LCD2 Bamboo
    995,00
    Audeze
    LCD3
    1945,00
    beyerdynamic
    T 1
    1399,00
    beyerdynamic
    T 5 p
    1399,00
    Grado
    GS1000i
    995,00
    Grado
    PS1000
    1695,00
    Sennheiser
    HD 700
    999,95
    Sennheiser
    HD 800
    1499,95

    Headfonia befinner seg i Indonesia.
     
    Sist redigert:

    InExile

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    60
    Antall liker
    2
    Audeze LCD2 og LCD3: Jeg har heller ikke hørt disse. Jeg blir dog ofte noe forvirret av det jeg leser. Mange er meget entusiastiske, andre synes de er bra, men ikke nødvendigvis noe bedre enn f.eks. de tyske, mens atter andre ikke helt forstår de andres entusiasme. Jeg er dog blitt såpass nysgjerrig at jeg ønsker å høre dem, forhåpentlig i løpet av året.
    Jeg tilhører den gjengen som synes de er bra men ikke "bedre" enn HD800. HD800 har et bredere lydbilde og en lysere signatur som tiltaler meg. De med HD800 har kanskje en lukket variant på siden om som ikke er riktig like detaljert og mer "allround". Det kan for eksempel være Denon Dx000 til å ha der lekkasje av lyd er et problem. Derfor havner LCD2 mitt imellom og kommer ikke til bruk. Når man deretter skal oppgradere så glir man gjerne inn på Stax og i mitt tilfelle SR-009 som i henhold til min mening er enda mer detaljert og har et mer "naturlig" lydbilde enn HD800. For meg så hadde det nok blitt "billigere" og gå direkte på Stax i utgangspunkt.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    HD800 er svært gode de, ingen tvil om det. Skulle jeg valgt mellom dem og Stax SR-007, så ville jeg valgt japaneren.

    SR-009 har vaket i bakgrunnen som en endestasjon, men alle sier den er så "lys og detaljert" - at jeg vet ikke om jeg noen gang kommer til å løse billett til den endestasjonen. "Detaljert" er mitt langdistansetog og som transporterer meg fra musikkholdeplass til musikkholdeplass. "Lyst" er et tog jeg kan være ombord på og nyte turen i svært korte øyeblikk.
     

    InExile

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    60
    Antall liker
    2
    Jeg tykker det er vanskelig med rett definisjon av "lys" i den her sammenhangen. Når jeg lyttet til SR-009 første gang så oppfattet jeg de som "lysere" enn for eksempel LCD2. Men det tror jeg har å gjøre med at de har veldig bra kontroll på diskant og føljer bra hele veien ut, også på vanskelige spor med mye "loudness aktig" innspilling. Samtidigt følger mellomregister og bass det samme sporet og blir kanskje ikke fremhevet på samme måte som med LCD2.

    Nå tykker jeg de er "nøytral" og klin ærlige med innspillingen og musikk. Instrument og vokal høres ut som jeg forestiller meg det i natura. Det gjør at jeg kan fokusere på de deler som jeg selv velger å fokusere på uten å anstrenge meg eller bare nyte av helheten. Lydbilde er ikke like 3D aktig som på HD800 der det i blandt kan høres som du sitter mitt i lokalet, men litt mer distansiert men likevel med bredde. Problemet mitt er at jeg ikke har et bra vokabulær med bra definisjon som beskriver lyd som jeg hører det. Derfor kanskje jeg bør la være, det forvirrer mer enn å hjelpe!

    Ta "Sting - Blood red rooses" for eksempel ikke så komplex, her vil jeg at "stampen i gulvet" (bass) skal høres stramt og hurtig og ikke ligge kvar eller overdrevet. Stemmen til Sting skal fremgå klart og ikke dovt (diskant / mellanregister). Nå gjør LCD2 en bra jobb her også men det "runger" mer i stampen og stemmen er ikke fult like klar som med SR-009. Derfor opplever jeg de som mer nøytral, jeg er mer for lysere signatur og stram bass i utgangspunkt. Noen annen hadde trolig ment at bassen blir alt for "tam" og de er alt for lyse (det jeg oppfatter som klar). Nå lytter jeg MYE på akustisk musikk og der er det for meg VELDIG viktig at ikke noe "stikker ut" for at instrument skal høres så naturlig som mulig.

    Eller ta "Wim Mertens - Struggle For Pleasure" her høres alle instrument helt klart og naturlig for meg på lav volume med SR-009, jevnfører jeg deretter med LCD2 så blir det nesten som en tynn "film" (bomull igjen) ligger fremfor hvilket gjør at jeg må anstrenge meg for høre det samme med samme volume. Det her kommer sikkert mange oppleve som for "lys" medens for meg blir det "klar".

    Det er jo ikke så konstig at det blir dyrt med så kraftig nedsatt hørsel, ikke sant. Og ja, jeg har pressfold på buksene, og jeg spiller fremdeles vinyl ;) Kings of Leon og Adele har jeg aldri hørt om...
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    roughroadahead_1211.jpg


    Disclaimer - og ikke nødvendigvis like kjent for alle som leser inntrykk av lydprodukter. og da inkludert hodetelefoner.


    Vi har ulik oppfattelse av lyd rent klinisk. HRTF (Head Related Transfer Function) er en variabel. Kort sagt så er HRTF hvordan lyd påvirkes fra den forlater elementet i hodetelefonen, til lyden treffer trommehinnen. Med andre ord før lyden i det hele tatt oppfattes rent praktisk. Deretter så er det en variabel til, og det er om man har såkalt normalhørsel eller ikke. Noen har nedsatt hørsel i gitte frekvenser, som en følge av hørselsskade, mens andre har såkalt normalhørsel – men allikevel svekket som en følge av alder. Det som skiller hørselsskade fra aldring, er at sistnevnte fordeler seg typisk jevnt over et stort intervall av frekvenser, mens hørselsskade kan være relatert til kun et smalt intervall.

    Vi har også ulik oppfattelse av lyd rent emosjonelt. Vi kan da heller kalle dette for musikk enn lyd, for å relatere det mer opp mot det emosjonelle og subjektive. Noen elsker mye bass og diskant, og synes ikke mellomtonen er så viktig. Andre kan foretrekke såkalt stram og nøytral bass og mye diskant, da de liker mer detaljert lyd. Nå er utfordringen at det man mener man foretrekker rent subjektivt, ikke er så lett å skille fra det som gjelder rent klinisk. To personer kan oppfatte en hodetelefon relativt ulikt, selv om man benytter samme musikkfil, DAC og forsterker.

    Årsaken til at man oppfatter ting ulikt, kan selvsagt også skyldes at man de facto liker ulike lydsignaturer (den subjektive variabelen), men også at det er kliniske forhold man ikke er klar over som agerer som et filter for musikken. Og, dette kompliserer det hele – og medvirker til at det ikke alltid er så lett å tolke beskrivelser av en gitt hodetelefon på ulike diskusjonsfora.

    Så, er det en ting til – og det er den tredje variabelen; gruppetenking. Noen uttaler seg også om en gitt hodetelefon uten nødvendigvis å ha hørt den selv – men refererer videre på ulike fora hva de har lest – men da fremstilt som egne meninger. Videre så er det jo også slik at dersom man skulle oppfatte noen parametere for en gitt hodetelefon annerledes enn hva brorparten av brukerne er enige om, så krever det litt mot å poste dem. Så, det kan være at enkelte brukere, selv om de skriver det de reelt hører og oppfatter, unnlater å poste inntrykk på enkeltparametere som går utenfor hva flertallet har dannet som en “fasit”.

    Det som er viktig for den som skal danne seg et inntrykk av om en gitt hodetelefon passer på å gjøre grundig research (les; reflektér over mange postings på ulike fora). Ved å lese mange andres inntrykk, så dannes det et konsensus, som naturlig nok reflekterer hva flertallet mener. Selv om konsensus er å anse som “riktig”, så er det en fare for at “one size, doesn't fit you” vil gjelde for den potensielle kjøper.

    Moralen er å høre ting selv, og har man ikke den muligheten – så bør det og kritisk vurdere delelementene i et konsensus være et kompenserende tiltak man må utføre selv. Dette er viktig, da det er kjent at flere hodetelefonprodusenter (ikke bare Audeze og HiFiMAN) har modeller med avvik i produksjonen. F. eks. HD800, T1 og andre har vært beskrevet som å lyde ulikt. Om dette skyldes produksjonsavvik alene, vet jeg ikke med sikkerhet. Jeg vil mene det er noe her, da de ulike frekvensgrafene som medfølger enkelte hodetelefoner, viser at grafene er ulike. Det kan skyldes også feilmarginer under selve målingene. Med andre ord enda en variabel å ta hensyn til.

    Når da denne disclaimer er formidlet, så skal den være i bakhodet når man leser inntrykk postet av alle.
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kilde: The Audeze Flagship Headphone – The LCD 3 | AudioHead

    "As with all things audiophile, the devil is always in the details and the LCD-3 has resolution in spades. More so than any other headphone,"

    "Throughout my pursuit for audio perfection, I have noticed that occasionally many very excellent-sounding, exciting headphones will also be accompanied by a touch of listening fatigue over extended sessions. I have, no doubt, shied away from a few purchases for this very reason. "

    "I have been lucky enough to audition many top-tier headphone systems including the Stax SR-009 ($5200) and the discontinued Sennheiser electrostatic HE-90 Orpheus, but I did not have either of them on hand to make direct comparisons for this review. From my experience with both of them I do recall that bass presentation was not the first thing “struck me” about their sound. I also don’t recall the bass leaving me with a lasting impression. This may be the area where the LCD-3 showcases it greatest achievements, beautiful natural-sounding bass that has no equal. Audeze has had great showing of high-end headphones in a short time period, I cannot wait to see what they drum up next."

    Disclaimer: LCD-3 er nok (dessverre / heldigvis) ikke for alle.
     

    InExile

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    60
    Antall liker
    2
    Vis vedlegget 146404

    Disclaimer - og ikke nødvendigvis like kjent for alle som leser inntrykk av lydprodukter. og da inkludert hodetelefoner.
    He, he, en varselskilt. Nå er det på tide å komme seg ut i sola tenker jeg:).

    Personligen så hadde jeg fokusert på å få på plass begrep og definisjoner. Hvilke hodetelefoner i listen er definert som lys, mørk respektive nøytral og hvorfor? I den her prisklassen så handler det om detaljer. Det kan derfor være greit å ha en utgangspunkt/referanse og et felles vokabulær som vi alle skjønner.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Den er ett sjeldent syn skal det sies ^^ sola altså.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fallgruver, fortolkning og gode råd

    Vis vedlegget 146404

    Disclaimer - og ikke nødvendigvis like kjent for alle som leser inntrykk av lydprodukter. og da inkludert hodetelefoner.


    [...]
    Når da denne disclaimer er formidlet, så skal den være i bakhodet når man leser inntrykk postet av alle.
    Dette innlegget, og gjerne noen lignende som du har skrevet, bør antagelig samles i en egen tråd slik at de er lett tilgjengelige. De drukner dessverre lett i denne tråden. Det svever for meg at jeg og flere andre også kan ha skrevet et og annet som passer sammen med dette.

    Det er dog mulig at dette egentlig passer bedre i wikien Høvdingen har lovet oss i løpet av sommeren enn i en tråd. Forumtråder blir dessverre gjerne dårlige krykkeløsninger når man skal drive dugnadsarbeid for å fremskaffe, lage og samle god informasjon.

    Og ja, hvis noen er i tvil, jeg er både enig i og roser innlegget.

    Tillegg:
    Loevhagen hadde allerede opprettet tråden "Sticky - Disclaimer - Vi har ulik oppfattelse av lyd, fordi..." slik jeg foreslo ovenfor, men dessverre uten kryssreferanse fra innlegget i denne tråden.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Noen med erfaring av de mer eksotiske sakene som har prøvd psb m4u 2. Er litt spent på hvor godt de hevder seg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    PSB M4U 2 og støykansellerende hodetelefoner

    Noen med erfaring av de mer eksotiske sakene som har prøvd psb m4u 2. Er litt spent på hvor godt de hevder seg.
    Jeg har ikke hørt PSB M4U 2, men det kan se ut som om det er en viss uenighet om den slik jeg skrev i går i tråden "Støykansellerende hodetelefoner!":

    Vi har noen få tråder om nettopp støykansellerende hodetelefoner.
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Noen med erfaring av de mer eksotiske sakene som har prøvd psb m4u 2. Er litt spent på hvor godt de hevder seg.
    Har hatt m4u 2 en måneds tid nå. Blant annet på en meget lang flyreise (Amsterdam - Sao Paulo - Belem). Testet før disse ble kjøpt Bose Q15 og B&W P5. De to sistnevnte faller igjennom lydmessig. Nå er ikke jeg noen headfi mann, men må si at eg ble veldig positivt overrasket. m4u 2 har tre modus, uten forsterkning, med forsterkning og med forsterkning og nc. Forsterkning gjør det lille ekstra som skal til for å gjøre en iphone som kilde til en skikkelig beatmaskin.

    Er blitt veldig glad i bassen fra m4u 2. Den er meget kontrollert og stram og går dypt. Også et godt detaljert lydbildet, og ikke minst stort. Hvordan det går an med headfi, vet eg ikke, men her slo psb de andre to klart.

    I tillegg til musikk, bruker jeg de til lydbøker. Nois cancelingen er her et must, spesielt på fly. Ikke like effektiv som Q15, som stenger alt ute. Du kan høre stemmer når NC er innkoblet, men det syns faktisk jeg er ok, ellers ville eg gått glipp av noen drinker på flyturen:). Det følger med plugg for tilkobling til flyanlegget, og for første gang må jeg si å ha hatt en tilfredsstillende opplevelse av en film på fly :).

    Etter 12+4 timer fly med PSBene nesten konstant på øret, opplevde eg ikke noe lyttetretthet, selv når spillelista TRØKK gikk en god stund. Lyttetretthet har vært mitt store problem med headfi tidligere.

    Anbefaler at du tar en lytt til disse. Tror du vil bli positivt overrasket (hvis du da ikke allerede er i headfi nirvana). Skal du ha en god HT for reising, så er NC absolutt en nødvendighet, selv om det hørbart går litt ut over lyden når den kobles inn. Skal du bruke en smarttelefon som kilde, så er også den ekstra forsterkning nødvendig for å ta musikken fra "god" til "moro".
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ...
    Dette innlegget, og gjerne noen lignende som du har skrevet, bør antagelig samles i en egen tråd slik at de er lett tilgjengelige. De drukner dessverre lett i denne tråden. Det svever for meg at jeg og flere andre også kan ha skrevet et og annet som passer sammen med dette.
    ...
    Dette gjelder alle innlegg som postes i denne tråden. Nå som vi har fått et eget forum bør denne tråden låses og kun brukes til eventuelle referanser.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Denne trådens bruk(sområde)

    Nå som vi har fått et eget forum bør denne tråden låses og kun brukes til eventuelle referanser.
    Det er jeg uenig i.

    Emner som har egne tråder bør benyttes istedenfor denne. Det gjelder f.eks. de ferske innleggene om PSB M4U 2 som jeg har forsøkt å dirigere til tråden "Støykansellerende hodetelefoner!" siden det er en generell tråd for nettopp støykansellerende hodetelefoner.

    I andre tilfeller bør man opprette en ny tråd slik f.eks. mteinum gjorde i går for "Taket H2+ og TR2" og jeg og flere andre stadig gjør.

    Jeg synes allikevel at denne tråden kan og bør benyttes til bl.a. nyheter som foreløbig ikke fortjener en egen tråd, generelle forespørsler og tips av mer kortvarig verdi (f.eks. gode hodetelefontilbud), osv.

    Jeg synes allerede at vi er på god vei, men noen kan nok fremdeles bli flinkere til å finne rett tråd, og hvis så ikke finnes, opprette en ny tråd med fornuftig tittel og emnebeskrivelse. Dårlig konstruerte tråder har dårligere utsikter.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    Nipton

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    3
    Hmm ser etter et par Denon AH-D2000. Finner ingen online :/ noen som kan hjelpe med links?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Produksjonsstans for Denon AH-Dx000

    Hmm ser etter et par Denon AH-D2000. Finner ingen online :/ noen som kan hjelpe med links?
    Repetisjon:

    I april 2012 ble det offentlig kjent at produksjonen av Denon AH-Dx000 stanses.

    Du skal formodentlig ha flaks for å finne nye Denon AH-Dx000 nå. Det var til dels manko allerede ved produksjonsstans.

    Denon har dog lansert flere nye modeller som formodentlig kommer i salg senere i år.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tillegg:
    Loevhagen hadde allerede opprettet tråden "Sticky - Disclaimer - Vi har ulik oppfattelse av lyd, fordi..." slik jeg foreslo ovenfor, men dessverre uten kryssreferanse fra innlegget i denne tråden.
    Ja @Loevhagen, denne er godt skrevet og formulert. Når man i tillegg, under emosjonelle forhold, kan legge til både humør og dagsform (som begge kan svinge relativt mye) - samt ulikt lyttenivå (volum) så der det mange faktorer som genererer "avvik" i lytteopplevelse.

    Og, som for Hi-Fi generelt: Noen oppsett låter bedre for enkelte sjangre enn andre - og viseverca. Her er det én stor fordel med Head-Fi. Det er noe enklere å ha flere kombinasjoner.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kan noen gi meg én god grunn til at denne konglomeraten fortsatt er aktiv? Jeg får OCD av å se på dette! Vil bare rydde tråden! Hjelp meg å spare helsa; lag nye tråder!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ekstrahering av informasjon til nye tråder, trådoppretting m.m.

    Kan noen gi meg én god grunn til at denne konglomeraten fortsatt er aktiv? Jeg får OCD av å se på dette! Vil bare rydde tråden! Hjelp meg å spare helsa; lag nye tråder!
    Det er ikke noe i veien for å gå gjennom denne tråden og ekstrahere informasjon til nye tråder. Man kan f.eks. opprette tråder om AKG K 550 og Shure SRH940 og kopiere alle innlegg og delinnlegg om disse fra denne tråden til de nye. Jeg har gjort det i noen av de nye trådene jeg har startet, f.eks. "Project Sunrise, Horizon og Ember".

    Det er dessverre fremdeles litt for mye sløvskap rundt innleggsplassering, trådvalg og evt. trådoppretting.

    Jeg har også inntrykk av at en del brukere synes det er et visst tiltak å opprette en tråd, men at de lettere skriver et innlegg om et emne/produkt hvis en passende tråd allerede eksisterer. Nye gode tråder kan altså gi økt kvalitetsaktivitet.

    Det er dog også en del på HFS som tar for lett på trådoppretting. Dårlig trådstart gir som regel en dårlig tråd. Se gjerne "(Råd for) start og oppfølging av tråder". Tråddublettering er heller ikke ønskelig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tråddublettering er heller ikke ønskelig.
    Noe det dessverre har lett for å bli. Mange starter ofte en "spørsmålstråd" > dvs f.eks. spm. om en spesifikk htlf - uten å i forkant sjekke om det allerede finnes en eksisterende tråd som omhandler produktet - igjen > dessverre.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tråder for kjøpshjelp

    Tråddublettering er heller ikke ønskelig.
    Noe det dessverre har lett for å bli. Mange starter ofte en "spørsmålstråd" > dvs f.eks. spm. om en spesifikk htlf - uten å i forkant sjekke om det allerede finnes en eksisterende tråd som omhandler produktet - igjen > dessverre.
    Jeg har over lengre tid tenkt at vi kanskje burde starte (tre) tråder for de som ønsker kjøpsråd/-hjelp slik at vi unngår inflasjon av slike tråder som uansett ofte kan bli ganske like. De har noe slikt på Head-Fi.org, men jeg har ikke undersøkt hvor godt det virker i prakis. Jeg har så langt tenkt noe á la dette:
    • Kjøpshjelp: Hodetelefon
    • Kjøpshjelp: Hodetelefonforsterker
    • Kjøpshjelp: Hodetelefon + hodetelefonforsterker
    Trådene må ha en innledning med noen krav og regler om hva de som ønsker hjelp skal og bør opplyse om, hva de bør ha lest før de spør o.l.

    Se Head-Fi.orgs "++RECOMMENDATIONS THREAD++ i.e. Don't start a new thread: ask for advice HERE! [Please read OP]".
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kan noen gi meg én god grunn til at denne konglomeraten fortsatt er aktiv? Jeg får OCD av å se på dette! Vil bare rydde tråden! Hjelp meg å spare helsa; lag nye tråder!
    Det er ikke noe i veien for å gå gjennom denne tråden og ekstrahere informasjon til nye tråder. Man kan f.eks. opprette tråder om AKG K 550 og Shure SRH940 og kopiere alle innlegg og delinnlegg om disse fra denne tråden til de nye. Jeg har gjort det i noen av de nye trådene jeg har startet, f.eks. "Project Sunrise, Horizon og Ember".
    Ekstrahere informasjon er vel og bra, men da bør man lukke den slik at ny informasjon ikke tilkommer. En person med moderasjonsrettigheter vil kunne splitte tråden i logiske segmenter og tillate at de opprinnelige posterne står – altså ikke tredjeparts siteringer. Dette er en langt bedre løsning, men den er ekstremt tidkrevende for en så omfattende tråd som dette. Jeg tror derfor ikke dette vil bli gjort.

    Det er dessverre fremdeles litt for mye sløvskap rundt innleggsplassering, trådvalg og evt. trådoppretting.

    Jeg har også inntrykk av at en del brukere synes det er et visst tiltak å opprette en tråd, men at de lettere skriver et innlegg om et emne/produkt hvis en passende tråd allerede eksisterer. Nye gode tråder kan altså gi økt kvalitetsaktivitet.
    Og derfor bør man heller ikke oppmuntre til dette ved å la en tråd som dette stå åpen.

    Det er dog også en del på HFS som tar for lett på trådoppretting. Dårlig trådstart gir som regel en dårlig tråd. Se gjerne "(Råd for) start og oppfølging av tråder". Tråddublettering er heller ikke ønskelig.
    Det er bedre med 10 dårlige tråder som drukner i mengden, så lenge minst 1 god får oppmerksomhet. I motsetning vil flere lange tråder inneholde noen gode poster som drukner i en mengde av dårlige.

    At noen oppretter tråder for problemstillinger som har vært oppe tidligere ser jeg heller ikke på som unaturlig. Folk vil ha oppmerksomhet om seg og sin sak, og det forstår jeg godt. Å poste en omfattende problemstilling om matching av amp og et par Audeze i en lang Audeze-tråd vil kunne drukne i mengden, der som her. Videre er det slik at det kommer nye produkter, slik at en gammel tråd med anbefalinger av amp vil kunne være irrelevant senere. Folk har også forskjellige lydpreferanser - noe som også bør komme til uttrykk i etterspørselen. Da er det like greit å lage en ny tråd selv om problemstillingen har vært oppe tidligere.

    Eksempel: Person liker varm lyd og lurer på god amp til lcd2. Han lager tråden: "Hvilke hodetelefonforsterkere gir Audeze LCD2 varm lydsignatur?"
    Eksempel: Person liker nøytral lyd og lurer på det samme. Han lager tråden: "Hvilke hodetelefonforsterkere gir Audeze LCD2 gir nøytral lyd?"

    PS: Ikke meningen å virke som en gretten gubbe her, men det er store SEO-fordeler ved at det opprettes individuelle tråder også. God SEO-praksis vil lede mer relevant trafikk til nettstedet og i sin tur gi et bedre community. Jeg har drevet med webutvikling siden siste halvdel av 90-tallet, jeg driver mange nettsteder, også forum (ikke på størrelse med HFS), så jeg vet hva jeg snakker om når det gjelder dette.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg har over lengre tid tenkt at vi kanskje burde starte (tre) tråder for de som ønsker kjøpsråd/-hjelp slik at vi unngår inflasjon av slike tråder som uansett ofte kan bli ganske like. De har noe slikt på Head-Fi.org, men jeg har ikke undersøkt hvor godt det virker i prakis. Jeg har så langt tenkt noe á la dette:
    • Kjøpshjelp: Hodetelefon
    • Kjøpshjelp: Hodetelefonforsterker
    • Kjøpshjelp: Hodetelefon + hodetelefonforsterker
    Dette synes jeg er en dårlig idé. Den fratar en person muligheten til å være midtpunkt i sin egen problemstilling, ie egen tråd. Den fjerner også viktige SEO-elementer som f.eks. relevant title element for hver problemstilling.

    Man kan ikke systematisere alt på en så rigid måte at fleksibilititet og moro går ut av aktiviteten.

    Edit: Ironien i alt dette er at jeg diskuterer forumpraksis og webutvikling i 'den store hodetelefontråden' :D
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Organisering og bruk av kategorien "Hodetelefoner"

    [...]
    Eksempel: Person liker varm lyd og lurer på god amp til lcd2. Han lager tråden: "Hvilke hodetelefonforsterkere gir Audeze LCD2 varm lydsignatur?"
    Eksempel: Person liker nøytral lyd og lurer på det samme. Han lager tråden: "Hvilke hodetelefonforsterkere gir Audeze LCD2 gir nøytral lyd?"
    Disse trådtitlene og trådene er helt greie. Problemet er ofte at brukere oppretter tråder á la "Hodetelefonforsterkere for Audeze" når de mener en av de ovenfor. Hva de faktisk ønsker fremgår dessverre ofte heller ikke av deres første innlegg, men avdekkes først ad omveier og mellom linjene et stykke eller langt ut i tråden. Det er faktisk frustrerende, og fører ofte til at mange helt forgjeves har skrevet gode innlegg som dessverre bommer på målet som altså var et helt annet sted enn man trodde.

    PS: Ikke meningen å virke som en gretten gubbe her, men det er store SEO-fordeler ved at det opprettes individuelle tråder også. God SEO-praksis vil lede mer relevant trafikk til nettstedet og i sin tur gi et bedre community. Jeg har drevet med webutvikling siden siste halvdel av 90-tallet, jeg driver mange nettsteder, også forum (ikke på størrelse med HFS), så jeg vet hva jeg snakker om når det gjelder dette.
    SEO er formodentlig "Search engine optimization"? Jeg har lagt merke til at du er vel glad i forkortelser man ikke (nødvendigvis) kan forvente at hififolk skal kunne. SPL er antagelig OK, SEO er det neppe.

    Vi er helt enige i at vi ønsker en god tråd om hvert emne (hva nå enn emne begrenses til). Jeg synes dog at det kan være nyttig med en diversetråd i tillegg. Det er dog mulig at vi etterhvert bør opprette en ny tråd for dette formålet og med klare regler postulert i første innlegg (det må i så fall gjøres skikkelig og gjennomtenkt).

    Det jeg ikke helt har funnet ut, er hvordan man kan/skal oppdra mennesker som åpenbart ikke har særlig innsikt i eller talent for informasjonsorganisering, til å "gjøre det rette". Det har kanskje du? Gode forslag mottas med stor takk. HFS-ledelsen ønsker ikke å holde stramme tøyler med revidering av trådtitler, åpningsinnlegg, osv. Det må derfor isteden ordnes vha. f.eks. positive (foregangs-/forbilde)eksempler og appell om innsats til felles beste.

    Jeg har forøvrig en god stund lurt på om vi burde ha en egen tråd om organisering og bruk av kategorien "Hodetelefoner". Da kan vi ha slike diskusjoner der, og lettere henvise til denne informasjonen og "vedtakene" vi fatter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn