Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.157
    Torget vurderinger
    11
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

Noen gnikker på båter, biler, hunder, katter, kjerringa, luksusludder. Andre gnukker på lyspærer, det er da en snill hobby, eller :eek:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    834
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

Haha. Tenk at noen ikke ser forskjell på rør og pærer. Hallo?!?!

Jeg merker at du er på glid, Loevhagen. Det er ingen vei rundt, er det vel? ;)

Loevhagen skrev:
    Minner meg om når jeg hadde en røramp i stereoanlegget og kjøpte rør fra nettbutikker - og satte meg ned på kjøkkenet for å pusse / rense alle pinnene på rørene - kona trodde jeg var gone mental. Pusse lyspærer. Makan til nerdedusteri. ::)

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.157
    Torget vurderinger
    11

^^ Like ^^

Ett bilde av hele og, mulig ?

KML

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Antall liker
    70
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1

Utseende alene gjør jo at man får lyst på både rørkonstruksjoner og Woo Audio sine produkter! ;D

KapteinUfattelig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    107
    Torget vurderinger
    4

Jeg har hatt mine Hifiman HE-500 noen uker nå og står overfor valget å beholde dem eller oppgradere til Audeze LCD-2.

I løpet av disse ukene har jeg hatt mange gode stunder med HE-500, bare glemt hifi og kost meg stort med musikken. Vel, "glemt hifi" og "glemt hifi" . Mye vil ha mer og når man leser om andres enorme opplevelser med LCD-2 lurer jeg på om jeg gikk glipp av noe når jeg prøvelyttet til dem i butikken.

Klart, de låter ulikt. I mine ører er HE-500 sprudlende, frisk, har en kontant, kjapp bass og det hele henger veldig godt sammen. LCD-2 er mildere, har en del mindre romfølelse, men har en deilig, deilig mellomtone til å dø for, samt en fyldig bass; kanskje en ørliten smule rund og lite punchy.

Så, før jeg foretar siste sammenligning med egne ører:
    Dere som har hørt begge, hva er det som gir dere ulik OPPLEVELSE med dem og hvordan vil dere beskrive denne forskjellen?

Jeg håper dere har tid til å svare før dette innlegget drukner i alle de andre svært gode innleggene i tråden her :)

T

Tittentei

Guest

Sieveking har et hodetelefonstativ som kalles Omega. Disse er ganske fine, men meget dyre. Jeg vet at det eksisterer kopier av disse rundt forbi, blant annet i plexiglass, men det ser ikke ut til at noen selger dem på eBay lenger.

Er det noen som kan tipse om leverandører?

KML

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Antall liker
    70
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1

I likhet med deg KapteinUfattelig oppfatter jeg HE-500 som mer åpen og med mer informasjon/energi i toppregisteret. De oppfattes som mer luftig/diffus, samt at lydbildet virker større. De er også litt lettere i bunnregisteret enn LCD-2.
    LCD-2 oppfatter jeg som mer fyldig over hele linja, men med et lydbilde hvor elementer i musikken i større grad plasseres i midten av lydbildet. Dette gjør at lydbildet virker smalere. Det foregår dog mye både i bredden og høyden i lydbildet på dem, men av en eller annen grunn dras mye av informasjonen inn mot midten sammenliknet med andre hodetelefoner. Mistenker at det kan være på grunn av filten som dekker elementets bakside og skråstillingen inn mot øret på grunn av formen på lærputene, men det er ren spekulasjon. Om det er "korrekt" at lyden skal formidles slik eller ikke skal jeg heller ikke uttale meg om, men jeg må innrømme jeg foretrekker et større og mer tredimensjonalt lydrom i lyttesammenheng. :)
    Bassen og mellomtonen i LCD-2 er fantastisk, og man blir aldri lyttetrett med dem egentlig, med mindre man irriterer seg over den litt heftige (overdrevne) fylden og at man ikke får med seg detaljer man gjerne er vant til å få servert (i mitt tilfelle Stax).

Ergonomisk sett fant jeg HE-500 bedre når det gjaldt hodebøylen da denne fordeler vekten bedre utover kraniet. Ved LCD-2 blir vekten fordelt på toppen av kraniet, samt at trykket mot siden av kraniet er større. Dog, ved å tweake med de ergonomiske innstillingene på 'fonene endte jeg opp med å nesten ikke legge merke til å ha dem på hodet. Nå opplever jeg dem som veldig komfortable. Personlig syntes jeg også putene på LCD-2 også var langt mer behagelig enn HE-500, men alt er jo preferansesak.

Vil for ordens understreke at dette er rent subjektive oppfatninger. Basert på egen og andres erfaring innen denne hobbyen kan det godt være du synes noe annet.

Edit: Måtte jo legge ved noen bilder av dem, utseende er det ikke noe å si på. Bildekvaliteten derimot, den beklager jeg ::)

Edit 2: Kan legge til at ved direkte A/B testing var det også overraskende mange likheter mellom LCD-2 Rev.2 og HE-500.

Vedlegg

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    834
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

Jeg betraker ikke LCD-2 som noen oppgradering fra HE-500. Det høres du som du er strålende fornøyd, behold dem. Så kan du spare til en LCD-2 å ha i TILLEGG, hvis ikke noe annet har dukket opp innen den tid.

KapteinUfattelig skrev:
    Jeg har hatt mine Hifiman HE-500 noen uker nå og står overfor valget å beholde dem eller oppgradere til Audeze LCD-2.

I løpet av disse ukene har jeg hatt mange gode stunder med HE-500, bare glemt hifi og kost meg stort med musikken. Vel, "glemt hifi" og "glemt hifi" . Mye vil ha mer og når man leser om andres enorme opplevelser med LCD-2 lurer jeg på om jeg gikk glipp av noe når jeg prøvelyttet til dem i butikken.

Klart, de låter ulikt. I mine ører er HE-500 sprudlende, frisk, har en kontant, kjapp bass og det hele henger veldig godt sammen. LCD-2 er mildere, har en del mindre romfølelse, men har en deilig, deilig mellomtone til å dø for, samt og en fyldig bass; kanskje en ørliten smule rund og lite punchy.

Så, før jeg foretar siste sammenligning med egne ører:
    Dere som har hørt begge, hva er det som gir dere ulik OPPLEVELSE med dem og hvordan vil dere beskrive denne forskjellen?

Jeg håper dere har tid til å svare før dette innlegget drukner i alle de andre svært gode innleggene i tråden her :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    999
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

Jeg har nå levd med LCD-2 og HE-500 relativt lenge og brukt dem uendelig mye. De samme eksemplarene ble utlånt til bladet "Hjemmekino" til en omtale i nr. 11/2011. Majoriteten av innholdet i den omtalen reflekterer også hva jeg mener om forskjellen / likheten mellom LCD-2 og HE-500 (det jeg ikke er enig i er på noen få parametrene som ikke betyr noe for selve lydkvaliteten / -opplevelsen, så jeg lar det ligge).

Omtalen og kommentar til den: HER

Hva er det du savner med HE-500 da, KapteinUfattelig? Ikke noe poeng å bytte ut HE-500 med LCD-2 dersom du liker HE-500 så mye at du egentlig ikke kan peke på noe spesifikt du savner. :)

I motsetning til enkelte andre, så synes jeg at LCD-2 er en oppgradering i forhold til HE-500 - på de parametrene som appellerer mest til mine ører.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    4

Noen som har noen meninger om AKG K550? Har ikke prøvd å sammenligne direkte med K701 og K272, men liker definitivt det jeg hører. Eneste er at de må ha en skikkelig forsterker for å yte sitt beste. Hadde i utgangspunktet håpet at de skulle kunne brukes rett fra lap-top'en, men dette fungerer ikke like bra som K272.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    999
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

Ellers så registrerer jeg at ardilla og undertegnede har svært lik smak i hodetelefoner. Men vi har ingen like DAC-er og/eller hodetelefonforsterkere. Hadde vært kjekt å ha hørt sine favoritt hodetelefoner på andre kilder / forsterkere. :)

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    834
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

Loevhagen skrev:
    I motsetning til enkelte andre, så synes jeg at LCD-2 er en oppgradering i forhold til HE-500 - på de parametrene som appellerer mest til mine ører.
    Jeg tillater meg å kommentere på denne. LCD-2 er en oppgradering i forhold til HE-500 på noe, mens det er omvendt på andre parametere. Nå skal det sies at jeg har rev.1. Jeg har a/b-et dem mot rev.2. og fant forskjellen overraskende stor. Men jeg a/b-et også mot HE-500 samtidig.

De har hver sin smak, men er i samme klasse.

Uansett vil jeg gjenta min oppfordring om ikke å oppgradere vekk noe man storkoser seg med. Hele poenget med head-fi er å fylle opp huset med et arsenal av hodetelefoner slik at man alltid har variasjon, i motsetning til de stakkarene som kun forholder seg til et enkelt høyttaleroppsett.

@KapteinUfattelig - vil du ha varm og deilig mellomtone, kan du jo gå for litt Fostex T50RP-modding. Selv umoddet er det plater jeg foretrekker den på av de hodetelefonene jeg har.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    834
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

Jeg har hørt HE500 og LCD-2 r1 og 2 på V200 ;) Du får si ifra hvis du er på hovedstaden da vettu.

Loevhagen skrev:
    Ellers så registrerer jeg at ardilla og undertegnede har svært lik smak i hodetelefoner. Men vi har ingen like DAC-er og/eller hodetelefonforsterkere. Hadde vært kjekt å ha hørt sine favoritt hodetelefoner på andre kilder / forsterkere. :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    999
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

Takk for tilbudet, ardilla. :) Og, som deg så gjentar jeg at KU ikke bør bytte ut HE-500 kun for byttets skyld.

I ettermiddag tok jeg frem HE-500 / G100 / Hegel HD10 - etter å ha benyttet LCD-2 / V200 / Rega DAC en god stund. Ganske anderledes, men jeg liker det. :)

ayaboh skrev:
    Noen som har noen meninger om AKG K550?
    Anfield har vel en grei erfaring med disse, og kan sikkert dele litt.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    834
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

Har ikke hørt dem selv, men hvis du ikke har googlet deg ferdig, vil jeg be deg spørre Tyll, han liker dem og hang dem opp på sin Wall of Fame
    ( http://www.innerfidelity.com/content/innerfidelitys-wall-fame )

http://www.innerfidelity.com/content/wonderfully-competent-akg-k550-sealed-headphone
    http://www.youtube.com/watch?v=uYQ_PPvD9Bk

ayaboh skrev:
    Noen som har noen meninger om AKG K550? Har ikke prøvd å sammenligne direkte med K701 og K272, men liker definitivt det jeg hører. Eneste er at de må ha en skikkelig forsterker for å yte sitt beste. Hadde i utgangspunktet håpet at de skulle kunne brukes rett fra lap-top'en, men dette fungerer ikke like bra som K272.

L

lasse5214

Guest

Hallo

Artig tråd :)

Jeg vurderer å skaffe meg hodetelefon i nærmeste framtid.

Trenger noen tips og råd.

Hva trenger jeg egentlig? Bortsett fra hodetelefoner da.
    Har en liten rør forsterker som kanskje kan brukes?
    Den har ht utganger og en rca inngang og volum.

Vil gjerne lytte til Spotify og cd plater.

10 tusen er det jeg kanskje kunne tenke meg å bruke.

Mvh

Lasse :)

L

lasse5214

Guest

Nei den har kun ht utganger og en st rca inngang.

Det er denne her
    Mulig at 2 x 1,5 watt er for lite for hodetelefoner?

Finnes det forresten bra trådløse løsninger med hodetelefoner?

Jeg er ikke avhengig av noe superlyd.

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.157
    Torget vurderinger
    11

lasse5214 skrev:

Det er denne her

Det gjør det sikkert, jeg er nok ikke den rette til å svare på det men andre kommer sikkert inn og bidrar.
    For 10K bør du kunne få rimelig god lyd uansett. Denon har noen flotte klokker ala D-5000 som skal være svært gode. De er lukkede, åpne hodetelefoner lekker mer lyd i miljøet men skal visst være lettere å hente bedre lyd utifra.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    834
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

Kanskje Hifiman HE-6 hodetelefon med adapter til bruk med høyttalerforsterker?? ... ligger en ute på bruken ennå tror jeg. Det er en svært god hodetelefon. Tight, crisp og detaljert. Noe av det bedre man får tak i med unntak av de dyreste elektrostatene (Stax o.l.)

Jeg kan ikke garantere hvordan det vil funke med forsterkeren din mht. støy osv. HE-6 er også tungdrevne, men slike rørforsterkere har jo ofte mer guff enn de små wattene tilsier. Kan kanskje være verdt å prøve?

lasse5214 skrev:

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.157
    Torget vurderinger
    11

Godt tips selv om jeg blir litt skeptisk til ampen hans, virker litt pusslete -.. ;D
    Ville ihvertfall sørget for å prøve før jeg hadde bestemt meg for den løsningen.

ardilla skrev:
    Kanskje Hifiman HE-6 hodetelefon med adapter til bruk med høyttalerforsterker?? ... ligger en ute på bruken ennå tror jeg. Det er en svært god hodetelefon. Tight, crisp og detaljert. Noe av det bedre man får tak i med unntak av de dyreste elektrostatene (Stax o.l.)

Jeg kan ikke garantere hvordan det vil funke med forsterkeren din mht. støy osv. HE-6 er også tungdrevne, men slike rørforsterkere har jo ofte mer guff enn de små wattene tilsier. Kan kanskje være verdt å prøve?

lasse5214 skrev:

L

lasse5214

Guest

johnnygrandis skrev:
    Godt tips selv om jeg blir litt skeptisk til ampen hans, virker litt pusslete -.. ;D
    Ville ihvertfall sørget for å prøve før jeg hadde bestemt meg for den løsningen.

ardilla skrev:

lasse5214 skrev:
    Spiller veldig bra på TangBand fulltone uten delfilter og følsomhet på 95 db :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.157
    Torget vurderinger
    11

Nice :)

lasse5214 skrev:
    johnnygrandis skrev:

ardilla skrev:

lasse5214 skrev:
    Spiller veldig bra på TangBand fulltone uten delfilter og følsomhet på 95 db :)

hugo25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3

lasse5214 skrev:

Det er denne her

bruk pengene på forsterker. så kan du kjøpe deg koss(porta-pro)300kr.
    siden du skal bruke det til spotify

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.157
    Torget vurderinger
    11

Slemming ;D

hansen48 skrev:
    lasse5214 skrev:

Det er denne her

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    213
    Sted
    Alltid lofotværing

hansen48 skrev:
    Nåja.... ;)

Jeg har prøvd Koss Porta-pro på pc, bl.a. på Spotify, og gikk over til Sennheiser HD555. For ikke så lenge siden, kjøpte jeg nye, bærbare AKG K 450. Begge er MYE bedre enn Porta-pro'ene. Den små K 450'en imponerer meg faktisk. Til å være portabel, sammenleggbar og lukket, gjengir den musikk overraskende bra. Du får på langt nær samme dynamikk og detaljrikdom med Koss'en.

Legg penger i en skikkelig god hodetelefon, og oppgrader etterhvert. Hvis du liker åpne, og kan leve med at det lekker lyd til omgivelsene, ligger det flere meget gode alternativer på "brukt'en".

hugo25

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3

VilhelmW skrev:
    hansen48 skrev:
    Nåja.... ;)

Jeg har prøvd Koss Porta-pro på pc, bl.a. på Spotify, og gikk over til Sennheiser HD555. For ikke så lenge siden, kjøpte jeg nye, bærbare AKG K 450. Begge er MYE bedre enn Porta-pro'ene. Den små K 450'en imponerer meg faktisk. Til å være portabel, sammenleggbar og lukket, gjengir den musikk overraskende bra. Du får på langt nær samme dynamikk og detaljrikdom med Koss'en.

Legg penger i en skikkelig god hodetelefon, og oppgrader etterhvert. Hvis du liker åpne, og kan leve med at det lekker lyd til omgivelsene, ligger det flere meget gode alternativer på "brukt'en".
    skikkelig,til spotify.nå tuller du.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn