Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    Morpheus

    Gjest
    Da beit jeg på en gang til - og Sunriseampen er bestilt. Nå er jeg jaggu spent på om den leverer den kvaliteten det indikeres.

    CAL! trenger jeg som supplement og kandidat til lukket hodetelefon.

    Så takk for tipset om begge disse enhetene. :)
    Gratulerer så mye og velkommen i gjengen ;).

    Veldig kjekt at flere her inne velger å skaffe seg denne ampen! Blir kjekt å kunne dele tweaks ol. fremover. Nye rør og strømforsyning kommer jeg til å skaffe meg på sikt.
    Jeg har myst litt på disse Reflector 6N23P-EV Military Cryo, Cryoset Online Store

    Jeg testet sunrisen opp mot auralic ampen som KML hadde. Vi testet med beyerdynamic T70. Jeg opplevde at ampene var på samme nivå, og det som ble avgjørende for hva man likte best var ampens signatur. Auralic er en meget god forsterker, men med mine preferanser foretrakk jeg faktisk Sunrise på T70. Når det gjelder å drive hodetelefoner føler jeg at Sunrise har overflod med krefter. Med Cal koblet til blir det ubehagelig å spille med over kl 9 på potmeteret. Med HD 650 blir det ubehagelig over kl 11.

    Jeg er veldig glad for at Cal falt slik i smak hos meg! Men jeg vil anbefale å prøve den rope-modden på dem. Jeg bruker en eldre startsnor som jeg skiftet fra en 30hk båtmotor. Man putter tauet under putene på hodetelefonen, det er alt, og fullt reversibelt.

    Nå som du har bestillt Sunrisen har du kansje glede av denne tråden om du ikke allerede har lest den Rock Grotto Audio Forum - For Headphones - Headphone Amps - Amplifiers - X-Can V2 - Musical Fidelity - headphone Discussion - Amplifier Discussion - DIY - Amplifier Kits - Projects - SCHA - Sennheiser - Beyer - Grado - Audio Technica - Headphone amp

    @Ardilla. Jeg kommer som sagt til å beholde HD650, men de blir nok supplert litt på sikt. Kjekt å ha flere klokker ;). JEg exprimenterte litt med å ta ut filten på klokkene. Følte lyden ble klarere, men ser det er veldig delte meninger på headfi om lyden faktisk blir bedre. Et alternativ kan jo være å lage et lite hull rett forran driverne? Har du moddet dem på noe måte?. Kansje jeg oppgraderer kabelen på dem på sikt... Uansett vil jo de interne kablene være en flaskehals.. Jaja, time will show...

    Hva gjelder å stille på biasen på ampen har de valgt en genial løsning. Jeg har ikke gjort det selv, men det er led lys som vil lyse om du går utenfor marginene for optimal voltsetting. Jeg fant engang manualen til Sunrise versjon 2 på nettet, og der stod det rimelig godt forklart.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Da beit jeg på en gang til - og Sunriseampen er bestilt. Nå er jeg jaggu spent på om den leverer den kvaliteten det indikeres.

    CAL! trenger jeg som supplement og kandidat til lukket hodetelefon.

    Så takk for tipset om begge disse enhetene. :)
    Gratulerer, det er en nydelig liten sak det her, gled deg.

    Jeg er spent på hvordan du opplever denne selv jeg, en med dine erfaringer innenfor emnet har jo gode kvalifikasjoner for for å uttale seg sett ifth til alt du har fått testet `opp i gjennom` Skulle du ikke like den kan jeg alltids trenge en backup av saken. Eller jeg har en kompis som også ønsker seg en slik.:eek:

    Hos meg syntes jeg Denon 7K spiller meget godt ilag med Sunrise. Jeg kunne tenkt meg og fått prøve de ilag med HE-500 også.

    I tillegg følger det med en meget god flight-case som kommer godt med når jeg skal reise bort på en 3-uker drømmeferie i sommer :)


    DSC_6819.jpg





    DSC_6820.jpg



    Ut på tur bruker jeg Muse dacen, liten og lett og meget god som samtidlig for plass i Sunrise flight-casen.




    DSC_0049.jpg
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Toslinkutgangslys

    [...]

    Jeg tror dette f.eks. gjelder Logitech Squeezebox Touch, men jeg har ikke dobbeltsjekket (se nedenfor).

    Jeg har dog også opplevd at det først begynner å lyse i Toslinkutgangen når enheten første gang begynner å sende et signal (dvs. spiller lyd). Når så lyset først er skrudd på, forblir det påskrudd selv om lydsignalet/-avspillingen stoppes. Min bærbare PC oppførte seg slik (hvis jeg ikke husker helt galt. Jeg observerte den andre enden av Toslinkkabelen).

    Tillegg:
    Da har jeg tatt en rask kontroll:
    • Slim Devices Squeezebox 3: Toslinklys tennes straks den slås på
    • Parasound Zcd: Toslinklys tennes ikke når den slås på
    Innlegg #4269 er utvidet.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sunrise flightcase (vs beauty box)

    [...]
    Sunrise
    [...]
    I tillegg følger det med en meget god flight-case som kommer godt med når jeg skal reise bort på en 3-uker drømmeferie i sommer :)

    Vis vedlegget 139527

    [...]

    Ut på tur bruker jeg Muse dacen, liten og lett og meget god som samtidlig for plass i Sunrise flight-casen.
    [...]
    Ikke verst, spesielt prisen tatt i betraktning.

    Sunrise-eiere har flightcase. Damene har beauty box. ;)

    Beauty_case_dame_OB-PU744_gucci4_DV_20110925144516.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sunrise: (For) høy gain?

    [...]
    Når det gjelder å drive hodetelefoner føler jeg at Sunrise har overflod med krefter. Med Cal koblet til blir det ubehagelig å spille med over kl 9 på potmeteret. Med HD 650 blir det ubehagelig over kl 11.
    [...]
    Betyr dette at Sunrise har høy gain, og at den antagelig er for høy for de som liker å lytte med høyst moderat lydstyrke?

    Har den gainregulering?
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Betyr dette at Sunrise har høy gain, og at den antagelig er for høy for de som liker å lytte med høyst moderat lydstyrke?

    Har den gainregulering?
    Njah, egentlig ikke. Den har ikke en gainregulering per se, men ved å endre på utgangsohmen via 2 jumpere kan man til en viss grad det. Lyden blir høyere ved samme innstilling på potmetert ved 5ohm enn 68 ohm. Selv med mine 300ohm hd 650 foretrekker jeg innstillingen ved 5ohm. Lyden blir da slik jeg oppfatter det litt mer intim, mens ved 68ohm så blir det mer 3-D og et "større" soundstage men vokalen blir litt mer distansert om dere skjønner...sikkert subjektivt. Jeg skifter litt på det etter dagsform og musikk...

    Ellers er det jo bare å skru ned lyden digitalt for å få større handlingsrom på potmeteret.

    Heldig du Johhny. Jeg fikk ikke med en slik koffert... hvordan ser den ut inni? er den tilpasset ampen på en måte?. Vil og anbefale deg å eksprimentere med og uten input caps, det er bare 2 jumpere som må skiftes rett før røret. Du må da ta av plexiglasset, men da kan du i samme sleng justere led-lyset.. Det går også an å slå av hele led lyset via en jumper der. Med inputcaps koblet inn føler jeg lyden blir litt mørkere og mangler kansje litt detaljering, men du får mer "kropp" og fylde i lydbildet.

    Så 1000 kroners spørsmålet. Vurderer du å skaffe Sunrisen CDWMcInSpots?
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Rope mod

    Rope mod.jpg

    [...]
    Men jeg vil anbefale å prøve den rope-modden på dem. Jeg bruker en eldre startsnor som jeg skiftet fra en 30hk båtmotor. Man putter tauet under putene på hodetelefonen, det er alt, og fullt reversibelt.
    [...]
    Jeg har lurt på om jeg skal forsøke dette på AKG HSD 271 som et komforttiltak.

    Jeg har ikke tenkt på startsnorer. Derimot slo det meg at ulike flaggliner kanskje kunne være noe. De kan man kjøpe i passende lengde. Jeg tror også det finnes en del liner i ulike diametre som er beregnet på bl.a. seilbåter og annen båtbruk.

    Jeg har også sett på en stump av massiv silikon el.l. med rundt tverrsnitt. Hvor kan man kjøpe slikt i ulike diametre og lengder? Kanskje man kan benytte O-ringer (som evt. kappes)? Vi bør selvsagt unngå gummityper som lukter eller raskt eldes.

    Hvor mye friksjon bør materialet minst ha? Enkelte liner kan være gaske glatte, ditto for syntetisk "tauverk".
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Kan du poste et innlegg med sunrisemanualen som (PDF-?)vedlegg?

    På forhånd takk.
    Jeg fant den manualen for den siste oppdaterte versjonen i en tråd som jeg dessverre ikke finner, men du finner lett tilgjengelig en litt eldre manual om du søker raskt på nettet f.eks her http://www.google.com/url?sa=t&rct=...sg=AFQjCNHX9_qVJmNOQFAShb-0vRDlUTIdxg&cad=rja

    Det som mangler er vel den forbedrede måten å stille riktig gain uten multimeter men ved led-lys indikatorer. Jeg har planer om å sende en mail til Jeremy for å få den siste manualen i pdf.

    Siden du bor i bergensområdet vil du nok finne riktig tau om du besøker disse Velkommen til Norsk Fletteri AS Alt innen tau og fiskeredskap. Har handlet endel fiskeutstyr der tidligere.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Hva menes med billig? :)

    Edit: Kanskje jeg fant det ut? Rundt 2000 ,- (?)
    Sunrise ampen er faktisk et selvbygger kitt, men du kan kjøpe den ferdig bygget. Pris for kun kitt er ca 200 dollar, pris ferdigbygget er ca 250 dollar som jeg annser som et røverkjøp. Ser du kan ligge til litt eksta og få den greie reisekofferten Johnny har fått med til sin.

    Link: PROJECT SUNRISE TUBE HEADPHONE AMPLIFIER / PRE AMP / US BUILT / 2 YEAR WARRANTY! | eBay

    Jeg kan bare nevne at jeg har ingen forbindelser til de som har designet og produsert ampen. Grunnen til at jeg skriver såpass mye om det her inne er bare fordi jeg er så sabla fornøyd med ampen og ønsker å gi andre her inne muligheten til å oppleve hva god headfi er til en fornuftig pris.. hverken mer eller mindre. Ja Stax SR 009 med Stax sin SMR-727 driver er det beste jeg har hørt innen headfi, og en Blue Hawai med LCD-3 vil sikkert parkere det meste av utstyr med god margin, men da snakker vi om helt andre summer!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hva menes med billig? :)

    Edit: Kanskje jeg fant det ut? Rundt 2000 ,- (?)
    Som Morpheus sier, det er latterlig billig for en amp med slike musikalske kvaliteter. Jeg har hatt B52 ampen til Ray Samuels her og den kostet rundt 40K, den er bedre men det er - med hånden på hjertet ikke mye som skiller de to. Kvaliteten på byggingen virker også å være svært bra. Iflg PayPal med reisekofferten kom den seg på 1887,-kroner + moms avgift som jeg tror jeg betalte når jeg hentet pakken på rundt 200 kroner.

    @CDW, på min D7K og Sunrise amp er det ganske lite ratting som skal til før volumet blir noenlunde høyt, stort sett er det ingen problemer med det volum jeg lytter på men har opplevd ettpar album der nivået på innspillingen gjør at det blir litt for raskt høyt. Jeg har aldri vært over klokken 11 på hjulet. Ampen oppleves å ha veldig godt med krefter.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Godt med krefter eller høy gain. ;)

    Nå ser jeg frem til 1 drøy uke for å høre dette DIY-prosjektet. Virkelig. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Godt med krefter eller høy gain. ;)
    Husk det er Denon sine klokker jeg har testet den på, Morpheus har vel testet den på mer "tungdrevne" klokker og han opplever den som sterk han med.
    Nå vet jeg ikke hvor mye jeg skal legge i det men ser noen skal visstnok ha prøvd denne på HE-6 (joda jeg vet 300 anbefalingen) og fått gode resultater selv om jeg stiller meg litt tvilende akkurat til dette utsagnet. Kanskje du finner ut av det Loeven....
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kommer til å hooke HE-6 til solopgangen. Jeg er en av de få som mener lydsignaturen til forsterkeren er viktigere en fokus på kun effekt når det gjelder HE-6.

    95% av alle innlegg på head-fi om HiFiMANs toppmodell fokuserer utelukkende på effekt, og ikke lydsignaturen til det som gir den effekten...
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Noen forslag til billige og gode usb dac'er til den sunrisen?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Avhengig av hvilke hodetelefoner man har og hva man vil ha mer / mindre av i lydbildet, tipper jeg.

    FYI: Hegels HD10 matcher LCD-3 bedre enn Regas DAC via samme forsterker.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen hodetelefonavdeling

    Fint om dere kan hjelpe til i tråden "Egen avdelig for Head fi" slik at vi øker trykket og viser at det er mange stemmer bak ønskene. Slik det er nå blir det lett noen få gjengangerstemmer.

    Ønsker du forbedringer, så bidra!
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Har noen hørt dette showet? Mvh.
    Jeg har anskaffet dette showet, men forestillingen lar vente på seg. (Pga. streik er det familiebarnehage hjemme. Dvs. tidsklemme.l)

    Tok også med et opptak av Jamey Haddad, av nyskjerrighet. Jeg er en skikkelig sucker for perkusjon, så jeg gleder meg.
    Denne kom med både binaural og soundfield opptak, så det går an å sammenligne.

    https://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=HX090368035264
    HX090368035264_185.jpg

    Skal testes både på htlf og høytt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hva CDWMcInSpots kan overse + Sunrise

    Så 1000 kroners spørsmålet. Vurderer du å skaffe Sunrisen CDWMcInSpots?

    [Siste redigert av Morpheus; 1 dag siden kl. 14:30.]
    Ubesvart ? - Det ligner ikke CDW ...:)
    Det spørsmålet har jeg fullstendig oversett, men jeg kan heller ikke huske at det var der da jeg leste innlegget.

    Jeg var midt i en innleggsrekke akkurat da Morpheus skrev sitt innlegg, og Morpheus kom innimellom. Jeg leste dermed straks hans innlegg. Kan det tenkes at dette spørsmålet var (en del av) redigeringen kl. 14.30? I så fall var antagelig ikke spørsmålet der da jeg leste innlegget. Det er sjelden jeg blar tilbake siden jeg husker det meste jeg leser.

    Hvis dere utvider innlegg i ettertid, og utvidelsen er såpass viktig at andre bør eller i hvert fall kan ha (god) nytte av å lese det, bør dere poste en liten notis om at det tidligere innlegget er utvidet. Det fine med denne metoden er at informasjonen holdes samlet i ett innlegg samtidig som potensielle lesere gjøres oppmerksom på utvidelser. Et eksempel på dette er utvidelsene av mitt innlegg om EAR Yoshino HP4.

    Hva så med Sunrise eller Horizon? Det ser interessant ut, men jeg blir jo alltid (noe) skeptisk når jeg lukter høy gain uten gainjustering og/eller (meget) stort omfang på lydstyrkeinnstillingen. Jeg har f.eks. etter noen raske forsøk satt Violectric HPA V200 på laveste gaininnstilling (-12 dB). Jeg har tidligere i år postet en tabell med mine lydstyrkeinnstillingstall for en del ganske forskjellige hodetelefoner drevet av Grace Design m903. Dessuten er jeg jo egentlig ganske godt forspent.

    johnnygrandis' bilder av Sunrise tyder på at den kun har topp- og bunnplate, mens den mangler vegger. Stemmer dette? Videre ser det da ut som om kontakter o.l. kun er festet til kretskortet og ikke skrudd fast til en vegg el.l. Stemmer dette? Er det kun loddingen vi må stole på, eller benyttes også skruer mot (f.eks.) kretskortet? Bør man dermed være litt ekstra forsiktig ved inn- og utkobling av kabler med (litt) stramme kontakter?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    ¨ ^^


    Jepp, som jeg har antydet kan det nok være litt mye gain på mine D7K på noen innspillinger men siden jeg (desverre) lytter på ganske høye volumnivåer spiller ikke det så mye inn for meg. På andre hodetelefoner vil igjen dette "problemet" være mindre vil jeg tro. Loddinger og alle kontakter virker sitte dønn fast og kvaliteten som jeg har nevnt tidligere virker være svært bra. Det skal uansett nevnes at jeg er veldig forsiktig av behandlingen slikt utstyr for hos meg.
    ------------------------

    Da har jeg bestilt meg noen kjempestore Orthoer :rolleyes:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen hodetelefonavdeling eller ei?

    Fint om dere kan hjelpe til i tråden "Egen avdelig for Head fi" slik at vi øker trykket og viser at det er mange stemmer bak ønskene. Slik det er nå blir det lett noen få gjengangerstemmer.

    Ønsker du forbedringer, så bidra!
    Nå har dere sjansen:
    Jeg har jo svart litt lenger opp i tråden, og jeg søker vel egentlig svar på om vi skal fullføre "underkategorier" eller lage en egen avdeling for Hodetelefoner.

    Jeg skal uansett gjøre noe med dette i morgen, og evnt. tilbakemeldinger før den tid settes pris på.
    Benytt den til å fortelle hva dere mener.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har anskaffet dette showet, men forestillingen lar vente på seg. (Pga. streik er det familiebarnehage hjemme. Dvs. tidsklemme.l)

    Tok også med et opptak av Jamey Haddad, av nyskjerrighet. Jeg er en skikkelig sucker for perkusjon, så jeg gleder meg.
    Denne kom med både binaural og soundfield opptak, så det går an å sammenligne.

    https://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=HX090368035264
    Vis vedlegget 139815
    Skal testes både på htlf og høytt.
    Jeg lastet ned showet og det er ganske interessant. Musikken fungerer bra - for hodetelefonlytting er nok dette en av opptaksveiene en kan gå. Hodetelefoners evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant - meget nyttig for meg. I tillegg så hvisker Dr Chesky i høyre og venstre øre og det er forbausende naturlig (de siste kuttene inneholder diverse effekter).

    Om Jamey Haddad er noe å laste ned så gi meg et hint. Mvh.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    "Hodetelefoners evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant"

    [...]
    Hodetelefoners evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant - meget nyttig for meg.
    [...]
    Oppriktig ment spørsmål:

    Hva mener du med utsagnet "Hodetelefoners evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant"?

    Det kan f.eks. bety:
    • De ulike hodetelefoners ulike evne til å gjengi perspektiv, avsløres momentant. Noen er (mye) bedre enn andre
    • Alle hodetelefoners generelt manglende evne til å gjengi perspektiv, avsløres momentant. (Høyttalere er (mye) bedre)
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Oppriktig ment spørsmål:

    Hva mener du med utsagnet "Hodetelefoners evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant"?

    Det kan f.eks. bety:
    • De ulike hodetelefoners ulike evne til å gjengi perspektiv, avsløres momentant. Noen er (mye) bedre enn andre
    • Alle hodetelefoners generelt manglende evne til å gjengi perspektiv, avsløres momentant. (Høyttalere er (mye) bedre)
    Dette er en hodetelefontråd og det var snakk om et opptakshode. Et alternativ er "Noen hodetelefoners manglende evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    "Hodetelefoners evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant"

    [...]
    Hodetelefoners evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant - meget nyttig for meg.
    [...]
    Oppriktig ment spørsmål:

    Hva mener du med utsagnet "Hodetelefoners evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant"?

    Det kan f.eks. bety:
    • De ulike hodetelefoners ulike evne til å gjengi perspektiv, avsløres momentant. Noen er (mye) bedre enn andre
    • Alle hodetelefoners generelt manglende evne til å gjengi perspektiv, avsløres momentant. (Høyttalere er (mye) bedre)
    Dette er en hodetelefontråd og det var snakk om et opptakshode. Et alternativ er "Noen hodetelefoners manglende evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant".
    Jeg har som allerede skrevet i innlegg #4296, lest InnerFidelitys artikkel "The making of "Dr Chesky's Sensational, Fantastic, and Simply Amazing Binaural Sound Show!"" om opptakene til dette fonogrammet, og dermed også sett bilder av kunsthodet "Lars The Binaural Head", en Brüel & Kjær 4100D Sound Quality Head and Torso Simulator. Chesky har forøvrig også publisert to korte filmer:



    Et alternativ er "Noen hodetelefoners manglende evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant".
    M.a.o. det samme som mitt forslag nr. 1:
    Det kan f.eks. bety:
    • De ulike hodetelefoners ulike evne til å gjengi perspektiv, avsløres momentant. Noen er (mye) bedre enn andre
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.337
    Schiit Mjolnir og Gungnir prototype på Newport show.

    DSCF4694.jpg
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lastet ned showet og det er ganske interessant. Musikken fungerer bra - for hodetelefonlytting er nok dette en av opptaksveiene en kan gå. Hodetelefoners evne til å gjengi perspektiv blir avslørt momentant - meget nyttig for meg. I tillegg så hvisker Dr Chesky i høyre og venstre øre og det er forbausende naturlig (de siste kuttene inneholder diverse effekter).

    Om Jamey Haddad er noe å laste ned så gi meg et hint. Mvh.
    Jeg har lyttet til disse to nå, Binaural Show og Jamey Haddad. Og jeg må si at det er veldig interessant. Binaural Show er vel mest "artig" og ikke nødvendigvis så stor musikalsk opplevelse etter min mening, men det er jo litt forskjellig materiale. Noen av utøverene, eller fremførelsene, er litt "så där" synes jeg.
    Men effekten og demonstrasjonen av teknikken er veldig morsom å høre på.

    Da synes jeg Jamey Haddad m.flere er mer interesasant. To-tre spor fra denne plata har kommet seg inn på samleplaten også. Musikalsk er den vel akkurat det som tittelen pretansiøst lover; Explorations in Space and Time. Hverken mer eller mindre.
    Det er en serie improvisasjoner, og undersøker forskjellige romlige forløp.
    Jeg synes det er veldig vellykket som binaural, og jeg måtte le flere ganger i løpet av første gjennomlytting. Til andre folk i husets store forundring.
    Mange ganger måtte jeg sjekke at det faktisk var hodetelefonene og ikke høyttalerene som spilte. (Jeg lytter på gulvet mellom høyttalerene.) Ute av hodet-opplevelsen er stor.
    Det som er interessant er at det finnes Soundfield/Ordinær stereomic og Binaural av samme fremføring.
    Det er lett å høre at binaural er veien for hodetelefon synes jeg. Jeg har ikke lyst til å gå tilbake til ordinære opptak når jeg sammenligner de to.

    Over høyttalerene er det også bra forskjell. Det virker som lydbildet i og for seg er like stort på de to variantene, men det er litt forskjellig hvor mye luft det er mellom utøverene. På binaural er det akkurat som scenen de står på er større, de har mer plass rundt seg. Det virker også som dybden på lydbildet blir mer tydelig.

    Kan alle opptak gjøres med binaural fra nå av vær så snill?
    Begynner å drømme om opptak fra forskjellige konsertsaler og utekonserter...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    7ende revision bør jo nesten låte som en innertier...

    BTW: Fikk du noe sporingsnummer når du kjøpte den Sunriseampen - eller bare dumpet den ned i postkassa en vakker dag?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    7ende revision bør jo nesten låte som en innertier...

    BTW: Fikk du noe sporingsnummer når du kjøpte den Sunriseampen - eller bare dumpet den ned i postkassa en vakker dag?
    Den dukker plutselig opp en vakker solskinsdag, vet ikke hvorfor men når grandisen begynte å bli utålmodig og begynte å skrive mail til MR.Jeremy klarte tydeligvis han og spore den men jeg fikk ikke nummeret hos han før sent i prosessen. Vet ikke hvorfor men bare send han en mail og be om d.
    Blir morro å høre dine inntrykk.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn