Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Bælbøse fly!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne vil også låte en hel del.


    Edit: Bra hobbyprosjekt for audio-interesserte, det der. Det hele handler om akustiske resonansfrekvenser i to rør og et kammer. Kan muligens modelleres i Hornresp eller ABEC. Hmmm… 😈
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, den ville vel blitt klassifisert som en langtrekkende kamikaze-drone nå.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Så tragisk som det kan få blitt:

    Jeg er slett ikke overrasket over at det dukker opp varslere når en dønn seriøs flyfabrikk oppfører seg som om det er et sirkus de driver. Men det koster å være varsler, såpass skal være sikkert.

    😢
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Leste en kommentar for en tid tilbake, om 737-bråket, at det er slik det blir når knappetellerne skal styre teknologiutvikling....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skulle tro ledelsen har shortet egne porteføljer.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Ledelsen satt nok så høyt oppe i skyene at de var de siste som oppdaget at "the shit had hit the fan!"
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Varslerens selvmord var vel svært beleilig ?
    Høres nesten ut som en hollywood-historie.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Boeing har vært i fokus nå på en negativ måte.
    Skal tro hva crosswind tenker.? Han har vel dette flyet som arbeidsplass.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.469
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Der detter de vel gjerne ut av vinduer?
    Men, ja.
    Ja, og i Norge også! Når Gro og gjengen skulle ha Gardermoen for en hver pris datt tilfeldigvis Jan Wiborg ut av hotellvinduet, rapporten om Hurum var dårlig nytt for Gardermoen. Klart han måtte bort! Dokumentmappen var borte også.....

    Mvh.
    SAL
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Ja, og i Norge også! Når Gro og gjengen skulle ha Gardermoen for en hver pris datt tilfeldigvis Jan Wiborg ut av hotellvinduet, rapporten om Hurum var dårlig nytt for Gardermoen. Klart han måtte bort! Dokumentmappen var borte også.....

    Mvh.
    SAL
    Ja Putin begynte tidlig å blande seg inn i norske saker!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er mange grunner til å glede seg til årets Sola Airshow i juni. Det største noensinne.
    1711018794743.png
    Våre svenske nye allierte stiller sterkt med Saab JAS Gripen, Saab 105 og Saab Safir. Det blir historisk.
    Spitfire, Mustang P51 og Harvard T-6 har jeg aldri sett i virkeligheten.
    Vi får se en ekte Mig-15, fra 1949, og den flyr. Og Red Arrows kommer!
    Mange som gleder seg her.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.761
    Antall liker
    21.639
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RR Merlin-lyden fra Spitfire og Mustang er virkelig noe å glede seg til. Jeg så en Spit nærmest knytte sløyfe om kontrolltårnet på et Kjevik-flyshow i 1990 omtrent. Uforglemmelig.

    Det er annonsert et flyshow på Hamar flyplass den andre helgen i september. Håper det blir bra. Tviler på Red Arrows, heldiggrisen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Angående flyshow, nevner kort Telemark Airshow som avholdes på Notodden første søndagen i september.
    Det er mye av det samme fra år til år, men showet er på et lite område og man kommer gjerne ganske tett på :)

    Her er program fra i fjor, 2023:
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fascinerende og sterkt med all historien bak disse flyene, spesielt fra 2.verdenskrig.
    Jeg har alltid vært interresert i fly, det har fulgt meg siden guttedagene. Jeg var for lang til å få prøve å bli flyger i forsvaret, og er glad for det idag.
    Det minner meg på fine egne flyyopplevelser fra tiden i hæren i Nord-Norge. Mye nytt og spennende i luften på den tiden.
    Jeg tok fallskjermsertifikat på fritiden på rekruttskolen, har ikke hoppet siden, men drømmer om det fremdeles.
    Geværkompaniet vårt stilte på parade på flystripa på Bardufoss en gang Kong Olav var på besøk med en drøss NATO-topper. Da var det flyoppvisning med F16, som var ganske nye da, de tordnet forbi oss når de tok av, gikk rett til værs og strøk rett over hodene våre flygende opp-ned. En lydopplevelse for livet.
    Helikopter var moro, ble brukt av hæren i de mange store øvelsene, og jeg husker skrekkblandet fryd da vi ble fraktet med Bell UH1 i "stridsmessig flyvning" med åpne dører mellom fjellene i Indre Troms.
    Kystvakten fikk nye Lynx helikoptre på den tiden, jeg var med et militærkorps på besøk på en av båtene og piloten tilbød oss en liten demonstrasjon. Jeg ante ikke at det var mulig å gjøre loop med helikopter, men han gjorde det. Omtrent som dette:
    Britiske Westland Lynx, verdens raskeste helikopter på 80-tallet.
    ed: ser nå at fartsrekorden på over 400 km/t står fremdeles
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    RR Merlin-lyden fra Spitfire og Mustang er virkelig noe å glede seg til. Jeg så en Spit nærmest knytte sløyfe om kontrolltårnet på et Kjevik-flyshow i 1990 omtrent. Uforglemmelig.
    Jeg sto i en stige på hytta i fjor sommer og hørte motorlyd - mange sylindre. Det var definitivt ingen Cessna 172, så jeg tittet opp og så Spitfire og Mustang i formasjon på vei nordover.

    På høsten hjelp jeg yngstedatter med flytting til ny leilighet på Lillestrøm og hørte motorlyd - mye motorlyd. Gikk ut på terrassen og fikk se samme Spitfire og Mustang felle ut understell omtrent rett over hodet på meg i innflygingen til Kjeller.

    Jo, det er noe med lyden av en Merlin-motor eller to.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Fascinerende og sterkt med all historien bak disse flyene, spesielt fra 2.verdenskrig.
    Jeg har alltid vært interresert i fly, det har fulgt meg siden guttedagene. Jeg var for lang til å få prøve å bli flyger i forsvaret, og er glad for det idag.
    Det minner meg på fine egne flyyopplevelser fra tiden i hæren i Nord-Norge. Mye nytt og spennende i luften på den tiden.
    Jeg tok fallskjermsertifikat på fritiden på rekruttskolen, har ikke hoppet siden, men drømmer om det fremdeles.
    Geværkompaniet vårt stilte på parade på flystripa på Bardufoss en gang Kong Olav var på besøk med en drøss NATO-topper. Da var det flyoppvisning med F16, som var ganske nye da, de tordnet forbi oss når de tok av, gikk rett til værs og strøk rett over hodene våre flygende opp-ned. En lydopplevelse for livet.
    Helikopter var moro, ble brukt av hæren i de mange store øvelsene, og jeg husker skrekkblandet fryd da vi ble fraktet med Bell UH1 i "stridsmessig flyvning" med åpne dører mellom fjellene i Indre Troms.
    Kystvakten fikk nye Lynx helikoptre på den tiden, jeg var med et militærkorps på besøk på en av båtene og piloten tilbød oss en liten demonstrasjon. Jeg ante ikke at det var mulig å gjøre loop med helikopter, men han gjorde det. Omtrent som dette:
    Britiske Westland Lynx, verdens raskeste helikopter på 80-tallet.
    Tror du har en liten erindringsforskyvning. Våre Lynx heloer kunne ikke loope, på lik linje med resten av Lynx parken. (Men de er meget manøvreringsdyktige !) Da ville rett og slett hydraulikken gå i stå når de kom opp ned.

    Men det var et spesialbygd Lynx i England som var modifisert for oppvisninger som kunne det. Andre grunnen til at den kunne det er at Lynx (alle navy Lynx kunne dette) kunne dra negativ G som et av få - dette for å øke friksjonen mot helodekket når det landet på et slingrende fartøy. Det hadde med rotorens spesielle konstruksjon og funksjonalitet å gjøre .De hadde jo i tillegg den gripekroken som de "skjøt" ned i en grid i dekket ved landing.

    Har tjenestegjort som flydekksoffiser på Nordkappklassen. Det var kjempefin tjeneste !
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tror du har en liten erindringsforskyvning. Våre Lynx heloer kunne ikke loope, på lik linje med resten av Lynx parken.
    ......
    Det har du helt sikkert rett i. Ikke umulig at vi så noen manøvre som vi syns var imponerende, og at noen snakket om at Lynx kunne være istand til noe liknende en loop hvis observert fra en viss retning. Vi trodde jo det skulle være umulig, derfor så imponert og begeistret. Fremdeles har jeg problemer med å forstå hvordan helikopter skal klare en virkelig loop. Litt samme som da jeg litt senere så Harrier-jagere som tok av vertikalt. Kan være en liten minne-brist der også :)
    Takk for korreksjonen, og teknisk info. Rett skal være rett.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.469
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Men ett RC-modellhelikopter derimot gjør det meste.... :)

    Mvh.
    SAL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn