Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Fett og fettsyrer et annerledes syn.

    En interessant serie om fett. Litte annen vinkling en normal fett frykt fra ernæringsrådet.



     
    T

    Torget

    Gjest
    Jeg har prøvd litt kokosolje i det siste, og kommer til å fortsette med det. (kokosolje / MCT )
    I tillegg blir det litt karbo rett etter trening.

    Men så kom jeg til å tenke på at det var nettopp kombinasjonen av mettet fett OG økt insulin-nivå som alle var enige om at ikke var bra for helsen.

    Bør det holde med 2-3 timer imellom inntak av en ts/ss kokosolje og 75g karbohydrater?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Sure fordi de ikke får NAV-støtte til å spise lavkarbo:
    Overvektig 18-åring fikk ikke støtte til lavkarbodiett - VG Nett om Kosthold
    Vegard (140 kg) får ikke støtte til sukkerfri mat - VG Nett om Kosthold

    Nav avlår med at det de må følge etablerte medisinske anbefalinger i Norge - forsåvidt greit nok - noe må jo NAV forholde seg til, men de burde heller avslått søknanden med at det faktisk ikke er spesielt dyrt å spise sukkerfattig. Det går helt fint å spise lavkarbo basert på handling på Rema 1000. Tipper folkene det er snakk om i saken kjøper ymse svært kostbare produkter på helsekostforretninger o.l. fordi de tror de trenger det.
    Nå kjøper jeg nesten aldri søtsaker, men legger merke til at det meste slikt er ganske dyrt, bortsett fra smågodt i løsvekt. Skulle tro det var rimeligere å leve sunt?

    Blir dog stadig overrasket over hvor uvitende mange er i forhold til mosjon og kosthold.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg har vært innom helsekostbutikker fordi det er et av de få stedene man får kjøpt barnegrøt uten melk. Det er helt vanvittig hva folk kjøper av tang, tare, frø og annet. En gang handlet dama foran meg i køen for 3000 kroner i kapsler og annet fjas.

    Nå er det for øvrig, som denne tråden gir noen eksempler på, en viss uenighet om hva som er sunt og ikke. Uansett hvilken filosofi man måtte sverge til så finner man stort sett alt man trenger i en vanlig, noenlunde velassortert dagligvareforretning. Problemet til folk flest er at de ikke kan å lage mat.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Fra dagens vg.no om ferdigmat. Her hevdes det følgende:
    – Hvis du øker inntaket ditt med en spiseskje olje eller margarin daglig, uten å gjøre andre endringer på matinntaket eller aktivitetsnivået, så vil du etter et års tid gå opp 6-7 kilo. Dette er et faktum dersom man ikke gjør noen andre endringer, og vil være likt for en liten dame som for en diger mann. Det er like sikkert som tyngdeloven, konstaterer Birkeland.

    Regnestykket bak er jo greit nok (bortsett fra at det er ganske stor forskjell på energitettheten til olje og margarin, men la gå): En spiseskje er 15ml. Energiinnholdet for planteolje er 900kCal / 100g. Så da blir det sånn ca som følger

    900kCal / 100g * 15g * 365 = 49275kCal. En kilo fett inneholder 7000kCal så da blir det ca 49000/7000 = 7 kilo fett.

    Jeg har dog problemer med å godta at det er slik det fungerer i den virkelige verden, dette forutsetter jo mellom annet at all energien lagres som fett i kroppen og at ingen av den havner i toalettskåla for eksempel.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.255
    Antall liker
    4.901
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hører vel til dilldalltråden, strengt tatt.
    Fint å ha guders prinsipper å basere seg på, så slipper man å anstrenge en eneste hjernecelle.

    Pat Robertson: Low-Carb Diet Violates God's Principles


     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.255
    Antall liker
    4.901
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Arguments In Favor Of Ketogenic Diets

    The international consensus is that carbohydrates are the basis of the food pyramid for a healthy diet. However, this review will clarify that low-carbohydrate diets are, from a practical and physiological point of view, a much more effective way of losing weight. It is also argued that such diets provide metabolic advantages, for example: they help to preserve muscle mass, reduce appetite, diminish metabolic efficiency, induce metabolic activation of thermogenesis and favor increased fat loss and even a greater reduction in calories. These diets are also healthier because they promote a non-atherogenic lipid profile, lower blood pressure and decrease resistance to insulin with an improvement in blood levels of glucose and insulin. Low-carbohydrate diets should therefore be used to prevent and treat type II diabetes and cardiovascular problems. Such diets also have neurological and antineoplastic benefits and diet-induced ketosis is not associated with metabolic acidosis, nor do such diets alter kidney, liver or heart functions. - See more at: Arguments In Favor Of Ketogenic Diets - ISPUB
    As for the serious concerns regarding the possible negative effects of KDs on the heart, kidney and liver functions and situations of acidosis, it must be emphasized that low-carbohydrate diets do not produce harmful alterations in kidney [69,156,157,158] or liver functions [79,163,164]. This is because high-protein diets are not associated with harmful alterations of kidney functions in patients with normal kidney functions [166,167] and also because ketosis, which is linked to the use of KDs, is not associated with acidosis and does not alter heart function - See more at: Arguments In Favor Of Ketogenic Diets - ISPUB
    Conclusions Low-carbohydrate diets are a safe, effective way of losing weight, promoting non-atherogenic lipid profiles, lowering blood pressure, diminishing resistance to insulin with an improvement in blood levels of glucose and insulin and they also have neurological and antineoplastic benefits. - See more at: Arguments In Favor Of Ketogenic Diets - ISPUB
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tenk på de utrolig mange som har fått sin helse ødelagt av margarin, og som har måttet ta medisiner mot effektene av dette spisefettet?
    Samtidig som de er blitt utsatt for kostholdsråd som har fremmet margarin over annet spisefett -- mens smør er blitt utpekt til storskurk.

    Og så viser det seg at animalsk fett er helt i orden, og at hydrogenerert fett (som margarin) er helseskadelig ...

    Hvem saksøker man?

    The move (advarsel mot bl.a. margarin) concluded three decades of battles by public health advocates against artificial trans fats, which occur when liquid oil is treated with hydrogen gas and made solid. The long-lasting fats became popular in frying and baking and in household items like margarine, and were cheaper than animal fat, like butter.
    But over the years, scientific evidence has shown they are worse than any other fat for health because they raise the levels of so-called bad cholesterol and can lower the levels of good cholesterol.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.255
    Antall liker
    4.901
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kortversjonen av årsaken til miseren er at i flere kliniske studier var det mettete fettet ikke naturlig, men kunstig fremstilt på en måte som genererte massevis av transfett. Og påstandene om at frøoljer og andre flerumettede, vegetabilske oljer er sunt, ble i stor grad basert på laborieforsøk med gnagere.

    Det er i det hele tatt ganske forbløffende i hvor stor grad ernæringsforskining ser ut til å ha manglet et et evolusjonsbiologisk fundament. Når resultatet av kliniske eller epidemologiske studier konkluderte med at matkilder som har vært med mennesket og forutgående hominider i millioner av år, kraftig reduserer vår helse, levetid og forplantingsdyktighet, burde det ha ringt i noen bjeller.


    Et australsk tv-selskap har laget en god dokumentar i to deler:


    del 2, om statiner:

     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Artig notat. Jeg får i meg både DHA, B12 og D3 fra vegetabilske kilder.

    Kris Gunnars blir sjeldent tillagt mye vekt i reelle diskusjoner om ernæring, han er mest populær på Fitnesbloggen som legger ut motstridende helseinformasjon omtrent hver halvtime.
    Verdensrekorder i styrke ble nettopp satt av en veganer, han sliter sikkert noe jævlig med kreatinen sin, lol.

    Seriøst, når skal "dere" slutte å syte over margarin for å forsvare baconraidet? Det må faktisk mer til enn å rette en sur pekefinger mot prosessert, herdet vegetabilsk fett for å forsvare en diett noen få prosent av verdensbefolknignen har resurser/mulighet å kjøre. I tillegg påstå at den er naturlig...

    Hva spiser de i de blå sonene, og i de rurale strøk hvor våre livstilsykdommer er ikkeeksisterende? Hvertfall ikke Atkins....
     
    N

    nb

    Gjest
    B12 er vel kunstig tilsatt i typiske veganske kilder for denslags. Soyamelk/havremelk/rismelk dekker jo dagsbehovet for B12, men det er ikke fordi det finnes naturlig i de produktene.

    Hvor får du i deg tilstrekkelig naturlig B12 fra veganske kilder der det ikke er tilsatt?
     
    N

    nb

    Gjest
    Stor økning i akutt hjerteinfarkt blant unge etter at tallene visstnok har gått nedover de siste 40 årene. Lavkarbo får skylda. Har vel sett det samme i Sverige.
    - Skremmende økning av infarkt blant yngre - DN.no


    Ferske tall viser at antall sykehusinnleggelser av personer under 45 år med akutt hjerteinfarkt har økt med hele 11% det siste året.

    - I over 40 år har statistikken vist nedgang i antall infarkt, så dette er dramatisk. Samtidig har omsetningen av smør, fløte og andre produkter med mettet fett økt betydelig, hvilket viser at kostholdet vårt nærmer seg 70-tallets, sier overlege Kjetil Retterstøl ved Rikshospitalet til DN Aktiv.

    ...

    Hva kausaliteten er og ikke er skal ikke jeg ha ment så mye om, men det illustrerer muligens poenget at dersom man er veldig ivrig på å komme ut av en statistikk (overvekt for de fleste skulle jeg tro) så er det en risk for at man dukker opp i en annen noe senere.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Stor økning i akutt hjerteinfarkt blant unge etter at tallene visstnok har gått nedover de siste 40 årene. Lavkarbo får skylda. Har vel sett det samme i Sverige.
    - Skremmende økning av infarkt blant yngre - DN.no


    Ferske tall viser at antall sykehusinnleggelser av personer under 45 år med akutt hjerteinfarkt har økt med hele 11% det siste året.

    - I over 40 år har statistikken vist nedgang i antall infarkt, så dette er dramatisk. Samtidig har omsetningen av smør, fløte og andre produkter med mettet fett økt betydelig, hvilket viser at kostholdet vårt nærmer seg 70-tallets, sier overlege Kjetil Retterstøl ved Rikshospitalet til DN Aktiv.

    ...

    Hva kausaliteten er og ikke er skal ikke jeg ha ment så mye om, men det illustrerer muligens poenget at dersom man er veldig ivrig på å komme ut av en statistikk (overvekt for de fleste skulle jeg tro) så er det en risk for at man dukker opp i en annen noe senere.
    Playstation, Nintendo, MMOG -
     
    N

    nb

    Gjest
    Playstation, Nintendo, MMOG -
    Whatever... det "nye" som har kommet de siste årene er jo karikert lavkarbo, dvs at en betydelig større del av befolkningen enn tidligere spiser mat som omtrent er fri for karbohydrater men med svært mye fett av ymse typer. Du kan jo synest det er så barnslig du bare vil, men så vidt jeg har skjønt så har man sett samme utviklingen i Sverige som i Norge - at akutt hjerteinnfarkt øker betydelig blant unge. En årsak må det jo ha, og jeg kan ikke rent prinsipielt se hva som MÅ være galt med kausaliteten. Jeg sier heller ikke at den er riktig - jeg kan jo ikke særlig om dette, men det er i det minste en mulighet, som ved første øyekast fremstår som rimelig sannsynling endatil.

    Det er en ganske lang vei fra typisk "middelhavskosthold" med betydelig mindre karbs enn hva som er vanlig i Norge til en diett hvor man omtrent ikke spiser karbohydrater i det hele - som jo stadig flere praktiserer.

    Uten å ha belegg for det har jeg inntrykk av at de for de langt fleste som prøver lavkarbo så er målet på suksess om man går ned i vekt eller ikke. Andre har selvsagt andre motivasjoner for å gjøre det, men jeg vedder ganske mye på at de fleste som legger om kostholdet sitt i den ene eller andre retningen gjør det fordi de ikke liker speilbildet sitt eller merker at beltene begynner å bli vel trange. Da blir kriterine for suksess ganske snevre - viser badevekta bra er det good shit, og så er det kanskje ikke så nøye med det andre.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Jeg husker det var en del snakk om en eller annen stamme som levde midt i amazonas (eller no sånt) for en del år tilbake.
    De livnærte seg bare av frukt, grønnsaker, nøtter og litt kjøtt.
    I denne stammen eksisterte det ikke hjerte- og karsykdommer overhodet.
    Dette syntes jo forskere over hele verden var veldig interessant og ville lære mer om hvordan disse menneskene levde.

    Noen som husker hvilken stamme det dreide seg om?

    Det var uansett ikke snakk om en lavkarbo diett.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det finnes jo mange samfunn i verden som ikke har hjerte-karsykdommer av særlig grad, g som spiser totalt anderledes enn vestlig/lavkarbo.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Tror det var pygmeer det var snakk om den gangen.
    De har et kolestrolnivå på 2,7.

    "Pygmeene er et jeger- og sankerfolk, som
    lever av fisk, vilt, nøtter, bær, frukt, honning,
    sommerfugllarver, termitter og vill-yams, en
    søtpotet-lignende rotfrukt."

    Personlig klarer jeg meg fint uten larver og termitter :p
     
    N

    nb

    Gjest
    Her er forresten en litt mer nyansert fremstilling av noe jeg antar er den samme undersøkelsen.

    Flere unge nordmenn får hjerteinfarkt - VG Nett om Helse

    Her pekes det på at
    1) Folk blir feitere
    2) Folk spiser søppelmat

    som de viktigste årsakene. Korrelasjonen mellom (stor) overvekt og ymse lidelser antar jeg er greit dokumentert. Men som vredens påpeker så sitter nok dagens unge voksne betydelig mer i ro foran ett eller annet digitalt underholdningsmedium enn hva som var tilfelle tidligere, så at den generelle helsen blir skralere og midjemålet videre burde neppe komme som en overraskelse - uansett hva man spiser.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Playstation, Nintendo, MMOG -
    Whatever... det "nye" som har kommet de siste årene er jo karikert lavkarbo, dvs at en betydelig større del av befolkningen enn tidligere spiser mat som omtrent er fri for karbohydrater men med svært mye fett av ymse typer. Du kan jo synest det er så barnslig du bare vil, men så vidt jeg har skjønt så har man sett samme utviklingen i Sverige som i Norge - at akutt hjerteinnfarkt øker betydelig blant unge. En årsak må det jo ha, og jeg kan ikke rent prinsipielt se hva som MÅ være galt med kausaliteten. Jeg sier heller ikke at den er riktig - jeg kan jo ikke særlig om dette, men det er i det minste en mulighet, som ved første øyekast fremstår som rimelig sannsynling endatil.

    Det er en ganske lang vei fra typisk "middelhavskosthold" med betydelig mindre karbs enn hva som er vanlig i Norge til en diett hvor man omtrent ikke spiser karbohydrater i det hele - som jo stadig flere praktiserer.

    Uten å ha belegg for det har jeg inntrykk av at de for de langt fleste som prøver lavkarbo så er målet på suksess om man går ned i vekt eller ikke. Andre har selvsagt andre motivasjoner for å gjøre det, men jeg vedder ganske mye på at de fleste som legger om kostholdet sitt i den ene eller andre retningen gjør det fordi de ikke liker speilbildet sitt eller merker at beltene begynner å bli vel trange. Da blir kriterine for suksess ganske snevre - viser badevekta bra er det good shit, og så er det kanskje ikke så nøye med det andre.
    Lavkarbo der man overdrevent stapper seg med fett virker jo merkelig, i mine øyne. Og jeg er klar over at mange velger å tolke lavkarbo slik.

    Men stillesitting, I-landsaktivitet nummer 1, har nok også en del å si.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.725
    Antall liker
    103.677
    Torget vurderinger
    23
    Tror det var pygmeer det var snakk om den gangen.
    De har et kolestrolnivå på 2,7.

    "Pygmeene er et jeger- og sankerfolk, som
    lever av fisk, vilt, nøtter, bær, frukt, honning,
    sommerfugllarver, termitter og vill-yams, en
    søtpotet-lignende rotfrukt."

    Personlig klarer jeg meg fint uten larver og termitter :p
    Interessant - jeg har selv et kolesterolnivå på akkurat 2,7 - målt for tre uker siden. Og jeg er heller ikke råest på larver, for å si det slik..
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Interessant - jeg har selv et kolesterolnivå på akkurat 2,7 - målt for tre uker siden. Og jeg er heller ikke råest på larver, for å si det slik..

    Snart er det du som får besøk av forskere og kostholdseksperter!
    Hvordan lever egentlig dette sluket? Hvordan holder han seg så frisk?
    Hvor mange termitter spiser han til frokost? :p
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Folk må seriøst slutte å bli overasket over at raffinert dritt er usunt...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Folk må seriøst slutte å bli overasket over at raffinert dritt er usunt...
    Tja.. så lenge det ikke er biprodukter etter selve raffineringen som er helseskadelig men f.eks. fruktose i seg seg så spiller det liten rolle fra hvilke kilder det kommer.

    Ikke det at farin er helsekost, men det er ikke noe som tyder på at det er mer eller mindre helseskadelig enn kemisk identisk sukker fra naturlige kilder. Sistnevnte kan inneholde mye annet som er gunstig for all del, men selve sukkeret er gjerne identisk.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.923
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Sortland
    mitt hovedproblem er at det kostholdet menneskene gjennom de siste 5 tusen generasjoner har tilpasset seg til består av melkefett, grønnsaker, frukt, sammalt korn, fisk og rødt kjøtt.
    Hva har skjedd med oss - genetisk - de siste 30 årene som gjør at denne dietten plutselig er helsefarlig?

    Industriell framstilling av næringsmidler? Noen som har plottet framveksten av denne med kurven for overvekt?
     
    T

    Torget

    Gjest
    mitt hovedproblem er at det kostholdet menneskene gjennom de siste 5 tusen generasjoner har tilpasset seg til består av melkefett, grønnsaker, frukt, sammalt korn, fisk og rødt kjøtt.
    Hva har skjedd med oss - genetisk - de siste 30 årene som gjør at denne dietten plutselig er helsefarlig?

    Industriell framstilling av næringsmidler? Noen som har plottet framveksten av denne med kurven for overvekt?



    Genetisk har det ikke skjedd stort.

    - På 70-tallet kom "Semi dwarfed wheat". Det er det vi spiser i dag, og det er ikke det samme melet som våre besteforeldre spiste.

    - I 1984 ble kolesterol fremstilt som den store synderen på forsiden av Time magazine og folk reduserte sitt inntak av mettet fett.

    - Økt bruk av planteoljer i industriland har ført til en ubalanse mellom omega 3 og omega 6, som fører til inflammasjon i kroppen (og i hjernen).

    - Generelt kan en vel også si at prosessert mat har langt høyere tetthet av kalorier enn ubehandlet mat. Sukker og mel er tilsatt der det er mulig, med tilhørende effekt på blodsukker/insulin-nivå.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Industriell framstilling av næringsmidler? Noen som har plottet framveksten av denne med kurven for overvekt?
    Statistikk og korrelasjoner er gøy. Man finner sikkert også en korrelasjon mellom overvekt og utbredelsen av Playstation/XBox/Nintendo - særlig blant unge. Ditto med økonmisk velstand, konstant (over)fyllt kjøleskap hjemme og en tilnærmet ubegrenset tilgang på mat. Man blir garantert tjukk om man spiser altfor mye økologisk eller biodynamisk mat også.

    [/QUOTE]
     
    T

    Torget

    Gjest
    Det gjør en, og som deg er jeg også (stadig mer)skeptisk til den varianten av lavkarbo der all fet mat er ok i alle mengder.

    Men jeg synes ikke det du skriver gjør det noe mer kritikkverdig at individer selv prøver ut hvilke matvarer som fungerer best for dem. Som for eksemplet en større andel ubehandlet mat, og en god reduksjon av raske karbohydrater, uten å eliminere det helt fra kosten. Grunnet egne erfaringer går jeg nok aldri tilbake til et "moderat" innhold av mel i flere av dagens måltider.
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.923
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Sortland
    Industriell framstilling av næringsmidler? Noen som har plottet framveksten av denne med kurven for overvekt?
    Statistikk og korrelasjoner er gøy. Man finner sikkert også en korrelasjon mellom overvekt og utbredelsen av Playstation/XBox/Nintendo - særlig blant unge. Ditto med økonmisk velstand, konstant (over)fyllt kjøleskap hjemme og en tilnærmet ubegrenset tilgang på mat. Man blir garantert tjukk om man spiser altfor mye økologisk eller biodynamisk mat også.
    Klart.
    Men hva med forekomst av cøliaki, diabetes, Mb. Chron, revmatiske lidelser og andre autoimmune sykdommer. Endel geografiske områder har overvekt av enkelte kreftformer. Nå kan man selvsagt argumentere med at disse i liten grad lot seg diagnostisere tidligere; men man kan se på 'fordøyelsesbesvær og obstipasjoner', 'uspesifikke betennelser' eller lignende. Fedme skyldes i stor grad at man forbruker mindre energi enn man spiser - enkelt og greit.
    Den moderne diabetes-epidemien har nok andre årsaker - selv om fysisk aktivitet nok hjelper der og.
    Innen 10-15 år vil 50% av voksne amerikanere ha diabetes II. (eller noe sånnt, jeg siterer etter hukommelsen; om det er 30 eller 40 eller 60 spiller ikke så stor rolle, ille er det åkkesom!) Og det skyldes kostholdet. Punktum.
    Det er bare trist at norske 'kostholdseksperter' gir sin støtte til et usunt kosthold. Som samtidig holder liv i en hel flokk helseguruer som selger mirakelprodukter for milliarder. Trist. (men det siste er vel en del av et større bilde.....som forsåvidt berøres i andre tråder på HFS :cool:)
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.923
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Sortland
    Det gjør en, og som deg er jeg også (stadig mer)skeptisk til den varianten av lavkarbo der all fet mat er ok i alle mengder.

    Men jeg synes ikke det du skriver gjør det noe mer kritikkverdig at individer selv prøver ut hvilke matvarer som fungerer best for dem. Som for eksemplet en større andel ubehandlet mat, og en god reduksjon av raske karbohydrater, uten å eliminere det helt fra kosten. Grunnet egne erfaringer går jeg nok aldri tilbake til et "moderat" innhold av mel i flere av dagens måltider.
    Lavkarbo ja......vel nok et utslag av kostholdsekstremisme. Men, man har jo sett over mange år at det er nødvendig å rope høyt med ekstreme tiltak for å vekke folk.
    Ekstreme kosthold kan da aldri være bra? Kroppen trenger karbohydrater, ordentlige karbohydrater! Ikke raffinert sukker - kroppen vår er i stand til å trekke ut det sukkeret den trenger fra de fruktene og grønnsakene vi (normalt) spiser.
    Kutt ut hvitt sukker og hvitt mel*. Mere ekstremt enn det trenger det ikke å være.

    Ekstremisme er ikke riktig vei - uansett hva det er snakk om. Lær barna dine det først! :rolleyes:


    *inkluderer brød og pasta framstilt av moderne hvitt mel!
     
    Sist redigert:
    T

    Torget

    Gjest
    Kutt ut hvitt sukker og hvitt mel*. Mere ekstremt enn det trenger det ikke å være.

    Ekstremisme er ikke riktig vei - uansett hva det er snakk om.

    *inkluderer brød og pasta framstilt av moderne hvitt mel!

    I det siste har jeg følt meg best et par dager etter hver gang jeg har "jukset litt" med noe bakevarer.
    Skal prøve å finne ut hva det er som er utslagsgivende, og som kanskje bør tas som tilskudd.
    (B/E-vitaminer/magnesium/fiber/ect..)


    (Mel hver dag har fungert aller dårligst, uansett mengde, bare for å ha det nevnt )
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Noen takler jo dårlig hvete av diverse årsaker. De beste dagene mine er da jeg spiser 1500kcal fra daddel\banansmoothie og shitloads pasta eller potet til middag. No fat.
    Go figure.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn