Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Litt info om hva fett faktisk er....og gjør i kroppen din!

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ØivindJ skrev:
    Kunne godt vært kortet ned til tre min.
    Kanskje den kommer som tegneserie om du er riktig heldig?

    del 2-5 av foredraget ligger forøvrig på YT.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet alt om fett. Trenger bare å ta en titt i speilet. ;)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har sett del 1,2 og 3 tar resten en annen dag.
    Syntes det var litt vanskelig å følge foredraget, men noe som kom frem var jo tankevekkende.
    Bl.a. om Albyl E som jeg sjøl bruker daglig :-\

    Verdens billigste livsforsikring og uten bivirkninger i følge min føre dette fastlege (har fått ny)

    Viox ble også nevnt og jeg husker meget godt da min mor begynte med den (og hun var gammel og skrøpelig allerede da)
    Jeg blei helt sjokka av den virkningen disse tablettene hadde på henne, det var nesten sånn slipp krykkene og løp opplevelse.
    Jeg ble glad for plutselig ble det fart på gamlemor og jeg så lyst på tiden for henne fremover den gang.
    Like etter ble det skriverier om Viox og den ble trukket fra markedet og modern falt sakte og sikkert tilbake til sin skrøpelige tilstand, men hun overlevde tablettbruken og levde i mange år etter det, noe hun antagelig ikke ville ha gjort om bruken hadde fortsatt.

    http://www.healthyweightforum.org/eng/weight_loss_medication/vioxx-recall.asp

    Why is this medication prescribed?
    Rofecoxib is used to relieve the pain, tenderness, inflammation (swelling), and stiffness caused by arthritis and to treat painful menstrual periods and pain from other causes. Rofecoxib is in a class of nonsteroidal anti-inflammatory medications (NSAIDs) called COX-2 inhibitors. It works by stopping the body's production of a substance that causes pain and inflammation. COX-2 inhibitors may cause less stomach bleeding and ulcers than similar medications.



    Mvh.KW
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Det interessante er også hva slags råd det "offentlige" gir til syke (og friske) mennesker med tanke på hva de kan spise. Ta personer med kroniske muskel/leddsmerter og/eller diabetes. Mettet fett har blitt den stygge ulven i kostholdet, ellers kan du spise hva du vil.

    Mens det store problemet er overinntak av karbohydrater og omega6, som kjører opp insulinnivået og gir kroppen betennelser. Ikke rart at mange aldri blir kvitt smertene sine uansett hvor mye behandling de får av ulike terapeuter. De som har skjønt viktigheten av tilpasset kosthold oppnår helsemessige resultat på alle nivåer. :)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Har moderert tråden noe, grunnen burde våre åpenbar for de som så hva som ble tatt bort. Saken tas videre på PM.

    Mbare - moderator
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sammenhengen mellom høyt nivå av Omega 6 i vev og hjerte- og kardødelighet er helt linjær. Så med andre ord disse forhøyde verdiene av disse umettede fettsyrene er en virkelig risikofaktor, mens mettet fett i det store og hele er helt ufarlig i slike sammenhenger. Det stemmer ikke helt overens med de kostholdsråd som har blitt gitt de senere årene.

     

    Vedlegg

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Fettbløff?
    Ja, er det ikke snodig. Folk blir stadig feitere i takt med økt inntak av lettprodukter. "Drikk 2000 flasker med cola light og du har kun fått i deg 2000 calorier, ren slankedrikk" ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Sammenhengen mellom høyt nivå av Omega 6 i vev og hjerte- og kardødelighet er helt linjær. Så med andre ord disse forhøyde verdiene av disse umettede fettsyrene er en virkelig risikofaktor, mens mettet fett i det store og hele er helt ufarlig i slike sammenhenger. Det stemmer ikke helt overens med de kostholdsråd som har blitt gitt de senere årene.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stoffer i hvete og melk trekkes frem som betennelsesfremmende mat, og sammen med et forhøyet omega 6 nivå utgjør dette for mange en farefaktor. Grunnstenene i norsk kosthold. Vi ligger også rimelig høyt på statistikkene når det gjelder hjerte- og karsykdommer i Norge... mange er også som følge av kostholdet i risikosonen for diabetes.

    Kolesterol har derimot ingen negativ effekt på h/k i følge denne mannen. Smør, oksefett og grisefett... god mat, mens margariner og planteoljer som man gjerne har sett på som et sunnere alternativ... hmm. Skal ikke være lett dette.

     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Enkelt sagt handler det vel om at vi får i oss "lørdagsgodt" hver eneste time, uken rundt, uten at vi legger inn noen videre fysisk aktivitet.

    Går et fint program på NRK nå - England i Viktoriatiden. Handler om en gjeng på en gård som skal leve helt i tråd med dentids teknologi og gårdsbruk. Et blodslit, men også en interessant innsikt i hvordan livet var for ikke så lenge siden, og om hvor mange teknikker og teknologier folk hadde utviklet for å virkelig være innpå selvberget.

    I går serverte "kona på gården" grisehode, som svømte i fett. Og kommenterte at i dag ville vi ansett dette som innpå uspiselig, mens det den gang gled rett ned fordi det ville være forbrent dagen etter, pga arbeidsinnsatsen de måtte levere. Mennesket er et bål, så det er bare å fyre opp med aktivitet, så går det greit.

    Fra ca. 21 minutter, her: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/640429
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    I går serverte "kona på gården" grisehode, som svømte i fett. Og kommenterte at i dag ville vi ansett dette som innpå uspiselig, mens det den gang gled rett ned fordi det ville være forbrent dagen etter, pga arbeidsinnsatsen de måtte levere. Mennesket er et bål, så det er bare å fyre opp med aktivitet, så går det greit.
    I den harde konkurransen om hvilken stat som har den mest overvektige befolkningen i USA vinner Missisippi (32.8% av befolkningen hadde i 2008 en BMI på over 30) The Economist siterte en av delstatens innbyggere som tørt kommenterte at slik må det gå, når folk ikke har endret kostholdet men har sluttet med 14 timer kroppsarbeid om dagen.

    Topp ti ser slik ut:
    Mississippi 32.8
    Alabama 31.4
    West Virginia 31.2
    Tennessee 30.6
    Oklahoma 30.3
    South Carolina 30.1
    Kentucky 29.8
    North Carolina 29
    Michigan 28.9
    Arkansas 28.7

    Edit: Jeg blingset på tabellen når jeg først skrev innlegget (den var ikke ordetlig sortert...). Loisianna, som jeg først trodde hadde størst andel overvektige ligger på en 13. plass med 28,3%). Minst tykke er de i Colorado, der er det "bare" 18.5% som har en BMI på over 30.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.518
    Antall liker
    35.411
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En dag uten sild er en dag uten mening, har nå jeg alltid sagt. Spe på med litt Möllers tran for sikkerhets skyld, og dropp loffen og søtsakene, så er vi et stykke på vei.

    Jeg var forresten i Louisiana rett før jul, og kan bekrefte at det var ganske mange fettsyrer av alle slag som vagget rundt.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt over ett år som diabetiker har gjort meg kjent med karbohydrater sin uønskede effekt på kroppen.

    Håvard
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jamie Oliver har vært i Huntington, West Virginia, og gjennomført et prosjekt for å få folk til å spise sunnere. Han møtte motbør av "Who made you king?" typen fra den lokale radiojockeyen, som mente at Oliver kunne ha seg hjem. De trengte ikke utlendinger som skulle fortelle dem hva som var rett eller galt.
    Personalet på skolekantinen syns også det var slitsomt med herr Oliver og hans ideer.

    Oliver tok med seg Mr. Radio til en begravelsesagent, og viste ham spesialkistene de må lage for folk. Kister som er så store at det er umulig å bære dem, og som må trilles med pick-up foran gravfølget, og sendes ned i den ekstra brede graven med spesialkran.
    Da gikk det opp for "the voice from Huntington" at det kanskje var på tide å ta en kikk på hva som foregikk.

    Fra ett minutt inn i denne YouTube-snutten, fra Oprah!


    Dette er ikke en dobbeltseng, det er en trippelkiste:
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    I går serverte "kona på gården" grisehode, som svømte i fett. Og kommenterte at i dag ville vi ansett dette som innpå uspiselig, mens det den gang gled rett ned fordi det ville være forbrent dagen etter, pga arbeidsinnsatsen de måtte levere. Mennesket er et bål, så det er bare å fyre opp med aktivitet, så går det greit.
    I den harde konkurransen om hvilken stat som har den mest overvektige befolkningen i USA vinner Missisippi (32.8% av befolkningen hadde i 2008 en BMI på over 30) The Economist siterte en av delstatens innbyggere som tørt kommenterte at slik må det gå, når folk ikke har endret kostholdet men har sluttet med 14 timer kroppsarbeid om dagen.

    Topp ti ser slik ut:
    Mississippi 32.8
    Alabama 31.4
    West Virginia 31.2
    Tennessee 30.6
    Oklahoma 30.3
    South Carolina 30.1
    Kentucky 29.8
    North Carolina 29
    Michigan 28.9
    Arkansas 28.7

    Edit: Jeg blingset på tabellen når jeg først skrev innlegget (den var ikke ordetlig sortert...). Loisianna, som jeg først trodde hadde størst andel overvektige ligger på en 13. plass med 28,3%). Minst tykke er de i Colorado, der er det "bare" 18.5% som har en BMI på over 30.
    Kan man se en sammenheng mellom fattige vs rike stater her, eller svarte vs hvite stater.

    Håvard
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Oliver tok med seg Mr. Radio til en begravelsesagent, og viste ham spesialkistene de må lage for folk. Kister som er så store at det er umulig å bære dem, og som må trilles med pick-up foran gravfølget, og sendes ned i den ekstra brede graven med spesialkran.
    Da gikk det opp for "the voice from Huntington" at det kanskje var på tide å ta en kikk på hva som foregikk.
    DN hadde en festlig sak om hva som skjer når nasjoner blir skikkelig fete. Alt må byttes ut, det som var foreslått som den nye standardbredden på en rullestol i USA var f.eks bredere enn en standard dør i USA. Sykehussenger måtte forsterkes og det måtte installeres kranmekansime for å kunne løfte pasientene. Europa ligger ca 20 år etter USA ble det påstått. En slankelege som ble intervjuet sa at med en kjerneusunn diett bestående av en del burgermenyer med mye pommes frites og den veldig store colaen om dagen, supplert med godt med snop og mye TV-titting i sofaen var det i enkelte tilfeller visstnok mulig å legge på seg oppmot en halv kilo om dagen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Haavard skrev:
    Kan man se en sammenheng mellom fattige vs rike stater her, eller svarte vs hvite stater.

    Håvard
    Absolutt. Begge deler. Overvekt (og mye helse generelt) har klare økonomiske skiller. I USA er det litt spesielt siden junkfood er så ekstremt billig, det er faktisk ganske dyrt å spise sunt til sammenligning.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    OK. Hold dere fast - Oliver på besøk hos en lokal mor, for å gå gjennom hva hun serverer til familien i løpet av en uke.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.564
    Antall liker
    7.096
    Utrolig hva de propper i seg! Så et program her om dagen (en eller annen reality serie med far og sønn som operer sterkt overvektige personer) der en gråtkvalt mor insisterte på at overvekt måtte behandles som en hvilken som helst annen sykdom. Og alt dette mens hun stuet den ene oste-enchiladaen etter den andre i sin sengeliggende sønn, som ikke hadde vært på egne ben på flere år...
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg er treg, men hva er egentlig denne "fettbløffen" som det henvises til i overskriften?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    noruego skrev:
    Utrolig hva de propper i seg! Så et program her om dagen (en eller annen reality serie med far og sønn som operer sterkt overvektige personer) der en gråtkvalt mor insisterte på at overvekt måtte behandles som en hvilken som helst annen sykdom. Og alt dette mens hun stuet den ene oste-enchiladaen etter den andre i sin sengeliggende sønn, som ikke hadde vært på egne ben på flere år...
    Haavard var inne noe på tidligere i tråden da han spurte om det var en sammenheng med fattige vs rike, eller sorte vs. hvite stater....man kan like gjerne bytte ut fattig/rik og sort/hvit med utdannelsesnivå....så forstår man bedre den gråtkvalte moren...selvom det fra vårt forholdsvis opplyste perspektiv virker ganske uforståelig likevel...

    Man skal ikke lenger en til vår egen hjemmelige andedam for å se de samme trekkene. Fx. har befolkningen i Groruddalen vesentlig kortere forventet levealder enn på Oslo vest, (selv korrigert for interne oppgjør mellom A- og B-gjengen).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.518
    Antall liker
    35.411
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med risiko for den helt store avsporingen: Tilstrekkelig med D-vitaminer er minst like viktig som riktig balanse av fettsyrer. D-vitaminer fås enten direkte gjennom å få sol på skrotten, eller indirekte gjennom å spise sånt som fet fisk. 8 minutter i solen tilsvarer en spiseskje tran. Mørkhudede personer i vårt solfattige klima vil ha problemer med å produsere nok D-vitamin selv, spesielt hvis kulturelle tradisjoner tilsier bruk av heldekkende antrekk hver gang man beveger seg utendørs, og de har sjelden tradisjoner for å spise store mengder sild og makrell eller daglige avnytelse av Oslo-frokostens spiseskje tran heller. Det er faktisk mørkhudede kvinner som helst burde tilbringe sommeren nakne på badestranden av hensyn til egen og eventuelle fremtidige barns helse. Konsekvensene av at de ikke gjør det vil gamle fader Darwin ta seg av over noen få generasjoner, vil jeg mene.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.234
    Asbjørn skrev:
    Det er faktisk mørkhudede kvinner som helst burde tilbringe sommeren nakne på badestranden
    ;D
    Helt enig!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    MML skrev:
    Mulig jeg er treg, men hva er egentlig denne "fettbløffen" som det henvises til i overskriften?
    Litt treig er du nok ;D
    Fettbløffen går vel kort og godt ut på at vi er lært opp til å tro at å spise fett er farlig.
    På en måte er det nok sant også, hjerte og karsykdommer er sterkt redusert i landet vårt. På grunn av et sunnere fettinntak mener jeg å huske.

    Håvard
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Haavard skrev:
    MML skrev:
    Mulig jeg er treg, men hva er egentlig denne "fettbløffen" som det henvises til i overskriften?
    Litt treig er du nok ;D
    Fettbløffen går vel kort og godt ut på at vi er lært opp til å tro at å spise fett er farlig.
    På en måte er det nok sant også, hjerte og karsykdommer er sterkt redusert i landet vårt. På grunn av et sunnere fettinntak mener jeg å huske.

    Håvard
    Det finnes HDL kolesterol og det finnes LDL kolesterol. Det ene positivt, det andre negativt. Disse er mer og mindre direkte koblet mot forskjellige fettstoffer, der f.eks. palmeolje er blant verstingene og tran er blant "bestingene". Er det noe nytt i denne virkeligheten nå, plutselig, eller det gammelt nytt som kommer opp...? (Har ikke hatt tid til å se på foredraget...)

    Honkey
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.234
    Jeg kan ikke se slikt på jobb. Si fra hvis dette betyr at jeg nå kan slutte å spise fisk og grønnsaker og proppe i meg pølse med brød, chips og ribbefett i stedet...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Honkey-Chateau skrev:
    Haavard skrev:
    MML skrev:
    Mulig jeg er treg, men hva er egentlig denne "fettbløffen" som det henvises til i overskriften?
    Litt treig er du nok ;D
    Fettbløffen går vel kort og godt ut på at vi er lært opp til å tro at å spise fett er farlig.
    På en måte er det nok sant også, hjerte og karsykdommer er sterkt redusert i landet vårt. På grunn av et sunnere fettinntak mener jeg å huske.

    Håvard
    Det finnes HDL kolesterol og det finnes LDL kolesterol. Det ene positivt, det andre negativt. Disse er mer og mindre direkte koblet mot forskjellige fettstoffer, der f.eks. palmeolje er blant verstingene og tran er blant "bestingene". Er det noe nytt i denne virkeligheten nå, plutselig, eller det gammelt nytt som kommer opp...? (Har ikke hatt tid til å se på foredraget...)

    Honkey
    Kan ikke svare på det Honkey.
    Tror ikke så mye er forandret. Men hjerte og karsykdommer er gått tilbake i landet vårt på bakgrunn av reduksjon i fettinntak. Dette dreier vel seg i større grad om animalsk fett vil jeg tro. Kan for lite om det, men jeg tror at fett er både sunt og farlig. Det gjelder vel bare å finne rett vei i fettjungelen.

    Å spise riktig er snart et høyskolsstudie spør du meg.
    Har kuttet ned kraftigpå mengden karbohydrater, og økt mengden fett og proteiner. Ting skjer med kroppen, det er sikkert og visst.

    Håvard
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.234
    Karbohydrater er da ikke noe problem (så lenge man bruker opp energien)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    MML skrev:
    Mulig jeg er treg, men hva er egentlig denne "fettbløffen" som det henvises til i overskriften?
    Foredragene som er tilgjengelige i første innlegg i tråden gir en meget god oversikt.

    Dersom det er slik at røykere i USA kan saksøke skjorta av amerikanske tobakkprodusenter, hvilket de gjør med suksess -- så burde det være slik at norske menn og kvinner burde kunne saksøke landbruksdept; ansvarlige for sunnhet, kosthold og helse; samt primært TINE og norske spisefettprodusenter (det er det de kaller seg) for en ekstrem feilernæringskampanje som disse har bedrevet siden 60-tallet, med alvorlige helsekonsekvenser.

    Er vel egentlig det som åpningsvideoen handler om.

    Men legger vi hånden på hjertet er det vel opp til den enkelte å sørge for at vi spiser sunt og beveger oss tilstrekkelig. Men det er liten tvil om at feilopplysning og vikarierende motiver har en del kostholdsrelaterte lidelser på samvittigheten her til lands.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Dersom det er slik at røykere i USA kan saksøke skjorta av amerikanske tobakkprodusenter, hvilket de gjør med suksess -- så burde det være slik at norske menn og kvinner burde kunne saksøke landbruksdept; ansvarlige for sunnhet, kosthold og helse; samt primært TINE og norske spisefettprodusenter (det er det de kaller seg) for en ekstrem feilernæringskampanje som disse har bedrevet siden 60-tallet, med alvorlige helsekonsekvenser.

    Er vel egentlig det som åpningsvideoen handler om.
    Uten å kunne særlig mye om saken tipper jeg at historisk sett er norske offentlige og halvoffentlige ernæringsråd styrt mer av landbrukspolitikk enn hensynet til befolkningens helse.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    BT skrev:
    Karbohydrater er da ikke noe problem (så lenge man bruker opp energien)
    Problemet er at man "bruker" i svært liten grad opp energien eller karbohydratene. Resultatet av det er at insulinproduksjonen øker og overskuddskarbo dyttes inn i fettcellene. Disse fettcellene ligger stort sett mellom innvollene i mageregionen og blir etter hvert svært "stinne" derav hard ølmage. Kuttet ut mesteprten av karbo mot fett i fjor høst. Resultatet ble 15 kg lettere, fikk kontroll på diabetes og alle sentrale verdier inklusive kolestrol, blodtrykk er meget bra. Spiser mye fett.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    65finger skrev:
    BT skrev:
    Karbohydrater er da ikke noe problem (så lenge man bruker opp energien)
    Problemet er at man "bruker" i svært liten grad opp energien eller karbohydratene. Resultatet av det er at insulinproduksjonen øker og overskuddskarbo dyttes inn i fettcellene. Disse fettcellene ligger stort sett mellom innvollene i mageregionen og blir etter hvert svært "stinne" derav hard ølmage. Kuttet ut mesteprten av karbo mot fett i fjor høst. Resultatet ble 15 kg lettere, fikk kontroll på diabetes og alle sentrale verdier inklusive kolestrol, blodtrykk er meget bra. Spiser mye fett.
    Jepp, problemet med karbohydrater er at de driver opp insulin nivået som igjen påvirker hvordan kroppen håndterer fettet, blant annet. Derfor er ikke en "kalori" en "kalori". Du kan faktisk ha kaloriunderskudd i kroppen og likevel gå opp i vekt! Det er en grunn til at enkelte ikke klarer slanke seg "uansett" hvor lite de spiser.....bortsett fra at de ikke kutter karbohydratene. Og derfor er slankekurer basert på kaloriregnskapet meningsløse (vel nesten da..)

    Nyere forskning antyder også at mettet fett kun blir skadelig sammen med høyt inntak av karbohydrater, (som blokkerer for fettforbrenningen og lar fettet samle seg opp i cellene).
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Brodern har nylig gått over til å spise egg og bacon (uten brød til) flere dager i uka nå nylig.
    Han var nå forofte slem mot seg selv med mye bakerivarer.

    Veldig fint om de som sitter inne med kunskap om hvilke varer som inneholder gode fettstoffer og hvilke som ikke gjør det, kommer frem med det her i tråden...........................jeg kan jo selvfølgelig google på det, men de te første videone ble litt greske for meg med masse forkortelser/kjemiske? betegnelser.

    Mvh.KW
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    KW skrev:
    Brodern har nylig gått over til å spise egg og bacon (uten brød til) flere dager i uka nå nylig.
    Han var nå forofte slem mot seg selv med mye bakerivarer.

    Veldig fint om de som sitter inne med kunskap om hvilke varer som inneholder gode fettstoffer og hvilke som ikke gjør det, kommer frem med det her i tråden...........................jeg kan jo selvfølgelig google på det, men de te første videone ble litt greske for meg med masse forkortelser/kjemiske? betegnelser.

    Mvh.KW
    http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=lchf&ie=UTF-8&oe=UTF-8
    LCHF (low carb high fat) har spist mettet fett i store mengder siden September i fjor. Aldri hatt bedre kolestrolvrdie, hvilepuls og blodtrykk
    Edit har spist svært lite karbohydrat
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Her står det mer om temaet, men synes nok det går litt i surr (for meg ;D )

    http://www.iform.no/pub/art.php?id=498
    Jeg spiser røkt ørret nesten hver dag (riktignok sammen med et par brødskiver spelt mellomgrovt som også inneholder litt solsikke)
    Lager eggerøre ved siden av et par ganger i uka.

    Samme lege som anbefaler meg Albyl E ga meg også Folsyre 0,4 mg fordi blodprøver hadde vist at kroppen hadde for lite av det.

    http://www.lommelegen.no/321852/derfor-bor-du-ta-folat

    "Bivirkninger?
    Det er ikke kjent at store mengder folat er farlig. Folat har heller ingen kjente bivirkninger."

    http://www.forskning.no/artikler/2009/november/234942

    Folsyre kan øke kreftrisiko

    Folsyre gitt i store doser kan øke risikoen for kreft. Det viser stor undersøkelse fra Universitetet i Bergen og Tromsø. Lege Marta Ebbing forventer ny debatt om folsyre.

    Lett dette her gitt ::)

    Tror jeg får kutte den 0,4 mg siden jeg også tar Multi fra Nycoplus, hvor det også er det samme men bare halvparten.
    Har begynt å spise broccoli som ved siden av spinat gir tilskudd av folat (som er et B9 vitamin?)

    Mvh.KW
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Brodern har nylig gått over til å spise egg og bacon (uten brød til) flere dager i uka nå nylig.
    Han var nå forofte slem mot seg selv med mye bakerivarer.

    Veldig fint om de som sitter inne med kunskap om hvilke varer som inneholder gode fettstoffer og hvilke som ikke gjør det, kommer frem med det her i tråden...........................jeg kan jo selvfølgelig google på det, men de te første videone ble litt greske for meg med masse forkortelser/kjemiske? betegnelser.

    Mvh.KW
    For å si det enkelt, kutt (eller minimer) karbohydratene, altså brød, korn, pasta, ris, potet.
    Spis mye grønnsaker og ellers hva du vil. Husk at hvert måltid skal inneholde en passe mengde protein og fett (f.eks 20g). Ta tilskudd av Omega3 i starten for å justere balansen mellom 3 og 6, sistnevnte har du sannsynligvis for mye av. Skjønt spiser du mye ørret så er det kanskej ok. Vurder basetilskudd som Urbase, for å justere syrenivået i kroppen.

    Og du er noen syvmilsteg nærmere bedre helse og mer energi! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn