Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En mulig feilkilde her er det faktum at grekere spiser middelhavsdiett, med stort innslag av sunne planteoljer, fisk, o.a.

    Så det at Omega-3 skulle ha positiv innvirkning der er ikke like sannsynlig som at det skulle ha innvirkning her hjemme, der kostholdet har en annen sammensetning ...
    Tja, det ville i så fall bare gi et mindre utslag. Men hvis det viser seg i en så omfattende test at det ikke er noe statistisk grunnlag for å hevde at slikt tilskudd virker inn på sjansen til å få hjertesykdommer så kan man nok slutte av det at det ikke er det. En så stor test omfatter jo folk med høyst forskjellige matvaner, livsstil og kost. Også dem som ikke har en fiskerik diett.

    Egentlig en gladnyhet det. For da slipper jo folk å kjøpe dyre og unødige kosttilskudd, og i stedet se på sitt kosthold og livsstil og ikke tro at man kan medisinere seg bort i fra de risikofaktorer man skaper seg ved å ikke spise godt og riktig.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Spist for mye fett? Se her, spis litt til så går alt så meget bedre!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kjøp sardiner. De smaker godt, de kan brukes som pålegg, og de inneholder ordentlig Omega-3 som ikke har gått veien via en tank med råtten fiskeolje i Peru. Tran har i århundrer vært et helt nødvendig kosttilskudd her oppe i nord, og uten spekk ville inuitene hatt det traurig ...
     
    N

    nb

    Gjest
    Sure fordi de ikke får NAV-støtte til å spise lavkarbo:
    Overvektig 18-åring fikk ikke støtte til lavkarbodiett - VG Nett om Kosthold
    Vegard (140 kg) får ikke støtte til sukkerfri mat - VG Nett om Kosthold

    Nav avlår med at det de må følge etablerte medisinske anbefalinger i Norge - forsåvidt greit nok - noe må jo NAV forholde seg til, men de burde heller avslått søknanden med at det faktisk ikke er spesielt dyrt å spise sukkerfattig. Det går helt fint å spise lavkarbo basert på handling på Rema 1000. Tipper folkene det er snakk om i saken kjøper ymse svært kostbare produkter på helsekostforretninger o.l. fordi de tror de trenger det.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    NRK2 klokken 20.15
    En ikke så liten overraskelse om mettet og umettet fett, og myndighetenes holdning til første kategori.
    Dansk program - verdt å se.
     

    topline1

    Medlem
    Ble medlem
    07.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Årnes
    Studien er kommentert andre steder av personer som har litt mer greie på fettsyrer enn folk flest, limer inn et av svarene her fra en Terje Myrvold:

    Jeg har ikke lest hele studien - ei heller de studier som var inkludert i meta-analysen. Men jeg har noen innspill: 1) jeg tviler på at analysen skilte mellom omega-3 tilskudd i TG form eller EE form. EthylEstere er ikke så bra og kan dessverre virke MOT sin hensikt av mange forskjellige årsaker. Oksideringsgraden er større, polymisering av fettsyrene er en annen (de klumper seg sammen og blir så "inneffektive). 2) jeg tviler sterkt på at de inkluderte studier alle hadde samme EPA:DHA ratio - og her vet vi jo at dette er av enorm betydning for resultater. 3) Jeg kan med 100% sikkerhet si at de inkluderte studer IKKE nevner NOE om graden av oksidasjon i produktene brukt (TOTOX-verdier) - og man vet i dag at jo høyere TOTOX, jo dårligere resultat - og om TOTOX-verdiene er for høye - vil omega-3 faktisk virke BETENNELSESFREMKALLENDE.... og de vil påvirke genutrykk på en måte som kanskje ikke er heldige. Bare det siste er grunn nok til å kunne si at denne meta-analysen ikke er holdbar - da man ikke kan sammenligne gull med gråstein. Den eneste måten å kunne gjøre gode studier på omega-3, er under METODEVALG inkludere graden av harskning målt i TOTOX, som følgelig må være tilnærmet lik identiske til en hver tid. Først da kan man trekke konklusjoner (forutsatt at dosering er samme, at det er nøyaktig samme ratio EPA:DHA, og at det er enten KUN omega-3 i TG form som benyttes - eller kun EthylEstere som benyttes. Når alle de faktorene er like - da kan man trekke konklusjoner av meta-analyser - ellers vil en meta-analyse ikke gi noe svar.........!!!!!!
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Uffda, jeg som eter nesten bare svinekjøtt.
    Noen tips om hvordan en eventuelt kan finne frem til svinekjøtt med forbedret foring av dyra?

    Derimot så har jeg i det siste begynt å spise forholdsvis godt med Salma............rå............Sushi blir vel det da, bare at jeg kutter ut all den (for meg ) andre "driten" kald ris bl.a. er ikke min greie.
    Nei, Salma laks med litt Soya på og lefse med Kviteseidsmør og et glass hvitvin er nær daglig kost for meg, og med røkelaks og eggerøre hver frokost så får jeg vel i meg brukbart med omega 3 av god kvalitet.

    Stillte SalmaPR. mannen spørsmål om dette med foring av denne Salma laksen og overgang til mindre foring med kvitfisk o.l.
    Fikk et veldig konsist svar tilbake om at foret nå besto av 80 % hvete?/kornprodukter og resten 20 % var da såkalt kvitfisk (eller hva det nå kalles)
    Dette skulle i følge han ikke gå negativt utover omega 3 innholdet på slaktefisken (laksen), da den produserer omega3 sjøl.

    Noen motargumenter/bevis på at dette eventuelt ikke er rett?

    Mvh.KW
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Uffda, jeg som eter nesten bare svinekjøtt.
    Noen tips om hvordan en eventuelt kan finne frem til svinekjøtt med forbedret foring av dyra?

    Derimot så har jeg i det siste begynt å spise forholdsvis godt med Salma............rå............Sushi blir vel det da, bare at jeg kutter ut all den (for meg ) andre "driten" kald ris bl.a. er ikke min greie.
    Nei, Salma laks med litt Soya på og lefse med Kviteseidsmør og et glass hvitvin er nær daglig kost for meg, og med røkelaks og eggerøre hver frokost så får jeg vel i meg brukbart med omega 3 av god kvalitet.

    Stillte SalmaPR. mannen spørsmål om dette med foring av denne Salma laksen og overgang til mindre foring med kvitfisk o.l.
    Fikk et veldig konsist svar tilbake om at foret nå besto av 80 % hvete?/kornprodukter og resten 20 % var da såkalt kvitfisk (eller hva det nå kalles)
    Dette skulle i følge han ikke gå negativt utover omega 3 innholdet på slaktefisken (laksen), da den produserer omega3 sjøl.

    Noen motargumenter/bevis på at dette eventuelt ikke er rett?

    Mvh.KW
    Dette er min mening:

    1. Svinekjøtt er det bare å spise. Ser du bor i Bærum; Centra på Høvik selger nå kjøtt fra Jæren Kjøtt. Ikke noe tull fra den bedriften (sistnevnte altså). Ellers er det en slakter ved Ramstad skole som har full peiling.

    2. Salma-produkter (og alt av oppdrettsfisk) er strengt forbudt. Der er det fortsatt så mye dritt i fôret og dermed i kjøttet, så det er det bare å drite i. Snakk med folkene på Fiskeriet i Sandvika. Det er mange andre fiskeslag som kan spises rå og som er mye bedre (og sunnere) enn Salma-dritten.

    3. Drikk hvitvin og annen vin.

    4. :cool:
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Denne er forøvring også interessant, forteller noe om hvor sunt kjøtt kan være med rett fettsyreprofil:
    http://www.lr.no/media/ring/1043/A Haug 26. oktober 2011.pdf
    Takker. Som ivrig kjøttspiser med utstrakt bevissthet omkring emnet har jeg ikke noe å innvende her. Dette er vesentlig innsikt.

    KW - oppdrettsfisk kan ikke "produsere Omega-3 sjøl." Det skapes ved at den spiser marint fôr eller fôr med rette oljer, men det er for dyrt, så den får kraftfôr med billigoljer i stedet. Det vanlige er at oppdrettsfisken går på vegetabilsk kraftfor i størstedelen av sin veksttid, men at den så toppes med fôr med større innslag av de nødvendige oljene for at det skal kunne påvises Omega-3 i fisken ved slakt. (Dette foret er dyrere).

    Som Anna Haugs presentasjon viser er det viktig at kraftforet inneholder de rette oljene. I Norge inneholder kraftforet soya. (Forresten morsomt hvordan soya-andelen i norsk kraftfor blir norsk. Man importerer soyabønner, lager oljen her, og vips er soyaen norsk).

    Grasbiff.
    Men norsk landbrukspolitikk er på vei vekk fra grasfôr, og på vei over til storproduksjon vha kraftfôr. Landbrukspolitikken er så grundig på vei vekk fra gras at Nortura nå har kjøpt opp gårdene i Namibia som produserer grasbiff, for å kunne kontrollere innpris på det norske markedet; og som kjent forsøker man å forby at Rema importerer kjøtt fra Latin-Amerika (uten unntak grasbiff).

    Flotte innspill i den pdf'en.

    Cue Odd Js sedvanlige innvendinger om hvor dumme vi er, hvor lite vi forstår, og hvor grundig godt vi tas vare på av landbruksbyråkratene vi viser slik ringeakt for.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Rå laks.
    Verdt å vite at man i Norge utnytter unntaksmuligheten om nedfrysing av laksen, for å spare penger (dyrt å fryse ned).
    Kveis er en rundorm man helst ikke vil ha i seg, men gitt volumene i produksjonen er det vanskelig å være sikker på om laksen er kveisfri.
    Fjerner krav om frysing av oppdrettsfisk - Fish.no

    I artikkelen kan man lese påstanden som har blitt brukt for å få unntak fra nedfrysing: at det ikke kan oppstå kveis i laks som kun har fått kraftfor (dette til tross for at de går i åpne merder i fjordene ...)

    Men det kan man fort få:
    Ny parasitt funnet i norsk oppdrettslaks - Nordland - NRK Nyheter

    Under bilde av kveis i torskefilet.
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Vanlig minikylling fra Prior med en slaktevekt på ca 1.3 kilo er såpass trist at man uansett burde holde seg unna på generelt grunnlag.
    Ditto med mye av svinekjøttet man får i butikken også.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Nå er nok ikke jeg helt nøytral i saken, men disse produktene fra Nortura ser jo ut til å bære preg av industrialisert rovdrift. Nasty stuff.
     
    N

    nb

    Gjest
    Nå er nok ikke jeg helt nøytral i saken, men disse produktene fra Nortura ser jo ut til å bære preg av industrialisert rovdrift. Nasty stuff.
    Tja, særlig kylling er triste saker. Slaktevekten er veldig lav. Det er fullt mulig å gå kjøpt gode kyllinger i Norge også (Stange, Holte Gård osv). Prior har etter hvert kommet diltende etter og lansert fjongere produkter de også, men siden de koster ganske mye mer så spørst det hvor mange som faktisk kjøper de. Jeg har ganske ofte plukket opp Stangekyllinger til halv pris på ymse matbutikker frodi de nærmer seg datostemplingen - noe som tyder på at omstetningen kanskje ikke er allverden. Også ganske vanlig at det ligger kyllinger som er utgått på dato i hyllene.

    Som jeg nevnte i en annen tråd har min lokale Rema 1000 begynt å føre en del produkter fra Grøstad Gård (svineprodukter). Det er samme historien der, ting har tydligvis blitt liggende i hyllene ganske lenge for det ser "alltid" ut som datostemplingen er om et par-tre dager til tross for at de i utgangspunkter er holdbare et par-tre ukers tid.

    På Jacob's på Holtet selger de svinenakke fra spansk bellotta-gris (de spiser mye eikenøtter). Det er slik at det faktisk er vanskelig å tro at kjøttet kommer fra samme stykke som norske svinekoteletter. Prisen er mye høyere på det spanske kjøttet (rundt 300 kroner pr. kilo) så det flyr neppe ut av butikken det heller, men veldig godt er det i alle fall i den grad du kan forholde deg til "godt" og "svinenakke" i samme avsnitt ;)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.237
    Antall liker
    4.864
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Denne er forøvring også interessant, forteller noe om hvor sunt kjøtt kan være med rett fettsyreprofil:
    http://www.lr.no/media/ring/1043/A Haug 26. oktober 2011.pdf
    Jeg skulle likt å se større vektlegging på sjømat som en overlegen DHA-kilde, og omtale av viktigheten av jod i tillegg til selen, men likevel veldig bra. Takk!

    For dem av dere som fremdeles tror at evidence based medicine er bunnsolid: Tankevekkende 13-minutters foredrag av Dr. Ben Goldacre.

     
    Sist redigert:

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Artig artikkel fra svenske Hemmet nr 19 i 1966.
    Kunnskapen om hva som gjør deg fet og sulten var til stede også da.
    Men året etter i 1967 publiserte Ancel Keys sitt makkverk "Seven Countries Study"
    og verden ble lurt til å tro at fett var farlig og resultatet ser vi rundt oss overalt i dag.
     

    Vedlegg

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest


    Skal kanskje tas med en klype salt.

    Cruxet er ved 4:40 - 4:53 og 5:10 - 5:48
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    ja, men ikke pga av sundt fett, det er sukkeret (karbo) som er ansvarlig for det.

    Leste du innholdet i linken ?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det er heller kombinasjonen. Spiser sugary frukt hele døgnet og har ikke akuratt helseproblemer relatert til matinntak.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Leseverdig fra en som var vegetarianer i noen tiår.

    We were very smug about our lifestyle, which we thought was both healthy and morally correct. But after about six or seven years of being vegetarian, we both started to get slowly and progressively more ill.

    The first thing was I started to develop what was later defined as irritable bowel syndrome, or IBS. It began as a vague digestive discomfort but within a couple of years had developed into a situation where whenever I ate anything my gut would stick out and it felt like there was a lead weight in it. Then everything that’s inside you would leave your body at high pace and great speed with tremendous frequency. Basically the loo becomes your best friend.
    By 1998, it was absolutely chronic. I went to doctors but nobody had a clue what to do about it. I was tested for things such as Crohn’s disease and to see whether I was allergic to anything (I did food exclusions of one sort or another for years), all of which came back negative. But not one doctor suggested it might be my diet. As well as my condition getting worse, I was actually putting on weight – despite the IBS – and I became clinically obese. I’m 5ft 10in and at one point I was 15 stone: quite an achievement on a wholefood, low-fat, (and by this point) vegan diet. On top of that I had one of the highest cholesterol levels that the doctor who took it had seen – 9.2 – and in 2001 they put me on statins.
    I would take food diaries to the doctor, who would tell me everything was fantastic, and congratulate me on not eating butter, cream and cholesterol. When I asked doctors whether I should change my diet, they told me no. But clearly my diet was destroying my health. Dawn was developing very depressive moods and suffering mood swings. I was also experiencing a lot of headaches, which occurred pretty much every day. I was also knackered and would have to have a sleep in the afternoon. I was just falling apart. By the time I got to 40 I felt 60.



    From vegetarian to confirmed carnivore - Food & Drink - Life & Style - The Independent
     
    N

    nb

    Gjest
    Er man militant veggis vil man vel strengt tatt daue eller i beste fall bli sprø pga vitamin B12-mangel. De løser jo det problemet ved at en del typiske produkter som soya- ris- og havremelk er B12-beriket. Eller så kan man ta en sprøyte hvert 5. år eller deromkring.

    Burde være en indikator på at det ikke er meningen å være ren planteeter.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    I helgen har forbrukerombudet mottatt massiv kritikk mot Mills og deres produktserie "Vita Hjertego" fra mennesker over hele landet.

    Kritikken kommer fra personer som har sett seg lei på at Mills forsøker å innbille det norske folk at deres produkter er positive for hjerte og blodårer. Mange av disse er tilknyttet Kostreform, en uavhengig helsepolitisk organisasjon med medlemmer over hele landet som har som mål aktivt å fremme folkehelsen og forebygge sykdom.
    Folkeaksjonen for å klage inn Mills har spredd seg via Facebook og bloggere hele helgen og nådd ut til tusenvis av personer.

    Mills påstår at deres produktserie er sunn fordi den inneholder kolesterolsenkende plantesteroler og har ett høyt inntak av flerumettet fett, som igjen er rik på omega 6 fettsyrer.
    Dette er feil. Forskning viser at det er helt motsatt, at ett høyt inntak av flerumettet fett øker sjansen for hjertesykdom og ett kolesterol under 5 gir økt dødelighet av alle årsaker.

    Det er en kjensgjerning at en ubalanse i inntaket av omega-fettsyrer gir økt betennelsestilstand i kroppen. Verdens befolkning har ett altfor høyt inntak av omega 6 og bør redusere dette kraftig. Betennelser er en hovedårsak til hjertesykdom og følgelig burde ingen hjertesyke innta "vita hjertego".
    Forskning har heller ikke greid å finne sannhet i den gamle myten om mettet fett og hjertesykdom, så den påståtte helsegevinsten med å erstatte smør med margarin er løgn.
    Ett stort norsk studie (HUNT) og flere andre har bevist at ett kolesterol under 5 gir økt dødelighet fra alle årsaker. I tillegg til å være bevist er dette helt logisk da kolesterol er ekstremt viktig i kroppens forsvar mot sykdom, vedlikehold av celler og ny-danning av celler.

    Alt i alt er "vita hjertego" serien mer en gift for kroppen enn noe helsebringende og dette vil det norske folk ha en slutt på.
    I våre naboland Sverige og Danmark er allerede tilsvarende produkter blitt tvunget til å endre markedsføringen sin, nå er det Norge sin tur.
    Som forfatter og kostholds-spesialist Pål Jåbekk skrev i dag:
    "Akkurat nå kan jeg tenke meg få som bidrar med å spre så mye ukunnskap og uhelse som Vita hjertego. Verden ville vært et bedre sted uten disse produktene".

    Motet og ønske om handling som kommer fra det norske folk kan være en reaksjon på hestekjøttskandalen.
    Det er blitt tydelig for flere at det er folket selv som må handle, det er våre handlinger, vårt engasjement som skal snu bedrageriet vi utsettes for daglig.
    Det vil komme lignende aksjoner mot lettmat og fett-reduserte produkter, hvorpå befolkningen lures til å tro at å erstatte fett med karbohydrater skal være sunt.
    Også andre produsenter av produkter basert på vegetabilske oljer som påstår at deres produkter er sunne må kunne bevise sine påstander.
    Folket vil ikke bli lurt lengre!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Er man militant veggis vil man vel strengt tatt daue eller i beste fall bli sprø pga vitamin B12-mangel. De løser jo det problemet ved at en del typiske produkter som soya- ris- og havremelk er B12-beriket. Eller så kan man ta en sprøyte hvert 5. år eller deromkring.

    Burde være en indikator på at det ikke er meningen å være ren planteeter.
    Om man ikke ser på hele bildet kunne det vært en indikator.
    Man beregner at ca 10-20% av befolkningen har underskudd av B12. B12-mangel henger totalt sett ikke sammen med hvor mye B12 man spiser, men om hvordan kroppens naturlige funksjon til å holde på og oppta vitaminet enten forsvinner eller blir ødelagt av moderne livstil. Paradoksalt er det mange indikatorer på at animalsk mat er en av hovedårsakene til at B12-funksjonen vår blir ødelagt.

    Hadde vi levd i tropeområder og spist mat rett fra naturen hadde ikke vegetarkost vært i underskudd på tilstrekkelig B12, og hadde vi spist mat fra jordsmonn som ikke var ødelagt hadde også denne stort sett gitt oss rikelig B12. Desverre er ikke dagens matproduksjon slik. Vi lever med stress, dårlig mat, og mange andre faktorer som kan ødelegge B12-opptakene. I en optimal tilstand trenger kroppen helt mikroskopiske mengder tilført B12.

    Til eksempel falt lagerne mine med B12 stabilt nedover som vegetarianer, men på høykarbo, lavfett fruktdiett er den så og si stabil. Jeg tar dog innimellom tilskudd fra vegetabilske kilder for å holde nivåene i det høyere skiktet da det sikrer bedre helse når man er aktiv.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.237
    Antall liker
    4.864
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    For de av oss som har lest Gary Taubes' book "Good Calories, Bad Calories", er innholdet i dette fordraget fra Dr.Attia kjent materie.
    Det er en god oppsummering om fettbløffens og kolesterolforvirringens historie.

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da jeg skilte meg for tyve år siden, markerte det også siste gang jeg spiste margarin.
    Disse "hjertegode" produktene fylte kjøleskapet, og det var umulig å få gehør for at det ikke var sunt.

    Instruktivt å se hvordan den offisielle kostholdssupertankeren nå forsøker å snu uten å tape all troverdighet.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Mener å huske at inflammasjon er nevnt endel ganger i denne tråden.

    Er det noen her som har prøvd å kutte ut gluten og korn fullstendig?
    Erfaringer med det?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Personlig ser det ut til at jeg fordøyer og prosesserer hveteprodukter bra. Jeg kan spise enorme mengder av f.eks couscous eller fullkornspasta til middag uten noen form for ubehag\symptomer.

    Men, jeg merker at rå uprosesserte matvarer er enda enklere å fordøye, og at de gir en bedre generell følelse i etterkant av måltidet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn