Den store direktedrift-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Nei, men problemet er bare at de FINNES IKKE som NOS lenger, og nesten ikke som brukt heller. 12k USD er en helt grei pris, og på den tiden var kursen 5,50 også.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Bare sånn for moro skyld :
    Hvorfor er steingammel utdatert DD teknologi så mye bedre en reimdrift? Forklar.....
    På åttitallet når jeg eide en DP-59L så var det reimdrift som var tingen. De med DD var så "mainstream"
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Dette er en tråd etter mitt hjerte. Har pr. nå tre ulike DD spillere, ett JVC c1plinth med tt-71 og jelco arm + benz glider pu, en Pioneer pl 505 med ortofon 2m black pu + en JVC ql 4 med en signet 7 pu, foto er ikke min greie dessverre.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her går det på Dual 701; jeg varierer mellom en SHure V15II med originalstift, og en V15III med SAS-nål.
    701.jpg

    Støv skarre værra!

    B
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Bare sånn for moro skyld :
    Hvorfor er steingammel utdatert DD teknologi så mye bedre en reimdrift? Forklar.....
    På åttitallet når jeg eide en DP-59L så var det reimdrift som var tingen. De med DD var så "mainstream"
    Det har nok med stabiliteten i rotasjonen å gjere, og det at DD-spelarane var så robuste når det kom til justering. Hadde du ein pickup som passa til armen, og denne var rett justert, var det lite som kunne gjerast feil så lenge spelaren stod skikkeleg i vater, helst på ei hylle eller ein stad der feedback ikkje gjorde seg gjeldande.
    Det var svært få DD-spelarar som hadde "tynn" lyd, slik visse beltedrivne hadde.
    (ja, eg veit det ikkje er alle som er einige i dette. Eg har vore med å samanlikne ein Philips 212 med ein Technics SL 1500, og sistnemnde var klart betre. Men det må rimelegvis innrømmast at 212en ikkje kunne bruke PlatterMatter-matta på tallerkenen, og at ein del av forklaringa låg her også. Eg burde sjølvsagt gjort massevis av direkte, relevante samanlikningar mellom "likeverdige" DD og beltespelarar før eg kom med sterke meiningar, men dette er vanskeleg. Spelarane er for ulike. I dag brukar eg ein VPI Super Scoutmaster med ein slags mellomhjulsløysing. Denne har eg også prøvd utstyrt som beltedrift-versjon og må seie at mellomhjulsløysinga er betre enn beltedrifta. Diverre må eg på ein heilt annan spelar i ein heilt annan prisklasse for å samanlikne med DD-drift, så då vert det både økonomisk og praktisk uråd å gjere direkte samanlikning. Men eg er nok endå overtydd om at DD av eit visst format, er betre enn "normale" beltespelarar.)

    Etter kvart som DD-produksjonsutstyret forsvann (det var etter kvart svært låg produksjon av slike spelarar) i takt med auken i CD-omsetjinga, er det nesten ikkje andre val enn å kjøpe beltedrivne platespelarar eller brukt. Så vidt eg veit, er det berre Pioneer PLX 1000, VPI DD (til $ 30 000), og Numark sine spelarar for DJ-marknaden.
    Brukte spelarar er vel og bra så lenge dei fungerer skikkeleg. Skulle gjerne hatt ein pent køyrt versjon av ein av mine gamle favorittar. Men eg tenkjer litt på at alle desse er minst 30 år gamle...
    Difor (og fordi VPI DD er så dyr, medan Goldmund berre fablar om å lage ein ny modell) er det VPI SSM på meg.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    + Onkyo CP-1050, Arve. Samt alla kloner av SL-1200 laget av Hanpin i kina.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Vermin da... OT så det holder... Strikkbassert den der... :cool:
     

    FHoven

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    130
    Antall liker
    35
    Sted
    Nes i ådal
    Torget vurderinger
    2
    Disse har vært innom min historie
    147573_100710002238_Panasonic_Music_Centre_-_top_2.jpg
    bnLlnSG.jpg
    il_570xN.622475758_rchp.jpg
    siden har jeg hatt, Pro-ject Debut 2 og 1.3 geni å siste 9.1
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å glemme tyske STST som i dag produserer DD (i ulike finisher), deriblant modellen Motus DQ Spezial:

    index.php?rex_resize=900a__pls05636.jpg


    index.php?rex_resize=900a__pls05636-2.jpg
     

    FHoven

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    130
    Antall liker
    35
    Sted
    Nes i ådal
    Torget vurderinger
    2
    Noe med kjennskap til disse?
    0pera-Droplet-LP5.0MKII-LP-Vinyl-Turntable.jpg
    [h=1]0PERA DROPLET LP5.0 MKII LP VINYL TURNTABLE PHONO[/h]
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Eg har vore med å samanlikne ein Philips 212 med ein Technics SL 1500, og sistnemnde var klart betre.
    Drivverket på den gamle SL1500 er suverent. Hvis en setter en skikkelig arm på dette drivverket og demper bunndekslet, så rykker spilleren opp i toppklassen. Slik så min ut med ny arm (bilde hentet fra nettet)


    Jeg angrer på at jeg solgte den i 1980.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Utrolig mange flotte platespillere rundt om i de tusen hjem.
    Ikke noe som er så estetisk flott innen hifi som en platespiller, spesielt de som ble produsert i gullalderen for vinyl.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har vore med å samanlikne ein Philips 212 med ein Technics SL 1500, og sistnemnde var klart betre.
    Drivverket på den gamle SL1500 er suverent. Hvis en setter en skikkelig arm på dette drivverket og demper bunndekslet, så rykker spilleren opp i toppklassen.
    Hadde ein slik, eg også, men oppgraderte til ein SL 1000 mk II, som var vesentleg betre. Men eg fekk gjort direkte samanlikning mellom SL 1500, SL 1200 og SL 150 (versjonen som vart levert utan arm). Bortsett frå armane, er desse spelarane like gode, om du dempar slik du seier, og om du kjøper ei god, mjuk platematte av gummi (som PlatterMatter). Ein SL 150 med t.d. Fidelity Research-arm, er i stand til å yte rettferd til det aller meste av passande pickupar også i dag, reknar eg med.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg min dumstut gikk glipp av en NY DP-100 til 88k. :mad: :mad: PLUSS at jeg feiga ut på en fabrikkny SP-10 mk. III (!!!) til $ 12.000. Skyt meg.
    Det hørtes da for meg ut som ganske spenstige priser. Pleier de å ligge mye høyere enn det altså?
    SP 10 mk 3 finnest stort sett ikkje. Har berre sett dei i reklamebrosjyre. Kosta i si tid alvorleg mykje meir enn mk 2, og var kanskje ikkje så mykje betre i dagleg bruk? (MK 2 hadde stabil omdreiing etter 1/4 omdreining av tallerkenen, medan mk 3 var nede på 1/8.....og begge stoppa like fort. Så hadde dei same arm, visstnok med ei lita oppgradering for mk 3)
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Presis. Fikk til å legge ved et bilde nå. Der sitter det en Kuzma arm på, men nå er den byttet til en Thomas Schick arm. Da funker motorlift og den ser mer "riktig" ut.

    emt.jpg
    Jeg tenkte å legge inn noen bilder av de DD spillerne jeg bruker daglig, men skjønner null av bildeopplastingen. Er det jpeg sutres det over at det skulle vært png og omvendt. Anyways er det EMT 938 og Yamaha PX 3 som sørger for lyd her i heimen.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Kjekk spiller dette og Technics SL-120 :)
    20150607_121131.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Presis. Fikk til å legge ved et bilde nå. Der sitter det en Kuzma arm på, men nå er den byttet til en Thomas Schick arm. Da funker motorlift og den ser mer "riktig" ut.

    Vis vedlegget 325112
    Jeg tenkte å legge inn noen bilder av de DD spillerne jeg bruker daglig, men skjønner null av bildeopplastingen. Er det jpeg sutres det over at det skulle vært png og omvendt. Anyways er det EMT 938 og Yamaha PX 3 som sørger for lyd her i heimen.
    Flott spiller Stian - en slik jeg godt kunne tenkt meg i tillegg til selveste storoksen, EMT 927 som jo er en mellomhjulsspiller og formelt sett diskvalifisert i denne tråden. Sniker inn et bilde allikevel slik at folk skal skjønne alvoret; NEI - det er ikke en singel som ligger på tallerkenen - det er en standard 12" LP!!!!
    Emt_927ffffffffff.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Til innleggene over med EMT 927 og EMT 938:

    Jeg finner ikke digger-knappen her? Bare kjipe liker...... Gjelder egentlig det meste av denne tråden.... :cool:
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Noen som husker denne?
    Gale GT2101 fra midt på 1970-tallet. Direktedrift der tallerkenen flyter på et magnetfelt.
    Rumbleverdien på denne var 0.

    Uhyre sjelden spiller!



     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Oh yes - hørte den ved flere anledninger hos Børja på syttitallet. Dødelig cool motorbetjening med display, du dreide på skiva på toppen for å justere hastigheten. Ser nok bedre ut enn den spiller, et designikon innen sjangeren.
     

    Hifi Stasjonen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    293
    Antall liker
    59
    For ikke å glemme tyske STST som i dag produserer DD (i ulike finisher), deriblant modellen Motus DQ Spezial:

    Vis vedlegget 325091

    Vis vedlegget 325092
    Den var lekker, men er vel ikke billig?
    Prisene på STST starter på kr. 45500,- for Motus D drivverk.
    Her er et innmat bilde av STST Motus D :
    motusII innmat.jpg


    Motus med Bubinga treverk :
    Motus 2 bubinga.jpg


    Motus i Lønn og Carbon :
    MotusII Lønn og Carbon.jpg


    Man kan ha en STST med treverk på ramme og plint, eller kombinere treverk med carbon, aluminium osv .
    Platespillerene fra STST kan også lages med pianolakk i flere farger.
    Forskjellige løsninger har litt forskjellige priser.

    Motus D er med fast plint.
    Motus D 2 er med flytende plint.
    Begge modeller kan lages for 9 og 10 tommer tonearmer eller 12 tommer tonearmer.
    Eller for 2 tonearmer.
    Mvh
    Hifi Stasjonen
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Etter å ha fått reparert en treg løftemekanisme og ryddet litt i kjelleren er min gamle Technics SL Q303, kjøpt i 1983, på plass igjen.

    _DT58625.jpg





     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    20150607_180709.jpg


    Jeg er heldigvis ikke blant de skarpeste.
    Jeg forstår i alle fall IKKE hvordan denne Technics Sl 1900 E fra plastikk era kan spille så bra! :)
    AD
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.349
    Har et Technics SP10 mk2-driv stående som jeg kjøpte i fjor en gang. Planen er custom bly og alu-plint med Schick-arm og en superdynamisk PU. Men moro på høyttalerfronten ser ut til å stjele budsjettet, all den tid vinylsamlinga er så liten...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn