Den store direktedrift-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Luxman PD131 med SME 3009 II improved och Denon DL-304. Köpt av jorwed här på sentralen för kort tid sedan och fungerar som en morsom lekkamrat till SME 20/2-riggen. Spelar friskt och lekent, 20/2-riggen är som en trygg stabil bestefar medan Luxman-kombinationen mer upplevs som den rampete tonåringen!

    image.jpg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.809
    Sted
    Hus
    Så ble det en DQX 1000 som jeg kjøpte fra Tyskland I eske. Denne har jeg ennå :)

    Micro Seiki 009.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.370
    Antall liker
    102.322
    Torget vurderinger
    23
    Vanvittig mange flotte spillere bartesam! Du har kanskje en del LP'er også? :rolleyes::rolleyes:
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.809
    Sted
    Hus
    Har er en snaddersak for Micro Seiki elskere. Denne er like stor som en LP :)

    Micro MST-305 Strobe.jpg
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Regner med at noen av gamlingene her på hfs husker denne direktedrevne saken. JBE Series 3. Også fra det gode gamle 1970-tallet:)
    jbe.jpg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kommer vel ikke utenom Technics SL-1200/1210:)
    Her er min andre Technics, en SL1210M5G (første var en SL1210mk2).
    Første bildet er SL-1210M5G med Technics arm med Cardas re-wire og KAB-Fluid Damper og Denon DL-103R.

    Bilde nr. 2 er samme spiller med Oyaide MJ-12 platter + Oyaide BR-One, og Isokinetik Silver Melody armen med sølvkabler og London Decca Super Gold. Ekstern PSU og Isonoe-føtter. Stor forskjell.

    Enda større forskjell ble det med å bytte ut hovedlageret til det massive lageret; Mike New bearing. Her er mye PRaT og høy boogie-faktor:)
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Dette bør være et bilde av en platespiller fra danske Lyrec:

    6ec26c0bdbb79d724284149992e32a3c.jpg


    Jeg tror i hvert fall at det er en Lyrec spiller.
    De er så sjeldne nå at det er vel bare styrtrike asiater som har noen.

    1270937_10152344074477409_1258174534002099321_o.jpg


    Den platevekten er ikke original. Gammel Ortofon arm, ser det ut som.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Mye flotte spillere her:). Men skulle man dreid diskusjonen litt over til det tekniske: hva skiller disse nye DD-spillerne fra de gamle japanerne? Hvorfor klarer ikke Hanpin å lage like gode spillere som hverken Technics, Denon eller Luxman gjorde? Omtrent samtlige av disse Technics-kopiene kom da patentet på SL-12xx serien opphørte for noen år siden. Kan man f.eks høre wow & flutter forskjeller på 0,15% og 0,025%? Ja, helt klart er min mening, og spesielt på piano, blåsere og strykeinstrumenter.

    Det virkelige positive med Hanpin-spillerne er at de leverer spilleglede til en rimelig penge, de viderefører de kvalitetene innen direct drive mange liker og de gjør at flere får øya opp for LP igjen uten å må kunne så mye om oppsett. Plug & play som det heter:) Og det er knallbra!

    En av grunnene til at de store japanerne ikke kommer tilbake i sin originale form og kvaliteter, tror jeg har noe med kostnad og inntjening å gjøre. Vinylsalget er på vei opp, men fortsatt mangler de store salgstallene. Selv den relativt enkle hifi-spilleren SL12xx ville vært svært vanskelig å holdt på et attraktivt prisnivå. Enkelte med god kunnskap rundt dette med DD-spillere, mener at dersom en spiller som SL-1210M5G skulle blitt produsert i dag; med like nøyaktig DD-drivverk, tonearm av lik kvalitet og et chassis uten plast utviklet for å dempe ressonanser; så ville sannsynligvis en 1210 kostet rundt 20.000kr. Og dette er jo en relativ enkel spiller, hvor det er spart på komponenter som lager, føtter, tallerken og strømforsyning. Tar man omtrent en like god DD-motor og IKKE sparer på disse komponentene + setter på en arm av Jelco 750D-kvalitet eller bedre; ja, så er det ikke rart at den nye DD-spillere som VPI Classic Direct Drive koster $30.000 USD! Jeg tror ikke det er langt unna sannheten i pris, dersom Japanerne skulle igjen ha produsert high end DD-spillere ala Technics SP-10mk2, Mikro Seiki, Luxman og de store fra Denon.

    Derfor blir det, etter min mening, umulig å sammenligne kinesiske DJ-spillere fra Hanpin med high end fra Japan laget på 80-tallet. DJ-spillere i dag kan gi masse gøy-faktor, rocke-fot og glede, men de mangler magien og dynamikken til Japanerne. De er rett og slett laget til forskjellige formål, og laget med minimale kostnader i en tid hvor vinylmediet ikke dominerer. Synd japanske DD-spillere forsvant, selv om de lever i beste velgående 30-40 år etter:) En av årsakene til at de forsvant, var helt klart inntoget til rem-drift og en noe skitten kampanie var de store britiske merkene. Rem-drift er langt langt billigere å produsere, og i tillegg til et etterhvert dalende vinylmarked, opphørte det ene DD-merket etter det andre.

    Litt enkelt kan man si, at vi gikk fra store massive DD-spillere, til lettere rem-drevne (med unntak av en del av dagens borerigger), til CD, til MP3 (med forskjellig bit), til SACD, til DSD og tilbake til vinyl:) Litt enkelt forklart, så går det ofte i sirkler, og tilbake til det gamle gode med best kvalitet.

    Sjefen for Avid sa det bra, da jeg hørte han på en demo-kveld på OHC i februar: CD skulle aldri ha overtatt som format for vinyl. CD skulle ha overtatt for formatet kasett tape; som et bærbart format. Vinyl er det klart beste formatet for musikk rent lydmessig, har alltid vært det og også det beste formatet for artisten. De får betalt for jobben de la inn i produksjonen av et album, og kunden må kjøpe HELE albumet. Artister tjener slikk og ingenting på at kunder plukker låt 3 og 7 på iTunes for 12kr fra et album. Godt sagt. La oss håpe at nå som Technics/ Matsushita har fått over 120.000 underskrifter på at kunder ønsker de tilbake, at vi snart får se en ekte Japansk Direct Drive igjen:)

    Hanpin fra Kina med Stanton, ReLoop, Audio Technica, Numark, Pioneer med fler. Super OEM, kalles de, men i forhold til de gamle japanerne; er de egentlig så supre?:)
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.047
    Torget vurderinger
    2
    L

    Larkus

    Gjest
    DD-motorer har vel "rykkvis" fremdrift, og stabil gange oppnås med tung platetallerken med stor inerti. Unntaket er kanskje Onkyo PX100 som har "virvelstrømsmotor", eller "eddycurrent-motor". Den "trekker" vel helt jevnt. Jeg vet ikke helt hvordan dette DD-prinsippet fungerer, men kanskje en eller annen har peiling. Etter det jeg har funnet ut drives disse på samme måte som den roterende skiven i gammeldagse strømmålere. Tallerkenen på PX100 begynner ikke å rotere av seg selv, men må dyttes i gang av et lite "mellomhjul". Den går også like godt i "feil" retning dersom den dyttes i gang slik.

    PX100 motor.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.059
    Antall liker
    7.907
    Torget vurderinger
    12
    DD-motorer har vel "rykkvis" fremdrift, og stabil gange oppnås med tung platetallerken med stor inerti. Unntaket er kanskje Onkyo PX100 som har "virvelstrømsmotor", eller "eddycurrent-motor". Jeg vet ikke helt hvordan dette DD-prinsippet fungerer, men kanskje en eller annen har peiling. Etter det jeg har funnet ut drives disse på samme måte som den roterende skiven i gammeldagse strømmålere. Tallerkenen på PX100 begynner ikke å rotere av seg selv, men må dyttes i gang av et lite "mellomhjul". Den går også like godt i "feil" retning dersom den dyttes i gang slik.

    PX100 motor.
    Motorprinsippet på PX-100 må jeg lese meg opp på ser jeg. Heldigvis har man noen gamle originalbrosjyrer å begynne med for å få lekmanns-forklaringen før man dykker ned i fagbokhylla for å finne ut mer. Jobber ekstremt lite med motorer selv om man en gang ble eksaminert i slikt. Ca 25 år siden?
     
    Sist redigert:
    L

    Larkus

    Gjest
    Fisher hadde sin egen variant av DD-prinsippet.
    120 polet Linear Drive motor.
    Slik ser det ut under tallerkenen. Spesielle greier dette også.
    fisher.jpg
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Motorprinsippet på PX-100 må jeg lese meg opp på ser jeg. Heldigvis har man noen gamle originalbrosjyrer å begynne med for å få lekmanns-forklaringen før man dykker ned i fagbokhylla for å finne ut mer. Jobber ekstremt lite med motorer selv om man en gang ble eksaminert i slikt. Ca 25 år siden?
    Eddycurrent motor:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.370
    Antall liker
    102.322
    Torget vurderinger
    23
    Rykkvis gange, eller "cogging" som det gjerne heter på fagspråket, er et problem som er der uansett driftsprinsipp. Billige motorer = dårligere jevnhet osv. En SP10 mk. III har til sammenligning med mk II varianten 10 kg. vekt på tallerkenen og kombinerer derved fordelen med høykvalitets DD-drift/motor og tung tallerken. Andre topp DD verk /Victor f.eks., JVC også) har ekstreme korreksjonskretsløp og oppløst motordrift som sørger for den samme jevne gangen.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Rykkvis gange, eller "cogging" som det gjerne heter på fagspråket, er et problem som er der uansett driftsprinsipp.
    Den primitive eddycurrent-motoren på Youtube-videoen ser ikke ut til å være plaget med "cogging":)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    ARGH! Øynene mine!!!

    ;)

    "Høy treghet". ...Evt, "stort treghetsmoment", som vel er treffende her.
    Inerti fungerer på norsk også (kfr Store norske leksikon ved tvil), men inertimoment dekker kanskje bedre poenget her :). Men selvfølgelig, treghetsmoment er også helt ok.
    Ja, uff. Ser det har blitt godkjent norsk. Noe som er en vederstyggelighet. Det heter "treghet". Dermed basta! ;)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    EMT gikk den andre veien, platetallerkenene er ekstremt lette, den på EMT 950 veier bare 200g hvis jeg husker riktig.

    På min 938 er det bare en tynn aluplate. Platematten oppå har to funksjoner, holde på LP-en og dempe den tynne, lette platetallerkenen.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har aldri skjønt hvorfor de store klassikerne alltid blir hoppet over. Akkurat som om folk har glemt dem.
    En lite godbit fra 1924:





    Så vidt jeg kan se, er DD ingen ny oppfinnelse. Her er the operating system:


     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.059
    Antall liker
    7.907
    Torget vurderinger
    12
    Og så denne lille godklumpen fra Micro Seiki som hifiklubben, hvis ikke minnet svikter helt, solgte for 3295 ny den gangen.....

    ddx1500.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.281
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Dust! :D Selge sånt da....


    Hvor er alle EMT eiere? Vi må ha noen uberfeite verk fra denne produsenten!!!
    har kun en 938/929 kombo som stod i Radio Nova
    ferdig recappet og nyinnkjøpt original headamp til den innebygde riaan
    nyprodusert EMT TMD25 mono bestilt og ETA august
    mitt første og siste GO 4 mono

    btw for de som ikke allerede visste det
    EMT 938 er IKKE designet for å stå på bunnplaten, men HENGE etter vinklede aluprofiler festet til sidevangene nedsenket i et bord
    ellers vil den låte piss

    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn