Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Så med en perfekt forsterker vil Christer Sjögren låte som Maria Callas? Hehe
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Skjønner det, men alligavel: Problemet med å lytteteste en forsterker er at man oftest lytter til den gjennom noe så maskerende som et par høyttalere i et rom.
    og det er veldig med dårlige filtre og oppbygging;
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En forsterker er for meg en litt sånn ekkel dings som enten er god til å belyse svakheter med høyttaleren, eller dekke over de...
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Ultimate matchingen basert på lytting?
    Ken Ishiwata involvert i både høyttalere og "matchende"Marantz elektronikk.

    Polen i 2017.
    IMG_2233 (Liten).JPG

    IMG_2234 (Liten).JPG


    Munchen 2018:
    Marantz_142449823 (Liten).jpg


    Trenger man å si noe om resultatet når man har en høyttalere uten kontrollert spredning, vertikal fasefeil og lobing smack i presensområdet, ingen minimering av gulvrefleksjoner eller gulvkanselleringen i grunntoneområdet, ingen minimering av takrefleksjoner, høy termisk kompresjon med ulinær forvrengning, lyd som treffer øret til ulik tid fra elementene, generelt høy forvrengning nedover i frekvens og med lav kapasitet, passivt delefilter med store begrensninger i forhold til linær frekvensgang og overganger osv.

    Man "matcher" seg ikke ut av enorme svakheter i høyttalerdesignet med harmonisk forvrengning og egenlyd. Man løser det i høyttalerdesignet, slik at det låter godt med nøytral elektronikk og man kan evt. tilpasse respons til rom/lytteavstand, musikksmak eller dagsform.

    Matching med elektronikk blir litt steinalder hifi.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.099
    Antall liker
    17.024
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    I går hørte jeg på et oppsett som vi tidlige har testet med kl d forsterker med fantastisk gode måling mot et en A/B forsterker med nokså dårlige målinger. Jeg tror jeg skulle slitt med å finne noen som hadde foretrekt den første.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    I går hørte jeg på et oppsett som vi tidlige har testet med kl d forsterker med fantastisk gode måling mot et en A/B forsterker med nokså dårlige målinger. Jeg tror jeg skulle slitt med å finne noen som hadde foretrekt den første.
    Armand og Snickersis ville klart melde sig til de første samt Asbjørn. Nogle lytter med øjnene.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har to oppsett, der det ene har forsterkere som måler ekstremt bra, det andre noe som kanskje måler dårligere. Ingen av de "låter" som sine forsterkere, men snarere som de høyttalerne de har og rommet de står i.....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Jeg har to oppsett, der det ene har forsterkere som måler ekstremt bra, det andre noe som kanskje måler dårligere. Ingen av de "låter" som sine forsterkere, men snarere som de høyttalerne de har og rommet de står i.....
    Mine højttalere lyder absolut forskelligt med forskellige forstærkere. Ikke to forstærkere lyder ens.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.777
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Syncrolux' høyttalere er ekstremt dårlige. Jeg har hørt dem. Han har også konstruert mitt høyttalersystem. Det låter ad helvede til de også.

    Eller: Kan du ikke lige holde din kæft?
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Noen bilder fra produsenter som strever mot perfeksjon skader ikke. Har jeg alltid hatt fetisj på forsterkere som bruker kobberskinner rett på HT klemmene. Uberkult, sier ikke noen om spec men mer om utførelsesstandard og at produsent har et øye for detaljer.

    Perfeksjon gjelder både kretsens ytelse som verifiseres via målinger og mekanisk utførelse som man ikke ser direkte fra SINAD/THD. Som i dette tilfelle:
    • Hvorfor bolter produsenten 7 cm lange strømskinner med 4 skruer. Mekanisk stabilitet? Er det målbart? Går det inn under perfeksjon?
    • Hvorfor er det «pute» under Mundorf kondensatoren i denne preamp. Mekanisk stabilitet? Er det målbart. Går det inn under perfeksjon?
    Dette er eksempler på utførelsesstandard som er tidkrevende under produksjon og som forbruker ikke vektlegger. Så hvorfor velger produsenter denne litt kronglete omvei. Er det fordi at det er målbart og går inn under perfeksjon?
    soulution-311.jpg
    Mundorf.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Ja, Syncrolux' høyttalere er ekstremt dårlige. Jeg har hørt dem. Han har også konstruert mitt høyttalersystem. Det låter ad helvede til de også.

    Eller: Kan du ikke lige holde din kæft?
    Jeg mener absolut at man bør kunne høre store forskelle på forskellige forstærkere gennem højttalerne. Ellers må det være en dårlig konstruktion. Er det normalt at man ber folk holde kæft her på det norske forum,?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.988
    Torget vurderinger
    8
    Jeg mener absolut at man bør kunne høre store forskelle på forskellige forstærkere gennem højttalerne. Ellers må det være en dårlig konstruktion. Er det normalt at man ber folk holde kæft her på det norske forum,?
    Hvis folk ikke hører forskjell på forsterkere på samme høyttaler så ligger feilen i ørene eller med høyttaler konstruksjonen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.777
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kan kanskje si at det er uvanlig.

    Vakker innmat der, Baard. Kan jeg spørre om hva det er?
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Ja klart - jeg burde skrevet hva det var Valentino. Bildene er hentet fra Soulution Audio fra Sveits. De har et øye for detaljer og utførelse.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.777
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah. Det der må jeg prøve med dipolene mine. De er jo bortimot constant directivity (både foran og bak vel å merke)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hvordan ser man ut fra specs om en forsterker egner seg til elektrostater f.eks.? Mange med utmerkede specs kneler jo totalt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvordan ser man ut fra specs om en forsterker egner seg til elektrostater f.eks.? Mange med utmerkede specs kneler jo totalt.
    Om de klarer å dra kortslutning med 90 grader fasevinkel ved 10 kHz er kanskje ikke så lett å finne ut av på basis av normale specs?
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Jeg mener absolut at man bør kunne høre store forskelle på forskellige forstærkere gennem højttalerne. Ellers må det være en dårlig konstruktion. Er det normalt at man ber folk holde kæft her på det norske forum,?
    "Hold kæft" på dansk og norsk oppfattes nok litt forskjellig...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.206
    Antall liker
    2.687
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det må være litt mer med en forsterker enn at den må måle bra THD , Den må og ha lav inter modulasjon nesten viktigere ,,,og en topologi som gir lav til non existent av høyere ordens komponenter
    og da er den og transparant hurtig og evne til å jobbe med stor båndbredde .Det liker jeg og lyden av den
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.206
    Antall liker
    2.687
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Noen bilder fra produsenter som strever mot perfeksjon skader ikke. Har jeg alltid hatt fetisj på forsterkere som bruker kobberskinner rett på HT klemmene. Uberkult, sier ikke noen om spec men mer om utførelsesstandard og at produsent har et øye for detaljer.

    Perfeksjon gjelder både kretsens ytelse som verifiseres via målinger og mekanisk utførelse som man ikke ser direkte fra SINAD/THD. Som i dette tilfelle:
    • Hvorfor bolter produsenten 7 cm lange strømskinner med 4 skruer. Mekanisk stabilitet? Er det målbart? Går det inn under perfeksjon?
    • Hvorfor er det «pute» under Mundorf kondensatoren i denne preamp. Mekanisk stabilitet? Er det målbart. Går det inn under perfeksjon?
    Dette er eksempler på utførelsesstandard som er tidkrevende under produksjon og som forbruker ikke vektlegger. Så hvorfor velger produsenter denne litt kronglete omvei. Er det fordi at det er målbart og går inn under perfeksjon?
    Vis vedlegget 770606 Vis vedlegget 770607
    Mekanisk sjerming av PCB og enkelt komponeter er viktigere jo høyere gain man har .Linn feks med andre bruker så gar vibrasjons demepere i tillegg til solid block " i noen av kontruksjonene nettopp derfor .
    Total resonans fritt blir det nesten .
    Sammen bolting skinner : Store strømmer i skinner og kabler lagt ved siden av hveranrdre skaper magnet felt og ville begynnt å flexe ellers. I tillegg ,,, ikke helt sikker på om det er så her : og avstanden mellom skinnene kan custom tune en gitt capacitor verdi ,
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.099
    Antall liker
    17.024
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ironi og satire og sånn...

    Hva var det de skulle trekke, @Sevald ? Det betyr ganske mye. Datablad kan bare være datablad noen ganger.
    Var ikke meining å være spydig eller noe. Jeg vil ikke diskutere andres anlegg i denne tråden. Jeg tenker at gode målinger er selvfølgelig bra, men det er ikke sikkert at det viser det hele bilde. Tester med både målinger og lytting er hva jeg ønsker.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg en defekt som foretrakk en forsterker som ikke hadde de beste målingene. Lever fint med det🤪
    Har du?

    Kanskje A faktisk er specet bedre for lasten enn B. Hva legger du i dårligere måling. Man kan jo si at 50W er dårligere enn 100W, men er det alltid riktig?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.777
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Oppfattet deg absolutt ikke som spydig, Sevald. Første linje var ikke en kommentar til ditt innlegg. Og så er jeg helt på linje med #553.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Herrer, kan dere hjelpe meg med følgende spørsmål:

    -Hva skaper økt dynamikk i en for-forsterker?

    Jeg har hatt noen forskjellige og synes det er en del forskjeller her. Har det med strøm å gjøre? støy?

    Ser jo at en del toppmodeller deler forforsterkeren opp i flere kabinetter, hvorfor gjør man det?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Herrer, kan dere hjelpe meg med følgende spørsmål:

    -Hva skaper økt dynamikk i en for-forsterker?

    Jeg har hatt noen forskjellige og synes det er en del forskjeller her. Har det med strøm å gjøre? støy?

    Ser jo at en del toppmodeller deler forforsterkeren opp i flere kabinetter, hvorfor gjør man det?
    Det er mest sannsynlig en forskjell i frekvensresponsen. Forskjeller i dynamikk er supervanskelige å høre, rett og slett fordi en forforsterker med dårlig dynamikk som regel har langt mer dynamikk enn musikkmaterialet har å by på.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn