Den optimale bilen?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har begynt å se meg om etter ny evt. pent brukt bil. Jeg kjøprer p.t. en utmerket 1997 mod. VW Caravelle Tdi. Det var en minibuss, men ble omgjort til 8 seters personbil for et par år siden. Bagasjeplassen er formidabel, så på det området er vi skikkelig bortskjemte. Vi er en aktiv familie, som basic består av to voksne og fire "avleggere". Ungdommene har begynt å forlate heimen, så akkurat nå er det bare to av disse "av- leggerne" som bor heime. Likevel blir det gjerne sånn at man skal dra med seg turski, slalomski og snowboards i rikt monn.. Caravelle'n har takboks i tillegg til enorm bagasjeplass, så det går bra. Vi har også hund, ei irsksettertispe som benyttes til jakt, fuglehundprøver og ei og anna utstilling. Vi har campingvogn, som av og til forflyttes noen mil, og det er derfor en forutsetning at bilen kan dra 2 tonn. Kravene som "nybilen" må innfri, er følgelig nokså omfattende.

Jeg er i ferd med å bytte jobb. I den nye jobben, er det tilbud om firmabil. Jeg har aldri benyttet meg av slike ordninger, og er svært usikker på hva som lønner seg...

Men: I utgangspunktet skal jeg altså bytte bil, og vi har bestemt oss for å gå noe ned på størrelse. Drømmen hadde vært Land Cruiser, Pajero eller Pathfinder, men som personbiler blir disse noe over mitt budsjett. Jeg ser på nytt og inntil to-tre år gamle biler. Det skal helst være SUV-type evt. stor stasjonsvogn, 4-hjulstrekk, kraftig diesel og plass til 5 mennesker samt hundebur og mest mulig bagasje. Jeg kommer til å utstyre denne bilen med takboks for ski, fiskestenger, soveposer, telt osv. osv. Prismessig bør den helst ikke krype så mye over kr. 500.000,-.

De heiteste kandidatene så langt er Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail eller Quasquai+, eller inntil tre år gamle XC70, Passat eller liknende stasjonsvogner. Jeg er veldig i tvil om hva som er det "optimale", så derfor spør jeg dere: Hvilken bil bør jeg gå for??

Mvh. VilhelmW

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Tja, mange alternativer der ute sikkert men nye Skoda Superb st.v med 4wd? Langt fra SUV men en stor milsluker til god pris og en enoooorm bakseteplass i lengden. Må vel opp i 170hk diesel for å få 4wd men er vel fortsatt rimeligere enn tilsvarende passat tror jeg. Har kjørt Superb endel i det siste (topputstyrt men med 1,4 turbobensinmotor på 125hk som fungerer overraskende greit i den store bilen!) og det er en komfortabel flott bil, litt hjulstøy med 18" hjul kanskje men ellers tyst og fin med bensinmotor. Regner med diesel høres noe bedre, det er vel her prisdifferansene opp til f.eks Audi merkes.

Jeg kjører taxi iblant og gleder meg til å få byttet ut en litt sliten Mazda 6 med den nye Huyndai IX 35. Den virker fornuftig priset og har grei plass ser det ut til. (Har tittet på den hos forhandler) Modellen jeg skal kjøre er toppmodell med 184hk diesel, 4wd og automat og den koster vel rundt 500k.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.593
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Jeg har begynt å se meg om etter ny evt. pent brukt bil. Jeg kjøprer p.t. en utmerket 1997 mod. VW Caravelle Tdi. Det var en minibuss, men ble omgjort til 8 seters personbil for et par år siden. Bagasjeplassen er formidabel, så på det området er vi skikkelig bortskjemte. Vi er en aktiv familie, som basic består av to voksne og fire "avleggere". Ungdommene har begynt å forlate heimen, så akkurat nå er det bare to av disse "av- leggerne" som bor heime. Likevel blir det gjerne sånn at man skal dra med seg turski, slalomski og snowboards i rikt monn.. Caravelle'n har takboks i tillegg til enorm bagasjeplass, så det går bra. Vi har også hund, ei irsksettertispe som benyttes til jakt, fuglehundprøver og ei og anna utstilling. Vi har campingvogn, som av og til forflyttes noen mil, og det er derfor en forutsetning at bilen kan dra 2 tonn. Kravene som "nybilen" må innfri, er følgelig nokså omfattende.

Jeg er i ferd med å bytte jobb. I den nye jobben, er det tilbud om firmabil. Jeg har aldri benyttet meg av slike ordninger, og er svært usikker på hva som lønner seg...

Men: I utgangspunktet skal jeg altså bytte bil, og vi har bestemt oss for å gå noe ned på størrelse. Drømmen hadde vært Land Cruiser, Pajero eller Pathfinder, men som personbiler blir disse noe over mitt budsjett. Jeg ser på nytt og inntil to-tre år gamle biler. Det skal helst være SUV-type evt. stor stasjonsvogn, 4-hjulstrekk, kraftig diesel og plass til 5 mennesker samt hundebur og mest mulig bagasje. Jeg kommer til å utstyre denne bilen med takboks for ski, fiskestenger, soveposer, telt osv. osv. Prismessig bør den helst ikke krype så mye over kr. 500.000,-.

De heiteste kandidatene så langt er Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail eller Quasquai+, eller inntil tre år gamle XC70, Passat eller liknende stasjonsvogner. Jeg er veldig i tvil om hva som er det "optimale", så derfor spør jeg dere: Hvilken bil bør jeg gå for??

Mvh. VilhelmW
Firmabil lønner seg stort sett dersom den koster under ca 500000 ny. Det går en grense etter 3 år, du får 30% skatterabatt hvis bilen er eldre enn 3 år. Dvs min 2007 X5 er ikke skattemessig å betrakte som 3 år før 1.januar 2011. Denne bilen er optimal, men for dyr. Skulle jeg byttet til en billigere bil med stort plassbehov hadde jeg valgt en Ford Mondeo. Unntaket er hvis man er avhengig av 4-hjulstrekk som ikke tilbys på denne foreløpig. Men en glimrende bil med masse plass er det definitivt. Pen er den også, og det skader jo ikke.

Lykke til med valget!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.606
Torget vurderinger
0
hifiguru skrev:
Regner med diesel høres noe bedre, det er vel her prisdifferansene opp til f.eks Audi merkes.
Jeg har 2,0 diesel 170Hk i Superb og den er TYST! Sjokerende tyst. Det som høres best er dekkstøy fra 225/45-17 sommerdekk. Dieselmotoren er utrolig godt søydempet, muligens bedre enn i tilsvarende Audi.

Du får ikke samme staus i Skoda som i Audi, men du får en bedre sammskrudd bil for mindre penger.

Vær likevel klar over at Superb i likhet med de aller fleste biler i "rommelig familiebil" størrelse faktisk er en 4 seter. Det går an å transportere 3 i baksetet , og den er bedre enn andre andre biler i så måte ved at det ikke er "hump" midt på baksetet. Men over noe distanse er det best å bare sitte 2 i baksetet. Målene er cirkus de samme hva gjelder innvendig baksete på Passat Superb og Mondeo og tilsvarende BMW. Det skiller noen få cm mellom dem. Likevel er det lysår unna den plassen du er vant til i Caravellen.
Bakluka på Superb skråner ganske mye. Elegant og lekker men det "stjeler" noe plass. Jeg ville nok ha fortrukket en mere rett ned bakluke på grunn av plassen i varerommet. Likevel må du opp i MB E klasse for å få større bagasjerom og MB er "noe" dyrere. Som firmabil blir den vel skattelagt etter basispris og den er ikke så veldig høy på Superb, men du kan jo velge til utstyr så det holder. Min er "makset" på utstyr, den har absolutt ALT som Møller skaffer pluss litt til. Det jeg savner på min er elektrisk varme på frontruta og det har jeg tenkt å få ettermontert enten i Tsjekkia eller i UK. samt at det ikke var mulig å få både DSG automat og 4X4. Jeg valgte DSG. Den hadde listepris på cirka 575K. Du kan få den med V6 bensin på 3,6 liter men da koster den opp mot en mill. 170Hk rekker langt for min del og jeg har det samme dreiemomentet som V6 motoren, så de ekstra pengene gadd jeg ikke bruke. Men V6 får du med både DSG og 4X4, så om det er et ønske ?? 170Hk diesel med 4X4 kan trekke 2 tonn med 2X4 og med DSG drar den 1,8 tonn.

Men uansett hva du velger vil du nok synes caravellen var større og mer praktisk

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Eksempel på bil som oppfyller følgende krav :D:
- SUV
- God plass (også i baksete og bagasjerom)
- Alder: Desverre 2 år for gammel.
- 4-hjulstrekk og god fremkommelighet.
- 3500 kg hengervekt.

(Desverre, ikke alle de andre kravene.)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
Eksempel på bil som oppfyller følgende krav :D:
- SUV
- God plass (også i baksete og bagasjerom)
- Alder: Desverre 2 år for gammel.
- 4-hjulstrekk og god fremkommelighet.
- 3500 kg hengervekt.

(Desverre, ikke alle de andre kravene.)
Tenkte på G-wagen jeg også, enorme biler!

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.517
From the top of my head: Land Rover Disco?

En Defender kryper også akkurat inn under budsjett, om du vil være skikkelig hardcore ;D

Subaru Legacy dukker også opp i bakhodet, men den ryker vel gjerne på plasskravet...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
samlanes skrev:
Volvo Amazooon.

4trinns med klaff i baksetet.

Mvh.
Flott bil...for entusiaster som kan sveise & skru, og har ubegrensa tid til det også. Nei, jeg tenkte LITT nyere. Jeg kjører jo "analog" bil i dag, hvor det eneste digitale, er utetemp.måleren, og den er ettermontert!!

MB Gelendewagen kan være en kandidat..Land Rover'ne blir for dyre, har jeg funnet ut. Også i drift. Subaru Outback blir litt knapp på plass,ja - men kanonbra bil! Skoda Superb er en klar kandidat. Veldig bra bil - statusen bryr jeg meg ikke så mye om. Bil er et høvelig greit fremkomstmiddel, har jeg funnet ut. Det blir aldri noen Lamborghini eller Ferrari på meg uansett, så jeg har forlatt dette med personlighet og image..Bilen skal være praktisk, driftssikker og oppfylle de krav som jeg har skissert innledningsvis. Det er det.

Noen som har erfaring, tanker og ideer rundt dette med firmabil kontra bruk av egen bil? Hvor mye plusses på inntekt ved slik ordning? Jeg mener å ha hørt at det er ulønnsomt å ha firmabilordning, men ar ikke satt meg inn i dette, så jeg veit rett og slett ikke hva som er best.

Mvh. VilhelmW

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Trur du også bør kunne skru om du kjøper Gelenderwagen(ein kamerat som er mekaniker kallte de elendigwagen.)Kommer vel litt an på årsmod?

Mvh.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
samlanes skrev:
Trur du også bør kunne skru om du kjøper Gelenderwagen(ein kamerat som er mekaniker kallte de elendigwagen.)Kommer vel litt an på årsmod?

Mvh.
Jo, jeg har hørt det samme. Har også hørt om turbodieseler som har gått fullstendig i stein - men alt har vel sin forklaring..f.eks. slurv med oljeskift og sånt. Jeg har flere kjenninger som har GW, og som skryter de opp i himmelen. Men de mekker litt sjøl, understell og sånt. Jeg kan foreta enkle ting ( oljeskift, filterbytter og denslags ), men ikke skru understell og andre, tyngre operasjoner.

Mvh. VilhelmW

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
samlanes skrev:

Mvh.
kommer helt klart an på årsmodell. Jeg har en -86 mod som bil nr 3 (enda) og her er det en del som både kan og bør gjøres av vedlikehold selv. På nyere biler er det annerledes, nesten uavhengig av hva man velger. (bilene er "digitaliserte.)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.759
Kjørte en LR Disco III 2003 modell i nesten to år - 60.000 kilometer på alle slags føre og underlag. Eneste bil jeg har hatt eller kjørt der jeg aldri ble kjøretrøtt, selv ikke etter seks timer uten stopp.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Med en viss fare for å bli som Monty Python's sketsj om hvem som hadde det verst ( sinnsykt artig, forresten! ), så kjører jeg glatt Bodø - Alta uten hverken tresmak eller nevneverdig trøtthetsfølelse på Caravelle'n. Med en liten ( 20 min ) stopp på ferga over Tysfjorden, og en pissepause på bikkja og meg sjøl sånn nå og da underveis. Jeg har med masse frukt og grønt, en Freia fruktnøtt sjokolade, en termos kaffe, vannflasker, Statoilkoppen og noen heimesmurte brødskiver som jeg gnager i meg underveis. Det er sånn ca. 92 mil, og tar normalt 12 - 14 timer...

Det ER sant. Jeg har kjørt Bodø - Jergul i ett, men det er ikke å anbefale. Jeg gjør det ikke lenger, heller. Nå legger jeg inn en god stopp underveis, f. eks. i Nordkjosbotn. Vollan. Med middag på veikroa der. Så Caravelle'n som langtursbil skal man ikke kimse av!! Det pussige er at heimturene er mye tyngre enn nordoverturene. Kan det ha noe med jaktlysta å gjøre???

Og bevares; jeg har sansen for LandRover'ne. Men de er dyre, også vedlikeholds-messig, og ikke kjent som de mest feilfrie, heller. Men flotte biler. Det er de store Jeep'ene også. Og XC90, VW Touareg og Audi Q7. Men kontoen min er ikke på den størrelsen. ;D

Mvh. VilhelmW

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.759
Det er sant som du sier, man skal faktisk ikke kimse av langkjøringskomforten i biler som Caravelle, eller HiAce for den del. Hadde en del turer over fjellet til Oslo da jeg studerte, og var faktisk mer trøtt etter å kjørt Mercedes eller BMW stasjonsvogn enn hva jeg var med Caravelle og HiAce. Har vel sikkert med at man sitter i en mer "riktig" kjørestilling...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.606
Torget vurderinger
0
Sittestilling og lang akselavstand er jo av betyning for kjørekomforten, og der er jo flere av de nye "varebilene/minbussene" riktig gode faktisk. Med 4X4 er deslett ikke så dumme på landeveien om vinteren heller. Dessuten er de gjerne så store at man kan sove ganske bekvemt i den om behovet skulle oppstå.

Men hva man skal gjøre i Mordor ( Alta ) er likevel mer enn hva jeg forstår ? ;D

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Tror du har nevnt mange bra biler her i tråden. Hva som passer deg og lommeboka di best kommer du nok frem til. Jeg kjøpte den folkevogn-suv'en du har nenvt i bryllypsave til fruen, men kjører gjerne "Traktoren" som vi kaller den gamle GW'en selv. Hva som har mest komfort, osv er det ingen tvil om. Samtidig har den andre bilen sjel, og gir skikkelig "safari" følelse. :) Og selv om de ytre målene er mindre så har den mye mer plass invendig.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Hvorfor er ikke ny(ere) Caravelle en kandidat?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.995
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
VilhelmW skrev:
Noen som har erfaring, tanker og ideer rundt dette med firmabil kontra bruk av egen bil? Hvor mye plusses på inntekt ved slik ordning? Jeg mener å ha hørt at det er ulønnsomt å ha firmabilordning, men ar ikke satt meg inn i dette, så jeg veit rett og slett ikke hva som er best.
Mvh. VilhelmW
Kjører du over 20k km privat i året, så skal du slite med mer økonomisk bilhold ved å eie egen bil.

Det er normalt regler for hvilken bil du kan velge i en firmabilavtale.
Det kan være reservasjoner på merker, og ofte har leasingselskapene noen bilmerker som er mer gunstige enn andre.
Har du Leaseplan så er det smart å velge VW for eksempel. (Sjekk med de andre på jobben hvilken erfaring de har)

Skatten bestemmes av listeprisen på bilen.
Se her http://www.dinside.no/112932/dinsides-firmabilkalkulator

Hvilken bil, og hvilket utstyr du kan velge bestemmes av budsjettet du får på jobben.
Her har leasingselskapene forskjellige regnestykker og det varierer hva som er lagt inn i budsjettet.
De tilfeller jeg har hørt om / vært borti i "vanlige jobber" gjør at du havner på en bil med listepris 350-400k.
(Dette varierer selvsagt med stilling og arbeidsgiver)

Det positive ved å ha firmabil:
- Fast bilutgift pr mnd uansett!
- Du betaler ikke drivstoff
- Du betaler ikke forsikring
- Du betaler ikke veiavgift
- Du betaler ikke service eller reparasjoner
- Du betaler ikke vindusspylervæske eller bilvask
- Du betaler ikke dekkhotell, eller nye dekk
- Du betaler ikke egenandel ved skade
- Du har ikke utgifter på renter til billån
Oppsummert: forutsigbart og bekymringsfritt

Det positive ved å kjøre egen bil:
- Normalt en sum pr mnd til å dekke bilutgifter (3500-5000 brutto pr mnd er vanlig)
- Du har en restverdi på bilen når den skal byttes
- Du kan velge fritt hvilken bil og hvilket utstyr du skal ha
- Du kan kjøpe de kule felgene du har lyst på
- Du får kjøregodtgjørelse (normalt i alle fall)

Det blir som med mye annet et regnestykke hva du velger.
Kjører du mye privat er regnestykket enkelt, i firmabilens favør.
Men det kan være best å følge hjertet i alle fall ;D

Mvh
Rolf

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for innspill.

Spiralis; Alta er et flott sted, særlig på vinteren OG på høsten, sånn ca. i rypejakt-tider. Jeg har også vært der en del i jobbsammenheng. Alta er et fantastisk utgangspunkt for å innta Finnmark fylke, enten det dreier seg om fisking ( hav-, elv- eller innlandsvann ), turer i ekte villmark, rypejakt høst og vinter, hundekjøring, scooterkjøring osv. osv. You name it. Og så bor det masse trivelige folk der!!

Lang akselavstand har garantert mye å si for kjørekomfort, og Caravelle'ne er riktig så bra på det. I tillegg til en høvelig sterk diesel ( 2,5 Tdi på 132 hk og 320 Nm ) som også er økonomisk, sitter man høgt. Alt snøfokk som treffer normale personbiler rett på ruta, ser jeg over...og jeg ser også over biltakene på de lavere bilene. Det duver og gynger litt, men det gjør ikke meg noe. Til hunde- og fritidsbruk er den heilt perfekt. Jeg har faktisk overnatta bak i bilen på noen turer, og det går heilt fint sånn for noen timers søvn. Men jeg har kjørt sånne "småbusser" i 20 år nå, og kan tenke meg til noe litt mindre, med litt meir personbilaktig kjørekomfort, noe litt nyere OG aller helst med 4-hjulstrekk. Vanskelig, vanskelig....

Norcad; Ny Caravelle koster langt meir enn det smaker, så det er uaktuelt. De er skikkelig bra biler, men man får mye bra for 700.000. Så var det dette med å gå litt ned på størrelse.

RoDa; takk for informativt innlegg om firmabil kontra sjøleidd. Jeg kjører ikke så mye privat. I den jobben jeg nå har tilbud om, blir det meir reising og meir bilkjøring i jobb- sammenheng, og da blir det i hvert fall ikke meir privatkjøring. En og anna ferieturen og disse Finnmarksturene mine et par ganger i året blir det nok. Men med 25 - 30.000 km. jobbkjøring, tror jeg man får nok bilkjøring, ja!

Jeg skal ha nærmere drøftingssamtaler før jeg eventuelt takker ja til denne jobben, men det virker på meg som om man enten velger firmabil innenfor noen gitte rammer, eller bruker egen bil og får kilometergodtgjørelse etter statens satser. I min nåværende jobb, har vi et fast månedsbeløp på kr. 2.300 pr. mnd. OG kilometer-godtgjørelse etter statens satser. Sjøl det dekker ikke bilholdskostnadene med f.eks. en ny Passat 4-motion. En kollega av meg har nettopp kjøpt Passat nr. 2 og har regna på det. Han hevder at han "sponser" arbeidsgiver nokså mye pr. år... Jeg har kjørt min nå noe tilårskomne Caravelle sånn røffly 20.000 km. årlig i jobbsammenheng, men den er nedbetalt for lenge siden, så det bilholdet går greit. Skulle jeg kjøpe meg ny bil, blir saken noe anneledes. Jeg får 80 - 90.000 for Caravelle'n, og siden det meste av oppsparte midler har gått til husrenovering, litt hifi og sånt, må jeg nok ta opp et billån. Kanskje jeg bare skal beholde Caravelle'n litt til??? Den er jo krute god, litt steinsprang i fronten og et ikke lenger heilt tight førersete, men...men. Nei, jeg skal bytte, i alle fall over sommeren, men til hva??

Mvh. VilhelmW

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Da har jeg lånt den nyeste Mitsubishi Outlander 2.2 diesel, med automatgear og full pakke. Kjempeflott bil, sterk motor, godt utstyrt og svært god å kjøre - men for liten. Jeg får ikke hundeburet inn uten å flytte baksetet heilt fram. Så...veldig bra bil, men desverre for liten til oss.
Da går vi videre på neste, X-Trail....

Mvh. VilhelmW

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.729
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kan jeg låne tråden, Wilhelm?
Jeg syns tittelen passer til mitt formål.

Den optimale bilen for meg er en stillegående komfortabel bensindrevet stasjonsvogn med veldig god plass i førersetet og seter som er laget for lange europeere med kroniske korsryggplager. De finnes, men problemet er at en den bør ikke koste mer enn 500k. Da blir det faktisk ikke lett, for Mercedes, BMW og Audi trekker laaaangt oppover i pris hvis disse kravene skal tilfredsstilles.

Jeg måler 195 cm og ønsker å strekke venstrefoten ut og vifte med tåspissen. Det kan jeg i Mercedes S-serie og i Audi A6, jeg vet det, men hvis det finnes biler som gir meg det jeg leter etter til lavere pris vil jeg vite det.
Alle Asia-produserte biler jeg har sittet i har for små seter, så jeg vil ha europeisk.

En kandidat er Volvo V70, slett ikke verst sittekomfort. Volvo har alltid hatt faste gode seter med bra dimensjon, og støtte under lange lår. Der kan tåspissen få lufte seg bra, spesielt med automatgir, og det lar seg gjøre til grei pris. Noen erfaringer/alternativ?

S

Supertramp

Gjest
Ford Mondeo har god benplass til oss "flaggstenger" ved rattet, og selv da blir det bra med plass for de i baksete.

Imponerende, rett og slett.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.729
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Supertramp skrev:
Ford Mondeo har god benplass til oss "flaggstenger" ved rattet, og selv da blir det bra med plass for de i baksete.

Imponerende, rett og slett.
Interessant, den fortjener en sjanse.

Når jeg nå skal skifte bil skal jeg prioritere andre ting enn sist. Da skiftet jeg fra Volvo 740 stasjonsvogn til VW Sharan, men nå er den epoken snart over og jeg kan planlegge mer egoistisk.
Sittekomfort er nevnt, det er en utfordring. En annen ting jeg er kresen på er lyddemping og "stillegåenhet". Jeg søker den tunge mykheten i Mercedes S og stillheten i stor Audi.

Jeg tar av og til taxi i jobb-sammenheng, og liker å legg merke til egenskapene ved bilene. Ford Mondeo og Toyota Avensis er populære, men jeg må innrømme at de har gitt meg blikkboks-lyd-inntrykk. Føler for lite avkobling fra underlaget og for mye dekkstøy. VW syns jeg har vært gode på demping, men setene i nye Passat virker også små for meg.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.729
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Supertramp skrev:
Skoda Superb, hva med den?
Vurderer å prøve, selv om Skoda sitter langt inne.
Det blir som med hifi, jeg ønsker meg Jaguar til Skoda-pris.

N

nb

Gjest
Jøgga skrev:
Vurderer å prøve, selv om Skoda sitter langt inne.
Det blir som med hifi, jeg ønsker meg Jaguar til Skoda-pris.
Faren til samboeren min har Octavia og er godt fornøyd, og han er temmelig høy (ca 1,90 eller deromkring). Superb har mye bedre plass, så ville overraske meg stort om den passer dårligere for lange personer.

Det er jo stort sett samme som Audi og Passat, bare med lavere idiotskatt.

S

Supertramp

Gjest
Jøgga, da er vi nesten i samme båt.

Jeg kjører Focus i dag og den er jeg veldig glad i. Men den bør skiftes snart og jeg har omtrent samme kravspek. som deg.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.729
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Skoda Superb er mye bil for pengene, ikke tvil om det, og spekket med utstyr.
Skulle jeg valgt en sånn bil vile jeg flesket til med maksimal utstyrspakke, for å ta fordelene helt ut.
Den får gode tester overalt, men ankepunktene er upresis styring og dårlig støtdemping.
Det må grundig prøvekjøring til for å få inntykk av denslags.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.901
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
For å konkludere:

Bilen skal være liten og snerten og ha plass til alt vi trenger å transportere, inklusive svigermor, bikkja og våre egne lange bein.

Den skal være billig og ose status.

Den skal være original og signalisere at vi er noe for oss selv, samtidig som den skal være bygd på standardkomponenter somer billige og som alltid virker.

Den skal helst ikke være for vanlig, samtidig som den skal kunne repareres enkelt, billig, greitt og overalt.

Den skal gå som et lyn og ikke bruke drivstoff.

Den skal være stillegående og frese som en raserbil så alle forstår at dette er gromme greier.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

Hva med denne?
Jeg har forgjengeren og har meget god plass til bena, og jeg tror ikke du vil klage. Denne er nok muligens litt mindre enn forgjengeren, men den gikk ut av produksjon i 08.
Litt storbilfølelse og komfort, men ikke helt Merchedes og Bmw.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.729
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
erato skrev:
For å konkludere:
Bilen skal være liten og snerten og ha plass til alt vi trenger å transportere, inklusive svigermor, bikkja og våre egne lange bein.
Den skal være billig og ose status.
Den skal være original og signalisere at vi er noe for oss selv, samtidig som den skal være bygd på standardkomponenter somer billige og som alltid virker.
Den skal helst ikke være for vanlig, samtidig som den skal kunne repareres enkelt, billig, greitt og overalt.
Den skal gå som et lyn og ikke bruke drivstoff.
Den skal være stillegående og frese som en raserbil så alle forstår at dette er gromme greier.
Lurer på om du er i feil tråd, erato. ???
Er det Volvo V70 eller Skoda Superb du karakteriserer der? I så fall bør du lese deg litt opp på bil.
Og 500k er ikke billig.

S

Supertramp

Gjest
erato skrev:
For å konkludere:

1)Bilen skal være liten og snerten og ha plass til alt vi trenger å transportere, inklusive svigermor, bikkja og våre egne lange bein.
2) Den skal være billig og ose status.
3) Den skal være original og signalisere at vi er noe for oss selv, samtidig som den skal være bygd på standardkomponenter somer billige og som alltid virker.
4) Den skal helst ikke være for vanlig, samtidig som den skal kunne repareres enkelt, billig, greitt og overalt.
5) Den skal gå som et lyn og ikke bruke drivstoff.
6) Den skal være stillegående og frese som en raserbil så alle forstår at dette er gromme greier.
For min del:

1) egne lange bein i en førerposisjon som er til å leve med, ja - litt grei plass til ting&tang er også viktig
2) billig, tja- ikke på bekostning av driftssikkerhet, status=NEI!
3) standardkomponenter=ja, alltid virker=ja - ellers NEI!
4) gjør meg ingenting om den er "vanlig"
5) hastighet er noe jeg har et avslappet forhold til, kjører etter skiltingen og ditto drivstofforbruk
6) stillegående ja, ellers=NEI!

S

Supertramp

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Hva med denne?
Jeg har forgjengeren og har meget god plass til bena, og jeg tror ikke du vil klage. Denne er nok muligens litt mindre enn forgjengeren, men den gikk ut av produksjon i 08.
Opel Insignia? Pen bil, helt enig. Noen opplever denne modellen som litt trang og noen opplever Opel generelt som noe som liker å gå på verksted. Den nye Astra har mange likhetstrekk med Insignia og er ditto like pen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jøgga skrev:
Er det Volvo V70 eller Skoda Superb du karakteriserer der? I så fall bør du lese deg litt opp på bil.
Og 500k er ikke billig.
Jøgga; nå kan vel erato selv svare deg bedre, men jeg tror muligens du misforsto innlegget. Jeg leste det iallefall ikke som deg; oppfattet det heller som en humoristisk vinkling til at vi aldri får i pose og sekk, og at vi bør bestemme oss for noen grunnkriterier; og vi må definere noen egenskaper vi er villige til å ofre for å oppnå andre egenskaper vi ønsker. Eller noe slik.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.901
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Jøgga skrev:
Og 500k er ikke billig.
Jøgga; nå kan vel erato selv svare deg bedre, men jeg tror muligens du misforsto innlegget. Jeg leste det iallefall ikke som deg; oppfattet det heller som en humoristisk vinkling til at vi aldri får i pose og sekk, og at vi bør bestemme oss for noen grunnkriterier; og vi må definere noen egenskaper vi er villige til å ofre for å oppnå andre egenskaper vi ønsker. Eller noe slik.
Hehe; rett oppfattet. Den ideelle bil (rent generelt) skal være sånn.....finner jeg en sånn, kjøper jeg den tvert!

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Den viktigste beskrankningen er prisen.

Sultanen av Brunei har en grei metode; Kjøp en Rolls Royce og få den ombygget. Stasjonsvogn, kabriolet, 2-dørs, 6-dørs, stretch, rullende disko, brude-skyss, SUV osv.
Her er det bare anstendighet og samvittighet som bremser.

Fra spøk til alvor kjøp en MB 2X0 CDI stasjonsvogn og se hva du får med deg. X [0,2,5]

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Supertramp skrev:
Griffenfeldt skrev:
Hva med denne?
Opel Insignia? Pen bil, helt enig. Noen opplever denne modellen som litt trang og noen opplever Opel generelt som noe som liker å gå på verksted. Den nye Astra har mange likhetstrekk med Insignia og er ditto like pen.
Ja, det er en Insignia. "Årets bil" vel å merke! Den er som sagt noe trangere enn Vectra som den tok over for, men likevel en "stor bil"
Å sammenligne Insignia og Astra blir som å sammenligne Mondeo og Focus! Eller Passat og Golf osv osv...

S

Supertramp

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Ja, det er en Insignia. "Årets bil" vel å merke! Den er som sagt noe trangere enn Vectra som den tok over for, men likevel en "stor bil"
Å sammenligne Insignia og Astra blir som å sammenligne Mondeo og Focus! Eller Passat og Golf osv osv...
Jojo, det er designmessige likhetstrekk men også størrelsesforskjeller.

Astra:

Insignia:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Takk for innspill.

Spiralis; Alta er et flott sted, særlig på vinteren OG på høsten, sånn ca. i rypejakt-tider. Jeg har også vært der en del i jobbsammenheng. Alta er et fantastisk utgangspunkt for å innta Finnmark fylke, enten det dreier seg om fisking ( hav-, elv- eller innlandsvann ), turer i ekte villmark, rypejakt høst og vinter, hundekjøring, scooterkjøring osv. osv. You name it. Og så bor det masse trivelige folk der!!
Flotte muligheter til å delta på lokal festing, med sannsynlige anledninger til å delta i ekstremsport som slagsmål osv. for de som liker ekte reality.

Topp Bunn