Den optimale bilen?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
noen skrev:
Både mercedes s-klasse og bmw's 7 serie i L-versjon har god plass til både fører og passasjerer.
Jeg er 193cm og kan strekke på beina i begge to,selv med reclinefunksjon.
I tilegg er bagasjerommet voksent, de finnes dog ikke som stasjonsvogn og de er kostbare.

Hvis du virkelig vil ha med deg mye på tur tror jeg ikke det er noen vei utenom caravelle\hiace etc.
Må jeg bare på prinsippiellt grunlag ( innbitt anglofil ;D ) få gjøre oppmerksom på at den nye Jaguar XJ nå kommer i LWB versjon. Godt med plass der også, har dog ikke prøvd den selv ennå, men tallene sier GOD PLASS. Bagasjeplassen aner jeg ikke noe om.

Men det er nok dessverre hevet over ganske mye tvil at BMW 7 serie antakelig er et "sikrere" kjøp. Engelsk bil må kjøpes med hjertet mens hjernen er sendt på ferie! ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
eldo472 skrev:
Mercedes S klasse.
En bil som har vært regnet som den beste siden den ble introdusert på 50 tallet når det gjelder design, ytelse, komfort og kvalitet er Mercedes S-klasse. Naturlig og nevne den som den optimale bil. Bare Rolls Royce har vært i stand til overgå S-klasse når det gjelder status og prestisje. I dag leveres den i en rekke varianter med diverse motorer alt fra 2.2 liters spare diesel til versting V12 med turbo. 4 hjulstrekk leveres også på noen modeller. Den nye S63 har over 500 hk og et forbruk på 10.5 l/100 km!

For Norge er det S350 4-matic som er mest optimal med tanke på vinteren, men S 250 CDI med 204 hk og forbruk ca 5.9 l /100 km er det mest økonomiske og ville være det beste kjøpet.
Det er feil. Jeg vet for sikkert at en S63 bruker svært lite.. 571 virkelig ikke tørste hester det der!
Den forrige motoren uten turbo kunne gå på rett over 0.8L på motorvegen.
De PÅSTÅR at den nye med 571HK/900nm gårt 25% lavere enn dette...
Det betyr at det er TEORETISK muligheter for at man ser 0.645L/10km på computeren...
Vet ikke om jeg stoler helt på AMG her, for dette høres helt sykt ut....

Here be a picture of the 2011 5.5L v8 biturbo engine...

Man benytter seg av noe så fancy som high pressure diesel-eske piezoi injektorer i denne nye motoren.
Helt nytt og spesielt.. fra firmaet Delphi. 48 stk dysestråler klarer dette systemet å varte opp med!! Må være rekord det og!
Mercedes eller AMG sin combustion avdeling da har kommet opp med noe som er 6 separate eksplosjonsfronter eller sfærer da med bensin og luft som detonerer samtidig for hver gnist... uhyrre komplekst og fiffig måte å antenne blandingen på. forbrenningen må jo bli hinsides bra forbrent og mildt sagt reptilraskt! Har sett bilder av dette og det er helt vanvittig at det går ann å lage slike greier!!!

For å få en S63 til faktisk å gå på 0.65L/mil må man antakeligvis gå til sinsvake skritt som valg av dekk/felg og ha medvind og en nesten tom drivstofftank og lett sjåfør med hjemlengsel i blikket og ekstreme mengder med tarmgass for oppdrift og andre ville og dristoffbesparende påfunn,så praktisk sett vil den sikkert klare seg rundt 0.7 da... men uansett..
0.7L på mila med 550++ gamp under foten, det er jo ikke til å tro det heller...
mvh

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.738
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvis det er en bil som lyser av konvensjonell etablert middelklasse mer enn alle andre må det være Audi A6. Altfor mange jeg kjenner har eller har hatt A6, og jeg har egentlig ikke så lyst på en sånn.
Eller hadde. For idag prøvde jeg en. Ah, i sportssetene der sitter jeg knallgodt, den er helt på nivå med BMW sine comfort-seter. Støydempingen er ypperlig, og alt stemmer. Nei, det skal ikke være lett å være lang, ikke billig ihvertfall.

S

Supertramp

Gjest
Er Skoda Superb nevnt?

Var såvidt innom en idag etter en MEGET komfortabel taxi tur i Molde....

FOR en BIL!

men 1,4 bensinmotor, 125Hk er vel alt får lite for denne digre bilen???

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Supertramp,

Jeg har en slik, med alt ekstrautsyr som er å få, og med 170Hk Diesel og DSG gir, bil til 575K, som ble kjøpt istedet for en Jag til 1,5 mill fordi Skodaen hadde bedre plass i baksetet og mer enn dobbekt så mye bagasjeplass. Har ikke angret et sekund på valget av bil.

Den holder rimelig mål opp til 189 kmt på tysk Autobahn, da fikk mor igjen pusten og stønnet: " Nå går det fort nok!" ;D

Selvsagt finnes det bedre biler, men prioriterer du bagasje og beinplass i baksetet er det faktisk ikke mye annet å velge mellom. Så for oss med barn som gjerne vil kjøre er det en ideell bil for far blir da gjerne forvist fra plassen bak rattet, og da vil jeg sitte godt! Baksetet i en Superb er slett ikke det værste stedet å tilbringe litt tid.

S

Supertramp

Gjest
Spiralis, valgte du Bolero musikkanlegg + sound system?
Eller Colombus + sound system?

Jeg har overhode ikke behov for navigasjon, men 2.håndsverdien kan være noe å tenke på....

Og tror du en 1,6 diesel 105hk er "nok" for en som aldri bryter fartsgrensen?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Jeg valgte Colombus og + lyd, ja. ;D

Enkelt sagt så valgte jeg det dyreste av ALT + litt til som egentlig ikke sto i lista. ;)

Om 105Hk er nok er vanskelig å si, selv gikk jeg etter max dreiemoment da jeg drar tilhenger. Du bør prøvekjøre bilen med "simulert" feriebagasje, da vil du nok få et intrykk av om det er nok krefter i bilen. Har ikke prøvd den selv men har forstått at det fungerer overaskende greit med den lille 125Hk motoren. Problemet med en liten motor, 105Hk, er at om du har tung bil og motoren blir "for liten" vil du miste fordelen med lavt forbruk på den lille motoren. Den vil bli presset og da går forbruket opp.

Likevel skal vi ikke glemme at på 70-80 tallet var 105 Hk en ganske så sprek bil!! Volvo 144 og SAAB 99 lå i dette 100Hk +/- segmentet og det fungerte jo greit det. Min første bil hadde ikke mer en 65 Hk, men den var jo noe lettere enn en Superb.

Men last den opp med feriebagasje og prøv om du er komfortabel med det. Husk at det er STORT bagasjerom så det er fristende lett å ta med seg mye mer en det man egentlig trenger. ;D

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Madammen har den 1,4 turbo'n i Superben sin og den fungerer veldig greit men har ikke kjørt med tyngre last enn 4 voksne personer og det var ikke veldig merkbart på en tur med helt normal kjedelig kjøring. Underholdningsanlegget er ganske heftig når vi snakker orginalanlegg, her er det harddisk hvor man kan kopiere musikk fra en SD-brikke og jeg stortrives bak rattet med stor musikksamling tilgjengelig uten skifte av skiver og sånt. Trøkket er passende, det er lett å drømme seg vekk i jazzen her..... Hennes Superb er en adm.bil fra Skodas hovedkontor i Norge og HELE utstyrslisten er tatt med etter det jeg kan skjønne, rumpevarme baki, et nydelig skinninteriør, el seter med minne etc etc. Paraply i bakdøren er jo også elegant, og finnes igjen på Rolls Royce.....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
hifiguru skrev:
.... Hennes Superb er en adm.bil fra Skodas hovedkontor i Norge og HELE utstyrslisten er tatt med etter det jeg kan skjønne, rumpevarme baki, et nydelig skinninteriør, el seter med minne etc etc. Paraply i bakdøren er jo også elegant, og finnes igjen på Rolls Royce.....
Men har mor girlås med separat nøkkel? ;)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Paraplyen og sammenligningen til Rolls er jo grei, men GIRLÅS???????????
Det var noe sære Saab startet med på 60 tallet, og blir liksom ikke helt det samme å slå i bordet med. ;D

Mvh
Superb eier (som i pur trass har 180 BENSIN gamper)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
norcad skrev:
Paraplyen og sammenligningen til Rolls er jo grei, men GIRLÅS???????????
Det var noe sære Saab startet med på 60 tallet, og blir liksom ikke helt det samme å slå i bordet med. ;D

Mvh
Superb eier (som i pur trass har 180 BENSIN gamper)
Ikke så greit å stjele en bil med girlås. SAAB sin variant er grei nok den, bortsett fra at den er kombinert med tenningslåsen og derfor ikke så veldig sterk. Den kan brytes opp. Den største fordelen med SAABs lås er at den ligger på gulvet, selv med et enormt nøkkelknippe blir ikke tenningslåsen belastet og ødelagt av vekta på nøklene. Men ennå viktigere så blir ikke høyre kne ødelagt av nøkkelen hvis man koliderer. SAAB har alltid ( Før GM tiden! :mad: ) tenkt på sikkerhet.

Superben sin girlås ( Sært ekstrautstyr :eek: Skal man ha ALT så skal man ha ALT! ;D ) er en ganske så solid som låser girkassen i "P". Den bilen står der og venter på flyplassen selv etter 3 måneder langtids ferie i syden.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
En bil med alt relevant ekstrautstyr ble i gamle dager kalt "loaded" og man brukte ofte uttrykket "power everything".
Ved kjøp av Mercedes og BMW får man muse syke bare av og krysse ut alt ekstra utstyret.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
hifiguru skrev:
Vet ikke om dette går an å kombinere med manuell?
Joda det går an å få girlås til manuell, ikke samme låsen, et annet delenummer, men den kan skaffes. Nå skal det sies at Møller ikke har solgt mer enn en håndfull slike girlåser. ;) Det er for oss som er sære!! ;D Spørsmålet jeg fikk da jeg var forbi hos selgeren etter et halvår var: "Har du noengang brukt den girlåsen?" Og ja det har jeg!

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Vel, da er det en ting som ikke hennes Superb har hehe. Rattlås og alarm burde være nok, selv har jeg ikke fått låst Punto'n på halvannet år 8)

Kjører en taxi, Huyndai ix35 med keyless, det synes jeg er no rør. Om jeg har nøkkelen i lomma og jeg skal sprette ut av bilen for å hente f.eks en rullator til en kunde, piper den som en stukken gris, ligger den inni så må jeg huske og trykke på en knapp i dørpanelet for å låse opp dørene og bakluken. Irriterende unødvendig gadget på en ellers grei bil.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
hifiguru skrev:
Vel, da er det en ting som ikke hennes Superb har hehe.
Men har hun koffertsett som passer akkurat til bagasjerommet? 6 kofferter, og når de er fulle er det ikke plass til mere bagasje. ;D

Vedlegg

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Når du kjøper Skoda til nærmere 600k er du (på grensen til) sprø.
Når du bestiller med girlås er du sær.
Når du i tillegg har koffertsettet, da begynner det å bli litt kult! :)

Jeg har alltid vært imponert over biler (og eierne) som er fully loaded, uansett bilmerke. Det er sånt som virkelig er morsomt å komme over blant veteranbiler.

Så jeg kjøper den om 30 år Spiralis! ;D

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
hifiguru skrev:
Vel, da er det en ting som ikke hennes Superb har hehe.
Men har hun koffertsett som passer akkurat til bagasjerommet? 6 kofferter, og når de er fulle er det ikke plass til mere bagasje. ;D
Er det tilfeldig eller finnes det et slikt? Synes twinporten er genial, god plass til hundeburet uten å kjøre stasjonsvogn! (Hattehylla blir igjen hjemme da så Elvis får litt dagslys på turen) 8)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nye VW Sharan virker veldig lovende... ;D Den forrige fikk jo glatt høy plassering på Autofil-Larsens liste over "bruktbiler fra Helvete"...

Jeg har en Caravelle '97-mod TDi ex minibuss som nå er 8-seters personbil. Den er perfekt til det meste; med en liten "piff" i maskineriet som fikk hk-tallet opp til 132 og dreiemomentet opp mot 300 nm, er den heilt fabelaktig å dra vogn med. Den ( jeg ) tåler dagsetapper på 120 mil uten tresmak eller lårkramper, ungene stortrives i den, den tar uanede mengder bagasje + hundebur - kort sagt, en perfekt allrounder. Lite feil har den også vært belemret med, men 13 års utvikling og 200 000 kjørte km. merkes, så etter å ha prøvd en del nye biler, er jeg klar for bytte.

Nå er jeg i den situasjonen at jeg kan velge firmabil, med en normal ramme og masse begrensinger vedr. valg av bil.. Jeg ender trolig opp med enten VW Passat, Ford Mondeo eller Ford S-max. Den siste har kommet litt inn fra sidelinja etter at en hundekompis som har en sånn, skraut uhemma av bilen. Noen som har innspill her til hva jeg bør velge?

Innspill til den optimale bilen..hvis jeg fikk velge fritt, ville nok Pajero'n og VW Multivan stått høgt på mi liste, men det er mest ut fra at jeg farter på turer i skog & mark, både på jakt, fuglehundprøver og denslags. Og jeg elsker god plass for alt stæsjet som man bare må ha med seg. I tillegg drar vi fortsatt rundt på campingvogna av og til, men også på det området, har vi faktisk begynt å skule på bobiler...

Mh. VilhelmW

S

Stereo_Mono

Gjest
VilhelmW skrev:
Nye VW Sharan virker veldig lovende... ;D Den forrige fikk jo glatt høy plassering på Autofil-Larsens liste over "bruktbiler fra Helvete"...

Jeg har en Caravelle '97-mod TDi ex minibuss som nå er 8-seters personbil. Den er perfekt til det meste; med en liten "piff" i maskineriet som fikk hk-tallet opp til 132 og dreiemomentet opp mot 300 nm, er den heilt fabelaktig å dra vogn med. Den ( jeg ) tåler dagsetapper på 120 mil uten tresmak eller lårkramper, ungene stortrives i den, den tar uanede mengder bagasje + hundebur - kort sagt, en perfekt allrounder. Lite feil har den også vært belemret med, men 13 års utvikling og 200 000 kjørte km. merkes, så etter å ha prøvd en del nye biler, er jeg klar for bytte.

Nå er jeg i den situasjonen at jeg kan velge firmabil, med en normal ramme og masse begrensinger vedr. valg av bil.. Jeg ender trolig opp med enten VW Passat, Ford Mondeo eller Ford S-max. Den siste har kommet litt inn fra sidelinja etter at en hundekompis som har en sånn, skraut uhemma av bilen. Noen som har innspill her til hva jeg bør velge?

Innspill til den optimale bilen..hvis jeg fikk velge fritt, ville nok Pajero'n og VW Multivan stått høgt på mi liste, men det er mest ut fra at jeg farter på turer i skog & mark, både på jakt, fuglehundprøver og denslags. Og jeg elsker god plass for alt stæsjet som man bare må ha med seg. I tillegg drar vi fortsatt rundt på campingvogna av og til, men også på det området, har vi faktisk begynt å skule på bobiler...

Mh. VilhelmW
Min korte forhold til Ford taller til å styre glatt unna om du tenker på et langvarig forhold. De lager ikke biler med langvarig kvalitet etter mitt syn. Kollegaens min sin Mondeo stv er 6mnd gammel og Ford merket bak på bilen har alt falmet til å se ut som bilen er 10 år gammel. Ulyder i interiøret trekker også ned på en så ny bil. Den føles rett og slett ikke like godt skrudd sammen som f.eks min nye Golf, samt at materiellvalgene er av type masse skranglete hardplast i forhold til de gode tyskerne. Rett og slett «billig» følelse får jeg i en Ford. Men nye Forder kjører veldig godt da :)

Ny Passat er forøvrig på plass neste år, så kan være verdt å vente om du tenker i den retningen.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Mondeo facelift'en kommer i oktober - november. Mye taler for at det blir en sånn. Varigheta bekymrer ikke meg, det blir i så fall en firmabil som jeg skal ha i tre år, med verkstedavtale, erstatningsbil ved evt. feil osv. Derfor frister det litt å hoppe på en sånn bilordning. Kvalitetsmessig har Passat vært dårligere de siste to, tre årene enn Mondeo'n, så jeg håper de skjerper seg når den nye Passaten kommer.

Men S-max'ener en luring! Den er nesten like godå kjøre som Mondeo, men har skikkelig gode, separate seter bak, og temmelig god bagasjeplass. Jeg er så bortskjemt på god utsikt og god plass i Caravelle'n ( men også lei av støy som det alltid blir i kassebiler! ) at den største utfordringa blir å sitte lavtsamt måtte tenke på hvaman ikke trengerå ha med seg....

Mvh. VilhelmW

Topp Bunn