Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Siter med at signalet ut fra Apple tv 4k dropper i ett sekund. Tidligere på min gamle.plasma så forsvant lyden for så å komme tilbake. Alt fra engang i timen oftere.
    Kjøpte ny oled TV og ny hdmi kabel idag, nå forsvinner både lyd og bilde og det går ut som det skjer oftere. Noen tips?

    Edit- tyder på noen wifi trøbbel. Så ut til at min nettverkskabel bare var tilkoblet i den ene enden :)
    Vel dette problemet er tilbake. Skjer både på viaplay, Netflix og tv2sumo. Satte kvaliteten på apple TV ned til HD. Problemet borte. Men slik skal det jo ikke være? Kan det være utgangen på boksen det npe tull med? Kabel er splitterny.
    Har du meldt fra til Apple? De pleier å være veldig kjappe på reklamasjoner.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Siter med at signalet ut fra Apple tv 4k dropper i ett sekund. Tidligere på min gamle.plasma så forsvant lyden for så å komme tilbake. Alt fra engang i timen oftere.
    Kjøpte ny oled TV og ny hdmi kabel idag, nå forsvinner både lyd og bilde og det går ut som det skjer oftere. Noen tips?

    Edit- tyder på noen wifi trøbbel. Så ut til at min nettverkskabel bare var tilkoblet i den ene enden :)
    Vel dette problemet er tilbake. Skjer både på viaplay, Netflix og tv2sumo. Satte kvaliteten på apple TV ned til HD. Problemet borte. Men slik skal det jo ikke være? Kan det være utgangen på boksen det npe tull med? Kabel er splitterny.
    Ser at Lg tv er en fellesnevner ved dette problemet, men her er en som mener å ha funnet løsning på problemet:

    Dec 24, 2017 9:15 PM in response to jasonmet77

    **SOLUTION FOUND**



    Hopefully this will work for everyone. I bought this HDMI 2.1 cable off Amazon ( Amazon.com: ECHOGEAR 4 ft Braided HDMI 2.1 Cable - 4k Compatible With Gold Plated Connections For the Best Picture - Sup… )

    ECHOGEAR 4 ft Braided HDMI 2.1 Cable - 4k Compatible With Gold Plated Connections For the Best Picture - Supports HD, 4k, and Ethernet Signals With 120fps Refresh & 48gbps Bandwidth.

    It has worked with no issues and I'm no longer experience any signal loss. Doing my research I found that HDMI 2.0b can't handle 4k TV's with 120hz native refresh along with Dolby Vision; too much bandwidth. Any HDMI 2.1 cable should work but if you are buying off Amazon, PLEASE read the reviews and descriptions first. There are some companies claiming their cable is HDMI 2.1 compatible and it isn't. The Echogear has worked for me with no problems for over a week. I'm running an LG 65" 8500 series TV with Dolby Vision.
     
    X

    X186841

    Gjest

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har ikke meldt i fra til Apple, burde kanskje gjort det - men er vel over ett år gammel boksen min nå...

    Skal prøve en av disse kablene som er linket til her. Sleit litt med dette tidligere også på min gamle HD Ready tv, da forsvant bare lyden - med en annen eldre kabel. Har jo en boks i kinoen også, kunne vært interessant å teste den på tven - ikke tenkt på det :) Har ikke noe problem der, men der har jeg "kun" HD projektor.

    internetthastigheten er 300/300 og har kablet nett frem til boksen.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vurderer å kjøpe meg en brukt Mac book/air 15 tommer brukt, av nyere dato.
    Denne skal erstatte en 13 tommer mac air (2013 modell) som kidza driver og okkuperer hele tiden:cool:
    Planen er å kun bruke den til styring av systemene i anlegget, streaming og enkel surfing. Ingen tunge oppdrag altså i første omgang. Jeg har ikke behov for noe ekstrem lagring på den, men det hjelper at den jobber fort nok. Skjermdeling og VNC er ting jeg benytter fast. Jeg klarer meg med 2-3 usb.
    Jeg har ikke fulgt så godt med de siste årene så spørsmålet er som følger:

    Er det noen fallgruver, eller noe jeg må passe på når jeg gjør et utvalg av det som ligger ute på eteren?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen fallgruver, eller noe jeg må passe på når jeg gjør et utvalg av det som ligger ute på eteren?
    Pass på at maskina har SSD eller minimum fusion drive. Maskin med bare snurredisk vil være vanvittig mye tregere.

    Johan-Kr
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg tror ikke Apple har solgt noen laptoper de siste årene med kjip-disk, kun SSD. Uansett så bør du passe på at den har nok RAM og disk, det er en del utgaver du ikke får oppgradert uten videre. Videre er det noen utgaver som har egen HDMI ut (uten adapter).
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Styr unna den "vanlige" macbooken, kjøp en pro eller air pre butterfly og touchbar tullballet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror de helt nyeste 16" macbookene har bedre tastatur..
    Min desember 2017 13.3" er ihvertfall helt håpløs. Må hamre løs på endel taster og noen kommer dobbelt og trippel.. Ekstra kjekt når disse tastene er i diverse passord.......
    Samme problem med dama sin også..
    Det er innbytte av tastatur ordning men apple bruker ca 3 uker på jobben..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Macbook air før 2018, macbook pro før 2016, macbook før 2015 har ikke butterfly.
     
    S

    svk

    Gjest
    kvalitetsbatterier holder lenge. mitt pc batteri er over 7år. fortsatt bra batteri. er laget av Panasonic celler
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fikk en mid 2012 rett før jul fra et familiemedlem som hadde kjøpt seg ny. Kjøpte en ssd og 16gb ram for noen hundrelapper på finn. Renset den for mye dritt, byttet kjølepasta og installerte Catalina. Resultatet ble veldig bra og maskinen ble umiddelbart stjælt av husets 11 åring. Batteriet hadde 985 ladesykluser og 88% restkapasitet. Vet ikke hva som er forventet levetid på den, men til helt enkel bruk fungerer den veldig bra. Skjermen er så der med ganske lav oppløsning og jeg hadde ikke betalt 3k som de ligger for på finn.no. Men et gøy juleferieprosjekt for lite penger til far og sønn var det.

    Edit:
    Fikk en link av guttungen og ifølge denne veldig slitsomme duden funker den også til noe tyngre bruk.


    Understreker hvertfall hvorfor det er utrolig teit at produsentene i stor grad har gått bort fra disse fleksible maskinene man kunne skru å ta service/oppgradere selv.
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: svk

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Audioquest kabel 4K med Ethernet hadde dropouts innimellom også denne 4K kablen fra Elkjop funka IKKE stabilt:
    https://www.elkjop.no/product/tv-og...igh-speed-hdmi-kabel-5m-ethernet-4k-uhd-svart

    De 2 her på Kjell har funka flott med 4K appletv på både LG og Samsung 4K tv med 4K filmer fra Netflix.
    https://www.kjell.com/no/produkter/...abler/hdmi-kabel-ultra-high-speed-15-m-p97955

    https://www.kjell.com/no/produkter/...bler/nikabe-hdmi-kabel-high-speed-05-m-p69151
    Da testet jeg den ene av disse fra kjell - da fikk jeg ikke 4K bildet i det hele tatt, når jeg endret innstilling til 4K på atv så gikk bildet i svart i 30 sek og så stod det at den hadde resatt det til HD igjen. Merkelige greier. Får prøve å bytte om med boksen jeg har i kinoen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Egentlig strålende fornøyd med mine to ATV, brukervenlige og fine - men irriterende at ikke 4K fungerer som det skal.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ^^No offense, men jeg tror ikke du bør være en early adopter av noe som helst. En slik telefon bør kun kjøpes av de som har glede av "fiddling and tinkering" og som en telefon nr 2
     
    S

    svk

    Gjest
    ^^No offense, men jeg tror ikke du bør være en early adopter av noe som helst. En slik telefon bør kun kjøpes av de som har glede av "fiddling and tinkering" og som en telefon nr 2
    Gi de noen måneder til,så er den vel kanskje ok utav esken.
    Minimumskravet må være at OS er forhåndsinnstallert
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ok!
    Jeg sitter fortsatt litt på gjerdet rundt valg av mac/i pad for avspilling/monitorering av riggen, men i mellomtiden har det dukket opp en uting i min Mac-mini som fungerer som "core" i kjeden.
    Den har begynt å støye noe forferdelig, Og CPU går bananas når det pågår som verst.
    Det er stort sett verst når jeg starter opp Roon, og spiller fra den. Jeg er ikke noen datafreak akkurat så jeg er usikker på hvordan jeg skal angripe problemet.
    Spiller jeg av fra Tidal går det stort sett greit.
    Jeg bruker skjermdeling mot en Mac-air. denne bruker jeg til å manøvrere Mac-mini, Trinnov og andre småting i riggen.

    Noen forslag???
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bare å bytte den, samt kjølepastaen på prosessoren, den er notorisk ræva på applemaskiner
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Gitt at det er vifta som lager unormalt mye lyd ja. Vet ikke hvor gammel maskinen er, men kjølepastaen bør byttes med jevne mellomrom uansett, den størkner og mister sine egenskaper.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Hei Alpha

    Sjekk om du har ett program som går bananas før du gjør noe med minien.

    Gå inn på Aktivitetsmonitor og kan få oversikt over det som kjøres og hvilke ressurser de bruker.

    Skjermbilde 2020-01-29 22.22.07.jpg


    Ok!
    Jeg sitter fortsatt litt på gjerdet rundt valg av mac/i pad for avspilling/monitorering av riggen, men i mellomtiden har det dukket opp en uting i min Mac-mini som fungerer som "core" i kjeden.
    Den har begynt å støye noe forferdelig, Og CPU går bananas når det pågår som verst.
    Det er stort sett verst når jeg starter opp Roon, og spiller fra den. Jeg er ikke noen datafreak akkurat så jeg er usikker på hvordan jeg skal angripe problemet.
    Spiller jeg av fra Tidal går det stort sett greit.
    Jeg bruker skjermdeling mot en Mac-air. denne bruker jeg til å manøvrere Mac-mini, Trinnov og andre småting i riggen.

    Noen forslag???
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.473
    Antall liker
    989
    Ville først lastet ned iStat Pro-widgeten som gir deg oversikt over viftehastighet og div. temperaturer. Da kan du notere verdiene og se eventuelle endringer.
    https://istat-pro.en.softonic.com/mac

    Deretter ville jeg ha forsøkt å resette SMC:
    - Slå av Macen, og koble deretter fra strømkabelen.
    - Vent i 15 sekunder før du setter inn strømkabelen igjen.
    - Vent i 5 sekunder, og trykk deretter på på/av-knappen for å slå på Macen.

    Om det ikke funker ville jeg ha kjørt en hardware test: https://support.apple.com/en-us/HT201257
    Det kan godt være at cruisers løsning er fasit, men da har man i hvert fall forsøkt noen enkle og gratis grep først.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens! Jeg har kjøpt meg en Apple TV 4K dings som jeg spiller YouTube og Spotify imellom på mitt anlegg.. jeg bruker trådløst nett og selv om signalet er på topp og hastigheten er bra så kutter musikken i små brøkdelers sekunder innimellom. Noen som har tips?

    Mvh Aleksander
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ville først lastet ned iStat Pro-widgeten som gir deg oversikt over viftehastighet og div. temperaturer. Da kan du notere verdiene og se eventuelle endringer.
    https://istat-pro.en.softonic.com/mac

    Deretter ville jeg ha forsøkt å resette SMC:
    - Slå av Macen, og koble deretter fra strømkabelen.
    - Vent i 15 sekunder før du setter inn strømkabelen igjen.
    - Vent i 5 sekunder, og trykk deretter på på/av-knappen for å slå på Macen.

    Om det ikke funker ville jeg ha kjørt en hardware test: https://support.apple.com/en-us/HT201257
    Det kan godt være at cruisers løsning er fasit, men da har man i hvert fall forsøkt noen enkle og gratis grep først.
    Jeg skal teste dette....Takker for alle tips:)
     
    S

    svk

    Gjest
    Kommer det en ny iphone 4.7 i mars/apr?
    Eller er det bare å glemme og heller gå for en iphone 8?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn