Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Min kone og jeg har begge sen-2009 MBPer (begge med 2x2GB RAM og standard 500GB HD) som i det siste har begynt å bli litt tungpustet.

    Tenker at vi beholder disse en stund til, så tips til oppgradering av RAM til 8GB bytte til SSD (250GB holder) vil bli satt pris på!

    Jeg har en mid 2009 som jeg har oppgradert med 2x4GB ram og det ble litt kjappere, spesielt med program som bruker mye minne som aperture f.eks. Men jeg har funnet ut at etterhvert som hardisken nærmet seg full så førte det til at maskinen ble tregere. Tømte maskinen for søppel og skrot og det hjalp mye mere enn 8BG ram.

    Veit ikke om det er tilfelle for din del men for meg var det løsninga.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Går det ann og oppgradere på mac mini til SSD disk og ram på de seneste modellene selv eller må dette gjøres av apple?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen butikker over disk som selger ram og SSD til Mac Mini som også installerer osv? Så jo greit ut og gjøre det selv men hvis det finnes en slik løsning og innenfor en pris som er ok så frister det også!

    Syns det ser ut som ikke OS følger med på disk ved kjøp av Mac mini. Hvis man bytter ut hardisken, hvordan legges det inn på nytt?
     
    Sist redigert:

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det følger med OS til alle maskiner fra Apple. Med nyere Mac så trykker du bare en tastekombinasjon ved boot og da kan OS (re) installeres fra internet om ønskelig.

    Ta kontakt med Humac om du vil oppgradere en maskin med egne (ikke kjøpt fra Apple) deler, de andre verkstedene jeg vet om "får ikke lov av Apple".
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Då eg bytta frå tradisjonell hardisk til SSD så satte eg i den nye disken, oppstart og så installerte den OS frå internett. Maskina hugsa til og med trådlaus-nettverket eg sist var på (Macbook har ei 1 gb minnebrikke der diverse nyttige verktøy ligg lagra). Ellers er det kjempelett ta ein TimeMachine-backup og klone denne tilbake til ny disk fra ekstern: Start med 'alt-knappen' nede, velg Time Machine, restore.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mac-eiere: Hvordan klarer OSX seg jf. Windows mtp evige oppdateringer og restarter i hytt og pine. Det er utrolig irriterende til tider. F.eks. det at man kan sitte og se på en film på PC og plutselgi forsvinner alt da Windows har funnet ut at nå må det restart til pga oppdateringer. Er OSX mer intelligent der?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det er vel kanskje en av tingene som gjør st jeg aldri igjen skal ha en Windows maskin!
    Når noe trenger en oppdatering dukker det opp som ett "1" tall over app-store ikonet og jeg velger selv når jeg ønsker og gjøre det.
    Dessuten er det vel kanskje bare 3 ganger på to år det har vært en oppdatering som har krevd omstart av maskinen.

    Har faktisk en Win maskin stående på kontoret som styrer robot, ett evig helvete med den maskinen. Fra første dag
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.559
    Antall liker
    7.083
    Min kone og jeg har begge sen-2009 MBPer (begge med 2x2GB RAM og standard 500GB HD) som i det siste har begynt å bli litt tungpustet.

    Tenker at vi beholder disse en stund til, så tips til oppgradering av RAM til 8GB bytte til SSD (250GB holder) vil bli satt pris på!

    Jeg har en mid 2009 som jeg har oppgradert med 2x4GB ram og det ble litt kjappere, spesielt med program som bruker mye minne som aperture f.eks. Men jeg har funnet ut at etterhvert som hardisken nærmet seg full så førte det til at maskinen ble tregere. Tømte maskinen for søppel og skrot og det hjalp mye mere enn 8BG ram.

    Veit ikke om det er tilfelle for din del men for meg var det løsninga.
    Harddisken er aldri mer enn 40 prosent full, så det er nok neppe årsaken i seg selv på våre maskiner. Det merkes tydeligst i Safari, hvis jeg har mer enn 7-8 vindu åpne der, så går det veldig mye tregere å åpne andre program.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    Hvilken versjon av Safari (og hvilken OS-versjon) har du? Tidligere versjoner av Safari hadde en hukommelseslekasje som gjorde at hukommelsen gikk full og maskinen måtte swappe mye på disk, og dermed blir jo hastigheten på maskinen redusert dramatisk.
    Prøv å bruke en annen nettleser og se om det blir bedre. Evt. oppdater Safari til siste versjon for ditt system, eller prøv å bruke faner heller enn vinduer. Jeg har ikke merket noen redusert ytelse med nye versjoner av Safari, men jeg vet det var et problem tidligere.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Veldig enkelt. Du får alltid spm om du vil oppdatere nå eller senere.
    I OSX? Jeg vet at man i Windows kan "restarte nå, eller utsette". Men det burde vært en eller annen slags funksjon som innså at maskinen var i bruk og at det passet svært dårlig med en restart. Likeledes f.eks. på jobb når man er midt i en presentasjon.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.559
    Antall liker
    7.083
    Otare/VG: har siste versjon av safari og bruker CMM regelmessig.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Mac-eiere: Hvordan klarer OSX seg jf. Windows mtp evige oppdateringer og restarter i hytt og pine. Det er utrolig irriterende til tider. F.eks. det at man kan sitte og se på en film på PC og plutselgi forsvinner alt da Windows har funnet ut at nå må det restart til pga oppdateringer. Er OSX mer intelligent der?
    Dette kan du endre på innstillinger cybervision , at den laster ned oppdateringer , men du bestemmer når di skal innstaleres da slipper du dette.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Veldig enkelt. Du får alltid spm om du vil oppdatere nå eller senere.
    I OSX? Jeg vet at man i Windows kan "restarte nå, eller utsette". Men det burde vært en eller annen slags funksjon som innså at maskinen var i bruk og at det passet svært dårlig med en restart. Likeledes f.eks. på jobb når man er midt i en presentasjon.
    Med en Mac får du aldri en situasjon der maskinen "overtar." Du blir gjort kjent med at oppdateringer finnes, og kan selv velge når du vil kjøre dem, og hvilke du ønsker å kjøre.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Otare/VG: har siste versjon av safari og bruker CMM regelmessig.
    Kjør programmet Activity Monitor (ligger i Verktøymappen.) Da får du en oversikt over hva det er som kjører mens du bruker Mac'en, og hva som eventuelt suger CPU. Om du ser noe du ikke aktivt anvender, så kan du deaktivere dette. Har du mange nettsider oppe med Flash-banners, o.l., så vil det kunne ta mye kapasitet.

    Selv om jeg har få vinduer oppe nå, så har jeg et par med annonser i dem, og da hopper straks Flash-player opp på toppen av Activity Monitor. Det går an å installere tillegg som deaktiverer Flash, slik at du selv trykker på de flash-aktiverte panelene du ønsker å se, og slipper å ha dillet kjørende uønsket.
    Men det kan også være andre rutiner som suger CPU.

    Begynn med Activity Monitor, så får du en pekepinn.

    Og ta denne runden:
    How to Give Your Mac a Performance Boost | Mactuts+
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    Veldig enkelt. Du får alltid spm om du vil oppdatere nå eller senere.
    I OSX? Jeg vet at man i Windows kan "restarte nå, eller utsette". Men det burde vært en eller annen slags funksjon som innså at maskinen var i bruk og at det passet svært dårlig med en restart. Likeledes f.eks. på jobb når man er midt i en presentasjon.
    Du får ikke spørsmålet på skjermen. Det dukker opp et tall i AppStore-ikonet i docken, og du må selv aktivt starte den appen før du får spørsmål om du vil installere oppdateringen.
    Hvis du kjører en presentasjon (med Keynote) vil Keynote sørge for at ingen meldinger vises på presentasjonsskjermen mens presentasjonen kjører. Det blir som "Ikke forstyrr"-funksjonen i iOS.

    Forøvrig er, som vreden sier, Aktivitetsmonitor et godt tips.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har hatt Flash-prosesser oppe i 70-80%.

    Chrome har jeg sluttet å bruke.

    activity-monitor.jpg
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Interessant.
    Jeg er på vei fra "Microsoft-helvetet" til (forhåpentligvis) noe som er bedre.
    Har gått noen runder i butikker, sett på, testet og snakket med alt fra butikkmedarbeidere til avdelingsledere og seff. lest en del på nett.
    Senest i går fikk jeg høre av en avdelingsleder (som jeg snakket nesten en time med- i og med at han også er vinyljunkie) at det å laste ned og bruke CleanMyMac og lignende programvare, øker risikoen for å få ulumskheter inn i maskinen......
    Og at jeg burde vente litt med å kjøpe MacPro - ny chip på gang.
    Så da smører jeg meg med tålmodighet og leser meg opp litt på hva jeg må ha av utstyr for å kjøre musikk i heimen gjennom Apple-system


    Kjøp CleanMyMac - med jevne mellomrom rydder den opp i forskjellige cacher og diverse man ikke trenger. Betydelig hastighetsforbedring oppnås.

    CleanMyMac 2: The Best Clean Up Mac App. Clean My Mac for Free | Mac OS X
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Veldig enkelt. Du får alltid spm om du vil oppdatere nå eller senere.
    I OSX? Jeg vet at man i Windows kan "restarte nå, eller utsette". Men det burde vært en eller annen slags funksjon som innså at maskinen var i bruk og at det passet svært dårlig med en restart. Likeledes f.eks. på jobb når man er midt i en presentasjon.
    Med en Mac får du aldri en situasjon der maskinen "overtar." Du blir gjort kjent med at oppdateringer finnes, og kan selv velge når du vil kjøre dem, og hvilke du ønsker å kjøre.
    Det samme gjelder jo på windows systemet , skjønner ikke hva dere stresser med , gå inn på handling senter gå så inn på windows oppdateringer og sett last ned oppdateringer , men la meg bestemme når di skal innstaleres.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Senest i går fikk jeg høre av en avdelingsleder (som jeg snakket nesten en time med- i og med at han også er vinyljunkie) at det å laste ned og bruke CleanMyMac og lignende programvare, øker risikoen for å få ulumskheter inn i maskinen......
    Og at jeg burde vente litt med å kjøpe MacPro - ny chip på gang.
    Det bør underbygges bedre, tykkjer eg.
    MacPaw er et firma med godt renommé, lang fartstid - og slike programmer gjennomanalyseres av CNET, MacUpdate, MacRumors o.a., når de lanseres. Har aldri hørt om noe slikt. På den tiden jeg har hatt CMM kjørende på min MacBook Pro har den ryddet unna nesten 90GB med unødvendige filer. Det har mye å si for stabilitet og hastighet.

    Nå er det fire dager siden seneste scan, men allerede er det 1,5GB med caches o.a. som den kunne tenke seg å kaste.

    Skjermbilde 2013-08-18 kl. 11.09.01.jpg
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Og at jeg burde vente litt med å kjøpe MacPro - ny chip på gang.
    Jeg har ikke sjekket men er det i det hele tatt gamle Mac Pro igjen å få kjøpt? Det er lenge siden Apple sluttet å sende ut nye maskiner.
    Hva trenger du Mac Pro til? Det er iallfall nokså ekstravagant maskinvare bare for å spille av noen ynkelige musikkfiler med :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og at jeg burde vente litt med å kjøpe MacPro - ny chip på gang.
    Jeg har ikke sjekket men er det i det hele tatt gamle Mac Pro igjen å få kjøpt? Det er lenge siden Apple sluttet å sende ut nye maskiner.
    Hva trenger du Mac Pro til? Det er iallfall nokså ekstravagant maskinvare bare for å spille av noen ynkelige musikkfiler med :)
    Mener seff MacBook Pro. Joda, etter å ha sammenlignet denne 15" med og uten Retina-skjerm er det ingen vei tilbake.
    Jeg skal ikke bruke den til å lagre musikker på, men i hovedsak, nettbruk, bilderedigering og musikkprogrammer - notasjon og litt studioprogrammer.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Senest i går fikk jeg høre av en avdelingsleder (som jeg snakket nesten en time med- i og med at han også er vinyljunkie) at det å laste ned og bruke CleanMyMac og lignende programvare, øker risikoen for å få ulumskheter inn i maskinen......
    Og at jeg burde vente litt med å kjøpe MacPro - ny chip på gang.
    Det bør underbygges bedre, tykkjer eg.
    MacPaw er et firma med godt renommé, lang fartstid - og slike programmer gjennomanalyseres av CNET, MacUpdate, MacRumors o.a., når de lanseres. Har aldri hørt om noe slikt. På den tiden jeg har hatt CMM kjørende på min MacBook Pro har den ryddet unna nesten 90GB med unødvendige filer. Det har mye å si for stabilitet og hastighet.
    Jepp, men det er nok ikke jeg den rette til å gjøre. Bare siterte avdelingslederen.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Min kone og jeg har begge sen-2009 MBPer (begge med 2x2GB RAM og standard 500GB HD) som i det siste har begynt å bli litt tungpustet.

    Tenker at vi beholder disse en stund til, så tips til oppgradering av RAM til 8GB bytte til SSD (250GB holder) vil bli satt pris på!
    jeg har mbp tidlig 2009, har oppgradert til 8GB RAM og 256GB Corsair SSD. Bestilte alt fra komplett, nu er det sikkert en god del billigere... Den var som å få en ny maskin, har ikke behov for større intern disk siden all media er på ekstern Firewire HD. Anbefales virkelig en slik oppgradering. Med det samme som du har skrudd opp macen burde du rengjøre viftene. Den blir straks mer stillegående.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.559
    Antall liker
    7.083
    Min kone og jeg har begge sen-2009 MBPer (begge med 2x2GB RAM og standard 500GB HD) som i det siste har begynt å bli litt tungpustet.

    Tenker at vi beholder disse en stund til, så tips til oppgradering av RAM til 8GB bytte til SSD (250GB holder) vil bli satt pris på!
    jeg har mbp tidlig 2009, har oppgradert til 8GB RAM og 256GB Corsair SSD. Bestilte alt fra komplett, nu er det sikkert en god del billigere... Den var som å få en ny maskin, har ikke behov for større intern disk siden all media er på ekstern Firewire HD. Anbefales virkelig en slik oppgradering. Med det samme som du har skrudd opp macen burde du rengjøre viftene. Den blir straks mer stillegående.
    Takk, har også sett vitnemål på nett og benchmark-tester som tyder på at denne oppgradering har noe for seg. Muligens blir det heller en ny Air på min kone, men jeg trives alt for godt på min 17-tommer, med mye tungt redigeringsarbeide, så jeg satser på at mer RAM og SSD vil gi den en vitamininnsprøytning slik at jeg kan beholde den i alle fall et år eller to til.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg får ikke logget inn i nettbanken på min ny iMac, har nyeste versjon java, den er "enabled", har avsluttet Safari osv, får ikke opp innlogging til nettbanken.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.140
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har du ringt kundeservice til nettbanken? (hvilken nettbank snakker du om?
    Safari er foresten ikke like kompatibel med forskjellige nett tjenester der ute. Deriblant nettbank tjenester. Evt. om man vil så kan man snu på den setningen. Forskjellige tjenester er ikke alltid like kompatibel med Safari.

    Snippet fra en Facebook side...
    Dette er dessverre en kjent problemstilling. Hjemmesiden vår er bygd opp med Windows-plattform, som gjør at Safari (som er et Apple-produkt) kan ha problemer. Du må dessverre forsøke i en annen nettleser som Chrome, Explorer eller Firefox.
    Om ting virket fint tidligere så er det en annen ting.

    Uansett , kan være en ide å teste en annen nettleser for eksempel Chrome.
     
    Sist redigert:

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Prøv Firefox. Safari og Chrome er 32-bit, BankID på Mac krever 64-bit nettleser.
    Kjempeirriterende, men er då eingong slik.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker Forefox til nettbanken, har gitt opp å få Java til å funke i Safari. Java blir forresten bare mer og mer ubrukelig, utrolig at det fremdeler er treigt og dårlig etter alle disse årene.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Ingen problemer her med Safari og nettbanken til Sparebank1.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det handler om hvorvidt man kjører 32- eller 64-bit.

    Safari kan selvsagt kjøre i 64-bit ...

    Skjermbilde 2013-08-19 kl. 18.35.13.jpg
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja, og her virker nettbanken/BankID til Sparebank1 i 64bit modus.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    ja, må se. På min MBP med SnowLeopard har nettbanken alltid fungert 100% med Safari, men nå vil ikke Mountain Lion, må se litt på forslagene her.
    Har testet med Java siden, der står inaktivt program, men Java (7,25) er innstallert, og kjører.
    Vet ikke om MBP`en er 64 bit, må se.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn