Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hadde det ikke vært for at jeg trengte litt brukererfaring med Win7 så hadde jeg nok prøved en mac tidligere.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Koblet selv opp ny Mac mini idag. Oppgraderte med engang til SSD hos Digital Impuls i Oslo. Er også min første MAC. Ja ting tar litt tid i begynnelsen!!
    Hvilken går for og være det beste videoplayeren til Mac?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ikke at det er et problem, men jeg er ikke så imponert over Mountain Lion egentlig. Har fortsatt Snow Leopard på MBP`en.
    Skjønner ikke vitsen med LaunchPad heller. Men ML har vel skjulte talenter jeg ikke har oppdaget endda....
    Ups, jeg var kritisk mot Mac, det var ikke meningen....
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det var da mye nytt utover launchpad i ML. Men det er jo helt problemfritt, bruk det du liker selv.
    "Ikke så imponert" er i alle tilfelle en ekstremt bleik og vag kritikk, har vanskelig for å se at noen lar seg provosere stort av den ;)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken går for og være det beste videoplayeren til Mac?
    Tja, jeg bruker Quicktime og MPlayerX. Husker ikke om sistnevnte åpner MKV og slikt men de spiller jeg uansett kun på mediasenter-boksen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Koblet selv opp ny Mac mini idag. Oppgraderte med engang til SSD hos Digital Impuls i Oslo. Er også min første MAC. Ja ting tar litt tid i begynnelsen!!
    Hvilken går for og være det beste videoplayeren til Mac?
    Siden jeg har brukt VLC i windows så installerte jeg denne på mac'en også. Fungerte uten problemer, men om det er den beste vet jeg ikke. (et google søk viser at den skal være blant de bedre også på mac.)
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Eg likar MplayerX betre enn VLC. Betre bilete, rett ut av boksen, særleg på MKV-filer. Men ellers er det hipsom.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    CLONES audio

    Har en slik på vei her, noen som har prøvd?
    oiii.. intr... aldri hørt om den der. Søkte på nett.. og dette er tydeligvis (relativt) ferske greier. Noen mnd siden den kom. Fant en som skrevet at bytte til SSD hdd gav ham ingenting, mens mPSU gav et merkbart hopp i riktig rettning..

    Du får gjerne komme med erfaringer du selv gjør når den er i hus/montert.. :)

    mvh Kai
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    CLONES audio

    Har en slik på vei her, noen som har prøvd?
    oiii.. intr... aldri hørt om den der. Søkte på nett.. og dette er tydeligvis (relativt) ferske greier. Noen mnd siden den kom. Fant en som skrevet at bytte til SSD hdd gav ham ingenting, mens mPSU gav et merkbart hopp i riktig rettning..

    Du får gjerne komme med erfaringer du selv gjør når den er i hus/montert.. :)

    mvh Kai
    Det skal jeg gjøre! Er svært spent :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kan noen anbefale en Windows Remote Desktop Connection Client for Mac? (Microsoft sin støtter ikke OS X Lion eller senere)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Innøvde vaner kan snus - jeg har brukt Windows siden v3 eller før og overgangen til OS X gikk veldig greit.
    Det eneste irritasjonsmomentet for meg er hvordan Finder virker men der finnes det 3e parts programvare som fikser dette men Maverics skal fikse dette, sent men godt.
    Ja, jeg klarer ikke se logikken i søk... Står i en mappe og søker men får forskjellig resultat hver gang, om jeg får noe resultat.
    Kansje jeg er for utålmodig men noen ganger tar det mange minutter før resltatet kommer frem? (Delt mappe på en Synology NAS)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Husk at Finder kan brukes i 4 forskjellige modus. Det burde være mulig å finne et som passer deg. I tillegg er det ofte lurt (ved kopiering/flytting f.eks.) å ha to Finder-vinduer åpne samtidig. Jeg har aldri klart å forstå hvordan Windows utforsker skal være bedre enn Finder. Hva er det Windows Utforsker gjør bedre enn Finder?

    Når det gjelder søk i Finder er det vel litt avhengig av hva du ber den søke etter. Hvis du ber den søke i bare filnavn vil den selvfølgelig gi et annet resultat enn om du ber den søke i filinnhold.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    4 modus? Må nok undersøke litt her, men er noe som ikke stemmer helt når det tar 5+min før søkeresultatene kommer frem. Har stort sett bare surfet og sett fotball/film på den til nå, men mail har jeg klart å "krasje" 2 ganger allerede. Har også byttet ut min Dlink Dir-655 med Airport Extreme og med iphone 4, ipad1, Synology NAS med macstøtte så skal jeg gi Mac verden en mulighet til å overbevise meg om dette er veien å gå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    5 min+ for et søkeresultat? På min snart 5 år gamle iMac er søk "instantanious" - søkeresultatene oppdateres mens jeg skriver. Selv om du søker på en ekstern disk over nett skal det ikke ta så lang tid (forutsatt at disken er indeksert selvfølgelig).
    Jeg kan heller ikke huske sist Mail krasjet på noen av mine maskiner, så det må være et eller annet underlig med maskinen din.

    BTW: Når jeg sier modus er det vel antagelig bedre å si "view" - du kan se innholdet som mapper, som lister (som i Utforsker), i kolonner (som i mange UNIX-system) eller som cowerflow. Selv bruker jeg kolonner. For meg fungerer det best.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den er helt ny (3 dager) og jeg har ikke merket noe direkte feil på den, og det er ingen problemer med å "browse" eller spille av film musikk fra NAS eller andre delte disker (MS Homeserver, Win7). Mail krasjet etter at jeg la til jobbmailen (exhange konto).
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Dette var ikke bra da, og litt rart. Normalt er det eneste der krasjer på en Mac windows programmer. Også her blev ting først sømløst da D-Link ruteren blev skiftet ut med en TimeCapsule.
    Du har vel ikke rotet med navnet til Hjem mappen?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det henger ikke helt på greip, jeg har switcha mellom 3 mailer (hotmail,gmail,exchange) på min macbook pro i 2 år og har ikke enda opplevd en eneste krasj.
    Den har forsåvidt ikke krasja på noe som helst på disse 2 åra.

    Søk her er også lynraskt, på alle 3 maskinene i husstanden. Noe stemmer ikke!
    Har du prøvd en restart?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har opplevd "lag" på søk på eksterne nettmonterte disker, men 5+ minutter var nå veldig lang tid. Og Mail og Exchange er ikke veldig gode venner, men jeg har aldri opplevd at Mail.app har krasjet grunnet dette.

    Beklager at jeg ikke kan være til noe hjelp. "Det virker hos meg" er det jo ikke så veldig mye hjelp i :(
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Testet mot MS Home serveren og det fungerte som forventet på et søk, og så var dette samme leksa igjen. Jeg bruker Dlink routeren som router/hub/dhcp server og har koblet AE på et nettverks punkt i andre etasje. Det var ikke noe valgmuligheter når jeg satte opp AE (måtte skru av dhcp når jeg har gjort dette med andre routere) så jeg går ut i fra at dette er OK?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Har en 27" iMac på visitt. Har satt den opp med Adobe CS og Lightroom for eieren.

    Tror det må bli en slik her på permanent basis!
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    iMac er ei fantastisk maskin. Nyaste MBP også, heilt rå.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har restartet og oppdatert NAS samt restartet Dlink og det fungerer teknisk sett, det tar bare litt tid. Står jeg direkte i mappen jeg vet filen ligger i så tar det bare noen sekunder å søke. (Har ikke fått satt meg inn i hvordan OS X indekserer delte disker enda)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    det første jeg anbefaler alle som begynner med mac å gjøre, er å venne seg til aktive hjørner.
    er man først blitt vant til det er det som å ha en ekstra skjerm tilkoblet.
    har "vis skrivebord" nede til høyre, og "mission control" oppe til høyre: eksepsjonellt praktisk!

    liker forresten ikke den nye standardsettingen med "naturlig" scrolling.
    funker sikkert fint for folk som er vant til ipæd, men jeg blir helt forvirret :rolleyes:
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Mistenker D-Link ruteren, den fungerte veldig dårlig her sammen med Mac, vanskeligt å legge inn klienter, Spotify var treg som bare det, den trådløse printeren datt ut hele tiden osv osv, etter Time Capsule kom i hus er alt lynraskt, og ingenting har dettet ut siden.
    kanskje du burde overveie enda en AirportExpress istedet?
    Har endda ikke fått utnyttet TC helt, sitter på et eldre Telenor modem der sitter før TC' en og jeg kommer ikke lengere inn i menyen på denne, ellers kunne jeg ha endret noen innstillinger der slik at jeg kunne fått opp bl.a. Gjestenettverk på TC' en, men som sagt, ikke rot med noe der fungerer...
    Min iMac er også helt ny, med SSD, det er virkelig en helt ny verden, aldrig hatt en pc før der ikke laget en lyd, rart. Tror dog jeg må resette den, og starte om igjen, gjorde en irriterende feil da jeg satte den opp med MigrationAssistant, så nå har min Hjem mappe samme navn som min gamle windows pc!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    liker forresten ikke den nye standardsettingen med "naturlig" scrolling.
    funker sikkert fint for folk som er vant til ipæd, men jeg blir helt forvirret :rolleyes:
    Jeg synes det er helt naturlig. Jeg bruker Magic Mouse og Trackpad og synes det er helt naturlig at fingerbevegelsen på musen/trackpaden går i den samme retningen som jeg vil at innholdet i vinduet skal rulle. Dermed blir det en naturlig sammenheng mellom øye og fingerbevegelse.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Enig. Prøv denne scrollingen noen dager, kanskje du liker det :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mistenker D-Link ruteren, den fungerte veldig dårlig her sammen med Mac, vanskeligt å legge inn klienter, Spotify var treg som bare det, den trådløse printeren datt ut hele tiden osv osv, etter Time Capsule kom i hus er alt lynraskt, og ingenting har dettet ut siden.
    kanskje du burde overveie enda en AirportExpress istedet?
    Har endda ikke fått utnyttet TC helt, sitter på et eldre Telenor modem der sitter før TC' en og jeg kommer ikke lengere inn i menyen på denne, ellers kunne jeg ha endret noen innstillinger der slik at jeg kunne fått opp bl.a. Gjestenettverk på TC' en, men som sagt, ikke rot med noe der fungerer...
    Min iMac er også helt ny, med SSD, det er virkelig en helt ny verden, aldrig hatt en pc før der ikke laget en lyd, rart. Tror dog jeg må resette den, og starte om igjen, gjorde en irriterende feil da jeg satte den opp med MigrationAssistant, så nå har min Hjem mappe samme navn som min gamle windows pc!
    Siden hjemmesentralen fra Lyse ikke har router så trenger jeg denne for å tildele andre enheter ip, denne fordeler også internett til 2 uttak i stua og 2 uttak i andre etasje (trenger vel egenlig bare 1 uttak i hver etasje men en AE til dette virker unødvendig), og jeg har slått av trådløst nettverk på Dlinken.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet?

    Hvis jeg kjøper/får et iTunes gavekort, eks 500,-
    Løser det inn i app store.
    Kjøper så et program for la oss si 750,- (til iMacn).
    Vil 500 bli trukket fra "innestående saldo" og 250 fra registrert betalingskort...

    Eller?

    mvh Kai
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vifte i Airport Extreme

    Har for tiden en Time Capsule (TC) (et par år ca.) som jeg har tenkt å hive ut av anlegget for å senke det totale støynivået. En mulig løsning er en Airport Extreme (AE). Såvidt jeg vet, så er den eneste forsjellen på den nye TC og AE tilstedeværelsen av HD i TC. Den trenger jeg ikke. Dog; også AE er utstyrt med en vifte.

    Frage:

    Blir denne vifta overhodet aktivert/brukt i AE?

    Hvis ja; er den hørbar?
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    @ Minutten: jeg hadde selv en Dlink ruter tidligere som skapte mye krøll. Hvorfor fant jeg aldri ut, gikk tilbake til den gamle AirPort Extreme og satte opp faste Mac adresser til alle enheter (og jeg har mange) Etter det, ca 2-3 år har jeg aldri hatt trøbbel med noe.. Er absolutt ikke ubetinget fanboy av Apple så det er ikke derfor jeg sier det. Hvis ting ikke virker, hiver jeg det ut uansett hvem som lager det..
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Lager TC støy? Det har jeg aldrig bemerket. Har dog også min under et skap, dekning er fin i hele leiligheten fortsatt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg frarådet mange å kjøpe Dlink før jeg kjøpte Dlink selv, men det var bare svært postive ting å lese om 655 når den kom. I begynnelsen så hadde jeg problemer med å overføre store data mengder selv med kabel men tror det ble fikset med ny firmeware. Har nå flyttet NASen og koblet den på AE, men jeg er ikke 100% trygg på Dlinken så jeg tar gjerne mot tips på en rimelig og stabil gb router med 4 lan porter. (kommer ikke til å bruke wifi på denne)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Lager TC støy? Det har jeg aldrig bemerket. Har dog også min under et skap, dekning er fin i hele leiligheten fortsatt.
    Den bråker ikke, men jeg kan høre den når HD/vifte går. Veldig svakt! Men nå vi jeg ha ALT som antyder en lyd (som ikke er musikk) ut fra anlegget.

    Mac Mini (sen 2009) med to HD må også skiftes. Den bråker skikkelig relativt til TC (altså; den kan høres, og det er for mye).

    Merkelig at en ikke kan bestille den minste/billigste Minien med SSD-disk. Går ut fra at en lett kan hive inn en slik selv?
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hadde du problmer med den som kablet router eller trådløs?
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Begge deler faktisk, alltid enheter som falt ut, ruteren ikke fant osv
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Blitz og mobilkamera!
    Men dere ser hva det er, Clones Audio PSU til MacMini
    Svært enkelt og montere og erstatter den interne switchmode strømforsyningen.
    Har ikke fått hørt noe enda og kan ikke si noe om lyden men det er helt tydelig at viften i minien starter svært sjelden, selv ved kraftig bruk.
    Dette er nok pga varmeutviklingen er svært redusert ved og fjerne den interne psu´en og ikke minst bedre plass inni kabinettet.
    72807_10151857483470609_1827593884_n.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn