Diverse Den avgjørende faktoren for god lyd

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
Ønsker at du ser deg selv i bakspeilet og deler hva som har vært den avgjørende faktoren for at du har så god lyd som du har i dag?


Er det for eksempel:

-flaks
-en bestem forhandler
-et bestemt produkt
-en bestem kunnskap
-et «aha,wow-moment»
-venner
-akustikk
-har du en skill eller kompetanse
-utdanning
-musikksmak
-musikkopplevelse
-tålmodighet
-foredrag


Hva har vært avgjørende for deg?:unsure::)


IMG_1421.jpeg
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
1) forstå høyttalerkonstruksjoner og akustikk
- akseptere at dette er et fag som i stor grad består av ingeniørvitenskap og psykoakustikk
2) overse salgspreik og tro at dyrere nødvendigvis er bedre
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.919
Antall liker
1.982
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Akustikk, rommet. Helt klart. Erfart gjennom år med hyppig flytting, der en del utstyr har vært faste følgesvenner.
*Samme utstyr, like spennende og annerledes ved hver oppkobling.

Største årsak til bytte av utstyr er endrede plasseringsmuligheter i nye boliger, og at jeg stadig finner på unnskyldninger ovenfor meg selv til å realisere fristelser, gamle som nye.
Jeg siterer en god, bilglad kompis som konstant ryker på en smell: «Jeg må ta meg sammen, jeg får jo benner`n hver gang jeg ser noe jeg liker på 4 hjul».
Jeg skal ikke si at jeg er helt der, men HiFi er en av djevelens skaperverk. Og Adam sier skjelden nei. Det er derfor dette er en mannsdominert hobby.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.679
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
research ,research og research ,,, sette seg inni spec , prinsipper og virke måter topologier , ikke være redd for å prøve ut ting , kombinasjoner mm , Nyttig gjøre seg erfaringer og bygge på dem videre ,,, litt sånn on track
med årene

Nei det komm ikke øyeblikkelig og intuitivt ,, men med tiden mindre og mindre frustrasjon og mer og mer glede ,,, enn så ,,, nytt er på vei inn her nå😬
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.610
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
Tenkte først flaks og masse penger, men masse penger var ingen alternativ. :LOL: Mulig jeg ha hatt litt flaks.
Men når jeg har tenkt meg om blir svaret, gode og kunnskapsrike hifi-venner pluss stor tålmodighet.
Nysgjerrighet har også hjulpet meg masse.
 
Sist redigert:

schlager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2016
Innlegg
272
Antall liker
497
Er det noen spesiell kunnskap tenker du på? 😊
Jo da, andre har været lidt inde på det.
From the top of my head.
Forstå de forskellige højtaler principper og hvad der er af fordele/ulemper/kompromisser.
Forstå rum- og psykoakustik.
Lave målinger og forstå dem.
Forstå hvornår elektronikken er god nok ift. støj, forvrængning mm.
Forstå hvad der er muligt med aktive højtalere, multiple subs, brug af EQ/FIR.
Der er helt sikkert flere....
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.654
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Jeg vet ikke helt. Mine har diverse programmer. Musikk-programmet komprimerer ikke og har heller ikke noen kartoideeffekt. Bedre med apparat enn uten synes jeg. Blir matt lyd uten, akkurat som om jeg ikke har dem på…
Men jeg kjenner mange som ikke liker høreapparatene sine fordi hjernen er ute av trening. De har latt hørselstapet gå for langt.

Kommer tilbake til det egentlige spørsmålet.
 
Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.674
Antall liker
3.370
Er det for eksempel:

-flaks
-en bestem forhandler
-et bestemt produkt
-en bestem kunnskap
-et «aha,wow-moment»
-venner
-akustikk
-har du en skill eller kompetanse
-utdanning
-musikksmak
-musikkopplevelse

-tålmodighet
-foredrag
Jeg tror de lange nettene i ungdommen, med runde etter runde med amerikaner, mens vi hørte på god musikk på et bra anlegg...selvsagt med vinyl, har preget meg mer en jeg aner. Jeg husker ikke hvilke komponenter vi hørte på til en hver tid. Men musikkminnene er der hele tiden nå mange tiår senere. Mye jazzrock.

Men sentralen skal ha sin del av æren også. Et par tiår inn og ut av div forum gir litt kunnskap å velge blant.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
1) forstå høyttalerkonstruksjoner og akustikk
- akseptere at dette er et fag som i stor grad består av ingeniørvitenskap og psykoakustikk
2) overse salgspreik og tro at dyrere nødvendigvis er bedre
Klarer du å koke ned punkt 1 til en konkret forståelse?😊
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
research ,research og research ,,, sette seg inni spec , prinsipper og virke måter topologier , ikke være redd for å prøve ut ting , kombinasjoner mm , Nyttig gjøre seg erfaringer og bygge på dem videre ,,, litt sånn on track
med årene

Nei det komm ikke øyeblikkelig og intuitivt ,, men med tiden mindre og mindre frustrasjon og mer og mer glede ,,, enn så ,,, nytt er på vei inn her nå😬
Klarer du å konkretisere noe du fant ut ved research som har brakt mindre frustrasjon?
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
Tenkte først flaks og masse penger, men masse penger var ingen alternativ. :LOL:
Men når jeg har tenkt meg om blir svaret gode og kunnskapsrike venner pluss stor tålmodighet.
Nysgjerrighet har også hjulpet meg masse.
He he, det var meningen at du kunne lage egne punkter også😃
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Her så har det kokt ned til musikksmak enkelt og greit for valgene som er gjort, klarte ikke å finne noe bedre for de sjangrene jeg hører mest på.

Senere fått noen aha opplevelser og "øreåpnere" (øyeåpnere blir jo litt feil). Noe prøving og feiling, greit å finne ut hva som har feilet og faktisk hvorfor det har feilet lydmessig.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
- flaks
- venner (funnet på HFS)
- tålmodighet
- har du en skill eller kompetanse
NEI, men er en jævel på praktisk testing/mockups, som forøvrig er ganske lærerikt.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
En ting til som har økt lydkvaliteten (antagelig mest) - er å innse problemet med The Loudness War.

Ja, jeg var en av de som kvittet meg med de gamle original cdene og handlet nye remastrede. Jeg trodde faktisk ingen kunne ødelegge lydkvalitet med vilje - trodde det var noe feil med anlegget/min hørsel - havnet i en hifi-byttekarusell. I hifi-blader fikk cder som jeg ikke orket å lytte til, full pott for lydkvalitet.

Det tok tid, men til slutt datt femmeren ned.

Kraftig forbedring ved å sortere hardt på hva jeg lytter til, analysere musikk - holde meg til gode masteringer/innspillinger.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Jeg i en hokus pokus-forretning for ørten år siden, og fikk seriøs opplæring om hva som var avgjørende for et vellykket anlegg:
-Må se hen til hva som er referansen/best som finnes, etter %-regel, dvs hvordan ytelsen på alle forskjellige komponenter i % i forhold til DET absolutt beste. Har man en kilde som yter 80% i forhold til verdens beste vil det aldri låte bedre enn laveste % sett under ett, selv om alt annet i kjeden er verdens beste. Har man altså komponenter som yter 90% av verdens beste får man følgende utregning:
Pick up-arm-platespiller-kabel-riiatrinn-kabel-forforsterker-kabel-effektforsterker-htkabel-høyttaler gir 0,9x0,9x0,9x0,9x0,9x0,9x0,9x0,9x0,9x0,9x0,9=0,313, altså et anlegg som låter 31% bra i forhold til det beste.
Bull Shit-historien er sann.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
For meg har det vært en bevissthet på hva slags sound jeg liker og hvilke elementer jeg er opptatt av. Men tidspunktet alt falt på plass og den faktoren som tok meg dit jeg ønsket var når jeg ga slipp på frykten av å manipulere signalet med dsp.
 

Zulu

På kjøret igjen!
Ble medlem
30.04.2003
Innlegg
1.192
Antall liker
2.214
Sted
Vestre Toten
Torget vurderinger
9
Frøet for god lyd ble for alvor plantet da jeg begynte å lese Audio på tidlig 90 tall. Det og kontinuerlig research og lytting er det som har vært den avgjørende faktoren.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Etter mye prøving og feiling, samt å høre på andres utstyr begynner man iallefall å få en formening om egne preferanser og prioriteringer.
Å ha en klar formening om prioriteringer er for meg kanskje det viktigste. For meg betyr det bla. at det er allsidig.
En enkel fulltone i åpen baffel drevet av en single ended triode er på mange måter det beste jeg noen gang har hørt, men det hjelper ikke med alle begrensingene. Samtidig var det en aha opplevelse i form av hvor mye som forsvinner på veien gjennom elektronikk og filter i et vanlig oppsett.
Det viktigste er uansett at det spiller musikk…
 

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
Som Olav E sier. Kan dog ta noe lang tid før man innser dette; orker ikke innrømme hvor lang tid det tok... ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.654
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har vokst opp musiserende.
Elektronikkutdannet.
Var før ørene mine begynte å skrante følsom for små endringer i frekvensgang, spesielt i presensområdet. 0,1 dB over én oktav.
Hørte Sonus faber i 1994. Serblin skjønte mellomtone.
Flaks: Ble kjent med Stig Erik Tangen ca. 2005.
Flaks 2: Vi gjorde et særdeles vellykket dsp-styrt delvis baffelløst dipolprosjekt i 2009. En artig kombinasjon av slagkraft, evne til pinpointing og lyddusj som jeg bruker fremdeles, riktignok med en helt annen elektronikk enn da det var nytt.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Den avgjørende faktoren var i utgangspunktet kun en indre idé. Jeg visste ikke helt hva jeg lette etter, men etter noen år med svært fornøyelige B&O-anlegg som spilte grådig tøft, ble jeg bare nødt til å søke opp denne indre ideen. Det betydde at jeg gikk fra butikk til butikk og forsøkte å ordlegge hva jeg egentlig lette etter, men få forsto det. Ikke så forbanna merkelig, egentlig, for hvordan kan man begripe hva et menneske sier, når han selv ikke vet hva han forsøker å fortelle?
Men så møtte jeg Anders Rosness! Med sin sedvanlige slepne eleganse drev han Hi-Fi Bageriet i Drammen, og han hadde umiddelbart en indre forståelse av hvor jeg ville hen. Jeg ble plassert foran et par høyttalere jeg aldri hadde hørt om, og et stygt bur av en forsterker fra England. Det var Snell J og Audio Innovations S-300. Gudbevaremegvel. Snakker om å finne veien hjem, uten at man på forhånd ante veien. Der og da bare bestilte jeg modellene over det som ble meg presentert i bakgårdsbutikken i Drammen, og siden den dagen har akkurat den gjengivelsen og den ideen bodd i meg. Jeg eide det anlegget i 17 år. Og nå er jeg tilbake igjen, etter å ha gått lange runder i lag med Audio, Eyefi og Fidelity i mer enn 30 år.

Foran meg står Audio Note E og Audio Note P3. Den dag i dag bærer de arven videre, og jeg har akkurat den formidlingen av musikk som jeg ønsker meg. Er det perfekt, feilfritt, og kan alt? Nei, så langt der i fra! Men det gir meg musikkglede hver fordømte dag, og akkurat det er mitt mål.
Evnen til å formidle musikkglede, det er den avgjørende faktor.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.722
Antall liker
5.921
Veldig mange anlegg låter anstrengt, tynt og pistrete når man skrur opp volumet litt. Min største lærdom i denne hobbyen er hvor mye kapasitet og headrom har å si for lyden. Horn og overdimensjonert forsterker er den vegen jeg til slutt valgte.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
Her så har det kokt ned til musikksmak enkelt og greit for valgene som er gjort, klarte ikke å finne noe bedre for de sjangrene jeg hører mest på.

Senere fått noen aha opplevelser og "øreåpnere" (øyeåpnere blir jo litt feil). Noe prøving og feiling, greit å finne ut hva som har feilet og faktisk hvorfor det har feilet lydmessig.
Musikksmak og øreåpnere😊
Hva kan være eksempel på øreåpnerene da?
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
En ting til som har økt lydkvaliteten (antagelig mest) - er å innse problemet med The Loudness War.

Ja, jeg var en av de som kvittet meg med de gamle original cdene og handlet nye remastrede. Jeg trodde faktisk ingen kunne ødelegge lydkvalitet med vilje - trodde det var noe feil med anlegget/min hørsel - havnet i en hifi-byttekarusell. I hifi-blader fikk cder som jeg ikke orket å lytte til, full pott for lydkvalitet.

Det tok tid, men til slutt datt femmeren ned.

Kraftig forbedring ved å sortere hardt på hva jeg lytter til, analysere musikk - holde meg til gode masteringer/innspillinger.
Remasteringer er djevelens verk for anlegg med kapasitet.
 

schlager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2016
Innlegg
272
Antall liker
497
Evnen til å formidle musikkglede, det er den avgjørende faktor.
Det tror jeg vi alle kan være enige i, det interessante er de forskellige tilgange folk har til at få mere musikglæde. Min musikglæde er størst når der er styr på akustik, jævn frekvensgang, rigelig med kapacitet mm. Altså en relativ objektiv tilgang.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
Kom også på at jeg ikke er rik, noe som egentlig har falt heldig ut.
Og da kan jeg også nevne den beste betalbare dsp som finnes - Audiolense. Uten den hadde nok lyde vært et par stepp ned
Kjenner meg igjen litt der ja😊
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Musikksmak og øreåpnere😊
Hva kan være eksempel på øreåpnerene da?
Om man er nysgjerrig og tar til seg noe av det som blir sagt av de som faktisk kan noe og skille ut støy, så kommer man ofte veldig langt.
Tidligere så var jeg veien fra billig hjemmekino (svak amp, med for mye oppgitt effekt enn hva det egentlig var) videre til ren stereo noen år med "renest mulig" ubehandlet signal med klasse A, stor trafo og diverse kabler for tuning og at sub låt tregt, ullent og dårlig, til å kjøre atmos med en god balansert pre og PA amper pluss eksterne subber som var utrolig bra selv uten DSP. Før man gikk til DSP på alt de siste få årene. Der det er enkelt å integrere sub og ser meg ikke tilbake, aldri vært så enkelt å få god lyd. DYI neste, og har fått en forsmak på hvor lett det er med en hjemmemekka sub med dårlig konstruert kasse som ikke høres ut i det hele tatt før man aktiverer Dirac på ampen.

Mange myter og fordommer som ødelegger for fremdriften, det var det hos meg tidligere også så man blir for fastlåst til noen sære meninger. Øreåpnerne har vært rett og slett legge fordommer til side og være åpen for gode forslag fra noen som forstår seg på den tekniske biten og ikke baserer seg på å forsterke gamle myter. Ihvertfall sluttet å oppgradere sideveis, samt erfart alt for store forskjeller på flere klasse AB stereo amper på et par høyttalere jeg hadde de senere år i anlegg nr.2 (hjemmekinoen) og pris og merke har faktisk ingen betydning for om lyden blir bra eller ikke. Veien videre blir etter hvert DIY høyttalere, med litt fra hjemmekino fronten til mer PA/studio i kombinasjon på elektronikken, litt av hvert fra de beste verdener.
Det er mange gode hoder her inne, så man lærer jo noe faktisk nesten annenhver dag. :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23

Det startet med mor og far....
- som begge var glade i musikk, spesielt gubben som spilte fler instrumenter! Å vokse opp i et hjem hvor musikk har en utpreget plass i dagliglivet er en utrolig fin ting. Nesten umulig å ikke bli smittet fra barnsben av, og når jeg i tillegg hadde flere fettere som også spilte instrumenter var det bare et tidsspørsmål før jeg som seksåring satte trompeten for truten! Senere ble det fler instrumenter, ivrig sponset og innhandlet av foreldre som ikke akkurat svømte i kroner på den tiden. Jeg våger å påstå at det uansett var vel anvendte kroner - det ble jo folk av meg på et slags vis og det ble starten på en livsstil som har gitt og gir enormt med glede fortsatt.

Når en har mange år med aktiv spilling i bagasjen så er det ikke til å unngå at en merker seg hvordan ting låter, men egentlig ikke nødvendigvis aktivt å ha et forhold til selve lydkvaliteten. Det er noe som kommer senere - særlig for de som er disponerte for Audiofilia Nervosa. Heldigvis ikke min greie! Men jeg fikk tidlig interesse for hifi, ikke unormalt før i tiden da de fleste av gutta hadde egne anlegg i en eller annen form og musikkinteressen generelt var ganske stor hos mange. Veien var ikke lang til selvbygg heller, særlig høyttalere. Første SEAS kit ble innhandlet hos Hornaas i Storgata, velvillig bistått av moderen som satte kråketærne på avbetalingskontrakten da jeg ikke var gammel nok selv :love: I kjelleren i blokka hadde fattern innrettet et lite verksted så arbeidsplassen var allerede avklart.
Kappliste til kabinetter (19 mm. sponplater som var "da Shit" den gang) ble umiddelbart levert til Osterhausgaten Høvleri, bare et stenkast oppe i gata. Mutter'n spanderte taxi hjem. Dagen etter var det lyd! Amplifikatøren var Tandberg selvsagt, TA300M - injisert med signaler fra Philips 212 Electronic må vite! Ingen dårlig start på hifilivet egentlig. Senere ble det mange kreasjoner som kulminerte med feite baklada horn, s.k. scoop med 2 x 15" JBL og tilhørende horn for mid/diskant. Ikke alle sekstenåringer som hadde sånt noe på gutterommet i blokka!

Summa summarum så har jeg hatt god lyd helt fra the get go, og aldri bekymret meg for hverken frekvensgang, fase eller andre moderne nattesøvnsberøvende mulige problemområder. Men jeg har hele tiden jobbet mot bedre og bedre lyd etter hvert som anledningen har bydd seg men ikke byttet hysterisk som mange gjorde (og fortsatt gjør, kanskje mer nå enn noensinne). Og som elektrofagmann slapp jeg også å gå i mange feller inkl. dette med kabler, hehe.... var aldri til bekymring og er det enda mindre nå. Det handler om fysiske lover og sunn fornuft. Et meget viktig moment og ofte oversett moment er selvsagt ambisjonsnivået... Mange diskusjoner her inne foregår mellom folk som kanskje er i helt forskjellige etasjer i lydblokka og da kan det fort bli litt ampert.. Stor forskjell på et greit streaming oppsett i dagligstua og et all-out system hvor det ikke er spart på noen av parametrene.

Skal ikke trette folk med hele MIN vei frem til i dag, ikke all verdens spennende for andre men kan kort oppsummere med at nysgjerrighet kombinert med litt kritisk vurderingsevne (AKA snakeoil/BS filter) sammen med erfaring fra egne og andres anlegg og lyd har fått meg dit jeg er i dag. Litt cash hjelper også selvsagt men det er ikke nødvendig med millioner for å få litt godlyd. Det holder med en 🤭🤭

Og husk nå på da, at "erfaring" ikke forklarer noe, hvis den er et år med dårlig kunnskap repetert femten ganger så har det ikke rare verdien. Dessuten er ikke utvikling automatisk fremskritt, like lite som at alt var bedre før. Kunnskap er makt heter det også, men det gjelder stort sett bare hvis den er reell.

Ord for dagen; - for meg er settingen og dagsformen suverent det som har størst betydning for den gode musikalske opplevelsen. Ikke utstyret så mye.

Om ikke så lenge så er hele anlegget mitt her endelig ferdig og da tar jeg en liten gjennomgang med hva, hvorfor og hvordan! Filosofi, psykologi, akustikk, bygningsmessige betraktninger designelementer og sist men kanskje minst teknologi og utstyr.

Stay tuned.


God lyd i all enkelhet - skjematisk fremstilt

System Slukoteket 5  rev 1.png



Addendum
Hornaas musikkforretning er her enda, det er jeg også!



 
Sist redigert:
Topp Bunn