Demping av kabinetter. Et sort mysterium, eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette er skummet jeg allerede har i kassa. Se innlegg #66. Noen som vet hva dette er? Det er ganske mykt å trykke sammen.

    skum_2.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Her var det noe som jeg kan spinne på.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er masete og lite ørevennlig lyd ved kompleks musikk indikasjon på lite demping i kabinettet?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Det kan det være. Knabb deg litt glava en plass. Så får du svar på det. Kan Også være at du bør finpusse på deleflankene. Eller at du bør se nærmere på løpetids korreksjon. Løpetids korreksjon er vel kanskje det som har minst å si her. Men det hjelper å ha det litt på stell 😊
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nå har jeg delt ved 800hz med 1 oktav flanker. Som det heter i Audiolense. Dette berører mye. Har det andre nedsider ved å dele så steilt? 2 oktaver er default..
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lite kjennskap til Audolense utover at det er FIR filter så det ikke gir noen fase dreining i filter. Slik sett bør steiheten i filteret ha mindre betydning. Har mer tro på høy deling i kombinasjon med lite demping skaper dette problemet. Er hornet med ned mot 600 eller under. ville jeg forsøkt det. I kombinasjon med noe økt demping av kasse.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det er par som har spurt om hvordan ampene er bygget. Dette er slik de begge er. Legg merke til alle chokene. Jeg digger Klasse A.

    Vis vedlegget 668705

    Vis vedlegget 668708

    Legger med et bilde av Belden 9497. Denne burde alle teste ut. Koster nesten ikke noe på eBay,
    Vis vedlegget 668709
    Jeg må sige jeg har dårlige erfaringer med chokes. Synes de farver basområdet så resten af området camoufleres af farvningen. Tror det er kernerne som bærer ansvaret. Jeg foretrækker modstande altså CRCRC med 0.25 ohms modstande.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg må sige jeg har dårlige erfaringer med chokes. Synes de farver basområdet så resten af området camoufleres af farvningen. Tror det er kernerne som bærer ansvaret. Jeg foretrækker modstande altså CRCRC med 0.25 ohms modstande.
    Beklager OT:
    Med den uttalelsen, tviler jeg på at har hørt F5 med disse chokeene. En av F5’ene mine driver jbl i en 140 liter. Det er faktisk første gang jeg er blitt imponert av gjennomsiktighet og dybde i bassen. Hørte nettopp en klasse D, F5 er langt mer livlig og definert organisk. Disse forsterkeren er de mest organiske forsterkerne jeg har hatt, ink rørforsterkere jeg har hatt. Det har blitt mange opp gjennom årene.
    Eneste argumentet for at jeg skulle bytte ut disse forsterkerne, er hvis jeg kommer til det punktet at jeg vil ha mer effekt.

    Det jeg jobber med i denne tråden er å få kassene mine resonansfrie og dempet korrekt i forhold til delefrekvens og tilhørende flanker.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har selv prøvet det i en F5. Har også prøvet det i Krell KSA 100. Lægger fylde til især i mellembassen som camouflerer den vigtigere mellemtone. Sådan har jeg oplevet det. Modstande er et bedre kompromis efter min smag.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har selv prøvet det i en F5. Har også prøvet det i Krell KSA 100. Lægger fylde til især i mellembassen som camouflerer den vigtigere mellemtone. Sådan har jeg oplevet det. Modstande er et bedre kompromis efter min smag.
    I mitt system må jeg faktisk legge til litt i mellombassen for få den balansen jeg vil ha, etter min smak. Er det en ting jeg absolutt ikke savner, så er det transparens i lydbildet verken nedover eller oppover. Det er faktisk akkurat denne egenskapen jeg virkelig digger med denne ampen. Gode rørforsterkere har tidligere vært min vært min referanse. Dette skyldes i all hovedsak innfargingen i lyden som heller mot det rødlige og våte preget. Dette preget avdekker interesse og menneskelig ekthet i mellomtonen. Du nevner krell. Disse jeg har jeg opplevd som tørre og bassfokuserende. First Watt, eller for den saks skyld generelt Pass, er såpass transparente konstruksjoner at eks kabinettet og ikke minst underlag har stor betydning, Har fått med meg at du bygger en Aleph... prøv å endre mellom eks Vibracones og Soundcare som underlag. Tipper du får deg en i fleisen når det kommer til forskjeller i mellombassen.

    Det blir noe unyansert fremstilt når vi diskuterer forsterkere ifm det totale lydbilde, når elefanten i rommet er akustikk, kildematerialet og balansen mellom komponentene. For å få kontroll over mye av dette, har jeg valgt Audiolense romkorreksjon og et såpass åpent høyttalersystem at jeg lett kan endre delefrekvens, steilhet og korreksjonsbetoning. Samtidig gjør jeg endringer ifm demping av høyttalerkassene, som denne tråden egentlig handler om, for å finne optimal lyd for meg.

    Sitert fra tidligere innlegg på hifisentralen:
    "Nå er det faktisk slik at Nelson anbefaler f.eks Chokes selv, om man skal bygge seg disse ampene, og gir klar beskjed om at dette er forbedringer. Han bidrar aktivt på DIY-audio med forbedringstips for selvbyggere. "

    Ett til:
    "dette bør jo da gjelde for Aleph-J og, som overensstemmer med min erfaring
    derfor jeg ville ha choke input psu på F5T, for å få både muskler, speed og harmonics... "
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    I mitt system må jeg faktisk legge til litt i mellombassen for få den balansen jeg vil ha, etter min smak. Er det en ting jeg absolutt ikke savner, så er det transparens i lydbildet verken nedover eller oppover. Det er faktisk akkurat denne egenskapen jeg virkelig digger med denne ampen. Gode rørforsterkere har tidligere vært min vært min referanse. Dette skyldes i all hovedsak innfargingen i lyden som heller mot det rødlige og våte preget. Dette preget avdekker interesse og menneskelig ekthet i mellomtonen. Du nevner krell. Disse jeg har jeg opplevd som tørre og bassfokuserende. First Watt, eller for den saks skyld generelt Pass, er såpass transparente konstruksjoner at eks kabinettet og ikke minst underlag har stor betydning, Har fått med meg at du bygger en Aleph... prøv å endre mellom eks Vibracones og Soundcare som underlag. Tipper du får deg en i fleisen når det kommer til forskjeller i mellombassen.

    Det blir noe unyansert fremstilt når vi diskuterer forsterkere ifm det totale lydbilde, når elefanten i rommet er akustikk, kildematerialet og balansen mellom komponentene. For å få kontroll over mye av dette, har jeg valgt Audiolense romkorreksjon og et såpass åpent høyttalersystem at jeg lett kan endre delefrekvens, steilhet og korreksjonsbetoning. Samtidig gjør jeg endringer ifm demping av høyttalerkassene, som denne tråden egentlig handler om, for å finne optimal lyd for meg.
    Demping i høyttalerkasser, det er vel egentlig en ønsket tidsforskyvning - jo lengre tid det tar før lyden når tilbake membranen i retur - jo bedre. Og en evt. mest mulig oppbrytning av disse lydbølgene, slik at de med mest mulig ulik retur i tidsdomenet når tilbake til membranen. Teker jeg 👀
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg har en mistanke om at transistorer er jeg købte "udmålte" af Ljm var fake. Min F 5 var totalt ubrugeligt. Ikke hul igennem for 5 øre.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har en mistanke om at transistorer er jeg købte "udmålte" af Ljm var fake. Min F 5 var totalt ubrugeligt. Ikke hul igennem for 5 øre.
    Ja, det er svært viktig å handle originale Vishay mosfet. Samme gjelder forøvrig for alle andre komponenter også.
    Jeg har en kamerat som har tunet sin FW til en helt ‘annen’ forsterker med å bytte en kondensator, internkabler og terminaler. Vi snakker om Jupiter copper foil, Belden og KLE.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg ønsker å legge litt ekstra arbeide i dempingen av kabinettene. Dette er en jobb som mange med meg helt sikkert helst kunne tenke seg å gjøre bare en gang. Samtidig skjønner jeg at dette er en sak som er litt frem og tilbake mht smak ifm lydsignaturen.

    Klarer ikke helt å bestemme meg for materialet jeg skal bruke, men her er planen min pt.
    1. Rive ut alt "skum" som allerede sitter i kabinettene.
    2. Dekke alle overflater med bitumen gummi.
    3. Legge ett lag 1,5cm Pure Wool Sound Absorbent Felt på alle flater.
    4. Legge 2 ekstra lag med Pure Wool Sound Absorbent Felt på vegen bak, sidene og over ved elementet.
    ... og avslutte der.

    Setter pris på kommentar på planen over. Sorry alt maset om dette temaet.

    Her er materialene som er ment brukt:
    1. Smeltefolie, bitumen - Biltema.no ( 3mm Smeltefolie, bitumen)
    2. Loudspeaker damping materials for DIY speaker kits. (qtasystems.co.uk) ( 16mm 100% Herdwick Sheep's Wool Felt)


    Kabinettene er avstivet slik:
    bassbox avstiv Full_e.jpg
    bassbox avstiv Full_d.jpg
    bassbox avstiv Full_c.jpg
    bassbox avstiv Full_b.jpg

    bassbox avstiv Full_a.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Da jeg tatt sjansen og bestilt 16mm 100% Herdwick Sheep's Wool Felt loudspeaker damping felts. This felt is 100% pure Herdwick Sheep's Wool, needled on a jute thread mat.

    Nok til å dekke hele kassen innvendig. Planene er å høre dette før jeg eventuelt øker mengden rett bak/rundt elementet. Før dette vil jeg nok lime bitumen på overflatene.

    1607253652783.png
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Bruk munn beskyttelse når du behandler den, den støver noe grådig.
    Du bør også beskytte elementet med nett, Jeg fikk rubbing etter at jeg stappet 100% Herdwick Sheep's Woo I kassa
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Bruk munn beskyttelse når du behandler den, den støver noe grådig.
    Du bør også beskytte elementet med nett, Jeg fikk rubbing etter at jeg stappet 100% Herdwick Sheep's Woo I kassa
    Dette var jeg ikke klar over før nå. Typisk! :) Kanskje det hjelper med litt hårlakk, spraylim eller spraymaling etterpå?

    Jeg har bestilte "100% Herdwick Sheep's Wool Felt" ikke "Long Haired Herdwick Sheep's Wool". Kanskje det er litt forskjell ifm det du nevnte på ren tovet ull og filt. Time will show!
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Gjennom tidene har jeg hatt et utall av langt dyrere høyttalere. Må si at jeg allerede har tro på dette systemet. Deler nå mot hornet ved 650Hz med 1 oktav flanker. Fikk tips om denne flankesteilheten fra en her i tråden. Det fungerer såpass bra at jeg ikke er i stand til å høre negative konsekvenser ved denne delingen. Har forsøkt andre frekvenser og flanker. I Audiolense har jeg kontroll over det meste. I begynnelsen forsto jeg ikke hvor viktig Target er i AL. Det er superkritisk.
    Skal bli spennende å høre hvor jeg havner med mer demping.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Bruk munn beskyttelse når du behandler den, den støver noe grådig.
    Du bør også beskytte elementet med nett, Jeg fikk rubbing etter at jeg stappet 100% Herdwick Sheep's Woo I kassa
    Frikk en mail fra produsenten om produktet: 100% Herdwick Sheep's Wool Felt
    "This is pure wool felt, it is not dusty and never has been. Perhaps your information is confusing mixed felt with pure wool felt. The mixed version had other cotton and wool components embedded in it. If you have any concerns after you receive it you have the option of running a vacuum cleaner over it, peace of mind etc. but this should not be at all necessary, so, no coverings required, therefore, use it as received."
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ok, da kan det hende det er en annen type du har bestilt, jeg husker ikke hvor jeg bestilte dette annet en at det var fra en diy hifi sjappe i England.
    mener det var her
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nå har jeg gått litt frem og tilbake angående avstivning og demping av mine ht-kabinetter. Jeg har noen Bitumenplater som jeg vurderer å lime inn i bunn og topp av kabinettene før jeg setter stek under dette prosjektet.Platene er fra biltema og det er lim bak på dem. Tipper jeg bør bruke mer lim slik at dem ikke løsner og faller ned på på sikt. Er det noen som kan anbefale limtype for dette prosjektet.

    Dett er et bilde før demping med saueullfilt. Sideveggene her blitt stive. De største flatene nå er topp og bunn. Andre bildet er Bitumen fra Biltema.

    bassbox avstiv Full_d.jpg
    bitumen.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Denne sitter godt:

     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    1615199596355.png
    1615199704138.png


    Tror dere at en av disse holder hengende bitumenplater i toppen av kabinettet på plass over tid?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet rundt kabinettresonanser er godt behandlet i boka "High Performance Loudspeakers" av Martin Colloms.... interne stående bølger og resonanser kan vel kun dempes med dempemateriale, men resonanser i selve kabinettet kan behandles på flere måter.. Det verste man kan gjøre med en rektangulær plate er å plassere en tverravstiver vinkelrett midt på plata, - det deler plata i to og skaper nye svingningsmodi med dobbel frekvens.... forskjøvet avstivning, eller aller helst kryssavstiving, sprer resonansene og minsker Q-verdien i svingekretsen som plata utgjør.... det samme med irregulære plateformater, -dvs ikke- kvadratisk eller rektangulær. Det gjør selvsagt snekkerjobben noe mer komplisert, aber "so ist das Leben..."
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Problemet rundt kabinettresonanser er godt behandlet i boka "High Performance Loudspeakers" av Martin Colloms.... interne stående bølger og resonanser kan vel kun dempes med dempemateriale, men resonanser i selve kabinettet kan behandles på flere måter.. Det verste man kan gjøre med en rektangulær plate er å plassere en tverravstiver vinkelrett midt på plata, - det deler plata i to og skaper nye svingningsmodi med dobbel frekvens.... forskjøvet avstivning, eller aller helst kryssavstiving, sprer resonansene og minsker Q-verdien i svingekretsen som plata utgjør.... det samme med irregulære plateformater, -dvs ikke- kvadratisk eller rektangulær. Det gjør selvsagt snekkerjobben noe mer komplisert, aber "so ist dass Leben..."
    Min kabinetter er ikke delt på midtveis på noen flater. Alle flater er forskjellige, men kvadratiske.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Du kan bruke biltema multibond på asfaltplater.
    Jeg brukte det inni noen mellomtonekasser for ett par år siden, og det sitter fortsatt dønn fast.

    Jeg klinte multibond på innerveggene, varmet bitumen platene godt med varmepistol før jeg la de oppå limet.
    Disse bitumen platene hadde papir på ene siden, og jeg la en fjøl utenpå papirsiden og klemte til med skruklemmer.
    Så river man bare papiret vekk når det er avkjølt.

    Når du river av papiret, er det et lag lim på bitumen. Der kan du legge på filt.

    casco limet er ett helvetes klin og søl å holde på med, og stinker som fy. Blir dårlig av det.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det ble en sånn kline og luktesak! :eek: Får bare håpe jeg klarer å stå ut med dette. Tenkte jeg skulle dra av papiret å lime mot det.
    Jeg var redd for at limet ikke skulle bite rett på bitumen.
    Skal bruke spraylim for å feste filt.

    1615222424602.png
    1615222587740.png
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Cascoflex er sikkert bedre. Kontaktlimet lukter iallfall pyton.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Troels Gravesen anbefaler type CascoFlex både til bitumen og tykk filt.

    Jeg prøvde, sitter som juling. Har jobba med lim et kvart århundre og det virker som at det er det optimale valget.

    Til tynn filt eller skai utenpå kassa anbefaler jeg spraylim.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Brukte sånne bitumenplater inni ultimax-kassene mine også, men det ble ikke så mange av de .... Brukte bare limet som var på de, så stiftet jeg filten oppå. Har ikke kikket noe voldsomt inni kassene etterpå, annet enn etter 40-50 timer og da satt alt fint fortsatt .... Gir de noen tusen timer så blir det nok en kikk til. (y)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Her skrider det litt fremover hver uke. Dette tar tid. Mye frem og tilbake, men nå er testkjøret endelig ferdig og avsluttet. Prosjektet skal lukkes permanent.

    Utrolig hvordan bitumen klarner og skaper mer separasjon/enkelthet i mellomtonen. Ulla skaper mer ro og hardhet viskes ut. Bruker enkelt lag med ullfilt i hele kassa. Bak elementet kjører jeg på med dobbel dose. Her måtte jeg prioritere. Kler også magneten på elementet med Ullfilt. Lager hull til utluftingen bak magneten. Ullfilten er utrolig flott å jobbe med.

    Skal bli spennende å veie hver høyttaler etter dette. Dette har blitt er en helt annen akustisk box. Tipper dette kan bli bra.

    Bitumen limt på alle interne vegger.
    bitumen i box.jpg
    Hansker måtte til.
    lim.jpg


    ... og ulla ligger ferdig kappet.
    saueull til box.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette har jeg faktisk ikke tenkt på enda. Bør jeg kanskje dempe avstivningene også? I så fall hvordan?

    demping av kabinett c.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvordan brukes spraylim til å feste den tykke filten? Det står at en skal spraye begge sidene som skal limes sammen, så vente litt før sammenklebing. Er dette nødvendig? Holder det og bare spraye selve filten?

    Jeg skal også lime dobbel lag med filt noen steder. Hvordan gjør jeg da med limteknikken?
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Kontakt lim skal på begge flater og skal være nesten tørt før det blir limt til hverandre.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn