Demping av kabinetter. Et sort mysterium, eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har lest litt rundt på nettet ifm demping av kabinetter i det siste. Må si jeg er litt forvirret. Det er mange forskjellige oppfattinger rundt temaet.

    Demping bak selve elementet og mindre ellers. Bruke langhåret saueull … eller andre sokner til lite demping totalt sett … noen påstår at kabinettvolumet «øker» slik elementet det det … Noen vil dempe selve veggene med noe og ellers la være.

    Noen påstår at en faktisk må endre hele delefilteret ifm denne tuningen.

    Noen med erfaringer her rundt dette temaet…
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.463
    Antall liker
    6.728
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har basert meg på litt forskjellige prinsipper. Toppen er basert på trapezoid form, godt avstivet og invendig godt klinet til med baderomsmembran (utgjør vel 1/2-1 kg pr kabinett) og så passe stapping med syntetisk dempemateriale.

    Bunnkassene har skåstilte avstiverplater bak bassene (fra sideplate til sideplate) og så avstivere fra rygg til front i topp, bunn og på midten. Passe stapping med syntetisk dempemateriale.

    For mye stapping tror jeg ikke er bra, men noe bør det være. Avstiving og evnt massedemping av vegger er bra.

    Johan-Kr
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alltid lurt å dempe veggene inni kabinettet for å slippe refleksjoner der. ¨Skum gjør faktisk at elementene "ser" et noe større kabinett (kanskje 10-15%)

     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Alltid lurt å dempe veggene inni kabinettet for å slippe refleksjoner der. ¨Skum gjør faktisk at elementene "ser" et noe større kabinett (kanskje 10-15%)

    Dette var en fin artikkel, med mange momenter.

    Blandt andre:

    Bitumen pads will "dampen sound waves", i.e. absorb sound. Bitumen pads are actually excellent in reflecting sound, thus do not absorb sound at all. Bitumen pads adds weight to the cabinet panels and reduce panel vibration.

    Felt and foam will absorb sound and soundwaves travelling through felt/foam will reduce speed and energy will be converted into heat.

    demping av kabinett.jpg
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    12.791
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Må si jeg er litt forvirret. Det er mange forskjellige oppfattinger rundt temaet.
    Hvilken del av frekvensområde elementer skal arbeide i, bass, mellomtone, krever forskjellige typer demping.
    Kanskje derfor oppfatninger spriker litt, og noen kanskje snakker forbi hverandre?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.342
    Torget vurderinger
    75
    Bergfinn peker på et viktig poeng, demping av cab er kanskje den største utfordringen med å få en kasse med et element til å spille Ok hele registrert 40-600/700
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvilken del av frekvensområde elementer skal arbeide i, bass, mellomtone, krever forskjellige typer demping.
    Kanskje derfor oppfatninger spriker litt, og noen kanskje snakker forbi hverandre?
    I mitt tilfelle skal boksen kanskje spille opp til maks 1k ish... og ser mer slik ut før mer avstivning. Utstyrt med JBL E145.

    demping av kabinett.jpg


    Har vurdert å sette opp en tonegenerator og sweepe oppover. Rett og slett bare høre etter hva som skjer.
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.342
    Torget vurderinger
    75
    opp til 1k, da må du dempe kassen kraftig, noe som igjen vil drepe dynamikk i 60-80 rangen denne store kassen normalt vil gi, du sitter igjen med en kjedelig bassdel.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    12.791
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ikke hvis det gjøres riktig vel.
    Jeg har ikke erfaring nok til å svare, men Sluket, 8x12, Haglund, og Snickers-is har vel ballet litt med dette.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Min erfaring siger at man skal sørge for at bruge kraftige materialer og sørge for at kabinet ender op med at være forbandet tungt :)
    Derved kommer man langt med at dæmpe uønsket resonanser
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Mulig at jeg kommer til å prøve å dele på 650hz. Litt fleksibel når jeg bruker RME og Audiolense XO.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    opp til 1k, da må du dempe kassen kraftig, noe som igjen vil drepe dynamikk i 60-80 rangen denne store kassen normalt vil gi, du sitter igjen med en kjedelig bassdel.
    Vil det egentlig si at alle toveissystemer vil ha det på denne måten? Dem deler som regel enda høyere.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ørlite grann på siden men om ikke annet, sjekk ut alle men spesielt Celestion Transmission Line høyttaleren, innmaten er vist....:


    Best type of speakers for bass!

     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ikke hvis det gjøres riktig vel.
    Jeg har ikke erfaring nok til å svare, men Sluket, 8x12, Haglund, og Snickers-is har vel ballet litt med dette.
    Hadde vært fint å lese hvordan dette kunne gjøres "done right" (y)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    1.699
    Sted
    Sandefjord
    Demping for å optimalisere kammer ifht element og frekvens eller demping for å gjøre kabinett resonansfritt?

    For å oppnå noe av det siste hos meg så fylte jeg store deler av kabinettet med epoxy iblandet sand. Ca 1,7kg evenvekt per cm3 og ganske dødt :)
     

    Vedlegg

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.342
    Torget vurderinger
    75
    Det finnes inget enkelt svar eller riktig oppskrift på dette problemet, du må bare begynne et sted å lytte deg frem,
    problemet når du spør og får div svar, er at det kommer mange kokker inn i bildet med andre råvarer og design.
    I ditt tilfelle gjelder dette 1 stk 15 tommer som skal spille opptimalt i en diger kasse i fra 40-800 hz, ikke en linjekilde f.eks med masse små elementer som er et konsept som ikke kan sammenlignes med ditt.

    Det viktigste er at kassen er dønn avstivet før du starter.
    Jo lengre opp du deler 15 tommelen jo mere problemer får du normalt fra kassen, det hornet du har syns jeg spilte best fra 800 og opp.
    deler du da med 24 db vil elementet klinge/ringe i kassen langt opp i frekvens og da må det dempes med sugematerialer av ett eller annet slag, prøv derfor med bratt deling for å unngå at det spiller unødig langt opp i kassen.

    Jeg liker å kle kassene med vorteskum og legge en dempeplate av noe slag mot rygg kasse.
    start med det og lytt, holder det ikke så tar du refleksjoner fra sidene, gjerne 1 side om gangen med dempeplater lytt så, gå eventuelt videre med topp.

    jo mer dempemateriale du stapper i kassen jo mer udynamisk vil det spille, en overdempet basskasse vil ikke spille godt mot hornet ditt.
    Et annet tips, du kan Google litt på TAD 2402, ganske likt ditt konsept, se hvordan de demper osv
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Takk for innlegget ditt.
    Har vært en den rundt om og syns at selv såkalte optimale systemer har store kompromisser. Jeg har også hørt 2-veissysemer med horn som har spilt utmerket. Så ... du har nok rett i det du skriver at testing er veien å gå. Finne et eget kompromiss som passer en selv på en måte.

    Hvordan ser vorteskum og dempeplater ut? :)
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    1.443
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har brukt Blackhole 5 dempematter fra USA. De har 5 forskjellige dempe egenskaper fra stående bølger på toppen til systemresonans og dempinging av kabinetter(bitumen) med ekstremt krafig lim. Jeg har i tilegg både vertikale og horisontale avstivere(hyller med hull) montert a-symetrisk. Alle flater er belagt med Blackhole 5, også baffelen innvendig. Knoktesten er nesten unødvendig. Fikk en veldig nyansert/fast og åpen bassgjengivelse, noe som har gjort kontrabassen naturlig. Men det er en kostbar løsning hvis man vil ha de beste dempemattene:) Man trenger ikke noe sanddemping eller epoxy, hvis man bruker disse mattene. Høyttalerne blir endel tyngre også. Og de er svært effektive.
    Helt ytterst i matten er det en såkaldt barriere, som er lagt inn for å stoppe at lyd ikke kan sive ut av kabinettet.
    Five02-2-1024x682.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette var interessant. Hvor kjøper du disse?
    Tar dem volum fra kassen, eller ser elementet en "større" kasse?

    Imponerende:
    "Used this to line my entire cabinet of a large DIY EBS mtm for two 7 inch drivers in roughly 1.4 cubic feet tuned to 38 HZ. Apparently the foam has made the drivers respond positively with an increase in cabinet volume because the speakers extend down to around 25 HZ with respectable ouput. The material appears to also absorb reflections well as the midrange on the speakers is very detailed and without peaks based on both measurements and extensive listening. I would advise however to not rely on this product to provide mass for your cabinet walls. If the cabinet walls do not have adequate mass and or bracing they will still resonate even with this material so make sure your cabinets have mass and bracing. Use this to absorb reflections and trick your drivers with a bit more internal cabinet volume. "

    Dette er kanskje noe av det samme som Blackhole 5. Sonic Barrier 3/4" 3-layer composite damping material :
    https://www.parts-express.com/sonic...nd-damping-material-with-psa-18-x-24--260-530
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    1.443
    Sted
    Sunndalsøra
    Dette var interessant. Hvor kjøper du disse?
    Tar dem volum fra kassen, eller ser elementet en "større" kasse?

    Imponerende:
    "Used this to line my entire cabinet of a large DIY EBS mtm for two 7 inch drivers in roughly 1.4 cubic feet tuned to 38 HZ. Apparently the foam has made the drivers respond positively with an increase in cabinet volume because the speakers extend down to around 25 HZ with respectable ouput. The material appears to also absorb reflections well as the midrange on the speakers is very detailed and without peaks based on both measurements and extensive listening. I would advise however to not rely on this product to provide mass for your cabinet walls. If the cabinet walls do not have adequate mass and or bracing they will still resonate even with this material so make sure your cabinets have mass and bracing. Use this to absorb reflections and trick your drivers with a bit more internal cabinet volume. "

    Dette er kanskje noe av det samme som Blackhole 5. Sonic Barrier 3/4" 3-layer composite damping material :
    https://www.parts-express.com/sonic...nd-damping-material-with-psa-18-x-24--260-530
    Jeg kjøpte mattene på e-speakers.com den gang av Andre Perrault som desverre døde av kreft. Han var en dyktig lydmann med studio erfaring fra filmlyd studio i Los Angeles. Han satset bare på de beste lydproduktene for DIY prosjekt. Du kan også besøke http://www.blackhole-america.com Jeg tror at det tar 1/4''(12mm) av volumet til kabinettet. Husket ikke riktig!
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.351
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte mattene på e-speakers.com den gang av Andre Perrault som desverre døde av kreft. Han var en dyktig lydmann med studio erfaring fra filmlyd studio i Los Angeles. Han satset bare på de beste lydproduktene for DIY prosjekt. Du kan også besøke http://www.blackhole-america.com Jeg tror at det tar 1/4''(12mm) av volumet til kabinettet. Husket ikke riktig!
    1/4" er 6.35mm, ikke 12.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    4.168
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Man skal være rimelig synsk dersom man kan forutsi riktig akustisk demping av kabinett på forhånd.
    Måle- lytte- justere-måle - lytte er det som gjelder.
    Svarthøl/ Black-hole matten er ikke veldig ulik Biltemas lyddempingsplate art. nr.: Art.nr. 36-9221
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Man skal være rimelig synsk dersom man kan forutsi riktig akustisk demping av kabinett på forhånd.
    Måle- lytte- justere-måle - lytte er det som gjelder.
    Svarthøl/ Black-hole matten er ikke veldig ulik Biltemas lyddempingsplate art. nr.: Art.nr. 36-9221
    Jeg vil starte med noe som virker logisk å gjøre i mitt tilfelle.
    Vi en slik matte øke eller minske volumet elementet ser ifm kassen?
    Du har ganske rett. Ikke ulik.
    36-9221_xxl_1.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    1.443
    Sted
    Sunndalsøra
    Man skal være rimelig synsk dersom man kan forutsi riktig akustisk demping av kabinett på forhånd.
    Måle- lytte- justere-måle - lytte er det som gjelder.
    Svarthøl/ Black-hole matten er ikke veldig ulik Biltemas lyddempingsplate art. nr.: Art.nr. 36-9221
    1/4" er 6.35mm, ikke 12.
    Det er riktig det:) Var litt snartenkt dær, da det var så lenge siden. Det var nok slik at en skulle trekke fra 12,70x12,70x12,70 mm på LxHxD når man skulle beregne netto volum på kabinettet etter mattemontering. Husket også at jeg trekkte fra volumet på alle avstivninger og elementer for å få netto volum. Ble litt av et regnestykke;)
    Ellers så må man lese hva produsenten av mattene har dokumentert, og hva andre brukere har erfart. Jeg målte med Clio målesystem for å se om resonansfrekvensen ble forandret og frekvensen osv. Så må man selvsagt lytte å høre hvordan resultatet blir. Jeg brukte også elektrostatiske hodetelefoner som referanse! Denne Bitema matten kan være en kopi fra Kina. Det er ikke noe nytt!
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    4.168
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er riktig det:) Var litt snartenkt dær, da det var så lenge siden. Det var nok slik at en skulle trekke fra 12,70x12,70x12,70 mm på LxHxD når man skulle beregne netto volum på kabinettet etter mattemontering. Husket også at jeg trekkte fra volumet på alle avstivninger og elementer for å få netto volum. Ble litt av et regnestykke;)
    Ellers så må man lese hva produsenten av mattene har dokumentert, og hva andre brukere har erfart. Jeg målte med Clio målesystem for å se om resonansfrekvensen ble forandret og frekvensen osv. Så må man selvsagt lytte å høre hvordan resultatet blir. Jeg brukte også elektrostatiske hodetelefoner som referanse! Denne Bitema matten kan være en kopi fra Kina. Det er ikke noe nytt!
    Det finnes mange typer plater for lydbarriere (sound boards, dampening sheets osv). Biltemas type er ment for demping av motorrom, viftehus etc. Tror Blackhole stammer fra andre applikasjoner og at " audio"-etiketten løfter prisen og feelgood. Samma det, det er jo funksjonen som teller.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    1.443
    Sted
    Sunndalsøra
    Det finnes mange typer plater for lydbarriere (sound boards, dampening sheets osv). Biltemas type er ment for demping av motorrom, viftehus etc. Tror Blackhole stammer fra andre applikasjoner og at " audio"-etiketten løfter prisen og feelgood. Samma det, det er jo funksjonen som teller.
    Blackhole-amerika satser en del på bil-lyd og forskjellig demping for formålet. Da jeg kjøpte disse mattene, så var de designet for studio/homeaudio. For meg så har de svart til mine forventninger. Ikke noe ''kasselyd'' hær :) .
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    4.168
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke, CCLD -plater (Compressible Constrained Layer Damping) kan benyttes til mange akustiske formål.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Vil det egentlig si at alle toveissystemer vil ha det på denne måten? Dem deler som regel enda høyere.
    Det mest almindelige for tovejs systemer er omkring 2 kHz. Et 12 DB Linkwitz Reiley tror jeg fungerer fint.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.730
    Antall liker
    10.453
    Torget vurderinger
    10
    Gravesen anbefaler vinyl gulvlim på selvklebende asfaltmatter da han har erfart at de kan løsne etter noen år?

    Innspill?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.342
    Torget vurderinger
    75
    ser ingen grunn til å ikke handle vorteskum på Biltema og en pakke glava på maxbo, husk at dette skal du normalt gjøre bit for bit, ingen grunn til å kaste penger ut av vinduet her..
    er du redd for glava fibre forsegler du disse når du er ferdig ,med et lag biltema lim på spray box, du får ikke bedre lyd selv om suge materialene er fancy og dyre.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Gravesen anbefaler vinyl gulvlim på selvklebende asfaltmatter da han har erfart at de kan løsne etter noen år?

    Innspill?
    I første omgang vil det vel ikke skade å gjøre nettopp dette på de bare treflatene inne i kassen.

    Det er vel en hvis grad av fellesnevnere i disse tiltakene som kan lede til anbefalinger og teknikk.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.730
    Antall liker
    10.453
    Torget vurderinger
    10
    Merinoull er et hett tips har jeg hørt?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.203
    Antall liker
    8.102
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ang demping Zero, det med att elemente ser et større volum handler mer om den løse dempingen i kassa.
    Det du fyller kassa med,mene rnå jeg, ikke det du demper veggene i kassa med.
    Stiv av kassa godt så er mye gjort.
    Som du sa når su var hjemme hos meg, bare for først å komme igang.
    Kjør på, veien er måle nå.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    4.168
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg benytter kun ovenfornevnte Biltema dempeplater i mine basstårn. Volumet er i utgangspunktet riktig og kun veggdemping har fokus ( for tiden 80hz delefrekvens).
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.342
    Torget vurderinger
    75
    Ja, dette holder normalt for bass/subb, 80-100 i en avstivet kasse.
    Skjenerende nedre mellomtoner må tas med andre materialer, glava f.eks, bit for bit
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn