Degritter ultralydvasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Oppretter en ny tråd om Degritter ultralydvasker, slik at tips, info, utveksling av erfaringer osv kan foregå her - og ikke i Endpoint´s bransjetråd. Ikke minst fordi det også er andre aktører som importerer Degritter til Norge.

    Om noen mener den heller bør ligge som en "vennetråd" kan den jo evt. flyttes fra Vinylavdelingen.

    Regner med at jeg får hjem min i løpet av kommende uke, og må si jeg gleder meg til å prøve den, og sammenlikne mot den UL-vaskeren jeg har brukt i flere år:).

    2311865-degritter-ultrasonic-record-cleaning-machine-new-in-box-unused.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Degritter er så enkel og fin å bruke, at denne tråden blir kort:) Neida, supert med en egen tråd. Tenkte på det samme. Har ikke fått vasket kjempe mange plater enda, men den er en fryd å bruke. Nå har jeg aldri brukt en platevasker før, så jeg er kanskje lett å imponere:)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    God ide med egen tråd.
    Kjempefornøyd med vaskeren så langt. :)

    Ser at Degritter anbefaler å benytte Destillert vann, ikke sterilt vann og lignende. Byttes hver uke eller etter 30 vask.
    Får ikke tak i destillert vann lokalt, har bestilt på Digital Impuls.
    Programmet Degas brukes etter å ha fylt på vann, før renseveske (2ml) tilføres. Filteret rengjøres/byttes etter 50 vask.

    Det er 3 vaskeprogrammer på Degritter står det at det tar 8:45, mens i bruksanvisninga står det3:45.
    Regner med at det er trykkfeil.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Brugsavisningen er fra før de sidste fastlagte parametre (altså gammel) :)
    De 3.45 er nok vasketiden, 8.45 den samlede tid med tørring, som er blevet meget bedre siden beta-testen.
    Du kan udvide din tørretid, samtidig med at du skruer ned for blæserne = mindre støj, lidt længere tørretid.
    Jeg vasker typisk medium med 8 minutters tørretid og blæser i setting "2". Så kan jeg spille musik mens jeg vasker,
    uden at det forstyrrer :)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Brugsavisningen er fra før de sidste fastlagte parametre (altså gammel) :)
    De 3.45 er nok vasketiden, 8.45 den samlede tid med tørring, som er blevet meget bedre siden beta-testen.
    Du kan udvide din tørretid, samtidig med at du skruer ned for blæserne = mindre støj, lidt længere tørretid.
    Jeg vasker typisk medium med 8 minutters tørretid og blæser i setting "2". Så kan jeg spille musik mens jeg vasker,
    uden at det forstyrrer :)
    Det stemmer ikke vasktiden er 8:45 og tørketiden er 5:45, totalt 14:30 som vises i displayet.
    Heavy vask og vifte på 10.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Brugsavisningen er fra før de sidste fastlagte parametre (altså gammel) :)
    De 3.45 er nok vasketiden, 8.45 den samlede tid med tørring, som er blevet meget bedre siden beta-testen.
    Du kan udvide din tørretid, samtidig med at du skruer ned for blæserne = mindre støj, lidt længere tørretid.
    Jeg vasker typisk medium med 8 minutters tørretid og blæser i setting "2". Så kan jeg spille musik mens jeg vasker,
    uden at det forstyrrer :)
    Godt tips! Må få stilt den inn på den måten. Jeg har en platesamling å vaske og Degritter like ved platespilleren. På default innstillingen er det helt klart for mye bråk å vaske og spille musikk samtidig.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Brugsavisningen er fra før de sidste fastlagte parametre (altså gammel) :)
    De 3.45 er nok vasketiden, 8.45 den samlede tid med tørring, som er blevet meget bedre siden beta-testen.
    Du kan udvide din tørretid, samtidig med at du skruer ned for blæserne = mindre støj, lidt længere tørretid.
    Jeg vasker typisk medium med 8 minutters tørretid og blæser i setting "2". Så kan jeg spille musik mens jeg vasker,
    uden at det forstyrrer :)
    Det stemmer ikke vasktiden er 8:45 og tørketiden er 5:45, totalt 14:30 som vises i displayet.
    Heavy vask og vifte på 10.
    Et kvarter for hver plate er ganske lenge.
    Kan eventuelt tørke på annen måte mens neste plate vaskes?
    Det burde vært mulig å vaske flere samtidig. IMO.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er rigtigt, at på "heavy" vask er vasketiden 8.45. Heavy er til ekstremt beskidte plader.
    Alm. brugtkøb og nye er "Medium" (3.45) mere end rigeligt. Om du har tilpas varme i stuen, kan du nøjes med blæser på "2" og tørketid 7.00 - 7.30.
    Så har du en sammenlagt tid på ca. 11 minutter. Det lyder som lang tid, men når du kommer ind i vanen med at sætte en plade i, starte, og så koncentrere dig om alt muligt andet, er det (i hvert fald hos mig) helt fint.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En og en plate, og vask og tørk tar et kvarter? Jeg talte akkurat opp. Det er 64 plater på vei inn hos meg.....
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Det vil ta seksten timer å feie over den bunken med Degritter Zomby ???
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    10-15 minutter for å få en helt ren plate, på en skånsom og lettvint måte, kan da umulig være noe problem. Det er bedre at maskinen gjør prosessen på en skikkelig måte, i stedet for kort og brutalt. Høres fortreffelig ut med 10-15 minutters ekstra «forspill» før man penetrerer den nyinnkjøpte vinylen:) Behandler man platene skikkelig, bør ikke ettervask gjentas særlig ofte.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Præcis TomVen :)
    Jeg har ca. 6000 på hylderne, og på en eller anden måde skal de igennem i resten af min levetid.
    Det er altså IKKE noget, jeg får stress over. Når tiden er til det, ryger der nogle stykker igennem, uanset, om de skal høres nu eller senere.
    Passer fint med andre gøremål :)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    10-15 minutter for å få en helt ren plate, på en skånsom og lettvint måte, kan da umulig være noe problem. Det er bedre at maskinen gjør prosessen på en skikkelig måte, i stedet for kort og brutalt. Høres fortreffelig ut med 10-15 minutters ekstra «forspill» før man penetrerer den nyinnkjøpte vinylen:) Behandler man platene skikkelig, bør ikke ettervask gjentas særlig ofte.
    Helt enig.
    I og med at destillert vann må byttes hver uke pga. fare for bakterieoppblomstring, vasker jeg minimum 30 plater pr. uke.
    Starter med nr. 1 og fortsetterfortløpende.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Et kvarter for hver plate er ganske lenge.
    Kan eventuelt tørke på annen måte mens neste plate vaskes?
    Det burde vært mulig å vaske flere samtidig. IMO.
    Så fort jeg får min vasker i hus, så kommer jeg til å gjøre en "tidsstudie" mht reell vasketid for én og én plate i Degritter vs min "gamle" vasker der jeg normalt har vasket 6 plater i batch m/mulighet for å vaske inntil 8 plater om gangen.

    Jeg kommer da til å forholde meg til "normalt" urene plater, type bruktkjøp - og ikke ekstremt tilgrisete plater.

    Det man fort "glemmer" i sammenhengen er riggetiden før/etter vask samt effektiv tørketid - som avhenger av hvilke fasiliteter man har for slikt - og luftfuktigheten der man tørker. Har selv opplevd at plater har hatt behov for opp mot 30 minutter lufttørketid ved høy luftfuktighet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Min lille erfaring til nå er at platene tørker fort, selv på laveste trinn. Jeg har tørketid på 5 min, men tror jeg skal klare meg med kortere tid. Siden jeg hadde en skvett rensevæske i vannet, så er det mulig det forklarer den korte tørketiden.

    En annen ting jeg lurte på er hvorfor skal jeg bytte ofte vann med bruk av destillert vann. Vil ikke det holde seg lengre? Greit hvis jeg vasker en haug med plater, men noen ganger blir det kanskje bare vasken en i uken. Vet ikke om rensevæske vil holde vannet fritt for alger osv lengre?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nå har jeg kun erfaring med andre type rensevæskeblandinger enn det som følger med Degritter. Men, de blandingene har jeg hatt stående på kanne i laaaang tid.

    Mulig rent destillert vann (uten tilsatt rengjøringsvæske av ulik art) må byttes hyppig, men hvem vasker kun med vann?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Min lille erfaring til nå er at platene tørker fort, selv på laveste trinn. Jeg har tørketid på 5 min, men tror jeg skal klare meg med kortere tid. Siden jeg hadde en skvett rensevæske i vannet, så er det mulig det forklarer den korte tørketiden.

    En annen ting jeg lurte på er hvorfor skal jeg bytte ofte vann med bruk av destillert vann. Vil ikke det holde seg lengre? Greit hvis jeg vasker en haug med plater, men noen ganger blir det kanskje bare vasken en i uken. Vet ikke om rensevæske vil holde vannet fritt for alger osv lengre?
    It is recommended to change the water in the tank at least once every week or after every 30 records. This to avoid any microbial growth.
    Side 18 i bruksanvisninga.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Etter å ha byttet destillertvann og renset filtret, opplevde jeg at 3. plate var våt, selv etter ekstra tørking.
    Kjørte Drain programmet, etter ny vask var problemet borte. :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Oplevede det samme i sidste uge. Når "drain" funktionen kørte, tømte den kun maskinen halvt. Tror det skyldes beskidt vand på sensorerne. Skiftede vand og filter, og problemet er væk :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ser frem til å høre pros and cons fra en som har mye erfaring med platevaskere. Gratulerer :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg kan nevne at det nå er en ny firmware/software versjon på trappene og denne vil kunne lastes ned fra Degritter sin hjemmeside straks den er klar.

    I den forbindelse har det også vært nødvendig for Degritter å oppdatere brukermanualen og vi vil poste en peker til PDF-versjonen av denne her i tråden straks denne er mottatt fra Degritter (visstnok i begynnelsen av neste uke).

    Her er et utdrag av eposten vi nylig mottok fra Taniel hos Degritter:

    Hi Alan,

    Regarding the machines that we shipped to you last Friday. They have a new version of software on them, that has made quite significant changes in the visual design of the user interface and user experience. For example, these machines now display time with larger fonts and we tried to make the usability more intuitive.

    In general the buttons have the same functions as before with the following exceptions:
    - When altering FAN POWER, the user will have to turn right button instead of left
    - When altering WATER LEVEL, the user will have to turn right button instead of left
    - DRAIN operation has been removed from the menu and can be started by navigating to INFO section in the menu and pressing RIGHT and LEFT button at the same time.

    By the beginning of next week we hope to get a digital version of the new manual from our designers. We can then send it to you. Also, in upcoming days the new software version will be made available on our web page so that older Degritter machines can be upgraded with it as well.

    Best Regards,
    Taniel
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Etter først å ha "fomlet" litt med innstillinger (ny software, så brukerveiledning og bilder av hva som vises i display stemmer ikke helt overens) fikk jeg i dag vasket de første platene med Degritter´n:

    DSC02704.jpg


    Har testet med egen blanding rensevæske, slik at evt resultat og sammenlikning mot tidligere vaskede plater ikke skulle skyldes ulik væske.

    Prøvde et par bruktplater med "normalt" finstøv, litt fingermerker osv, men uten grov møkk.
    Valgte Quick programmet m/tørketid 2,30. Det viste seg at tørketiden måtte forlenges, og med ytterligere 30 sek var platene tørre.

    Resultatet:

    Test Deritter 1.jpg


    Test Degritter 2.jpg


    Rillene ser helt rene ut. Noe som egentlig også var forventet. Den ene av platene er også testspilt (et par spor) og fremstår som "tyst".

    Har samtidig gjort den tidsstudien jeg nevnte tidligere - og kommer tilbake med det, og litt generelle inntrykk av Degritter´n i praktisk bruk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har nå fått vasket ytterligere noen plater, og gjort meg litt mer kjent med de ulike programmene og justeringene.

    Jeg har også (via Gjallarhorn) formidlet noen synspunkter til produsenten mht enkelte funksjoner og generell virkemåte. Går ikke direkte inn på det her iom at den maskinen jeg har er satt opp med siste softwareoppdateringer og således fungerer litt annerledes enn det maskinene dere har gjør - dersom dere ikke allerede har oppdatert til siste versjon.
    Men, tilbakemeldingene fra Degritter er ubetinget positive, og det vil komme ytterligere softwareoppdateringer som "retter" opp/endrer noe av måten maskinen jobber på. Et allerede bra produkt vil da bli enda bedre:).

    004 (Medium).jpg


    Samtidig har jeg fått gjennomført den nevnte "tidsstudien", og selv om jeg har tatt utgangspunkt i min eksisterende vasker og mine "prosedyrer" for batch-vask og batch-tørking vil det nok også (om ikke annet) være retningsgivende for de som f.eks bruker en Scroogemaster el. likn type.

    Jeg har tatt med alle operasjoner og prosesser fra fylling av rensevæske på vaskeren til å fylle væske tilbake på oppbevaringskannen. Kan gjerne spesifisere de enkelte prosessene og tid pr prosess/operasjon om noen ønsker det, men lister opp kun snitttid pr. vasket plate her. Dvs, snitttid fra plate tas ut av cover til tørr plate settes tilbake i cover.

    Da noen av operasjonene selvfølgelig gjøres kun en gang under prosessen, vil det naturlig nok bli kortere snittid jo flere plater man vasker.

    Batchvask av 6 plater pr. batch:
    6 plater = 6 min 30 sek/plate
    12 plater = 5 min/plate
    18 plater = 4 min 40 sek/plate

    Batchvask av 8 plater pr. batch:
    8 plater = 5 min/plate
    16 plater = 4 min 10 sek/plate
    24 plater = 3 min 40 sek/plate

    Degritter (Quick med medium viftehastighet = 5,30 i vaske/tørketid):
    1 plate = 6 min 20 sek
    Påflg plate = 5 min 40 sek
    6 plater = 5 min 50 sek/plate
    12 plater = 5 min 45 sek/plate
    og der "flater" tidskurven ved Degritter egentlig ut.

    Min (dog begrensede) erfaring hittil tilsier at Quick vask er tilstrekkelig for lett smussede/forurensede plater. Dvs typisk plater man kjøper i bruktforretninger, re-vask av egne plater og vask av nye plater.

    Så - det er egentlig noe mindre tidsforskjell pr. plate enn man kanskje har en idé om. Samtidig er det slik at under batch-vask så er man mer eller mindre heltidsengasjert hele tiden med plater inn/ut av cover, rigge plater på/av spindel og tørkestativ mv.
    Med Degritter har man 5 min "fritid" pr plate;)

    En annen fordel med Degritter er at ferdig vasket (og tørket) plate havner raskere tilbake i cover enn plater som må lufttørres. Ergo lavere risiko for at svevestøv havner på nyvasket plate.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    noen veldig gode poenger her...
    takk
    mvh
    Leif
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Har nå fått vasket ytterligere noen plater, og gjort meg litt mer kjent med de ulike programmene og justeringene.

    Jeg har også (via Gjallarhorn) formidlet noen synspunkter til produsenten mht enkelte funksjoner og generell virkemåte. Går ikke direkte inn på det her iom at den maskinen jeg har er satt opp med siste softwareoppdateringer og således fungerer litt annerledes enn det maskinene dere har gjør - dersom dere ikke allerede har oppdatert til siste versjon.
    Men, tilbakemeldingene fra Degritter er ubetinget positive, og det vil komme ytterligere softwareoppdateringer som "retter" opp/endrer noe av måten maskinen jobber på. Et allerede bra produkt vil da bli enda bedre:).

    Vis vedlegget 557143

    Samtidig har jeg fått gjennomført den nevnte "tidsstudien", og selv om jeg har tatt utgangspunkt i min eksisterende vasker og mine "prosedyrer" for batch-vask og batch-tørking vil det nok også (om ikke annet) være retningsgivende for de som f.eks bruker en Scroogemaster el. likn type.

    Jeg har tatt med alle operasjoner og prosesser fra fylling av rensevæske på vaskeren til å fylle væske tilbake på oppbevaringskannen. Kan gjerne spesifisere de enkelte prosessene og tid pr prosess/operasjon om noen ønsker det, men lister opp kun snitttid pr. vasket plate her. Dvs, snitttid fra plate tas ut av cover til tørr plate settes tilbake i cover.

    Da noen av operasjonene selvfølgelig gjøres kun en gang under prosessen, vil det naturlig nok bli kortere snittid jo flere plater man vasker.

    Batchvask av 6 plater pr. batch:
    6 plater = 6 min 30 sek/plate
    12 plater = 5 min/plate
    18 plater = 4 min 40 sek/plate

    Batchvask av 8 plater pr. batch:
    8 plater = 5 min/plate
    16 plater = 4 min 10 sek/plate
    24 plater = 3 min 40 sek/plate

    Degritter (Quick med medium viftehastighet = 5,30 i vaske/tørketid):
    1 plate = 6 min 20 sek
    Påflg plate = 5 min 40 sek
    6 plater = 5 min 50 sek/plate
    12 plater = 5 min 45 sek/plate
    og der "flater" tidskurven ved Degritter egentlig ut.

    Min (dog begrensede) erfaring hittil tilsier at Quick vask er tilstrekkelig for lett smussede/forurensede plater. Dvs typisk plater man kjøper i bruktforretninger, re-vask av egne plater og vask av nye plater.

    Så - det er egentlig noe mindre tidsforskjell pr. plate enn man kanskje har en idé om. Samtidig er det slik at under batch-vask så er man mer eller mindre heltidsengasjert hele tiden med plater inn/ut av cover, rigge plater på/av spindel og tørkestativ mv.
    Med Degritter har man 5 min "fritid" pr plate;)

    En annen fordel med Degritter er at ferdig vasket (og tørket) plate havner raskere tilbake i cover enn plater som må lufttørres. Ergo lavere risiko for at svevestøv havner på nyvasket plate.
    Takk for info.

    Jeg er helt uerfaren på platevaskere.

    Etter å ha montert Clearaudio Charisma registrerte jeg "hakk" i noen plater som ikke er lengere å få tak i. På testplater sporer PU 100 micrometer uten problemer. Fikk derfor mistanke om at det var den fine slipinga som gjorde at den kom lengere ned i rillen, møtte urenheter og ble kastet ut.

    Har renset med HEAVY 214 album (279 runs), opplevd at DRAIN har sviktet 4 ganger sånn at funksjonen må kjøres manuelt.

    Hakkene er borte på de platene jeg har testet etter vask, forholder meg derfor til HEAVY. :)

    Bytter destillert vann etter 30 vask og renser filteret etter 30-50 vask.

    Lydmessig er ikke platene til å kjenne igjen.

    Med å vaske platene fra nr. 1 gir en del aha opplevelser, plater som man har glemt man har. Har kartotek men det blir ikke det samme.

    Anbefaler Degritter på det varmeste.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...opplevd at DRAIN har sviktet 4 ganger sånn at funksjonen må kjøres manuelt.
    Dette var én av tilbakemeldingene jeg har formidlet til Degritter. Flere har opplevd det samme + Error Sense 1. En softwareoppdatering vil rette på dette, da nivåsensorene er satt for følsomme (slik jeg forsto tilbakemeldingene).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hakkene er borte på de platene jeg har testet etter vask, forholder meg derfor til HEAVY. :)
    For at "uinnvidde" ikke skal misforstå. Heavy betyr her ikke noe annet enn at det er lenger vasketid. Det er ingen høyere effekt eller annen frekvens som kjøres over transducerne.

    Litt avhengig av hva som satt i rillene på dine plater så tror jeg egentlig at det ville blitt "banket" løs selv ved Quick-programmet (korteste vasketid).
    Å kjøre lenge har først og fremst sin misjon om platene er tilgriset med møkk/forurensing som må bearbeides over tid for å løses opp.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Hakkene er borte på de platene jeg har testet etter vask, forholder meg derfor til HEAVY. :)
    For at "uinnvidde" ikke skal misforstå. Heavy betyr her ikke noe annet enn at det er lenger vasketid. Det er ingen høyere effekt eller annen frekvens som kjøres over transducerne.

    Litt avhengig av hva som satt i rillene på dine plater så tror jeg egentlig at det ville blitt "banket" løs selv ved Quick-programmet (korteste vasketid).
    Å kjøre lenge har først og fremst sin misjon om platene er tilgriset med møkk/forurensing som må bearbeides over tid for å løses opp.
    Ja, bruksanvisninga nevner kun tid. Bruker Heavy som en meditativ øvelse :)
    Platene er kjøpt nye, men det har vært så som så med støvbørst.

    Synes det er litt rart at det ikke bukes USB i stedet for SD kort.
    (De fleste moderne PC' er har ikke SD kort leser f. eks Lenovo Yoga.)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Er denne bedre enn feks VPI HW17,5, som suger opp all væske i en og samme operasjon?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Bør en alltid oppgradere software når den fungere problemfri?
    Nei, ikke så lenge du er fornøyd. Om du er uheldig, så kan det hende du ikke liker noen av endringene/beslutningene som er gjort.

    Når det er sagt, så er jo målet med nye software versjoner å gjøre produktet enda bedre :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er denne bedre enn feks VPI HW17,5, som suger opp all væske i en og samme operasjon?
    En ultralydvasker er i utgangspunktet et uovertruffent prinsipp å rengjøre vinyl på. Jeg har selv begrenset erfaring med vaskere som fungerer på den måten eksempelvis VPI gjør, men har (også med referanse fra andre) erfart at urenheter som sitter godt fast i rillene ikke har løsnet før platene har hatt en runde i en ultralydvasker.

    Når det er sagt, så melder mange at de er tilstrekkelig fornøyd med OkkiNokki, VPI osv - uten at jeg kjenner til om de har testet andre løsninger. For meg er det ikke noe alternativ, når jeg gjennom mange år har erfart egenskapene til- og resultat av ultralydvask.

    Kan kort legge til at jeg også har brukt ultralydvaskere til rengjøring av en rekke andre produkter enn plater.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar. Ser av bildene ovenfor at det er ett strålende resultat, og som du sier ikke ueffent til å rengjøre andre ting. Brukte ultralud i min tidligere jobb til å rengjøre printkort osv. Til det funka det konge.

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bør en alltid oppgradere software når den fungere problemfri?
    Nei, ikke så lenge du er fornøyd. Om du er uheldig, så kan det hende du ikke liker noen av endringene/beslutningene som er gjort.

    Når det er sagt, så er jo målet med nye software versjoner å gjøre produktet enda bedre :)
    Helt enig.
    Er du fornøyd med vaskeren slik den fungerer med din software så hadde jeg latt være å oppdatere nå.

    Det er ingen endringer i vask/tørk programmene. Kun at du for enkelte innstillinger må trykke litt annerledes - og så har de endret på hva som vises i displayet - med større tall/skrift. Et skritt tilbake spør du meg, men årsaken var visst ønske fra en del brillebrukere som hadde problemer med å lese displayet:confused:

    Om noen har problemer med å lese hva som står i displayet slik det er/var før softwareoppgraderingen, så må de jo har ordentlige problemer med å orientere seg generelt ellers i hverdagen - er nå min mening:cool:
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    He, he. Ja det stemmer at Degritter begrunnet endringen med at en god del av deres brukere benytter briller. Men det var en annen grunn også, og det er at Degritter ikke så noe poeng i å vise vasketid så lenge denne ikke kan endres av bruker (annet enn å velge mellom tre fastsatte program). Det er naturligvis en vurdering som er gjenstand for diskusjon da det jo har en viss verdi å kunne se vasketiden til de tre ulike programmene.

    Vi foreslo overfor Degritter at de bygget inn støtte i softwaren for valg av visningsmodus slik at brukeren selv kan velge mellom de to alternativene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her er et greit eksempel på hva en ultralydvasker kan gjøre, og som andre vaskeprinsipper vil slite med/ikke klare.
    Så før vask at det var noe på platen, men kjørte i gang program Quick.
    Inspeksjon viste at det hadde blitt redusert en del, men ikke borte.

    Vet ikke helt hva som har festet seg her, men noe hardt og tydeligvis ikke enkelt å få bort:

    Lim i rille.jpg


    Kjørte så en my runde med program Medium og her er resultatet:

    Lim i rille II.jpg


    Litt uskarpt bilde dessverre, men USB-mikroskopet er av billigtype, og ikke helt lett å få til å stå 100% stødig. Det man ser er tydelig der disse to "bitene" satt - og det kan virke som om det som satt der har skadet selve vinylen helt på toppen av rillene, men nå fysisk er helt borte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn