Degritter ultralydvasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Hvor kjøper folk destillert vann til Degritter? Var på apoteket idag og kjøpte sterilt vann, men etter å ha lest meg opp så ser jeg at dette er feil. Er på jakt etter destillert så alle tips blir tatt imot med stor takk.
    Degritter selges over hele verden og vann fra springen er definitivt å få i alle kvaliteter. Har du vanlig norsk springvann av god kvalitet, dvs lavt kalkinnhold, lavt klorinnhold og ikke misfarget av jern, så holder det i massevis. Selvfølgelig er det ingenting i veien for å bruke destillert vann, men såkalt RO vann, ionebyttet vann ol (dvs det som vanligvis selges som batterivann) sier degritter du skal unngå.

    mvh Calmati
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.900
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kjøper folk destillert vann til Degritter? Var på apoteket idag og kjøpte sterilt vann, men etter å ha lest meg opp så ser jeg at dette er feil. Er på jakt etter destillert så alle tips blir tatt imot med stor takk.
    Degritter selges over hele verden og vann fra springen er definitivt å få i alle kvaliteter. Har du vanlig norsk springvann av god kvalitet, dvs lavt kalkinnhold, lavt klorinnhold og ikke misfarget av jern, så holder det i massevis. Selvfølgelig er det ingenting i veien for å bruke destillert vann, men såkalt RO vann, ionebyttet vann ol (dvs det som vanligvis selges som batterivann) sier degritter du skal unngå.

    mvh Calmati
    Kan jeg spør hvorfor en ikke skal bruke batterivann?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    Hvor kjøper folk destillert vann til Degritter? Var på apoteket idag og kjøpte sterilt vann, men etter å ha lest meg opp så ser jeg at dette er feil. Er på jakt etter destillert så alle tips blir tatt imot med stor takk.
    Degritter selges over hele verden og vann fra springen er definitivt å få i alle kvaliteter. Har du vanlig norsk springvann av god kvalitet, dvs lavt kalkinnhold, lavt klorinnhold og ikke misfarget av jern, så holder det i massevis. Selvfølgelig er det ingenting i veien for å bruke destillert vann, men såkalt RO vann, ionebyttet vann ol (dvs det som vanligvis selges som batterivann) sier degritter du skal unngå.

    mvh Calmati
    Kan jeg spør hvorfor en ikke skal bruke batterivann?
    User Guide side 18:

    "Deionized water is not recommended, as it is corrosive and has very low conductivity, possibly resulting in harm to the machine."
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    Hvor kjøper folk destillert vann til Degritter? Var på apoteket idag og kjøpte sterilt vann, men etter å ha lest meg opp så ser jeg at dette er feil. Er på jakt etter destillert så alle tips blir tatt imot med stor takk.
    Degritter selges over hele verden og vann fra springen er definitivt å få i alle kvaliteter. Har du vanlig norsk springvann av god kvalitet, dvs lavt kalkinnhold, lavt klorinnhold og ikke misfarget av jern, så holder det i massevis. Selvfølgelig er det ingenting i veien for å bruke destillert vann, men såkalt RO vann, ionebyttet vann ol (dvs det som vanligvis selges som batterivann) sier degritter du skal unngå.

    mvh Calmati
    På side 18 i user guide:

    Use only destilled water to clean records. Impurities in tap water can have an adverse effect on cleaning and they will leave residues onto the inner surfaces on the machine over time.

    Hva mener importørene om dette?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som de fleste butikker benytter beskrivelsen "destillert vann / batterivann", men i følge manualen skal man kun bruke destillert vann og absolutt ikke batterivann?
    Eks.
    Batterivann (Jula)
    Demineralisert vann til batterier, strykejern og andre produkter som krever eller drar nytte av destillert vann.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Svar fra Degritter:
    Regarding the distilled water, other mineral free water will work as well. The main purpose is to not have limescale in the machine and on the records.

    Best Regards,
    Taniel
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Svar fra Degritter:
    Regarding the distilled water, other mineral free water will work as well. The main purpose is to not have limescale in the machine and on the records.

    Best Regards,
    Taniel
    Ikke sant. Så lenge det ikke er masse kalk i vannet, så funker det greit :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.414
    Antall liker
    17.110
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har du vanlig norsk springvann av god kvalitet, dvs lavt kalkinnhold, lavt klorinnhold og ikke misfarget av jern, så holder det i massevis.
    En utfordring i Norge er at vannet for så vidt er av god, ren kvalitet når det forlater renseanlegget. Vannrørene det transporteres gjennom - frem til springen derimot...

    Mht destillert vann, avionisert vann, demineralisert vann osv så er det dessverre slik at disse betegnelsene (sterkt misvisende) benyttes om hverandre i en salig mix fra de som markedsfører og selger.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Har du vanlig norsk springvann av god kvalitet, dvs lavt kalkinnhold, lavt klorinnhold og ikke misfarget av jern, så holder det i massevis.
    En utfordring i Norge er at vannet for så vidt er av god, ren kvalitet når det forlater renseanlegget. Vannrørene det transporteres gjennom - frem til springen derimot...
    Absolutt. Men dette er jo lett å teste selv. Litt vann fra springen i en blank kjele & koke til vannet er borte, da har du et greit bilde av hvor mye faststoff du har i vannet ditt. (Passe godt på når det nærmer seg tomt er smart :) )
    Og klarer du deg med springvannet så sparer du penger ift å kjøpe destillert vann.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.414
    Antall liker
    17.110
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er vel også slik at kondensvannet fra tørketrommel kan karakteriseres som destillert, eller...?
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Det er vel også slik at kondensvannet fra tørketrommel kan karakteriseres som destillert, eller...?
    Ja, men det er garantert fullt av klesfiber og helt uegnet til å vaske plater med :)
    Poenget med destillert vann er å ha vann uten for mye forurensninger. Om man destillerer på kjøkkenbenken uten egnet utstyr, gjør man fort vondt verre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.414
    Antall liker
    17.110
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, men det er garantert fullt av klesfiber og helt uegnet til å vaske plater med :)
    Om det kun er fiber og andre partikler, så kan det relativt enkelt filtreres tilstrekkelig. Alternativt får man vaske vannet i en ultralydvasker - for da blir det jo rent;):rolleyes:
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Takker for svar. Ang batterivann som noen referer til (biltema, jula osv)så er det av-ionisert og skal ikke brukes ihht degritter egen manual. Når det gjelder springvann her på Vestlandet så er det også uaktuelt for min del. Har ett dampstrykejern jeg har brukt spring vann i og kan skrive under på at det er små korn med kalk rester på plaggene så dampjernet blir foret med batterivann fra biltema. Til degritter vil jeg nok få bestilt inn destillert vann som noen her referer til.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Hvor kjøper folk destillert vann til Degritter? Var på apoteket idag og kjøpte sterilt vann, men etter å ha lest meg opp så ser jeg at dette er feil. Er på jakt etter destillert så alle tips blir tatt imot med stor takk.
    Degritter selges over hele verden og vann fra springen er definitivt å få i alle kvaliteter. Har du vanlig norsk springvann av god kvalitet, dvs lavt kalkinnhold, lavt klorinnhold og ikke misfarget av jern, så holder det i massevis. Selvfølgelig er det ingenting i veien for å bruke destillert vann, men såkalt RO vann, ionebyttet vann ol (dvs det som vanligvis selges som batterivann) sier degritter du skal unngå.

    mvh Calmati
    På side 18 i user guide:

    Use only destilled water to clean records. Impurities in tap water can have an adverse effect on cleaning and they will leave residues onto the inner surfaces on the machine over time.

    Hva mener importørene om dette?
    Det er tryggest å benytte destillert vann. Springvannet i Norge er riktignok av den myke sorten (lav ledningsevne/hardhet) de fleste steder da grunnfjellet stort sett består av granitt eller gneis (metamorf granitt), men ulike avleiringsproblemer kan allikevel forekomme over tid.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.414
    Antall liker
    17.110
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En observasjon jeg har gjort i forbindelse med den siste solftwareoppdateringen er et lite missforhold mellom vasketid og platerotasjon på de ulike programmene.

    Quick: Platen roterer ca 1 1/5 turn. Ikke noe "krise", men vasketiden kunne optimalt vært redusert med +/-10 sek.
    Heavy: Platen roterer ca 3 9/10 turn. Ikke noe "krise" dette heller, men en økning av vasketiden med +/- 10 sek. ville resultert i 4 fulle turn.
    Medium: Her derimot så roterer platen ca. 2 1/2 turn, hvilket er verken fugl eller fisk. Det er ingen fornuft i å vaske omtrent halve platen en turn mer enn resten.

    Jeg har meldt dette tilbake, med forslag om optimalisering av vasketiden - og at Medium programmet kan/bør endres til 2 hele turn.

    Har andre (med siste software-versjon) registrert/observert det samme?
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Jeg må si at jeg er imponert over dedikasjonen til å få optimalisert prosessen. Dette er jo egentlig gull verdt for gutta på Degritter.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ja, ptb tester og rapporterer til meg. Jeg oversetter så til engelsk og sender tilbakemeldingen til Degritter. Dette har resultert i forbedringer av et allerede utmerket produkt.

    Det eneste som nå ser ut å gjenstå er å få optimalisert rotasjonen av plata som vaskes til et helt antall rotasjoner og målet er 1 full runde i Quick, 2 fulle runder i Medium og 4 fulle runder i Heavy.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    En observasjon jeg har gjort i forbindelse med den siste solftwareoppdateringen er et lite missforhold mellom vasketid og platerotasjon på de ulike programmene.

    Quick: Platen roterer ca 1 1/5 turn. Ikke noe "krise", men vasketiden kunne optimalt vært redusert med +/-10 sek.
    Heavy: Platen roterer ca 3 9/10 turn. Ikke noe "krise" dette heller, men en økning av vasketiden med +/- 10 sek. ville resultert i 4 fulle turn.
    Medium: Her derimot så roterer platen ca. 2 1/2 turn, hvilket er verken fugl eller fisk. Det er ingen fornuft i å vaske omtrent halve platen en turn mer enn resten.

    Jeg har meldt dette tilbake, med forslag om optimalisering av vasketiden - og at Medium programmet kan/bør endres til 2 hele turn.

    Har andre (med siste software-versjon) registrert/observert det samme?
    Her er svaret fra Degritter:

    The number of turns during a cycle are set with an intentional overlap. This is due to multiple reasons. First, it takes a bit of time for the ultrasonic cleaning to get into full effect. Second, the revolution depends a bit on the weight on the record. With heavier records, the back and forth movements during the washing will be slightly slowed down by the inertia of the rubber belt drive. Having an overlap will guarantee that all the records get at least 1 and 2 turns with Quick and Medium washing cycles. With Heavy cycle, we will take an additional look :)

    Best Regards,
    Taniel
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Angående destillert vann:

    Jeg bruker enkelt og greit vann fra luftavfuktereren. Jeg har ikke giddet å bruke destillert vann fra jobben, gjorde det tidligere. Jeg lager til vanlig Nitty Gritty maskin og har ikke rare behovet. Luftavfukteren derimot kan gi 10 l på noen dager dersom vi tørker klær i vaskekjelleren.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det er i grunnen litt forvirrende at Degritter fraråder bruk av avionisert/ionefritt vann samtidig som de anbefaler bruk av destillert vann. Både destillert vann og vann fra luftavfukter vil være fritt for ioner siden vann som destilleres eller vann som samles opp av en luftavfukter er væske fremstilt fra gass (vanndamp).
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    Kan ikke finne DRAIN funksjonen som i gammel versjon lå under info.
    Er det noen som har peiling?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvor kjøper folk destillert vann til Degritter? Var på apoteket idag og kjøpte sterilt vann, men etter å ha lest meg opp så ser jeg at dette er feil. Er på jakt etter destillert så alle tips blir tatt imot med stor takk.
    De aller fleste steder i Norge har rent nok vann i springen til denne type vask.
    Kanskje ikke Askøy :)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    Kan ikke finne DRAIN funksjonen som i gammel versjon lå under info.
    Er det noen som har peiling?
    Fant ut av det.
    Begge knappene må holdes inne når info vises, litt hemmelig. Men nå er det kjent. Det står i den nye bruksanvisningen.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hvem importerer egentlig denne til Norge nu, litt forvirrende med tanke på hva jeg leste i begynnelsen?

    mvh
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Hvem importerer egentlig denne til Norge nu, litt forvirrende med tanke på hva jeg leste i begynnelsen?

    mvh
    Ser ut til å være
    Gjallarhorn og Endpoint.
    Det er korrekt. Det er to uavhengige importører på dette merket, en forretningsmodell Degritter selv har valgt.

    Vi var begge med ifra begynnelsen av og vi ventet begge i mange måneder på den første forsendelsen.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hvem importerer egentlig denne til Norge nu, litt forvirrende med tanke på hva jeg leste i begynnelsen?

    mvh
    Ser ut til å være
    Gjallarhorn og Endpoint.
    Det er korrekt. Det er to uavhengige importører på dette merket, en forretningsmodell Degritter selv har valgt.

    Vi var begge med ifra begynnelsen av og vi ventet begge i mange måneder på den første forsendelsen.

    Ok, takk!....en noe uvanlig modell derav undringen...

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.414
    Antall liker
    17.110
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Synd de er så dyre...
    Ja, vi snakker jo en god del penger, men...
    … man kan jo sette prisen/kostnaden litt i sammenheng til hva en del annet innenfor denne hobby´n koster.

    Uten å sikte til noen, men helt generelt - og for å spisse det litt: En platespiller til 100K, en PU til 25K, et RIAA-trinn til 30K osv handles jo "glatt" inn - uten å blunke. Men, når det kommer til behandling av platene - nei da får jaggu meg en børste til 99,- greie seg;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.814
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Synd de er så dyre...
    Ja, vi snakker jo en god del penger, men...
    … man kan jo sette prisen/kostnaden litt i sammenheng til hva en del annet innenfor denne hobby´n koster.

    Uten å sikte til noen, men helt generelt - og for å spisse det litt: En platespiller til 100K, en PU til 25K, et RIAA-trinn til 30K osv handles jo "glatt" inn - uten å blunke. Men, når det kommer til behandling av platene - nei da får jaggu meg en børste til 99,- greie seg;)
    Ja du har i grunnen rett i det ptb, men jeg får nok klare meg med en rimeligere utgave av vasker

    mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    De aller fleste steder i Norge har rent nok vann i springen til denne type vask.
    Det er ikke om (drikke) vannet er rent, eller ikke som er issue´n
    Jeg sa ikke drikkevann.
    Men rent nok til plate vask.
    Jeg har brukt springvann i 10 år og ultralyd vasker til annet i 40 år.
    Apropos batterivann:
    Hva brukes det til i dag?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.414
    Antall liker
    17.110
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg sa ikke drikkevann... osv
    Vi snakker (skriver) litt forbi hverandre.

    Ja, man kan fint bruke springvann (som i praksis i Norge er drikkevann) til UL-vask.

    Men - Degritter´n kan ikke uten videre sammenliknes med den UL-vasker du har/bruker - og som er tilsvarende den vaskeren jeg selv har benyttet i flere år.

    I Degritter sitter det noen sensorer og væsken passerer gjennom ulike ventiler osv.
    Produsenten anbefaler bruk av destillert vann, alternativt demineralisert vann. Dette for å hindre at det eksempelvis kan bygge seg opp mineralavleiringer osv som vil kunne resultere i drifts-/funksjonsforstyrrelser over tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn