Degritter ultralydvasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Bare for lette å se for seg hvor store "problemene" var, - hvor store var de flekkene ? Et par millimeter ? Kunne man kjenne dem med finger tuppen eller var de "kun" synlige ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Begge disse var ca 1mm hver i størrelse, men kunne ikke kjennes med fingertuppen, men de var godt synlig som 2 "prikker" ved inspeksjon av platen. Sjekket først med forstørrelsesglass og så da at de også bygde i høyden i tillegg til at de lå nede i rillene.
    Hva slags materie det egentlig var er ikke godt å si.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Om de ikke kjentes vil jeg tro de hørtes :eek:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Brukt plate som sto i "vaskekø". Ikke prøvespilt av meg før vask, men stiften ville garantert gjort et lite hopp der ja:)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Er imponert over hvor bra denne vasker. Jeg hadde egentlig sverget på å ikke kjøpe noe vasker. Men nå begynner jeg å lure på hvor mange av de gamle platene mine som egentlig gåran å reddes?
    Ble også litt fristet til å investere i mikroskop. Det er stilig dokumentasjon du lager ptb. Hvor stor forstørrelse har du på mikroskopet, for å se rillene?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Er imponert over hvor bra denne vasker. Jeg hadde egentlig sverget på å ikke kjøpe noe vasker. Men nå begynner jeg å lure på hvor mange av de gamle platene mine som egentlig gåran å reddes?
    Ble også litt fristet til å investere i mikroskop. Det er stilig dokumentasjon du lager ptb. Hvor stor forstørrelse har du på mikroskopet, for å se rillene?
    260 album, (300) plater av ca 900 er vasket og har fått rent undertøy. Bruker konsekvent det lengste programmet. Anbefales.
    Å dele lokalt på en Degritter, kan jo være en ide'.
    Kanskje kommer det noen til salgs etter å ha renset hele platesamlinga.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er imponert over hvor bra denne vasker. Jeg hadde egentlig sverget på å ikke kjøpe noe vasker. Men nå begynner jeg å lure på hvor mange av de gamle platene mine som egentlig gåran å reddes?
    Ble også litt fristet til å investere i mikroskop. Det er stilig dokumentasjon du lager ptb. Hvor stor forstørrelse har du på mikroskopet, for å se rillene?
    Mitt kan skarpstilles på ca 250x. Det finnes flere typer på markedet fra ca 400,- og oppover
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Gir denne et greit bilde av Degritter i bruk synes dere som har den ?

    Den gir jo litt lyd hører jeg så selv om den er liten, snerten og lekker ser jeg ikke helt at den får plass i samme rom som man lytter. Eller ?
    På den annen side så spiller jeg jo ikke musikk mens jeg vasker plater med Pro-Ject VCS heller....

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gir denne et greit bilde av Degritter i bruk synes dere som har den ?
    Ja, for så vidt. Litt "vimsete" amatørmessig filming, men....
    Den viser jo i utgangspunktet hvordan selve vaske- og tørkeprosessen foregår. Mht støy så vil man finne den (mer enn) sjenerende om man skal sitte i samme rom og lytte på musikk samtidig som man vasker - og det er under tørkeprosessen den støyer mest. Man kan jo kjøre ned viftehastigheten, men det resulterer i lenger tørketid, og støyfritt er det jo uansett ikke:).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Opplever noe av dere andre dette fra tid til annen?

    DSC02719.jpg


    Ved noen tilfeller opplever jeg at vann som "henger" igjen renner ned på label. Ikke så mye at det vil gjøre noen skade, men...


    Så registrerte jeg at Powerpoint har lagt ut bilde av filteret etter vask av en del plater. Dette viser tydelig 2 ting. Vaskeren fjerner møkk fra platene - og filteret fungerer:).
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Opplever noe av dere andre dette fra tid til annen?

    Vis vedlegget 557648

    Ved noen tilfeller opplever jeg at vann som "henger" igjen renner ned på label. Ikke så mye at det vil gjøre noen skade, men...
    Har ikke registrert det.
    Er det under vasking, tømming eller tørring.
    Kan det være for mye vann i tanken?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    I følge Degritter skyldes dette en software bug i aller siste versjon av softwaren.

    Du (ptb) har jo en maskin med siste software versjon, mens Sevald og YesJens har maskiner med forrige software versjon.

    Det vil komme en software fiks som retter opp denne bug'en snarlig i følge Degritter.

    Det er dessverre slik med mye software at når man fikser noen bug'er, så kan man fort komme i skade for å introdusere nye bug'er. Men totalt sett vil det forhåpentligvis gå fremover for hver software versjon som slippes. :)
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, vasker med rensemiddel og har opplevd det med 2 ulike type væskeblandinger.
    Og - det skjer i selve vaskeprosessen og årsak er at vannet ikke renner tilstrekkelig raskt av langs rillene.
    Det som er litt merkelig er at dette kun skjer i noen tilfeller, og jeg har heller ikke klart å finne noe direkte "mønster" i det.

    EDIT: Da det kun inntreffer noen ganger er det jo relevant å tilskrive det en "bug" slik GA nevner i innlegg #54:)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er visst «heldig» å ha forrige software versjon på min, og opplever ikke samme problem som, ptb. Ser egentlig liten grunn til å oppdatere software når det virker å kun være endrede menyer og større skrift (etter hva jeg har skjønt). Når det videre fortoner seg som at ny software har karakter av at man blir beta tester, nøyer jeg meg nok med gammel software enn så lenge :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Jeg er visst «heldig» å ha forrige software versjon på min, og opplever ikke samme problem som, ptb. Ser egentlig liten grunn til å oppdatere software når det virker å kun være endrede menyer og større skrift (etter hva jeg har skjønt). Når det videre fortoner seg som at ny software har karakter av at man blir beta tester, nøyer jeg meg nok med gammel software enn så lenge :)
    Hear hear :cool:
    Jeg er av samme oppfatning som Karmana.
    Jeg lar min Degritter stå med den versjon "sotfware" den har nå som jeg har lært meg programvaren som er installert.
    Større skrift og speilvending av funksjoner takker jeg høflig nei til.

    Det jeg har merket meg er at når jeg kjører 6-7 runder med "heavy" vask etter hverandre, så kommer det et skumbelegg på plata.
    Dette forsvinner imidlertid under tørkeprosessen. Deretter gir jeg maskinen et kvarters tid for å få ned temperaturen på vannbadet.
    Men avrenning over etiketten til plata har jeg ikke hatt ennå.

    Og her er bildet som viser filteret (til venstre) etter 60 vask med ca. 50/50 bruk av "heavy" og "medium". Nytt filter til høyre.
    Det ble også fjernet en substansiell lodott etter 30 vask, men nå fjernet jeg og rengjorde filteret etter 60 vask.
    Jeg satt allikevel inn et helt nytt filter for å være sikker :rolleyes:

    DSC_2076.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Hva er siste versjon av softwaren ? Jeg har 1.6.9V8, men på supportsiden deres ligger bare 1.6.8 og 1.6.7.

    Ellers fikser litt zalo og varmt vann filteret så det blir som nytt. Kan brukes flere ganger om det ikke er skadet :)


    mvh Calmati
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    1.6.9V8 er nok siste versjon da denne enda ikke er lagt ut på deres nettsider.

    Som nevnt er neste versjon av softwaren (1.6.9V9 eller 1.7.0, alt etter omfanget av endringer) like rundt hjørnet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er av samme oppfatning som Karmana.
    Jeg lar min Degritter stå med den versjon "sotfware" den har nå som jeg har lært meg programvaren som er installert.
    Gjør det, i hvert fall inntil videre. Vi har nå bra logg på "unotene" i siste SW og alt er kommunisert til produsenten:).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ellers fikser litt zalo og varmt vann filteret så det blir som nytt. Kan brukes flere ganger om det ikke er skadet :)
    Fint å ha en ordinær ultralydvasker tilgjengelig i tillegg, til slik rengjøring;)
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    1.6.9V8 er nok siste versjon da denne enda ikke er lagt ut på deres nettsider.

    Som nevnt er neste versjon av softwaren (1.6.9V9 eller 1.7.0, alt etter omfanget av endringer) like rundt hjørnet.
    Takk for svar :)

    Forøvrig en fantastisk maskin. Anbefales !
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tak PTB for fremragende info. Der er åbenbart opstået en hel klike i Norge omkring Degritter. Er endnu ikke stødt på nogen i Danmark, så fint at få være med her.
    Var selv på vej til at opgradere firmware, men efter at ha´ læst her, la´r jeg den blive, som den er. Har heller ikke oplevet vand ned over label, selvom jeg konstant kører med "water level high".
    Fik dog en Error Sensor 6 nogle gange, og det var en fejl 40. Havde ikke registreret, at noget af vandet var fordampet fra tanken, så water level high var skyld i, at der ikke var nok vand. Checkede efterfølgende (inden jeg hældte mere vand på), at hvis water level blev sat til medium eller low, forsvandt fejlen.
    Ellers kan jeg ikke sige så meget andet, end at retail Degritteren er et fremragende lille stykke værktøj, der gør præcis det den skal. Små firmware-bugs er naturligt med et spritnyt produkt. Og som Calmati siger: Største anbefaling herfra også :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Jeg er visst «heldig» å ha forrige software versjon på min, og opplever ikke samme problem som, ptb. Ser egentlig liten grunn til å oppdatere software når det virker å kun være endrede menyer og større skrift (etter hva jeg har skjønt). Når det videre fortoner seg som at ny software har karakter av at man blir beta tester, nøyer jeg meg nok med gammel software enn så lenge :)
    Hear hear :cool:
    Jeg er av samme oppfatning som Karmana.
    Jeg lar min Degritter stå med den versjon "sotfware" den har nå som jeg har lært meg programvaren som er installert.
    Større skrift og speilvending av funksjoner takker jeg høflig nei til.

    Det jeg har merket meg er at når jeg kjører 6-7 runder med "heavy" vask etter hverandre, så kommer det et skumbelegg på plata.
    Dette forsvinner imidlertid under tørkeprosessen. Deretter gir jeg maskinen et kvarters tid for å få ned temperaturen på vannbadet.
    Men avrenning over etiketten til plata har jeg ikke hatt ennå.

    Og her er bildet som viser filteret (til venstre) etter 60 vask med ca. 50/50 bruk av "heavy" og "medium". Nytt filter til høyre.
    Det ble også fjernet en substansiell lodott etter 30 vask, men nå fjernet jeg og rengjorde filteret etter 60 vask.
    Jeg satt allikevel inn et helt nytt filter for å være sikker :rolleyes:

    Vis vedlegget 557691
    Har vasket 324 album, 426 run på Heavy.
    Destillert vann med 2ml av medfølgende flaske byttes etter 30 vask og filteret rengjøres.
    Filteret bytt ved et par 398 run.

    Registrert skum 2 ganger som forsvinner under tørk. Sitter ikke å følger med så det kan hende at det har skjedd ved flere anledninger.
    Vannforbruk, naturlig nok når 25 plater blir vasket etter hverandre. Har da opplevd at platen ikke går rundt i tørkeprosessen.

    Men det viktigste MUSIKKEN.
    Registrer at det er mye mere detaljer i musikken. Justerte VTA opp i bakkant (ca. halve tykkelsen på en 1/2 til 1/4 av en CD plate).
    (Det må innrømmes at diskantene på høyttalerne er byttet til beryllium).

    Kjempefornøyd med Degritter.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg fått tilsendt ny (trolig en preliminær) software-oppdatering, som skal endre og rette opp det vi har meldt tilbake til Degritter.

    Heldigvis har en kollega en SD-kortleser liggende og den blir donert til meg i morgen:). Da slipper jeg ihvertfall å kjøpe en slik, selvom testing da først vil kunne skje i morgen kveld.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Nå har jeg fått tilsendt ny (trolig en preliminær) software-oppdatering, som skal endre og rette opp det vi har meldt tilbake til Degritter.

    Heldigvis har en kollega en SD-kortleser liggende og den blir donert til meg i morgen:). Da slipper jeg ihvertfall å kjøpe en slik, selvom testing da først vil kunne skje i morgen kveld.
    Ser fram til rapport. :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har en USC vasker som kan vaske 8-10 LP om gangen.
    Det er virkelig mye skit som vaskes ut av rillene.
    Ingen tvil om at ultralyd og vann (for det meste) gjør den beste jobben.
    DSC_0816.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da er ny software (2.1.7v8 ) lest inn, og ja - det har skjedd endringer:).

    Med forbehold om at jeg foreløpig kun har kjørt én plate på hver av programmene (Q,M og H) erfarer jeg nå at en rekke ulike issues ved forrige software er borte.
    Nå oppfører den seg stabilt og konsekvent under hele prosessen.

    De har ikke endret på displayinformasjon og betjeningsfunksjonen, men det er av mindre betydning.

    Det som er endret er at platen under vaskeprosessen (hvor platen nå roterer motsatt vei?!? - uten at det har betydning) nå roterer og "vagger" i roligere bevegelser enn tidligere. Opplever ikke nå noen risk for at væske renner over label.
    Heavy-programmet har endret vasketid fra 8 til 6 minutter.
    Tørkeprosessen foregår nå ved at platen roterer saktere rundt i én jevn bevegelse, hvilket resulterer i raskere og bedre tørking. Tørketiden kan man nå redusere med 15-30 sekunder.

    Samtidig nevner de at man kan/bør endre væskenivået til Low dersom platen ikke har veldig kort run-out. Dette er også min erfaring.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg skal våge meg på en oppdatering. Må bare finne et SD kort. Hvorfor ikke bruke usb er litt rart, uten at det betyr så mye.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da er ny software (2.1.7v8 ) lest inn, og ja - det har skjedd endringer:).

    Med forbehold om at jeg foreløpig kun har kjørt én plate på hver av programmene (Q,M og H) erfarer jeg nå at en rekke ulike issues ved forrige software er borte.
    Nå oppfører den seg stabilt og konsekvent under hele prosessen.

    De har ikke endret på displayinformasjon og betjeningsfunksjonen, men det er av mindre betydning.

    Det som er endret er at platen under vaskeprosessen (hvor platen nå roterer motsatt vei?!? - uten at det har betydning) nå roterer og "vagger" i roligere bevegelser enn tidligere. Opplever ikke nå noen risk for at væske renner over label.
    Heavy-programmet har endret vasketid fra 8 til 6 minutter.
    Tørkeprosessen foregår nå ved at platen roterer saktere rundt i én jevn bevegelse, hvilket resulterer i raskere og bedre tørking. Tørketiden kan man nå redusere med 15-30 sekunder.

    Samtidig nevner de at man kan/bør endre væskenivået til Low dersom platen ikke har veldig kort run-out. Dette er også min erfaring.
    1000 tak for info, ptb.
    Så skal jeg bare, som Sevald, ud og finde et SD-kort -)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har brukte både Degritter og Audiodesk?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noe jeg bør være obs på før jeg begynner å bruke den?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei, egentlig ikke. Bruksanvisningen er lettforståelig, men jeg vet jo ikke om du (som meg) har "gammel" bruksanvisning og ny software. Da er det enkelte funksjoner som stilles inn/betjenes litt annerledes enn i bruksanvisningen.
    Etter du har fylt væske i beholderen så kan det være lurt å kjøre Degas-prosessen før du starter å vaske (kun behov første gang du bruker væskeblandingen).

    Start med tørketid på 3 minutter og viftehastighet på litt over have styrke. Det er kun tørketiden som kan justeres. Vasketiden er fast, og der kan du kun velge Quick, Medium eller Heavy.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bare en fast vasketid? Det var da et merkelig valg av produsenten?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, ikke en. Det er 3 ulike lengder på vasketiden - Quick, Medium og Heavy, men tørketiden kan man justere fra 15 sek og oppover. Den tørketid man velger å sette gjelder da for de 3 programmene, til man evt velger å endre den.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nei, ikke en. Det er 3 ulike lengder på vasketiden - Quick, Medium og Heavy, men tørketiden kan man justere fra 15 sek og oppover.
    Misforstod ditt forrige innlegg, 3 burde holde. Pleier å kjøre kortest mulig vask på nye plater, mens noen av de brukt kjøpte jeg har trenger lang vask så flere vasketide er nesten nødvendig.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takker igen for tips, ptb :)
    Fik installeret 2.1.7. og det virker forbløffende godt.
    Den nye rotationsændring fik forkortet min tørketid med 3 minutter i forhold til den gamle firmware.
    Helt super!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Hvor kjøper folk destillert vann til Degritter? Var på apoteket idag og kjøpte sterilt vann, men etter å ha lest meg opp så ser jeg at dette er feil. Er på jakt etter destillert så alle tips blir tatt imot med stor takk.
     

    Wolfen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    39
    Hvor kjøper folk destillert vann til Degritter? Var på apoteket idag og kjøpte sterilt vann, men etter å ha lest meg opp så ser jeg at dette er feil. Er på jakt etter destillert så alle tips blir tatt imot med stor takk.
    Biltema har 1liters og 4liters...
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Hvor kjøper folk destillert vann til Degritter? Var på apoteket idag og kjøpte sterilt vann, men etter å ha lest meg opp så ser jeg at dette er feil. Er på jakt etter destillert så alle tips blir tatt imot med stor takk.
    Biltema har 1liters og 4liters...
    www.techbay.no har i alle fall garantert destillert vann. Har kjøpt ca 50l vann derfra. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn