T
timc
Gjest
Subjektivistene vil jo ikke høre på forklaringene fra teoretikerene. Det eneste som blir sagt er "det kan ikke måles". Ikke akkurat ett godt utgangspunkt.FatmanFlump skrev:Poenget mitt med mitt poeng 1 var ikke at den som hører forskjell har problemer med å uttrykke seg, heller at "teoretikerne" sliter med å gjøre rede for hvorfor det er forskjeller.timc skrev:1: Her bommer du synes jeg. Dersom ikke personen evner å beskrive sin opplevelse, er den rimelig verdiløs for andre. Om en reell endring finner sted eller ikke, betyr ikke noe. Hva er hensikten med en reiseskildring, dersom man ikke klarer å skildre reisen?FatmanFlump skrev:1: At mange dyktige mennesker sliter med å forklare de lydmessige forandringene knyttet til kabelskifte, rørskifte, ulike kondensatorer, o.l. betyr ikke at disse forandringene ikke finner sted, eller er uten verdi.
2: Jeg vil påstå denne tråden og en rekke andre tråder i samme retning har utspilt sin rolle,
2: Så lenge det bare delvis finnes felles grunnlag for hvordan ting skal/kan beskrives, er tråden høyst relevant.
Poenget mitt med poeng 2 blir godt illustrert av ditt poeng 1. Problemet er ikke hovedsaklig begrepsforvirring som sådan, men hvilken debatt man har. Her sauses alt ned til en "god lyd"-debatt som ingen ende vil ta, mens det man egentlig burde ha er et klart skille mellom:
1. Teoretikere og "dem som hører forskjell".
2. "Perfect Sound Forever" og Euphoni standpunktet.
3. "Virkelighetsnært" kontra "Nærmest mulig opptaket/Perfect Sound Forever"
4. "Virkelighetsnært" kontra "Hard Core subjektivister"
osv.
Dersom man sauser dem sammen må man likevel vær klar på disse standpunktene slik at man unngår disse syrlige spydige angrepene som sannsynligvis springer ut av frustrasjon som følge av at man snakker forbi hverandre.
De som sier dette, viser vanligvis, gjennom tid, at de ikke har ett fnugg av innsikt i hva som kan måles eller ikke.
Jeg mener at det er begrepsforvirring på høyt plan som skaper problemene. Så lenge 3 personer har tre ulike meninger om hva f.eks dynamikk er, uten at noen av dem egentlig har rett, hva gjør man da?
Eksempel: Tre personer hører samme høyttaler. De tenker så her, i rekkefølge: "skikkelig crisp diskant" - "Klar heving av frekvensresponsen i diskanten" - "Her var det det mye etterlagret energi ute å går (vannfall)". To av personene oppfatter noe negativt. Den ene noe positivt. De hører det samme, men danner seg meget ulike tanker om hva som høres, og hvorfor. Den som her tenker positivt, har ett forklaringsproblem. Hva er crisp diskant? Det blir en meget personlig formulering. De to negative har også ett problem. Beskrivelsene de kommer med er bygget på anntagelser. Kanskje bassert på tidligere erfaringer. Forskjellen er at det er lett å etterteste disse to teoriene. Kanskje har begge rett. Kanskje ingen av dem har rett. Forskjellen ligger i at det blir brukt konkrete, utvetydige begreper som er lette å etterprøve.
Det siste sjønte jeg ikke. Sier du at teoretikere ikke hører forskjell? Selv er jeg teoretiker OG kabeltilhenger (go figure). Jeg opplever til dels store forskjeller. Det jeg IKKE gjør, er å prøve å konstruere en halvfornuftig forklaring på hvorfor. Annet en det normale med skjerming, areal og mekanis stabilitet. Jeg er inneforstått med at det kanskje er en ren placebo. Likevel driter jeg i det, siden det for meg, kun er min egen opplevelse som står i fokus. Jeg kan også fortelle andre hvilke opplevelse jeg har med kabel X, men jeg forventer ikke å bli tatt så veldig høytidlig. Det er hva det er.