De er jommen heldige...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.777
Torget vurderinger
1
frans skrev:
...
Og er målinger mer sanne enn kvalitative beskrivelser?
...
... det begynner å bli eksistensielt dette her ... Hva er sannhet? Sannhet for hvem? Er min sannehet gyldig for deg?

...
Hvordan ser måledatene til en "luftig" diskant?
Man opplever jo en luftig diskant.
...
Opplevelsen av luftig diskant kan skyldes mange momenter, f.eks. lav forvregning, lite/ingen resonans, spredning i samvirke med akustikken, integrasjon vs mellomtone, «moderat» nivå i mellomtonen og et lite ekstra lag med englestøv i diskanten.

...
Eller skal vi stole mer på kvalitative beskrivelser enn på målinger? Eller kan hende målinger bare må betraktes som et begrepsrepertoar akkurat som "luftig diskant, "tørr mellomtone", "tung og heftig bass" osv.
...
Hvorfor skal vi «stole» på noe somhelst? Hva med mostridende meninger om det samme? Luftig diskan for den ene, unaturlig betoning av overtoner for den andre. Tørr mellomtone for deg, anemisk og livløst for meg. Tung hefitg bass vs sirumpa og treigt bulder. Etc.

Oppfatninger er så mangt, utfordringen er kanskje å evt finne en fellesnevner som evt skyldes variasjon i reproduksjonen av hermetikken.

mvh
KJ

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
KJ skrev:
Oppfatninger er så mangt, utfordringen er kanskje å evt finne en fellesnevner som evt skyldes variasjon i reproduksjonen av hermetikken.

mvh
KJ
Nå er du inne på noe vesentlig med "fellesnevner" eller "felles referanse". Uten å klargjøre dette, så fremstår mange utsagn som "påstander", "subjektive meninger", "målemafia (uten hørsel)" osv.

Når det kommer til "sannhet", så er i større grad blitt en tilhenger av erfaringsrealisme .

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
HCS skrev:
Karma skrev:
Snickers-is skrev:
Jeg har alltid lurt på hvorfra det kommer dette behovet for å degradere teori til et biprodukt av underordnet interesse. Noen som kan forklare dette?
Dette behovet er nok grunnlagt på ønsket om at alle skal ha like stor betydning og prestisje, uavhengig av personlig ståsted.
Har du degradert det området du innser du ikke mestrer, kan du jo trygt tale Roma midt i mot. ;)

Har vi ikke alle like stor betydning her inne Karma ? Hmm, må ha misforstått noe underveis her... Hvis det er så at det er mengden teoretisk såvel som praktisk erfaring som må til så er det vel flere som ikke har noen stor betydning da ? 8).. Eller hva mener du Karma ?
Jeg mener at vi alle bør kunne innse at det finnes mange som både kan og vet mer enn oss selv. Når vi innser det, bør vi også kunne respektere det. Alt for mange gir seg selv større tyngde og betydning enn de egentlig fortjener. Det er selvgodheten som fører til de fleste krangler.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
tkr skrev:
Karma skrev:
Dette behovet er nok grunnlagt på ønsket om at alle skal ha like stor betydning og prestisje, uavhengig av personlig ståsted.
Har du degradert det området du innser du ikke mestrer, kan du jo trygt tale Roma midt i mot. ;)
Interessant innlegg.

Slik jeg leser det, må det bety at man i grunnen ikke har noe rett til å være uenig når fagtyngden kommer skridende ned fra Olympen, hhv. ut av grottene i Delphi og utbasunerer den eneste sannheten.... Et slags "vi kontra bermen" scenario. :D

Det er litt festlig å se at du tydeligvis regner deg selv til "vi-fraksjonen". På grunnlag av hva, Karma?

Eller skal vi se på deg om et mikrofonstativ for andres meninger?

mvh
Å opphøye seg selv til noe det ikke er grunnlag for, er egentlig ganske dumt.

Hvor ser du forresten at jeg regner meg til "vi-fraksjonen"? Jeg har aldri hatt problemer med å være åpen rundt mine begrensninger, og har heller ikke for vane å bestride andres kunnskap. Men å¨bestride påstander uten substans, er noe helt annet.
Ellers er du her like "sympatisk" som du pleier å være. Et slikt nivå fortjener egentlig ikke respons. :p

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.344
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hvem bestemmer om andres mening har substans da? du? TKR? LMC?da er vi like langt!
mvh
Leif

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
LMC skrev:
hvem bestemmer om andres mening har substans da? du? TKR? LMC?da er vi like langt!
mvh
Leif
Tror ikke dette er så vanskelig jeg. En som har studert noe du selv ikke har, har normalt mer substans innenfor det aktuelle emne enn deg. Eller mener du virkelig at alle mennesker er likeverdige innenfor et hvert emne, uavhengig av skole/erfaring?

T

timc

Gjest
ayaboh skrev:
Placebo er en "der-og-da" ting. Den holder seg ikke over tid. Og hvis den gjør det er det ingen ting som er bedre enn det!
Virkelig? Jeg trodde en "der-og-da" opplevelser ville kunne gli over i en "bli vant med" situasjon.

Kan du utdype litt?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.344
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
så en som har studert noe, har altså automatisk mere substans i sine meninger enn en med et ustrakt erfaringsgrunnlag?
(selvsagt mener jeg ikke at alle har lik kunnskap om alt..tåpelig utsagn/spørsmål)
mvh
Leif

T

timc

Gjest
LMC skrev:
så en som har studert noe, har altså automatisk mere substans i sine meninger enn en med et ustrakt erfaringsgrunnlag?
(selvsagt mener jeg ikke at alle har lik kunnskap om alt..tåpelig utsagn/spørsmål)
mvh
Leif
Erfaringsgrunnlag er ett veldig flyktig begrep. Betyr det at man har prøvd mye hjemme? Hørt mye på messer? Bygd mye DIY, eller bare har holdt på med hobbyen lenge?

Finnes jo folk som har tuslet med CV og NAD i en årrekke. Samme hvor lenge denne personen har holdt på med nevnte merker, vil jeg annta at du aldri engang hadde brydd deg med å spørre han til råds om basselementer til Avantgardene dine. Han vil mest sannsynlig hevde at XLS serien til CV er overlegent. Kanskje er det sant i forhold til hans referanser, men det hjelper ikke deg særlig mye.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.344
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
erfaringsgrunnlaget må jo være koblet til/ha relevans ifht hva du skal evaluere
men jeg hadde ikke spurt en ren teoretiker heller
prøvde også å undersøke alternative løsninger som feks dipolbass,men det falt ikke i smak,samt at det har en åpenbar begrensing ifht følsomhet og horn, som jeg ikke var villig til å kompromisse på
mvh
Leif

T

timc

Gjest
LMC skrev:
erfaringsgrunnlaget må jo være koblet til/ha relevans ifht hva du skal evaluere
Akkurat, men på et forum kan denne "evalueringen" av meddebatanter være vanskelig.

V

vredensgnag

Gjest
Ved opptrening av gullører er en vesentlig del av innsatsen konsentrert omkring terminologien - hva man bruker av betegnelser for å beskrive det man mener å oppleve.
Dette er leddet over preferansene som KJ er innom, der en persons tunge og heftige bass kan være buldring for en annen (og omvendt.)
Når gull-lytterne har terminologien inne, og bruker denne presist, da blir tilbakemeldingene deres verdifulle - de trenes først opp dersom de har demonstrert at de har god lydforståelse, som i slike sammenhenger beskrives som evnen til å beskrive samme påvirkning på tilsvarende vis, selv om det er gått lang tid mellom disse. (Du får ulike signalbaner avspilt, og må kommentere disse - så kan det gå lang tid, og du får noen av de samme signalbanene igjen, gjerne i en annen rekkefølge, og her er poenget at du likevel beskriver dem omtrent slik du gjorde første gang.)

Har man demonstrert god lydforståelse, så nedlegges det arbeid i å gjøre den presis. Slike personer kalles gullører fordi de er gull verdt for utviklere av utstyret vi kjøper - de blir en menneskelig referanse i tillegg til tekniske målinger.
Som Sean Olive i HK har demonstrert, så kan det være at audiofile og hifi-selgere overvurderer sine evner i så måte, sammenlignet med trente lyttere. Det har det vært linket til tidligere her inne.

Men enda verre er det når vi ikke kan være enige om helt grunnleggende ting. Dynamikktråden ble etterhvert helt vill, da det ble opplagt at folk hadde hver sin personlige forståelse av hva dynamikk er, innen musikkgjengivelse. Og når de ble konfrontert med den etablerte forståelsen, ble svaret "Vel, da må vi ta høyde for hvordan begrepet kan brukes på ulike måter i hifi-sammenheng."

I slike tilfeller er det faktisk veldig lett å konstatere: Inn i helvete heller - dynamikk er et etablert begrep innen musikk-komposisjon, spilling, opptak og reproduksjon. Og det er akkurat slik begrepet skal brukes, også av audiofile - hvis ikke blir det bare tull, alt sammen. Så det er et mulig svar på "hvem er det som bestemmer hvordan begrepene skal brukes, da?"

Det gjør forhistorien innen enhver disiplin, samt praksis. Og kjenner man ikke disse, så blir det egentlig bare svada av eventuelle forsøk på diskusjoner.
Så må man gjerne argumentere med at Audiofili har sin helt egne forhistorie, og sin helt spesielle praksis, og det er denne som gjelder. Men det blir det jammen rare resultater av - husker jeg var innom en kabelprodusents egne sider og kikket på hvor de hadde listet opp ulike profesjonelle anmelderes inntrykk av samme kabel. Disse spriket i absolutt alle retninger, i fire dimensjoner, inkl. tid.
Mener man at det er bra for hobbyen at det er slik, så la gå.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.344
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
bra innlegg
ellers må tillegges:
både anmeldere og vanlige audiofile har nesten alltid;bevisst eller ubevisst, en agenda
sånn er det bare i de aller fleste tilfeller
mvh
Leif

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Å opphøye seg selv til noe det ikke er grunnlag for, er egentlig ganske dumt.

Hvor ser du forresten at jeg regner meg til "vi-fraksjonen"?
Spørsmålet er vel hvor lenge en typisk "high-end" produsent fortsatt kan leve på det proporsjonale forholdet mellom en typisk audiofils størrelse på lommebok og graden av naivitet og tro på myter.

(Mbare)He, flertallet av klientene mine (jeg jobber som psykolog) har diagnoser om personlighetsforstyrrelse og/eller schizofreni, så det finnes da noen av oss som jobber med mennesker med den typen diagnoser.

(Karma)Så du jobber m.a.o. stort sett med audiofile? Gliser

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.677
Torget vurderinger
24
Audiofile er schizofrene. Så hold opp med å følge etter oss før vi blir paranoide også.

"schizofreni, en alvorlig psykisk lidelse (psykose) over minst seks måneder kjennetegnet ved forandringer i tenkning (assosiasjonsforstyrrelser), sansning (persepsjon), regulering av affekter (affektavflatning), tilbaketrekning fra kontakt (autisme) og uttalt handlingsambivalens samtidig som den intellektuelle kapasitet for øvrig kan være bevart og personen er ved klar bevissthet." (Store Norske)

Noen som kjenner seg igjen?? Ihvertfall jeg.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@ Karma. Et par til, alle sakset fra de siste månedene:

Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten.
Legg merke til at det som trigger høyest grad av aggresjon og faenskap, er fokus på det som truer mytene. Nesten alle tråder der man forsøker å vinkle lydproblemtikken i forhold til kjent vitenskap, møtes med voldsom aggresjon og frustrasjon.

Er fakta og sannhet den største trussel mot tradisjonell audiofili? Man kan lett få det inntrykket på dette forum generelt, og denne tråden spesielt. Mange lever i en slags "virtual reality", og legger stor vekt på å få forbli nettopp der. Miljøet preges i stor grad av hva man personlig ØNSKER skulle vært fakta og sant. Jeg er overbevist om at mange personer på dette forum, argumenterer mot bedre viten..
Man koser seg seg med sine seremonier og sitt "dilldall", og trives svært godt med alt man mener å høre forskjell på. Dette er en så viktig del av hobbyen, at man velger å gjøre som strutsen med alt som kan true dette bildet.
Trenger du flere eksempler på vi vs.bermen er det bare å si ifra.

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.677
Torget vurderinger
24
LMC skrev:
ikke glem kunnskapløse
Snakk for deg selv. Om du har hatt et par dårlige Legokloss-år i barndommen og så overført dette (i erfaringens navn) til å stikke pølsene dine oppi elektronikk du burde latt være å klå på så betyr ikke det at andre audiofile er kunnskapsløse! :-* :-* :-* Tvert imot; de fleste virkelig audiofile jeg kjenner er MEGET kunnskapsrike, og det på relativt mange forskjellige plan også. Det må man være for å kunne forstå kompleksiteten i denne mangslungne hobbyen, spesielt dersom man har et snev av DIY'er i seg. Og det må/bør man ha for å kunne nærme seg målet. Har ingen tro på at en lang remse kreditkort og en gaffeltruck kan kjøpe godlyden.

Merk at jeg la vekt på "virkelig audiofile" - de store gutta, de som har gått på GULLØRESKOLEN (c) Sluket. Wannabees kan nok fremstå annerledes, ser den.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
frans skrev:
Apropos svindel:
Jeg er sikkert den eneste her på sentralen som synes at Eichmann bulletplug er ren svindel. Det er bare to stykker plastbiter som kanskje koster 10 øre å produsere men som selges til 400-500 kr paret :eek:. Har aldri blitt så provosert i mitt hifi-liv etter å kjøpt bullet plug.
- Det var nok litt off topic dette ;)
Nå ligger ett sett med silver bullet (4 plugger) på 500,- ;)
Kostbart ja.... Men de fungerer nå så... :D
Heller disse enn å kjøpe noen gullpletterte tinnplugger fra Biltema til 200 som har hatt rykte på seg å ødelegge terminaler ;)

On-topic: Når man snakker om kunnskapsvegring hos audiofile, så har det vel mere generelt sett med å bruke ørene (og sunt vett).
Lurer på om det er ofte at noen av målerne som forkaster produkter som låter veldig bra i anlegget rett og slett fordi det måler feil?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.344
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
får konkludere som kirken har gjort i alle år:
kunnskap er makt,hold den for deg sjæl! ;D
deilig å stikke pølsene i elektronikk bygget av en selv, da virker det !
det finnes flere gulløre-skoler; noen har tom engler på foreleserlisten
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.677
Torget vurderinger
24
ansepe74 skrev:
On-topic: Når man snakker om kunnskapsvegring hos audiofile, så har det vel mere generelt sett med å bruke ørene (og sunt vett).
Lurer på om det er ofte at noen av målerne som forkaster produkter som låter veldig bra i anlegget rett og slett fordi det måler feil?
Jeg vet at dette har skjedd, har sett det ved selvsyn (skal ikke nevne navn). En tanke som er minst like ille er om noen sitter og hører på dårlig lyd men "nekter" å innse det eller gjøre endringer fordi det MÅLER jo så formidabelt bra...

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.344
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det skjer i alle fall
det har jeg selv erfart hos noen!
"dette måler flatt fra 5-20k,låter det ikke bra?" nei sa jeg , det låter piss!
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.344
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ja ikke sant! kanskje du vil ha besøk du og?
men:
det var noen jeg kjenner som verdsetter mine meninger og er forberedt på det subtile touchet i uttalelsesformen min
vedkommende var iog for seg enig etter nærmere ettertanke og fikk vel egentlig bare bekreftet en gryende følelse
mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.677
Torget vurderinger
24
Jeg må tilstå, har nok sagt mye verre ting også, jeg.. Hmm... Ikke bra.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.344
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
nå har du jo en gylden sjanse den 14:e ! ;D
bare ikke spy på Bidjar´en min! 8)
mvh
Leif

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sikkert ikke så farlig. Mye rart som blir sagt kompiser imellom. Skriftlige fora er dårlig på å formidle tonefall og ...eh, tone.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.677
Torget vurderinger
24
LMC skrev:
nå har du jo en gylden sjanse den 14:e ! ;D
bare ikke spy på Bidjar´en min! 8)
mvh
Leif
Ville ikke drømme om å nedlate meg til å besudle mine edle kroppsvæsker med en slik grovstrikket Bidjar bonderye, nei! Rull ut silkeproduksjonen fra Nain og Ghom så kan vi vurdere det ;D ;D Lover å være snill og sitte helt stille! Det kommer tross alt andre og da er det ikke pent å spørre om du har hatt øra oppe i r!!@%!!hølet når du satte sammen anlegget!

EDIT: Iskald glass-Cola har gjerne en drastisk lydforbedrende egenskap! Sistemann var nede i 6 flasker - vet ikke om DET lønte seg..

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.344
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
glass-Cola, burde ikke du gå på vann? og helst ikke brød heller ;D
mvh
Leif

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
tkr skrev:
Trenger du flere eksempler på vi vs.bermen er det bare å si ifra.

mvh
La det være klart: Jeg står for alle dine sitater! Ditt forsøk på å få meg til å fremstå som en drittsekk, faller tilbake på ditt eget speilbilde.
Hadde det ikke vært bedre om du dvelte litt mer ved innholdet i det jeg har skrevet?
La det også være klart: Jeg anser ikke meg selv som en del av de jeg beundrer mest på denne sentralen. Dette fordi jeg selv har svært begrenset teoretisk kunnskap og også begrenset praktisk erfaring. Det er andre personer enn meg selv som jeg mener fortjener honnør på dette forum. Til din store frustrasjon(?), tillater jeg meg også å dra frem det negative, som alle med åpne øyne kan observere som faktiske fenomen i dette miljøet.

Du må gjerne sitere meg mer, men det er kanskje ikke så populært å dra tråden mer OT?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
timc skrev:
ayaboh skrev:
Placebo er en "der-og-da" ting. Den holder seg ikke over tid. Og hvis den gjør det er det ingen ting som er bedre enn det!
Virkelig? Jeg trodde en "der-og-da" opplevelser ville kunne gli over i en "bli vant med" situasjon.

Kan du utdype litt?
Det var en "bli vant med" situasjon jeg mente, og hvis det er resultatet kan det være greit nok. Det er ikke det samme som at resultatet er riktig, hvis du forstår meg.

Det kan jo også gå andre veien, altså det du i første omgang oppfattet som bedre viser seg over tid å være feil eller dårligere. Det eneste du trengte var litt tid.

T

timc

Gjest
ayaboh skrev:
timc skrev:
ayaboh skrev:

Kan du utdype litt?
Det var en "bli vant med" situasjon jeg mente, og hvis det er resultatet kan det være greit nok. Det er ikke det samme som at resultatet er riktig, hvis du forstår meg.

Det kan jo også gå andre veien, altså det du i første omgang oppfattet som bedre viser seg over tid å være feil eller dårligere. Det eneste du trengte var litt tid.
Da er vi enige ja.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
ansepe74 skrev:
Tror du ikke både de med spesiell kunnskap, og de uten, er alle like glade i å bruke ørene? Hva skal en ellers med sin musikksamling?
Måling er vel ikke stort annet enn systematisering av prosess og leting etter den gode lyd?
Kunnskap er i denne sammenheng fordelaktig, da man da lettere kan forstå hvorfor man hører det man hører, og slik sett lettere kan finne ut botemiddel for feil.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
pengesluk skrev:
ansepe74 skrev:
Jeg vet at dette har skjedd, har sett det ved selvsyn (skal ikke nevne navn). En tanke som er minst like ille er om noen sitter og hører på dårlig lyd men "nekter" å innse det eller gjøre endringer fordi det MÅLER jo så formidabelt bra...
Egentlig et godt poeng.
Skal måling være matnyttig, bør man først finne ut om det valgte måleparameter samsvarer med personlig preferanse. ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.189
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Snickers-is skrev:
Jeg har alltid lurt på hvorfra det kommer dette behovet for å degradere teori til et biprodukt av underordnet interesse. Noen som kan forklare dette?
Hvorfor skal de ikke ha det?

En av suksesskriteriene for at gruppearbeid skal bli vellykket er at alle blir hørt, sånn burde det være på forumet også.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Anonym skrev:
Karma skrev:
Snickers-is skrev:
Hvorfor skal de ikke ha det?

En av suksesskriteriene for at gruppearbeid skal bli vellykket er at alle blir hørt, sånn burde det være på forumet også.
Som mennesker har vi alle like mye verdi, prestisje og betydning. Men i en diskusjon som kommer inn på et fag eller problemområde, kan vi vel neppe være likeverdige uavhengig av personlig ståsted? Det avhenger da på hva du har lært og erfart. Da nytter det f.eks. ikke bare å spille på prestisje som følge av å eie det dyreste anlegg. Vi ser mange som foraktelig forkaster den teori som de så tydelig ikke kan noe om selv. Dette for å fremstå som likeverdig i en debatt. Har du ikke sett slike eksempler i utallige tråder her inne?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.633
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Det har vært tråder her inne hvor enkelte har hevdet sine subjektive opplevelser å ikke blitt trodd. Må en ha NTNU eller MIT sine forskningsmiljøer i bakhånd for å hevde sin mening ?
Joda, det hender at man ikke blir trodd. Vanligvis handler det om at du (eller jeg) blir trodd på det subjektive lytteinntrykket, men at forklaringen du (eller jeg) legger frem betviles på det sterkeste. Tross alt, hvis noen sier at han/hun hørte slik-og-sånn, er det sannsynligvis riktig, og i alle fall umulig å motbevise. Hvis vedkommende deretter forklarer dette med bisarre kvantefysiske effekter som er nye og helt ukjente for vitenskapen, samtidig som vedkommende på det mest bestemte benekter velkjente psykoakustiske forhold, så blir det kanskje litt mer motbakke. Husk at det alltid finnes flere mulige forklaringer på enhver observasjon. Eller, enda verre, hvis noen erklærer ting som komplett umulige under påberopelse av fysiske lover som vedkommende kanskje ikke helt har forstått eller anvender innen feil område. Husk at enhver matematisk modell er en forenklet abstraksjon, og det kan være nyttig å gjøre noen overslagsberegninger på hvor godt den passer.

Jeg har selv diverse tweaks i anlegget som forskjellige personer har tvilt sterkt på at kan funke, f eks vibrasjonskontroll, men som jeg mener har ganske stor betydning for enkelte komponenter. Jeg mener å høre en kvalitetsforskjell mellom digital avspilling fra harddisk og avspilling fra tradisjonell CD-transport, noe som også har blitt betvilt side opp og side ned. Dessuten hører jeg en tydelig forbedring ved å bruke strømfiltre, noe enkelte andre mener er selve døden for dynamikken. Derimot mener jeg å ikke høre noen meningsfylt forskjell mellom alle de ulike signal- og høyttalerkablene jeg har prøvd, og synes klasse D-forsterkere og digital korreksjon låter helt utmerket. Andre kan være uenige i det også, og er da heller ikke spesielt redde for å si det. Sånn er det bare. Ingen ting å irritere seg over.

Min personlige tilnærming til hobbyen er tildels basert på nysgjerrighet. Hmmm, mon tro hvorfor det der gjorde/ikke gjorde en forskjell? Hvis jeg finner en noenlunde plausibel forklaring og opplever en kvalitetsforbedring, er det godt nok bevis for meg. Det er da ikke doktorgradsarbeider og vitenskapelige publikasjoner vi holder på med, heller. Jeg gidder sjelden å dra frem måleutstyr i lytterommet, og det har blitt enda sjeldnere etterhvert som ting har kommet sånn noenlunde på stell.

Derimot mener jeg at jeg har blitt rimelig god til å se sammenheng mellom ulike målinger og hvordan det sannsynligvis vil låte i mitt rom etter hvert som jeg har lest meg litt opp på de forskjellige emnene. Det gjør at komponentbytter blir forholdsvis veloverveide, og jeg slipper en del prøving og feiling etter hagleskuddsprinsippet. Noen ganger blir det likevel feil, og det har vært eksempler på dyre komponenter som åkte ut igjen etter bare et par måneder. Et par prosjekter i pipeline nå er DIY-høyttalere konstruert fra scratch for å passe i dette rommet, pluss ørten kanaler DIY-forsterkeri til å drive dem. Da er det en del interessante regnestykker og målinger som skal gjøres før jeg setter sag i plate, for det er vel ingen vits i å bygge noe selv hvis det ikke blir bedre enn sånt som man kan kjøpe i butikken? ;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
tkr skrev:
Karma skrev:
Interessant innlegg.

Slik jeg leser det, må det bety at man i grunnen ikke har noe rett til å være uenig når fagtyngden kommer skridende ned fra Olympen, hhv. ut av grottene i Delphi og utbasunerer den eneste sannheten.... Et slags "vi kontra bermen" scenario. :D

Det er litt festlig å se at du tydeligvis regner deg selv til "vi-fraksjonen". På grunnlag av hva, Karma?

Eller skal vi se på deg om et mikrofonstativ for andres meninger?
mvh

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Sånn for ordens skyld: Det er vel ikkke ikke timc du siterer her, men derimot hcs?

(red. Litt for mange k-er... :D)

Topp Bunn