- Ble medlem
- 28.05.2009
- Antall liker
- 160
Mulig vi snakker forbi hverandre nå.timc skrev:Nei jeg blander ikke nå tror jeg. Eksempelet mitt har jo med gehør å gjøre, men også det å være trent til å høre forskjeller.Karma skrev:Blander du ikke hørsel med gehør til en viss grad her nå?timc skrev:Dette blir feil Karma. Resultatet av en hørselstest sier ikke noe om evnen til å høre forskjell, og nyanser.Karma skrev:Det er heller ikke en sannsynlig forklaring, dersom begge har like god hørsel i en hørselstest.ayaboh skrev:Jeg kunne til og med være så ufin at jeg hevdet at du ikke hadde evnen til å høre slike forskjeller, men det er neppe godt diplomati det heller.
Hørte på noe livemusikk i går kveld. Blåsere og perkusjon. Synes det svingte skikkelig. En av kollagene bare krympet seg, og irriterte seg over at klarinetten ikke var helt stemt. Selv om jeg ble gjort oppmerksom på det, hadde jeg ikke sjangs til å høre det.
Her må det altså skilles mellom god hørsel, og trent lytter.
Vi må jo skille mellom det å høre noe, og det å kunne tolke det vi hører.
Er ellers ikke uenig i at det å lytte riktig, krever trening.
Hørselstesten definere ikke hva vi er i stand til å skille. Den sier bare hvor høyt nivået må være ved en gitt frekvens, før vi hører noe i det hele. En tonedøv kan ha super hørsel.
Om gehør og det å kunne skille detaljer blir det samme er jeg usikker på. Jeg ser på meg selv som brukbart flink til å skille detaljer, men jeg har ikke særlig godt gehør. Med gehør, mener jeg nå evnen til å stemme ett instrument på øret, og det å klare å improvisere "on the fly". Jeg klare ikke å forutse i realtime hva som kan passe inn etter det jeg spiller akkurat nå.
Det blir fort feil, dersom vi har ulike utgangspunkt for argumentene.
Å høre forskjeller beror på en kombinasjon av både ren hørselsevne, samt evnen til å tolke det vi hører. M.a.o. er vel flere evner inne i bildet.
Dermed blir det hele ofte ganske komplisert: Det er en kjent sak at hørselen svekkes med alder. Spesielt for de høyeste frekvenser. Samtidig er det like klart at med alderen får vi mer erfaring og kunnskap til å vurdere og tolke det vi fortsatt hører..