pengesluk skrev:
-Og ERFARING kan være f.eks. ett år med feil attityd kombinert med mer eller mindre håpløse innkjøp, som så repeteres i en så der 15-20 år ca. ...
En formulering jeg liker er " Det er stor forskjell på 10 års erfaring og 1 års erfaring 10 ganger".
Uavhengig av fag/trema, eller ståsted i denne debatten (Objektivister/subjektivister) så lærer man faktisk ikke en dritt, hvis man ikke er villig til å utfordre seg selv og oppriktig gi andre synspunkter en sjanse.
Skal ikke si at den ene gruppen er så mye bedre enn den andre, men tror nok både roten til mye av kranglingen og ikke minst det beste grunnlaget for å få bedre lyd ligger nettopp i det at mange av oss er veldig forutinntatt og lite villige til å gi andre meninger/prinsipper en sjanse.
Jeg kan godt bruke meg selv som eksempel...typisk når man lytter på et nytt anlegg så spiller man et knippe låter som spiller jævlig bra hjemme hos meg, også hører jeg om "testoppsettet" lever opp til forventningene på 2-3-4 nøkkelegenskaper, også faller dommen. Men jeg oppleverer gang på gang at når jeg lytter på andre sine oppsett, så vokser og vokser de jo lengre jeg hører på de - holografien blir bedre, presisjonen kommer, og man blir dratt lengre og lengre inn i musikken - og til slutt når eieren setter på sin musikk som spiller bra på hans anlegg - så spiller det alltid mye bedre enn det førsteinntrykket....
mon tro hvor bra jeg hadde syntes at det hadde spilt hvis jeg hadde fått en uke foran det anlegget....?
Et annet eksempel er at det oppsettet jeg personlig synes har spilt mest likt mitt eget var et rør/elektrostat oppsett i et relativt livlig rom....skal ikke legge skjul på at det kom som en overraskelse på meg!
Mvh
OMF