Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.652
    Torget vurderinger
    2
    Hva kan man ikke måle?
    Det meste kan måles, men det blir ofte ikke gjort nok målinger til å dekke hele bildet. Interessant lesing om timing i noen av disse . Mulig subjektivistene finner noe å klamre seg til her, men skitt au,
    Om fyren har aksjer i High End verden vites ikke, men interessant om hørsel og sånt, uansett

Sist redigert:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.728
    Torget vurderinger
    1
    Men er vi ikke allerede der? Ta for eksempel merker som Hypex og Topping. Er ikke dette nettopp det du beskriver?
    Nei. Når det gjelder Topping DAC er det mer å hente på f.eks. strømforsyningen og analogdelen. Noe som ikke synes på målinger, men som høres i form av mer «ro» og autoritet i bassen.
    I digitaldelen er det stadig flere brukere som foretrekker DACer med NOS-mode. At noe som måler dårligere, låter bedre, indikerer at dette landskapet ikke er så opplagt som noen skal ha det til.
    Samt, ved langtidslytting hører jeg forskjell på Topping DACer med forskjellige DAC-chiper, selv om begge måler «perfekt».
    Hilsen en som har eid og testet Topping DACer i mange år. Bruker pr Topping Centaurus i NOS-mode, som jeg synes er deres hittil beste. Kunne fortsatt hatt litt mer autoritet nedover, og litt mer «nerve» i mellomtonen, men til prisen er den et kupp. Utviklingen i DAC-verden går så fort, at jeg avventer å bruke for mye penger i denne komponenten.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.894
    Sted
    Østfold
    Jeg må tilstå at jeg aldri har hørt ferdighøyttalere som er gode nok til å fortelle meg om en DAC er bedre enn en annen DAC så lenge de er på anstendig nivå. Men det går ofte an å høre om de låter ulikt.

Når det gjelder om ting er målbare, vi har fortsatt ikke sett beviser for at det finnes noe som er målbart men ikke hørbart. Kan vi ikke la slike tøysete påstander ligge med mindre de presenteres sammen med et skikkelig bevis?

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.975
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må tilstå at jeg aldri har hørt ferdighøyttalere som er gode nok til å fortelle meg om en DAC er bedre enn en annen DAC så lenge de er på anstendig nivå. Men det går ofte an å høre om de låter ulikt.

Når det gjelder om ting er målbare, vi har fortsatt ikke sett beviser for at det finnes noe som er målbart men ikke hørbart. Kan vi ikke la slike tøysete påstander ligge med mindre de presenteres sammen med et skikkelig bevis?
    Har du hørt noen DIY høyttalere som er gode nok til dette?

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.975
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Trodde faktisk at det var opp til hver enkelt å velge hvilken dac en synes er best ( da mener jeg låter best, trodde liksom det var hele poenget med denne hobbyen) Når du snakker om best dac så regner jeg med at det er målinger du legger til grunn.
    Spørsmålet blir da: skal man velge den som måler best ( bare ut i fra målingene) eller den som låter best for for ørene

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Horten
    Det vi nok kan være 100% sikker på er at ulike hai-end fabrikanter aldri kommer til å slutte med diverse kreative forsøk på å lage og opprettholde sin egen definisjon av hva som skal være hifi.
    Det å ha egenlyd/signaturlyd som tilhengerene kan kjenne seg igjen og forsvare, er en viktig del av dette.

Men en DAC med egenlyd oppfyller uansett ikke oppgaven av å være transparent.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.287
    er noen youtubere som klager på at topping/smsl låter for likt, og derfor ingen innovasjon og poengløst å velge den ene over den andre. no shit, når en dac yter godt nok låter de likt.
    "-115db thd+n":

-121db thd, -115db støy for $99, multitone er ikke like god, så vil vel støy øke når man reduserer volumet som all annen elektronikk:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.894
    Sted
    Østfold
    Har du hørt noen DIY høyttalere som er gode nok til dette?
    Ja og nei, poenget er at veldig mange slike konstruksjoner er gjort i synergi med rom, akustikk og signalbehandling.

Man kan i et slikt oppsett sørge for at man har en analog signalvei som gir god nok ytelse for å kunne teste slike ting. Men i praksis pleier man å inkludere DAC-en(e) i oppsettet og dermed isolerer man ikke deres ytelse fordi man simpelthen ikke prøver på det.

Men påstanden er som regel at man hører ditt og datt på anlegg av en ditt og datt standard fordi det er dyrt i alle ledd, og tilstrekkelig hypede merker, men uten særlig anstrengelse for å kompensere for rommet. Under 100Hz eksisterer ikke høyttaler og rom som ulike faktorer som ørene kan skille mellom. Derfor fremstår påstanden både usannsynlig og naiv. Det er svært rimelig å etterlyse sannsynliggjøring ut over anekdoter.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.894
    Sted
    Østfold
    Trodde faktisk at det var opp til hver enkelt å velge hvilken dac en synes er best ( da mener jeg låter best, trodde liksom det var hele poenget med denne hobbyen) Når du snakker om best dac så regner jeg med at det er målinger du legger til grunn.
    Spørsmålet blir da: skal man velge den som måler best ( bare ut i fra målingene) eller den som låter best for for ørene
    Dette er helt på siden av poenget. Det kryr av "spesialister" som har hørt en dings og strør om seg av lydbeskrivelser som omverdenen ikke skal ha lov til å utfordre.

Det er ikke å velge produkter etter eget ønske, det er å gi anbefalinger til andre som man ikke er i nærheten av å ha dekning for.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.975
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ja og nei, poenget er at veldig mange slike konstruksjoner er gjort i synergi med rom, akustikk og signalbehandling.

Man kan i et slikt oppsett sørge for at man har en analog signalvei som gir god nok ytelse for å kunne teste slike ting. Men i praksis pleier man å inkludere DAC-en(e) i oppsettet og dermed isolerer man ikke deres ytelse fordi man simpelthen ikke prøver på det.

Men påstanden er som regel at man hører ditt og datt på anlegg av en ditt og datt standard fordi det er dyrt i alle ledd, og tilstrekkelig hypede merker, men uten særlig anstrengelse for å kompensere for rommet. Under 100Hz eksisterer ikke høyttaler og rom som ulike faktorer som ørene kan skille mellom. Derfor fremstår påstanden både usannsynlig og naiv. Det er svært rimelig å etterlyse sannsynliggjøring ut over anekdoter.
    Kan du nevne noen av disse oppsettene slik at det kan være en mulighet for å få hørt på ett av disse?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.658
    Sted
    Langesund
    Har du målinger på hva som er den optimale kaffen eller er det som med DACer smak og behag som gjelder 😊😉
    Liker norsk kaffe på mange slags vis. Koser meg med Spansk Italiensk, gresk fransk kaffe når en er ute å reiser. Hadde vært drit kjedelig med en type kaffe, og samme kan jeg vel si om lyd også

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.975
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Dette er helt på siden av poenget. Det kryr av "spesialister" som har hørt en dings og strør om seg av lydbeskrivelser som omverdenen ikke skal ha lov til å utfordre.

Det er ikke å velge produkter etter eget ønske, det er å gi anbefalinger til andre som man ikke er i nærheten av å ha dekning for.
    Så du mener at det en hver måtte like,ikke er relevant for hva en skal kjøpe til seg selv. Vi skal heller velge den som måler perfekt foran det som ørene liker ( hvis en liker den som måler dårligst da) Dette fungerer muligens for de som kjører full dsp løsninger og tuner lyden de ønsker på den måten, hvor nøytralt resultatet er da vet ikke jeg. For de som ikke ratter dsp etter eget ønske og preferanser kan det vel da være greit å kjøpe noe ørene liker eller?

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.975
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Noen av oss ønsker å få musikken servert slik den var ment å være, så kan vi selv gjøre ev tilpassning til eget rom og stemning.

Det er greit at ikke alle vil ha det sånn.
    Ja for da er du sikker på at den blir servert som den var ment å være, når den passer stemningen din

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.975
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg orker ikke svare på nytt på ting jeg svarte på for noen få innlegg siden.
    Har ikke sett ett eneste navn på noen som har ett slik oppsett, så hvis det er noen andre enn @Snickers-is som vet om ett slikt oppsett så si gjerne fra. Ønsker å høre ett slikt som overgår alle kjøpehøyttalere mannen har hørt og som dermed er de eneste oppsettene som kan skille mellom anstendige dac'er

Sist redigert:

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    115
    Har ikke sett ett eneste navn på noen som har ett slik oppsett, så hvis det er noen andre enn @Snickers-is som vet om ett slikt oppsett så si gjerne fra. Ønsker å høre ett slikt som overgår alle kjøpehøyttalere mannen har hørt og som dermed er de eneste oppsettene som kan skille mellom nstendige dac'er
    Ja jeg også kunne tenkt meg å sett og hørt et slikt oppsett, som overgår alt av kjøpehøytalere, som han har hørt viss det er mulig.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.894
    Sted
    Østfold
    Dere lager stor fallhøyde for dyre kjøpehøyttalere nå. Er dere sikker på at bassen i en kjøpehøyttaler har en sjanse mot et dedikert bassystem tilpasset rommet med tilhørende akustikk og romkorreksjon?

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.975
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Dere lager stor fallhøyde for dyre kjøpehøyttalere nå. Er dere sikker på at bassen i en kjøpehøyttaler har en sjanse mot et dedikert bassystem tilpasset rommet med tilhørende akustikk og romkorreksjon?
    Har det vært snakk om det??? Høyttalere som klare å skille mellom dac’er var vel det som du kom med her
    Hvem har nevnt noe om bass systemer?? Er det i bassen du skiller gode dac’er fra hverandre
    Det blir i vert fall spennende å høre
    Bare å komme med navn på noen som vil demonstrere dette

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.658
    Sted
    Langesund
    Har det vært snakk om det??? Høyttalere som klare å skille mellom dac’er var vel det som du kom med her
    Hvem har nevnt noe om bass systemer?? Er det i basen du skiller gode dac’er fra hverandre
    Er nok ikke mitt rom snickers-is tenker på selv om det passer beskrivelsen " dedikert bassystem tilpasset rommet med tilhørende akustikk og romkorreksjon", men du har jo en stund tenkt på å komme? Dessverre er det vanskelig å gjøre tester i forhold til forskjellige dac'er.
    Har hatt en annen dac på besøk som kunne settes inn i systemet på en enkel måte. Fordrer jo litt forskjellige kriteria for å passe inn her. Låt litt annerledes og hadde nok blomstret mer med en hel runde med den som både måledac og full pakke med korreksjon og ny target.
    Egentlig er diskusjonen om hvilken dac som er best, ganske merkelig. Det meste bør tilpasses hverandre, så helheten blir grei.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.007
    Torget vurderinger
    1
    Tråden kunne vel like godt byttet tittel:
    "dCS Varése Dac...en ny standard innen
    Oppblåste ego"

En DAC skal konvertere digital til analog, det er firkantpulser som skal bli til rene sinuser.
    2x max frekvens holder lenge til å omforme et signal perfekt fra digital til analog og omvendt. Dette heter Nyquist–Shannon sampling theorem, og den er snart 100 år gammel. Det er av denne theoremen nær sagt all digital teknikk er basert på idag, ikke bare til lyd men mye annet med mye høyere frekvens og presisjon. Dette er forresten noe gullører aldri kommer til å forstå en dritt av, da de egentlig ikke er interessert i hvordan teknikken bak faktisk fungerer men heller mer interessert i blomster og hvordan de ser ut på bordet.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.413
    Torget vurderinger
    2
    Tråden kunne vel like godt byttet tittel:
    "dCS Varése Dac...en ny standard innen
    Oppblåste ego"

En DAC skal konvertere digital til analog, det er firkantpulser som skal bli til rene sinuser.
    2x max frekvens holder lenge til å omforme et signal perfekt fra digital til analog og omvendt. Dette heter Nyquist–Shannon sampling theorem, og den er snart 100 år gammel. Det er av denne theoremen nær sagt all digital teknikk er basert på idag, ikke bare til lyd men mye annet med mye høyere frekvens og presisjon. Dette er forresten noe gullører aldri kommer til å forstå en dritt av, da de egentlig ikke er interessert i hvordan teknikken bak faktisk fungerer men heller mer interessert i blomster og hvordan de ser ut på bordet.
    Eller for avvikere som meg er det sånn at:
    En DAC er en kilde, og det som ikke kommer derfra, dukker ikke opp på magisk vis noe sted underveis. Derfor skal den levere et signal som skal gi lytteren de musikalske opplevelsene han/hun ønsker, verken mer eller mindre.
    Dermed kan man si at du har rett; kjøper jeg blomster, er jeg mest interessert i hvordan de ser ut på bordet, og ørene mine er føkka, uansett.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Horten
    For noen så er musikken det viktigste, ikke lyden av alle boksene i anlegget.

Om vi ser på DAC som en kilde, mange ønsker jo en ren kilde.
    -Enten det er rent vann til å drikke eller ingredienser til et kjøkken. Resultatet blir ofte best da.

En ren kilde i denne settingen er en transparent DAC.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.894
    Sted
    Østfold
    Hvem har nevnt noe om bass systemer?? Er det i basen du skiller gode dac’er fra hverandre
    Ta deg gjerne tid til å lese litt bakover i tråden.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.894
    Sted
    Østfold
    Er nok ikke mitt rom snickers-is tenker på selv om det passer beskrivelsen " dedikert bassystem tilpasset rommet med tilhørende akustikk og romkorreksjon", men du har jo en stund tenkt på å komme? Dessverre er det vanskelig å gjøre tester i forhold til forskjellige dac'er.
    Har hatt en annen dac på besøk som kunne settes inn i systemet på en enkel måte. Fordrer jo litt forskjellige kriteria for å passe inn her. Låt litt annerledes og hadde nok blomstret mer med en hel runde med den som både måledac og full pakke med korreksjon og ny target.
    Egentlig er diskusjonen om hvilken dac som er best, ganske merkelig. Det meste bør tilpasses hverandre, så helheten blir grei.
    Jeg hadde deg i tankene blant flere ja.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn