David Bowie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    På forhånd beklager min grumpiness: Aurora framstår som et mobbeoffer fra skolegården som har forvillet seg inn på scenen.

    Men - hun virker genuin og dedikert til musikken. Jeg tror hun har mye potensiale - men hun bør ligge unna å tolke hellige artister.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen, absolutt ingen er hellige artister. Gode låter er til for å tolkes, slik er det i alle andre genre enn rock. Blues, jazz og country er alle basert på at det finnes fantastiske låttolkere. Og som jazzmann som hører mye på klassisk så ville min verden vært fattig hvis en tolkning fits'em all skulle vært den rådende filosofien. Dessuten, hellige kuer bør slaktes! Hvis ikke blir rocken mer reaksjonær enn alle andre genre.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ingen, absolutt ingen er hellige artister. Gode låter er til for å tolkes, slik er det i alle andre genre enn rock. Blues, jazz og country er alle basert på at det finnes fantastiske låttolkere. Og som jazzmann som hører mye på klassisk så ville min verden vært fattig hvis en tolkning fits'em all skulle vært den rådende filosofien. Dessuten, hellige kuer bør slaktes! Hvis ikke blir rocken mer reaksjonær enn alle andre genre.
    Jadda - du har rett - men la meg få være litt grumpy da!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    På forhånd beklager min grumpiness: Aurora framstår som et mobbeoffer fra skolegården som har forvillet seg inn på scenen.

    Men - hun virker genuin og dedikert til musikken. Jeg tror hun har mye potensiale - men hun bør ligge unna å tolke hellige artister.
    Aurora har vel tidligere nevnt at hun ble mobbet på skolen. Det er for øvrig ikke en ny ting at de som har veldig mye kontakt med egne følelser ikke passer inn blant de "gjennomsnittlige". Samtidig er det gjerne de samme personene som blir de største komponistene, kunstnerne eller performerne. For å ha noe å meddele verden så er det en fordel å ha kontakt med egne følelser og å ha et rikt indre liv. Vi finner mange "store" artister i den kategorien. Bowie var også en slik type - lite mainstream med den fyren. Jeg har sett noen av de eldre intervjuene av ham - han virker som en usikker og spe fyr men med egne tanker.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Men her gjør Bowie musikk jeg ikke syns nå om til å bli bra.

     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ingen, absolutt ingen er hellige artister. Gode låter er til for å tolkes, slik er det i alle andre genre enn rock. Blues, jazz og country er alle basert på at det finnes fantastiske låttolkere. Og som jazzmann som hører mye på klassisk så ville min verden vært fattig hvis en tolkning fits'em all skulle vært den rådende filosofien. Dessuten, hellige kuer bør slaktes! Hvis ikke blir rocken mer reaksjonær enn alle andre genre.
    Absolutt. Men hva er det med hfs-griser og og unge syngedamer som i mine ører ikke har annet personlig uttrykk enn å høres tandre, usikre og nølende ut?

    Bowie er vanskelig å covre, i hvert fall om jeg skal legge min egen smak, mitt eget behag og det jeg har hørt på hverandre. Så mye av magien ligger i fantastiske arrangementer, musikere av absolutt stjernekaliber, og ikke minst hans egne vokalprestasjoner. Hvor tar man med seg låtene da, for å tilføre noe nytt og interessant?

    En gang i blant slenger det inn en versjon som treffer, som regel noenlunde upretensiøse og uanstrengte liveversjoner. Jeg liker for eksempel Nirvanas versjon av The man who sold the world. Det eneste ved den som gir meg elveblest er at en hel generasjon tror det er Nirvanas egen låt.

    Jeg synes også denne er bra:


    Felles for alt jeg har likt av Bowie-covere så langt er at de er innspilt av folk som oppdaget låtene hans før han døde, strengt tatt innspilt før han døde.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Inspirert googling, anyone?:

    Dette funker for meg:


    Må innrømme å være blodfan av John Frusciante i utgangspunktet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den Idol-performancen funket dårlig for meg. Jeg hater uskolert vibrato som overbrukes, ala Beth Hart. Jeg har et merkelig forhold til henne og kompisen hennes, Joe Bonamassa. Hver for seg synes jeg de er slitsomme, men sammen er de mye lettere å like. Det skyldes at den dyktige Bonamassa må gi mer plass bort i lydbildet siden de er to stjerner som deler spotlighten, og jeg tror kanskje det er han som har inspirert Hart til å roe ned den overdrevne effektbruken. Det er nesten alltid slik, artister som dukker opp i talentkonkurranser (som også Beth Hart gjorde i starten av sin karriere), de benytter seg ofte av overdrevne vokalteknikker som de ikke behersker skikkelig. Eventuelt de har en svært affektert stemmebruk. Uskolert vibrato er ikke spesielt fint, i alle fall ikke hvis den overdrives. Som i dette Idol-klippet.

    Slike klipp gjør at jeg stadig rister på hodet over Idol-dommerne. Jeg glemmer aldri den gangen Jan Fredrik Karlsen lovpriste den reine stemmen til en artist som nettopp hadde feilet totalt, surt som faen i store deler av sangen. Anneli Drecker satt litt lenger ned i juryen og var åpenbart diplomatisk og snill, samt hun kunne jo ikke avsløre at hoveddommeren i programmet helt åpenbart er tonedøv.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Den Idol-performancen funket dårlig for meg. Jeg hater uskolert vibrato som overbrukes, ala Beth Hart.
    Minner meg om at jeg plukka med meg en Beth Hart-CD fra loppis, siden hun er så poppis, på hfs. Jeg trodde oppriktig at noe hadde gått i stykker i anlegget.

    og der fikk litt pils i nesebora gitt. *knis*
     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    112
    Antall liker
    67
    Sted
    Sørnorge
    Hva med å holde seg til originalt album og la oss slippe de patetiske reality tolkningene. 100% uinteressant. Jeg hater tolkninger. Jeg får sikkert pepper for denne uttalelsen. Hehe.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Meh. Jeg kan ikke se noe problem med en cover som tilfører noe nytt og spennende til de kjente og kjære låtene. En tolkning kan være god eller dårlig, eller poengløs. For eksempel har gitarister som gjør covere av Hendrix en tendens til å være akkurat det siste, poengløse.

    Men over til Bowie igjen. Anbefaler Reality tour-boksen på det varmeste. For et band, for en fantastisk vokalist, for noen herlige (egenhendige, riktignok) 'nytolkninger'. Eneste ankepunktet er prisen. 1400 spenn for en trippel LP er hinsides all anstendighet dyrt...
     
    Sist redigert av en moderator:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Til de som har kjøpt A New Career In A NewTown boksen

    "Heroes" album update

    While attempts were made to maintain the integrity of the issue that existed on the original master tape of the "Heroes" album, fans’ concerns have been listened to and a new master is being created to replace the current one.

    As soon as the new file is available, the digital versions will be updated and those of you who would like a replacement "Heroes" album will be eligible for one. Further details on how to obtain your replacement CD and/or vinyl will follow in due course. In the meantime please retain your proof of purchase.

    Thank you for your continued patience and sincere apologies for any inconvenience caused.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Gjennom det meste av Loving the alien-boksen.

    Må si at 2018-utgaven av Never let me down er en av de hyggeligste musikalske overraskelsene på en stund.

    Let's dance og Tonight er hva de er. Det viktigste budskapet i Let's dance er kanskje 'fuck you Tony Defries' enda det er noen gode låter der. Synes ikke SRV er noe godt valg for den skiva.

    Never let me down i originalutgave og Glass spider-turneen er og blir en nedtur, Peter Frampton blir mer onani enn noe annet for min del. Får nesten en følelse av at hele bandet er opptatt av å gi publikum det de har betalt for og så komme seg hjem...

    Blanda drops, for å si det sånn. Gleder meg til neste boks.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Lazarus på Blackstar-albumet låter veldig fint til å vere innerste spor på LP`en.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Gjennom det meste av Loving the alien-boksen.

    Må si at 2018-utgaven av Never let me down er en av de hyggeligste musikalske overraskelsene på en stund.

    Let's dance og Tonight er hva de er. Det viktigste budskapet i Let's dance er kanskje 'fuck you Tony Defries' enda det er noen gode låter der. Synes ikke SRV er noe godt valg for den skiva.

    Never let me down i originalutgave og Glass spider-turneen er og blir en nedtur, Peter Frampton blir mer onani enn noe annet for min del. Får nesten en følelse av at hele bandet er opptatt av å gi publikum det de har betalt for og så komme seg hjem...

    Blanda drops, for å si det sånn. Gleder meg til neste boks.
    SRV gir nå en kul rock´n´roll edge da. Selv om det er en ren 80-talls skive, så er SRV med på å vise hvor Bowie kommer fra.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Handlet meg Blackstar albumet på vinyl i dag da jeg kun hadde den på NAS , ille positivt overrasket over den flotte lyden på LP'n kontra digitalfila så dette ble win win :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn