David Bowie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Syncrolux

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    2.013
    Eneste dumme er at Lazarus er forkortet med nesten 2 min på Youtube.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Bislett
    Dette er det siste bildet av Bowie. Tatt av Iman på bursdagen hans 8 jan.

CYdZHyuVAAAokvL.jpg

Beklager, men det stemmer ikke at bildet er fra 8 jan og at Iman tok det. Jimmy King er navnet på fotografen som tok det noen dager før 8 jan. Vakkert bilde uansett. RIP Sir.

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hva er omvendt av gåsehud? Kanke fordra slike syngedamer/jenter! :mad:
    Ha, ha, det kan være at den følelsen er gjensidig:p! Life on Mars med Bowie er fantastisk, og det at noen gjør "sin egen vri" er ikke alltid suksess. Aurora synes jeg normalt bidrar med noe genuint i en bransje som stadig produserer mer hermetikk. Dersom jeg aldri hadde hørt originalen så ville jeg dristet meg til å si at dette var meget bra.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette må være selve definisjonen på blasfemi.
    Vær litt åpensinnet da. Jeg har hørt den to ganger (via stereo og ikke tlf), jenta har både stemme, innlevelse og er en smule "speisa". Ikke helt ulikt good old David selv om uttrykket er forskjellig. MEN, når det er sagt så liker jeg ikke når noen tukler med andres kunstverk

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.129
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er definitivt innenfor av den enkle grunn at Aurora gjør en svært personlig og naken framføring av låten som er et lydbilde den kler. Samme hvor svoren Bowie-fan man er så bør man takle å høre andres tolkninger. Men det finnes tolkninger som er helligbrøde, haram, blasfemi og så videre på grunn av den dårlige smaken som ligger til grunn.

Dette er så cheesy at jeg ikke takler å høre så lenge på det før jeg må bort. ;)

A

ANM

Guest
    Dere kan argumentere til dere blir blå i trynet, jeg har mitt personlige forhold til Bowie og bør ikke like noen tolkninger. Jeg oppfatter denne nakne, "personlige" stemmebåndsonanien, fremført av en fjortiss med syntetisk grått hår som pretensiøst og usmakelig. Bah!

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dere kan argumentere til dere blir blå i trynet, jeg har mitt personlige forhold til Bowie og bør ikke like noen tolkninger. Jeg oppfatter denne nakne, "personlige" stemmebåndsonanien, fremført av en fjortiss med syntetisk grått hår som pretensiøst og usmakelig. Bah!
    Det er herlig med sterke meninger og klar tale! Og siden det er fredag kan vi komme med en filmanbefaling:
    image.jpeg

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.085
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette er definitivt innenfor av den enkle grunn at Aurora gjør en svært personlig og naken framføring av låten som er et lydbilde den kler. Samme hvor svoren Bowie-fan man er så bør man takle å høre andres tolkninger. Men det finnes tolkninger som er helligbrøde, haram, blasfemi og så videre på grunn av den dårlige smaken som ligger til grunn.

Dette er så cheesy at jeg ikke takler å høre så lenge på det før jeg må bort. ;)

Arrrgh - The pain!!!!

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.085
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På forhånd beklager min grumpiness: Aurora framstår som et mobbeoffer fra skolegården som har forvillet seg inn på scenen.

Men - hun virker genuin og dedikert til musikken. Jeg tror hun har mye potensiale - men hun bør ligge unna å tolke hellige artister.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.129
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen, absolutt ingen er hellige artister. Gode låter er til for å tolkes, slik er det i alle andre genre enn rock. Blues, jazz og country er alle basert på at det finnes fantastiske låttolkere. Og som jazzmann som hører mye på klassisk så ville min verden vært fattig hvis en tolkning fits'em all skulle vært den rådende filosofien. Dessuten, hellige kuer bør slaktes! Hvis ikke blir rocken mer reaksjonær enn alle andre genre.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.085
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ingen, absolutt ingen er hellige artister. Gode låter er til for å tolkes, slik er det i alle andre genre enn rock. Blues, jazz og country er alle basert på at det finnes fantastiske låttolkere. Og som jazzmann som hører mye på klassisk så ville min verden vært fattig hvis en tolkning fits'em all skulle vært den rådende filosofien. Dessuten, hellige kuer bør slaktes! Hvis ikke blir rocken mer reaksjonær enn alle andre genre.
    Jadda - du har rett - men la meg få være litt grumpy da!

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    På forhånd beklager min grumpiness: Aurora framstår som et mobbeoffer fra skolegården som har forvillet seg inn på scenen.

Men - hun virker genuin og dedikert til musikken. Jeg tror hun har mye potensiale - men hun bør ligge unna å tolke hellige artister.
    Aurora har vel tidligere nevnt at hun ble mobbet på skolen. Det er for øvrig ikke en ny ting at de som har veldig mye kontakt med egne følelser ikke passer inn blant de "gjennomsnittlige". Samtidig er det gjerne de samme personene som blir de største komponistene, kunstnerne eller performerne. For å ha noe å meddele verden så er det en fordel å ha kontakt med egne følelser og å ha et rikt indre liv. Vi finner mange "store" artister i den kategorien. Bowie var også en slik type - lite mainstream med den fyren. Jeg har sett noen av de eldre intervjuene av ham - han virker som en usikker og spe fyr men med egne tanker.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.078
    Men her gjør Bowie musikk jeg ikke syns nå om til å bli bra.

Zomby_Woof

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Antall liker
    8.443
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Absolutt. Men hva er det med hfs-griser og og unge syngedamer som i mine ører ikke har annet personlig uttrykk enn å høres tandre, usikre og nølende ut?

Bowie er vanskelig å covre, i hvert fall om jeg skal legge min egen smak, mitt eget behag og det jeg har hørt på hverandre. Så mye av magien ligger i fantastiske arrangementer, musikere av absolutt stjernekaliber, og ikke minst hans egne vokalprestasjoner. Hvor tar man med seg låtene da, for å tilføre noe nytt og interessant?

En gang i blant slenger det inn en versjon som treffer, som regel noenlunde upretensiøse og uanstrengte liveversjoner. Jeg liker for eksempel Nirvanas versjon av The man who sold the world. Det eneste ved den som gir meg elveblest er at en hel generasjon tror det er Nirvanas egen låt.

Jeg synes også denne er bra:

Felles for alt jeg har likt av Bowie-covere så langt er at de er innspilt av folk som oppdaget låtene hans før han døde, strengt tatt innspilt før han døde.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn