Om du ikke er over gjennomsnittet nerd, ville jeg basert meg på et oppsett fra en nettbutikk eller fysisk butikk. De fleste har "standardmodeller" i forskjellige prisklasser som er temmelig like når det kommer til essensiell maskinvare. Ellers kan du få anbefalt et sett komponenter på f.eks
www.hardware.no (eller her), bestille der det er billigst og mekke selv. Det er ikke så vanskelig.
Nettbutikker er gjerne billigere enn de fysiske butikkene, mens sistnevnte kan være greiere å ha med å gjøre om du trenger service, vil diskutere behovene dine med noen etc. Jeg skal snart gå til innkjøpp av temmelig barsk PC til spilling selv, og har bestemt meg for å handle hos DigitalImpuls i Oslo - det koster meg nok både to og tre lapper ekstra, men personlig betaler jeg gjerne det for
1) Få en profesjonelt bygget ferdig PC med garanti på hele PCen, ikke bare på enkeltdelene som man får om man bygger selv.
2) Få valgt ut deler av noen jeg har tillit til har peiling, særlig på
www.hardware.no er det mange fjortiser som mener veldig mye om ting de ikke vet så mye om, samt har sine prinsipper de rir veldig ivrig. Men bevares, mye virkelig flinke folk der også.
3) Ha en butikk i nærheten jeg kan levere inn burken på om noe klikker.
Dette synes jeg er punkt som er verdt å ta med i vurderingen for hvor man skal kjøpe om det ikke er de siste par tusenlappene som er det viktigste.
Ellers er det greit å vurdere det REELLE behovet, f.eks er det veldig stor forskjell på hva du trenger om du skal spille i 1280x1024 oppløsning på en 19" flatskjerm eller om du har en gammel CRT der du kan kjøre f.eks 1600x1400 eller høyre oppløsninger.