Data og digital speilrefleks kjøperåd:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har tenkt å gå til anskaffelse av ny pc, stasjonær: hva kreves for å kunne spille noen av de nyeste spillene? I tilegg til redigere egne familie filmer?
Vurdere å kjøpe digital speilrefleks, mest aktuelt er vel Nikon D50, er det flere gode forslag, prisklasse ca. 5000 +/-?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hva som kreves eksakt vet jeg ikke, men det å redigere filmer krever vedlig mye plass og høy hastighet.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
plass er gratis, omtrent.
Hva menes med nyere spill?

Her ser jeg absolutt potensiale for en imac...

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Nikon D40/D50 er bra cams.
Så her for litt siden en D-40 pakke.Cam/18-55 linse/1 gig brikke/bærebag og noe annet smått,5990.-

Pc,kjøp min så jeg kan få kjøpt mere hifi shit her ;)

/jan

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Ikke tanke på noen spesielle spill, men slik at jeg slipper å oppgradere om jeg kjøper et spill om et halvt år...

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har tenkt å gå til anskaffelse av ny pc, stasjonær: hva kreves for å kunne spille noen av de nyeste spillene? I tilegg til redigere egne familie filmer?
Vurdere å kjøpe digital speilrefleks, mest aktuelt er vel Nikon D50, er det flere gode forslag, prisklasse ca. 5000 +/-?
Hvis du absolutt må ha en spillemaskin for å spille de nyeste spillene, er nok PC å anbefale. Utvalget i spill er (fortsatt) bedre for PC enn for Mac, selv om forskjellene har blitt mindre. På Hardware.no har de satt sammen noen vettuge forslag til maskiner for litt forskjelig bruk:
http://www.hardware.no/anbefalinger Her finner du også et oppegående forum for spørsmål av denne art.

Personlig sverger jeg til Mac, og ser jeg ingen vei tilbake til PC-helvete' ;) Hadde det vært meg ville jeg kjøpt en iMac for lagring- og redigering av bilder og film, og heller en PS2/3 for spill og moro! iMac finner du her: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore.woa/wa/RSLID?mco=899BECBF&nclm=iMac

Lykke til!

G

Gjestemedlem

Gjest
Personlig sverger jeg til Mac, og ser jeg ingen vei tilbake til PC-helvete'  ;) Hadde det vært meg ville jeg kjøpt en iMac for lagring- og redigering av bilder og film, og heller en PS2/3 for spill og moro! iMac finner du her: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore.woa/wa/RSLID?mco=899BECBF&nclm=iMacLykke til!
Til Mac har du ca 3 spill å velge i: Myst, Tetris og WoW  :'(

PC er nok ennå beste valg for seriøst spillinteresserte. Men en maskin med middels CPU, 2 GB RAM og et godt skjermkort er alt du trenger. Selv gode skjermer er blitt rimelige nå.  :D

360 og PS3 er kun egnet hvis du er rik og ikke bryr deg om mulighetene til å laste ned spill. Spillene her er også i større grad beregnet på barn.  :-/

T

theStig

Gjest
Bare et råd når det gjelder digital speilrefleks. Ikke se på megapixler og sånt. 6 megapixel holder til bilder i meterstort format på papir. Det viktigeste er at optikken er god og at kameraet er logisk og ergonomisk å bruke. Sånn sett ville jeg gått for et Nikon D50 kit framfor andre merker.

K

knutinh

Gjest
Når det gjelder mac så må vel spillemulighetene ha forbedret seg kraftig etter at dual-boot med XP ble mulig? Nå er det jo ikke all verden av skjermkort som sitter i mac-er men utvalget bør vel uansett bli kraftig forbedret ved å kjøre XP.

Ellers så tror jeg nesten at mange brukere vil bli mer fornøyd med en (sponset) xbox360 + en vanlig pc/mac uten rå spilleytelse.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Ellers så tror jeg nesten at mange brukere vil bli mer fornøyd med en (sponset) xbox360 + en vanlig pc/mac uten rå spilleytelse. -k
Noen blir nok det, men det kommer mye an på hva skalgs spill man liker. Hvis det bare er for en times bilkjøring, en fotballkamp eller 40 minutter der man samler bringebær så vil nok en konsol være bra nok.

Men hvis man vil ha de råeste spillopplevelsene med hi-res grafikk, nettverkspill, og generelt spill som egner seg bedre med en mus enn en joypad så er det ingen vei utenom PC.

Den kan også dual bootes med f.eks. LInux hvis man vil ha noe eksotisk å variere med. Da har du programutvalget til PC og cutting edge OS fra f.eks. Ubuntu. Da faller MAC mellom to stoler og knekker ryggen som en giktbrudden bestemor.

Mac er litt som B&O innen hifi. Modernistisk design og appell til dem som leser interiørmagasiner fremfor hifi blader. Men har ikke noen stor stjerne hos dedikerte hifi entusiaster, og er vel heller karakterisert som pen, brukervennlig, overpriset pynt.

Men som sagt en spill PC trenger ikke være så dyr lenger. Denne f.eks. burde duge lenge ennå:

http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10263

10.000 m. både Vista og 19" skjerm.

Hvis du har skjerm, OS, Mus/Tastaur og høyttalere etc. fra før kan du nok trekke fra 3-4.000 i prisen

XP duger lenge ennå.

K

knutinh

Gjest
Mac er litt som B&O innen hifi. Modernistisk design og appell til dem som leser interiørmagasiner fremfor hifi blader. Men har ikke noen stor stjerne hos dedikerte hifi entusiaster, og er vel heller karakterisert som pen, brukervennlig, overpriset pynt.
Tja jeg kjenner mange linux-entusiaster som liker mac fordi de lett får tilgang til kommandolinje-basert oppsett.

En betydelig del av verdens musikk blir fremdeles produsert på mac.

Og pris-overheaden som apple krever har gått jevnt ned samtidig som mac i større og større grad blir basert på tilpasset PC-teknologi.

-k

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Nikon D40/D50 er bra cams.
Så her for litt siden en D-40 pakke.Cam/18-55 linse/1 gig brikke/bærebag og noe annet smått,5990.-

Pc,kjøp min så jeg kan få kjøpt mere hifi shit her ;)

/jan
Jeg eier et Nikon D50, og ville vært forsiktig med å gå for D40.
Av mine nå 4 objektiver, som alle er av budsjettypen (4000 eller mindre) er det kun kit-objektivet som har innebygget fokus-motor, mens de 3 andre benytter fokusmotoren i kameraet.

Siden D40 ikke har innebygget fokusmotor, så er objektivutvalget temmelig begrenset hvis man skal ha autofokus.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Japanphoto delger utgåtte D70S kit til knallpris!:
http://shop.japanphoto.no/?itemNo=NIKON-0D70S1855

Til filmredigering og fotohåndtering er det ingenting som slår en Mac.

Som du sikkert har skjønt har Gjestemedlem utviklet et nesten sykelig hat mot alt som finnes av Appleprodukter. Kanskje er han misunnelig på oss som slipper å slite med alt mulig datafikkel og virus og fandens oldemor? ;)

K

knutinh

Gjest
Som du sikkert har skjønt har Gjestemedlem utviklet et nesten sykelig hat mot alt som finnes av Appleprodukter. Kanskje er han misunnelig på oss som slipper å slite med alt mulig datafikkel og virus og fandens oldemor? ;)
For min egen del er mac betydelig lettere å svelge enn mange av mac-brukerne.

Mac har gode produkter både i software og hardware, og min neste laptop blir sannsynligvis mac.

Men makan til sneversynte og hjernevaskede brukere enn brorparten av mac-brukerne skal man lete lenge etter. Der i gården gjelder det at alle blir tilfredsstilt av mac, ethvert behov som mac ikke kan tilfredsstille er ugyldig, og spør du et spørsmål om PC så får du "kjøp mac" som svar.

For enkelte ting og brukere er PC best. For de aller fleste behov kan både mac og PC gjøre jobben, det er et spørsmål om preferanser og hva som er enklest.

Jeg ser forsåvidt noe av det samme i nyfrelsede linux-brukere. Det er vel kanskje en naturlig reaksjon når man har følelsen av å tilhøre en nisje/elite som setter deg på sidelinja i forhold til "bermen".

Jeg tror at mac kommer til å få en større markedsandel, og da tror jeg at virus kommer til å bli like vanlig der som på PC. Inntil det skjer er det imidlertid enklere å være mac-bruker enn PC-bruker hvis man synes at det er komplisert å installere antivirus og ikke åpne e-postvedlegg fra "hotchicks@hotmail.com"

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Japanphoto delger utgåtte D70S kit til knallpris!:
http://shop.japanphoto.no/?itemNo=NIKON-0D70S1855

Til filmredigering og fotohåndtering er det ingenting som slår en Mac.
Skal du redigere fil på en proff måte trenger du dedikert hardware uansett f.eks. Avid Express m. Mojo, som kan kjøres både på Mac og PC. Samme med Premiere. Så har du noen programmer som Vegas som bare er til PC og Final Cut som bare er til Mac. På fotoredigeringssiden er det vel Photoshop som gjelder, også til begge OS, eller Gimp for en bra gratisversjon til Linux.

Så mao. ingen fordel med Mac fremfor PC til noen av disse formålene.

Så med mindre 40% av budgettet dit er tiltenkt kunstnerisk utsmykking er det bedre økonomi å holde seg til en PC.

Jeg hater ikke Apple på noen måte, de har endel stilig, men jeg synes ikke de har like stor verdi for pengene som andre løsninger. Ikke er jeg noen svoren Windows tilhenger heller, hvis det ikke hadde vært pga. spillene ville jeg byttet til Linux for lengst.

Og som spillemaskin havner nok Mac helt nede på listen over gode valg. Men til Photo/Video er det som sagt stort sett det samme hva man velger av PC el. Mac... hvis man ikke tar hensyn til prisen da..

Mac er sikkert bra til andre ting også, jeg kan bare ikke komme på hva i farten...

Skulle ønske jeg hadde råd til et topp Mac oppsett... men da skulle jeg brukt pengene til en ordentlig spill specet PC i stedet.

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Kjøpte akkurat et Canon EOS 400D til samboeren som er foto-freak, og det tar fantastiske bilder! Men hvordan det er i forhold til Nikon vet jeg ingenting om.. Grunnen til at hun ville ha Canon var at vi har Canon speilrefleks fra før, så linsene fra dette kan brukes!
Tror at Canon-linser er mer kurant å få tak i, uten at jeg skal ha noen bastant mening her.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Gjestemedlem: ikke bringebær men bomber. Bomb Jack!

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
helvet. Klør som på et myggstikk, men det kan da vel ikke være mulig i mars?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Men makan til sneversynte og hjernevaskede brukere enn brorparten av mac-brukerne skal man lete lenge etter. Der i gården gjelder det at alle blir tilfredsstilt av mac, ethvert behov som mac ikke kan tilfredsstille er ugyldig, og spør du et spørsmål om PC så får du "kjøp mac" som svar.
Tja. Tråden her viser vel at dette utsagnet blir like sannferdig om du bytter ut mac med pc og vice versa? :)

Mac er sikkert bra til andre ting også, jeg kan bare ikke komme på hva i farten...
Jeg skal hjelpe deg: Office! Officepakken er langt bedre på Mac enn på XP. Microsoft laget Word og Excel for Mac tilbake i 1985. Mange år før Windows. Den gangen PC-folket syntes DOS og WP og Lotus 123 var stor stas og mente at mus var for pyser ;)

Selv har jeg benyttet Word og Excel fra tidlig i 1986. Mac Plus het maskinen dengang og hadde hele 1MB RAM!

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg skal hjelpe deg: Office! Officepakken er langt bedre på Mac enn på XP.
Ja jeg er sikker på at vi nå vil oppleve et rush til Mac butikkene slikt at man kan oppleve den overlegne officeopakken... og forkjellen består vel i disignerikoner og raskere oppstart?

Kan ikke se noen grunn til å betale for en Officepakke i det hele tatt. Openoffice.org 2 er et mye bedre alternativ for de aller fleste. Det er gratis og det er på norsk.

Den kommer forøvrig også i en Mac versjon, så for de som har vært uheldig nok til å ende opp med en slik kasse er det fremdeles et godt alternativ.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Du gir deg ikke med tøvet ditt. Deg om det :p Du bakker jo helt og holdent opp om mitt forrige innlegg ;)

NeoOffice er forøvrig det gode gratisalternativet på Mac.
http://download.neooffice.org/neojava/no/index.php

Og om du gidder å lese mitt første innlegg i denne tråden vil du se at jeg skrev at "spill er ofte PC". Ergo: Er det først og fremst en spillmaskin trådstarter vil ha så kjøp PC. Vil han ha state of the art no fuzz video- og fotohåndtering er min klare anbefaling Mac.

N

nb

Gjest
Om du ikke er over gjennomsnittet nerd, ville jeg basert meg på et oppsett fra en nettbutikk eller fysisk butikk. De fleste har "standardmodeller" i forskjellige prisklasser som er temmelig like når det kommer til essensiell maskinvare. Ellers kan du få anbefalt et sett komponenter på f.eks www.hardware.no (eller her), bestille der det er billigst og mekke selv. Det er ikke så vanskelig.

Nettbutikker er gjerne billigere enn de fysiske butikkene, mens sistnevnte kan være greiere å ha med å gjøre om du trenger service, vil diskutere behovene dine med noen etc. Jeg skal snart gå til innkjøpp av temmelig barsk PC til spilling selv, og har bestemt meg for å handle hos DigitalImpuls i Oslo - det koster meg nok både to og tre lapper ekstra, men personlig betaler jeg gjerne det for

1) Få en profesjonelt bygget ferdig PC med garanti på hele PCen, ikke bare på enkeltdelene som man får om man bygger selv.
2) Få valgt ut deler av noen jeg har tillit til har peiling, særlig på www.hardware.no er det mange fjortiser som mener veldig mye om ting de ikke vet så mye om, samt har sine prinsipper de rir veldig ivrig. Men bevares, mye virkelig flinke folk der også.
3) Ha en butikk i nærheten jeg kan levere inn burken på om noe klikker.

Dette synes jeg er punkt som er verdt å ta med i vurderingen for hvor man skal kjøpe om det ikke er de siste par tusenlappene som er det viktigste.

Ellers er det greit å vurdere det REELLE behovet, f.eks er det veldig stor forskjell på hva du trenger om du skal spille i 1280x1024 oppløsning på en 19" flatskjerm eller om du har en gammel CRT der du kan kjøre f.eks 1600x1400 eller høyre oppløsninger.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ellers er det greit å vurdere det REELLE behovet, f.eks er det veldig stor forskjell på hva du trenger om du skal spille i 1280x1024 oppløsning på en 19" flatskjerm eller om du har en gammel CRT der du kan kjøre f.eks 1600x1400 eller høyre oppløsninger.

En ting som er litt viktig når man velger skjerm, hvis man skal ha en LCD skjerm som de fleste kjøper i dag, er å se på responstiden. Denne bør være så lav som mulig hvis du skal bruke den til spill. 2ms er veldig bra men 5ms er ikke ille det heller. De begynner å bli riktig bra etterhvert men noen skjermer er plaget med etterslep som gjør dem ubrukelige til spill, så ikke nødvendigvis gå for den rilemligste.

Et annet alternativ er å kjøpe en brukt CRT skjerm fra f.eks. www.jmdata.as. I dag ser seg de har 21" triniton skjermer til under 700kr. Så hvis du har plass til dem kan det være et like godt alternativ, spesielt hvis budgettet er trangt.

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Utvilsomt Nikon D80. Strålende tester, og tilnærmet proffkamera til en gunstig pris.

Mvh.

TOHA

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
1
Utvilsomt Nikon D80. Strålende tester, og tilnærmet proffkamera til en gunstig pris.

Mvh.

TOHA
Joda, utvilsomt et godt kamera, men prisen ligger ca 50% over budsjettet "prisklasse ca. 5000 +/-".

Hvis man får tak i et D50, så kjøp det, men det ser ut til å være litt vanskelig (ihvertfall nytt). D70s er et godt alternativ, men også noe over budsjettet. Og ikke glem at du må ha minnekort og et objektiv eller fem i tillegg. ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kjøpte akkurat et Canon EOS 400D til samboeren som er foto-freak, og det tar fantastiske bilder! Men hvordan det er i forhold til Nikon vet jeg ingenting om.. Grunnen til at hun ville ha Canon var at vi har Canon speilrefleks fra før, så linsene fra dette kan brukes!
Tror at Canon-linser er mer kurant å få tak i, uten at jeg skal ha noen bastant mening her.
Mener du med dette at Canons objektiver er lettere å få tak i enn Nikons? I så fall var det nytt for meg at Nikon-objektiver skulle være vanskelig å få tak i.
Både Canon og Nikon er/var kjent for fremragende kvalitet på både hus og objektiver. Jeg for min del endte opp med Nikon D200 av samme grunn som samboeren din kjøpte Canon, nemlig fordi jeg hadde Nikonhus og
-objektiver fra før.

E

Einstein

Gjest
Hvis man tør å tenke litt "utradisjonelt" angående kamera, se på Olympus E-400 med de to kit-linsene (eventuelt etterfølgeren E-410).

Endte selv opp med å kjøpe denne pakken, etter å ha vurdert de typiske Canon og Nikon-modellene. Canon og Nikon er svært gode kamera det også, men JEG prioriterte størrelse kombinert med billedkvalitet. På den fronten har Olympusen definitivt ikke sviktet. Har ikke angret en dag.

Fantastiske bilder og det er bare en sann fryd å ha et så lite og lett speilrefleks med seg på turer, ferier, etc.

De to linsene som følger med svært gode til prisen og er evig nok til normal bruk.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
1
To ting med Olympus.

De har de minste søkerne i dagens felt av dSLR, ikke noe problem kanskje hvis man ikke sett en større og bedre søker.

2* cropsensor gjør det mer utsatt for støy, spesielt ved høy ISO, heller ikke noe problem hvis man ikke tar bilder med høy ISO.

Og en ting til, må bruke blitsen som "hjelpelampe" til autofokusen ved dårlig lys.

PS Har også veldig uoversiktelig og kronglete meny, men sikkert en vanesak. :)

E

Einstein

Gjest
To ting med Olympus.

De har de minste søkerne i dagens felt av dSLR, ikke noe problem kanskje hvis man ikke sett en større og bedre søker.

2* cropsensor gjør det mer utsatt for støy, spesielt ved høy ISO, heller ikke noe problem hvis man ikke tar bilder med høy ISO.

Og en ting til, må bruke blitsen som "hjelpelampe" til autofokusen ved dårlig lys.

PS Har også veldig uoversiktelig og kronglete meny, men sikkert en vanesak. :)

Du har helt rett. Dette er ulempene.

Men det perfekte kamera finnes ikke.

Som sagt: Mine prioriteringer var størrelse, vekt og billedkvalitet.

Hva angår søker, så jeg at f.eks Nikon har en bedre søker. I bruk opplever jeg ikke dette som noe reelt problem. Jeg går ikke konstant med øyet i søkeren.

Så på Nikon D80 som et alternativ, men jeg er faktisk glad for jeg ikke gikk i den retningen.

Jeg gidder rett og slett ikke å drasse milevis på en svær klump + linser, bare for å en - i høyden - tilsvarende billedkvalitet.

Å kjøpe et svært kamera for å få en bedre billedkvalitet på svært høye ISO, som du anvender sjelden, ble for meg mer en teoretisk problemstilling, enn en praktisk.

Topp Bunn