Lieng
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 03.07.2004
- Innlegg
- 1.525
- Antall liker
- 94
hele tråden?Håvarhede skrev:Tullprat!
hele tråden?Håvarhede skrev:Tullprat!
Burde man ikke først velge metodikk, og så komme til konklusjoner?tom-a skrev:Dere prisen har ingen ting med resonnementet mitt å gjøre. Siktemålet med det jeg skriver er ikke å gi legitimitet til den dyre delen av kabelindustrien, og jeg er ikke mer interessert i å betale dyrt for noe enn det dere er. Jeg anbefaler ingen å kjøpe dyre kabler (jeg har riktignok anbefalt Duelund-kabler noen tid tilbake, men de sprenger ikke uakseptable grenser slik jeg ser det). Det jeg imidlertid forsøker å gjøre, er med utgangspunkt i egen opplevelse av forskjeller i kabler å bygge en forklaring som kan forenes med de resultater som blindtester av det samme bringer, herunder lytterens egen manglende evne til å vurdere hvorvidt han har lykkes eller ikke. Fordi jeg er nysgjerrig på å prøve og forstå dette fenomenet.
Hvorfor har du forlatt "placebo" (la oss kalle det forventning) som forklaring?En mulighet er selvsagt at jeg selv og andre er utsatt for placebo, men den der har jeg selv forlatt som en fullstendig forklaringsfaktor. I min analyse blir derfor det springende punkt lytteren og hvordan hans adferd og sansing finner sted. For at hypotesen min skal holde stikk, må jeg problematisere betingelsen for lytteropplevelse under blindtester, samt i tillegg innføre kabeleffekter knyttet til lydgjengivelse som pt. ikke kan måles. Det siste får det jo ingeniører og fysikere til å gremmes/vemmes, men den følelsen er det jo de selv som eier og må få lov til å kjenne (og kanskje grunne litt) på?
Det er vanskelig å gi en vitenskapelig forklaring når man på forhånd har bestemt seg for å gi balla i helt grunnleggende vitenskapelig metodikk. Jeg synest det virker veldig som HiFi-entusiaster misliker blindtester fordi de ikke gir de svarene de på forhånd har bestemt seg for. Da er det noget søkt å kritisere metodikken. Du må vel være enig i at så lenge du lytter seende, så er det en relatvit banal faglig innvending at du visste hva du lyttet til, og det følgelig ikke sier så mye at du faktisk klarte å identifisere hva du lyttet til?frans skrev:Vil gjerne ha en vitenskaplig forklaring på hvorfor "blindtest" er å foretrekke framfor testing av utstyr opp mot gjengivelse av virkeligheten.
Det som finnes bevis på er at mennesker har rapportert om hørbare forskjeller når man utsetter dem for samme lydmessige stimuli, men overbeviser dem om at de lytter til noe annet, f.eks ved visuelle stimuli. Dersom du ikke vil lese Toole, betyr det at et fenomen ikke er bevist?frans skrev:Som jeg har skrevet om tidligere, så finnes det ikke "vitenskapelige" bevis på at "placebo" finnes når det kommer til lytting og hørsel.
Hvordan forklarer du religiøse syn, bortføring av UFO-er, hekser tusser og troll, etc?Å forklare noe "uforklarlig" basert på en hypotese om placebo innenfor musikklytning er i lengden uholdbart. Man bør heller forsøke å avdekke det uforklarige.
Jeg vil gjerne ha en forklaring på hvorfor det å vite hvilken forsterker du lytter til er en del av "den nødvendige virkeligheten". Virkeligheten er for meg en musikalsk utøver, og en veldig vanskelig referanse å sammenligne med, men de fleste musikkgjengivelser jeg har hørt har (rent sensualistisk) sviktet å overbevise meg om at utøveren(e) stod foran meg.Vil gjerne ha en vitenskaplig forklaring på hvorfor "blindtest" er å foretrekke framfor testing av utstyr opp mot gjengivelse av virkeligheten.
All den tid jeg mener at selve lytte opplevelsen er subjektiv, så önsker jeg placebo, feelgood faktoren mm, velkommen, så lenge det höyner kvaliteten på min opplevelse.knutinh skrev:Jeg har inntrykk av at mange sensualister omfavner placebo, f.eks brukeren om.s. Jeg har stor respekt for ærligheten i en slik tilnærming.
-k
Jeg har stor sans for pene høyttalere, og for meg forekommer det som rasjonelt å legge mer penger på bordet for å få noen som jeg synes ser ok ut.Soundproof skrev:Samtidig syns jeg det er helt i orden å skille skitt og kanel når man kritisk skal vurdere hvor lytte-effektene man opplever kommer fra.
Hvisnår man innen forskning får et annet resultat enn man forventer er det vanlig å se kritisk på flere forhold. En hypotese er ofte velbegrunnet. Hvis den er feil, så er også begrunnelsen feil. Man forkaster derfor ikke en hypotese ved første og beste anledning. Det kan være utallige feilkilder i den praktiske gjennomføringen av eksperimentene. Målemetoden går heller ikke fri av kritikk.nb skrev:Jeg synest det virker veldig som HiFi-entusiaster misliker blindtester fordi de ikke gir de svarene de på forhånd har bestemt seg for. Da er det noget søkt å kritisere metodikken.
Nå har vel ikke akkurat HiFi-folket den beste track-recorden for å være kilden til banebrytende innsikt heller... hyggelig om så skulle skje, men jeg har mine tvil. Det er også ganske mye som strider mot ting som er forstått opp, ned og i mente, men man holder døren på gløtt for at man får en rekke enorme unntakstilfeller så snart man tilfeldigvis snakker om et stereoanlegg. Også noget søkt, spør du meg.Bx skrev:Det er helt på det rene at det ikke er konvergens mellom erfaring og blindtesting på mange områder innen hifi. Her er det mange som med årene erfarer at det eksisterer forskjeller som ikke er blitt målt i rigorøse tester. Da blir det rimelig naivt å tro at blindtester gir 100% rett svar mens erfaring er noe man ikke kan stole på.
Blindtester gir enten grunn til å forkaste 0-hypotesen (med gitt signifikans), eller den feiler.Bx skrev:Det er helt på det rene at det ikke er konvergens mellom erfaring og blindtesting på mange områder innen hifi. Her er det mange som med årene erfarer at det eksisterer forskjeller som ikke er blitt målt i rigorøse tester. Da blir det rimelig naivt å tro at blindtester gir 100% rett svar mens erfaring er noe man ikke kan stole på.
BXs påstand er en løsrevet bortforklaring som ikke har noen som helst relevans i dette.nb skrev:Nå har vel ikke akkurat HiFi-folket den beste track-recorden for å være kilden til banebrytende innsikt heller... hyggelig om så skulle skje, men jeg har mine tvil. Det er også ganske mye som strider mot ting som er forstått opp, ned og i mente, men man holder døren på gløtt for at man får en rekke enorme unntakstilfeller så snart man tilfeldigvis snakker om et stereoanlegg. Også noget søkt, spør du meg.Bx skrev:Det er helt på det rene at det ikke er konvergens mellom erfaring og blindtesting på mange områder innen hifi. Her er det mange som med årene erfarer at det eksisterer forskjeller som ikke er blitt målt i rigorøse tester. Da blir det rimelig naivt å tro at blindtester gir 100% rett svar mens erfaring er noe man ikke kan stole på.
Men i mange tilfeller er det naivt å tro at resultatet uten videre kan overføres til en annen settingknutinh skrev:Å tro på at en positiv blindtest beviser noe med f.eks 95% eller 99% sikkerhet er ikke naivt.
Det er i hvert fall naivt å tro at et blindtestresultat skal få folk til å forkaste egne erfaringer. Men hvis fenomenet beskrives slik at det kan blindtestes så er det mulig.Å tro at en blindtest kan motbevise et fenomen er derimot naivt.
Det er ikke vanlig vitenskapelig praksis å fremsette påstander på denne måten. Man reiser et spørsmål, gjør en undersøkelse og refererer resultatene - ofte uten å drøfte generaliserbarhet. De store konklusjonene (påstandene) er sjelden (aldri?) til stede.Vanlig praksis i vitenskaplige miljøer er at den som framsetter en påstand har bevisbyrden for å vise at det er reelt.
Du antar at hifi-miljøet er et ensartet og entydig miljø der der enkle karakteristikker har allmen gyldighet?Siden hifi-miljøet anser seg som hevet over bevisbyrder og vanlig logikk, så er det mange skeptikere som peker på det store antallet av blindtester som svikter i å bevise et fenomen. Dette kan sees som et svar på sviktende argumentasjon fra hifi-miljøet, men det er feilaktig å se det som et bevis.
Jeg synes det paperet hadde for mange sorte flekker til å bli tillagt vesentlig vekt. Det var ikke gjort et seriøst nok forsøk på å eliminere /drøfte faktorer som kunne bidra til å kamuflere eventuelle formatforskjeller. Noe det har til felles med svært mange papers med subjektive tester. Ikke dermed sagt at jeg tror/avviser at det er himmelvid forskjell mellom SACD og red book. Jeg aner ikke.Som et eksempel vil jeg gjerne nevne de store forskjellene som hevdes mellom SACD og CD her inne, og det sinnet som resulterer hvis noen argumenterer at dette kan skyldes forskjell i master, og slett ikke trenger å skyldes DSD sine tekniske fordeler. Jeg henviste tidligere til et ganske grundig JAES-paper hvor de ikke kunne påvise noen hørbar forskjell i det hele tatt under normalt bruk mellom SACD og SACD degradert til CD, langt mindre store subjektive forskjeller.
Jeg synes det er et problem at vi ikke klarer å kombinere det beste av erfaring med det beste fra forskningen. Dette ligner en religiøs debatt der man blir assosiert med den ene eller andre menigheten. Det er mange som trives med en fot i hver leir. Noen av disse har også skikkelig peiling. Men de blir nesten usynlige i mange diskusjoner når det blir så polarisert og får et så religiøst preg som det ofte får her på HFS.Jeg ser ikke helt problemet.
Jeg er helt enig.Ivaols skrev:Validitetsdiskusjon er viktig ved testing. Poenget er at alle argumentene du bruker mot blindtesting også gjelder for seende testing. Ikke nok med det, for seende testing er det i tillegg en ekstra variabel som påvirker lytteren i stor grad, nemlig forventning.
Jeg har ingen ting imot blindtester. Men jeg synes det er langt mellom de blindtestene som gir verdifull informasjon.Det er fullt mulig (og har blitt gjort) å holde blindtest hjemme hos en person som kjenner utstyret og rommet godt. Når personen hevder å høre seende forskjell på to komponenter er neste steg blindtest. Det interessante her er at ingen har innvendinger fram til dette punktet. Ingen spør seg om det personen hører er reelt, eller et resultat av forventning. Ingen setter spørsmålstegn ved testpersonens psyke, hvordan dagsformen er, om han er nervøs etc.
Når en da går videre til blindtest vil ingenting være forandret. Alle parameter er like. Eneste forskjellen er at personen ikke lenger får greie på hva som spiller. Når en da ikke klarer å identifisere en forskjell kommer plutselig alle argumentene om dagsform etc opp, mens den mest logiske og enkleste slutningen glatt blir oversett, kanskje det ikke er forskjell
Kan du peke på noen praktiske tilfeller som du tenkte på?Bx skrev:Men i mange tilfeller er det naivt å tro at resultatet uten videre kan overføres til en annen settingknutinh skrev:Å tro på at en positiv blindtest beviser noe med f.eks 95% eller 99% sikkerhet er ikke naivt.
Jeg ser lengre utledninger her inne om hvordan "fenomen X" ikke kan blindtestes. Uten forkleinelse for subjektivister, så har dette likhetstrekk med hvordan Uri Geller forklarte hvordan han fikk negative vibber fra test-personer, og derfor ikke kunne bøye skjeer i deres nærvær.Det er i hvert fall naivt å tro at et blindtestresultat skal få folk til å forkaste egne erfaringer. Men hvis fenomenet beskrives slik at det kan blindtestes så er det mulig.Å tro at en blindtest kan motbevise et fenomen er derimot naivt.
Påstandene er ofte der, men de er ikke skrevet med like store bokstaver som forsiden til Lyd & Bilde.Det er ikke vanlig vitenskapelig praksis å fremsette påstander på denne måten. Man reiser et spørsmål, gjør en undersøkelse og refererer resultatene - ofte uten å drøfte generaliserbarhet. De store konklusjonene (påstandene) er sjelden (aldri?) til stede.Vanlig praksis i vitenskaplige miljøer er at den som framsetter en påstand har bevisbyrden for å vise at det er reelt.
Hvordan kan min skepsis til hifi-miljøet på noen som helst måte tolkes som en grunn til at blindtester står svakt? Se på hvilke miljøer vitenskaplige tester står svakt: Religiøse, overnaturlige, naturmedisin og hifi. Alle disse har det felles at de har sterk overbevisning, og at (mange av medlemmene) ikke liker resultatene som en vitenskaplig test gir.Du antar at hifi-miljøet er et ensartet og entydig miljø der der enkle karakteristikker har allmen gyldighet?Siden hifi-miljøet anser seg som hevet over bevisbyrder og vanlig logikk, så er det mange skeptikere som peker på det store antallet av blindtester som svikter i å bevise et fenomen. Dette kan sees som et svar på sviktende argumentasjon fra hifi-miljøet, men det er feilaktig å se det som et bevis.
Det er vel nettopp den type feilslutninger som gjør at blindtester står så svakt som det gjør. Skylden for dette kan imo fordeles jevnt på de som utfører blindtester uten å følge opp med skikkelige validitetsdrøftinger - og de som refererer til blindtester som om svarene har allmenn gyldighet.
Blindtester kan ikke bevise fraværet av noe.Jeg synes det paperet hadde for mange sorte flekker til å bli tillagt vesentlig vekt. Det var ikke gjort et seriøst nok forsøk på å eliminere /drøfte faktorer som kunne bidra til å kamuflere eventuelle formatforskjeller. Noe det har til felles med svært mange papers med subjektive tester. Ikke dermed sagt at jeg tror/avviser at det er himmelvid forskjell mellom SACD og red book. Jeg aner ikke.Som et eksempel vil jeg gjerne nevne de store forskjellene som hevdes mellom SACD og CD her inne, og det sinnet som resulterer hvis noen argumenterer at dette kan skyldes forskjell i master, og slett ikke trenger å skyldes DSD sine tekniske fordeler. Jeg henviste tidligere til et ganske grundig JAES-paper hvor de ikke kunne påvise noen hørbar forskjell i det hele tatt under normalt bruk mellom SACD og SACD degradert til CD, langt mindre store subjektive forskjeller.
Et annet paper som du refererte på hirez vs vanlig rez var i en annen liga. Men også her var det ubesvarte spørsmål. En enslig svale gjør ingen sommer. Man trenger flere undersøkelser som bekrefter det som ble funnet der. Og man trenger undersøkelser som setter søkelyset på faktorer som ikke ble skikkelig undersøkt i det paperet. Det kreves mange grundige studier for å slå fast noe slikt med rimelig sikkerhet.
Som du foreslo over: dersom man stiger ned fra sin høye hest og prøver å designe tester for å bevise fenomenene man opplever, så tror jeg at man kommer langt. En kabeltest utført på avsforum.com var strålende i så måte.Jeg synes det er et problem at vi ikke klarer å kombinere det beste av erfaring med det beste fra forskningen. Dette ligner en religiøs debatt der man blir assosiert med den ene eller andre menigheten. Det er mange som trives med en fot i hver leir. Noen av disse har også skikkelig peiling. Men de blir nesten usynlige i mange diskusjoner når det blir så polarisert og får et så religiøst preg som det ofte får her på HFS.Jeg ser ikke helt problemet.
Hvem gjør dette, og hvordan?Jeg synes også det er et problem at man setter likhetstegn mellom forskning og produktutvikling. Dette er to svært forskjellige ting, selv om produktutvikling i stor grad kan være forskningsbasert.
Jeg er enig i det. Lytte-erfaring gir ikke banebrytende innsikt. Uten skikkelig forskning så blir det mye sidelengs og frem- og tilbake.nb skrev:Nå har vel ikke akkurat HiFi-folket den beste track-recorden for å være kilden til banebrytende innsikt heller... hyggelig om så skulle skje, men jeg har mine tvil.
Skulle man tro alle audiofile utsagn, så er det ingen vei utenom at grunnleggende elektroteori og fysikk må inneholde gigantiske hull som kun manifisterer seg i stereoanlegg i høy prisklasse hjemme hos folk med erfaring og den rette trua, evt butikker som selger slike produkter. Rema 1000 gjelder - det enkle er ofte det beste, jeg antar da at de er audiofile som tar feil og resten av verden som har rett. Særlig når absurditetene står i kø om man gidder å tenke seg ørlite om.Bx skrev:Jeg er enig i det. Lytte-erfaring gir ikke banebrytende innsikt. Uten skikkelig forskning så blir det mye sidelengs og frem- og tilbake.nb skrev:Nå har vel ikke akkurat HiFi-folket den beste track-recorden for å være kilden til banebrytende innsikt heller... hyggelig om så skulle skje, men jeg har mine tvil.
Tooles blindtesting av høyttalere påviste ingen hørbare forskjeller knyttet til fasegang alene.knutinh skrev:Kan du peke på noen praktiske tilfeller som du tenkte på?
Jeg tror alt som har med hørbarhet kan blindtestes. Men jeg synes fortsatt det er langt mellom de gode blindtestene...Jeg ser lengre utledninger her inne om hvordan "fenomen X" ikke kan blindtestes. Uten forkleinelse for subjektivister, så har dette likhetstrekk med hvordan Uri Geller forklarte hvordan han fikk negative vibber fra test-personer, og derfor ikke kunne bøye skjeer i deres nærvær.
Jeg er enig i at de går ganske langt, men egentlig så strekker de seg til å si at det ikke var hørbare forskjeller i disse undersøkelsene. De går ikke lengre enn det.Denne er ganske tydelig, og variasjonen i testbetingelser antyder at resultatet har generell interesse:
"Claims both published and anecdotal are regularly made for audibly superior sound quality for two-channel audio encoded with longer word lengths and/or at higher sampling rates than the 16-bit/44.1-kHz CD standard. The authors report on a series of double-blind tests comparing the analog output of high-resolution players playing high-resolution recordings with the same signal passed through a 16-bit/44.1-kHz bottleneck. The tests were conducted for over a year using different systems and a variety of subjects. The systems included expensive professional monitors and one high-end system with electrostatic loudspeakers and expensive components and cables. The subjects included professional recording engineers, students in a university recording program, and dedicated audiophiles. The test results show that the CD-quality A/D/A loop was undetectable at normal-to-loud listening levels, by any of the subjects, on any of the playback systems. "
Ikke årsak, men beslektet. En tendens til å overgeneralisere. Skjære alt og alle under en kam. Jeg er ikke enig i at vitenskapen står svakt innen hifi. Stort sett alt som har med transistorer og digitalteknologi er vitenskapsbasert.Hvordan kan min skepsis til hifi-miljøet på noen som helst måte tolkes som en grunn til at blindtester står svakt? Se på hvilke miljøer vitenskaplige tester står svakt: Religiøse, overnaturlige, naturmedisin og hifi. Alle disse har det felles at de har sterk overbevisning, og at (mange av medlemmene) ikke liker resultatene som en vitenskaplig test gir.
Antallet er ikke det vesentligste. Det vesentligste er at vesentlige faktorer som kan lede til slutninger på feilaktig grunnlag blir adressert og eliminert.Blindtester kan ikke bevise fraværet av noe.
100 eller 1000 blindtester kan ikke bevise at SACD ikke har fortrinn over CD.
Hvor mange tester med negativt utfall mener du at vi skal utføre før innsatsen ikke lengre står i forhold til forventet resultat?
Hvis jeg ikke husker helt feil (og tenker på samme paper) så sa Toole at det trengtes mer data for å si noe konklusivt om fasegang, dessuten var eksperimentet hans utpreget praktisk rettet (noe du etterspør?), slik at faserespons og frekvensrespons var koblede parametre slik de ofte er på høyttalere.Bx skrev:Tooles blindtesting av høyttalere påviste ingen hørbare forskjeller knyttet til fasegang alene.
Det finnes DSP-artikler i AES-biblioteket der det trekkes motsatt konklusjon. Ulik tilnærming, ulik metode = ulike konklusjoner.
En "god" blindtest er en som besvarer det jeg opptar meg for i øyeblikket. Siden vi alle er opptatt av forskjellige ting...Jeg tror alt som har med hørbarhet kan blindtestes. Men jeg synes fortsatt det er langt mellom de gode blindtestene...Jeg ser lengre utledninger her inne om hvordan "fenomen X" ikke kan blindtestes. Uten forkleinelse for subjektivister, så har dette likhetstrekk med hvordan Uri Geller forklarte hvordan han fikk negative vibber fra test-personer, og derfor ikke kunne bøye skjeer i deres nærvær.
Hvordan skulle de gå lengre enn det? Hvordan kan man gjøre noe bedre enn å:Jeg er enig i at de går ganske langt, men egentlig så strekker de seg til å si at det ikke var hørbare forskjeller i disse undersøkelsene. De går ikke lengre enn det.Denne er ganske tydelig, og variasjonen i testbetingelser antyder at resultatet har generell interesse:
"Claims both published and anecdotal are regularly made for audibly superior sound quality for two-channel audio encoded with longer word lengths and/or at higher sampling rates than the 16-bit/44.1-kHz CD standard. The authors report on a series of double-blind tests comparing the analog output of high-resolution players playing high-resolution recordings with the same signal passed through a 16-bit/44.1-kHz bottleneck. The tests were conducted for over a year using different systems and a variety of subjects. The systems included expensive professional monitors and one high-end system with electrostatic loudspeakers and expensive components and cables. The subjects included professional recording engineers, students in a university recording program, and dedicated audiophiles. The test results show that the CD-quality A/D/A loop was undetectable at normal-to-loud listening levels, by any of the subjects, on any of the playback systems. "
Med hifi-miljøet så mener jeg hifi-konsumenter, hifi-journalister, hifi-produsenter m.m. Altså en stor og mangslungen gruppe.Ikke årsak, men beslektet. En tendens til å overgeneralisere. Skjære alt og alle under en kam. Jeg er ikke enig i at vitenskapen står svakt innen hifi. Stort sett alt som har med transistorer og digitalteknologi er vitenskapsbasert.Hvordan kan min skepsis til hifi-miljøet på noen som helst måte tolkes som en grunn til at blindtester står svakt? Se på hvilke miljøer vitenskaplige tester står svakt: Religiøse, overnaturlige, naturmedisin og hifi. Alle disse har det felles at de har sterk overbevisning, og at (mange av medlemmene) ikke liker resultatene som en vitenskaplig test gir.
Du etterspurte flere tester, så jeg svarteAntallet er ikke det vesentligste. Det vesentligste er at vesentlige faktorer som kan lede til slutninger på feilaktig grunnlag blir adressert og eliminert.Blindtester kan ikke bevise fraværet av noe.
100 eller 1000 blindtester kan ikke bevise at SACD ikke har fortrinn over CD.
Hvor mange tester med negativt utfall mener du at vi skal utføre før innsatsen ikke lengre står i forhold til forventet resultat?
Du ba om et eksempel og jeg valgte Toole fordi det har faglig tyngde. Det er begrenset hva man kan generalisere - også fra seriøse arbeider.knutinh skrev:Hvis jeg ikke husker helt feil (og tenker på samme paper) så sa Toole at det trengtes mer data for å si noe konklusivt om fasegang, dessuten var eksperimentet hans utpreget praktisk rettet (noe du etterspør?), slik at faserespons og frekvensrespons var koblede parametre slik de ofte er på høyttalere.
Konklusjonen var dog at høyttalere med glatt og flat frekvensrespons OG glatt faserespons fikk signifikant bedre subjektiv score enn høyttalere med uglatt, uflat frekvensrespons OG uglatt faserespons.
Det var en dag da jeg skummet gjennom en hel haug artikler, så jeg husker ikke. Ikke samler jeg på referanser heller. Men det var relativt ukjent forfattere (for meg i alle fall), og gikk på romkorreksjon med minimumfase vs faselinearisering bl.a. Men jeg tror det er flere papers som går i samme retning.Hvilke DSP-paper er det du tenker på som kommer til andre konklusjoner?
Hvordan skulle de gå lengre enn det? Hvordan kan man gjøre noe bedre enn å:Jeg er enig i at de går ganske langt, men egentlig så strekker de seg til å si at det ikke var hørbare forskjeller i disse undersøkelsene. De går ikke lengre enn det.
Jeg er enig i det Knut. (Og jeg har stor glede av å lese mange av dine innlegg om hirez)Eksempler på fenomener som har med transistorer og digitalteknologi å gjøre, hvor det ofte framføres holdninger som har dårlig eller ingen vitenskaplig støtte:
*hirez PCM
*Holdningene til mp3
*NOS-DAC
*Holdningene til CD, og i særdeleshet feilkorreksjon i CD
Det begynner å bli en stund siden nå, men jeg savnet en grundig gjennomgang av testoppsettet med drøfting av eventuelle forstyrrende / maskerende elementer. Hele forsøksoppsettet - og hvor avslørende det var - var en stor ukjent X. Hadde jeg vært tilstede hadde jeg kanskje ment noe annet, men noe av hovedpoenget med forskning er å produsere overførbar kunnskap. Helt greit paper, men neppe noe som med tyngde kan fortelle en erfaren hifi entusiast noe som vekommende a) ikke vet fra før, b) strider mot erfaring, c) lenge har hatt samme oppfatning.Jeg beklager hvis du har svart på dette før, men hva er kritikken din av september'07-testen av SACD, DVD-A og "CD"?
Artikkel-forfatter(ene) har uttalt seg på www.hydrogenaudio.org og boston audio societyBx skrev:Det begynner å bli en stund siden nå, men jeg savnet en grundig gjennomgang av testoppsettet med drøfting av eventuelle forstyrrende / maskerende elementer. Hele forsøksoppsettet - og hvor avslørende det var - var en stor ukjent X. Hadde jeg vært tilstede hadde jeg kanskje ment noe annet, men noe av hovedpoenget med forskning er å produsere overførbar kunnskap. Helt greit paper, men neppe noe som med tyngde kan fortelle en erfaren hifi entusiast noe som vekommende a) ikke vet fra før, b) strider mot erfaring, c) lenge har hatt samme oppfatning.
Og når man kom forbi den statistiske mumbo-jumboen (for det var det i mine øyne) så kom de ikke fra til signifikante resultater de heller.Jeg synes en annen test du linket til litt senere - som sammenlignet hirz og lavrez med live lyd - over anlegg som gjenga hirez og lavrez - var svært mye mer vitenskapelig og interessant enn denne testen.
Man kan ikke se bort fra at dette var et forsøk på å skape et inntrykk av allmengyldighet som strengt tatt ikke var til stede. Det blir litt vanskerigere for utenforstående å angripe testoppsettet når man ikke vet hva som ble brukt. Omtrent som å referere til anonyme kilder i samfunnsforskning.knutinh skrev:Å ikke beskrive test-utstyret i detalj var visst bevisst, men jeg er enig i at det er en svakhet.
Kanskje oppsettet til en av sensualistene ?Kan du nevne ett oppsett som ville ha gjort sensualister nysgjerrige på et 0-resultat? Jeg kan ikke tenke meg noe slikt oppsett, jeg ser ikke at andre enn skeptikere har notert seg Mike Lavigne sin test, på tross av omstendighetene.
Dette er selvsagt et betydelig problem. I en verden der crestfaktor på 6dB etterhvert regnes som generøst, så er det kanskje vanskelig å finne innspillinger som viser hva de ulike formatene egentlig er gode for.Merk at på siden av den "egentlige" testen så testet de SACD vs CD og kom til at det uten tvil var signifikante forskjeller på de utgivelsene de benyttet seg av. Det er grunn til å diskutere, men ingen her inne fattet interesse for det.
Mange rapporterer at SACD gir dem bedre lyd enn CD. Paperet støtter altså deres observasjon. Men når mange forklarer sine observasjoner med at DSD er bedre enn PCM så støtter paperet dem ikke.
Hvilket sterkt tyder på at hvis CD-formatet har hørbare begrensninger så skal man ha meget bra utstyr for å høre det.Og når man kom forbi den statistiske mumbo-jumboen (for det var det i mine øyne) så kom de ikke fra til signifikante resultater de heller.Jeg synes en annen test du linket til litt senere - som sammenlignet hirz og lavrez med live lyd - over anlegg som gjenga hirez og lavrez - var svært mye mer vitenskapelig og interessant enn denne testen.
Var det ikke det som ble gjort i Ivar Løkkens test da? Rettere sagt anleggene til et ti-talls (jeg vet ikke hvem av dem som klassifiserte seg som det ene eller andre).Bx skrev:Kanskje oppsettet til en av sensualistene ?
Jeg tror ikke at det er _vanskelig_ å finne, men at andelen album som kan nyttiggjøre seg 16 bit vs de som fint greier seg med 12 bit er nedadgående.Dette er selvsagt et betydelig problem. I en verden der crestfaktor på 6dB etterhvert regnes som generøst, så er det kanskje vanskelig å finne innspillinger som viser hva de ulike formatene egentlig er gode for.
Dette har vært min kjepphest i flere år. SACD sin suksess blant audiofile hviler på at det ikke blir en suksess i massemarkedet ;-)Jeg har egentlig kommet fram til at det er minst like enkelt å lage middelmådig lydkvalitet på hirez som på redbook. Jo større markedet for hirez blir jo mer kompresjon og klipping blir det.
Som honning i mine ørerMer enn nye formater så trenger vi en teknologi - eller et regime - som kan redde oss audiofile fra dårlig lydsnekring.
Kjenner du til testene gjort av Ethan Winer for å avsløre 10, 12 og 14bit vs 16 bit? Ganske interessant.Hvilket sterkt tyder på at hvis CD-formatet har hørbare begrensninger så skal man ha meget bra utstyr for å høre det.
Ingen bestrider at i opptakssituasjoner så er det ingen nedre grense for hvor mange (reelle) bit man i prinsippet kan nyttiggjøre seg, selv om sluttresultatet er 16 bit. Behovet for presisjon øker i takt med at man benytter mer dynamikk-prosessering, EQ, etc.Jeg ser dog ikke bort fra at det er enklere å mixe god lyd når man har 24 bit til rådighet enn om man må nøye seg med 16 - i hvert fall hvis man har det travelt.
Jeg har endel DVD-audio rippet til 24/96, og jeg har tillatelse fra linnmusic til å bruke utdrag av musikk kjøpt der (FLAC 24/88.2, 24/96, 24/44.1) til offentlige blindtester.nb skrev:Jeg tror theStig har noen klassiske selvgjorte opptak med masse dynamikk i 24 bits oppløsning, om dere godsnakker litt med han, så kan dere kanskje få tilsendt noen filer om dere vil leke dere litt. Han la jo ut noen eksempler her en gang...