Jeg ser over at begge "sider" i debatten gjør krav på å være den vitenskapelige. Dette er etter min mening i alle fall ikke vitenskapelig tanke:
...Forskningen har rett, inntil det finnes ny forskning som finner andre sannheter og da har denne rett inntil nye funn.
Med fare for å misforstå dette løsrevne sitatet (?), så må det vel være slik at vitenskap som blir korrigert av nye sannheter ikke er korrekt inntil det tidspunkt den blir korrigert. Det må vel være riktig å si at den var feil (eller ufullstendig) hele tiden? Hvis sitatet over gjengir tekningen, har man invertert forholdet mellom virkelighet og vitenskap, hvor vitenskapen er blitt gjort til master. I et slikt perspektiv følger at virkeligheten endrer seg hver gang en gjeldende vitenskapelig forklaringsmodell korrigeres. Slik er det vel neppe.
Imidlertid synes jeg dette innlegget til Voff tilfører debatten noe nytt. Kanskje det kan belyse noe sentralt i for eksempel vår debatt om blindtester?
Som beskrevet er de vitenskapelige modellene vi hele tiden arbeider med ikke virkeligheten i seg selv, men noe som søker mot å fange virkelighetens essens best mulig. Slik som det digitale signalet i praksis forsøker å fange/gjenskape naturlig lyd, kan det være en god tilnærming, men ikke identisk. På sine premisser bringer det med seg noe som ikke er der i virkeligheten, og mangler noe (også i form av mulige relevante tilleggsdimensjoner) som finnes i naturlig lyd. Kun virkelighet er virkelighet virkelighet er den eneste perfekte forklaringsmodell for virkelighet. Betrakter vi bare den fysisk/mekaniske verden er forklaringsmodellene kanskje gode utfordringene blir mye større når vi bringer inn lytteren/mennesket i forklaringsmodellen. I tilfellet "blindtest" gjør vi det.
Det undrer meg fra tid til annen at mange av hard core "tro på blindtest som metode" ofte ikke reflekterer over ubalansen sin egen argumentasjon: For det som berører hardware-delen av modellen går man i en utrolig detaljrikdom og innsikt, for det som vedrører lytteren i modellen er analysen nesten naiv og svært grovkornet. På "softe" argumenter mot blindtest som metode risikerer man å bli avfeid man kan være "uopplyst", eller ikke "forstått" hva metoden innebærer eller ikke sett metodens geniale vitenskapelige logikk. Problemet er at lytteren betraktes på samme måte som øvrige mekanisk komponenter i blindtestmetoden. Det holder altså ikke. Hvis menneskets hørsel, sanseapparat og hjerneaktivitet er en aktiv og labil komponent under en blindtest hvor bringer det blindtesten som vitenskapelig metode i å kunne uttale seg praktisk nyttig om noe (som f.eks. sluttbrukers/lytters lydopplevelse utenfor blindtestarenaen)? Les Voffs innlegg over og se at den ikke er egnet! Så kjenner vi motargumentet: Det som hender i det enkelte menneskets subjektive placebo-verden er ikke av interesse. Å, ja? Dette argumentet holder kun under den forutsetning at det ikke foreligger systematiske komponenter som de fleste lyttere, med genetisk og ulik grad av trenet variasjon, er gjenstand for. Mye taler for at slike systematiske komponenter finnes, siden vi observerer en menneskelig rasjonalitet rundt oss. Med Darwin ville vi kunne tenke at de usystematiske komponentene uten praktisk verdi for mennesket ville blitt sortert bort over tid. Og vi er sikkert i en slik prosess, men det styrker samtidig sannsynligheten for at slik relevante og systematiske komponenter knyttet til lytteopplevelse teller for deg og meg akkurat nå.
Hva er vitenskapelig holdning? Er det "Blindtesterne" eller "Lytt til din indre stemme" som utviser det? Spørsmålet er egentlig ganske uinteressant - det er først og fremst nysgjerrigheten etter det å søke større forståelse som er den vitenskapelige holdning. Hvis driveren er "å omvende de utro" eller "redde verden for svindlerne" har man plutselig et kongedømme å forsvare, noe som helt automatisk konserverer ens egen tanke til å lete i eksisterende vitenskapelige modeller og prøve å tillegge disse mer innhold enn de kanskje egentlig har. De fleste av oss går ut og inn av "vitenskap" og synsing hele tiden i vår egen forestilling av verden/virkeligheten vitenskaplig tanke består i å avsløre oss selv i det vi gjennom de forutsetninger vi legger inn i vitenskapelige modeller samtidig stenger relevante (men usette) virkelighetsdimensjoner ute av forklaringsmodellen. Det finnes ikke hardere arbeid enn det å tenke nytt. Vil man misjonere driver man fort et helt annet ball game enn frimodig tekning.
Hvem av "blindtest"-hardlinerne er villig til å gå inn å analysere sine forutsetninger om lytteren i blindtest-prosedyren relativt til en slik tests konklusjoner etter å ha lest Voffs innlegg over? (Altså: Med sanseapparatet slik det beskrives, det bevisste/ubevisste hvordan kan en lytters svar i en blindtest anvendes i praksis for å konkludere noe i forhold til kabel A vs kabel B utenfor blindtestarenaen? (slik argumentet brukes i debatten mot person X når han hevder at kabel B er å foretrekkes fremfor A eller er argumentet at person X ikke kan bevise sin påstand? Hvis testen først ikke kan si noe til eller fra, så er den da også uegnet til å brukes i en slik form for mot-argumentasjon?).
Mvh,
tom-a
...Forskningen har rett, inntil det finnes ny forskning som finner andre sannheter og da har denne rett inntil nye funn.
Med fare for å misforstå dette løsrevne sitatet (?), så må det vel være slik at vitenskap som blir korrigert av nye sannheter ikke er korrekt inntil det tidspunkt den blir korrigert. Det må vel være riktig å si at den var feil (eller ufullstendig) hele tiden? Hvis sitatet over gjengir tekningen, har man invertert forholdet mellom virkelighet og vitenskap, hvor vitenskapen er blitt gjort til master. I et slikt perspektiv følger at virkeligheten endrer seg hver gang en gjeldende vitenskapelig forklaringsmodell korrigeres. Slik er det vel neppe.
Imidlertid synes jeg dette innlegget til Voff tilfører debatten noe nytt. Kanskje det kan belyse noe sentralt i for eksempel vår debatt om blindtester?
Voff skrev:Vitenskapen har forlengst visst at løngdetektortesten er tvilsom (den er derfor ikke gyldig i norske rettsaler). Det samme har vitenskapen visst om dine såkalte kontrollerte lyttetester. De er begge basert på en overforenklet filosofi.
For å illustrere kompleksiteten i sansingen kan vi ta eksempel med smak. La oss si du liker fårikål. Vil du like pannekaker som smaker fårikål? Neppe! Personlig synes jeg det høres ufyselig ut! Hvorfor? Smaken er jo den samme? Eller hva med pølser som smaker jordbærsyltetøy! Dette illustrerer at smaker med mer enn smaken. Synsinntrykk samt konsistens er medvirkende til hva vi liker. Hørsel og syn er også nøye infiltrert. Blindt smaker vi knapt forskjell på lutefisk og fårikål! Får du smaken presentert i pilleform, altså en kontrollert test der syn og konsistens er utelatt, vil det fleste ha store problemer med å identifisere smaken selv om den virker kjent. I blindtest kjenner ikke vinkjennere forskjell god årgangsvin og pappvin. Hvorfor?
Persepsjonsforskning viser at sanseinntrykk behandles av hjernern i (minst) to trinn. Først i de mer primitive deler av hjernen (som vi ikke har direkte tilgang til), deretter til vår bevissthet (som ikke er lokalisert til en bestemt del av hjernen). I den primitive del av hjernen foregår en selektering før signalet sendes videre til vår bevissthet; dette antagelig fordi vi ikke skal overbelastes med uvesentligheter. Det som ikke når vår bevisste del av hjernen sanser vi men vet det ikke. Dette er illustrert ved en bestemt form for hjerneskade som gir blindhet (det er diverse hjerneskader som har gitt forskere mest informasjon om hvordan persepsjonen virker). Her når når synssignalet den primitive del av hjernen men blir ikke sendt videre til bevisstheten. Pasienten vet ikke at han eller hun ser. Disse kan unngå hindringer i veien men vet ikke hvorfor. Dersom disse utsettes for en test der de skal unngå hindringer, faller de helt igjennom, går på hindringer og blir helt frustrerte. Dette er fordi at ved høy grad av selvbevissthet virket det idiotisk å unngå hindringer man ikke vet er der! Å unngå hindringer instinktivt er noe helt annet. Vi har mindre tilgang til de mer primitive deler av hjernen jo mer bevisste/selvbevisste vi er. Rett og slett fordi rasjonalitieten tar over; hvordan deale med ting vi ikke vet vi ser eller vet vi hører? Vi blir usikker og kan ikke skille ditt fra datt.
Det at vi sanser en hel haug med ting i den primitive del av hjernen som ikke deles av vår bevissthet er sannsynligvis årsaken til en rekke syvende sans erfaringer enkelte mener å oppleve, slik f.eks å føle at noen ser på deg. På samme måte kan man forestille seg at folk har glede av lytteinntrykk som behandles i den primitive delen av hjernes som gir velvære i vår bevissthet uten at vi vet hvorfor. Når vi blir utsatt for for situasjoner der vi skal aksessere disse "primitive" sanseinntrykkene tar bevisstheten over og der finnes de ikke!
Selvfølgelig er placebo også en forklaring; særlig når det gjelder kabler!
Som beskrevet er de vitenskapelige modellene vi hele tiden arbeider med ikke virkeligheten i seg selv, men noe som søker mot å fange virkelighetens essens best mulig. Slik som det digitale signalet i praksis forsøker å fange/gjenskape naturlig lyd, kan det være en god tilnærming, men ikke identisk. På sine premisser bringer det med seg noe som ikke er der i virkeligheten, og mangler noe (også i form av mulige relevante tilleggsdimensjoner) som finnes i naturlig lyd. Kun virkelighet er virkelighet virkelighet er den eneste perfekte forklaringsmodell for virkelighet. Betrakter vi bare den fysisk/mekaniske verden er forklaringsmodellene kanskje gode utfordringene blir mye større når vi bringer inn lytteren/mennesket i forklaringsmodellen. I tilfellet "blindtest" gjør vi det.
Det undrer meg fra tid til annen at mange av hard core "tro på blindtest som metode" ofte ikke reflekterer over ubalansen sin egen argumentasjon: For det som berører hardware-delen av modellen går man i en utrolig detaljrikdom og innsikt, for det som vedrører lytteren i modellen er analysen nesten naiv og svært grovkornet. På "softe" argumenter mot blindtest som metode risikerer man å bli avfeid man kan være "uopplyst", eller ikke "forstått" hva metoden innebærer eller ikke sett metodens geniale vitenskapelige logikk. Problemet er at lytteren betraktes på samme måte som øvrige mekanisk komponenter i blindtestmetoden. Det holder altså ikke. Hvis menneskets hørsel, sanseapparat og hjerneaktivitet er en aktiv og labil komponent under en blindtest hvor bringer det blindtesten som vitenskapelig metode i å kunne uttale seg praktisk nyttig om noe (som f.eks. sluttbrukers/lytters lydopplevelse utenfor blindtestarenaen)? Les Voffs innlegg over og se at den ikke er egnet! Så kjenner vi motargumentet: Det som hender i det enkelte menneskets subjektive placebo-verden er ikke av interesse. Å, ja? Dette argumentet holder kun under den forutsetning at det ikke foreligger systematiske komponenter som de fleste lyttere, med genetisk og ulik grad av trenet variasjon, er gjenstand for. Mye taler for at slike systematiske komponenter finnes, siden vi observerer en menneskelig rasjonalitet rundt oss. Med Darwin ville vi kunne tenke at de usystematiske komponentene uten praktisk verdi for mennesket ville blitt sortert bort over tid. Og vi er sikkert i en slik prosess, men det styrker samtidig sannsynligheten for at slik relevante og systematiske komponenter knyttet til lytteopplevelse teller for deg og meg akkurat nå.
Hva er vitenskapelig holdning? Er det "Blindtesterne" eller "Lytt til din indre stemme" som utviser det? Spørsmålet er egentlig ganske uinteressant - det er først og fremst nysgjerrigheten etter det å søke større forståelse som er den vitenskapelige holdning. Hvis driveren er "å omvende de utro" eller "redde verden for svindlerne" har man plutselig et kongedømme å forsvare, noe som helt automatisk konserverer ens egen tanke til å lete i eksisterende vitenskapelige modeller og prøve å tillegge disse mer innhold enn de kanskje egentlig har. De fleste av oss går ut og inn av "vitenskap" og synsing hele tiden i vår egen forestilling av verden/virkeligheten vitenskaplig tanke består i å avsløre oss selv i det vi gjennom de forutsetninger vi legger inn i vitenskapelige modeller samtidig stenger relevante (men usette) virkelighetsdimensjoner ute av forklaringsmodellen. Det finnes ikke hardere arbeid enn det å tenke nytt. Vil man misjonere driver man fort et helt annet ball game enn frimodig tekning.
Hvem av "blindtest"-hardlinerne er villig til å gå inn å analysere sine forutsetninger om lytteren i blindtest-prosedyren relativt til en slik tests konklusjoner etter å ha lest Voffs innlegg over? (Altså: Med sanseapparatet slik det beskrives, det bevisste/ubevisste hvordan kan en lytters svar i en blindtest anvendes i praksis for å konkludere noe i forhold til kabel A vs kabel B utenfor blindtestarenaen? (slik argumentet brukes i debatten mot person X når han hevder at kabel B er å foretrekkes fremfor A eller er argumentet at person X ikke kan bevise sin påstand? Hvis testen først ikke kan si noe til eller fra, så er den da også uegnet til å brukes i en slik form for mot-argumentasjon?).
Mvh,
tom-a