DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Hmm, fant ingen vennetråd for våre danske venner. Jeg eier pr dags dato ingen Dali, men må si Mentor serien er fristende. Er det noen som vil legge igjen noen ord?

    Min erfaring ved dali er at diskanten kan være litt væl avslørende på dårlige innspillinger og låte litt spist. Gjelder Mentor serien iallefall.

    Kom igjen, legg igjen inntrykk. Euphonia serien er jo strålende :).

    Concept serien til Dali syns jeg gir veldig mye for penga i sin prisklasse, spessielt 6'ern og 8'ern er strålende. 8'ern spiller jo rock utrolig bra, en "CV killer" om du vil kalle det det. Låter utrolig behagelig syns jeg iallefall, selv om det er mye som mangler, så er dette en av mine favoritter i pris klassen under 10000kr om man liker rock (som kan ha litt dårlig innspilling).
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Jeg har Concept2 i stuen som ungene bruker når de ser på dvd. Selvsagt fornøyd med de til den bruken, og kommer nok til å beholde de sålenge ungene ikke klager!

    Har eid Mentor2. Var meget fornøyde med de, men elektronikken var ikke helt match. Brukte da en Primare i21 og en Denon sacd spiller i budsjettklassen. Opplevde aldri noe som helst unoter med diskanten.

    Neste dali vil evt bli en Helicon.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Har aldri eid noe fra dali men har hatt 104 på lån en lang tid en tid tilbake,det var morsome høyttalere...
    Ellers har jeg hørt en del på concept 8 hos en kamerat,ikke noe galt med de men ikke helt min smak...

    Har alltid siklet på Helicon,nydelige høyttalere...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har eid Dali Grand en gang for lenge siden. Vakre høytalere, men ikke akkurat lettdrevne. Frem til da hadde mellomtonen til dali vært altfor ullen for min del. Med Grand begynte dali sakte men sikkert å endre på dette. Møbelkvaliteten på Dali har alltid vært særs god!
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har et par Mentor 6 som jeg er strålende fornøyd med. Utmerket byggekvalitet og relativt lettplasserte. Pass på at de ikke skal vinkles inn mot lytteposisjon. (for øvrig synes innredningseksperten at dette er smart, på de forrige høyttalerne drev hun hele tiden å "rettet" opp innstillingen)

    Høyttalerne gir et stort og bredt lydbilde med en fantastisk oppløsning i de øvre oktavene. Bassen er dyp og akkurat passe stram, med god punch og artikulasjon.

    Som forsterker bruker jeg en Lyngdorf SDAI2175, noe som passer meget godt.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    cox skrev:
    Har et par Mentor 6 som jeg er strålende fornøyd med. Utmerket byggekvalitet og relativt lettplasserte. Pass på at de ikke skal vinkles inn mot lytteposisjon. (for øvrig synes innredningseksperten at dette er smart, på de forrige høyttalerne drev hun hele tiden å "rettet" opp innstillingen)

    Høyttalerne gir et stort og bredt lydbilde med en fantastisk oppløsning i de øvre oktavene. Bassen er dyp og akkurat passe stram, med god punch og artikulasjon.

    Som forsterker bruker jeg en Lyngdorf SDAI2175, noe som passer meget godt.
    Ikke hørt med "din" forsterker. Men med Cambridge og NAD M3, syns de kan bli litt kvasse til tider jeg... Men det er jo smak og behag :). Samt kanskje Lyngdorf er tingen..
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.770
    Antall liker
    5.568
    Har Dali Helicon 400 og er godt nøgd med dei. Plassering er noko ein må jobbe med men det gjeld dei fleste høgtalarar. Vinkling innover har vore prøvd men fungerer ikkje hjå meg og er heller ikkje anbefalt av produsenten.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er en meget fornøyd eier av et par MS4, dette er i mine ører en vanvittig bra høyttaler på allslags musikk. Selv er jeg en rocker. Drev først denne høyttaleren med en Nad M3, en kombo som i mine ører var god. Har etterhvert byttet til en Bryston 14 BSST, noe som virkelig gjorde at høyttaleren vokste mange hakk. Så Bryston og Dali er en kjempe match, har sett at det er flere Dali-eiere enn meg som har oppdaget nettopp dette.
     
    A

    atledreier

    Gjest
    Euphonia MS4 og CS4, med Mentor 2 stående bak. Drevet av en NAD M25, biampet på MS4 og CS4. Låter veldig veldig bra!
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    maverick skrev:
    Euphonia MS4 og CS4, med Mentor 2 stående bak. Drevet av en NAD M25, biampet på MS4 og CS4. Låter veldig veldig bra!
    WOW. det var ikke småtteri nei.. Må si MS4 er mer og mer fristende, men ganske så dyr. Hvordadn vil dere karaktisere lyden?? Vet noen dali modeller (Mentor ialelfall) kan låte litt tynt og lyst. Helicon var helle ikke helt min greie.
     
    A

    atledreier

    Gjest
    Kom og hør! :D

    Det er vel klisjeene 'engasjerende', 'tilbakelent' men aldri 'kjedelig' som gjelder. De har rockefot så det holder, men er aldri anstrengende.
     

    nudiebear

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    53
    Antall liker
    1
    Et par gode gamle Dali 850 på æresplass her hos meg nå. Det blir nok Dali igjen ved utbytte så snart jeg får organisert nok plass til at det kan kalles lytterom (nå kalles det 'stue'). Ellers har det vært Dali og B&W i hele karrieren som nå strekker seg til dusinet år langt siden den spede begynnelsen på studenthybelen med 4 stk. Dali 909 ;D
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Er vel bare å innrømme det, Dali finnes her også! ;D

    Har i dag et par Dali 850 som var mine tidligere "stereo"-høytalere. De er nå "nedgradert" som fronthøytalere i hjemmekinoen sammen med en Dali Suite C 0.8 senter og et par Dali R1000 bakhøytalere. (Disse har videre selskap av 2 stk XTZ 99W12 subber, men det er ikke så viktig i denne sammenhengen.)

    850'ene har jeg hatt stor glede av både til lytting og fest. Har brukt inntil 4 stk Doxa Signature effekttrinn på dem og de formidler musikk med stor glede og engasjemang!

    Som student hadde jeg først på hjemlån Dali 107, men denne passet meg ikke og valget falt på Dali 850. Har ikke angret på det oppgjennom årene. (Finnes selvsagt andre høytalere som er bedre men disse har gitt mange opplevelser!)

    //Terka
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Har eid Dali 104, Royal Menuet II, Helicon 800W og Euphonia MS5. De mest vellykkede av disse, i mine ører, var Royal Menuet II og Helicon 800W. Euphonia MS5 var den største skuffelsen, både med tanke på lyden og et par uheldige opplevelser. Angående lyden så var det mellomtonen på MS5 som skuffet mest. Der var Helicon 800W mye åpnere. På de andre parameterne var det mindre forskjeller, så jeg har den erfaringen at Helicon 800W rett og slett er en bedre høyttaler enn MS5, ihvertfall i mitt rom med min elektronikk osv. Etter et svært ubehagelig bruktkjøp der det ene basselementet var bunnet og ødelagt, fant jeg ut at Dali skor seg noe grassalt på uheldige kunder. Dali tok 12 500 kroner for ett element :eek:. Dette har jeg ikke fått noen logisk forklaring på. Med slike delepriser burde MS5 kostet rundt 300 000 ???. Og som om dette ikke var nok ble enda et slikt element ødelagt ved en senere anledning. Nye 12500,-. Jeg vet også at elementene til Helicon-serien er svindyre i forhold til prisen på høyttalerne. Woofer til Helicon 800 koster ca. 6500,-, så pass på!!! Til sammenligning koster et tilsvarende basselement til B&W sine hi-end høyttalere ca. kr. 2000,-.

    Siden dette sikkert er tenkt som en Dali vennetråd, vil jeg avslutte innlegget med å si at jeg var stor tilhenger av Dali sine produkter helt fram til Euphonia MS5 samt oppdagelsen av produsentens brutale og grådige måte å drive deleservice på.

    Kos dere med Dali, men for all del ikke ødelegg noe!!!

    Mvh. Birdman
     

    Silversurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2004
    Innlegg
    413
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Har Helicon 400 som er noen år gamle, kjøpt rimelig på bruktbørsen (5 mnd gamle) , jeg synes de låter vel så bra som de ser ut ;D, byttet mye HT før
    men disse har blitt stående!
    Bra solid bass, veloppløst og flott videre helt opp til toppen, ingen hardhet eller mye sssssssssssssssssss og dette med full Nordost Heimdall kabling ;)
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    cox skrev:
    Har et par Mentor 6 som jeg er strålende fornøyd med. Utmerket byggekvalitet og relativt lettplasserte. Pass på at de ikke skal vinkles inn mot lytteposisjon. (for øvrig synes innredningseksperten at dette er smart, på de forrige høyttalerne drev hun hele tiden å "rettet" opp innstillingen)

    Høyttalerne gir et stort og bredt lydbilde med en fantastisk oppløsning i de øvre oktavene. Bassen er dyp og akkurat passe stram, med god punch og artikulasjon.

    Som forsterker bruker jeg en Lyngdorf SDAI2175, noe som passer meget godt.
    Har akkurat investert i disse jeg også da jeg syntes mine B&W CM7 ble litt små til rommet. Daliene har vesetlig bedre bass, men i mellomtonen syns jeg faktisk de kommer til kort mot B&W. De spiller også vesentlig lysere, men det har gått opp for meg at dette er en nødvendighet for å få dem til å låte så detaljert som de gjør. Der hvor B&W var best på vokalgjengivelse og akustiske instrumenter syns jeg Daliene er bedre på pop og rock med mye informasjon i lydbildet. Er likevel forundret over hvor totalt forskjellig lydbilde de to høyttalerne har. Kunne ønsket meg Mentor 6 sin bass, CM7 sin mellomtone og en diskant som ligger midt mellom dem:) Kan hende jeg måtte kjøpt dyre høyttalere for å få til noe slikt?

    Jeg bruker en Arcam Diva A90 som forsterker. Den kjøpte jeg etter testing av flere forsterkere for å fungere optimalt med B&W, men jeg tror den fungerer godt til daliene også uten at jeg har sammenlignet med flere her. Arcamen er kjent for å ha en ganske nøytral klangbalanse, så jeg tror ikke det er den som gjør at det låter litt lyst i toppen.

    Jeg skal imidlertid prøve å få opp noe veggteppe i stua da det er ganske hard akustikk i rommet.

    Jeg bruker et sett med Qed-kabler (silver?) til 75.- per meter som høyttalerkabler. Anbefales det å prøve noen andre?

    Selv om det låter litt uvant for en eks-B&W-fyr, så har jeg jo ingen problemer med å høre at dette er klassehøyttalere. Har tro på at dette kommer til å bli bra!
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Mentor ser lækre ut og har hatt lyst til å prøve 6`eren men tror de blir vanskelige og for lyse i målet med min lille naim...

    Ang kablene så kanskje chord hadde vært noe å satse på?tror kanskje Qed kablene ikke er det beste for mentoren...
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Dali 850 står i frontrekka mi nå og det har de gjort i 13 år, og de har vært med på MYE og mangt et flyttelass.
    De har gjort en formidabel jobb i mine room så kjangsen for at det blir Dali som mine neste høytalere er stor.
    Da jeg er rimelig altetende og en hang til det litt rocka så vil jeg si at merket tiltaler meg, og ikke minst det Dali har konstruert de seinere år. Helicon 400 er vel den jeg har snust på mest i det siste da jeg går med oppgraderingstrang på høytaler siden.
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    draapen skrev:
    Ang kablene så kanskje chord hadde vært noe å satse på?tror kanskje Qed kablene ikke er det beste for mentoren...
    Hvem er det som forhandler Chord? Bør helst kunne prøve kabler fra HiFi-Klubben, Soundgarden eller TonArt da disse er de eneste hifi-butikkene jeg vet om i bartebyen.

    Soundgarden satser vel mest på Nordost flatline, men de har jeg hørt skal være "ganske lyse i toppen", og dermed ikke det jeg bør satse på til Mentorene...
     

    oyvindth

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2006
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Hei, jeg henger meg på;) Har Dali Helicon 400MK II LE, veldig fornøyd og de låter bra sammen med Lyngdorf SDAI2175. Blir nok noe annen elektronikk etterhvert... Vi får se, Lyngdorf TDA2200feks;)

    Har du testet noe av Van den Hul sine kabler på Mentor, bør finne noe hos Hifiklubben, jeg ville testet CS-122 eller D352. Meget gode kabler til en fin pris. Jeg spiller med Magnum på mine og det er en god match! :)
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    hifinisse skrev:
    Hei, jeg henger meg på;) Har Dali Helicon 400MK II LE, veldig fornøyd og de låter bra sammen med Lyngdorf SDAI2175. Blir nok noe annen elektronikk etterhvert... Vi får se, Lyngdorf TDA2200feks;)

    Har du testet noe av Van den Hul sine kabler på Mentor, bør finne noe hos Hifiklubben, jeg ville testet CS-122 eller D352. Meget gode kabler til en fin pris. Jeg spiller med Magnum på mine og det er en god match! :)
    Pr. i dag bruker jeg noen hjemmesnekrede kabler, men Van den Hul sine kabler ser absolutt interssante ut, til en fornuftig pris.
     

    3e1

    Medlem
    Ble medlem
    13.01.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Jeg har et par venner som heter Helicon 400w 1 og 2, gode venner også ;)
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Da har jeg fått testet litt mer av Mentor. Faktisk syns jeg 6'ern er hakket bedre enn 8'ern :p. Men samme syns jeg også på Helicon serien, 400 serien er "bedre" enn 800 i mine ører. Ble ganske så bra på NAD M3, men alt det skarpe ble totalt borte når Denon PMa-1500AE ble koblet til :). Da ble det skikkelig "koselyd", mener ikke at Denon'en er perfekt partner, men at elektronikken burde helle mot den signaturen, det hjelper utrolig på den litt "skarpe" diskanten syns jeg.

    Kunne spille høyt osv, men bassen ble nok litt ullen med den Denon da ;). Denon 2000AE hadde dem ikke inne. Blir mer sjekking utover :).
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    spurv skrev:
    Da har jeg fått testet litt mer av Mentor. Faktisk syns jeg 6'ern er hakket bedre enn 8'ern :p. Men samme syns jeg også på Helicon serien, 400 serien er "bedre" enn 800 i mine ører.
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at Helicon 400 og Helicon 800 må oppføre seg svært forskjellig med lik elektronikk og i samme rom. Min erfaring med direkte sammenligning var at 400 hadde en svært lukket og kneblet mellomtone, mens det fra 800 bare flommet. At så mange liker 400 så godt MÅ jo bety at de kan spille bedre enn de gjorde da jeg testet de, for det var IKKE bra.

    Mvh.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pussig nok kritiserte noen i tråden lenger opp mellomtonen i MS5 vs MS4. Helt motsatt din kritikk av Helicon 400 (som er en nedskalert MS4) vs Heicon 800 (som er en nedskalert MS5 for de som ikke vet det). Noen som har en ide om hva dette dreier seg om? Innspilling?
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    erato skrev:
    Pussig nok kritiserte noen i tråden lenger opp mellomtonen i MS5 vs MS4. Helt motsatt din kritikk av Helicon 400 (som er en nedskalert MS4) vs Heicon 800 (som er en nedskalert MS5 for de som ikke vet det). Noen som har en ide om hva dette dreier seg om? Innspilling?
    Det var muligens jeg som kritiserte mellomtonen på MS5, da i forhold til Helicon 800, men ja, også i forhold til MS4. Dette er litt pussig. I Euphonia-serien kunne jeg ikke like mellomtonen i den største modellen. I Helicon-serien likte jeg ikke mellomtonen i den nest største modellen. En skulle tro at det gikk samme vei for begge, men nei....
     
    J

    JAE

    Gjest
    Hei

    Du er inne på noe her Birdman.

    Har selv hatt noen Dali par,og sistnevnte var MS-4,som jeg personlig regner som noe av det bedre Dali har kommet på banen med,den dag i dag,som du nevner akkurat dette med De øvre toner,gjorde at MS-5 ikke ble handlet.


    Mvh:John
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    hifinisse skrev:
    Hei, jeg henger meg på;) Har Dali Helicon 400MK II LE, veldig fornøyd og de låter bra sammen med Lyngdorf SDAI2175. Blir nok noe annen elektronikk etterhvert... Vi får se, Lyngdorf TDA2200feks;)

    Har du testet noe av Van den Hul sine kabler på Mentor, bør finne noe hos Hifiklubben, jeg ville testet CS-122 eller D352. Meget gode kabler til en fin pris. Jeg spiller med Magnum på mine og det er en god match! :)
    Første gang jeg hørte Helicon 400 var på Hifi Klubben oppkoblet på en billig integrert forsterker til rundt 9-10 tusen, tror det var en Tact....?
    Det var buldrebass, manglende tredimensjonalitet og dårlig med detaljer, men likevel var det noe med mellomtonen som traff meg i hjertet som gjorde at jeg spurte å få låne de med hjem.
    Og jeg sier bare: du verden som denne høyttaleren kan spille bare den blir koblet opp på noenlunde god elektronikk! Den fortjener god elektronikk, f.eks et effekttrinn i minst samme prisklasse (dvs minst 30 tusen). En sann musikkformidler men samtidig med gnistrende detaljer i mellomtonen. 8)

    Etter 4 år med Helicon oppdraderte jeg til Euphonia MS4, en glimrende høyttaler mye identisk med Helicon 400 men noen hakk bedre hele veien. Spesielt i bassen som er mye strammere der Helicon 400 kan bli litt for løssluppen i enkelte sammenhenger.
    Men husk: man bør oppgardere resten av anlegget også før det er noe vits i å bytte ut Helicon 400 mot MS4. Helicon 400 kan fint kobles opp på et Audio Research sett til 100 tusen uten at den gjør skam på godlyden....

    Ps: Når det gjelder CS122 høyttalerkalber så kjøpte jeg et sett slike som mine første audiofile kabler tidlig på 1990-tallet. Har ikke brukt de på 10-12 år.
    Siden jeg ikke hadde noe annet å spille på mens jeg ventet på mine nye Au24 tok jeg de frem fra loftet og koblet de opp mellom MS4 og mine Jeff Rowland monoblokker. Du verden for en nedtur! Så dårlig har ikke anlegget vært på svaært lenge..... (10-12 år kanskje? ;) ) Bare en liten advarsel til de som tror at man kan ta snarveier og spare litt på høyttaler- eller signalkablene.
    Pps: Au24 høyttalerkabler kjøpte jeg brukt for kr 3 tusen. Helt strøkne i orginal emballasje. Billig! 8)

    mvh
    Finn M
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    JAE (active) skrev:
    Hei

    Du er inne på noe her Birdman.

    Har selv hatt noen Dali par,og sistnevnte var MS-4,som jeg personlig regner som noe av det bedre Dali har kommet på banen med,den dag i dag,som du nevner akkurat dette med De øvre toner,gjorde at MS-5 ikke ble handlet.


    Mvh:John
    MS-5 har jeg ikke fått hørt, men både MS-4 og Helicon 400 har en av sine sterke sider nettopp i mellomtonen. Den gangen jeg kjøpte Helicon 400 erstattet de et sett med Avalon Eclipse som den gang hadde en veilledende pris på kr 119 tusen. Og i direkte sammenligning hadde Helicon 400 ingenting å skamme seg over. Selv i mellomtonen der det er få (eller rettere sagt kanskje ingen) som slår Avalon.
     

    Walker

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2002
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Hei

    Er på utkikk etter plasserings tips/erfaringer, mine MS-4 står i en likesidet trekant i forhold til lytteposisjon (2,7m) mellom høyttalere og fra hver front til lytteposisjon. Avstand front høyttaler til bakvegg er 95cm. Står direkte på parkett uten spikes.
    Er nybegynner i faget så alle tips er velkommen. Hele anlegget fikk et godt løft etter oppgradering fra Muse 10 til Erato II.

    MUSE Erato II
    Ecosse The Legend SE mkII XLR
    NAD M3
    QED X-tube 300
    Dali MS4
     
    J

    JAE

    Gjest
    Walker

    Du bør få deg noen spikes,adskilling fra gulv

    Hvilken sideavstand til vegg har du?
     

    Walker

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2002
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    JAE (active) skrev:
    Walker

    Du bør få deg noen spikes,adskilling fra gulv

    Hvilken sideavstand til vegg har du?
    Stua er usymetrisk i vinkel så det blir 80cm til yttervegg (vindusvegg) på venstre side og 1m mot murpeis høyre side.
    Vedr. spikes så fulgte det med noen, men da må parketten beskyttes..
     
    J

    JAE

    Gjest
    Hei

    Tror du har nok avstand til sidevegg,og du kan fint bruke org. spiksene,med parkettbeskytter(hifi-klubben selger disse)

    Du gjør heller ikke noe galt i å prøve å dra daliene en tanke lenger fra bakvegg,da De krever litt avstand til bakvegg,men begynn med spikes,og tror du klart vil merke forskjell i musikken din,ikke bra med så bra høytt. direkte på gulvet.

    Du hadde 2,7m avstand mellom høytt,kan gjerne prøve mere avstand,viss du har muligheter til dette,uten at det går utover sidevegg.

    Kan gjerne være pinlig nøyaktig til bakvegg med begge høytt,målt fra bakkant eller sentrum på toppen av høytt. når du har funnet posisjonen du syns spiller mest optimalt.

    Glemte vel i farten at vinklingen må ikke glemmes,om det er rett frem,litt innover,dette må du bare prøve deg frem på
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.770
    Antall liker
    5.568
    Eg har Helicon 400 sjøl. Desse har eg etter mykje prøving plassert på medfølgande spikes på Valhalla Technology VT spike feet og er endelig fornøgd (har heiltregolv som er spikra i bjelkelaget under). I mitt rom er plasseringa no 115cm frå bakvegg målt frå front og 70cm frå sidevegg, mellom høgtalarane er det 230cm og ingen vinkling innover.
     

    Walker

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2002
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Hei

    Da er det montert orginale spikes plassert i en kronestykke med filtpute for å skåne parketten, avstand fra bakvegg 1,15m og ikke noe innsving. Er i gang med første test: Roger Waters "Pros and cons of hitchhiking" og det ble utrolig mye strammere lyd, masse nye detaljer og en del ting som jeg aldri før har hørt på denne palten... Underlig hva en "liten" justering kan føre til, blir nok sein kveld og trøtt tryne på jobb i morgen, Mange takk for tips og tilbakemeldinger. :D
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Må si Dali blir mer og mer interessant. Mentor 6, 8 og MS4 er virkerlig gode kandidater.. tror dog MS4 blir for dyr :).
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Walker skrev:
    JAE (active) skrev:
    Walker

    Du bør få deg noen spikes,adskilling fra gulv

    Hvilken sideavstand til vegg har du?
    Stua er usymetrisk i vinkel så det blir 80cm til yttervegg (vindusvegg) på venstre side og 1m mot murpeis høyre side.
    Vedr. spikes så fulgte det med noen, men da må parketten beskyttes..
    Må først si at jeg har hatt Euphonia MS4/CS4/RS3 i tre år og er kjempefornøyd! ;D

    Jeg byttet ut de originale spikes på MS4 med Soundcare Superspikes selvklebende (3 stk. pr høyt. etter anbef. fra Soundcare)
    https://secureweb.activeisp.com/w00000483/shop/soundcare_no/detaljer.asp?prod=44
    Ble veldig positivt overrasket. Dessuten beskytter det parketten. Anbefales!8)
     

    Vedlegg

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    128
    Jeg har også noen par med Dali.
    Kjøpte mine første Dali 18mkII brukt av min bror for ca 15 år siden. Brutter`n Kjøpte seg et par med Dali 40 Special Edition.
    Dali 18mkII står fortsatt i stua, men som bakhøyttaler.
    Lyden i Dali 40Se har jeg likt hele tiden. De går kjellerdypt og har en fin mellomtone og en behagelig diskant.
    Etter mange år med Dali 18mkII var tiden inne for å finne noe nytt
    Har prøvd flere høyttalere. B&W 803. Helicon 800. Quadral Vulkan.
    Ingen av disse har funket ok her hjemme.
    B&W 803. For slank i bassen.
    Helicon 800. Slitsom å høre på.
    Quadral Vulkan. Skikkelig trøkk i bassen, men forferdelig mellomtone og diskant.
    Til og med kjærringa likte ingen av disse.
    Bestemte meg en kveld for å låne brutters Dali 40Se.
    Etter første låt skjønte jeg at dette var noe som passet bra med mine ønsker.
    Trålet nettet i skandinavia og fant et sett til salgs i København.
    Hoppet i bilen på Fredagen kl 1400 etter jobb. Kjørte til København hørte på høyttalerne for å
    sjekke at alt var i orden. Alt var i orden og det var bare å stable de i bilen.
    15 timer etter avreise sto de endelig i stua.
    Lyden var slik jeg ventet meg.
     

    Vedlegg

    ralex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg melder meg inn :)
    Har et par nydelige Dali Helicon 400mk2 i rosewood.
    I mine ører en fantastisk høyttler som gir meg nesten alt jeg ønsker :)
    Brukes sammen med Accustic Arts Preamp1 mk3 og Amp 1 mk2. Spiller fabelaktig :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn