Dagens bløff..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Ser frem til resultatene av en statistisk signifikant, grundig dobbel-blindtest.

I mellomtiden sparer jeg CO2 og flybillett.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Ser frem til resultatene av en statistisk signifikant, grundig dobbel-blindtest.

I mellomtiden sparer jeg CO2 og flybillett.
    Holder lenge med en demonstrasjon

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Rein woodoo...jeg er virkelig glad for at jeg er et relativt enkelt menneske som liker god lyd. Plain & simple...

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    lark skrev:
    roger skrev:
    Jeg holder på med å lage noe tilsvarende som dette, men basert på å trekke kablene gjennom ormehull. Jeg sliter bare med å finne noen egnede ormehull. Hvis det er noen som har noen liggende så gi undertegnede beskjed.

Mvh Roger, kvasifysikker
    Hva med et miniatyr svart hull bak anlegget til å trekke kablene gjennom?
    Begynner ikke dette å bli vel privat ???. Og forresten, hvorfor bak anlegget? Personlig velger jeg et dertil mer egnet sted for formålet.

Birdman

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    cobra skrev:
    Personlig har jeg vel mer tro paa et design en kollega av meg lagde. Som soerget for at utgangsimpedansen og kapasitansen fra forforsterkeren ble tilpasset kabelen (manuell innstilling) slik at alle refleksjoner i kabelen doede ut. Det laat visstnok hinsides bra. Han leter i rotet sitt etter tegningene. Venter i spenning.
    Har det skjedd noe nytt her?

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Har ikke hørt nevnte "boks" på bildet, men som du påpeker/skriver det hadde vært veldig morsomt med en lytte test!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    musicus skrev:
    Vil den? personlig finner jeg det mer interessant om det kan høres (enn ses) at denne boksen er i kjeden.....

mvh
    Dvs blindtest?

L

lark

Gjest
    Sitat fra fabrikantens hjemmeside.
    Noise from the environment surrounding the power supply becomes mixed with the signal, making it impure. The Audio Replas cable noise stabilizer is able to deal with all aspects of this environmental noise. An ideal sound is achieved by effectively removing only noise, and allowing the full transmission of the music signal through power supply cables, interconnect cables, digital cables and speaker cables. The true music signal, once hidden, is now faithfully revealed.
    Since there is no degradation of the signal due to the insertion of any kind of filter, the ideal audio environment is achieved. The noise floor of all types of audio and video equipment is significantly reduced.

Legg merke til det som er med rød tekst. Jepp, dette er karer som ver hva de holder på med. Jeg tror at en vedkubbe (nordamerikansk hickory, vel og merke ;D) på hver side av ht-kabelen har større virkning ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Men det er selvsagt ikke verre enn å få barnearbeidere til å lage noen bukser eller andre klær, og selge med ganske mange tusen prosent avanse.

Forskjellen er at motebransjen ikke prøver å dekke seg bak voodoo-vitenskap, de fremstår ærlige.

N

nb

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Men det er selvsagt ikke verre enn å få barnearbeidere til å lage noen bukser eller andre klær, og selge med ganske mange tusen prosent avanse.

Forskjellen er at motebransjen ikke prøver å dekke seg bak voodoo-vitenskap, de fremstår ærlige.
    Og rasjonelle.

Et greit grunnprinsipp er at når en produsent snakker om kvantefysikk, så bør det ringe veldig kraftig i BS-detektoren.

R

Roysen

Gjest
    Mange besserwissere her som med og uten to dagers kveldskurs på folkeuniversitetet kjenner svaret på all verdens spørsmål og gåter.

Keep up the good work og nobelprisen er innen sikte evt HFS besserwisser pris avhengig av om Folkeuniversitetets påbyggings brevkurs er tatt. Vi andre vet da å sjekke kredibilitet vi også.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg registrerer at dette er den nye angrepsvinkelen mot velfunderte innvendinger mot hifi-bløff: ... etter et par dager på folkeuniversitetet.

Noe tilsvarende ble brukt av en annen "debattant" i en tråd her i går. Så nå er anklagen at kritikere har for liten vitenskapelig innsikt og trening - der den før var at vitenskapen enda hadde til gode å innse hva hifi-mekkere hadde funnet ut på egen hånd.

Det er en ball jeg syns du skal la være å spille, Roysen. For det blir for dumt. Uansett virker det ikke som om det er antallet dager eller innsats i læreinstitusjoner som skal avgjøre. Som det ble påpekt i den andre tråden så hadde et medlem her inne tatt doktorgrad i bl.a. utfordringene ved konvertering mellom analoge og digitale signaler, uten at vedkommendes innsigelser av den grunn ble tatt seriøst.

Teksten uthevd i rødt ovenfor: der står det at den også renser opp musikk som går i "power cables" - og man skjønner av sammenhengen at det da ikke er snakk om SolidKåre, siden alle andre typer forbindelseskabler også nevnes. Her har vel redaksjonsprosessen glippet, eller?

Ellers - det går ikke musikk i kabler, det går elektrisitet, i form av styrte impulser. Musikken "dør" foran mikrofonen, og oppstår igjen ved høyttaleren. TILLEGG: Jeg tror ganske mye forvirring omkring hvordan musikksignal skal behandles for best mulig resultat ville bli borte om man skjønte forskjellen. Ofte diskuteres "inngrep" som om det var faktisk musikk som ble overført.

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Keep up the good work og nobelprisen er innen sikte evt HFS besserwisser pris avhengig av om Folkeuniversitetets påbyggings brevkurs er tatt. Vi andre vet da å sjekke kredibilitet vi andre også.

Mvh
    Roysen
    Kjøper du Oblivions forklaring på hvordan denne funker?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Keep up the good work og nobelprisen er innen sikte evt HFS besserwisser pris avhengig av om Folkeuniversitetets påbyggings brevkurs er tatt. Vi andre vet da å sjekke kredibilitet vi andre også.

Mvh
    Roysen
    kom opp med en god forklaring på hvorfor den ikke fungerer

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Det er vel strengt tatt ikke en forklaring som er blitt levert, nb?

Her er noe jeg ville trodd langt mer på: HiFi varsel i samarbeid med Meteorologisk Institutt. Jepp - "I områdene vest for Langfjellene er det spesielt gode lytteforhold fra fredag ettermiddag til utpå kvelden lørdag, grunnet kombinasjonen av høytrykk og høy luftfuktighet, sammen med relativt lave temperaturer. Den høye luftfuktigheten vil være spesielt god for basstung musikk." (En sjelden kombinasjon.)

"I perioden mandag til torsdag er det stor aktivitet på solen, med tilsvarende utladninger i ionosfæren og magnetosfæren. Dette vil medføre dårlige lytteforhold for hifi-entusiaster, der høyoppløsningslyd vil være å sammenligne med 128kbps mp-3 i perioden."

Jeg vil få vise til dette fra Oblivion, vedrørende treverkets innvirkning på det "elektromagnetiske spektret". Dersom en liten trekloss på ledningen skal ha effekt på lyden, så bør vi seriøst kikke på andre potensielle støykilder, som solaktivitet, magpolvandring, og meteorologiske variasjoner. Om du noen ganger syns anlegget lyder tynt, mens det andre ganger synes å ha fin vekt i anslagene, så bør du anskaffe deg et barometer og ha det å logge mot. Du finner en fin samvariasjon. Og langt mer utslagsgivende enn å sette treklosser eller plast rundt ledninger med ubrutt dielektrikk. Og den lille motstanden Jorma har pakket inn i treboksene sine kan vel hvem som helst lodde inn i sine kabler, om det er dette man vil ha.

Vedlegg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.058
    Sted
    Holmestrand
    65finger skrev:
    nb skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Fordi dette strider mot all logikk som underbygges av elektrisitetslære og elektronisk teori. Med andre ord den kunnskapen resten av anlegget er tuftet på.

N

nb

Gjest
    [/quote]

- Den påstås å virke på alle typer signaler - både digitale og analoge som strengt tatt ikke har så veldig mye felles.
    - Hvordan vet den boksen hva som er "musikk" og hva som er "støy"?
    - Om støygulvet skal bli "significantly reduced" som produsenten sier så burde det være en smal sak å verifisere. Kablers bidrag til støybudsjettet i et stereoanlegg er uansett som uttynnet urin i verdenshavene, så neppe noe det er verdt å ofre mye tid på.
    - Som påpekt så påstås det at den fjerner støy fra musikksignalet i strømkabler. Det går ikke noe musikksignal i strømkabler, men slike detaljer er kanskje uvesentlige for eventuelle troende?

Kort sagt: For at denne boksene eventuelt skulle kunne funke, så må den løse et faktisk problem (støy i/fra kabler). Problemet er at dette problemet ikke eksisterer / er så forsvinnende lite at å tro at det skal være detekterbart gjennom den - relativt sett - enorme forvrengningen som introduseres andre steder i anelgget er noe urimelig.

Jeg vet ikke nøyaktig hvor støybidraget fra kabler ligger relativt til signal, men det er i alle fall forsvinnende lite . Kanskje noen som vet mer eksakt?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Mange besserwissere her som med og uten to dagers kveldskurs på folkeuniversitetet kjenner svaret på all verdens spørsmål og gåter.

Mvh
    Roysen
    Nå ligger vel bevisplikten hos de som utfordrer all etablert vitenskap - og som hittil ikke har kommet opp med en eneste troverdig forklaring. Eller? Forøvrig har jeg sivilingeniørgraden med diplom innenfor fysikalsk elektronikk og bølgeutbredning.

Men bortsett fra alt fysikalsk mumbojumbo som kabelprodusentene kommer opp med - beviset ligger i om det virker - uansett om årsaken ligger i noe så enkelt som filtervirkninger eller støygulv/skjerming. Der er vi nok enige. Det lar seg enkelt dokumentere gjennom en kontrollert dobbelt blindtest.

Edit: PS: Forøvrig synes jeg det er skeptikerne her som utviser noe kunnskap ut over brevkursnivå. Subjektivistene her synes å mene at solide fysiske begrunnelser og teori er mindre viktig, så slike nedlatende bemerkninger slår kun tilbake på deg selv.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i en annen tråd påstått at enkelte debattanter på HFS utøver kunnskapsforakt, og blitt kraftig skjelt ut for det utsagnet. Ovenstående sitat underbygger vel min påstand ganske grundig. Og det er ikke det eneste eksemplet.

Jeg overlater til den enkelte å finne flere gode eksempler....

Holdningene er uverdige, og jeg vet ikke av flere fagfelt som preges av dette.

V

vredensgnag

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Jeg har i en annen tråd påstått at enkelte debattanter på HFS utøver kunnskapsforakt, og blitt kraftig skjelt ut for det utsagnet. Ovenstående sitat underbygger vel min påstand ganske grundig. Og det er ikke det eneste eksemplet.

Her kommer en kontroversiell tanke, som vil møte motbør:

Er det et motsetningsforhold mellom investeringslyst i HiFi og grad av innsikt i elektronikk?

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    12
    vredensgnag skrev:
    Barbaresco skrev:

Her kommer en kontroversiell tanke, som vil møte motbør:

Er det et motsetningsforhold mellom investeringslyst i HiFi og grad av innsikt i elektronikk?
    Meget mulig. Jo lenger jeg jobber med elektronikk utvikling, jo billigere elektronikk har jeg i stereoen. Den kan jo også hende at det kommer av alderen, og derved svekket hørsel, hvem vet..

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Eller jo mer man skjønner av hva som foregår jo mindre blir viljen til å betale for emballasjen funksjonaliteten kommer i, ditto med viljen til å betale for kun emballasjen.

R

Roysen

Gjest
    Beklager sent svar. Jeg ser at mitt forrige innlegg provoserte litt. Det var meningen. Jeg ser videre at poenget bak innlegget ikke ble oppfattet. Jeg har personlig egentlig ingen formening om produktet/produktene vi her diskuterer fungerer slik deres markedsføring tilsier eller ikke. Min kritikk var ikke motivert av egen tro på markedsføringen.

Det jeg derimot reagerer sterkt på og som også var årsaken til innlegget er måten kritikken blir fremlagt på. For det første synes jeg at vanlig folkeskikk tilsier at man ikke insinuerer at andre farer med løgn uten å slå i bordet med noe håndfast. Den kritikken som rettes mot en del produkter her å HFS er omtrent det samme som å kalle produsentene for løgnere. For det andre er vel ikke dette det korrekte forum å diskutere inngående teknologiske detaljer om et komersielt produkt og samtidig forvente avklarende svar fra produsenten. Dersom produsenten hadde funnet noe nytt og banebrytende tror dere virkelig at det ville blitt publisert i en forsvarstale for eget produkt på et åpent forum?

De sterkeste kritikerne forlanger ofte vitenskapelige papirer og dokumentasjon på det de oppfatter som tvilsomt i henhold til deres egen overbevising og lærdom. Da synes jeg også at de bør vise lik profesjonalitet tilbake ved å la produsenten få en sjanse til å forsvare eget produkt før de erklærer det som juks og bedrag. Som jeg allerede har skrevet er det svært liten sjanse for at slike forsvar vil bli foretatt her på forumet og den eneste korrekte og profesjonelle måten å rette slike kritiske forespørsler blir derfor rett til produsenten - dersom man er interessert i et seriøst svar da. Mye av kritikken her er imidlertid fremlagt på en slik måte at det er hevet over enhver tvil at det egentlig ikke er et seriøst svar man er ute etter, men snarere å latterliggjøre eller henge ut personer/produkter/selskaper.

Dersom man ikke er interessert i en slik dialog med produsenten før produktet hudflettes på disse sider bør kritikerne i det minste dokumentere sin egen bakgrunn som gjør de i stand til å kunne være så kritiske. En slik bakgrunn kan være en spesiell utdannelse eller spesiell erfaring. At man har lest noe i en bok som tilsier noe annet enn det produsenten hevder i sin markedsføring er alene ikke nok til å påvise feilaktighet. Det blir i så fall bare ord mot ord og kritkikerne har da ingen mulighet til å påvise at produsenten ikke har kommet opp med noe nytt og banebrytende som de ikke vil oppgi på et åpent forum.

Hadde jeg vært moderator eller forumsjef hadde all slik kritikk uten relevant dokumentsjon om hvorfor kritikken oppstår blitt slettet umiddelbart. Det er både skadelig for produktet, produsenten og bransjen. At HFS skal være en arena for slikt tror jeg ikke forumets eiere er tjent med.

Til slutt vil jeg minne om forumreglene som blant annet inneholder følgende:
    "
    Hovedregler:

1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.

2) Det er ikke tillatt å benytte registrerte varemerker innen hifi eller navn på hifi forretninger/importører som brukernavn. Slike navn er forbeholdt eieren til navnet.

3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

5) Det er ikke tillatt å offentliggjøre innhold fra meldinger sendt via Hifisentralens email-tjeneste (også kalt PM), eller innhold fra vår bruktbørs, uten tillatelse fra den som har skrevet den private meldingen/annonsen.

6 ) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.

7) Det er ikke tillatt å drive oppsøkende salg av produkter eller tjenester via Hifisentralens Private Meldingstjeneste (forkortelse=PM). Slik virksomhet må først fremlegges og deretter godkjennes av Høvdingen.

(8.) Disse regler gjelder over hele HFS, også i OffTopic.
    "

Mvh
    Roysen

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.416
    ...er det så jævla viktig å skjønne?

Kan man ikke bare bruke ørene og høre?

V

vredensgnag

Gjest
    BigSwifty skrev:

Om ingen vektla forståelsen som komponentene er konstruert utfra, ville du hatt fint lite å lytte til i lytterommet, om du da ikke spiller selv.
    Derfor er det også viktig å bygge en forståelse for hva som faktisk har effekt, og hva som er innbilt effekt, eller tom. lurium.

Roysens innlegg skjønner jeg ingen ting av, må jeg få lov å si. Eller også sparker det begge veier, og det er vel i orden.

R

Roysen

Gjest
    Om man er godt nok utrustet til å fremme velbegrunnede sterke kritikse meninger til validiteten bak produkter basert på kvante teori finner jeg det både forunderlig og en smule tilfredsstillende at innlegget mitt skal forårsake hodekløe.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    Om man er godt nok utrustet til å fremme velbegrunnede sterke kritikse meninger til validiteten bak produkter basert på kvante teori finner jeg det både forunderlig og en smule tilfredsstillende at innlegget mitt skal forårsake hodekløe.

Mvh
    Roysen
    Enhver kan ta en kikk på min tråd om værets innvirkning på lytteforhold, og etterprøve påstandene i disse. Det er ikke ugjennomtrengelig, og lett å tilbakevise om det skulle være feil.

Jeg gjorde en slik etterprøving selv, da jeg så at jeg i et senere innlegg i tråden hadde formulert meg dårlig når det gjaldt gasstetthet i lytterommet. (Avsnitt nå markert med rødt). Slik jeg opprinnelig formulerte meg, var det vitenskapelig fullstendig feil.

En slik etterprøving er helt umulig når det gjelder påstandene omkring den opprinnelige boksen i denne tråden. Å henvise til "quantum effects" uten en ytterligere tydeliggjøring blir ren nonsens, som flere har påpekt.
    Der jeg i min tråd viser til en sammenheng mellom meteorologiske effekter og lytteforhold, der samtlige faktorer kan etterprøves; vises det i denne tråden ikke til noen tilsvarende sammenheng(er). I tillegg blir det etterhvert direkte pinlig å følge trådens utvikling med etterhvert enda mer søkte påstander.

Det må gjerne være slik innen HiFi, om det er det man vil. Men jammen blir det rart. Som nb liker å påpeke, må dette være den eneste mannehobbyen der mangel på faktisk innsikt honoreres, og der man betaler villig vekk for påstått og ikke bevist effekt.

Du siterer forumets regler - og dette gjorde at jeg kom i tvil om intensjonen. Siden denne tråden helt klart synes å ha forbrutt seg mot flere av disse reglene, når det gjelder hva som påstås om disse produktene, uten å bli dokumentert.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.416
    vredensgnag skrev:
    BigSwifty skrev:

Om ingen vektla forståelsen som komponentene er konstruert utfra, ville du hatt fint lite å lytte til i lytterommet, om du da ikke spiller selv.

Derfor er det også viktig å bygge en forståelse for hva som faktisk har effekt, og hva som er innbilt effekt, eller tom. lurium.

Roysens innlegg skjønner jeg ingen ting av, må jeg få lov å si. Eller også sparker det begge veier, og det er vel i orden.
    Hr Gnag,

Jeg mener ikke at man skal se bort fra teknikken . Har stor respekt for konstruktører og deres kompetanse og har hatt gleden av å møte mange av dem (John Curl, Ken Ishiwata, Charlie Randall (McIntosh), Per Abrahamsen, Bjørn E Edvardsen og mange fler) Felles for de jeg har møtt er (bortsett fra deres ubestridte tekniske kompetanse) en grenseløs nysgjerrighet og en ydmykhet overfor det faktum at den siste oppdagelse på ingen måte er gjort innenfor lydgjengivelse.

Det er den ydmykheten jeg av og til savner på sentralen.

Personlig mangler jeg det genet som gjør at jeg på død og liv må vite hvorfor mitt anlegg får meg til å grine når jeg hører Tosca eller
    Tannhaüser.

Jeg trenger heller ikke vite den vitenskapelige forklaring på hvorfor jeg elsker min kone, eller hvorfor jeg foretrekker Bordeauxvin fremfor Burgunder.

Men det er nå meg...

V

vredensgnag

Gjest
    BigSwifty skrev:
    vredensgnag skrev:
    BigSwifty skrev:

Hr Gnag,

Jeg mener ikke at man skal se bort fra teknikken . Har stor respekt for konstruktører og deres kompetanse og har hatt gleden av å møte mange av dem (John Curl, Ken Ishiwata, Charlie Randall (McIntosh), Per Abrahamsen, Bjørn E Edvardsen og mange fler) Felles for de jeg har møtt er (bortsett fra deres ubestridte tekniske kompetanse) en grenseløs nysgjerrighet og en ydmykhet overfor det faktum at den siste oppdagelse på ingen måte er gjort innenfor lydgjengivelse.

Det er den ydmykheten jeg av og til savner på sentralen.

Personlig mangler jeg det genet som gjør at jeg på død og liv må vite hvorfor mitt anlegg får meg til å grine når jeg hører Tosca eller
    Tannhaüser.

Jeg trenger heller ikke vite den vitenskapelige forklaring på hvorfor jeg elsker min kone, eller hvorfor jeg foretrekker Bordeauxvin fremfor Burgunder.

Men det er nå meg...
    Du er ikke alene, BigSwifty. Jeg elsker å røres til tårer av lytteopplevelser. Og vil påstå jeg også er klar over det subjektives betydning for disse.

Men det betyr vel ikke at jeg behøver å glatt godta denne boksen, uten å få en bedre forklaring enn at det har å gjøre med "quantum effects." Ellers viser jeg til min signatur.

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Du siterer forumets regler - og dette gjorde at jeg kom i tvil om intensjonen. Siden denne tråden helt klart synes å ha forbrutt seg mot flere av disse reglene, når det gjelder hva som påstås om disse produktene, uten å bli dokumentert.
    Som jeg skrev tidligere tror du virkelig at produsentene ville tilkjennegitt ny teknologi på et offentlig forum? Deres forklaringer her vil derfor uansett om markedsføringen er korrekt eller ikke alltid være vag. Dette er ikke god nok grunn til å hudflettet produktets funkasjonalitet. Forøvrig regner jeg med at du forstår at produsentens eget reklamematriell (som ofte er årsaken til kritikken som fremmes her) ikke er begrenset av HFS reglementet.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Som jeg skrev tidligere tror du virkelig at produsentene ville tilkjennegitt ny teknologi på et offentlig forum? Deres forklaringer her vil derfor uansett om markedsføringen er korrekt eller ikke alltid være vag. Dette er ikke god nok grunn til å hudflettet produktets funkasjonalitet. Forøvrig regner jeg med at du forstår at produsentens eget reklamematriell (som ofte er årsaken til kritikken som fremmes her) ikke er begrenset av HFS reglementet.

Mvh
    Roysen
    He-he. Nå gir jeg meg ende over! Ny teknologi? Plast og en aluminiumsboks til fem kroner, med noen elendige muttere og en særs underholdende pilretning?

Fusion, here we come!

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Dersom man ikke er interessert i en slik dialog med produsenten før produktet hudflettes på disse sider bør kritikerne i det minste dokumentere sin egen bakgrunn som gjør de i stand til å kunne være så kritiske. En slik bakgrunn kan være en spesiell utdannelse eller spesiell erfaring. At man har lest noe i en bok som tilsier noe annet enn det produsenten hevder i sin markedsføring er alene ikke nok til å påvise feilaktighet. Det blir i så fall bare ord mot ord og kritkikerne har da ingen mulighet til å påvise at produsenten ikke har kommet opp med noe nytt og banebrytende som de ikke vil oppgi på et åpent forum.
    Personlig renger jeg sannsynligheten som tilnærmet null for at noen person som er i frontlinjen innen moderne (kvante)fysikk jobber med å produsere HiFi-utstyr. Å leke seg med slikt krever nok laboratorium og utstyr som er langt utenfor rekkevidden til en produsent som lager tweaks til det høyst marginale HiFi-assesoar-markedet. Hvordan i alle dager skulle forresten disse oppdagelsene være gjort? Leke seg litt med loddebolt og standardkomponenter hjemme i garasjen? Det er neppe slik forskningen på den subatomære verden foregår.

Eller er det jo litt søtt at nesten enhver produsent av tweaks har funnet sinn personlige vri som gjerne har som fellesnevner at de strider mot det som ellers i verden regnes som rådende prinsipper for lignende problemstillinger. Det spiller f.kes ingen rolle om en kabel er tykk, tynn, tvunnet, flat, av sølv, av kobber, har bananer, spader, hvilket isolasjonsmateriale som er valgt, er solidcore eller multistrand osv osv, topp ytelse ser ut til å være mulig å oppnå helt uavhengig av konstruksjonsprinsipp men svært avhengig av prislapp, og gjerne med ganske like begrunnelser for hvorfor akkurat deres produkt er fortreffelig. Det er simpelten umulig at alle disse kan ha rett samtidig.

Jeg venter fortsatt på en eneste banebrytende nyvinning som gjøres av en HiFi-produsent. Jeg venter ikke i spenning for å si det slik.

V

vredensgnag

Gjest
    Men oppdagelsen vil i det minste være spenningsavhengig, nb. Det kan vi vel være enige om? ;D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Det er fint for oss, men litt trist for vitenskapen at de suverent skarpeste hodene innenfor teoretiske fysikk i verden holder funnene sine hemmelige for å tjene penger på kabeleksotika.

Gitt at disse produsentene ligger 40 år foran resten av fysikken og holder teknologien hemmelig: Uansett, så lenge de skriver svada og bs om produktene sine i markedsføringsøyemed må de tåle latterliggjøring for det.

Du skriver at du vil provosere, noe som i og for seg er enkelt, men du lykkes bare med å fremkalle litt oppgitt hoderysting. Det er ikke det samme.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Det er også trist at disse ekspertene i kvantefysikk ikke selger kablene sine til f.eks CERN, som kunne hatt nytte av disse nyvinningene i sine kvantefysiske forsøksoppsett. Der går det fortsatt på RG58, og det er sikkert derfor de ikke får noe gjennombrudd.

R

Roysen

Gjest
    Viser til mitt innlegg om folkeskikk og hfs reglement.

Mvh
    Roysen

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Se min post vedr. oppførsel og hifs reglement.

Mvh
    Roysen
    Jeg har enda ikke sett et eneste fornuftig begrunnelse for hvorfor denne dingsen funker som påstått. Det er derimot mye som tyder på at den ikke gjør det.

Det er fritt frem å tro at småprodusenter/enmannsforetak som livnærer seg av å lage HiFi-rekvisita driver med spitzenklasse teoretisk fysikk hjemme på arbeidsrommet eller hvor de nå holder til. Ditto at de ligger så langt foran resten av fagmiljønene på relevante felt. Jeg holder det for svært lite sannsynlig. Om det er å sutre å påpeke dette, så sutrer jeg gjerne. Tenårene ble forlatt for en hel del år siden og jeg er hankjønn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn