Digitale avspillere Dac med skjønnhets filter

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
199
Antall liker
152
Som tittelen sier så er jeg ute etter en dac som ikke er helt neutral (gasp). Men har ett skjønnhets filter som fremhever resonans , utklinging og følelser uten å låte tregt hvis det gir mening.
Strenge instrumenter får litt ekstra reverb, stemmer som låter vakkert.
Ett godt fundament må det være, og cymbaler etc må låte naturlig.
Dynamikk og detaljer setter jeg og pris på.
Makro foran micro, men som Ole Brumm: ja takk begge deler.
Setter pris på en god 3D scene.

Musikk jeg hører på er typisk band (pop, rock, country, jazz o.l.) og vokal basert musikk. Ikke så mye klassisk musikk.

Steder jeg liker å høre på musikk er mindre og mellomstore klubber, ikke så viktig med konserthuset.

Har fundert lenge på en rør dac, har og meget god erfaring med ladder dac'er og fpga baserte. Aldrig hørt en Sabre basert dac jeg har likt, så det er (nesten) utelukket.

Room klar er fordel, men ikke krav

Noen som har gode forslag ?
 
Sist redigert:

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
199
Antall liker
152
Godt forslag, men er redd det er ett stykke over budsjettet. Har ikke turt å høre på den engang 😉
Nevnte ikke noe om pris da jeg ikke nødvendigvis har hørt (med mine 50 år gamle ører) at mer penger nødvendigvis er bedre.
Har ingen ting imot brukt, og pris håper jeg kan ligge ett sted mellom 0-30k.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Gå for en filterløs DAC, uten oversampling, såkalt NOS DAC, gjerne ladder, som du selv har god erfaring med.

Hvilket budsjett har du tenkt deg?
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
199
Antall liker
152
Av ladder dac'er så har fundert litt på Denafrips, noen som har formening om sweetspot kost/ytelse?
I tillegg har jeg og lurt på Lab12 dac1 ref.
Noen som har erfaring med denne?

Budsjett er 0-30k
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Med denafrips kan du skru av de digitale filtrene slik at du får filterløs dac som Rognlien foreslår.
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
513
Antall liker
596
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Av ladder dac'er så har fundert litt på Denafrips, noen som har formening om sweetspot kost/ytelse?
I tillegg har jeg og lurt på Lab12 dac1 ref.
Noen som har erfaring med denne?

Budsjett er 0-30k
Jeg har en Denafrips Pontus2, 12 th. Den er fin på musikk med bass og nedre mellomtone, og låter der varmere enn tilsvarende DAC som er basert på kretskort. Men Denafripsen er dårlig på diskant inklusiv klassisk musikk, og sang, hvor den ikke er presis og høres mere grøtete ut der.
Med de kravene du har stilt over til ønske om DAC, tror jeg det blir nesten umulig å finne en DAC i prisklassen under 30k.

Denafrips Pontus 2, koster rundt 20k.

 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Drit i DaC , kjøp gode innspillinger det er der det du er på jakt etter ligger. Evt kan du prøve en Octave rørforsterker. Eller en Musical Fidelity rørbuffer å sette etter DaC en din, , hadde en sånn en gang…
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
199
Antall liker
152
Jeg har en Denafrips Pontus2, 12 th. Den er fin på musikk med bass og nedre mellomtone, og låter der varmere enn tilsvarende DAC som er basert på kretskort. Men Denafripsen er dårlig på diskant inklusiv klassisk musikk, og sang, hvor den ikke er presis og høres mere grøtete ut der.
Med de kravene du har stilt over til ønske om DAC, tror jeg det blir nesten umulig å finne en DAC i prisklassen under 30k.

Denafrips Pontus 2, koster rundt 20k.

Takk for en ærlig tilbakemelding om +/- på Pontus
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Forslag på sånn ca <30k? Gjerne brukt
Jeg kan komme med noen forsalg i tillegg til den Denafrips som nevnes over her. Å finne gode NOS / ladder / filterløse DAC'er brukt er ikke dagligdags, så jeg har listet noe jeg liker i riktig prisområde, samt noen jeg antar du kan få tak i med litt tålmodighet. I tilfeldig rekkefølge:

Audio Note 0.1X. Denne ligger vel på ca. 25 000,- hos Stereofil nå. Ingen oversampling, null filtrering. MERK: Kun 1 stk USB og 1 stk S/PDIF (RCA) inn. Denne kan du lese litt om her:
Sammenlignet direkte med "perfekte" DAC'er spiller denne fantastisk! Og selvsagt, av og til dukker det opp brukte AN DAC'er i en eller annen variant. ALLE spiller sjukt bra, men husk at de har kun en eneste inngang.

PS Audio. Det ligger et par slike på Finn til hyggelige priser. Les mer om dem her:

APL DAC av alle varianter. Om en av dem jeg vil anta du kan snuble over for ca. 20 000,- har jeg skrevet dette:
Brutal og levende som pokker, en herlig DAC.

SW1X av alle varianter. Disse finnes knapt tilgjengelige i Norge, og så vidt jeg forstår blir de ikke tatt inn mer, heller. Men antar du kan handle direkte hos produsent i UK. Ikke billige, men antar at innstegsmodellen ligger innenfor budsjett. Bygget mye over samme ideer som Audio Note.
https://rognlien.wordpress.com/2022/04/01/the-sw1x-blues/ (Dette er ikke innstegsmodellen, da)

Outsider 1: Aura Fidelity. Unike produkter produsert i Bærum. Du får garantert prøve en hjemme om du kontakter produsent. Utrolig mye for pengene, og DAC er innenfor budsjett.

Outsider 2: iFi. DAC'er herfra har noe spennende ved seg, enten du velger den rimelige Zen, eller om du tar "the real thing", i form av Pro iDSD. Det har også kommet en NEO iDSD som jeg ikke kjenner nevneverdig til, men jeg vil anta at også denne har samme "magien" over seg.

(På bruktbørsen her på HFS ligger nå en iFi NEO DSD, en DAD - Danish Audio Design, en Ayon, samt en LAB 12, der alle de nevnte utenom den siste er innenfor budsjett. Jeg har tro på alle de der, også)
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
513
Antall liker
596
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hegel HD30 kan utifra beskrivelsene være noe å tenke på. Finnes på Finn til rund 25k. Men er gått ut av produksjon.



Hegel HD30 beskrives også her:
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Et par av de siste topping dacene har innstillinger for å tilføre endel harmonisk forvrengning for å "etterligne" den berømte rørlyden. Kan være en ide å sjekke ut.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jo bedre dac jo smartere og mer moro. Dac er datamaskin som skal gjøre om digitalt signal til analog lyd. Nyeste topping dacene gjør en god jobb. Pass på kabel mellom dac og pre.

Aavik lager magiske dacer og pakker.
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Noen som har gode forslag ?
Obs Obs! Hvilke komponenter har du i resten av anlegget? En skal jo som kjent ikke kimse av synergi-effekten.

Selv har jeg en Audial DAC som ikke "våkna" før jeg bytta drivverk og skiftet til en forforsterker med betydelig mer gain. Sånn sett gjorde komponentendringene rundt DAC'en mer enn selve DAC'en. I hvertfall bidro det i overraskende stor grad til å løfte lyden mange hakk.
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
199
Antall liker
152
Av tipsene som er kommet og hva som eks er tilgjengelig på brukten.
Så hadde jeg satt pris på om noen kan gi sine erfaringer med (i tilfeldig rekkefølge):
Ayon s3
Dad
Lab12
Audio note
APL
Theta Ds pro prime II
 
Sist redigert:

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Jabbalabba. Høres ut som det er en Audio Note eller SW1X dac du beskriver, men som Håkon skriver de kommer normalt med en inngang.
Selv har jeg falt jeg til ro på for en stund med Audio note dac. Ja har prøvd noen av de ander som er beskrevet og forelslått over her.
Prøv å få hørt en hjemme. Så du vet om det har noe hensikt i ditt anlegg?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
8
Takk for en ærlig tilbakemelding om +/- på Pontus
Cd har fått en ny renessanse etter Pontus 12th ankom heimen. Det er sikkert andre som er vel så gode men Denafrips passet mine preferanser veldig godt. Det var godt etter et par «bomkjøp» i rask rekkefølge.

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: TAF

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.908
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Ikke hørt den selv, men snakket med en som sverget voldsomt til Holo Audio Spring 3 og beskrev kvaliteter ala det du sier du er ute etter. Dette er en R2R dac. Vet ikke om det eksisterer norsk importør.

1685172808302.png


 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Bryston BDA 1, 2, 3. Spiller åpent og harmonisk, med ett herlig driv og trøkk. Svært god på akustiske opptak, og håndterer svære orkesteropptak (eks Mahler) på en forbilledlig måte.
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
280
Antall liker
127
Sted
Sogn & Fjordane
Veridian Utopia Sirius (lånt av en kompis) står hos meg nå og leverer basstoner jeg ikke har hørt på mitt anlegg før, ikke superpresis men allikevel umulig å ikke like👍 . Men du må god plass og spandere gode rør…

Mytek Liberty dac2 står her også( i frykt for bastante «neppe og nei» kommentarer…) , den er presis og den «spruter» av spilleglede. Den erstattet før nevnteTopping og gav mye mer varme og «fot» ved lytting.

Begge disse leverer god lyd på tross av ulike verdener!
 
Sist redigert:

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Som tittelen sier så er jeg ute etter en dac som ikke er helt neutral (gasp). Men har ett skjønnhets filter som fremhever resonans , utklinging og følelser uten å låte tregt hvis det gir mening.
Strenge instrumenter får litt ekstra reverb, stemmer som låter vakkert.
Ett godt fundament må det være, og cymbaler etc må låte naturlig.
Dynamikk og detaljer setter jeg og pris på.
Makro foran micro, men som Ole Brumm: ja takk begge deler.
Setter pris på en god 3D scene.

Musikk jeg hører på er typisk band (pop, rock, country, jazz o.l.) og vokal basert musikk. Ikke så mye klassisk musikk.

Steder jeg liker å høre på musikk er mindre og mellomstore klubber, ikke så viktig med konserthuset.

Har fundert lenge på en rør dac, har og meget god erfaring med ladder dac'er og fpga baserte. Aldrig hørt en Sabre basert dac jeg har likt, så det er (nesten) utelukket.

Room klar er fordel, men ikke krav

Noen som har gode forslag ?
Kva forsterkeri/kablar/høgtalarar skal dac’en spele saman med hos deg? 🤔

Sånn på generell basis tenkjer eg på råda om R2R, AN og Lampizator er dei som har størst potensiale til å treffe lyd-måla dine.

Og at du kanskje bør lytte ekstra godt til råda frå @Håkon_Rognlien, då ditt ønska lydbilete høyres ut som nær opp til hans ideal. 😊

Eg lurer litt på kva han tenkjer om ein (brukt) AMR-dac ville gitt deg i så måte.

Mvh Arild😊
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.399
Sted
Nøtterøy
Åpnet seg en ny verden for meg med en Benchmark dac. Kanskje det kunne vært noe? Mk2 eller 3
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
199
Antall liker
152
Ja @arild , virker som fornuftige råd fra @Håkon_Rognlien og testene han har skrevet over treffer godt på mine tanker/ønsker.
Dac'en skal kobles mot ASR og Vienna, så litt varme er det fra før.
Ble veldig nyskjerrig på Lab12 da jeg fortsatt her gode minner om Parasound 1500ad som har 1541 ladder chips og spilte veldig bra. I Lab12 sitter det vel etterkommeren 1543, er filterløs og ekte NOS.
DAD virker og veldig spennende, men akk så lite info å finne om disse. Ser ett par på brukten i disse tider.
Ideelt så tenker jeg å kjøpe brukt så tapet ikke blir så stort hvis ny dac ikke treffer 100%, hvis jeg klarer å vente på de rette skal dukke opp 😅
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
199
Antall liker
152
Ser og noen nevnte Holo audio , noen som har og vil dele sine lytte erfaringer ?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Kva forsterkeri/kablar/høgtalarar skal dac’en spele saman med hos deg? 🤔

Sånn på generell basis tenkjer eg på råda om R2R, AN og Lampizator er dei som har størst potensiale til å treffe lyd-måla dine.

Og at du kanskje bør lytte ekstra godt til råda frå @Håkon_Rognlien, då ditt ønska lydbilete høyres ut som nær opp til hans ideal. 😊

Eg lurer litt på kva han tenkjer om ein (brukt) AMR-dac ville gitt deg i så måte.

Mvh Arild😊
Jeg bruker AMR selv, og med NOS rør og kjørt som "Classic DAC" (den inneholder 2 separate DAC'er, en moderne med div filtere, og en helt filterløs uten oversampling), har den mange av egenskapene som etterspørres. Jeg synes ikke den leverer bedre enn PS Directstream, så det er vel et spørsmål om det ville være en sideveis bevegelse i trådstarters univers (?).
Ettersom han allerede har en antakelig meget god DAC fra PS Audio (det skal sies at jeg ikke kjenner denne junior-modellen, jeg har kun prøvd storebroren), kan jeg forestille meg at han egentlig ønsker seg noe mer brutalitet enn det AMR leverer. Men å finansiere den rette Audio Note DAC'en krever jo en byggelånskonto, så det er vel ikke gitt at han snubler over noe sånt i korrekt prisklasse.
Med oppdateringen fra trådstarter, vil jeg vel si at den Lab12 DAC'en ser svært spennende ut. God gammel Philips chip, uten oversampling eller upsampling, samt 6922 på utgangen, det er oppskriften på suksess i min verden! :)
Prisen er det intet å si på, og det finnes sykt gode New Old Stock rør å få tak i uten at det koster skjorta, og med det antakelig treffe bulls eye.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
@Håkon_Rognlien Det TS etterspør minner jo veldig om hva jeg selv liker. Jeg rådførte meg jo såvidt med deg før jeg kjøpte El.comp ECD 2, etter at di gamle Cornwall'ene dine kom i hus.
Ville ikke denne være bankers for TS, til en langt hyggeligere pris enn hva budsjettet som er satt av, og som andre har nevnt mer penger igjen til å heller kjøpe gromme opptak av favorittmusikk..?

Her i stua kan jeg ihvertfall spille 80-90's svart/død metall på høøyt volum i timevis, uten snev av lyttetretthet, så regner jo med at det er DAC'en som polerer vekk det ''jævligste'', men beholder omph'en og drivet..
Eller er det ''feil'' chipper, og jeg går glipp av/mangler noe jeg enda ikke vet hva er? :/
 
Topp Bunn