Digitale avspillere Dac med skjønnhets filter

M

mr hifi

Gjest
R2R dac fra Audio gd, Holo audio eller denafrips er absolutt å anbefale. men det er mye anet som spiller inn for å få "3d effekten"

P

parafinoksen

Gjest
Audio Note 0.1X. Denne ligger vel på ca. 25 000,- hos Stereofil nå. Ingen oversampling, null filtrering. MERK: Kun 1 stk USB og 1 stk S/PDIF (RCA) inn. Denne kan du lese litt om her:
Gjør AN det sånn utfra et lydmessig prinsipp, eller er de bare sære?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.010
Torget vurderinger
1
Gjør AN det sånn utfra et lydmessig prinsipp, eller er de bare sære?
Med fare for å tråkke i Haakon sitt velpleide bed:
Dette sitatet gjenga jeg i testen av Cayin RU6 R2R DAC med mulighet for NOS. Og det er Stig Arne sitt sitat av Peter Qvortrup i Audio Note, frekt stjålet fra HiFI Choice sitt augustnummer i 2011 (oversatt til nynorsk av Stig Arne):
"Oversampling er ein korreksjon som stort sett utfører same funksjon i digitale krinsar som tilbakekopling (feedback) gjer i forsterkarar; han forbetrar tekniske målingar, men reduserar lydkvaliteten. Dette er åpenlyst når du samanliknar ein oversampings-DAC mot ein der oversampling har vorte fjerna. Audio Note innsåg dette alt i -95, og vi er overraska over at ingen andre ser ut til å ha høyrt det same. Non-oversampling DAC-ar vart brukt i CD-spelarane sin ungdom, men med agressive "brick wall" analoge filter - som er endå meir øydeleggjande for lyden enn oversampling."

P

parafinoksen

Gjest
Med fare for å tråkke i Haakon sitt velpleide bed:
Dette sitatet gjenga jeg i testen av Cayin RU6 R2R DAC med mulighet for NOS. Og det er Stig Arne sitt sitat av Peter Qvortrup i Audio Note, frekt stjålet fra HiFI Choice sitt augustnummer i 2011 (oversatt til nynorsk av Stig Arne):
"Oversampling er ein korreksjon som stort sett utfører same funksjon i digitale krinsar som tilbakekopling (feedback) gjer i forsterkarar; han forbetrar tekniske målingar, men reduserar lydkvaliteten. Dette er åpenlyst når du samanliknar ein oversampings-DAC mot ein der oversampling har vorte fjerna. Audio Note innsåg dette alt i -95, og vi er overraska over at ingen andre ser ut til å ha høyrt det same. Non-oversampling DAC-ar vart brukt i CD-spelarane sin ungdom, men med agressive "brick wall" analoge filter - som er endå meir øydeleggjande for lyden enn oversampling."
Takk for svar, men jeg tenkte på det at de er så gjerrige på innganger, ikke NOS.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
1.970
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vil opplyse om at Veridian Utopia Sirius bruker samme dac chip som Audio Note.

P

parafinoksen

Gjest
Der er jeg litt usikker, må jeg medgi. De påberoper seg lydmessige årsaker, men jeg mistenker at det er noen som rir sære prinsipper... Og jeg nevner ingen navn. 😉
Ev. økonomiske: Vil du ha flere innganger, får du kjøpe flere bokser 😬

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
46
Det dukket opp en Pontus Ii på bruktmarkedet i dag som jeg har tatt sjansen på.
Har kun ett kort førsteinntrykk og tror dette blir veldig bra.
Nå blir det en lang lytte kveld 😁

Zulu

Datanisse
Ble medlem
30.04.2003
Antall liker
2.045
Sted
Vestre Toten
Torget vurderinger
9
Et annet alternativ som jeg vil anbefale er dacen fra Borderpatrol. Har siste utgaven selv og jeg liker den veldig godt. Jeg kan ikke fordra Sabre dacer.

Nadsokor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2020
Antall liker
345
Sted
Vest-Agder
Et annet alternativ som jeg vil anbefale er dacen fra Borderpatrol. Har siste utgaven selv og jeg liker den veldig godt. Jeg kan ikke fordra Sabre dacer.
Er der noen forhandlere av Borderpatrol i Norge , eller må en kjøpe fra USA? . Hadde en Lumin X1 , den hadde to Sabre dacer . Må innrømme at den spilte pent :)

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
46
Takker for alle tilbakemeldingene som var med på å avgjøre ett kjøp av en R2R igjen.
Skal ikke uttale meg for mye etter 1'ste kveld/natt med Pontus'en, men kan si at den låter helt nyyydelig i NOS mode så langt.
Masse detaljer og holografisk egenskaper, og viktigst av alt er at dette låter musikk med stor M.

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
46
Etter snart 2 uker med Pontus'en så var dette ett svært vellykket kjøp.
Jeg kunne skrevet side opp og ned, men for å holde det kort:
Nos ble fort valget da det ga musikken og instrumentene en annen troverdighet hos meg.
Liv og følelser er tilbake i musikken og det flyter naturlig med en klang som floskelen analogt.
Masser av detaljer og flott holografi, men helheten og musikken er i fokus.
Kanskje viktigst av alt er at jeg har vansker med å stoppe rocke foten (blir slitsomt i lengden for en gammel mann).
Storkoser meg rett og slett.

Topp Bunn