Digitale avspillere Dac med skjønnhets filter

M

mr hifi

Gjest
R2R dac fra Audio gd, Holo audio eller denafrips er absolutt å anbefale. men det er mye anet som spiller inn for å få "3d effekten"
 
P

parafinoksen

Gjest
Audio Note 0.1X. Denne ligger vel på ca. 25 000,- hos Stereofil nå. Ingen oversampling, null filtrering. MERK: Kun 1 stk USB og 1 stk S/PDIF (RCA) inn. Denne kan du lese litt om her:
Gjør AN det sånn utfra et lydmessig prinsipp, eller er de bare sære?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Gjør AN det sånn utfra et lydmessig prinsipp, eller er de bare sære?
Med fare for å tråkke i Haakon sitt velpleide bed:
Dette sitatet gjenga jeg i testen av Cayin RU6 R2R DAC med mulighet for NOS. Og det er Stig Arne sitt sitat av Peter Qvortrup i Audio Note, frekt stjålet fra HiFI Choice sitt augustnummer i 2011 (oversatt til nynorsk av Stig Arne):
"Oversampling er ein korreksjon som stort sett utfører same funksjon i digitale krinsar som tilbakekopling (feedback) gjer i forsterkarar; han forbetrar tekniske målingar, men reduserar lydkvaliteten. Dette er åpenlyst når du samanliknar ein oversampings-DAC mot ein der oversampling har vorte fjerna. Audio Note innsåg dette alt i -95, og vi er overraska over at ingen andre ser ut til å ha høyrt det same. Non-oversampling DAC-ar vart brukt i CD-spelarane sin ungdom, men med agressive "brick wall" analoge filter - som er endå meir øydeleggjande for lyden enn oversampling."
 
P

parafinoksen

Gjest
Med fare for å tråkke i Haakon sitt velpleide bed:
Dette sitatet gjenga jeg i testen av Cayin RU6 R2R DAC med mulighet for NOS. Og det er Stig Arne sitt sitat av Peter Qvortrup i Audio Note, frekt stjålet fra HiFI Choice sitt augustnummer i 2011 (oversatt til nynorsk av Stig Arne):
"Oversampling er ein korreksjon som stort sett utfører same funksjon i digitale krinsar som tilbakekopling (feedback) gjer i forsterkarar; han forbetrar tekniske målingar, men reduserar lydkvaliteten. Dette er åpenlyst når du samanliknar ein oversampings-DAC mot ein der oversampling har vorte fjerna. Audio Note innsåg dette alt i -95, og vi er overraska over at ingen andre ser ut til å ha høyrt det same. Non-oversampling DAC-ar vart brukt i CD-spelarane sin ungdom, men med agressive "brick wall" analoge filter - som er endå meir øydeleggjande for lyden enn oversampling."
Takk for svar, men jeg tenkte på det at de er så gjerrige på innganger, ikke NOS.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vil opplyse om at Veridian Utopia Sirius bruker samme dac chip som Audio Note.
 
P

parafinoksen

Gjest
Der er jeg litt usikker, må jeg medgi. De påberoper seg lydmessige årsaker, men jeg mistenker at det er noen som rir sære prinsipper... Og jeg nevner ingen navn. 😉
Ev. økonomiske: Vil du ha flere innganger, får du kjøpe flere bokser 😬
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Det dukket opp en Pontus Ii på bruktmarkedet i dag som jeg har tatt sjansen på.
Har kun ett kort førsteinntrykk og tror dette blir veldig bra.
Nå blir det en lang lytte kveld 😁
 

Zulu

På kjøret igjen!
Ble medlem
30.04.2003
Innlegg
1.183
Antall liker
2.198
Sted
Vestre Toten
Torget vurderinger
9
Et annet alternativ som jeg vil anbefale er dacen fra Borderpatrol. Har siste utgaven selv og jeg liker den veldig godt. Jeg kan ikke fordra Sabre dacer.
 

Nadsokor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2020
Innlegg
211
Antall liker
362
Sted
Vest-Agder
Et annet alternativ som jeg vil anbefale er dacen fra Borderpatrol. Har siste utgaven selv og jeg liker den veldig godt. Jeg kan ikke fordra Sabre dacer.
Er der noen forhandlere av Borderpatrol i Norge , eller må en kjøpe fra USA? . Hadde en Lumin X1 , den hadde to Sabre dacer . Må innrømme at den spilte pent :)
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Takker for alle tilbakemeldingene som var med på å avgjøre ett kjøp av en R2R igjen.
Skal ikke uttale meg for mye etter 1'ste kveld/natt med Pontus'en, men kan si at den låter helt nyyydelig i NOS mode så langt.
Masse detaljer og holografisk egenskaper, og viktigst av alt er at dette låter musikk med stor M.
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Etter snart 2 uker med Pontus'en så var dette ett svært vellykket kjøp.
Jeg kunne skrevet side opp og ned, men for å holde det kort:
Nos ble fort valget da det ga musikken og instrumentene en annen troverdighet hos meg.
Liv og følelser er tilbake i musikken og det flyter naturlig med en klang som floskelen analogt.
Masser av detaljer og flott holografi, men helheten og musikken er i fokus.
Kanskje viktigst av alt er at jeg har vansker med å stoppe rocke foten (blir slitsomt i lengden for en gammel mann).
Storkoser meg rett og slett.
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Må bare sparke liv i denne igjen for å gi en liten oppdatering.
Har vært veldig fornøyd med Pontus.
Men etter alle lovord for AN i denne tråden så måtte jeg slå til på en oppgradert 2-1x som lå til salgs.
Gud bedre, jeg er målløs etter å ha fått denne i hus. For en fantastisk musikalsk opplevelse denne dac'en graver frem.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Må bare sparke liv i denne igjen for å gi en liten oppdatering.
Har vært veldig fornøyd med Pontus.
Men etter alle lovord for AN i denne tråden så måtte jeg slå til på en oppgradert 2-1x som lå til salgs.
Gud bedre, jeg er målløs etter å ha fått denne i hus. For en fantastisk musikalsk opplevelse denne dac'en graver frem.
Takker for oppdatering 🙂
Kunne du sagt et par ord om forskjellene på de to dac’ene?
Mvh
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
I fare for å være beruset av ny dac følelsen ;-)
Vil først si at Pontus er en meget god dac, men...
AN dac'en henter frem nyanser og klangfarger i mye større grad enn Pontus.
Instrumenter og toner tidligere maskert blir belyst på en forførende måte.
Bassen er mer nyansert, der det før kunne høres ut som 1 tone hører man nå flere strenger og klangfarger komme frem. Denne egenskapen gjelder over hele frekvensbåndet.
AN har en mer silkemyk og nyansert mellomtone med nydelige vokaler og større troverdighet.
Cymbaler, piano etc låter så vakkert detaljert og definert på en naturtro måte.
Den musikalske helheten er flere nivåer over Pontus, samme med rom/3D følelsen. Kan kanskje beskrive det slik satt på spissen: der Pontus hadde større rom mellom instrumenter og stemmer, så er disse på AN mer sammenkoblet. Som om de står i samme rom istedenfor foran hver sin mikrofon i hver sin isolerte bås (hvis dette gir mening). Gir en enorm live følelse som jeg liker. 3D rommet føles og mye større ut på AN.

Hvis jeg skulle kokt det ned til kun 1 setning:
Når jeg spiller musikk på AN så føles det ut som jeg tidligere bare hørte halve musikken som er på innspillingen.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Takker så mye for et ærlig og utfyllende svar 👍
Har Pontus selv så det er interessant å lese sammenligninger.
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Klipte ut 3 setninger fra hifi pressens tester om 2-1x som jeg synes er spot on
Stereophile: Vigorously recommended.
Enjoy the music: simply amazed at how refined this sounded
Part time audiophile: that all-too-rare window that only occasionally sits between two stereo speakers: real music, it sounds damn good
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.143
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Beste, jeg noensinne har hørt var en gammel AVM Competition DAC2.
Gammel konstruksjon basert på 3 x BB PCM63 chips.
Den hadde bare coax og optisk, og bare 32, 44.1 & 48KHz samplefrekvens,
men for en lyd. Fikk aldrig kjøpt en, men ser nå på HifiShark, at de er til å få på brukt
for unner 5K DKr. Kanskje på tide å få en i hus nå, da jeg likevel driter i streaming, HiRez og
all den slags nye tullet (y)
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Du kan fint koble en streamer på, jeg bruker Nad sin nye som er Roon og Tidal connect kompatibel. Fungerer som fjell over coax.
Enig at hi-rez er oppskrytt, har begynt å kjøpe CD igjen og rippe selv. Låter bedre i mine ører enn denne nymotens lyd tuning på streamingtjenester som må gå på kompromisser for å låte ok på både hi-fi og kjipe billige ørepropper eller Bluetooth høyttalere.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.143
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tror du missforsto meg.
Jeg gidder ikke streaming. Har hatt både Tidal og Qobuz. Men vil ikke betale for å søke
inspirasjon til musikk, jeg vil kjøpe på vinyl (evt. CD).
Det kan man likevel gjøre gratis på YouTube.
Som dac til CD-spiller´n ville AVM´en til gjengeld være fantastisk ;)
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
@HasseBasse
Har hørt flere kapable pcm63 baserte dac'er, Bl.a en Parasound som nå står og trenger litt kjærlighet.

Selv så har jeg blitt for godt vandt med Roon og tilgjengeligheten med å lagre CD og streame fra hardisk i hendige spillelister. I tilegg sjekke ut musikk via Tidal på samme sted.
Men det hender jeg snurrer en skive for nostalgiens skyld.
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Jeg er ikke i tvil om at Audio Note dac'en får permanent plass i min avspilling kjede.
Har sittet urørlig og tviholdt i armlenene på stolen gjennom hele Amused to Death.
Mens gitarer har brølt som en sinna løve i det ene øyeblikket. I neste øyeblikk har strengene vibrert så silkemykt og detaljer som dens manke.
Så vakkert, så brutalt, så hærlig
Koret har stått foran meg med en nerve og 3 dimensjonal fylde, i ett virtuelt rom som er mye mye større enn mitt rom.
Roger har stått foran meg med sin raspede stemme, så virkelig, så nært.
I could go on and on.

Jeg føler meg trygg på at overskriften's tittel nå er oppfylt.
Resultatet er laaangt over min opprinnelige forventning.
Takk til @rotecop og @Håkon_Rognlien som satt meg på sporet.
Denne tråden er nå offisielt lukket og begravet 😉
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
^ ....og så kan vi kose oss til døde ;) med den gjengivelsen, og vite at det finnes mange som nekter å høre på det, fordi de vet at det måler dårlig.

Jeg har hatt en rekke Audio Note komponenter i mitt hus, og har eid noe fra den kanten helt siden jeg hadde Audio Innovations tilbake på tidlig 80-tall. Og det kommer jeg til å fortsette med. Opplevelsen av DAC5 er så borti natta, at jeg bare gir meg ende over, bare synd det er noe jeg aldri får råd til. Jeg har en DAC 0.1x i mitt hodetelefonsystem, selv den kler jo av de perfekte DAC'ene med henda på ryggen.
Kos deg, jabbalabba, musikken er her for å engasjere oss, og du beskriver på glitrende vis hvordan AN gjør akkurat det bedre enn alle andre. :)
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Takk for det @Håkon_Rognlien
Ønsker deg at neste lottokupoong går inn, og du har en dac5 å kose deg med 👍
Jeg vet ihvertfall at det jeg må teste er ett fullt AN anlegg hvis min går inn 😁
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Hyggelig å bli kreditert for forslaget , når det var så vellykket resultat:)
Etter det du beskrev så mente jeg en AN dac kunne være tingen. Riktignok mener jeg ikke at de har noe skjønnhetsfilter, men bare at de låter korrekt:)
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Sant nok @rotecop

Trodde faktisk ikke det var mulig å få til slik en fantastisk musikk i min lille hule.
Så all ære til dere 2 gutta som ledet meg mot den rette veien (for meg).

Skjønner nå at jeg skulle hørt på Andy Grove da vi snakket sammen om dac'er, en sen kveld på en pub på Grønland. Gudene vet hvor mange år siden det var, +/- 25 år kanskje?
Hadde spart meg mye penger og hodebry i upgrad'is, men heller gitt åresvis med enda mer god lyd.
Ja, ja, gøy å bytte utstyr og 😉
Andy, if your listening.
You were right !
 
Sist redigert:
Topp Bunn