Digitale avspillere Dac, hva er viktig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En analogi, fordi jeg nå engang bor i et 102 år gammelt, skakt og skeivt hus:

    Hadde alt i tkr Towers vært i lodd og vater, hadde det vært lettere, IMO, å tilføye "kreative" vinkler i etterkant......

    Er ikke ute etter å krangle her, og innser at andre kan ha andre meninger.

    mvh
    Og noen setter pris på de skjevheter som forekommer i gamle hus. Og vil ikke pusse opp med "brystningspanel" og laminat gulv.. Snarere beholde huset slik det er, og slik en kjenner det. Uten tilføre løsninger som enkelte ganger ikke forsterker husets egenart..

    Men ja, ulike meninger er fint.. Det er slik en lærer.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva lille Asbjørn på HFS mener er helt greit, produktene har tidvis mytisk status.
    Vanskelig å gi seg på en så intelligent mann som Asbjørn. Kanskje det hjelper å kalle ham liten?
    Nei, så ifra at jeg ikke har peil.. Men det fikk du kanskje ikke med deg? Såklart, ører er til for å ikke stoles på.. For enkelte.
    Hva i alle dager har det med å angripe ham som person å gjøre? Rettferdiggjør du det vet at du liksom skal ha vært ydmyk?
    Nå må du slutte å være så sår da.. Uff og uff.. At han er en kapasitet er det ingen tvil om. Graden bør bli opp til den enkelte. Men såklart, jeg tar gjerne en dans med deg hvis du vil krangle bare for å krangle. Helst vil jeg slippe men..
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Dine "mistanker" er rubbish.. Det ble spilt Slayer og Tool på avsindig volum.. Og et svært symfoniorkester.. Og det låt glimrende.. Dessverre, for deg, og dine "mistanker"..
    Det beviser på ingen måte hvordan den spesifikke DAC-en låter sammenliknet med en DAC av høyere kvalitet.
    Hva er "høyere" kvalitet? Og hvem definerer hva dette isåfall er? Via et målediagram kanskje? Det gir jo svaret på alt sikkert...
    Høyere kvalitet er når signalet ut av DAC-en er mer likt originalsignalet. Er ikke det ganske logisk?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Du bør jo heller spørre deg selv hva er vitsen med å slenge ut en subjektiv påstand om kjente merkevare produsenter uten å engang nevne hvilke produsenter du sikter til...som sakt har du ingen oversikt å vise til så blir utspillet ditt irrelevant, men nok om det. ;)
    Vitsen er at det på ingen måte er noen subjektiv uttalelse. Det er et rent faktum. Jeg har ikke navngitt noen produsent så ingen er hengt ut. Det er heller ikke noe poeng i seg selv å henge ut noen, og for min del er det ikke riktig å heller nevne noen gitt min bransjestatus. Husk at jeg i samme innlegg nevner at en del produsenter er svært dyktige. Det virket ikke å interessere deg nevneverdig. Jeg vil ikke ha noen pissing contest, men at det finnes ekstremt dårlige produkter side om side med ekstremt bra produkter er det ingen tvil om, og det faller egentlig på sin egen urimelighet om det ikke skulle være slik i en bransje som så til de grader består av en miks av seriøse fagfolk og overtroiske synsere, og få skribenter som tør å ROFL-e over produkter som simpelthen er latterlige.

    Men siden den saken har vært oppe så mange ganger, og produsenten forsøkte seg på så mange frekke spanske i all offentlighet, vi husker vel fortsatt Edge G-CD, AKA Denon DVD...ettellerannet, som fikk en prisøkning på 53200kr, og produsenten prøvde seg på å påstå at bildeprosessoren var "deres egenutviklede DAC". Tenk så mye flott som finnes der ute i samme prisklasse, og allikevel gikk så mange på limpinnen. Hvor mange av dem hadde testet den originale DVD-spilleren til 1798kr som satt inni og vurdert den like seriøst som den nyinnpakkede versjonen? Var de dumme? Neppe, selv om de fremstod ganske "driti ut" når sannheten kom for en dag. Saken var ikke at denne CD-spilleren var ekstremt dårlig. Saken var bare at DVD-spilleren som satt inni, i likhet med mange andre billige DVD-spiller fra samme tid, var rimelig bra, og tydeligvis bra nok til å passere som CD-spiller til over 50 000kr.
    Dårligste bortforklaringa har lest på lenge...å mene eget utsagn som rent faktum uten å ta med kildehenvisning blir å bortsnakke sin egen synsing.
    For øvrig ble Edge nedlagt del årsiden og var kun et lite firma og langt unna definisjon på sterke varemerker globalt innen digital teknikk.

    Men for å hjelpe deg litt, kjente produsenter med lang erfaring med dyre Dac'er er for eksempel MSB, DCS, Meitner Audio, Berkley Audio, Playback Design, Light Harmonics, Esoteric for å nevne noen. Enten har du en grei oversikt på 5-10 tunge produsenter eller så prater du bare tøv.
    Hvor vil du egentlig? Det eneste du gjør er å forsøke å fordumme det jeg skriver. Har du et poeng du vil frem til?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Ja, ikke sant. Lure på om vi finner ut hvem som maler med den fineste penselen og den flotteste fargen.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nøytralitet er som Gud. Ingen vet hva det/vedkommende er, men det er veldig viktig å ha den/vedkommende på sin side når man skal vinne frem med sitt synspunkt om lydgjengivelse. (Musikkgjengivelse er noe helt annet, må vite)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    underlig at mange av de som hater farging og som messer mest om stivt specs og nøytralitet, er de samme som gjerne tar i bruk det største malingspannet av dem alle: dsp.
    Velger man "bokser med farging" vil man som regel få en blanding av farging som følge av forvrengning, og en slags EQ etter random-metoden, og er man heldig fungerer det tilfeldigvis rimelig bra i ens eget oppsett.

    Med DSP velger man hva man skal stille inn. Man lar seg ikke påtrykke en ferdig innstilling som omfatter EQ, dynamisk kompresjon, intermodulasjon, harmonisk forvrengning og alt mulig i en ferdig innstilt suppe. I prinsippet gjør man det samme som høyttalerkonstruktøren gjør når han/hun designer kassen, driverne, filteret osv som en total synergi med hverandre. Ingen av delene er i prinsippet nøytrale, men man forsøker å få dem til å summere til noe nøytralt.

    Om man ser på måleresultatet som Asbjørn postet tidligere i tråden, skulle man stilt inn dette ville man trengt en håndfull parametriske EQ-punkter og noen dynamiske prosessorer. La oss være forsiktige og si 6 EQ-punkter, ferdig innstilte med Q, nivå og frekvens. Som regel har man rundt 1000 mulige frekvenspunkter, man har kanskje 4 EQ-typer, man har kanskje 20 Q verdier og 200 EQ-nivåer å velge i. Det er 96 millioner ulike innstillinger bare for EQ-delen. Det skulle bety at sjansen er 1/96 millioner for at den EQ-en man får på kjøpet med et slikt produkt tilfeldigvis passer til oppsettet. Om frekvensresponsen ikke er helt fullstendig ute å kjøre kan vi sikkert kutte ut 99 999 av 100 000, men det gir oss fortsatt en sjanse på bare 1/1000. Det skal prøves en heidundranes mengde utstyr om man skal treffe rimelig godt.

    Men det er ikke dermed sagt at dette er et problem, for om man har en DSP kan man like gjerne nulle ut dette i DSP-en. Det finnes sågar hjelpemidler som tillater at man kan kansellere dette automatisk. Problemet med slik farging er at EQ kommer som konsekvens av noe annet som man ikke like lett kan kansellere ut med DSP.

    Så jeg tror jeg snakker for mange når jeg sier følgende:
    Den lett hørbare fargingen er i seg selv ikke noe problem, men det er som regel et symptom på noe mer alvårlig, og det er dessuten en veldig upresis måte å forsøke å EQ-e inn et eksisterende oppsett på. Særlig når man tenker over at sjansen for å treffe optimalt er rundt 1/100 millioner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva lille Asbjørn på HFS mener er helt greit, produktene har tidvis mytisk status.
    Det er ikke størrelsen det kommer an på, vet du. ;)

    Men du illustrerer jo egentlig poenget på en glimrende måte. Det er bygget opp "myter" rundt varemerket som brukes til å skru opp prisen til stadig nye høyder. De forskjellige modellene består alle av den samme kretsen og den samme chip'en, men med mer eller mindre magisk englestøv drysset utenpå. Dette brukes til å markedsføre produkter på prispunkt fra et ti-femten tusen kroner opp i millionklassen, mens de faktiske ytelsene av produktet ville blitt ledd ut om det hadde blitt solgt til et par hundrelapper på Elkjøp.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva lille Asbjørn på HFS mener er helt greit, produktene har tidvis mytisk status.
    Det er ikke størrelsen det kommer an på, vet du. ;)

    Men du illustrerer jo egentlig poenget på en glimrende måte. Det er bygget opp "myter" rundt varemerket som brukes til å skru opp prisen til stadig nye høyder. De forskjellige modellene består alle av den samme kretsen og den samme chip'en, men med mer eller mindre magisk englestøv drysset utenpå. Dette brukes til å markedsføre produkter på prispunkt fra et ti-femten tusen kroner opp i millionklassen, mens de faktiske ytelsene av produktet ville blitt ledd ut om det hadde blitt solgt til et par hundrelapper på Elkjøp.
    Rart hvordan de funker så bra sammen... Men det vet en jo ikke uten å ha hørt de sammen.. Men ja størrelsen har ikke mest å si.. ;). Og for all del, en er interessert i forskjellige ting. Du har bygd ditt oppsett, respekt, basert på egne antagelser og forståelse. Det låter nok bedre enn de fleste el-kjøp ting.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    underlig at mange av de som hater farging og som messer mest om stivt specs og nøytralitet, er de samme som gjerne tar i bruk det største malingspannet av dem alle: dsp.
    Ja, der har man i det minste litt kontroll på hva man tilfører, heller enn å hive penger etter diverse magiske bokser (og kabler) i et håp om å oppnå "synergi" eller "matching". Høyttalere og rom vil nødvendigvis farge resultatet, og i DSP (f eks høyttalerkorreksjon, romkorreksjon, equalizing, tidsjustering) kan man korrigere og/eller tilføre den klangfargen man ønsker.

    Min tilnærming: Høyttalernes spredningsmønster må passe sammen med rommet. Et udempet oppholdsrom krever høyttalere med kontrollert direktivitet for å unngå at refleksjonene farges og det hele fremstår som kunstig. Det gjør ikke så mye om høyttalerne ikke "måler flatt" på hovedaksen i et lyddødt rom. Frekvensgangen i det aktuelle rommet fikser man uansett med equalizing til det gir riktig frekvensrespons i det rommet, men ujevn polarrespons kan man ikke gjøre så mye med. Resten er forholdsvis enkelt. Forsterkerne må kunne drive de aktuelle høyttalerne til ønsket lydtrykk uten å svette. DAC'en skal ta et digitalt signal inn i den ene enden og sende et analogt signal ut i den andre enden, uten å farge lyden med frekvensavvik, støy eller forvrengning, og uten å la seg forvirre av litt tidsvariasjon i datastrømmen inn. Og en streamer skal ta en asynkron datastrøm over TCP/IP, WiFi eller lignende og gjøre den om til en synkron S/PDIF datastrøm med tilstrekkelig stabil klokke til at det ikke forvirrer DAC'en. For meg er den tilnærmingen mye enklere og mer treffsikker enn svartekunst basert på utsagn fra selverklærte gullører på nett og et håp om engang å finne komponenter som "matcher".
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Du bør jo heller spørre deg selv hva er vitsen med å slenge ut en subjektiv påstand om kjente merkevare produsenter uten å engang nevne hvilke produsenter du sikter til...som sakt har du ingen oversikt å vise til så blir utspillet ditt irrelevant, men nok om det. ;)
    Vitsen er at det på ingen måte er noen subjektiv uttalelse. Det er et rent faktum. Jeg har ikke navngitt noen produsent så ingen er hengt ut. Det er heller ikke noe poeng i seg selv å henge ut noen, og for min del er det ikke riktig å heller nevne noen gitt min bransjestatus. Husk at jeg i samme innlegg nevner at en del produsenter er svært dyktige. Det virket ikke å interessere deg nevneverdig. Jeg vil ikke ha noen pissing contest, men at det finnes ekstremt dårlige produkter side om side med ekstremt bra produkter er det ingen tvil om, og det faller egentlig på sin egen urimelighet om det ikke skulle være slik i en bransje som så til de grader består av en miks av seriøse fagfolk og overtroiske synsere, og få skribenter som tør å ROFL-e over produkter som simpelthen er latterlige.

    Men siden den saken har vært oppe så mange ganger, og produsenten forsøkte seg på så mange frekke spanske i all offentlighet, vi husker vel fortsatt Edge G-CD, AKA Denon DVD...ettellerannet, som fikk en prisøkning på 53200kr, og produsenten prøvde seg på å påstå at bildeprosessoren var "deres egenutviklede DAC". Tenk så mye flott som finnes der ute i samme prisklasse, og allikevel gikk så mange på limpinnen. Hvor mange av dem hadde testet den originale DVD-spilleren til 1798kr som satt inni og vurdert den like seriøst som den nyinnpakkede versjonen? Var de dumme? Neppe, selv om de fremstod ganske "driti ut" når sannheten kom for en dag. Saken var ikke at denne CD-spilleren var ekstremt dårlig. Saken var bare at DVD-spilleren som satt inni, i likhet med mange andre billige DVD-spiller fra samme tid, var rimelig bra, og tydeligvis bra nok til å passere som CD-spiller til over 50 000kr.
    Dårligste bortforklaringa har lest på lenge...å mene eget utsagn som rent faktum uten å ta med kildehenvisning blir å bortsnakke sin egen synsing.
    For øvrig ble Edge nedlagt del årsiden og var kun et lite firma og langt unna definisjon på sterke varemerker globalt innen digital teknikk.

    Men for å hjelpe deg litt, kjente produsenter med lang erfaring med dyre Dac'er er for eksempel MSB, DCS, Meitner Audio, Berkley Audio, Playback Design, Light Harmonics, Esoteric for å nevne noen. Enten har du en grei oversikt på 5-10 tunge produsenter eller så prater du bare tøv.
    Hvor vil du egentlig? Det eneste du gjør er å forsøke å fordumme det jeg skriver. Har du et poeng du vil frem til?
    Jøss du er litt av en kranglefant, spørsmålet blir mer hvor du vil som ikke klarer å gi kurante eksempler på sterke og kostbare varemerker innen globalt digital teknikk som låter dritt i følge ditt eget innlegg #47 ...men disse produsentene du sikter til er kanskje hemmelig viten?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jøss du er litt av en kranglefant, spørsmålet blir mer hvor du vil som ikke klarer å gi kurante eksempler på sterke og kostbare varemerker innen globalt digital teknikk som låter dritt i følge ditt eget innlegg #47 ...men disse produsentene du sikter til er kanskje hemmelig viten?
    Snickers er bransjeaktør. Han kan ikke navngi konkurrenter på den måten, som han selv har forklart.

    Derimot har jeg assistert med å nevne Audio Note som ett av de mer opplagte eksemplene på noe "myteomspunnet" som i virkeligheten yter langt dårligere enn en Chromecast Audio til kr 399,- på Clas Ohlson.

    Audio Note DAC 2.1:

    1215AN21xfig11.jpg


    Chromecast Audio:

    J-Test.jpg


    Vil du ha fler eksempler?
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Derimot har jeg assistert med å nevne Audio Note som ett av de mer opplagte eksemplene på noe "myteomspunnet" som i virkeligheten yter langt dårligere enn en Chromecast Audio til kr 299,- på Clas Ohlson. Vil du ha fler eksempler?
    Dette er interessant. Når du først har sagt A... Hvilket spesifikt produkt av AN er langt dårligere enn CA til 299 kr? Mulig jeg blander kortene her, men jeg tror ikke AN lager streamere, noe CA er. Am I right? Eler er dette nok en av dine "mistanker"?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jøss du er litt av en kranglefant, spørsmålet blir mer hvor du vil som ikke klarer å gi kurante eksempler på sterke og kostbare varemerker innen globalt digital teknikk som låter dritt i følge ditt eget innlegg #47 ...men disse produsentene du sikter til er kanskje hemmelig viten?
    Snickers er bransjeaktør. Han kan ikke navngi konkurrenter på den måten, som han selv har forklart.

    Derimot har jeg assistert med å nevne Audio Note som ett av de mer opplagte eksemplene på noe "myteomspunnet" som i virkeligheten yter langt dårligere enn en Chromecast Audio til kr 299,- på Clas Ohlson. Vil du ha fler eksempler?
    Artig... Basert på dine antagelser.. Cromecast du da, søten.. :). Godt en kan ha forskjellige meninger, det gjør det forfriskende. Kan hende jeg tar med den samme gjengen som var hos Peter. Siden vi da ble eksponert for så dårlig lyd regner jeg med at oppsettet ditt vil blåse oss i bakken.. Tar du utfordringen? ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er interessant. Når du først har sagt A... Hvilket spesifikt produkt av AN er langt dårligere enn CA til 299 kr? Mulig jeg blander kortene her, men jeg tror ikke AN lager streamere, noe CA er. Am I right? Eler er dette nok en av dine "mistanker"?
    Se grafene i foregående innlegg. Chromecast (til kr 399, rett skal være rett) inneholder også en DAC. Hvis du mater en AN DAC 2.1 og DAC'en i en Chromecast Audio med like mengder jitter vil AN skape langt mer analog forvrengning enn Chromecast. Altså er DAC'en i Chromecast bedre enn AN, i det minste på den dimensjonen. Du kan også sammenligne frekvensrespons, analog forvrengning, etc. Chromecast er ikke perfekt, men den tørker gulvet med en AN DAC 2.1 Signature ytelsesmessig.

    http://archimago.blogspot.com/2016/02/measurements-google-chromecast-audio.html
    https://www.stereophile.com/content...t-dac-21x-signature-da-processor-measurements
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende jeg tar med den samme gjengen som var hos Peter. Siden vi da ble eksponert for så dårlig lyd regner jeg med at oppsettet ditt vil blåse oss i bakken.. Tar du utfordringen? ;D
    Jeg tar gjerne imot besøk fra folk som spør pent, men det der låt mer som enslags trussel. Prøv igjen, så får vi se (og høre, ikke minst).
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette er interessant. Når du først har sagt A... Hvilket spesifikt produkt av AN er langt dårligere enn CA til 299 kr? Mulig jeg blander kortene her, men jeg tror ikke AN lager streamere, noe CA er. Am I right? Eler er dette nok en av dine "mistanker"?
    Se grafene i foregående innlegg. Chromecast (til kr 399, rett skal være rett) inneholder også en DAC. Hvis du mater en AN DAC 2.1 og en Chromecast Audio med like mengder jitter vil AN skape langt mer analog forvrengning enn Chromecast. Altså er DAC'en i Chromecast bedre enn AN, i det minste på den dimensjonen. Du kan også sammenligne frekvensrespons, analog forvrengning, etc. Chromecast er ikke perfekt, men den tørker gulvet med en AN DAC 2.1 Signature ytelsesmessig.

    Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Google Chromecast Audio - Part I: Analogue Output
    https://www.stereophile.com/content...t-dac-21x-signature-da-processor-measurements
    Ah, seff sitter det en DAC i CA. My bad. Men da er vel ditt svar til TS ganske grei, da? At hverken gedigne analogdel eller forseggjorte og påkostede PSU har noe betydning. Men kanskje det sitter SOTA av de nevnte komponentene i miniformat i CA?

    SBT spilte bdre enn CA hos meg. Men det er dessverre etter mine ører, og de kan jeg jo ikke stole. Får finne målinger som backer det opp. Hvis målingene er i CAs favør, så ryker seff SBT ut døra:mad:. Man vil ha det beste, ikke sant? ^-^
    Uansett ligger det an til at min SBT gruser enhver AN DAC, og det er jo noe... ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan hende jeg tar med den samme gjengen som var hos Peter. Siden vi da ble eksponert for så dårlig lyd regner jeg med at oppsettet ditt vil blåse oss i bakken.. Tar du utfordringen? ;D
    Jeg tar gjerne imot besøk fra folk som spør pent, men det der låt mer som enslags trussel. Prøv igjen, så får vi se (og høre, ikke minst).
    Ingen trussel, snarere godlynt nyskjerrighet.. Og antagelig en brobygger. Ulik tilnærming gjør at det forhåpentligvis er noe å lære, for alle. Så igjen er spørsmålet rettet.. :)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Jøss du er litt av en kranglefant, spørsmålet blir mer hvor du vil som ikke klarer å gi kurante eksempler på sterke og kostbare varemerker innen globalt digital teknikk som låter dritt i følge ditt eget innlegg #47 ...men disse produsentene du sikter til er kanskje hemmelig viten?
    Snickers er bransjeaktør. Han kan ikke navngi konkurrenter på den måten, som han selv har forklart.

    Derimot har jeg assistert med å nevne Audio Note som ett av de mer opplagte eksemplene på noe "myteomspunnet" som i virkeligheten yter langt dårligere enn en Chromecast Audio til kr 299,- på Clas Ohlson.

    Audio Note DAC 2.1:

    Vis vedlegget 537779

    Chromecast Audio:

    Vis vedlegget 537780

    Vil du ha fler eksempler?
    Hørt sånn flåse argument, makter man ikke gi konkrete eksempler på egen argumentasjon så bør man holde seg for god til å insinuere uansett topic.

    Audio note er en produsent, men hvem er alle disse andre tunge globale aktører fra innlegg #47...gi oss 5 kjente, klarer du det blir det påske egg... ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende jeg tar med den samme gjengen som var hos Peter. Siden vi da ble eksponert for så dårlig lyd regner jeg med at oppsettet ditt vil blåse oss i bakken.. Tar du utfordringen? ;D
    Jeg tar gjerne imot besøk fra folk som spør pent, men det der låt mer som enslags trussel. Prøv igjen, så får vi se (og høre, ikke minst).
    Ingen trussel, snarere godlynt nyskjerrighet.. Og antagelig en brobygger. Ulik tilnærming gjør at det forhåpentligvis er noe å lære, for alle. Så igjen er spørsmålet rettet.. :)
    Du har PM. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Audio note er en produsent, men hvem er alle disse andre tunge globale aktører fra innlegg #47...gi oss 5 kjente, klarer du det blir det påske egg... ;)
    Ikke mine ord. Men de som generelt ender opp med vederstyggelig dårlige ytelser er gjerne "audiofile" småprodusenter uten kompetanse og ressurser til å drive reell produktutvikling, så de satser på å hausse opp greiene med positive vitnesbyrd fra "gullører" og generell nedrakking på målbare ytelser.

    Her har du for eksempel Schiit Audio DAC3:
    https://www.audiosciencereview.com/...w-and-measurements-of-schiit-modi-3-dac.4742/
    Schiit Modi 3 DAC Jitter Measurement.jpg


    A piece of Schiit, men bedre enn AN DAC 2.1 Signature (og fortsatt dårligere enn Chromecast).

    Eller italienske Lector Strumenti Audio, som greier kunststykket å være både dyrere ($3595) og dårligere enn Audio Note:
    https://www.stereophile.com/content...da-converter-measurements#EQ4S4D26TjZCfsjk.97
    514LeDigfig13.jpg


    However, the Digitube's truly dreadful measured performance in the digital domain, along with its disappointing showing in the analog domain, rule it out of contention, in my opinion.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En analogi, fordi jeg nå engang bor i et 102 år gammelt, skakt og skeivt hus:

    Hadde alt i tkr Towers vært i lodd og vater, hadde det vært lettere, IMO, å tilføye "kreative" vinkler i etterkant......

    Er ikke ute etter å krangle her, og innser at andre kan ha andre meninger.

    mvh
    Tror mye av kranglinga kommer av at noen påberoper seg å vite hva sk nøytralitet er, både for seg selv og ikke minst for andre. Heck, de er neppe enige med hverandre engang hva det er, disse menneskene. Ellers hadde de hatt identiske lyd i sine respektive anlegg, hele gjengen? Og når de blir bedt om å redegjør konkret hva pokker er denne nøytraliteten, så makter de ikke det. Eller i beste fall komme med hver sin forklaring/definisjon.

    Et skjevt hus er langt lettere å bli enige om ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Nøytralitet er Hi-Fi. Et begrep som inngår i navnet på dette forumet...
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Audio note er en produsent, men hvem er alle disse andre tunge globale aktører fra innlegg #47...gi oss 5 kjente, klarer du det blir det påske egg... ;)
    Ikke mine ord. Men de som generelt ender opp med vederstyggelig dårlige ytelser er gjerne "audiofile" småprodusenter uten kompetanse og ressurser til å drive reell produktutvikling, så de satser på å hausse opp greiene med positive vitnesbyrd fra "gullører" og generell nedrakking på målbare ytelser.

    Her har du for eksempel Schiit Audio DAC3:
    https://www.audiosciencereview.com/...w-and-measurements-of-schiit-modi-3-dac.4742/


    A piece of Schiit, men bedre enn AN DAC 2.1 Signature (og fortsatt dårligere enn Chromecast).

    Eller italienske Lector Strumenti Audio, som greier kunststykket å være både dyrere ($3595) og dårligere enn Audio Note:
    https://www.stereophile.com/content...da-converter-measurements#EQ4S4D26TjZCfsjk.97


    However, the Digitube's truly dreadful measured performance in the digital domain, along with its disappointing showing in the analog domain, rule it out of contention, in my opinion.
    Fair nok det Asbjørn, blir dårlig med påskeegg enn så lenge. Ingen av de 2 eksemplene over representere tunge aktører med dyre dac produkter som låter dritt. Så da kan vi slå fast utsagnet til Snikers som usaklig utspill enkelt og greit.

    For øvrig, leser man seg litt opp på digital teknikk finner man 5 forskjellige tilnærminger å konstruere en dac på og da forstår man også bedre hvorfor enkelte produsenters/produkter lyd filosofi måler og låter som de gjør uten at det ene er mer riktig eller galt enn det andre, selv om det fins unntak som i alt annet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Ah, seff sitter det en DAC i CA. My bad. Men da er vel ditt svar til TS ganske grei, da? At hverken gedigne analogdel eller forseggjorte og påkostede PSU har noe betydning. Men kanskje det sitter SOTA av de nevnte komponentene i miniformat i CA?
    Strømforsyning, analogdel osv vil også være en del av disse målingene. At noe er stort er ikke synonymt med at det er bra. Hvor mye strøm tror du en DAC egentlig trenger? Og hvordan lager man en best mulig strømforsyning for å dekke nettopp dette behovet?

    SBT spilte bdre enn CA hos meg. Men det er dessverre etter mine ører, og de kan jeg jo ikke stole. Får finne målinger som backer det opp. Hvis målingene er i CAs favør, så ryker seff SBT ut døra:mad:. Man vil ha det beste, ikke sant? ^-^
    Uansett ligger det an til at min SBT gruser enhver AN DAC, og det er jo noe... ;D
    Retorikken din holder vann, kun dersom anlegget ditt forøvrig er tilnærmet perfekt.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei, mitt anlegg spiller nok ikke perfekt. Kjenner du noen som besitter et sådan anlegg (i et perfekt rom)?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ah, seff sitter det en DAC i CA. My bad. Men da er vel ditt svar til TS ganske grei, da? At hverken gedigne analogdel eller forseggjorte og påkostede PSU har noe betydning. Men kanskje det sitter SOTA av de nevnte komponentene i miniformat i CA?
    Strømforsyning, analogdel osv vil også være en del av disse målingene. At noe er stort er ikke synonymt med at det er bra. Hvor mye strøm tror du en DAC egentlig trenger? Og hvordan lager man en best mulig strømforsyning for å dekke nettopp dette behovet?
    Størrelsen er ikke synonymt med at det er bra, nei.

    Og her har noen misforstått det hele ift en Cromecast Audio :p

    https://www.veridian-utopia.com/index.php/balanced-dac/
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nøytralitet er Hi-Fi. Et begrep som inngår i navnet på dette forumet...
    Det kan diskuteres om høy naturtrohet er det samme som nøytralitet, sånn rent begrepsmessig.
    Noen 6’’ stativhøyttalere kan sikkert lyde nøytralt, men neppe gjengi AC/DC på fullt konsertvolum, noe som muligens ville gitt en mer naturtro gjengivelse.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Nei, mitt anlegg spiller nok ikke perfekt. Kjenner du noen som besitter et sådan anlegg (i et perfekt rom)?
    Nei, ikke som jeg vet om.

    Hvordan kan du da vite at SBT er et bedre produkt enn CA?
    Jeg skrev det i innlegget :)
    Helt ærlig så sliter jeg med å tolke om du er ironisk eller bare rett frem i en del av disse innleggene, så om jeg har bommet på det kan du bare se bort fra kommentarene mine.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    "Bare" $4900,- for DAC 2.1, smått absurde $153,753 for Fifth Element. Jeg ville ikke hatt noen av dem i huset om jeg så fikk dem gratis.
    Bare så det er klart fra start, jeg er 100% enig i betraktningene omkring prisnivået for disse DAC'ene.

    Men de senere uker (og i skrivende stund) har jeg hatt en AN DAC 4.1X i huset, og bevare meg vel...! Dette spiller altså så intenst, nærværende, dynamisk, levende, klangfullt, brutalt... kort sagt, jeg har aldri hatt andre DAC'er i huset som gir meg en såpass subjektivt fantastisk musikkopplevelse. Fra alle stilarter, bare for å ha det klart. Og jeg har hatt mange DAC'er innom, også.
    Teknisk sett har du sikkert rett i dine utlegninger, men noe spennende er det her. Jeg verken har råd til eller kommer til å få råd til å kjøpe meg AN DAC igjen, men jeg synes akkurat det er litt leit, må jeg innrømme, her jeg sitter og nyter hvert sekund av det som strømmer mot meg. Hele anlegget måler feil og er alt for dyrt, men som det spiller musikk! :D
    (Anlegget er i skrivende stund: AN CDT4, DAC 4.1X, Spec M99, Ø høyttalere)

    Eeehh... ja så hva som er viktig med en DAC, er analogutgangen, bare for å konkludere! ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien

    EDIT / PS: Ganske interessant å lese hva den teknisk svært kyndige Martin Colloms skriver om Audio Note, for øvrig. Han har hørt top of the line, og målt på dem i tillegg. Alle hans ratinger finner du her: https://www.hificritic.com/digital-audio.html
    Ikke en av de digitale kildene han har på lista er i nærheten av å levere den lyden han får fra den "feilkonstruerte" AN-DAC'en.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Størrelsen er ikke synonymt med at det er bra, nei.

    Og her har noen misforstått det hele ift en Cromecast Audio :p

    https://www.veridian-utopia.com/index.php/balanced-dac/
    Definitivt ikke min greie, nei. Rognliens anmeldelse tyder også på at denne har ganske mye forvrengning, kanskje ikke spesielt flat frekvensgang heller, og passer best til typisk «audiofile» innspillinger av en solo cello eller enkel vokaltrio. https://rognlien.wordpress.com/2018/03/24/veridian-utopia-sirius-dac/

    Fint det, men jeg vil helst få gjengitt det som er på opptaket, uansett musikkform, uten at komponentene skal utøve redaksjonelle vurderinger. Dette er en helt annen tilnærming enn hva jeg holder på med.

    Jeg ville nok ikke vært interessert i produsentens elektrostathøyttalere heller. Vanskelig å få til en jevn spredningskarakteristikk i rommet med slike. Igjen en helt annen innfallsvinkel enn min.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Størrelsen er ikke synonymt med at det er bra, nei.

    Og her har noen misforstått det hele ift en Cromecast Audio :p

    https://www.veridian-utopia.com/index.php/balanced-dac/
    Definitivt ikke min greie, nei. Rognliens anmeldelse tyder også på at denne har ganske mye forvrengning, kanskje ikke spesielt flat frekvensgang heller, og passer best til typisk «audiofile» innspillinger av en solo cello eller enkel vokaltrio. Jeg vil helst få gjengitt det som er på opptaket, uansett musikkform, uten at komponentene skal utøve redaksjonelle vurderinger. Dette er en helt annen tilnærming enn hva jeg holder på med.
    https://rognlien.wordpress.com/2018/03/24/veridian-utopia-sirius-dac/
    Veridian oppleves ikke som helt nøytral, nei. Og den er ikke i klasse med AN 4.1X, men så koster den heller ikke i nærheten så mye. Den er stor og kan benyttes som forforsterker, og representerer på mange måter mye for pengene. For min egen del ikke en DAC jeg ville kjøpe, men jeg har forståelse for at mange liker den.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror mye av kranglinga kommer av at noen påberoper seg å vite hva sk nøytralitet er, både for seg selv og ikke minst for andre. Heck, de er neppe enige med hverandre engang hva det er, disse menneskene. Ellers hadde de hatt identiske lyd i sine respektive anlegg, hele gjengen? Og når de blir bedt om å redegjør konkret hva pokker er denne nøytraliteten, så makter de ikke det. Eller i beste fall komme med hver sin forklaring/definisjon.
    Det er kanskje bedre å bruke begrepet transparent. Det er lett å definere: Komponenten tilfører ingen hørbar farging eller støy til lyden. Det som kommer ut er likt det som gikk inn, bare med den endringen komponenten er ment å gjøre. En DAC skal ta et digitalt signal inn og levere et analogt signal ut.

    Det er lett å teste også. Hvis man gjør både en A/D- og D/A-konvertering og det analoge signalet ut ikke kan skilles fra det opprinnelige analoge signalet er konverteringene transparente. Lett å teste ved lytting, mer krevende å bedømme fra målinger.

    Som regel vil det være mulig å måle forskjeller, f eks ulike forvrengningsspektra, på nivåer som ingen vil kunne høre. Forvrengningskomponenter lavere enn -100 dB fra signalet er formodentlig ikke hørbare, mens forvrengningskomponenter ved -80 dB eller deromkring formodentlig vil tilføre en eller annen form for «personlighet». Avvik i frekvensgang på mindre enn +/- 0,1 dB gjennom audiobåndet vil formodentlig ikke tilføre hørbar farging, med størst toleranse på ytterfløyene, mens avvik på 0,5 dB eller så kan gjøre noe med klangbalansen.

    Det er helt opplagt fra målingene at en Audio Note DAC farger lyden. Den har forvrengningskomponenter ved -50-60 dB, frekvensavvik på opptil 1,25 dB og skjev kanalbalanse med 0,25 dB. Det synes jeg ikke en DAC skal holde på med, så jeg mister interessen allerede der. Om den fargingen er subjektivt eufonisk eller ikke er en annen vurdering. Det kan se ut til at forvrengningen fra analogdelen er relativt snill, dominert av andreordens forvrengning som den er, mens responsen på jitter er et mer aggressivt stakitt av oddeordens forvrengning. Den ulineære utgangsimpedansen som varierer med frekvens mellom 900 og 15000 ohm vil også nærmest garantere at frekvensgangen vil avhenge av etterfølgende preamp og kan påvirkes av kablingen mellom.

    Dette er sikkert glimrende for noen som liker å sitte og finlytte etter «forskjeller» mellom diverse komponenter og kabler i jakten på den magiske «matchingen». Tingen vil «avsløre» forskjeller mellom det meste. Det er bare ikke min innfallsvinkel til hobbyen. Fordi min erfaring er at jeg får bedre og sikrere resultater ved å bruke mer forutsigbare komponenter som ikke tilfører unødvendig farging. Høyttalere og rom er allerede store nok kilder til slikt.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg må takke for mange gode innspill. Asbjørn, jeg vet jeg spurte om det samme om igjen, og allerede hadde fått mange svar. Jeg ville bare sikre å ha fått så mange som mulig ulike innspill på det opprinnelige spørsmålet før tråden tok sin egen vending. Nå kan den leve fritt.

    Jeg har fått mange gode innspill og svar. Og jeg er av nok av de som står med en fot i hver leir. Jeg liker å forstå prinsippene for konstruksjonen, få innspill på hva som betyr mest. Det må måle godt, men til slutt skal det låte godt i mitt anlegg. Så ser jeg at det kan være ulikt om man kjører med og uten DSP.

    Så vil tiden vise hva jeg ender opp med.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn,
    Om vi holder lytte etter forskjeller i tilknyttede komponenter unna, hva med å lytte etter forskjeller i klangbilder i forskjellige opptak i stedet? De DAC'ene som måler absolutt mest korrekt har av en eller annen årsak ikke samme evne til å (gjen)skape rom og atmosfære fra det originale opptaket, som den nevnte Audio Note DAC'en, kontrastene mellom forskjellige innspillinger er større med en AN DAC, enn med så å si hvilken som helst annen DAC jeg har vært borti. Akkurat det finner jeg interessant, det er selvsagt mulig det er en ren tolkning av virkeligheten, i stedet for en gjengivelse av den, men om det er tilfellet, så har i sannhet AN endelig løst alkymigåten.

    Jeg finner det direkte fascinerende at et hifi-anlegg har en så stor evne til å vise fram en hver innspillings særegenheter, klanger og dynamisk uttrykk, tilsynelatende uten å verken fjerne eller legge til noe. Da får det være så feil det vil, men for meg er det uansett en måte å komme nærmere musikerne på. Glem ikke at mitt slogan er: "Livet er for kort for kjedelig hifi". :)

    Klippet fra Martin Colloms artikkel i HiFi Critic:
    Certainly this Audio Note system possessed remarkable
    transparency and low level resolution, bringing a rich
    deep texture to the timbre of familiar midrange sounds.
    While it was very capable on rock and involving with
    jazz, classical program let the musical performances rule,
    with grand perspectives and fine recovery of the hall
    acoustic. Not only were dynamics lively and ear-catching,
    but I sometimes heard information revealed which I
    had not heard before from the silver disc, yet knew was
    present in the vinyl equivalent.
    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror mye av kranglinga kommer av at noen påberoper seg å vite hva sk nøytralitet er, både for seg selv og ikke minst for andre. Heck, de er neppe enige med hverandre engang hva det er, disse menneskene. Ellers hadde de hatt identiske lyd i sine respektive anlegg, hele gjengen? Og når de blir bedt om å redegjør konkret hva pokker er denne nøytraliteten, så makter de ikke det. Eller i beste fall komme med hver sin forklaring/definisjon.
    Det er kanskje bedre å bruke begrepet transparent. Det er lett å definere: Komponenten tilfører ingen hørbar farging eller støy til lyden. Det som kommer ut er likt det som gikk inn, bare med den endringen komponenten er ment å gjøre. En DAC skal ta et digitalt signal inn og levere et analogt signal ut.

    Det er lett å teste også. Hvis man gjør både en A/D- og D/A-konvertering og det analoge signalet ut ikke kan skilles fra det opprinnelige analoge signalet er konverteringene transparente. Lett å teste ved lytting, mer krevende å bedømme fra målinger.

    Som regel vil det være mulig å måle forskjeller, f eks ulike forvrengningsspektra, på nivåer som ingen vil kunne høre. Forvrengningskomponenter lavere enn -100 dB fra signalet er formodentlig ikke hørbare, mens forvrengningskomponenter ved -80 dB eller deromkring formodentlig vil tilføre en eller annen form for «personlighet». Avvik i frekvensgang på mindre enn +/- 0,1 dB gjennom audiobåndet vil formodentlig ikke tilføre hørbar farging, med størst toleranse på ytterfløyene, mens avvik på 0,5 dB eller så kan gjøre noe med klangbalansen.

    Det er helt opplagt fra målingene at en Audio Note DAC farger lyden. Den har forvrengningskomponenter ved -50-60 dB, frekvensavvik på opptil 1,25 dB og skjev kanalbalanse med 0,25 dB. Det synes jeg ikke en DAC skal holde på med, så jeg mister interessen allerede der. Om den fargingen er subjektivt eufonisk eller ikke er en annen vurdering. Det kan se ut til at forvrengningen fra analogdelen er relativt snill, dominert av andreordens forvrengning som den er, mens responsen på jitter er et mer aggressivt stakitt av oddeordens forvrengning. Den ulineære utgangsimpedansen som varierer med frekvens mellom 900 og 15000 ohm vil også nærmest garantere at frekvensgangen vil avhenge av etterfølgende preamp og kan påvirkes av kablingen mellom.

    Dette er sikkert glimrende for noen som liker å sitte og finlytte etter «forskjeller» mellom diverse komponenter og kabler i jakten på den magiske «matchingen». Tingen vil «avsløre» forskjeller mellom det meste. Det er bare ikke min innfallsvinkel til hobbyen. Fordi min erfaring er at jeg får bedre og sikrere resultater ved å bruke mer forutsigbare komponenter som ikke tilfører unødvendig farging. Høyttalere og rom er allerede store nok kilder til slikt.
    Et lite hint er kanskje at det og finnes flere modeller av AudioNote dac. Skal en komme med påstander så bør en holde seg til det en vet å ikke dra hele merkenavnet med seg med en gang.. :). Og det du skriver er jo bare en annen tilnærming, som ikke er noe bedre/dårligere enn de som faktisk bruker ørene for å finne ut hva de liker, ikke støtter seg på specs fordi de ser at specs er "bra"..Bare for å nevne det, dårligste dac jeg har hatt var Bryston BDA2. I sammenligning med Jan R sin skranglete Audinote ( ! ) dac 1.1 lurte flere av oss som hørte på om Bryston var feilkonstruert. Vil alltid fasit alltid være til fordel for "forutsigbare" komponenter når en lytter til de ? Nei, ikke så lenge de utgjør en del av kjeden..Og her kommer denne "matchingen" som det gjøres vitser rundt. Uansett, vi må tørre ha ulike måter å kose oss med hobbyen på. Noen er merkegutter som kun digger egen merker, andre bygger PA anlegg og koser seg med det, andre konstruerer fra bunn høyttalere, forsterkere osv. Det er rom for alle.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Asbjørn,
    Om vi holder lytte etter forskjeller i tilknyttede komponenter unna, hva med å lytte etter forskjeller i klangbilder i forskjellige opptak i stedet? De DAC'ene som måler absolutt mest korrekt har av en eller annen årsak ikke samme evne til å (gjen)skape rom og atmosfære fra det originale opptaket, som den nevnte Audio Note DAC'en, kontrastene mellom forskjellige innspillinger er større med en AN DAC, enn med så å si hvilken som helst annen DAC jeg har vært borti. Akkurat det finner jeg interessant, det er selvsagt mulig det er en ren tolkning av virkeligheten, i stedet for en gjengivelse av den, men om det er tilfellet, så har i sannhet AN endelig løst alkymigåten.

    Jeg finner det direkte fascinerende at et hifi-anlegg har en så stor evne til å vise fram en hver innspillings særegenheter, klanger og dynamisk uttrykk, tilsynelatende uten å verken fjerne eller legge til noe. Da får det være så feil det vil, men for meg er det uansett en måte å komme nærmere musikerne på. Glem ikke at mitt slogan er: "Livet er for kort for kjedelig hifi". :)

    Klippet fra Martin Colloms artikkel i HiFi Critic:
    Certainly this Audio Note system possessed remarkable
    transparency and low level resolution, bringing a rich
    deep texture to the timbre of familiar midrange sounds.
    While it was very capable on rock and involving with
    jazz, classical program let the musical performances rule,
    with grand perspectives and fine recovery of the hall
    acoustic. Not only were dynamics lively and ear-catching,
    but I sometimes heard information revealed which I
    had not heard before from the silver disc, yet knew was
    present in the vinyl equivalent.
    Mvh
    Håkon Rognlien
    Du hører på musikk, Håkon R. Der ligger forklaringen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn