Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ˆ
    ˆ

    I motsetning til hva du beskriver over er DAB fra dag 1 et utdatert system i revers i forhold til utviklingen
    Som digital TV, radio fra 1995, og digital mobiltelefoni.
    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge. Det er radio. Sendt digitalt. Som TV. Og Internett.
    Så kommer the $ 64.000 dollar question? Hva skulle vi hatt i steden ????
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Pisspreik! Hvor har du det fra at Tandberg "dominerte" radio - og TV-markedet??
    Også klassisk konspirasjonsteoretikerargumentasjon: Når en ikke kan svare krever en at motdebattanten beviser sine påstander. At Tandberg dominerte brunevaremarkedet i Norge på 70-tallet kan sikkert lett dokumenteres. Sammen med Philips og Radionette. Men hva har det med saken å gjøre?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det kan hverken du elller andre dokumentere, av den enkle grunn at Tandberg stort sett var i den dyre enden av utvalget, og derved langt fra var førstevalget for folk flest... Tandbergs bane var slett ikke polistisk spill med bl.a. overtagelsen av Radionette, men heller manglende kostnadstilpasning og merkevare bygging mot de da fremadstormende japanske kosteffektive og "moderne" produkter...
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Vet ikke om jeg bør takke for "tilliten", men den kom ikke fra meg....
    Joda! For noen tusen innlegg siden i denne tråden proklamerte du at mennesker som synes at DAB var OK var mindre begavet og politisk forkvaklet.

    Gidder ikke lete etter beviset🙀
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det kan hverken du elller andre dokumentere, av den enkle grunn at Tandberg stort sett var i den dyre enden av utvalget, og derved langt fra var førstevalget for folk flest... Tandbergs bane var slett ikke polistisk spill med bl.a. overtagelsen av Radionette, men heller manglende kostnadstilpasning og merkevare bygging mot de da fremadstormende japanske kosteffektive og "moderne" produkter...
    Ja, og sånn har det alltid vært….ting kommer og ting går…eller blir umoderne i en hurtig skiftende teknologisk verden..
    Og Korea og China har også kommet på banen…
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det syns jeg faktisk du bør gjøre.... for det ligner lite på mine uttalelser.... ( med mindre jeg skulle vært kraftig opptrekt og en smule bedugget..." :cool:
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Også klassisk konspirasjonsteoretikerargumentasjon: Når en ikke kan svare krever en at motdebattanten beviser sine påstander. At Tandberg dominerte brunevaremarkedet i Norge på 70-tallet kan sikkert lett dokumenteres. Sammen med Philips og Radionette. Men hva har det med saken å gjøre?
    FM=Radionette . Det finnes ganske mange garasjer, kjellere, loft og låver som er full av gamle Radionette radioer av alle mulige varianter. Og hvis man kobler en DAB adapter til en slik radio så er det den verste synden.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Joda! For noen tusen innlegg siden i denne tråden proklamerte du at mennesker som synes at DAB var OK var mindre begavet og politisk forkvaklet.

    Gidder ikke lete etter beviset🙀
    Fantastisk søkemotor her på forumet😊
    Innlegg #2.681 signert Aurora. "At DAB er et økonomisk misfoster må man enten være mindre begavet eller politisk forkvaklet for ikke å se og godta."
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    C46 lives in the past and remains forever there.. DABs greia.
    Og fremtiden er ? Man trenger jo en eller annen boks eller mobil for å få inn Internett, man trenger et abonnement på Internett.
    DAB: en radio. Resten er gratis. Den dyre varianten er en DAB radio på 4 hjul.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fantastisk søkemotor her på forumet😊
    Innlegg #2.681 signert Aurora. "At DAB er et økonomisk misfoster må man enten være mindre begavet eller politisk forkvaklet for ikke å se og godta."
    Hvordan er DAB et økonomisk misfoster, og i forhold til FM ?
    Og hvorfor er det ca. 25 lokale DAB kanaler rundt Oslofjorden, inkludert de religiøse ?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Beklager, -eller heldigvis... for akkurat nå beskrev du akkurat deg selv som den teknologisk analfabet du forsåvidt også tidligere har sagt at du er...
    Egentlig ingenting galt med Radionette, men det var mellomklasse produkter konstruert for "hvermandsen", og sier egentlig ingenting om FM som transmisjonssystem... Hvis du hadde hatt den ringeste peiling på radiotransmisjon som fag, hadde du noksåenkelt forstått hvor tåpelige mange av diner uttalelser egentlig er...
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Hvordan er DAB et økonomisk misfoster, og i forhold til FM ?
    Og hvorfor er det ca. 25 lokale DAB kanaler rundt Oslofjorden, inkludert de religiøse ?
    Venter i spenning på Auroras svar. Og hvorfor han benekter opphavet til min signatur😂
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fantastisk søkemotor her på forumet😊
    Innlegg #2.681 signert Aurora. "At DAB er et økonomisk misfoster må man enten være mindre begavet eller politisk forkvaklet for ikke å se og godta."
    Tar glatt og enkelt til meg den som sitat... men jeg regner også med at du skjønner at den ikke var tilegnet deg da det ble skrevet....
    Jeg har fortsatt ingen problemer med å stå inne for den uttalelsen, hva angår DAB som system.... "teknologisk mindre begavet" hadde nok vært en mer korrekt beskrivelse....
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Tar glatt og enkelt til meg den som sitat... men jeg regner også med at du skjønner at den ikke var tilegnet deg da det ble skrevet....
    Jeg har fortsatt ingen problemer med å stå inne for den uttalelsen, hva angår DAB som system....
    Den er tilegnet meg og alle andre som synes DAB er OK. Så da er det vitterlig du som har tilegnet meg signaturen🙀
    Forøvrig et ganske typisk kospirasjonsteoretikerknep å betegne meningsmotstandere med begreper som "mindre begavet" og "politisk forkvaklet".

    Men du har baller! Og står inne for uttalelsen!😺

    Lurer på om det da er OK at jeg omtaler mennesker som argumenterer som deg som rævhøl?
    Fin signatur det?😎
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tar glatt og enkelt til meg den som sitat... men jeg regner også med at du skjønner at den ikke var tilegnet deg da det ble skrevet....
    Jeg har fortsatt ingen problemer med å stå inne for den uttalelsen, hva angår DAB som system.... "teknologisk mindre begavet" hadde nok vært en mer korrekt beskrivelse....
    Og alternativet ?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hva du ønsker å omtale meg som, kvitter meg sånn omtrent midt i ryggtavla... sånn er det med den saken... På den annen side har jeg faktisk drevet med digital data transmisjon, både på radio og kabel, i godt over 40 år nå, så i motsetning til enkelte aktører i denne tråden, som flere ganger har uttalt at "dette kan jeg egentlig ikke så mye om", - så har dette faktisk vært mitt fag i like mange år... take it or leave it..
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Hva du ønsker å omtale meg som, kvitter meg sånn omtrent midt i ryggtavla... sånn er det med den saken... På den annen side har jeg faktisk drevet med digital data transmisjon, både på radio og kabel, i godt over 40 år nå, så i motsetning til enkelte aktører i denne tråden, som flere ganger har uttalt at "dette kan jeg egentlig ikke så mye om", - så har dette faktisk vært mitt fag i like mange år... take it or leave it..
    Vel. Slik jeg har blitt kjent med deg,- på dette forumet, er den nærmeste beskrivelsen av deg konspirasjonsteoretiker.
    Jeg liker ikke konspirasjonsteoretikere😎
    Det er trist å se at en fagmann havner slik ut på sidelinjen.
    Faglig.
    Sånn er det med den saken.
    Jeg leverte min hovedoppgave på NTH Tele for snart 40 år siden...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Beklager, -eller heldigvis... for akkurat nå beskrev du akkurat deg selv som den teknologisk analfabet du forsåvidt også tidligere har sagt at du er...
    Egentlig ingenting galt med Radionette, men det var mellomklasse produkter konstruert for "hvermandsen", og sier egentlig ingenting om FM som transmisjonssystem... Hvis du hadde hatt den ringeste peiling på radiotransmisjon som fag, hadde du noksåenkelt forstått hvor tåpelige mange av diner uttalelser egentlig er...
    Jeg har flere ganger beskrevet meg som bruker av radio, med bakgrunn fra å lage programmer i Nrk på 80 tallet og ca. 10år i noen lokalradioer i Oslo. Pluss dilla på HiFi for ca. 40 år siden.
    Men etter å ha kjørt rundt med lang og mellombølge på bilradioer på 60 tallet og div. FM radioer i diverse biler på 70-80-90 tallet og med DAB siden 2002, så behøver man ikke kunne noe om radiotransmisjon som du tydeligvis kan noe om.
    Håper du er oppdatert på hvordan DAB fungerer….
    Så, når jeg har kjørt rundt med DAB og noen ganger FM fra 2002 til 2013, og så med Fabrikkinnstallert DAB siden 2013, så er det min ganske lange erfaring med radio i bil jeg legger til grunn for hva jeg snakker om.
    Og da, etter 200.000 km med DAB siden 2013, så er det bare ett sted jeg har vært uten dekning.
    Som jeg har sagt så mange ganger før.
    Så, hvor lenge har du kjørt rundtomkring i Norges land med DAB ?
    For, merkelig nok er radio laget for de som lytter, ikke for de som har greie på radiotransmisjon.
    Og merkelig nok, så har Norkring gjort en utmerket jobb med DAB nettet. Som de før gjorde med FM nettet.
    Og hadde ikke de ment at DAB nettet ikke ville fungere i Norge, så hadde de nok protestert overfor NRK.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ^^ Da er jeg vel litt eldre enn deg... hvor "konspirasjonen" min ligger har jeg fortsatt like store problemer med å forstå, - men du må gjerne forklare, om du gidder..
    For meg handler det ikke om noen "konspirasjon", men det enkle faktum at vi har fått et system tredd nedover hodet som folket egentlig ikke ville ha, og som i utførelse har gitt oss et netto resultat som i mitt hode er dårligere enn det vi hadde.. og da har vi ikke engang nevnt radio i samfunnsmessig beredskapssammenheng...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ˆ
    At gamlinger som deg krampaktig fortsatt forsøker å tro at alt er bedre enn før....
    Musikken var bedre før….det meste er bedre nå. Mediemangfoldet er utrolig stort. På godt og vondt. Med Internett.
    Når og hvor som helst kan jeg snakke med min datter i Brisbane, Australia.
    Slipper å gå på Telegrafen og bestille rikstelefonsamtale.
    Med f.eks 12 kanaler som viser OL fra Tokyo. Eller på Discovery+. Foretrekker «gammeldags» parabol.
    Tokyo OL i 1964 var første OL sendt med satellitt.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ^^ Da er jeg vel litt eldre enn deg... hvor "konspirasjonen" min ligger har jeg fortsatt like store problemer med å forstå, - men du må gjerne forklare, om du gidder..
    For meg handler det ikke om noen "konspirasjon", men det enkle faktum at vi har fått et system tredd nedover hodet som folket egentlig ikke ville ha, og som i utførelse har gitt oss et netto resultat som i mitt hode er dårligere enn det vi hadde.. og da har vi ikke engang nevnt radio i samfunnsmessig beredskapssammenheng...
    Føler du at fargeTV blev tredd over hodet på deg? Stereo FM? RiksTV ? Og hva med Internett ?
    Beredskap ja. Nå heter det: søk informasjon. Hørt om appen Flexilarm ? Den gir deg melding når Sivilforsvaret tester sine sirener. Det er ikke forbudt å kjøpe en DAB radio. Det er helt frivillig.
    Noen må bestemme….den dagen i November 2002 da jeg fikk min Blaupunkt DAB radio i bilen min, skjønte jeg med en gang at dette var fremtiden for radio….
    Vi har fått et system som gjør at folk i HELE Norge kan høre klassisk musikk 24/7. F.eks.
    Og radio er laget for folk flest. Men finner det man liker, og de mest kjente kanalene har vært her i 10 år.
    P1+ kom fra Nrk Gull for 9 år siden.
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    ^^ Da er jeg vel litt eldre enn deg... hvor "konspirasjonen" min ligger har jeg fortsatt like store problemer med å forstå, - men du må gjerne forklare, om du gidder..
    For meg handler det ikke om noen "konspirasjon", men det enkle faktum at vi har fått et system tredd nedover hodet som folket egentlig ikke ville ha, og som i utførelse har gitt oss et netto resultat som i mitt hode er dårligere enn det vi hadde.. og da har vi ikke engang nevnt radio i samfunnsmessig beredskapssammenheng...
    Jeg er sannelig ikke sikker på om Trump har innsett at han har tapt presidentvalget helller.
    Greier du å tolke hva du skrev for litt siden?:
    #4.748
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det morsomste med overgangen til DAB fra FM er alt som har blitt skrevet og sagt mot DAB. Til og med en podkast føljetong, forfattet av en som kaller seg radioviter ? , og som drev en DAB kanal i Oslo for 6-7 år siden.
    Og en av gruppene skriver i sin innledning at man er pålagt å kaste gamle FM radioer.
    Og ettersom det ikke skjer noe nytt, så pøses det på med gamle innlegg fra noen år tilbake.
    Mens ca. 100? DAB kanaler sender 24/7 over hele Norge. Inkludert lokale.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Apropos beredskap: fra Norkring sine nettsider:
    Operative 24/7
    Som en del av Norges beredskap i krisesituasjoner, der vi bl.a. skal sikre varsling av samtlige innbyggere via NRK P1, har oppetid og sikkerhet naturlig nok høyeste prioritet hos oss. Du kan derfor være trygg på at tjenestene dine til enhver tid fungerer som de skal.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange selskaper dominerer dagligvaremarkedet i Norge?. Bensin og diesel?. Telefoni sektoren ? TV ?
    De to store satellittselskapene slo seg sammen, i Norge, Sverige og Danmark og Finland ?
    Norge er et lite land i forhold til folketall, men med en topografi som gir all type media en utfordring.
    Det samme med logistikk.
    PS: Alt var såre vel den gangen Tandberg dominerte på radio, og senere TV markedet. Men det gikk jo ikke til slutt…
    At Tandberg ikke klarte seg har ingenting med FM eller TV formatets teknologi - du blander og roter forferdelig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Trondheim
    "Ingen andre land bruker DAB" sies det. Sannhet med modifikasjoner. Jeg var i Trelleborg i går, så jeg tenkte jeg skulle sjekke. Der dukket det opp 48 kanaler på radioen - 37 på DAB og 11 på FM. Alle SR og DR kanalene var på DAB samt mange lokale radiostasjoner.
    På min bilradio vises alle stasjonene som en liste med "DAB" eller "FM" bak navnet.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    At Tandberg ikke klarte seg har ingenting med FM eller TV formatets teknologi - du blander og roter forferdelig.
    For mange antiDabbere er Tandberg the Holy Grail.
    Fordi den var lagd i Norge. Alt som kom etterpå var secondrate. Og Tandberg lagde verdens beste FM tuner. Og folk er sure fordi de ikke kan bruke den til å få inn Nrk på FM. Som siden 1995 har sendt musikk fra digitale filer.
    Radio er en del av medieverden vi omgir oss med.
    Den medieverden som er digital og har vært det lenge.
    Men mye forlangt at du ser den sammenhengen.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    For mange antiDabbere er Tandberg the Holy Grail.
    Fordi den var lagd i Norge. Alt som kom etterpå var secondrate. Og Tandberg lagde verdens beste FM tuner. Og folk er sure fordi de ikke kan bruke den til å få inn Nrk på FM. Som siden 1995 har sendt musikk fra digitale filer.
    Radio er en del av medieverden vi omgir oss med.
    Den medieverden som er digital og har vært det lenge.
    Men mye forlangt at du ser den sammenhengen.
    Skjønner du hva du selv skriver? Du må da vel fatte at det er du som ikke ser sammenhengen - i den grad Tandberg og Bensin/diesel har noe med saken å gjøre.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Classic skriver nok kun for å provosere voldsomt, hvis ikke stakkars han.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn