Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Nei, ville jo være forferderlig om du brukte en app…eller flere….som de fleste av oss gjør daglig….🤓
    Jeg skal vurdere å laste ned en app, men ikke før digitaliseringen har fått til en usb port i pannabrasken eventuellt annet sted :)
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    Radio 2021- hvordan jeg bruker radio og hvordan det fungerer for meg.
    Hører på radio nesten hele dagen, med DAB radioøreklokker (3M,Peltor). Det fungerer ok. Så lenge jeg ikke befinner meg inne i et betongbygg, da hender det signalet faller ut. Videre blir det som regel forstyrret når jeg bruker vinkelsliper. Det er ikke ofte, men irriterende dog. Batreriforbruk er et større ankepunkt til teknologien, med FM varte de godt over en uke, med DAB to-tre dager (25t) løser det med å bruke oppladbare batterier.
    Hører radio i bil, ok med DAB adapter.
    MEN. Det er et men. Lydkvalitet. På et hififorum har nok mange litt andre krav og forventninger til lydkvalitet enn signal - ikke signal eller støy/skurr - fravær av støy/skurr. Når man ble forespeilet cd kvalitet (16bit) lyd over radio, og blir servert langt ifra det er det surt å måtte bruke mye penger på ny radio når produktet man får ikke er mye bedre.
    Det er forskjeller på hvordan lyden er fra forskjellige kanaler. Noe virker som det er loudness x3, andre er ok. Jeg hører mest på P13, litt P1. Hørte litt Radio Rock før. Skulle jo bli så bra med at det skulle bli slutt med at faste program på P1 utgikk pga sport, det skulle på egen kanal. Har ikke akkurat blitt sånn. Allt strømlinjeformes, lyttetall er det eneste som gjelder og nisjeprogram om musikk og annet blir kastet ut pga budsjett og innsparinger.
    Ble radio bedre med DAB, med mulighet for flere kanaler der alle konkurrerer om de samme lytterne?
    Nei.
    Er jo ikke DAB som teknologi som er problemet. Problemet er hvordan mulighetene teknologien gir, faktisk blir utnyttet.
    Hilsen Morten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Hører radio i bil, ok med DAB adapter.
    MEN. Det er et men. Lydkvalitet. På et hififorum har nok mange litt andre krav og forventninger til lydkvalitet enn signal - ikke signal eller støy/skurr - fravær av støy/skurr. Når man ble forespeilet cd kvalitet (16bit) lyd over radio, og blir servert langt ifra det er det surt å måtte bruke mye penger på ny radio når produktet man får ikke er mye bedre.
    Det er forskjeller på hvordan lyden er fra forskjellige kanaler. Noe virker som det er loudness x3, andre er ok. Jeg hører mest på P13, litt P1. Hørte litt Radio Rock før. Skulle jo bli så bra med at det skulle bli slutt med at faste program på P1 utgikk pga sport, det skulle på egen kanal. Har ikke akkurat blitt sånn. Allt strømlinjeformes, lyttetall er det eneste som gjelder og nisjeprogram om musikk og annet blir kastet ut pga budsjett og innsparinger.
    Ble radio bedre med DAB, med mulighet for flere kanaler der alle konkurrerer om de samme lytterne?
    Nei.
    Er jo ikke DAB som teknologi som er problemet. Problemet er hvordan mulighetene teknologien gir, faktisk blir utnyttet.
    Hilsen Morten.
    Godt oppsummert.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Nesten enig. To viktig problemer:

    1. Batteriforbruket er knyttet til DAB som teknologi, og det lar deg nepper redusere til FM-radio-nivå. En dac tar mye strøm, og det er der forskjellen på en FM- og en DABradio ligger. DAB er helt uegnet i villmarka og andre steder uten 230 volt.

    2. Rekkevidden for DAB (også knyttet til DAB som teknologi) er 1/6 av FM gitt at andre forhold er like. Altså 6stk 10w DAB sendere for å dekke samme område som 1 stk 10w FM sender. Det blir tynt med dekning utover havet og innover viddene da.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Radio 2021- hvordan jeg bruker radio og hvordan det fungerer for meg.
    Hører på radio nesten hele dagen, med DAB radioøreklokker (3M,Peltor). Det fungerer ok. Så lenge jeg ikke befinner meg inne i et betongbygg, da hender det signalet faller ut. Videre blir det som regel forstyrret når jeg bruker vinkelsliper. Det er ikke ofte, men irriterende dog. Batreriforbruk er et større ankepunkt til teknologien, med FM varte de godt over en uke, med DAB to-tre dager (25t) løser det med å bruke oppladbare batterier.
    Hører radio i bil, ok med DAB adapter.
    MEN. Det er et men. Lydkvalitet. På et hififorum har nok mange litt andre krav og forventninger til lydkvalitet enn signal - ikke signal eller støy/skurr - fravær av støy/skurr. Når man ble forespeilet cd kvalitet (16bit) lyd over radio, og blir servert langt ifra det er det surt å måtte bruke mye penger på ny radio når produktet man får ikke er mye bedre.
    Det er forskjeller på hvordan lyden er fra forskjellige kanaler. Noe virker som det er loudness x3, andre er ok. Jeg hører mest på P13, litt P1. Hørte litt Radio Rock før. Skulle jo bli så bra med at det skulle bli slutt med at faste program på P1 utgikk pga sport, det skulle på egen kanal. Har ikke akkurat blitt sånn. Allt strømlinjeformes, lyttetall er det eneste som gjelder og nisjeprogram om musikk og annet blir kastet ut pga budsjett og innsparinger.
    Ble radio bedre med DAB, med mulighet for flere kanaler der alle konkurrerer om de samme lytterne?
    Nei.
    Er jo ikke DAB som teknologi som er problemet. Problemet er hvordan mulighetene teknologien gir, faktisk blir utnyttet.
    Hilsen Morten.
    Helt greit oppsummert. Men for meg som har hørt radio på DAB siden 2002, så er det ikke noe flr og etter DAB.
    Nrk har utviklet seg hele tiden siden tusenårsskiftet, programledere og ledere har kommet og gått, mange omstruktureringer osv. Kanaler som MP3, P13 og P1+ har vært på lufta mange år før FM slukkingen i 2017.
    Og sannheten er vel at de som styrer radiotilbudet i Norge ofte tenker annerledes enn oss lyttere, og ikke så lett tarvtil seg kritikk. Radio Vinyl er jo håpløs for oss som liker musikk utenom Ti i Skuddet, det vet Bauer, men bryr seg lite, er vel et spørsmål om penger. Lite har skjedd siden unge Bjelke begynte, selv om det har kommet en Beatles kanal og hans egen jukebox kanal på nett.
    P1+, som har 10 års jubileum neste år, har mye bra musikk i perioder.
    Retro P9 har en litt annen profil enn Vinyl, og er mye bedre i låtrekkefølge enn Vinyl.
    Så får vi se hva stasjonene på Riksblokk 2 kommer med.
    Lyden: har aldri forventet meg CD lyd på radio. Det har alltid vært en umulighet. Ingen andre land vil noengang tilby det, så det er bare å glemme. Lyden er så mye friskere enn dull FM. Det er radio. Akkurat som FM, langbølge og mellombølge.
    Radio har sine begrensninger. Med DAB en sømløs opplevelse over alt langs veien.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nesten enig. To viktig problemer:

    1. Batteriforbruket er knyttet til DAB som teknologi, og det lar deg nepper redusere til FM-radio-nivå. En dac tar mye strøm, og det er der forskjellen på en FM- og en DABradio ligger. DAB er helt uegnet i villmarka og andre steder uten 230 volt.

    2. Rekkevidden for DAB (også knyttet til DAB som teknologi) er 1/6 av FM gitt at andre forhold er like. Altså 6stk 10w DAB sendere for å dekke samme område som 1 stk 10w FM sender. Det blir tynt med dekning utover havet og innover viddene da.
    1. En powerbank løser problemet med en liten reiseradio, som min lille, gule POP radio. Som har strøminntak med vanlig Android telefon.
    2. Etter så mange år, så er det morsomt å se denne sammenligningen mellom FM sendere og DAB sendere.

    NRK hadde 1200 FM sendere alene til Nrk P1.
    Nå ca. 1000 DAB sendere til 13 kanaler, pluss lokale varianter av P1 og P1+.
    Med en dekningsgrad på 99.3%.
    Der hvor det bor folk. Ikke på toppen av Aurlandsfjellet f.eks der det ikke bor noen.
    Alle DAB sendere sender samme frekvens på alle Nrk kanalene innenfor hver region.
    Når man kjører vil DAB radioen ta i mot det samme signal fra flere sendere samtidig.
    Alt blir sortert i radioen til en sømløs opplevelse.
    De kommersielle på samme frekvens over hele landet, med 10% dårligere dekning.
    Som i Havøysund, der er det bare Nrk kanaler. I hvert fall i mai 2016.
    Ps: Radio Øst sender på både FM og DAB. Ligger i Råde. I Rakkestad ingenting på FM. På DAB, ingen problem.
    Et eksempel på lokal FM vs DAB.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Jeg har kjørt Ålesund-Grenland i dag. Strynefjellet/Valdresflya. Kjøshammartunnelen og Gamle Strynefjellsveien uten dekning fra Stryn Sommerskisenter til Grotli. Skandale, selv om det ikke var et eneste utfall resten av turen. Mangel på siblianter og mørk bakgrunn merkes ikke i bilen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg har kjørt Ålesund-Grenland i dag. Strynefjellet/Valdresflya. Kjøshammartunnelen og Gamle Strynefjellsveien uten dekning fra Stryn Sommerskisenter til Grotli. Skandale, selv om det ikke var et eneste utfall resten av turen. Mangel på siblianter og mørk bakgrunn merkes ikke i bilen.
    Det er i hvert fall 4 Nrk sendere på den veien. Innlandet, NRK region 5.
    Men du kom vel fra en annen region ?
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Jeg har enda ikke sett en "emergency radio" med DAB. Det er gode grunner til det. Sjanseløs dårlig dekning og sjanseløs dårlig levetid på batterier.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Det er i hvert fall 4 Nrk sendere på den veien. Innlandet, NRK region 5.
    Men du kom vel fra en annen region ?
    Det er ikke dekning på noe over Gamle Strynefjellsveien. DAB, FF 4/5G, ingenting. Ideell vei for Far Away, regner med at det kun er AM og Kortbølge som dekker området.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg har enda ikke sett en "emergency radio" med DAB. Det er gode grunner til det. Sjanseløs dårlig dekning og sjanseløs dårlig levetid på batterier.
    Hva skal du med en emergency radio ? Viktigere å holde liv i mobilen din.
    USA har digital satellittradio. Men de har også egne emergency radioer som så vidt jeg vet har et eget nett for å varsle ekstremvær.
    Fremdeles ikke noe i veien med dekningen….
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er ikke dekning på noe over Gamle Strynefjellsveien. DAB, FF 4/5G, ingenting. Ideell vei for Far Away, regner med at det kun er AM og Kortbølge som dekker området.
    Sånn det er på Aurlandsfjellet da? Der var det heller ingenting på mobil eller FM på denne tida i 2015. Men GPS funket på min Samsung som jeg hadde da. Og Telenor. Nå ligger jo dette området omtrent der hvor 3 NRK regioner møtes, så regner med at du tok en skann.
    Prøvde jo ikke AM den gangen, men det er jo håpløst når det er lyst og midt på sommeren.
    Sånn er det i dette fjellandet.
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    At radio som medie har forandret seg, og fortsatt vil forandre seg er helt å forvente. Og nødvendig. Men flere kanaler å velge i har ikke gitt meg flere kanaler/radioprogrammer jeg vil høre på. Det har kun gitt meg mer av det samme. Eller, ikke det en gang. NRK kutter bort programmer jeg finner interessante, og fyller på med mer strømlinjeformede programmer for å konkurrere mot andre kanaler som sender akkurat det samme. Det er ikke et DAB problem eller DAB sin skyld, men teknologien gir en mulighet som dessverre misbrukes og gir meg som lytter dårligere radio.
    Radio for meg er ikke spillelister som gir meg mer av den samme musikken jeg hører på fra før. Til det fungerer Tidal glimrende. Radio for meg har i tillegg til musikk også dyktige programledere som presenterer ny musikk jeg ikke har hørt før. Noen programledere har stemmer som er gode å høre på, noen er underfundige, noen er morsomme. Og noen forteller meg bare hva klokka er, hva forrige låt het og hva neste er. Jeg hører mye radio i løpet av en uke og vil nok fortsatt gjøre det i fremtiden, men om det ikke gir meg annet enn bakgrunnsstøy i form av musikk som ikke engasjerer meg kan jeg like gjerne strømme noe fra telefonen. NRK har en fin app med et stort arkiv der man kan høre igjen gamle program. Bruker den en del, men det blir lite nytt da... Er ikke mer enn 40 år, kan jo hende det kommer ut musikk jeg har interesse av å høre i årene som kommer også. Finner ny musikk andre steder enn radio også, men det er jo en kanal mindre isåfall.

    Om jeg ikke forventet cd lyd, forventet jeg i alle fall ikke dårligere lyd. I mine ører ble musikk og spesielt stemmer fremført på en riktigere måte via FM enn dagens DAB radio. Da sammenligner jeg en forholdsvis enkel bærbar Tivoli Pal FM radio med en tilsvarende Tivoli bærbar DAB radio.
    Radio i bil som er noe annet enn radio i et stille miljø som en stue eller øretelefoner lydmessig. Om man ikke hører forskjell på lyden fra en bilradio når man kjører og når man står stille med avslått motor, bør man ikke uttale seg om lydkvalitet. Mistenker ingen for akkurat det, men poenget er at i en bil i fart er uansett støynivået i kupeen på et nivå som gjør at man ikke kan vurdere lydkvalitet på en rettferdig måte. Ved dårlige mottaksforhold med FM ble det enda et teppe med støy i tillegg til dekkstøy, luftstøy og motorstøy. Tar du bort en av støyproblemene er det jo selvfølgelig at det blir annerledes. Men jeg er ikke enig i at alt ble bedre. Det ble bare annerledes.

    Synes DAB fungerer helt greit for min del, men er skuffet over at det jeg forbinder med lydkvalitet ikke prioriteres.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Sånn det er på Aurlandsfjellet da? Der var det heller ingenting på mobil eller FM på denne tida i 2015. Men GPS funket på min Samsung som jeg hadde da. Og Telenor. Nå ligger jo dette området omtrent der hvor 3 NRK regioner møtes, så regner med at du tok en skann.
    Prøvde jo ikke AM den gangen, men det er jo håpløst når det er lyst og midt på sommeren.
    Sånn er det i dette fjellandet.
    GPS bruker satelitt. DAB og 4/5G er bakkebasert.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    ^Litt rart at du kun bet deg merke i at det ikke var dekning langs Fylkesvei 238 og ikke at resten av ruten hadde full dekning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    At radio som medie har forandret seg, og fortsatt vil forandre seg er helt å forvente. Og nødvendig. Men flere kanaler å velge i har ikke gitt meg flere kanaler/radioprogrammer jeg vil høre på. Det har kun gitt meg mer av det samme. Eller, ikke det en gang. NRK kutter bort programmer jeg finner interessante, og fyller på med mer strømlinjeformede programmer for å konkurrere mot andre kanaler som sender akkurat det samme. Det er ikke et DAB problem eller DAB sin skyld, men teknologien gir en mulighet som dessverre misbrukes og gir meg som lytter dårligere radio.
    Radio for meg er ikke spillelister som gir meg mer av den samme musikken jeg hører på fra før. Til det fungerer Tidal glimrende. Radio for meg har i tillegg til musikk også dyktige programledere som presenterer ny musikk jeg ikke har hørt før. Noen programledere har stemmer som er gode å høre på, noen er underfundige, noen er morsomme. Og noen forteller meg bare hva klokka er, hva forrige låt het og hva neste er. Jeg hører mye radio i løpet av en uke og vil nok fortsatt gjøre det i fremtiden, men om det ikke gir meg annet enn bakgrunnsstøy i form av musikk som ikke engasjerer meg kan jeg like gjerne strømme noe fra telefonen. NRK har en fin app med et stort arkiv der man kan høre igjen gamle program. Bruker den en del, men det blir lite nytt da... Er ikke mer enn 40 år, kan jo hende det kommer ut musikk jeg har interesse av å høre i årene som kommer også. Finner ny musikk andre steder enn radio også, men det er jo en kanal mindre isåfall.

    Om jeg ikke forventet cd lyd, forventet jeg i alle fall ikke dårligere lyd. I mine ører ble musikk og spesielt stemmer fremført på en riktigere måte via FM enn dagens DAB radio. Da sammenligner jeg en forholdsvis enkel bærbar Tivoli Pal FM radio med en tilsvarende Tivoli bærbar DAB radio.
    Radio i bil som er noe annet enn radio i et stille miljø som en stue eller øretelefoner lydmessig. Om man ikke hører forskjell på lyden fra en bilradio når man kjører og når man står stille med avslått motor, bør man ikke uttale seg om lydkvalitet. Mistenker ingen for akkurat det, men poenget er at i en bil i fart er uansett støynivået i kupeen på et nivå som gjør at man ikke kan vurdere lydkvalitet på en rettferdig måte. Ved dårlige mottaksforhold med FM ble det enda et teppe med støy i tillegg til dekkstøy, luftstøy og motorstøy. Tar du bort en av støyproblemene er det jo selvfølgelig at det blir annerledes. Men jeg er ikke enig i at alt ble bedre. Det ble bare annerledes.

    Synes DAB fungerer helt greit for min del, men er skuffet over at det jeg forbinder med lydkvalitet ikke prioriteres.
    DAB låter klart annerledes, og mye bedre i mine biler, siden 2002. Det har jo hendt en del at jeg har stått stille i bilen og ventet på noen, både før i verden og nå. Og de siste årene har kunnet sammenligne Metro på DAB og FM, og det er aldri noen tvil om hva som har best lyd. Men lyden kommer an på hvor gode digitalfiler som brukes, og hvor mange bokser signalet går igjennom på vei ut til senderne. Og tror nok at det brukes forskjellige bokser til DAB og Fm.
    Radio Tønsberg og Grenland som jeg har vært innom i det siste, har klart skrudd på bassen.
    Mens Radio Nova i Oslo som jeg hørte litt på for noen måneder siden på Fashion Outlet i Vestby hadde en utrolig lav og død lyd. Mens den nye kanalen i Oslo, Radio Kos, høres ut som en lokalradio fra Agder….
    Det er jo mange stemmer jeg har hørt på radio på DAB siden 2002, noen kjenner jeg jo privat, og det har aldri vært noe problem med disse stemmene på dab.
    På FM er det jo lagt inn en Loudness fra 1Khz og ned, så uten den, så blir jo DAB helt klart annerledes.
    Stereo separasjon er også klart bedre på DAB.

    Når det gjelder innhold og programledere hos f.eks Nrk så tenk på når disse menneskene er født.
    Det står 2021 på min kalender. For oss som har levd siden slutten av 40 tallet så vet jeg godt hvordan 70-80-90 og 2000 tallet har vært med musikk, film, og generell kultur. Og ikke minst skolen. Derfor forventer jeg ikke mer…dessverre.
    MEn nok en gang Bård Ose og Atle Nilsen som er verdt gull. Og Åse Lunnan.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    6 år siden jeg var på McCartney konsert med broren min. Utgangspunkt var en campingplass i Valdres. Derfra til Fagernes, over fjellet til Hallingdalen, så et stykke ned til vei over til Numedal, så nedover og opp til Eggedal.
    Sørover via Åmot og Drammen med parkering på Lysaker og bus til Telenor Arena. Samme vei tilbake etter konserten. Nrk på DAB. Ingen problemer.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Som så stor fanboy af DAB, skulle du vel blevet siddende på bussen og lyttet til koncerten over DAB 😂 😂 😂
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    ^ Tja, er man en enkanallytter og er fornøyd med det er det sikkert grei nok dekning for deg....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Som så stor fanboy af DAB, skulle du vel blevet siddende på bussen og lyttet til koncerten over DAB 😂 😂 😂
    Konserten ble jo så klart ikke sendt på radio.Det var jo Macca. Konserter på radio var noe man holdt på med på 70 og 80 tallet, ikke så mye i Norge, men mye i USA.
    Men vi hadde jo Springsteen live fra Stockholm i 1988 hvor han gjør Dylan’s Chimes of Freedom.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Det har nu vært stille ca 2 uker på tunet til anti-dabere og alt-var-så-meget-bedre-under-krigen-med-sort/hvitt-tv-og-FM-ere, at jeg nu undres, nu som visst nok 'alle' ferierer i Norge;
    -kan det tenkes at disse nu under hvalfartingen rundt det ganske land nu har opplevd at dab+ faktisk fungerer meget bra, og at munn og mæle derfor er mistet på veien? (rent bortsett fra de som har så meget gode ører, at det høres stor og meget forskjell på lyden, ettersom hvor hardt stikkontakten er skrudd fast på veggen... Her når nok ikke dab+ opp)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Her ude på Skageraken er det fullstendig DAB og MQA fri sone. FM1 derimot suger inn norske, svenska og danske FMmre....
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har nu vært stille ca 2 uker på tunet til anti-dabere og alt-var-så-meget-bedre-under-krigen-med-sort/hvitt-tv-og-FM-ere, at jeg nu undres, nu som visst nok 'alle' ferierer i Norge;
    Kan jo tenkes at man ferierer i Bohuslän hvor det fortsatt eksisterer fungerende radio, og man ikke har irritert seg over ulyden fra DAB og derfor heller ikke ofret det en tanke på at par ukers tid.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo tenkes at man ferierer i Bohuslän hvor det fortsatt eksisterer fungerende radio, og man ikke har irritert seg over ulyden fra DAB og derfor heller ikke ofret det en tanke på at par ukers tid.
    Ja, kramgoda låtar på FM måste ju vara en absolut höydare. ;-)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Kan jo tenkes at man ferierer i Bohuslän hvor det fortsatt eksisterer fungerende radio, og man ikke har irritert seg over ulyden fra DAB og derfor heller ikke ofret det en tanke på at par ukers tid.
    Da burde du kunne få inn DAB kanalene i Göteborg…..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg sjekket akkurat tilstanden i Tsjekkia. Der økte salget av DAB+ radioer i fjor med 140% (det betyr for så vidt ikke så mye hvis det var solgt svært få i 2019) og DAB-sendinger dekker på 95% av befolkningen.
    Økt salg av radioer kan jo skyldes bilsalg, da alle biler som selges i EU må ha DAB+ radio.

    Men radiodiskusjonen dreier seg jo om så mye mer enn bare distribusjonsteknologien.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det har nu vært stille ca 2 uker på tunet til anti-dabere og alt-var-så-meget-bedre-under-krigen-med-sort/hvitt-tv-og-FM-ere, at jeg nu undres, nu som visst nok 'alle' ferierer i Norge;
    -kan det tenkes at disse nu under hvalfartingen rundt det ganske land nu har opplevd at dab+ faktisk fungerer meget bra, og at munn og mæle derfor er mistet på veien? (rent bortsett fra de som har så meget gode ører, at det høres stor og meget forskjell på lyden, ettersom hvor hardt stikkontakten er skrudd fast på veggen... Her når nok ikke dab+ opp)
    Nope. DAB virker like dårlig nå som før sommeren....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    DAB i hjembygda mi funker dårlig. Detter ut any time. På reiseradio og bilradio. Jeg kjører Mazda 2, 2017 modell med integrert DAB, og hver gang jeg kjører til Valdres så detter det ut titt og ofte mellom Hønefoss og Nes i Ådal.
    ...søker...søker....søker......
    Jeg vil ha tilbake FM.

    PS. Jeg bryr meg egentlig lite om radio i dagens media/opplysnings....plopp* %/+&$#@
    ....men siden jeg er litt full, kan jeg jo si hva jeg mener om x-tusen tullete DAB kanaler man kan velge i?
    Hvorfor? Jeg vil ha tilbake stabile 3 NRK stasjoner med gamlegutta bak spakene og mikrofonene.
    P1, P2, og P3.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB i hjembygda mi funker dårlig. Detter ut any time. På reiseradio og bilradio. Jeg kjører Mazda 2, 2017 modell med integrert DAB, og hver gang jeg kjører til Valdres så detter det ut titt og ofte mellom Hønefoss og Nes i Ådal.
    ...søker...søker....søker......
    Jeg vil ha tilbake FM.

    PS. Jeg bryr meg egentlig lite om radio i dagens media/opplysnings....plopp* %/+&$#@
    ....men siden jeg er litt full, kan jeg jo si hva jeg mener om x-tusen tullete DAB kanaler man kan velge i?
    Hvorfor? Jeg vil ha tilbake stabile 3 NRK stasjoner med gamlegutta bak spakene og mikrofonene.
    P1, P2, og P3.
    Når du kjører fra Hønefoss til Nes i Årdal så kjører du fra en Nrk region = Viken til Innlandet. Nrk har alltid vært delt inn i regioner, også på FM. Etter 2020 ble det nye regioner, fra de gamle Buskerud til Oppland.
    Nå Viken og Innlandet. Region 1 til region 5.
    Det ser du på displayet på din radio.
    Da må man aktivere RDS for DAB, som heter service following eller DAB link. Jeg kjørte samme strekning i 2015, til Valdres på ferie. Tur til Aurland over fjellet og til Flåm. Konsert med Paul McCartney på Telenor arena med min bror som var på ferie i Eggedal.
    Så jeg kjørte Fagernes, Hallingdalen, over til Numedalen, Eggedal, Åmot, Drammen og Lysaker. Og tilbake til Valdres etter konsert. Og etter ferie i Valdres tilbake til Østfold. Ingen problemer med dekning.
    Så ta en full skann, og programmer inn Nrk P1. Og den P1 hvor du hører på lokalsendinga: Buskerud eller Innlandet. Når Buskerud forsvinner og du kjører om morgenen eller ettermiddagen så må du bytte til Innlandet. Det måtte du på FM også. Andre tider på døgnet må du ha på den som bare heter Nrk P1.
    Det samme gjelder P1+.

    PS: Det står 2021 på min kalender og mange av de gamle gutta har gått av med pensjon.
    Men noen er i igjen på P1+.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Og @Bergfinn er så dum, at det ante han ikke????
    Synes din "FanBoy"-prediken har gått litt over i "Manual for barnehagebarn" :sleep:
    Problemet er ikke at "Bergfinn er så dum", eller at innlegget "har gått litt over i 'Manual for barnehagebarn'", som du antyder. Problemet er at det er du som lanserer slike tanker når classic46 prøver å hjelpe når en dabradio sies å ikke fungere mellom Hønefoss og Nes i Årdal. I mine to siste biler med integrert dabradio har radioene fungert helt fint på den strekningen. (som alle andre steder jeg har vært med dem)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn