Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Tyskland fra Rostock til Dresden. Nesten bare DAB-kanaler. Noen få som også sender på FM. Har hørt på Antenne Bayern hele veien. Men det er stort sett bare pludrekanaler. Musikk med GPP mellom, men musikkutvalget er forskjellig fra Norge. Det virker som om det er mer opp til programlederen å velge uten å være alt for bundet av A- og B-lister.

    Og trafikkmeldinger popper opp akkurat som det gjorde på FM.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Har ikke prøvd så mange av dem da det er begrenset hvor mye man vil fikle med radioen på en sterkt trafikkert motorvei. Mulig NDR eller en annen statlig kanal er bedre.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Skjønner du hva du selv skriver? Du må da vel fatte at det er du som ikke ser sammenhengen - i den grad Tandberg og Bensin/diesel har noe med saken å gjøre.
    Jeg har nok vært med litt lengre enn deg….
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Praha nå. Alle kanalene sender på DAB. Noen sender også på FM, men det er svært få, så nå tror jeg vi kan legge vekk myten om at DAB er død og at det bare er Norge som bruker DAB.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.618
    Antall liker
    3.728
    Har vel resignert og forstått at dab er her for å bli 😁. Men, en ting som irriterer meg grenseløst: Både hjemme (på Majorstuen, 300m fra nrk), på hytta i Sandefjord (som ligger på en høyde med fritt utsyn til alle kanter) plages jeg av dropouts. Min radio er en Geneva L, som skulle være mer enn bra nok. Likevel oppstår det stadig dropouts, som er jævlig irriterende når man, som jeg, bruker radioen til å lytte på Alltid Klassisk. Eller når nyhetene kommer på, og poenget i et innslag plutselig blir borte.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.207
    Torget vurderinger
    23
    Samme problem her hos meg, samme type radio forøvrig. 🤔 🤔
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også en Geneva L og har aldri opplevd dropouts. Den er brukt i Trondheim (Moholt), Bergen (Nesttun) , Oslo (Grünerløkka) og Oppdal. Jeg trekker ikke en gang ut antennen.
    I bilen har jeg heller ikke opplevd dropouts av særlig grad. Den har vært brukt på strekningen Trondheim-Vesterålen, Trondheim-Bergen, Trondheim-Oslo (flere ruter) og Bergen-Oslo. Nå sist Oslo - Praha via Trelleborg, Rostock, Berlin og Dresden. For første gang har jeg hatt stabilt radiomottak gjennom Tyskland. Det var et stykke gjennom Sverige (fra grensen ned forbi Uddevalla) der det bare var FM, men etter det var også de svenske kanalene på DAB.
    Jeg har aldri gjort noe som helst spesielt for å få ting til å virke - stort sett bare slått på radioen og valgt en kanal.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.618
    Antall liker
    3.728
    Så hyggelig at du er fornøyd, Otare. Men det er altså ikke Sluket og jeg. Har kjørt skytteltrafikk mellom Oslo og Sandefjord i sommer og ikke opplevd dropouts i bil.
    Har forøvrig også en Geneva S og opplever det samme dropouts-problemet med den.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.207
    Torget vurderinger
    23
    Bør vi avlegge E.N. et besøk og riste ham litt i ørene?
    Eller beslaglegge tobakken... Nei, det blir kanskje FOR slemt o_O
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Så hyggelig at du er fornøyd, Otare. Men det er altså ikke Sluket og jeg. Har kjørt skytteltrafikk mellom Oslo og Sandefjord i sommer og ikke opplevd dropouts i bil.
    Har forøvrig også en Geneva S og opplever det samme dropouts-problemet med den.
    Ja, det er tydeligvis store individuelle forskjeller på hva man opplever.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    833
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha lest de siste svarene her angående Geneva, så kan vi vel konkludere med at det er forskjeller på mottaket til «hjemmeradioer» også, der skyldes det ikke feilmontering av antenne! :p

    I biler er det jo 2 faktorer, hvor følsom radioen er for mottak av signal, og den utslagsgivende, om antennen er korrekt montert.

    Selv bruker jeg nettradio, men mine foreldre har flere DAB-radioer, i stuen og på badet.
    Det viktigste for de er klar/god lyd, der er det veldig store forskjeller, samt forvalg av stasjoner.
    Noen DAB-radioer har lyd der det virker som høyttaler er montert i en blikkboks, med lukket og mørk/ullen lyd.

    Jeg forstår lite av misnøyen her i tråden som snart er på 5000 innlegg.
    Radio i bil er ikke HiFi, hjemme har vi nettradio om vi vil ha god kvalitet.
    Det var grei lydkvalitet da jeg kjøpte DAB-radio i 2014, men nå er det «57 channels and nothing on».
    Jeg har innsett at kanaler er viktigere enn innhold, som har vært diskutert i andre tråder her på sentralen.

    På Diskusjon.no stenges tråder når det ikke er noe å tilføre

    «Predikanten» @Classic46 har fått fremført sitt budskap, og trådstarter @Hardingfele har tapt «veddemålet»
    Derfor burde tråden stenges.
    Håper derfor @Høvdingen tar en sjefsavgjørelse og konkluderer med at denne debatten er død og begravet.

    Vi kan være uenig i mye, men «spåkulen» min sier at FM aldri får sin renessanse.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.867
    Antall liker
    5.682
    Torget vurderinger
    1
    «Predikanten» @Classic46 har fått fremført sitt budskap, og trådstarter @Hardingfele har tapt «veddemålet»
    Derfor burde tråden stenges.
    Håper derfor @Høvdingen tar en sjefsavgjørelse og konkluderer med at denne debatten er død og begravet.
    Jeg ser ingen grunn til å stenge tråden, og så lenge Classic46 kun forkynner sitt budskap i denne ene tråden, så blir det vel opptil hver enkelt om en gidder å følge med videre eller ikke.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    For et par år siden leste jeg (her?) om en fyr med en Geneva radio som bodde nærme Marienlyst (NRK), og som ble plaget av dropouts på Nrk klassisk. Problemet ble løst. Det var radioen det var feil på.
    Har disse radioene antenne som kan trekkes ut?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Riktig montert antenne er viktig. Også antenneforsterker. Og radioen regner jeg med. Jeg har piskantenne på min Mitsubishi ASX. På lørdag skulle vi til Hærland utenfor Mysen, en tur langs riksvei 22 som er kjørt snart 100 ganger.
    Så på lørdag skrudde jeg av antennen. Fram til Hafslund var det et par korte dropouts på Vinyl, men Nrk var der.
    Metro fungerte ikke. Et par-tre ganger til med korte dropouts fram til Rudskogen, de svingene etterpå var det en del korte dropouts, mest på Vinyl, og noen få på Nrk. Mot Rakkestad, bedre. Et lite ærend midt i Rakkestad, helt stille=ingen dekning.
    Etter Rakkestad, ingen problemer gjennom Mysen til Hærland.
    Så, ingen tvil om at min Mitsubishi leverer. Og
    BDB0C3D7-B850-48F9-81AC-74178589467C.jpeg
    97914C9C-99CA-4F32-917E-9C4961037E92.jpeg
    andre Mitsubishi også, ettersom jeg ikke har lest noen som har klaget på DAB dekning med Mitsubishi.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Midt i mellom 11 OL kanaler på parabol, så får man jo tid til å kikke litt på FMnisse Facebook-gruppe nr. 1, som de siste månedene er oversvømmet av innlegg fra noen år tilbake. Og et gammelt innlegg av nok en svenske, som har jobbet i Sveriges Radio, men nå pensjonert, og som uttaler seg om DAB og FM. Og som vanlig, kun teori, og ikke noe praksis= bruk av DAB radio. Det er jo bruk det handler om, og bruk med riktig utstyr. Og med litt tankevirksomhet. 📻😎🇳🇴
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.348
    Antall liker
    1.239
    Torget vurderinger
    1
    Hjelp! Har akkurat kjørt fra Lillestrøm til Askim via Oslo med Seat Mii EV med Dab-radio. Det kom lyd med både tale og musikk hele veien, med lydkvalitet begrenset av bilens akustiske egenskaper og sikkert rimelig billige høyttalere. Ikke en eneste drop-out!

    Dere som sier at dab aldri virker: hva er galt med radioen i bilen min? Jeg har hatt samme problemet med Konaen, Ioniqen og e-up. Hva skal jeg gjøre for å få det til å ikke virke?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.096
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hjelp! Har akkurat kjørt fra Lillestrøm til Askim via Oslo med Seat Mii EV med Dab-radio. Det kom lyd med både tale og musikk hele veien, med lydkvalitet begrenset av bilens akustiske egenskaper og sikkert rimelig billige høyttalere. Ikke en eneste drop-out!

    Dere som sier at dab aldri virker: hva er galt med radioen i bilen min? Jeg har hatt samme problemet med Konaen, Ioniqen og e-up. Hva skal jeg gjøre for å få det til å ikke virke?
    Du vil komme ganske nær slik enkelte beskriver om du drar av antenna.
    I min bil er det aldri noe problem.
    Ikke i dem jeg har montert DAB radio heller.
    Du må nok bare leve med en utmerket radio løsning.
    Nytter ikke å klage.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.348
    Antall liker
    1.239
    Torget vurderinger
    1
    Du vil komme ganske nær slik enkelte beskriver om du drar av antenna.
    I min bil er det aldri noe problem.
    Ikke i dem jeg har montert DAB radio heller.
    Du må nok bare leve med en utmerket radio løsning.
    Nytter ikke å klage.
    Faen ass. Jeg står altså i fare for å fortsatt være en tullebukk blant de som savner FM ettersom jeg ikke trenger å oppleve dårlig dab. Men, du skal ha takk for godt råd. Skal huske på å ta av antenna noen ganger så dab blir helt ræva i bilene mine. Da får begge sider av saken rett, og dét må sies å være en diplomatisk løsning. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg kjørt rundt her nede i Praha i snart 2 uker. DAB-kanaler over alt. Et fåtall som sender på FM. Første gang jeg har kunnet høre på radio i bil her nede siden det stort sett har vært skurr tidligere (FM). Det var så mange kanaler og de lå så tett på hverandre på FM-båndet at det skulle svært lite til før man fikk interferens.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Hjelp! Har akkurat kjørt fra Lillestrøm til Askim via Oslo med Seat Mii EV med Dab-radio. Det kom lyd med både tale og musikk hele veien, med lydkvalitet begrenset av bilens akustiske egenskaper og sikkert rimelig billige høyttalere. Ikke en eneste drop-out!

    Dere som sier at dab aldri virker: hva er galt med radioen i bilen min? Jeg har hatt samme problemet med Konaen, Ioniqen og e-up. Hva skal jeg gjøre for å få det til å ikke virke?
    Det er jo det spørsmålet jeg har stilt 414 ganger de siste årene her i denne tråden.
    Men det er alltid noen som ikke får det til. Dessverre. Jeg skjønner det ikke, og ikke de det gjelder heller.
    I dag Fredrikstad, Mysen Töcksfors. Inne i garasjen under senteret ble det stille. Ettersom jeg har programmert SR4 på FM delen fikk jeg flere ganger veimeldinger fra et sted ved Charlottenberg. TP på FM gir deg også trafikkmeldinger skriftlig på DAB. To ganger. Da er det bare å svitsje til trafikk-kanalen til Nrk, og høre hva de melder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Hadde besøk av min bror i dag, som bor i Sverige….ikke mye kontakt det siste året.
    Han har en 1 år gammel Honda Hybrid. Det er ganske mange knapper=skjerm på Infotainment systemet man må trykke på for å finne frem til Audio/radio delen.
    Skjønner godt at folk=middelaldrende menn har problemer med sin DAB radio med så mange ting man må trykke på for å finne fram, og hvor man skal trykke for å lagre en kanal når man først har funnet fram…kanskje bare til en lokal kanal….
    som selvsagt blir borte når man har kjørt et stykke….
    Bruksanvisning…..
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Som tidligere nevnt har jeg kjørt til Praha i sommer. Gjennom Sverige og Tyskland. Der var det veldig mange flere kanaler som sendte på DAB+ enn på FM. De som sendte på FM var også tilgjengelige på DAB+. T.o.m. i Tsjekkia der det ikke var en eneste DAB-kanal da jeg var der med bil for 2 år siden var nå alle kanalene tilgjengelige på DAB.
    Fra Rostock til Dresden hørte jeg på en lokal kanal fra Sachsen. Den hørte jeg faktisk nesten helt til Praha. Ingen skurring. Ingen drop-outs. Ganske behagelig faktisk.
    Men de aller fleste kanalene er jo av den typen vi ikke liker så godt - musikk med småpludring mellom. Det gjør ikke så mye f.eks. i Tsjekkia da språket ikke er spesielt enkelt. Og når man ligger og kjører i 150 km/t på motorveien er det egentlig greit at man ikke behøver å fokusere så mye på hva de sier på radioen.
    Å finne ut hvordan man velger, og lagrer, radiokanaler på de bilene jeg har kjørt i det siste (fra VW og BMW) er ikke akkurat rakettforskning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Som tidligere nevnt har jeg kjørt til Praha i sommer. Gjennom Sverige og Tyskland. Der var det veldig mange flere kanaler som sendte på DAB+ enn på FM. De som sendte på FM var også tilgjengelige på DAB+. T.o.m. i Tsjekkia der det ikke var en eneste DAB-kanal da jeg var der med bil for 2 år siden var nå alle kanalene tilgjengelige på DAB.
    Fra Rostock til Dresden hørte jeg på en lokal kanal fra Sachsen. Den hørte jeg faktisk nesten helt til Praha. Ingen skurring. Ingen drop-outs. Ganske behagelig faktisk.
    Men de aller fleste kanalene er jo av den typen vi ikke liker så godt - musikk med småpludring mellom. Det gjør ikke så mye f.eks. i Tsjekkia da språket ikke er spesielt enkelt. Og når man ligger og kjører i 150 km/t på motorveien er det egentlig greit at man ikke behøver å fokusere så mye på hva de sier på radioen.
    Å finne ut hvordan man velger, og lagrer, radiokanaler på de bilene jeg har kjørt i det siste (fra VW og BMW) er ikke akkurat rakettforskning.
    Det er jo tydelig at du har fikset det. Men ingen biler er like, og tror nok at det kan være vanskelig for noen.
    Ellers ikke overraskende at DAB brer rundt seg i Europa.
    Ellers ville en radiokanal som høres ut som en spilleliste fra Spotify vært midt i blinken….
    Men så kommer jo kringkasting på 5G….som noen DAB hatere ser fram mot…5G er liksom løsningen på alt….
    Med sin begrensende rekkevidde.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Jeg hadde stor glede av radio over mobilnettet i sommer. Vet ikke hvilken G det var, men det var stabilt mottak, med en kvalitet som komprimert DAB+ kan se langt etter. Jeg kjørte på nordvestlandet, Jølster, Ørsta, Volda, Ålesund. Noen av de dypeste dalene og høyeste toppene. Har ikke antenne på bilen, alt gikk via fruens iPhone som lå i dashbordet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Jeg har kjørt veldig mange steder i sommer der det i praksis ikke har vært mobildekning. Både i Norge og i utlandet. DAB-dekning har det imidlertid vært.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Forrige langhelg:
    Oslo - Kongsberg - Rødberg - Tunhovd - Nesbyen - Gol - Fagernes - Vågåmo - Dombås - Folldal - Venabu - Koppang - Trysil - Kongsvinger - Oslo.
    Maaange mer, eller mindre kortvarige dropouts, spes over fjellene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Der har jeg også kjørt (med 2 forskjellige biler) unntatt strekningen Fagernes-Vågåmo. Det eneste stedet jeg har hatt dropouts var et kort stykke på Venabygdsfjellet - ca 5-10 sekunder.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan legge til:
    Dension DAB-tuner m/oppdatert og headunitspesifikk software.
    DAB-optimalisert antenne, og minimalt med signalforstyrrelse, da det er MC.
    Enkelte korte dropouts antar jeg kan være regionsskifte eller senderskifte.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Der har jeg også kjørt (med 2 forskjellige biler) unntatt strekningen Fagernes-Vågåmo. Det eneste stedet jeg har hatt dropouts var et kort stykke på Venabygdsfjellet - ca 5-10 sekunder.
    Kjørte en lignende strekning sommeren 2015 fra Valdres-Fagernes-over til Hallingdal litt nedover over til Numedal og opp i Eggedal. Derfra til Lysaker og buss til Telenor Arena for å se McCartney, sammen med min bror.
    Tilbake samme vei, Prestfoss, Bromma, Fagernes til Bøflaten camping i Valdres med min ASX. Hørte vel stort sett bare på Nrk, det gikk som en drøm, gjennom tre regioner, noen år før Viken kom, men Buskerud er jo delt i to nå.
    Men det er helt klart forskjell på Fabrikkinnstallert utstyr i moderne biler, dessverre. Jeg har vært heldig med Mitsubishi.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Spesielt radiovær i dag. Mange Oslo kanaler på DAB i Rakkestad. Hjemme i Fredrikstad 12 Nent kanaler fra Göteborg.
    På min lille gule POP radio skannet den inn 74 kanaler på soveværelset. Inkludert Nrk fra Vestfold/Telemark.
    Fikk inn et par fra Oslo også, bl.a. Latin America.
    Radio Metro på FM hadde plutselig blitt dansk, pluss en haug med FM kanaler fra DR, Rix FM osv. som var uten skurr.
    75458676-1401-412E-9C96-D2E8A05085D6.jpeg
    B30EC15E-5765-4974-824A-0ABDAB56A7A3.jpeg
    B30EC15E-5765-4974-824A-0ABDAB56A7A3.jpeg
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn