Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    DenAllerBeste radio funker som rakker'n det. :)
    Ingen tvil, dab er en god deal, ja: den bringer frem uendelig mange store smil.
    Med dab i bil fjerner du all tvil, og kjører omvei på mange mil, enten du er hetro eller homofil.
    Dab er for alle, selv for en motstridig skalle. Ja Kjell, prøv selv. Dab er bra å ha og gjør alle gla' og får alle til å si "Hahaha, det ER så bra!"
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    DAB virker, men ikke så godt og så langt ut over byene som forventet.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB virker, men ikke så godt og så langt ut over byene som forventet.
    Med ca. 1000 sendere for NRK kanalene, og ca. 200 for de kommersielle kanalene med en dekning på over 99% for NRK og 89 % for de kommersielle, så virker DAB godt over HELE landet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... så virker DAB godt over HELE landet.
    Og du mjæler og mjæler den samme leksa om, og om igjen. Det er vel flere som begynner å bli lei av frasene dine om 1000-vis av mil hitogdit i x antall år i Mithbushen og produsent herogder så det bare fungerer hver dag osv...

    … som faktisk er slik at flere av dine innlegg ER (og har i lengre tid vært) BRUDD på HFS regelverk ;)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Og du mjæler og mjæler den samme leksa om, og om igjen. Det er vel flere som begynner å bli lei av frasene dine om 1000-vis av mil hitogdit i x antall år i Mithbushen og produsent herogder så det bare fungerer hver dag osv...

    … som faktisk er slik at flere av dine innlegg ER (og har i lengre tid vært) BRUDD på HFS regelverk ;)
    Regelbrudd? Realy??
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Soleklart brudd på regel

    4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og du mjæler og mjæler den samme leksa om, og om igjen. Det er vel flere som begynner å bli lei av frasene dine om 1000-vis av mil hitogdit i x antall år i Mithbushen og produsent herogder så det bare fungerer hver dag osv...

    … som faktisk er slik at flere av dine innlegg ER (og har i lengre tid vært) BRUDD på HFS regelverk ;)
    The truth hurts.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blokka et troll en gang, som i praksis totalt ødela en interessant diskusjon rundt et spennende tema som jeg likte å følge med på.

    Da jeg sjekka brukerens profil og så hvor vedkommende var aktiv, så var det KUN i den nevnte tråden. Hundrevis av innlegg, med den samme repetisjonen igjen og igjen, i den samme tråden. I over et år.

    Da følte jeg at jeg syntes litt synd på vedkommende.

    Føler at dette blir litt av det samme.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg blokka et troll en gang, som i praksis totalt ødela en interessant diskusjon rundt et spennende tema som jeg likte å følge med på.

    Da jeg sjekka brukerens profil og så hvor vedkommende var aktiv, så var det KUN i den nevnte tråden. Hundrevis av innlegg, med den samme repetisjonen igjen og igjen, i den samme tråden. I over et år.

    Da følte jeg at jeg syntes litt synd på vedkommende.

    Føler at dette blir litt av det samme.
    Jeg har det helt utmerket. Diskusjon om HiFi generelt har jeg stort sett lagt bak meg, dem gang jeg drev med det for 40 år siden. Så ble LP platene hivd ut til fordel for CD, VHS hivd ut til fordel for DVD/Blu-ray/4K.
    Og de siste 18 år, FM til fordel for DAB.
    Her er et lite tidsbilde for ca. 42 år siden
    8381EF51-3530-452B-A444-7974CD91CBCB.jpeg
    58E47542-9950-408E-A415-14CFBB08BD58.jpeg
    0FDD92F4-F3B9-44B7-8B03-65A6F2D2C7C2.jpeg
    0FDD92F4-F3B9-44B7-8B03-65A6F2D2C7C2.jpeg
    E1F5F948-EFA3-43E5-AD20-F5E44CA8A5AE.jpeg
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Svenskene er vel grønne av misunnelse over de gode radiosendingene på norsk DAB?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285

    Vinyl Fm som ligner mye på Radio Vinyl, har vært på lufta i Stockholm i mange år før, minst 10 år, blant annet med Vinyl Fm som jeg hørte der borte i 2003, 2007, 2013 og 2015. Vinyl FM ble startet i 1994.
    Så kuttet de ut for mer enn et år siden, og nå er Vinyl FM med flere tilbake. Om det er samme stasjon som før vet jeg ikke.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Skaffet meg en Naim Mu-so QB 2. En utrolig godt spillende boks og det har blitt veldig mye internett radio i sommer.

    En ting er sikkert og det er at NRK har blant det beste tekniske utstyret som finnes - det hører man på lyden som går i 192 kbps. Sammenliknet mye det andre som tildels går i 320 kbps er det suverent. Ta f.eks Radio Paradise som kjører 320 kbps så er det grøt sammenliknet.

    Veldig trist da at de prestere å sende på 16 til 80 kbps i DAB og fullstendig ødelegger lyden når man kunne kjørt 320 kbps - fremskritt , nei tragisk !
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Skaffet meg en Naim Mu-so QB 2. En utrolig godt spillende boks og det har blitt veldig mye internett radio i sommer.

    En ting er sikkert og det er at NRK har blant det beste tekniske utstyret som finnes - det hører man på lyden som går i 192 kbps. Sammenliknet mye det andre som tildels går i 320 kbps er det suverent. Ta f.eks Radio Paradise som kjører 320 kbps så er det grøt sammenliknet.

    Veldig trist da at de prestere å sende på 16 til 80 kbps i DAB og fullstendig ødelegger lyden når man kunne kjørt 320 kbps - fremskritt , nei tragisk !
    Alle NRK kanalene sender i med 80 kbps bortsett fra de to kanalene med bare stemmer. Trafikk og været til sjøs. Som sender mrd 24 kbps.
    Og jeg elsker slike utsagn: Fullstendig ødelegger lyden. LOL.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    DAB er ræl. Det har de fleste skjønt / innsett. Med få unntak...
    Artig Skrue du. Mine 3 dab-mottakere, i 3 forskjellige biler har fungert/fungerer fullstendig utmerket uansett hvor jeg ferdes, oppover i landet, bortover og nedover, og det er helt sant. Originalmontert i to og ettermontert i en bil. Likevel mener du at jeg skal "skjønne" noe annerledes? Skal jeg si "jada, jeg har ingen utfall med dab-radioen og utmerket lyd i bilen, men dab virker ikke!"?

    Du trenger ikke svare.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hatt en periode ferie nå. Vært hos min mor (snart 80). Hun måtte kvitte seg med sin evigvarende og godlydende Tandberg Sølvsuper da FM nettet ble avskrudd. Hun er nå på sin 4 dab radio på hytta på under 3 år. Den 4´som har tatt kvelden.
    Ikke rart salgstallene holdes oppe dersom det er så ufattelig dårlig kvalitet/holdbarhet på produktene.
    Et scan og stort sett bare drittkanaler kommer opp. En veldig skrolling for å finne fram og hun gir opp. Skikkelig drittlyd av blikkboksen sier hun også.

    Tok med meg en av de defekte og skal skru opp og se om det er noe som kan fikses. De bare dør hen. SS varte fint i over 30 år og hadde sikkert vart 20år til.

    Sa til henne at hun burde hatt en gammel Mitsubishi radio fabrikkmontert. Det virker alltid, overalt og Elvis høres ut som Elvis.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Min røde Geneva M med dab fra 2015 virker utmerket og tar inn alt. (men det er kanskje ikke riktig å skrive her?)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Alle NRK kanalene sender i med 80 kbps bortsett fra de to kanalene med bare stemmer. Trafikk og været til sjøs. Som sender mrd 24 kbps.
    Og jeg elsker slike utsagn: Fullstendig ødelegger lyden. LOL.
    Nei, vi har skjønt at du ikke er opptatt av lydkvalitet, det er helt greit. Men å le av folk som er det, attpåtil på et HiFi forum er skikkelig tullete.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Kvaliteten er så forskjellig. En kollega ba om hjelp til å kople opp cd-spiller i anlegget (Dette er 25 år siden). Jeg troppet opp, og oppdaget en Sølvsuper 11-71 fra som ble kjøpt i 1968. Den hadde vært i daglig bruk og er det enda. Jeg var og er imponert. Den står der den dag i dag, til vinyl- og cdplater. 52 års daglig drift, - lurer på om noe av det som lages i dag hadde greid det.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Aanywayhow, DABBE-veddemålet er vunnet uansett. DABBE-businessen går definitivt rett vei, - og - hvor mange portable DABBE-radioer med levetid lik første batteribytte er folk enfoldige nok til å kjøpe... ??

    Lurer på hvor lenge det er til Radio Norge liket går i ovnenene..

    Hey NRK... SUXess..?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nei, vi har skjønt at du ikke er opptatt av lydkvalitet, det er helt greit. Men å le av folk som er det, attpåtil på et HiFi forum er skikkelig tullete.
    Ja, etter 18 år med DAB i bil så gjør jeg det. Radio er radio. HiFi er noe helt annet, og det er mange år siden det har hatt noe med radio å gjøre.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Det meste er vel sagt i denne tråden for lenge siden. Eneste spennende er hvor lenge Classic46 får lov til å gjenta seg selv. For alle har vel etter hvert fått med seg at han har brukt DAB i sin Mitsubishi i en årrekke og er såre fornøyd med det og at for han fungerer DAB - alltid - hver dag - hele året, mens de som klager har feilmontert utstyr.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser fremdeles ikke poenget med å kjøre digitale filer i utgangspunktet gjennom FM sending. Og slik er det jo i dag på FM stasjoner som sender musikk, og slik har det vært i ca. 25 år her i Norge på NRK, P4 og Radio Norge. Hvor lenge Metro har gjort det, vet jeg ikke. Men sikkert mer enn 10 år.
    Det er da ikke noe problem ved å ta et digitalt signal, D/A-konvertere det, og så sende det analogt den siste biten. Høyttalerne dine er analoge, effektforsterkerne dine er analoge, preampen din er analog. Alt etter DAC er analogt. Om transportformatet er analogt eller digitalt har ikke så mye å si, men lydkvaliteten har fortsatt noe å si. 80 kpbs AAC-HR med SBR låter dritt, mens like digitale 120 kpbs AAC for mine ører låter like bra som opprinnelig CD-kvalitet. Analog FM med alle sine skavanker låt langt bedre enn denne DAB-lyden, og gjør det fortsatt like over svenskegrensen. Dessverre bestemte noen at vi skulle hive bort muligheten for lydkvalitet til fordel for «sendeflate», dvs å klemme inn flest mulig innholdsløse pludrekanaler som sendes i blikkbokskvalitet. Det er fortsatt til å gråte av.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det meste er vel sagt i denne tråden for lenge siden. Eneste spennende er hvor lenge Classic46 får lov til å gjenta seg selv. For alle har vel etter hvert fått med seg at han har brukt DAB i sin Mitsubishi i en årrekke og er såre fornøyd med det og at for han fungerer DAB - alltid - hver dag - hele året, mens de som klager har feilmontert utstyr.
    Helt riktig. Ikke glem at man må også vite hvordan man bruker en DAB radio. Litt vanskeligere enn en FM radio, akkurat som forskjellen mellom analog og digital TV.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn