Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    134
    Kommer ann på kvaliteten på radion. Ja da er dab dårlige greier kan høre på fm hele veien. Bare og kjøre inn til motjern mitt i mellom Rakkestad og strømfoss. Fm går inn så det skriker men dab detter ut. Hytta har strøm og fm er bra men dab detter ut. Enkelte steder i Halden så detter dab ut. I mine øyne er dab bare dritt.

Roar

Ok. Da er vi uenige. Rakkestadveien går forbi Motjernet, men jeg ikke hatt noen grunn til å kjøre dit.
    Men da jeg for noen år siden kjørte fra Rakkestad til Halden og tilbake, som sagt før, ingen problemer.
    Av en eller annen grunn hører jeg selvsagt ikke på FM når jeg har DAB.
    Kanskje jeg skal ta meg en søndagstur til Motjern.

Det står tre sendere på Høyås, NRK, Riks og lokal DAB. Bedre kjent som Høyåsmasta. Kan sees ganske godt i terrenget. Ettersom den uten problemer når til Rakkestad osv. så tror jeg nok den rekker til Motjernet også.

Sist redigert:

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    75
    Sted
    Halden
    Kommer ann på kvaliteten på radion. Ja da er dab dårlige greier kan høre på fm hele veien. Bare og kjøre inn til motjern mitt i mellom Rakkestad og strømfoss. Fm går inn så det skriker men dab detter ut. Hytta har strøm og fm er bra men dab detter ut. Enkelte steder i Halden så detter dab ut. I mine øyne er dab bare dritt.

Roar

Ok. Da er vi uenige. Rakkestadveien går forbi Motjernet, men jeg ikke hatt noen grunn til å kjøre dit.
    Men da jeg for noen år siden kjørte fra Rakkestad til Halden og tilbake, som sagt før, ingen problemer.

Det står tre sendere på Høyås, NRK, Riks og lokal DAB. Bedre kjent som Høyåsmasta. Kan sees ganske godt i terrenget. Ettersom den uten problemer når til Rakkestad osv. så tror jeg nok den rekker til Motjernet også.
    Jo den rekker til motjern men detter ut mye og det gjorde ikke fm og sendingene fra Sverige er mye bedre og lyden er i en annen klasse enn dab. Bruker en fm sender som er koblet til stereon som sender på fm nettet og den er det god lyd i.

Roar

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    134

Roar

Jo den rekker til motjern men detter ut mye og det gjorde ikke fm og sendingene fra Sverige er mye bedre og lyden er i en annen klasse enn dab. Bruker en fm sender som er koblet til stereon som sender på fm nettet og den er det god lyd i.

Roar
    Ok. Hvis den detter ut er det et antenneproblem. Kjør et nytt kanalsøk.
    Har du en DAB reiseradio, så er det jo også FM på den. Er det antenne på den radioen ?

Sist redigert:

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    204
    Tomgangssnakk har det jo vært noen år på diverse radiokanaler. Det er jo derfor man har flere programledere på diverse morgensendinger.
    Så hva skal man snakke om på en morgensending f.eks. Det blir jo vær og vind og trafikk. Og andre ting man sakser fra NTB og aviser.
    Det hadde nok vært bedre hvis musikken hadde vært mere variert....
    Men de fleste «programledere» er jo unge, selv om radio Vinyl har en del eldre...men mange av de ( unntaket er jo Finn og Yan) kommer jo fra TV...selv på Metro er det mye tomprat...
    Og DAB er fint på musikk, men forskjellig fra det FM en gang var...
    God DABjul.
    DAB?
    Vi har ikke en eneste DAB-radio i eie, verken hjemme eller i bilene, og det er ingen bråhast med heller! Gårsdagens teknologi :p.. En snerten bilholder, og vipps, all verdens radiokanaler og Spotify. Jepp, i know, må ha dekning ;)

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    134
    Classic46 dette går ikke lengere du må få deg en dame :)
    Jeg er en gift pensjonist.
    Dette er jo noe som skjer i Norge, Sverige, Danmark osv.
    Folk kjøper nye biler, som leveres med DAB, FM, Navigasjon og mulighet for å speile telefon , Android og IOS.
    Og sikkert mye mer.

alipax

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    2
    Folk kjøper nye biler, som leveres med DAB, FM, Navigasjon og mulighet for å speile telefon , Android og IOS.
    Og sikkert mye mer.
    Du må få med deg kona di og kjøre hele norge rundt i alle kriker og kroker og dokumentere hvor godt DAB er :)

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    134
    Og sikkert mye mer.
    Du må få med deg kona di og kjøre hele norge rundt i alle kriker og kroker og dokumentere hvor godt DAB er :)
    Har vært på nok steder hvor folk klager, og jeg har dekning til å forstå at det ikke er dekningen det er noe galt med, men utstyr og noen ganger bruk.
    Lørdag var jeg en tur i min hjemby Drammen, som fungerte utmerket med utvidelsen av Viken Øst. På hjemveien en tur langs Drammensfjorden, og en liten svipptur ned til Holmsbu.

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    484
    Sted
    Østfold
    Har vært på nok steder hvor folk klager, og jeg har dekning til å forstå at det ikke er dekningen det er noe galt med, men utstyr og noen ganger bruk.
    Hæ?! Og så har du ikke sagt noe til oss? Makan.

[emoji57][emoji12]

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    134
    Dagens lille rapport fra Facebook siden til FMnissekongen: Der var det en som har kjøpt ny bil, og som koblet ut DAB.
    Det er godt gjort, ganske desperat for å få klapp på skulderen fra sine meningsfeller og viser hvilken gal verden vi lever i.
    Minner meg litt om vaksinemotstandere.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.887
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Har endelig fått meg en bil med integrert DAB. 2016modell Mercedes. Signal ramler jo ut her og der men så er det ikke en gammel Mitsubishi heller da. Lever greit med det da det kun har vært korte utfall for min del.
    Et uttall av ufattelig dårlige kanaler man må tråle gjennom for å finne noe av verdi.
    Så til lyden. Er nok ikke verdens beste popanlegg i bilen men det som er litt spesielt er at dersom det skal være mulig å lytte til noe musikk som sendes gjennom eteren må jeg ratte ganske kraftig på tonekontroller.
    Bruker jeg mobil og god kvalitets lydfiler så må tonekontrollene justeres igjen til "normalen" og det låter veldig mye bedre.
    Nei Elvis høres ikke ut som Elvis. Å høre på nyheter og andre debattprogram er helt fint. Helt på høyde med FM.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    134
    Har endelig fått meg en bil med integrert DAB. 2016modell Mercedes. Signal ramler jo ut her og der men så er det ikke en gammel Mitsubishi heller da. Lever greit med det da det kun har vært korte utfall for min del.
    Et uttall av ufattelig dårlige kanaler man må tråle gjennom for å finne noe av verdi.
    Så til lyden. Er nok ikke verdens beste popanlegg i bilen men det som er litt spesielt er at dersom det skal være mulig å lytte til noe musikk som sendes gjennom eteren må jeg ratte ganske kraftig på tonekontroller.
    Bruker jeg mobil og god kvalitets lydfiler så må tonekontrollene justeres igjen til "normalen" og det låter veldig mye bedre.
    Nei Elvis høres ikke ut som Elvis. Å høre på nyheter og andre debattprogram er helt fint. Helt på høyde med FM.
    Ettersom du bor på Lørenskog, så kan du jo sammenligne Metro på FM og DAB.
    I min gamle Mitsubishi så har jeg ganske mange måter å behandle lyden på, både DTS og Dolby, men holder meg unna disse.
    Så har vi jo alle forskjellige preferanser, og når man slår av loudness, og plutselig får diskant på lyden, så er jo det en uvant overgang fra FM til DAB. Pluss den "varme" lyden som også blir borte. Og Elvis høres fremdeles ut som Elvis. Hadde han ikke gjort det, så hadde jeg også klaget.

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.880
    Tror du glemmer at du er på et HiFi forum, og at de fleste er over snittet opptatt av lyd. De fleste av oss har også en klar formening om lyd, og hvordan den skal være.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    743
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tror du glemmer at du er på et HiFi forum, og at de fleste er over snittet opptatt av lyd. De fleste av oss har også en klar formening om lyd, og hvordan den skal være.
    Og det skal ikke bare være lyd, slik formålet ser ut til å være med DAB, det skal være GOD lyd. Da kan du glemme DAB....

alipax

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    2
    Dagens lille rapport fra Facebook siden til FMnissekongen: Der var det en som har kjøpt ny bil, og som koblet ut DAB.
    Det er godt gjort, ganske desperat for å få klapp på skulderen fra sine meningsfeller og viser hvilken gal verden vi lever i.
    Så da mener du du tydeligvis at å være motstander av en vaksine er sammenlignbart med å være motstander av DAB. Da er du isåfall like mye DEL av den gale verdenen du heviser til !!

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    134
    Så da mener du du tydeligvis at å være motstander av en vaksine er sammenlignbart med å være motstander av DAB. Da er du isåfall like mye DEL av den gale verdenen du heviser til !!
    Da burde du ta en titt på denne gruppen på Facebook.

alipax

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    2
    Facebook - det er en av flere plattformer jeg ikke er på - og jeg lever veldig godt uten.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    429
    Jeg tror alle som skriver i denne tråden har glemt at de er på et hi-fi-forum. Hvorfor i all verden diskuteres DAB her? Sannsynligvis tidenes lengste tråd på dette forum. En diskusjon rundt et medium som aldri har hevdet å være eller noensinne har gitt seg ut for å være hi-fi.

I motsetning til produkter som diskuteres i kabelforumet 8)

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    134
    Facebook - det er en av flere plattformer jeg ikke er på - og jeg lever veldig godt uten.
    På Facebook diskuterer man musikk, lyd og bilde, holder kontakt med gamle venner og bekjente, og får tilgang til de andre nyhetene som MSM ikke forteller oss for å nevne noe.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    134
    Jeg tror alle som skriver i denne tråden har glemt at de er på et hi-fi-forum. Hvorfor i all verden diskuteres DAB her? Sannsynligvis tidenes lengste tråd på dette forum. En diskusjon rundt et medium som aldri har hevdet å være eller noensinne har gitt seg ut for å være hi-fi.

I motsetning til produkter som diskuteres i kabelforumet 8)
    Radio har jo alltid vært en del av et stereoanlegg, enten som egen tuner, eller som radiodel i en receiver, I våre dager i en surroundreceiver. Grunnen til at vi hørte på radio var jo for å høre musikk, ny musikk.
    Fra Radio Lux på mellombølge, svensk P3 på FM, med tre popprogrammer i uka, med Tio i Topp på lørdager og Svensk toppen på søndag.
    Pluss et liste program på lørdag etterhvert.
    På NRK ble det Ti i Skuddet, så kom Ungdommens radioavis og Pop Spesial. Og etterhvert flere rene musikkprogram.
    Som det jeg var med på på 80 tallet.
    Forskjellen mellom et vanlig stereoanlegg og radio var ikke himla stor, og det var klassiske konserter som var vel verdt å høre på.
    Så kom nærradioene som spilte dagens musikk, og vi fikk en del kanaler som Radio Tango, som jeg også var med i, som spilte musikk man ikke hører noe sted mer. Det var flotte tider.
    Og så, etter mønster fra USA, kom programmeringen av musikk. som jeg også var med på i Radio Classic/ Classic FM.
    Vi hadde et dataprogram=Selector som jeg lærte å bruke, som også Radio 1 hadde og hvor vi rippet CD og lagret på harddisker, og så kom det opp lister for hver time. Og man kunne legge inn kriterier for å unngå for ofte repetisjoner osv. Dette er ca. 30 år siden.
    Men hver søndag hadde jeg i mange år et program som het Lazy Sunday, hvor jeg kunne spille den musikken jeg ville. 50-60-70 tallet, og selvsagt masse albumspor. Eller 4 timer med Steely Dan eller Jethro Tull. Osv.
    Men vi hadde jo CD spillere i studio som backup, og supert for Radio 1 som hadde gjester med ny musikk.
    P4 hadde jo, akkurat som NRK egne programmer med gammelpop, country osv.
    Da var det alltid noe på faste tidspunkter som man kunne høre på.
    Som Pop Quiz, Herreavdelingen/Husarrest osv. i dag.
    Problemet de siste årene er at alt skal være pizzamusikk. Ikke Peppes men Grandiosa.
    Men radioselskapene har jo skjønt at folk vil ha forskjellig musikk, så da har vi fått Country, Rock, HipHop, Topp 40, Gammalpop, osv.
    Problemet er jo at de som plukker ut musikken ikke har nok kunnskap, og da blir det hverken fugl eller fisk.
    Pluss at 70-80 prosent av musikken som finnes, ikke blir spilt, alt baseres på type VG lista, Absolute Music osv.
    Best musikk i dag er P1+ og Metro. P4 og Radio Norge er livredde for å finne på noe som helst nytt.
    Så man må jobbe litt mer for å finne noe ok å høre på, og noen ganger er det bra, andre ganger ikke. Litt mindre utvalg på FM før i verden, savner igrunnen ikke det.
    Så derfor diskuterer vi radio her inne, som for folk flest betyr radio på jobb, eller radio i bilen.
    Eller Spotify/Tidal som spiller den musikken man savner.
    Når det gjelder HiFi så er det ikke noe særlig utvalg av rene tunere på markedet.
    Men strømmebokser er det nok av.
    Så folk velger det de vil høre på i bil, og etter å ha hatt DAB i biler siden 2002, så skjønner jeg ikke maset om FM.
    Eller LP plater for den saks skyld. Jeg var vel en av de første som kvittet meg med LP samlinga mi for 35 år siden, så hjernen min har vel vært digitalisert i altfor mange år.
    Radio er radio. Det har funket for meg siden 2002.

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.880
    Du som er så opptatt av mottak har ironisk nok særdeles dårlig mottak selv. Kanskje på tide med noen nye antenner?

4-string

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    484
    Sted
    Østfold
    På Facebook diskuterer man musikk, lyd og bilde, holder kontakt med gamle venner og bekjente, og får tilgang til de andre nyhetene som MSM ikke forteller oss for å nevne noe.
    Såpass. [emoji1787]

Sent from my iPad using Tapatalk

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.880
    Du virker ekstremt lite mottakelig for input, så lite at jeg faktisk ikke skjønner hva du i det hele tatt gjør på et diskusjonsforum. Få deg en blog.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    134
    BBC satser på 5G. Det er et viktig signal til resten av verden. Da vil DAB fases ut, FM beholdes og 5G være satsingsområdet fremover. DAB er så håpløst og gammeldags at det forsvinner først. FM vil beholdes så lenge det er i bruk av alle FM-mottakerene i landet.

https://www.radioworld.com/global/b...f36n66icIzAR-gyF9Vt4j6qXvZk8kyFoGB_tWfLu9uijs
    Fantastisk hvordan du kan komme til din konklusjon etter å ha lest artikkelen.
    5G har fremdeles veldig begrenset rekkevidde. Og en mobiltelefon er fremdeles ikke en radio.
    Og regner med at de som bor i bushen har parabol, og dermed tilgang til radio.
    Men er man FM nisse, så er man FM nisse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn