Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og poenget ditt er ?? At det er ingen grunn til å klage over at FM ble slått av ??
    Det forteller jo ganske mye om Ola Nordmann. Og at det selvsagt ikke er noen grunn til klage over at riksdekkende FM ble skrudd av. DAB er så mye bedre på alle måter. Lokal FM består sammen med lokal DAB, med noen få unntak.
    Det er jo radio det handler om, ikke måten radio sendes på.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det forteller jo ganske mye om Ola Nordmann. Og at det selvsagt ikke er noen grunn til klage over at riksdekkende FM ble skrudd av. DAB er så mye bedre på alle måter. Lokal FM består sammen med lokal DAB, med noen få unntak.
    Det er jo radio det handler om, ikke måten radio sendes på.
    Nettopp, Ola Nordmann flest sov med nisselua godt dratt ned over ørene og skjønte ikke hva norske politikere holdt på med før det var for sent. Det er ALL grunn til å klage på at riksdekkende FM ble skrudd av. Men det forventer jeg ikke at DAB tilhengere kan skjønne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo radio det handler om, ikke måten radio sendes på.
    Siden tråden handler om fadesen DAB må man vel kunne si at den nettopp handler om måten radio sendes på. Sekundært handler den om den uvanlig dårlige ideen å spre alt innhold over et utall hjernedøde pludrekanaler med sentralt programmerte spillelister på evig repeat, og om den enda dårligere ideen å ofre lydkvaliteten for å få plass til alt sludderet. Måten radio sendes på, og forestillingen om hva radio skal være som fikk noen til å tro at den måten var en god idé.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nettopp, Ola Nordmann flest sov med nisselua godt dratt ned over ørene og skjønte ikke hva norske politikere holdt på med før det var for sent. Det er ALL grunn til å klage på at riksdekkende FM ble skrudd av. Men det forventer jeg ikke at DAB tilhengere kan skjønne.
    Jeg har vokst opp med lang og mellombølge, og svensk P3 på FM. Etter hvert også Nrk på FM.
    Jeg har også lagd radioprogram i Nrk på 80 tallet og jobbet i lokalradio i Oslo i ca. 10 år.
    Derfor mener jeg DAB er så mye bedre enn FM noengang var. 1=en kanal som liksom var riksdekkende, og 4 kanaler som var langt fra riksdekkende. Så, hva er det å savne med FM, bortsett fra sus og skurr ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Siden tråden handler om fadesen DAB må man vel kunne si at den nettopp handler om måten radio sendes på. Sekundært handler den om den uvanlig dårlige ideen å spre alt innhold over et utall hjernedøde pludrekanaler med sentralt programmerte spillelister på evig repeat, og om den enda dårligere ideen å ofre lydkvaliteten for å få plass til alt sludderet. Måten radio sendes på, og forestillingen om hva radio skal være som fikk noen til å tro at den måten var en god idé.
    Tydelig at du ikke har hørt mye på DAB. Det er ingen av Nrk kanalene som har lik spilleliste.
    Noen av kanalene til Nent og Bauer har nok spillelister som ligner på hverandre, og det er ikke noe problem.
    Og hadde ikke digital musikk hatt lyd man kan se, så hadde svært få hørt forskjell på DAB og andre digitale lydkilder.
    Akkurat som noen ikke kan høre på noe annet enn høyoppløselig lyd fra Tidal osv.
    Det er fremdeles vanskelig å skjøte på en pølse….
    Og radio lever i beste velgående i Norge, på riksdekkende og lokal radio. De fleste lokale på DAB og FM, med noen få unntak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sa ikke at alle kanalene har samme spilleliste, men at de alle har sentralt programmerte spillelister på evig repeat. En klassisk-kanal som låter som en Naxos-sampler som har hengt seg opp, en jazz-kanal som låter som en Blue Note-sampler som har hengt seg opp, og så burtetter. Bytter man fra en lokalsending til en fra et annet distrikt tar det bare 4-5 minutter før de samme listetoppene dukker opp der også. For noen har bestemt at det er disse sporene som skal spilles igjen og igjen i alle distriktssendinger. Mangfold i eteren, liksom. Og innimellom noe hjernedød pludring fra en eller annen i studio.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vokst opp med lang og mellombølge, og svensk P3 på FM. Etter hvert også Nrk på FM.
    Jeg har også lagd radioprogram i Nrk på 80 tallet og jobbet i lokalradio i Oslo i ca. 10 år.
    Derfor mener jeg DAB er så mye bedre enn FM noengang var. 1=en kanal som liksom var riksdekkende, og 4 kanaler som var langt fra riksdekkende. Så, hva er det å savne med FM, bortsett fra sus og skurr ?
    Som jeg før i denne tråden har sagt: Helt UNØDVENDIG å slukke FM. Samt at måten det ble bestemt på var UDEMOKRATISK for ikke å si ARROGANT.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg sa ikke at alle kanalene har samme spilleliste, men at de alle har sentralt programmerte spillelister på evig repeat. En klassisk-kanal som låter som en Naxos-sampler som har hengt seg opp, en jazz-kanal som låter som en Blue Note-sampler som har hengt seg opp, og så burtetter. Bytter man fra en lokalsending til en fra et annet distrikt tar det bare 4-5 minutter før de samme listetoppene dukker opp der også. For noen har bestemt at det er disse sporene som skal spilles igjen og igjen i alle distriktssendinger. Mangfold i eteren, liksom. Og innimellom noe hjernedød pludring fra en eller annen i studio.
    Sånn er det bare. Det er lett å klage. Ikke så lett å lage god radio. Men det er frivillig hva man vil høre på.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Som jeg før i denne tråden har sagt: Helt UNØDVENDIG å slukke FM. Samt at måten det ble bestemt på var UDEMOKRATISK for ikke å si ARROGANT.
    Dette ble veldig godt kommunisert i mange år. Og vedtatt i Stortinget i 2011. Og det kostet altfor mye med dobbel distribusjon. For oss som har fulgt med, så var det på tide. Med et teknologiskifte. Som analog TV til digital via bakkenettet.
    Fra analog mobiltelefoni til digital.
    3G til 4G. Nå også 5G etterhvert.
    Nrk og P4 har sendt digitalt siden 1995.
    Hvilken kanal på FM er det du savner ?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Vi vil ha Roxrevyen tilbake i full utgave ( fikser du den Classic46 ? ) ta gjerne svarteboka i bruk :)
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ....jeg savner STEREO lampa som lyste opp min dag. Pluss masse kompensasjon for radioer som ble ubrukelige.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vi vil ha Roxrevyen tilbake i full utgave ( fikser du den Classic46 ? ) ta gjerne svarteboka i bruk :)
    Roxrevyen ble lagt ned i 2001. P3 var aldri min kanal. Nå er det 20 år siden. I løpet av dette året 40 år siden jeg begynte å lage program på Nrk P1 sammen med Ingvar Aarholt. Har det meste på kassett. Nrk har ikke tatt vare på disse programmer, selv om de har tatt vare på noe. Men umulig å ha backup på alt som har gått ut på radioen.
    Ps: jeg jobbet jo sammen med Marit Karlsen i Radio Tango…..og Harald Are produserte Rock Radio Pop fra høsten 81 og i ca 3 år….
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ....jeg savner STEREO lampa som lyste opp min dag. Pluss masse kompensasjon for radioer som ble ubrukelige.
    Stereolampa som lyste tilhører 70 tallet.
    Hva med kompensasjon for platespillere, videomaskiner, billedrørsTV, mobiltelefoner, antenner på taket.
    Det sendes fremdeles mye FM i Norge. Og mellombølge i utlandet. Om det er noe å høre på er noe helt annet.
    Ps: jeg husker Nicam stereolampa på min lånte Panasonic videomaskin lyste opp da Nrk sendte nyttårskonserten i 1989? i stereo….
    Nå er alt i Stereo, samme hvor man er.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nope. De hardest komprimerte DAB-kanalene er i mono, noen i parametrisk stereo hvor noeslags stereo gjenskapes fra metadata i monosignalet.
    Untatt er jo selvfølgelig Nrk været til sjøs, og Nrk Trafikk. Mulig at det er en kanal jeg aldri hører på som er i mono. Bauer eller Nent.
    Jeg bruker ørene mine når jeg hører. Og ettersom jeg har hatt stereoanlegg fra 1963, og hørt og laget program sendt på FM i stereo, så vet jeg hvordan stereolyd høres ut. Og jeg hører på radio. Jeg leser ikke så mye om lyd på DAB.
    Det er resultatet som teller. Og all stereo på DAB låter akkurat som all annen stereo jeg har hørt fra plater, CD, FM og Spotify.
    Ps: gammel artikkel. Og suveren lyd på DAB i bil er en million ganger bedre enn FM sus og skurr. Alltid.
    Og litt mer enn en kanal.
    Har vært en tur syd for Halden i dag, helt til riksgrensen, Holtet heter det der. Veldig stengt grense, mobil dekning ga oss E, men hele veien med mange «terrengskygger», utmerket DAB dekning.
    Var innom svensk P2 noen ganger, utrolig interessant med prating på finsk.
    Ps: i kommentarfeltet på artikkelen så er det som vanlig mange positive, og en haug med de som ikke orker å høre på DAB. Lol.
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Etter en tur / retur Bergen - Lofoten kan jeg bekrefte at E6 ikke har NRK dropouts mellom Sel og Bognes. Med unntak av et fåtall tunneler naturligvis, E10, fra krysset nær Lødingen til Svolvær, har heller ingen dropouts bortsett fra noen av tunnelene på Lofast. Lofast er som noen vet bygget gjennom den ultimate ødemarken.
    Og selv om den gamle tunnelen ved Helle ganske så åpenbart ikke har strålekabel er dekningen upåklagelig også der.
    Med gode gamle FM var det utenkeliglig å høre sammenhengende radio på biltur slik som nå😊
    Bil: 2016 Citroën C4 Cactus.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    På en av de mange turene fra Fredrikstad og Mysen, tenkte jeg at skulle prøve litt Spotify på mobilen. Det gikk fint det.
    Lyden var klart annerledes, og noe bedre. Men ikke så mye, når man tenker på at radiolyden alltid er tilpasset slik at den låter bra på små og store radioer, og går igjennom en del bokser før den kommer fram til bilradioen min. På vei tilbake skal jeg ta lyden via Waze appen. Spotify abb. mitt er det vanligste, med eventuelt reklame.
    Det ble omtrent det samme. Men noen av av mine favoritter som jeg har markert og som dukker opp i sånne mix playlister låter annerledes enn det jeg husker. Mange låter har jeg hørt på LP, spilt inn til radioprogrammer både fra LP og CD, hørt mine egne program på FM, hørt de i bilen i opptak fra FM på 80 tallet, på FM på 2000 tallet, på minnepinne i bilen kopiert fra harddisk fra samme tidsrom.
    Og det meste låter som det skal, mens andre ting har en «annen balanse» enn det jeg husker.
    Og kan man huske slike ting. Aldri vært et sekund i tvil. Slik hører man også lett nyinnspillinger av gamle slagere som er både på Vinyl, P9 Retro og P1+.
    Ikke mange, men en slenger innimellom.
    Så Spotify….i bilen…nok en måte å høre musikk på.
    Hjemme gjennom app i TV helt OK.
    Tidal har jeg ikke prøvd.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det andre som mister dab signalet gjennom Mosseporten? Jeg mister signalet i noen sekunder i denne tunnelen, Hører stort sett på NRK. Greit å vite om det er en dårlig installasjon i vår nye bil som er årsaken......
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Mosseporten er ikke lang nok til at den har DAB dekning. Så det kan nok skje at man mister signalet der noen ganger i noen få sekunder. Andre ganger går det fint.
    Har skjedd meg en gang for et par år siden. Vært igjennom flere ganger siste 6 mnd.
    uten at det har skjedd noe.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Motstand mot tvang i Sveits også: http://www.publicaccess.se/?
    Christer H. som står bak publicacess.se er en fyr som alltid vinkler alt som har med DAB negativt.
    Alltid. Riksdekkende FM i Norge ble ikke tvangsstengt . Og det blir heller ikke riksdekkende FM i Sveits.
    Analog riksdekkende TV i Norge ble ikke tvangsstengt. Heller ikke analog mobiltelefoni.
    Det var et teknologiskifte.
    Akkurat som 3G nå fases ut.[/
    Ps: Mens Frankrike den siste måneden har aktivert ganske mange DAB sendere. QUOTE]
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    En time med Bård Ose på P1+, Alle tiders blinkskudd, med en hyllest til Bob Dylan, med hans låter sunget av andre artister. Det er RADIO det.
    I bilen. På DAB såklart.
    Reprise kl. 14.00 på lørdag=pinseaften.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En time med Bård Ose på P1+, Alle tiders blinkskudd, med en hyllest til Bob Dylan, med hans låter sunget av andre artister.
    Tilgjengelig overalt, når du vil. Ikke avhengig av direktesending og evt. reprise. I mye bedre kvalitet enn DAB. Det er teknologi og kultur hånd i hånd.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Radio er først og fremst ett lineært system for 99%av befolkningen.
    Folk er late, de vil stort sett kun slå på radioen, ikke søke i apper etter programmer hele tiden.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tjaaaa.... denne/dette kan man jo høre akkurat når det passer en via mobil ellll. https://radio.nrk.no/serie/alle-tiders-blinkskudd/sesong/202105/DMTL36002021
    Jeg snakker om i bil. Ingenting er finere enn å få inn flott musikk på radioen på en kjøretur.
    Og man vet jo ikke på forhånd hva som kommer av musikk. Men vet etterhvert at det er Alle tiders blinkskudd på P1+ klokka 14.03 på en fredag. Det ble ikke reprise i dag, men derimot den hele og fulle utgaven av American Pie på over 8 minutter.
    Hjemme ser jeg på TV både live og i opptak og med strømming.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    En time med Bård Ose på P1+, Alle tiders blinkskudd, med en hyllest til Bob Dylan, med hans låter sunget av andre artister.
    Tilgjengelig overalt, når du vil. Ikke avhengig av direktesending og evt. reprise. I mye bedre kvalitet enn DAB. Det er teknologi og kultur hånd i hånd.
    DAB låter bra nok i bilen min. Men jeg er ikke hengt opp i nummerleken, som er yndlingsunnskyldningen til FM nisser.
    Og selv om de gode programmene er opptak og ikke live, så låter de helt suverent på tur. Som de alltid har vært.
    Men ikke alltid tilgjengelig på nett, som alltid vil koste penger, og være avhengig av god mobildekning, noe DAB er mye bedre på. Og gratis.
    Ps: og det er vel slik at ingen digital løsning via strømming har samme lyd. Det vil si, alle låter forskjellig.
    Og bedre enn hva ?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    For musikk i bil har jeg 2 USB-stick. En med pop/rock. Der har jeg lagt inn musikk fra artister jeg liker og satt til å plukke spor tilfeldig. 128 GB. Radio i bil bruker jeg til å høre spennende radioprogram. De er det dessverre ikke alt for mange av.
    Den andre USB-sticken (256 GB) brukes til klassisk. Der spiller jeg selvfølgelig hele album.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er ikke humor. Det er en realistisk skildring av DaB virkeligheten.
    Ikke i min DAB verden siden 2013. Men har skjønt for lenge siden at voksne menn har problemer med DAB.
    Og at jeg som veldig godt voksen ikke har det.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Der en kan kjøre er det dekning som DAB eller bedre.

    en får 15GB data for 299 nå og mobiler som funker har alle uansett.

    om en er interessert i full media dekning da....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Der en kan kjøre er det dekning som DAB eller bedre.

    en får 15GB data for 299 nå og mobiler som funker har alle uansett.

    om en er interessert i full media dekning da....
    Jeg har nettopp vært to ganger på riksvei 220, helt sør i Østfold, Holtet helt nede ved grensa, som var forskriftsmessig stengt på begge sider. Der var det E på mobilen i ca. 10 minutter (Telenor). Ingen problem med DAB.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn