Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke i min DAB verden siden 2013. Men har skjønt for lenge siden at voksne menn har problemer med DAB.
    Og at jeg som veldig godt voksen ikke har det.
    Du er vel inne på noe der. Ved rask opptelling i familien, tre generasjoner fordelt på fire husholdninger, finner jeg tilsammen to DAB-radioer til husbruk. Begge er hos bestemor på 86. En på nattbordet, en på stua, begge fast innstilt på P1. Så mye for "mangfold i eteren". Den kjøkkenradioen fruen fikk av sin jobb sluttet etterhvert å fungere, ingen gadd å finne ut hvordan den skulle gjenopplives, og den gikk i EE-bingen. Blir ikke erstattet. Ingen av ungdommene har sett noe poeng i å skaffe seg noe slikt i det hele tatt. DAB - hva er det, liksom?

    Basert på min lille konsumentundersøkelse ville man kanskje vært litt bekymret over kundesegmentets demografi hvis man prøvde å selge et slikt produkt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Mye utdatert teknologi som er under utbygging. F eks det at alle husstander «må» ha fiber inn til huset.
    Snart trenger ingen fiber inn til huset. Trådløs 5G erstatter alt det fiberen gjør i dag.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg fikk inn fiber på seinsommeren i fjor.....stort framskritt ift DSL som jeg hadde før. Blir nok ei god stund før det blir 5G ute i grisgrenda....
    Også er det jo mat for de "strålingsfølsomme..." ;)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du er vel inne på noe der. Ved rask opptelling i familien, tre generasjoner fordelt på fire husholdninger, finner jeg tilsammen to DAB-radioer til husbruk. Begge er hos bestemor på 86. En på nattbordet, en på stua, begge fast innstilt på P1. Så mye for "mangfold i eteren". Den kjøkkenradioen fruen fikk av sin jobb sluttet etterhvert å fungere, ingen gadd å finne ut hvordan den skulle gjenopplives, og den gikk i EE-bingen. Blir ikke erstattet. Ingen av ungdommene har sett noe poeng i å skaffe seg noe slikt i det hele tatt. DAB - hva er det, liksom?

    Basert på min lille konsumentundersøkelse ville man kanskje vært litt bekymret over kundesegmentets demografi hvis man prøvde å selge et slikt produkt.
    Tror nok det i mange år har vært vanskelig for dagens ungdom å høre på radio hjemme når man har spill på nett eller på smarttelefonen. Hvor man også har tilgang til all verdens musikk. Så det er vel opp til foreldre å oppdra sine barn, samtidig som det er nok av folk igjen i Norge og andre deler av verden som setter pris på radio, linjær radio og via nettet.
    Ikke lett å se inn i fremtiden, men den er helt klart digital.
    Ps: I 2009 kjøpte vi en billig DAB radio for å ha på jobb. Den hadde forferderlig lyd, så den ble koblet på et par små pc høyttalere, som ble bra til P4.
    Nå er det snart 5 år siden jeg sluttet å jobbe, men sist jeg var innom før jul i fjor, stod radioen i et hjørne og virket som bare det….
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg fikk inn fiber på seinsommeren i fjor.....stort framskritt ift DSL som jeg hadde før. Blir nok ei god stund før det blir 5G ute i grisgrenda....
    Også er det jo mat for de "strålingsfølsomme..." ;)
    Ettersom fiber er rimelig framtids-sikkert, så er det nok den veien det går der hvor folk bor nogenlunde tett.
    Første fiber installasjon jeg var borti, var i Brandbu i 2008.
    Fremdeles oppe og går. Selv bruker jeg 4G+ fra Telia nå, og det funker fjell. Tv via parabol.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Har fiber og der folk bor noenlunde tett er 6 km unna. Kjekt med alt i en boks, men det kosta selvsagt skjorta og litt til.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Mye utdatert teknologi som er under utbygging. F eks det at alle husstander «må» ha fiber inn til huset.
    Snart trenger ingen fiber inn til huset. Trådløs 5G erstatter alt det fiberen gjør i dag.
    Joda, men man kan ikke sitte å vente på neste løsning som er "rett rundt hjørnet". Bare vent - snart sier man at 5G er alt for dårlig. Man skulle aldri bygget det ut, for nå kommer 6G - det er "rett rundt hjørnet".

    Jeg er av de som aldri har hatt problemer med DAB. Teknisk sett har det alltid fungert. Mye bedre enn FM, men radio som medium har forvitret. Det eneste dette "mangfoldet i eteren" har ført til er ensretting. Radio har blitt kjedelig. Noe man ikke orker slå på lenger.

    PS: På søndag slo jeg faktisk på NRK Sport for å følge med på fotballrunden. Der ble det så sagt at programmet også gikk i P1 (bare avbrutt av nyhetene). Hva er vitsen med en egen sportskanal hvis dekningen av et sportsevenement likevel også sendes parallellt på P1?
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Det norske folk har i alle år blitt tvangsforet med sport. Det være seg ski, friidrett, fotball eller What Ever. Selv om det sendes i egen sportskanal må det også skvise ut oppsatte programmer på P1.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det norske folk har i alle år blitt tvangsforet med sport. Det være seg ski, friidrett, fotball eller What Ever. Selv om det sendes i egen sportskanal må det også skvise ut oppsatte programmer på P1.
    Men da har man P1+…. Og når det gjelder radiovaner så er Ola Nordmann utrolig trege….mange tror fremdeles at det bare er en kanal på radio, og på TV….fordi de ligger først i lista….ja ja…
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Joda, men man kan ikke sitte å vente på neste løsning som er "rett rundt hjørnet". Bare vent - snart sier man at 5G er alt for dårlig. Man skulle aldri bygget det ut, for nå kommer 6G - det er "rett rundt hjørnet".

    Jeg er av de som aldri har hatt problemer med DAB. Teknisk sett har det alltid fungert. Mye bedre enn FM, men radio som medium har forvitret. Det eneste dette "mangfoldet i eteren" har ført til er ensretting. Radio har blitt kjedelig. Noe man ikke orker slå på lenger.

    PS: På søndag slo jeg faktisk på NRK Sport for å følge med på fotballrunden. Der ble det så sagt at programmet også gikk i P1 (bare avbrutt av nyhetene). Hva er vitsen med en egen sportskanal hvis dekningen av et sportsevenement likevel også sendes parallellt på P1?
    For vanskelig å finne en annen kanal….hvor mange vet at det finnes en egen sportskanal….ser ofte på div. Facebookgrupper hvor man i smug hører på Nrk på DAB….men det er i 95% av tilfellene at man kun omtaler Nrk som Nrk P1. Det finnes 12 kanaler til….
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke vanskelig å finne en annen kanal. Det er vanskelig å finne en kanal med fornuftig innhold da alle kanalene er blitt like. Det er blitt vanskelig å finne interessante program. Akkurat som på TV - jeg har 35 kanaler å velge mellom, men de er alle sammen like, så man ender opp med en eller annen strømmetjeneste.

    PS: I går var det forøvrig et svært interessant program om Olmekerne på NRK2.

    PPS: Det virker som om de fleste bruker radio kun til å høre musikk. Hvorfor bruke radio til det? Man finner da bare en stream som man strømmer på datamaskinen/iPaden/telefonen. Selv bruker jeg Bjelkes Jukebox til det. Han har smak innen pop/rock som matcher min ganske bra. Ellers har jeg lagd en egen liste av pop/rock som jeg liker og kan sette den på random play. For klassisk tyr jeg til mine 10000+ CDer
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Men blir vel noen år til du trenger å oppdatere fiberen….
    Mer sannsynlig at jeg skifter leverandør når Fibermonopolisten har skrudd opp prisen såpass at det er uaktuellt å bruke dem. Og radio kommer jeg neppe til å savne uansett.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Mer sannsynlig at jeg skifter leverandør når Fibermonopolisten har skrudd opp prisen såpass at det er uaktuellt å bruke dem. Og radio kommer jeg neppe til å savne uansett.
    Det er vel slik at den som har lagt fiberen beholder eierskapet. Da må ny leverandør legge ny fiber til huset ditt.
    Det er klart lettere hvis du ikke bor langt unna andre. Ellers tror jeg ikke det er stor forskjell på prisene.
    Har et par bekjente her i Fredrikstad som har byttet litt fram og tilbake. Forskjellige ledninger inn til disse to husene.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er ikke vanskelig å finne en annen kanal. Det er vanskelig å finne en kanal med fornuftig innhold da alle kanalene er blitt like. Det er blitt vanskelig å finne interessante program. Akkurat som på TV - jeg har 35 kanaler å velge mellom, men de er alle sammen like, så man ender opp med en eller annen strømmetjeneste.

    PS: I går var det forøvrig et svært interessant program om Olmekerne på NRK2.

    PPS: Det virker som om de fleste bruker radio kun til å høre musikk. Hvorfor bruke radio til det? Man finner da bare en stream som man strømmer på datamaskinen/iPaden/telefonen. Selv bruker jeg Bjelkes Jukebox til det. Han har smak innen pop/rock som matcher min ganske bra. Ellers har jeg lagd en egen liste av pop/rock som jeg liker og kan sette den på random play. For klassisk tyr jeg til mine 10000+ CDer
    Vel P1+ ligner ikke mye på andre kanaler. Og jeg hører bare radio i bil. Og mye interessant på mange kanaler på TV, som det du nevnte. Jeg tar opp det meste av det jeg ser på, bortsett fra noe direktesendt sport. Bruker parabol, best bilde og best lyd.
    Musikk på radio er ofte bra, og man vet aldri hva som kommer, særlig på P1+. Bård Ose og Atle Nilsen ++
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Så det finnes en kanal som skiller seg ut, og 20 som er like. Det kaller ikke jeg mangfold. Og det er ikke veldig mye interessant på TV. Du har Discovery channel, History channel og National Geographic. Problemet der er at det er enormt mye repriser og i et program på 1 t er det kansje 20 minutter innhold. Av den ene timen går 20 minutter med til reklame, og så bruker man de første 3-45 minuttene etter reklamen for å gjenta det som var før reklamen i tilfelle ens korttidshukommelse er fraværende.

    De eneste som har noe særlig innhold er NRK. Og BBC Brit har de beste underholdningskanalene. De andre er stort sett uinteressante.
    Og hvor mange ganger skal History channel gjenta "Nazistenes store byggverk"? WW2 selger tydeligvis godt fremdeles, men man har da etter hvert sett det meste.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjørte bilen med ettermontert Tiny DAB-radio til og fra verksted her om dagen. Det er vanligvis min datter og svigersønn som bruker denne. DAB-dingsen var røsket ut av holderen og lagt i en koppholder, men fortsatt tilkoblet. Da jeg slo på radioen var den tydeligvis stilt på NRK Jazz. Tilsammen satt jeg vel i bilen en times tid. I løpet av den tiden var det bare en playlist av gammel mainstream jazz der, avbrutt av en nyhetsbulletin på hel time. Ikke spor av noen programleder eller noe program utover playlist. Produksjonskostnaden for denslags "radio" er vel tilnærmet lik null. Den gangen jeg drev med nærradio ville vi ikke hatt lov til å sende noe slikt. Det ville vært i strid med konsesjonsbetingelsene.

    Det kunne også vært interessant å vite hvor mange DAB-radioer som noensinne bytter kanal. Jeg mistenker at de aller fleste er låst på en enkelt kanal og aldri flytter seg derfra, som med denne nedi koppholderen.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja. Min opplevelse også. Jeg hører på rebus på søndag morgen kl 9 på NRK klassisk Før det går det noe de kaller "Perler på en snor". 2 timer med en playlist av tilfeldige kutt fra klassiske verker. Uten noen som helst kommentarer eller sammenheng.
    "Gull med Gro" er mye det samme, men der er det en som pludrer mellom kuttene. Totalt uinteressant.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Men da har man P1+…. Og når det gjelder radiovaner så er Ola Nordmann utrolig trege….mange tror fremdeles at det bare er en kanal på radio, og på TV….fordi de ligger først i lista….ja ja…
    Som vanlig så tar du ikke poenget men durer på med den samme leksa om og om igjen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Selv om DABB ikke skulle avgå med døden har den/det likevel klart å ta livet av alt som lignet radio....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Selv om DABB ikke skulle avgå med døden har den/det likevel klart å ta livet av alt som lignet radio....
    For meg som har hatt DAB i bil siden 2002, siden 2013 med Fabrikkinnstallert, så er det bare de som er negative til DAB som mener det, for min del så har det ikke skjedd så mye med radio de 10 siste årene, de kanalene som var her for 10 år siden er her ennå, det har kommet en del nye til, fra Bauer og Nent. Vinyl er langtfra perfekt, men har sine gode øyeblikk.
    Nrk har som vanlig gått igjennom forandringer, som de har gjort de siste 30 år. Nye generasjoner kommer til, gamle generasjoner forsvinner. Nye programmer kommer, gamle forsvinn er. Sånn har det alltid vært.
    Som på TV. En haug med lokalradioer sender fremdeles på FM, og de fleste også på DAB.
    Nrk har sendt på DAB i 25 år….hvordan har det ødelagt radio ?????
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Et utsnitt av dagens program i 4 av NRKs kanaler: P1+, NRK klassisk, P13 og NRK Jazz:

    1622050821142.png
    1622050837008.png
    1622050857197.png
    1622050874733.png


    Spillelister, spillelister, spillelister. Med noe pludring. Hvor er innholdet? Kanskje det skjuler seg noe under navn som "Stjernepose", "midt i musikken", "Shaun på P13" eller "Tidenes morgen". Eller kanskje ikke...
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel slik at den som har lagt fiberen beholder eierskapet. Da må ny leverandør legge ny fiber til huset ditt.
    Det er klart lettere hvis du ikke bor langt unna andre. Ellers tror jeg ikke det er stor forskjell på prisene.
    Har et par bekjente her i Fredrikstad som har byttet litt fram og tilbake. Forskjellige ledninger inn til disse to husene.
    Som nevnt er det leverandør og installatør av Fiber kabel som har monopol på denne. Ingen andre får mulighet til å konkurrere på pris på det nettet. Samtidig er det selvsagt ingen som vil grave de samme 7km for å konkurrere i spredt bebyggelse. Så det mangler regulering av markedet for å få reell konkurranse.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Et utsnitt av dagens program i 4 av NRKs kanaler: P1+, NRK klassisk, P13 og NRK Jazz:

    Vis vedlegget 725176 Vis vedlegget 725177 Vis vedlegget 725178 Vis vedlegget 725179

    Spillelister, spillelister, spillelister. Med noe pludring. Hvor er innholdet? Kanskje det skjuler seg noe under navn som "Stjernepose", "midt i musikken", "Shaun på P13" eller "Tidenes morgen". Eller kanskje ikke...
    Hva slags innhold ønsker du deg ? Og hvor mye ? Alt som skjer i verden har du jo på nett. De fleste som har radio på jobb, som jeg de siste 8 år, brukte radio som bakgrunn ved siden av jobb og telefoner.
    Radio var jo annerledes før, da ikke alle hadde Internett på jobb og hjemme.
    Vil du ha bokanmeldelser i 4 timer ? Osv.
    Hvordan tror du egentlig man lager radioprogrammer ? Før og etter den digitale revolusjon ?
    Tenk litt på det.
    Ps: vi brukte også spillelister i Radio Classic for mer enn 25 år siden. Radio 1 også. P4. Nrk.
    Før den digitale revolusjonen måtte det printes ut, og progmlederne måtte gå til Platebiblioteket og hente ut plater før dagens sending. Eller teknikerne gjorde vel den jobben for Ni-timen. Vi hadde med plater sjøl når vimlagde Rock-Radio-Pop på 80 tallet. I en lang periode spilte jeg inn musikken på en Revox maskin hjemme hos meg selv.
    Som ble brukt da vi gjorde opptak av programmet.
    I dag mye enklere, men mye av programmene i P1+ går live.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags innhold ønsker du deg ? Og hvor mye ? Alt som skjer i verden har du jo på nett. De fleste som har radio på jobb, som jeg de siste 8 år, brukte radio som bakgrunn ved siden av jobb og telefoner.
    Det er jo i grunnen det som er poenget. Hele "kongstanken" bak DAB var å skape et "mangfold i eteren" ved å gjøre rom for et utall riksdekkende nisjekanaler. Man ofret lydkvalitet for å maksimere antall kanaler. Så viser det seg, ikke spesielt overraskende, at NRK & Co ikke har kapasitet eller kompetanse til å fylle alle disse "sendeflatene" med noe meningsfylt innhold. Dessuten viser det seg at lytterne stort sett gir beng i hele greia. Når man først innrømmer dette må man også innrømme at hele konseptet DAB var et gedigent bomskudd.

    Det vi behøver er to-tre riksdekkende kanaler for public service radio og for beredskapshensyn, og for såpass mye kvalitetsinnhold som NRK & Co er i stand til å produsere. Så kunne de rent kommersielle konkurrere på normalt vis i tettbygde strøk der det er et lyttergrunnlag som kan forsvare reklamefinansiert radio, mens internett og strømmetjenester stort sett dekker alle andre tenkelige behov. Og det var eksakt det vi hadde før noen trasset gjennom at det skulle brukes et utall offentlige milliarder på å lage et luftslott om reklamemonopol. Kun i et land med altfor mye oljepenger som brenner i lobbyistenes lommer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er jo i grunnen det som er poenget. Hele "kongstanken" bak DAB var å skape et "mangfold i eteren" ved å gjøre rom for et utall riksdekkende nisjekanaler. Man ofret lydkvalitet for å maksimere antall kanaler. Så viser det seg, ikke spesielt overraskende, at NRK & Co ikke har kapasitet eller kompetanse til å fylle alle disse "sendeflatene" med noe meningsfylt innhold. Dessuten viser det seg at lytterne stort sett gir beng i hele greia. Når man først innrømmer dette må man også innrømme at hele konseptet DAB var et gedigent bomskudd.

    Det vi behøver er to-tre riksdekkende kanaler for public service radio og for beredskapshensyn, og for såpass mye kvalitetsinnhold som NRK & Co er i stand til å produsere. Så kunne de rent kommersielle konkurrere på normalt vis i tettbygde strøk der det er et lyttergrunnlag som kan forsvare reklamefinansiert radio, mens internett og strømmetjenester stort sett dekker alle andre tenkelige behov. Og det var eksakt det vi hadde før noen trasset gjennom at det skulle brukes et utall offentlige milliarder på å lage et luftslott om reklamemonopol. Kun i et land med altfor mye oljepenger som brenner i lobbyistenes lommer.
    For de som ikke fulgte med i timen….vi hadde disse tre kanalene de siste 25 år. Klassisk FM var først ut.
    Så kom NRK nyheter. Folkemusikk og jazz. Nrk Gull som ble til P1+ i 2012. P13 i 2013. MP3 allerede i år 2000.
    Det eneste som skjedde med Nrk i 2017 var et teknologiskifte. De sluttet å sende på riksdekkende FM.
    Ellers business as usual.
    Noe som var annonsert siden 2011.
    Radio Metro på DAB siden 2012. Men jeg vet at det var mange som ikke trodde at riksdekkende FM ville bli skrudd av.
    Really ? Etter overgang fra analog bakkesendt TV til digital. Etter overgang fra 2G til 3G og 4G. Tror dere at det ikke blir noe av 5G ? Fiberutbygging som har foregått i snart 15 år ? 4G mobilt bredbånd? Osv.osv.
    25 lokale DAB stasjoner rundt Oslofjorden. Mer enn 10 rundt Lillehammer. 6 kanaler i Molde, hvorav 1 kul jazz kanal.
    I løpet av året en ny, riks-dekkende konkurrent til de tre som allerede er der.
    Med en god del lokale radiokanaler….som gjerne vil være tilgjengelige for hele Norge…en umulighet med det riksdekkende FM nettet vi hadde.
    Ps: det kostet fremdeles bare 1=en milliard for Norkring til å bygge DAB nettet.
    Det er langt fra et utall milliarder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så du tror at den fortsatte utbyggingen av DAB-sendere i hver avkrok og tunnel har kommet gratis, at alle radioapparater ble byttet ut helt av seg selv, og det bare var Norkrings kostnad for å bygge den første puljen av DAB-sendere som kostet noe? Jeg mener jo bestemt å ha lagt merke til at DAB-dekningen har blitt bedre siden FM-slukkingen. Jeg mistenker at noen har brukt ganske mange kroner bare der.

    Hvorfor i he..te skal lokale radiostasjoner være tilgjengelige for hele Norge som luftsendt radio, forresten? Er det ikke en liten selvmotsigelse bare der? Hvis man vil høre på Indre Karasjok Radio utenfor dekningsområdet fra FM-masten deres kan man jo gjøre det som strømming i stedet. Jeg har ingen problemer med å høre på FM-stasjonen WGBH Boston her jeg sitter, selv om det ikke er noen som har fått for seg at det forutsetter utbygging av et digitalt radionett som luftsender den over hele verden.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    For meg er ikke dette en DAB/FM-diskusjon. Det er en diskusjon om innholdet i radio. DAB åpnet for muligheten for flere kanaler. Det er hel OK. Problemet er at alle disse kanalene er alt for like. Det blir ikke "mangfold i eteren" av å ha 25 kanaler som alle sammen er like. At de kommersielle kanalene kjører en slik linje er greit nok - de trenger reklamepenger. Det gjør ikke NRK. NRK har et samfunnsoppdrag, og det er ikke å konkurrere med de kommersielle kanalene.

    NRK smører det lille de har av innhold ut over 13 kanaler. De har ikke personressurser til å skape godt innhold til 13 kanaler. Selv om de har en egen nyhetskanal, kjører de nyheter hver time i alle de andre kanalene også. Og selv om de har en sportskanal sendes sportsendingene i P1 samtidig. Hva skal de med en sportskanal da?
    Gjør en analyse av hva slags program de kan lage ut fra de ressursene de har. Se om de kan ansette nye folk hvis de mangler dem. Se hvor mange kanaler de trenger for å kringkaste disse programmene og lag et fornuftig kanaloppsett.

    Selvfølgelig har folk forskjellige preferanser, men spillelister med pludring mellom kuttene greier de kommersielle kanalene å lage. Og det finner vi enkelt på nettet. Radio Vinyl har jo flere slike, bl.a. Bjelkes Jukebox. Det trenger vi ikke NRK for.

    NB: Jeg sier ikke at de ikke kan ha flater i en kanal der de har spillelister med eller uten mer eller mindre morsom pludring innimellom, men de behøver da ikke ha det hele dagen. I 6 kanaler.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    For meg er ikke dette en DAB/FM-diskusjon. Det er en diskusjon om innholdet i radio. DAB åpnet for muligheten for flere kanaler. Det er hel OK. Problemet er at alle disse kanalene er alt for like. Det blir ikke "mangfold i eteren" av å ha 25 kanaler som alle sammen er like. At de kommersielle kanalene kjører en slik linje er greit nok - de trenger reklamepenger. Det gjør ikke NRK. NRK har et samfunnsoppdrag, og det er ikke å konkurrere med de kommersielle kanalene.

    NRK smører det lille de har av innhold ut over 13 kanaler. De har ikke personressurser til å skape godt innhold til 13 kanaler. Selv om de har en egen nyhetskanal, kjører de nyheter hver time i alle de andre kanalene også. Og selv om de har en sportskanal sendes sportsendingene i P1 samtidig. Hva skal de med en sportskanal da?
    Gjør en analyse av hva slags program de kan lage ut fra de ressursene de har. Se om de kan ansette nye folk hvis de mangler dem. Se hvor mange kanaler de trenger for å kringkaste disse programmene og lag et fornuftig kanaloppsett.

    Selvfølgelig har folk forskjellige preferanser, men spillelister med pludring mellom kuttene greier de kommersielle kanalene å lage. Og det finner vi enkelt på nettet. Radio Vinyl har jo flere slike, bl.a. Bjelkes Jukebox. Det trenger vi ikke NRK for.

    NB: Jeg sier ikke at de ikke kan ha flater i en kanal der de har spillelister med eller uten mer eller mindre morsom pludring innimellom, men de behøver da ikke ha det hele dagen. I 6 kanaler.
    Da er vi nok ganske enige. Men problemet er jo tilgang på ressurser, både menneskelige og penger.
    Det er jo klart at TV, og lokalsendinger i både radio og TV krever mye.
    Og hva slags innhold skal man ha. Det blir jo det samme med lokalradioer….hva slags innhold.
    Og nok en gang: hva slags innhold vil man ha ? Som ikke finnes på nett ?
    Radio er jo underholdning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da er vi nok ganske enige. Men problemet er jo tilgang på ressurser, både menneskelige og penger.
    Det er jo klart at TV, og lokalsendinger i både radio og TV krever mye.
    Og hva slags innhold skal man ha. Det blir jo det samme med lokalradioer….hva slags innhold.
    Og nok en gang: hva slags innhold vil man ha ? Som ikke finnes på nett ?
    Radio er jo underholdning.
    Ps: Og hvis du/dere ikke vet hva slags innhold du/dere vil ha, hvordan skal de som lager radio vite det ?
    Konkret….
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I dag på tur til Askim, Eagles og America i løpet av 10-15 min. På P1+. Og mye norsk som jeg aldri ville ha hørt andre steder. Og en gammel spansk sang på svensk som min kone kunne. Det fungerer fint for meg. Jeg forventer ikke så mye mer i 2021, ettersom de som var på radio for 30 år siden stort sett er pensjonert eller på vei dit.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På lokalFMn hører jeg mer ny norsk musikk enn i alle DAB kanaler til sammen. Og det sier jeg uten å rødme. Nå er det også en del samarbeid mellom lokelFMene som plukker opp et bredt utvalg med fantastiske artister og kvalitet allround.

    Eagles..? U gottaBkiddin..... Finner ikke store nok fonter til å underbygge latteren..... kjøpte den derre plata / vinylen HC brukt for litt siden fordi "noen" påstod det var så bra lydkvalitet på den. Det var det ikke og plata og musikken var akkurat like dårlig som jeg husket den. Flip the chair please,.... rett til gjenbruken eller kanskje jeg fyrer den opp for å få litt godfølelse fra den....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Fornuftig prating foregår jo nå, og har gjort en god stund som podcast, her har radiokanalene sovet i timen. Dette kunne vært på radio og publisert som podcast etterpå.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    På lokalFMn hører jeg mer ny norsk musikk enn i alle DAB kanaler til sammen. Og det sier jeg uten å rødme. Nå er det også en del samarbeid mellom lokelFMene som plukker opp et bredt utvalg med fantastiske artister og kvalitet allround.

    Eagles..? U gottaBkiddin..... Finner ikke store nok fonter til å underbygge latteren..... kjøpte den derre plata / vinylen HC brukt for litt siden fordi "noen" påstod det var så bra lydkvalitet på den. Det var det ikke og plata og musikken var akkurat like dårlig som jeg husket den. Flip the chair please,.... rett til gjenbruken eller kanskje jeg fyrer den opp for å få litt godfølelse fra den....
    Musikksmak er vanskelig å diskutere, jeg var 26 da Eagles kom med sitt første album, og ved siden av Beatles og Rolling Stones så er The Eagles en av de største gruppene gjennom tidene….
    Så da er det jo interessant å høre hvilke grupper du liker ?
    Og dårlig med lokal FM her nede i Østfold, og lokal FM har alltid dårligere dekning enn DAB.
    Radio Øst som er en blanding av litt av hvert rekker ikke langt utenfor Fredrikstad eller Sarpsborg, men grei til Råde tror jeg.
    I Rakkestad kun på DAB….
    Og ville aldri ha ønsket å høre på FM skurr i bilen….Det har jeg hatt nok av på 70-80 og 90 tallet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn