Politikk, religion og samfunn Da smørkrisen kom til landet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    BT skrev:
    Asbjørn skrev:
    Nesten så man må vurdere å stemme Høyre til neste valg.
    Er det så ille da?

    ;D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    ;D
    De har sine lemper og bakdeler, de også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mon tro om vi er på vei inn i en ny "smørkrise"? Da jeg handlet på min lokale Rema i dag var det så godt som tomt for smør. Det var bare en enslig pakke Kviteseidsmør og noen få småpakker med usaltet Tine-smør. Både begre og blokker av monopolsmøret var utsolgt, bare tomme pappesker i de hyllene. Fortsatt noen-og-tyve forskjellige sorter margarin å velge mellom, selvsagt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mon tro om vi er på vei inn i en ny "smørkrise"? Da jeg handlet på min lokale Rema i dag var det så godt som tomt for smør. Det var bare en enslig pakke Kviteseidsmør og noen få småpakker med usaltet Tine-smør. Både begre og blokker av monopolsmøret var utsolgt, bare tomme pappesker i de hyllene. Fortsatt noen-og-tyve forskjellige sorter margarin å velge mellom, selvsagt.
    De kan vel bare kjøre ut det utenlandske smøret de stjal fra butikkene på tampen av forrige runde?

    Kommandoøkonomi i 2012 ... :confused:
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det er faktisk idioti, jeg snakker kun for meg selv. Og jeg har det siste året satset stort på nytt moderne melkefjøs med god kapasitet for fremtiden. Det vil si at jeg lett kan produsere over kvoten jeg i dag har. Kvoten er på 400000L, og det er maksimalt av hva jeg får lov og produsere. Da er det helt på styr og importere noentingsomhelst bare for og mette markedet, og jeg vet det er mange flere som kan si det samme. Hvorfor kan ikke vi få de godene?
    kan si hva man vil om at "bøndene eier Tine" hjelper svært lite når de gjør som de vil oppi høyere makter uten og ta hensyn til hvem de faktisk skal jobbe for. Galskap satt i system
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ja, som en del her har prøvd å påpeke er administrasjonen/byråkratiet/regelverket innen norsk landbruk galskap - men det betyr ikke at man påstår bøndene er gale. Mange som ellers ville valgt å være politikerbroilere og tivolihøkere har sett muligheter i landbrukets ressursstrømmer, men disse realiseres best om utgangspunktet - produksjonsleddet - holdes med ring i nesen.
     
    Sist redigert:

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Landbruket (dvs. adm./byråkratiet) er vel dessverre invadert av "The New Breed", som innen for så mange andre yrkesgrupper og områder - disse som på en mesterlig måte klarer å skape seg posisjoner hvor de suger fra etablerte, verdiskapende virksomheter UTEN at de selv tilfører noe særlig annet enn kostnader... Og på sikt problemer, fordi de tilraner seg makt som så blir benyttet på en ugunstig måte for organisasjonen/bedriften de befinner seg i. Så flyr de gjerne videre til neste nyoppdagede nektar-rike blomst. Dessverre uten at noen krysspollinering eller annen bestøvning har funnet sted..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tine taper i omdømme, hadde enda kundene straffet de i butikken.: Smørsmell for Tine - Aftenposten
    For det første er det mange som ikke vet at de blir behandlet som dritt av Tine. Andre bryr seg ikke. Men det verste er at mange butikker ikke har noen alternativer overhodet. Tinemafiaen har monopol på mange viktige varer, og mange tar seg ikke bryet med å gå i en annen butikk som har utvalg til sine kunder.

    Jeg skulle ønske det var en butikkjede som sa at nok var nok, og sluttet å ta inn tines produkter overhodet. Da skulle jeg med glede handlet mesteparten av vanlige dagligvarer der. Men de 4 matkartellene er ikke tjent med det, for dem er det jo bare en fordel å slippe å ta inn andre varer enn de er nødt til. Og mafiaen belønner sine venner god, så tine har en høy stjerne hos kjedebutikkene, selv om de blir sett på som avskyelig mafia hos flere og flere kunder.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Tine taper i omdømme, hadde enda kundene straffet de i butikken.: Smørsmell for Tine - Aftenposten
    For det første er det mange som ikke vet at de blir behandlet som dritt av Tine. Andre bryr seg ikke. Men det verste er at mange butikker ikke har noen alternativer overhodet. Tinemafiaen har monopol på mange viktige varer, og mange tar seg ikke bryet med å gå i en annen butikk som har utvalg til sine kunder.

    Jeg skulle ønske det var en butikkjede som sa at nok var nok, og sluttet å ta inn tines produkter overhodet. Da skulle jeg med glede handlet mesteparten av vanlige dagligvarer der. Men de 4 matkartellene er ikke tjent med det, for dem er det jo bare en fordel å slippe å ta inn andre varer enn de er nødt til. Og mafiaen belønner sine venner god, så tine har en høy stjerne hos kjedebutikkene, selv om de blir sett på som avskyelig mafia hos flere og flere kunder.
    Hvis det blir en god del import av meierismør fremover, så krysser ihvertfall jeg fingrene for at det norske folk denne gangen får opp øynene for importsmør og at det i alle fall blir et krav om alternativer til Tine. Men det blir vel med håpet.

    Forøvrig så abonnerer jeg på tidsskriftet Mat fra Norge (Schibsted). I siste nummer er det intervju med infosjefene i de 4 store matkjedene ang. det å ta inn produkter fra småskalaprodusenter. Alle som én bedyrer at de vil øke sortimentet i årene som kommer og få produktene inn i grossistenes distribusjonskanaler. Juger de? Vel, jeg tror det ikke før jeg får se det.
     
    N

    nb

    Gjest
    Forøvrig så abonnerer jeg på tidsskriftet Mat fra Norge (Schibsted). I siste nummer er det intervju med infosjefene i de 4 store matkjedene ang. det å ta inn produkter fra småskalaprodusenter. Alle som én bedyrer at de vil øke sortimentet i årene som kommer og få produktene inn i grossistenes distribusjonskanaler. Juger de? Vel, jeg tror det ikke før jeg får se det.
    Om de får orden på logistikken rundt og etterspørselen øker så er det jo en muliget til å ta høyere marginer enn på de "vanlige" produktene, så det er jo lov til å håpe i alle fall.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kjedene kommer aldri til å klare å endre norsk matkultur, ei heller se på det som sin oppgave. Kjedene selger akkurat det Ola nordmann vil ha. Endringer må komme i bunn.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis det blir en god del import av meierismør fremover, så krysser ihvertfall jeg fingrene for at det norske folk denne gangen får opp øynene for importsmør og at det i alle fall blir et krav om alternativer til Tine. Men det blir vel med håpet.
    Det spørs nok det. Tine kommer nemlig selv til å stå for importen, og de tar ikke sjansen på at forbrukerne skal få smaken på noe annet smør. Så de har selv satt i gejn produksjon hos en fransk leverandør som som levere det samme kjedelige produktet som vi er vant med fra den kanten. Sikkert av litt dårligere kvalitet slik at operasjonen skal føre til at etterspørselen etter monopolsmøret tar seg opp igjen når man beordrer politikerne til å klesse igjen døren og reise tollmuren igjen.



    Forøvrig så abonnerer jeg på tidsskriftet Mat fra Norge (Schibsted). I siste nummer er det intervju med infosjefene i de 4 store matkjedene ang. det å ta inn produkter fra småskalaprodusenter. Alle som én bedyrer at de vil øke sortimentet i årene som kommer og få produktene inn i grossistenes distribusjonskanaler. Juger de? Vel, jeg tror det ikke før jeg får se det.
    Jeg håper jo det stemmer. Det ville vært stor stas å fått et godt utvalg av produkter i butikkene, og det er jo ekstra stas om det er lokale produsenter som står for det. Det kan produseres virkelig god mat i Norge hvis man bare bryter ned mafiakontrollen til Tine og Nortura og søppelforet til Orkla.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjedene kommer aldri til å klare å endre norsk matkultur, ei heller se på det som sin oppgave. Kjedene selger akkurat det Ola nordmann vil ha. Endringer må komme i bunn.
    Det viktigste vi kan gjøre er å etterspørre gode norske produkter, og la varene til Tine og Nortura ligge tilbake og råtne i butikkene som selger det. La dem brenne inne med tinevarer så blir det fort en forandring til det bedre.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Flertallet av bøndene er minimalt interessert i mat og har lite eller ingen stolthet av yrket sitt, det sammen med at det store flertallet av det norske folk ikke bryr seg om mat er hovedproblemet. Subsidier, markedsregulatorer, tollmurer etc må vi nok leve med. Andre land med mye rikere matkultur enn oss beskytter sitt eget landbruk mye mer enn oss.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Flertallet av bøndene er minimalt interessert i mat og har lite eller ingen stolthet av yrket sitt, det sammen med at det store flertallet av det norske folk ikke bryr seg om mat er hovedproblemet. Subsidier, markedsregulatorer, tollmurer etc må vi nok leve med. Andre land med mye rikere matkultur enn oss beskytter sitt eget landbruk mye mer enn oss.
    Hvem da?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Frankrike har for eksempel ett gjennomregulert landbruk, for ikke å snakke om EU som frankrike er endel av. Man lever i en illusjon hvis man tror butikkene i Norge vil flomme over av franske, spanske, italienske kvalitetsvarer bare man fjerner importvernet. Butikkene vil selge akkurat det samme billige raskest som idag bare med ett annet navn, rett og slett fordi norske forbrukerenhverken vil betale eller lage mat selv.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Frankrike har for eksempel ett gjennomregulert landbruk, for ikke å snakke om EU som frankrike er endel av. Man lever i en illusjon hvis man tror butikkene i Norge vil flomme over av franske, spanske, italienske kvalitetsvarer bare man fjerner importvernet. Butikkene vil selge akkurat det samme billige raskest som idag bare med ett annet navn, rett og slett fordi norske forbrukerenhverken vil betale eller lage mat selv.
    I Frankrike er det avgiftsfri import fra Belgia, Bulgaria, Kypros, Danmark, Estland, Finland, Hellas, Irland, Italia, latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Romania, Slovakia, Slovenia, Storbritannia, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike.

    Likevel lever landbruket der i beste velgående, og det er er gode franske produkter i alle butikker og på markedene der.

    Men så har de jo heller ikke Tine og Nortura som får lov til å ha monopol heller da, og som på død og liv skal beskyttes mot all konkurranse.

    Så nei. Eksempelet ditt holder ikke på greip. Ikke en gang på en teskje.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.764
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Norge er et rart matland. Bare spør Lidl.
    Jeg har en kilde i en av de 4 som sier at Tine er den mest arrogante leverandøren han vet om.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, så franskemenne regulerer ikke sin egen landbruksproduksjon?, med kvotesystemer, subsidier etc i tillegg til importvern, nå er jo selvsagt Frankrike medlem av eu med de handelsavtaler det iinnebærer men det er stadig importvern.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tine eies av bøndene, bøndene er sinte på Tine, Tine skjønner ikke at bøndene er sinte på Tine.....
    Det er en alvorlig misforståelse. Tine eies ikke av "bøndene". Det finnes endel bønder som har andeler i Tine, men det finnes heldigvis mange mange hederlige bønder som ikke har noe som helst med dem å gjøre. Favoriseringen av denne mafiasammensvergelsen rammer hardt dem som ikke er lydig overfor mafiaen, for den gjør alt den kan for å sabotere og ødelegge for dem som ikke underkaster seg systemet deres. Tine reperesenterer IKKE bøndene. Kun noen av dem som er medlem.

    Det er viktig at vi støtter opp om dem som velger å ikke være medlem i dette, og heller kjøper deres produkter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vel, så franskemenne regulerer ikke sin egen landbruksproduksjon?, med kvotesystemer, subsidier etc i tillegg til importvern, nå er jo selvsagt Frankrike medlem av eu med de handelsavtaler det iinnebærer men det er stadig importvern.
    Det er intet importvern til Frankrike fra noen av de landene jeg har nevnt. At det er støtte til landbruket har jeg ingen verdens ting i mot. Det som ødelegger så totalt for alle oss nordmenn er nettopp "tollvernet" som utingen er eufemisert som, eller tollmuren og straffetollen som blokkerer all konkurranse og beskytter noen få monopolister her hjemme.

    Vi må ikke belønne dem som straffer oss slik med å handle med dem!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hva med Danmark , Sverige og Finland ?
    De styres ikke av Tine, så de samme forholdene råder ikke der.

    De har sine sammenslutninger de også, som Arla i Danmark. Men de stenger ikke ute hele verden for å beskytte et Arlamonopol og tvinge danskene til å kjøpe kun deres produkter heller.

    Det er bare nordmenn som er så veike og duknakkede at de finner seg i å bli behandlet slik.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nortura bør selvfølgelig ikke være markedsregulator slik som de er i dag, men det betyr ikke at de fleste andre land i Europa har ett gjennomregulert landbruk. Det norske folk har valgt å stå utenfor eu av en eller annen merkelig grunn med de følger det har. Du gir nortura skylden for politiske vedtak med bre oppslutning og da skyter du bak mål
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nortura bør selvfølgelig ikke være markedsregulator slik som de er i dag, men det betyr ikke at de fleste andre land i Europa har ett gjennomregulert landbruk. Det norske folk har valgt å stå utenfor eu av en eller annen merkelig grunn med de følger det har. Du gir nortura skylden for politiske vedtak med bre oppslutning og da skyter du bak mål
    Det er ekstrem forskjell på å ha regler, reguleringer og avtaler i landbruket og å stenge inne befolkningen slik at de ikke skal få tak i varer fra andre land og i stedet tvinges til å handle med noen få lokale mafiabedrifter.

    Andre land trenger ikke slike tollmurer, men så har de heller ikke en monopolmafia de må beskytte heller.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det som det er forskjell på, er å være medlem av en union og det å ikke være, man har bare strekt tollmuren fra hvert enkelt land til unionen. Enkelt land har også mulighet til å beskytte egne deler av eget landbruk fra naboland ved hjelp av unntak. Hvis du er av den oppfatning av det ikke er gedigne cooperativer i Frankrike Tyskland etc så tar du skammelig feil
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jeg synes Tine og Nortura har gode varer. Ja - ja, - sånn er jeg bare...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg synes Tine og Nortura har gode varer. Ja - ja, - sånn er jeg bare...
    Joda, de har endel gode varer. Det er ikke det som er problemet. Snarere at de gjør alt de kan for at det KUN skal være dette vi kan få lov å kjøpe i Norge til en pris som vanlige arbeidere har råd til.
     
    N

    nb

    Gjest
    Frankrike har for eksempel ett gjennomregulert landbruk, for ikke å snakke om EU som frankrike er endel av. Man lever i en illusjon hvis man tror butikkene i Norge vil flomme over av franske, spanske, italienske kvalitetsvarer bare man fjerner importvernet. Butikkene vil selge akkurat det samme billige raskest som idag bare med ett annet navn, rett og slett fordi norske forbrukerenhverken vil betale eller lage mat selv.
    Det ville i det minste gjøre det billiger å importere slikt for spesialbutikkene, men de finnes jo stort sett kun i de større byene her i landet.

    En bekjent av meg driver ferskvareavdelingen på en matbutikk der jeg kommer fra på Sunnmøre. Som tidligere kokk med en viss yrkesstolthet har han lyst til å kunne tilby litt gode saker, men han sier det er umulig fordi etterspørselen knapt finnes. Så han lager en del ferdigretter folk kan kjøpe med seg og bare varme opp hjemme, og det selger som hakka møkk.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Men i dag er ihvertfall Hanne Refsholt tilbake i jobben som konsernsjef i Tine og den vikarierende i ett år nå, Stein Øiom, fortsetter som tidligere som visekonsernsjef og overlater til Refsholt en bedrift som har rast på målinger i anseelse. Pluss smørkrise mens hun var bortreist. Skikkelig kobbel som skal styre giganten fremover!

    Hanne Refsholt sier forøvrig til Aftenposten i dag at hun burde ha sett smørkrisen komme. Ja, nemlig, slik som alle andre bedrifter som produserer for et konsumentmarked må gjøre; altså omstille seg ifht. endret etterspørsel. Men en monopolbedrift trenger ikke gjøre det! De kan gi f... og det får ingen konsekvenser!

    Men Refsholt har gått på kurs i strategiarbeid og ledelse. Kanskje kurset faktisk kan hjelpe (oss konsumenter i å bli kvitt Tine-monopolet). Kurs kan ha motsatt effekt av den tiltenkte. Men, det blir vel "in my dreams".
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Da er altså Tines pr kravspesifikasjon-franskproduserte julesmør ankommet. Dere som har smakt dette produktet skjønner raskt hvor landet ligger.
    Vi hadde fransk smør i fjor også, i en annen liga.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.816
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    jeg syntes det lukter margarin av tinesmøret?
    Og med det antyder du at Tine vanner ut smøret med margarin da kanskje? Bare å si hva du mener, vettu, du finner alltids noen som er enige med deg.
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    jeg skriver hva jeg mener!. hva mener du jeg skulle skrevet? er det noen andre som har den samme opplevelsen? Håper jeg ikke nærer paranoian din
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn