Petter Nome er på banen igjen!
http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/terror/innenriks/nho/17459784/
|
Selvfølgelig.lars_erik skrev:Nome skriver følgende om ledere for europeiske, høyrepopulistiske partier:
- De har et klart ansvar for det klimaet der hat og vold er et alternativ for deres mest utålmodige støttespillere.
Det kan være, men det er i så fall nyanser om jeg har forstått deg riktig.erato skrev:Bare for ordens skyld oddgeir, jeg er ikke uenig med deg i dette. Det forsvarer likevel ikke hvilken som helst retorikk i kampen for dette synet. Og det kan jo hende vi er uenige i både hva en aktiv integreringspolitikk innebærer, og hvilke mekanismer som skal styre tilstrømningen.oddgeir skrev:at det er fullt mulig å påvirke virkeligheten, gjerne ved en mer aktiv integreringspolitikk, og redusert tilstrømming slik at denne blir bærekraftig. (jfr. Brockmann)
Jeg syns ikke Nome gikk for langt. Så lenge de høyre-partier det her er snakk om, ikke foretar en klar grenseoppgang mot disse miljøene og gjør noe med sin retorikk, gjødsler de disse miljøene. I FRP er det mange skikkelige folk, men desverre har de også i sin midte personer og grupperinger som i sin retorikk og synspunkter er langt forbi det som burde være akseptert.Gjest skrev:EDIT: Nome gikk, etter min mening, for langt, etter det som er referert her, men at høyrepopulistiske partier skaper et klima som rettferdiggjør hat og vold er ikke noe nytt. Det var synlig i mellomkrigstiden, og det er synlig i dag om enn på en annen måte og i en annen grad.
Den fyren der er bare ute etter fokus på seg selv og sin politiske korrekthet.Gjest skrev:EDIT: Nome gikk, etter min mening, for langt, etter det som er referert her, men at høyrepopulistiske partier skaper et klima som rettferdiggjør hat og vold er ikke noe nytt. Det var synlig i mellomkrigstiden, og det er synlig i dag om enn på en annen måte og i en annen grad.
Veldig godt innlegg. Det flerkulturelle samfunn er den eneste farbare vei.erato skrev:Det sies mye klokt i DN, feks dette:
"Korsfarerne lærte oss hvor farlig den rene tro kan være. Hitler lærte oss hvilke fryktelige konsekvenser ideen om den rene rase kan få. Breivik lærer oss at også troen på den rene kultur kan være dødbringende.
Han beviser dermed det han ville motbevise. Det flerkulturelle samfunnet er eneste mulige vei å gå. Vi må bli kjent med hverandre. Vi må respektere hverandre. Vi må kunne leve fredelig side om side.
Kampen for enhet og renhet ender i blodbad. Det har Breivik lært oss."
http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2189269.ece
Petter Nome viser på en utmerket måte noe av det jeg har forsøkt å sette fingeren på. Han kan ikke tas alvorlig.Andy skrev:Tullingen Petter Nome er på banen igjen!
Hva er det han viser?oddgeir skrev:Petter Nome viser på en utmerket måte noe av det jeg har forsøkt å sette fingeren på. Han kan ikke tas alvorlig.Andy skrev:
Han etterlever med stor presisjon en tekst Øystein Sunde skrev i 89.
Jeg synes Petter Nome ikke hadde noen god analyse av situasjonen, argumentene funker like bra / dårlig med motsatt fortegn. At det denne gangen var høyreekstremisme og ikke islamfascisme er noe nær en tilfeldighet. Men jeg forstår allikevel ikke hvorfor han skal tas mindre alvorlig enn for eksempel diverse lederskikkelser i Frp.oddgeir skrev:Petter Nome viser på en utmerket måte noe av det jeg har forsøkt å sette fingeren på. Han kan ikke tas alvorlig.Andy skrev:
Det at det passer like godt på islamsk ekstremisme, gjør jo ikke at det ikke var en god analyse.Honkey-Chateau skrev:Jeg synes Petter Nome ikke hadde noen god analyse av situasjonen, argumentene funker like bra / dårlig med motsatt fortegn. At det denne gangen var høyreekstremisme og ikke islamfascisme er noe nær en tilfeldighet. Men jeg forstår allikevel ikke hvorfor han skal tas mindre alvorlig enn for eksempel diverse lederskikkelser i Frp.oddgeir skrev:Petter Nome viser på en utmerket måte noe av det jeg har forsøkt å sette fingeren på. Han kan ikke tas alvorlig.Andy skrev:
Honkey
Det syns jeg er en forenkling. Det er mange veier å gå. I Frankrike har man igangsatt deportasjoner av Rom-folket, og det er innført forbud mot heldekkende hodeplagg for kvinner. Det er kutyme med etnisk/religiøs profilering utfra sikkerhetshensyn i hele Europa. Mens jeg i femtiårene vandrer omkring i hele Oslo når jeg vil, mer eller mindre overalt - så finnes det bydelsgrenser som er trukket opp av ungdomsgjenger med ulike bakgrunner, der det å bevege seg inn på hverandres områder fører til øyeblikkelig konflikt, eller at man må betale for å kunne passere, om man er ungdom.lars_erik skrev:Veldig godt innlegg. Det flerkulturelle samfunn er den eneste farbare vei.erato skrev:Det sies mye klokt i DN, feks dette:
"Korsfarerne lærte oss hvor farlig den rene tro kan være. Hitler lærte oss hvilke fryktelige konsekvenser ideen om den rene rase kan få. Breivik lærer oss at også troen på den rene kultur kan være dødbringende.
Han beviser dermed det han ville motbevise. Det flerkulturelle samfunnet er eneste mulige vei å gå. Vi må bli kjent med hverandre. Vi må respektere hverandre. Vi må kunne leve fredelig side om side.
Kampen for enhet og renhet ender i blodbad. Det har Breivik lært oss."
http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2189269.ece
Det har du desverre helt rett i. Det kommer av at Ap og de andre partiene ikke har stått opp mot de ekstreme høyrekreftene. De har forsøkt tiet de ihjel, før de sakte har glidd i deres retning for å demme opp for velgerflukt. La oss håpe at denne terroren fører til at vi får partier som nok engang har en idelogi, der de står med begge føttene plantet i humanismen og tar klart og tydelig avstand fra de ekstreme.Andy skrev:Jobber selv i en industribedrift hvor det er mange forskjellige politiske oppfatninger blant de ansatte.
Og når det gjelder rasisme så er det ihvertfall ikke noe mindre av det blant arbeiderpartivelgerne.
Ikke fan. Her har du et bilde jeg tok.janix skrev:Vet ikke om det er nevnt tidligere her da jeg ikke har lest annet enn de 50 første sidene, men den hailingen med roser i Oslo i går ville jeg gjerne ha blitt spart for.
Det er din mening, men har det interesse i denne debatten?Andy skrev:Den fyren der er bare ute etter fokus på seg selv og sin politiske korrekthet.Gjest skrev:EDIT: Nome gikk, etter min mening, for langt, etter det som er referert her, men at høyrepopulistiske partier skaper et klima som rettferdiggjør hat og vold er ikke noe nytt. Det var synlig i mellomkrigstiden, og det er synlig i dag om enn på en annen måte og i en annen grad.
Enig. Klokt og balansert i en debatt som ikke er like interessant hele tiden. Eller rettere; som ikke er en debatt hele tiden.65finger skrev:@vredensgnag. Fantastisk innlegg!!
De 4 første ordene dine (stemmer ikke Frp, men....) understreker på en fin måte det du skriver i resten av innlegget.HåkonN skrev:Stemmer ikke Frp, men er man av den formening at Nome sine uttalelser er helt legitime og greie, er man vel like ekstremt på venstre-siden som de man på høyresiden kritiserer.
Og ja vi er for demokratiet - stem for all del hva du vil, men vit at så lenge du stemmer Frp og/eller er kritisk til et multikulturelt samfunn vil vi stemple deg som ond, useriøs og rasistisk og man burde skjemmes der man står i sin grilldress og brenner pølser.
Den type "verbale terror" og mobbing mot den politiske oponionen, er nettopp det ABB fremmer som et problem med venstresiden. Å ukritisk trekke likheter mellom en politisk person i oponionen og denne grufulle hendelsen, demonstrerer bare at det også finnes venstreradikale som ikke tenker seg om to ganger før de velger å misbruke en slik tragedie for å fremme sin politiske agenda.
Jeg tror man bør være forsiktig med det i en tid som dette.
Flott!!HåkonN skrev:Stemmer ikke Frp, men er man av den formening at Nome sine uttalelser er helt legitime og greie, er man vel like ekstremt på venstre-siden som de man på høyresiden kritiserer.
Og ja vi er for demokratiet - stem for all del hva du vil, men vit at så lenge du stemmer Frp og/eller er kritisk til et multikulturelt samfunn vil vi stemple deg som ond, useriøs og rasistisk og man burde skjemmes der man står i sin grilldress og brenner pølser.
Den type "verbale terror" og mobbing mot den politiske oponionen, er nettopp det ABB fremmer som et problem med venstresiden. Å ukritisk trekke likheter mellom en politisk person i oponionen og denne grufulle hendelsen, demonstrerer bare at det også finnes venstreradikale som ikke tenker seg om to ganger før de velger å misbruke en slik tragedie for å fremme sin politiske agenda.
Jeg tror man bør være forsiktig med det i en tid som dette.
+1 til65finger skrev:@vredensgnag. Fantastisk innlegg!!
Veldig bra. Vil også tilføye at det at så mange føler seg tvunget til å understreke at de ikke stemmer FrP, presumptivt for å bli tatt på alvor, avslører en svakhet ved demokratiet, og en fremmedggjøring av enkelte velgergrupper og "grasrotoppfatninger" (i mangel av et bedre ord) som gir grobunn for fremveksten det nå uttrykkes bekymringer for. Det spørres om hva som er "problemet med PK". Det er i seg selv ikke noe problem med politisk korrekthet, men når divergerende oppfatninger presses ned i undergrunnen, så kommer disse som en selvfølge til å radikaliseres der.oddgeir skrev:De 4 første ordene dine (stemmer ikke Frp, men....) understreker på en fin måte det du skriver i resten av innlegget.
Enig i alt du skriver.
http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1040/thread162876/Jeg ble bedt om å kommentere tragediene i Norge i den spanske avisen El Mundo. Jeg så en mulighet for å bidra til en europeisk debatt, men tenkte (alt for naivt) at dette ikke ville finne veien til Norge.
Gikk selv i tog i går. Et fellesskap som gjorde godt.Zomby_Woof skrev:Jeg har altså vært i min første demonstrasjon. Utrolig godt å være i byen sammen alle de andre menneskene.
Dersom folk ikke vil innrømme at de støtter FRP fordi de gjenkjenner at det har et forkastelig verdigrunnlag og menneskesyn er jo det bare sunt. Dersom de ikke vil innrømme det uten slike betenkeligheter kalles det feighet. Det demokratiske Norge er sterkt på tross av FRP, ikke på grunn av det. Dessuten er det vel få partier som må gjemme seg like mye bak "Politisk Korrekthet" som FRP. Hvordan ville politikken deres vært å lese dersom de skulle skrevet den ut i klartekst?Slubbert skrev:Veldig bra. Vil også tilføye at det at så mange føler seg tvunget til å understreke at de ikke stemmer FrP, presumptivt for å bli tatt på alvor, avslører en svakhet ved demokratiet, og en fremmedggjøring av enkelte velgergrupper og "grasrotoppfatninger" (i mangel av et bedre ord) som gir grobunn for fremveksten det nå uttrykkes bekymringer for. Det spørres om hva som er "problemet med PK". Det er i seg selv ikke noe problem med politisk korrekthet, men når divergerende oppfatninger presses ned i undergrunnen, så kommer disse som en selvfølge til å radikaliseres der.oddgeir skrev:De 4 første ordene dine (stemmer ikke Frp, men....) understreker på en fin måte det du skriver i resten av innlegget.
Enig i alt du skriver.
Meningstyranni er problemet, og det florerer det av i denne tråden.
Vi var mellom 5000 og 10 000 i Tromsø. Jeg trodde ikke det skulle ha noen effekt på meg og mine, men vi følte oss alle lettere til sinns etter å ha deltatt.lars_erik skrev:Gikk selv i tog i går. Et fellesskap som gjorde godt.Zomby_Woof skrev:Jeg har altså vært i min første demonstrasjon. Utrolig godt å være i byen sammen alle de andre menneskene.