Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.230
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Ved å bedrive meningstyranni vil du bare bidra til å forsterke motsetningene og dergjennom forsterke problemet. FrP er en del av den norske politiske floraen, selv om noen av deres tilhengere har hatt en grumsete fortid, deal with it. Like mye som SV er en del av den, selv om noen av deres tilhengere i sin ungdom støttet RAF og denslags.
    Nettopp. Å dra FRP inn i dette er som ansvarliggjøre SV for Baader-Meinhof. Eller at å lefte med solsialistiske tanker leder til Pol Pot.
    Tror ikke det finnes et eneste organisert politisk miljø uansett farge på planeten som synes at massakrering av undommer er et forsvarlig eller endog nyttig politisk verktøy. Og slett ikke på Stortinget

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    FatmanFlump skrev:
    Hans handlinger var en logisk konsekvens av et sett holdninger som har bred støtte i det Norske folk, slik Nazismens grusomheter var en logisk konsekvens av tilsvarende holdninger i det tyske samfunn på 30- og 40-tallet.
    Ja, ABB var mot nazismen, og han kjempet nettopp mot slike ideologier ref. hans manifest. Det har jo også bred støtte blant det norske folk. Noen av de ABB så høyeste opp til og hadde aller mest respekt for var også ikke-vestlige mørkhudede. Kanskje det er antirasismen som er problemet? :-\ På en annen side var han jo også kristen og så på seg selv som en moderne tempelridder. Han hadde neppe startet dette "korstoget" om han hadde vært ateist, og religion har jo tidligere vært årsak til ufattelige tragedier. Kanskje vi bør stenge kirken for godt med det samme vi er i gang. FRP hadde han i det minste meldt seg ut av, så de er jo egentlig friskmeldt.

Sliter som du forstår med dine logiske slutninger.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.900
    Torget vurderinger
    0
    Se här:
    Fullständigt otroligt och osmakligt.
    Eller hur?
    (Kiviks marknad i sydöstra Skåne är en av landets största folkfester.)

Sitat från Ystads Allehanda:

Nazister på Kiviks marknad

Text: Urban Nilmander
    Publicerad 26 juli 2011 12.28 Uppdaterad 26 juli 2011 12.30

Simrishamn.
    Den nazisistiska organisationen Svenska Motståndsrörelsen deltog under årets Kiviks marknad. Gruppen delade ut flygblad och propagerade för väpnad motståndskamp med automatkarbiner på tröjorna.

Länk till artikeln:
    http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article1517269/Nazister-pa-Kiviks-marknad.html

Nu eller aldrig är det mycket viktigt att stå upp för demokrati och allas lika värde, menar jag.

N

Nifelheim

Gjest
    HåkonN skrev:
    erato skrev:
    Som feks at de som er uenig med deg er kveg, mens dine meningsfeller da presumptivt er lysende forbilder for menneskeheten?
    "Kveg" er selvfølgelig flåsete sagt, men jeg bruker det om begge sider bare så det er sagt. At mine meningsfeller skulle være lysende forbilder for menneskeheten er ord tatt ut av din egen munn - ikke min. Forøvrig fint om du quoter hele mitt innlegg når du besvarer mine innlegg.

erato skrev:
    Den heksejakt på meningsmotstandere fra den siden, som nærmer seg den demagogi og æresskjellelse av andre som foregår fra de verste utskuddene i FrP skulle jeg likt å se deg eksemplifisere. Igjen; søk opp tidligere debattinnlegg fra Aftenposten og link til noe verre fra motsatt side, skrevet av personer i tilsvarende høye posisjoner. Kommer du opp med noe like ille, skal jeg ydmykt innrømme at du har rett.
    De værste utskuddene? Hva tjener det debatten å ha en linke-konkurranse til norges tabloidaviser? Jeg mener om man setter debatten de siste årene litt i perspektiv så forstår man hva jeg mener. At individer som støtter FRP lirer av seg meninger som ikke representativt for partiprogrammet, har jeg ikke nektet for.

Trenger ikke å gå lenger enn innleggene i denne debatten for å se at det blir trukket paralleller mellom støtte til FRP og grusom nedslaktning av uskyldige barn. Stoltenberg er selvsagt alt for intelligent til å ytre slike meninger, men han gjør lite for å stoppe de heller.
    Deler av kommentarene til Nomes innlegg her er svært gode.

Jeg siterer:
    Gjerningsmannen var en forrykt enkeltperson. Så snart det ble klart at han var tidligere tillitsvalgt i Fremskrittspartiet, så var Siv Jensen meget påpasselig med å påpeke nettopp dette: handlingen var utført av en enkeltperson -- som bare tilfeldigvis har et politisk ståsted som sammenfaller med Fremskrittspartiets retorikk. Mannen er jo gal, tenk! Som han skriver:

"Norsk kultur vil bli stadig mer marginalisert, og etter hvert omskapt til symboler for en intolerant og ekskluderende fortid. Men, vil vi hjelpe Arbeiderpartiet med å bytte ut norsk kultur med «flerkultur»? Aldri! Vil vi bidra til kultursviket? Ikke om noen satt opp plakaten «skutt blir den som ...»! Vil vi noen gang føle oss «flerkulturelle»? Aldri i verden! For vi tror ikke noe på flerkultur. Vi tror det er en drøm fra Disneyland. Rotløshet satt i system. Idioti på lang sikt, og vi tror det kan komme til å rive landet vårt i filler."

Oi. Det var visst ikke psycho-Anders som skrev dette, men leder av Oslo Fremskrittsparti, Christian Tybring-Gjedde, i Aftenposten 25 august i fjor. Min feil.

Sitat slutt.

Som du ser så er det ikke hvem som helst av individene som støtter FrP som lirer av seg meninger. Topplederne er inkludert. Hva kan man forvente seg av medlemsmassen når toppledererne setter sånne eksempler for dem?

edit: språklig småplukk

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.043
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    HåkonN skrev:
    erato skrev:
    Som feks at de som er uenig med deg er kveg, mens dine meningsfeller da presumptivt er lysende forbilder for menneskeheten?
    "Kveg" er selvfølgelig flåsete sagt, men jeg bruker det om begge sider bare så det er sagt. At mine meningsfeller skulle være lysende forbilder for menneskeheten er ord tatt ut av din egen munn - ikke min. Forøvrig fint om du quoter hele mitt innlegg når du besvarer mine innlegg.

erato skrev:
    Den heksejakt på meningsmotstandere fra den siden, som nærmer seg den demagogi og æresskjellelse av andre som foregår fra de verste utskuddene i FrP skulle jeg likt å se deg eksemplifisere. Igjen; søk opp tidligere debattinnlegg fra Aftenposten og link til noe verre fra motsatt side, skrevet av personer i tilsvarende høye posisjoner. Kommer du opp med noe like ille, skal jeg ydmykt innrømme at du har rett.
    De værste utskuddene? Hva tjener det debatten å ha en linke-konkurranse til norges tabloidaviser? Jeg mener om man setter debatten de siste årene litt i perspektiv så forstår man hva jeg mener. At individer som støtter FRP lirer av seg meninger som ikke representativt for partiprogrammet, har jeg ikke nektet for.

Trenger ikke å gå lenger enn innleggene i denne debatten for å se at det blir trukket paralleller mellom støtte til FRP og grusom nedslaktning av uskyldige barn. Stoltenberg er selvsagt alt for intelligent til å ytre slike meninger, men han gjør lite for å stoppe de heller.
    Deler av kommentarer til Nomes innlegg her er svært godt.

Jeg siterer:
    Gjerningsmannen var en forrykt enkeltperson. Så snart det ble klart at han var tidligere tillitsvalgt i Fremskrittspartiet, så var Siv Jensen meget påpasselig med å påpeke nettopp dette: handlingen var utført av en enkeltperson -- som bare tilfeldigvis har et politisk ståsted som sammenfaller med Fremskrittspartiets retorikk. Mannen er jo gal, tenk! Som han skriver:

"Norsk kultur vil bli stadig mer marginalisert, og etter hvert omskapt til symboler for en intolerant og ekskluderende fortid. Men, vil vi hjelpe Arbeiderpartiet med å bytte ut norsk kultur med «flerkultur»? Aldri! Vil vi bidra til kultursviket? Ikke om noen satt opp plakaten «skutt blir den som ...»! Vil vi noen gang føle oss «flerkulturelle»? Aldri i verden! For vi tror ikke noe på flerkultur. Vi tror det er en drøm fra Disneyland. Rotløshet satt i system. Idioti på lang sikt, og vi tror det kan komme til å rive landet vårt i filler."

Oi. Det var visst ikke psycho-Anders som skrev dette, men leder av Oslo Fremskrittsparti, Christian Tybring-Gjedde, i Aftenposten 25 august i fjor. Min feil.

Sitat slutt.

Som du ser så er det ikke hvem som helst av individene som støtter FrP som lirer av seg meninger. Topplederne er inkludert. Hva kan man forvente seg av medlemsmassen når toppledererne setter sånne eksempler for dem?
    Svært godt innlegg!

Det har forresten vært helt stille fra nevnte Tybring-Gjedde. Per Sandberg også. DET hadde neppe vært tilfelle om dette ikke hadde vært utført av en nordmann.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    Slubbert skrev:
    Det er ikke illegitimt per se å være innvandringskritisk. Og som sagt tidligere; å redusere etterspillet av denne hendelsen til nok en partipolitisk polemikk, enda én i den uendelige rekken av likedanne, vil være noe av det mest respektløse jeg kan tenke meg.
    hva vi du foreslå da?
    Du er ikke så bevandret på nettet skjønner jeg. Det er mer enn nok å ta tak i.
    Jeg stilte deg et spørsmål. Hva er ditt alternativ til den partipolitiske polemikken? - siden du misliker den så sterkt, så bør du ha et bedre alternativ.
    Det som har formet Anders Behring Breivik er noe helt annet enn legitim innvandringskritikk, og hvis det er slik at du og dine likesinnede skal sable ned all legitim innvandringskritikk og trakassere alle som har reelle bekymringer rundt innvandring, og det er mange, så vil dere bare bidra til å forsterke det undergrunnsmiljøet som har formet ham. Jeg er sterkt uenig med FrP i innvandringsspørsmålet, trolig mer enn noe annet enkelttema, men å gi dem ansvar for disse strømningene finner jeg intet mindre enn hårreisende. Om noe, så har de legitime populistpartiene vært en ventil for dette, et korrektiv til meningstyranniet som har bidratt til å redusere rekrutteringen til det som vitterligen er farlige undergrunnsmiljøer.

Ved å bedrive meningstyranni vil du bare bidra til å forsterke motsetningene og dergjennom forsterke problemet. FrP er en del av den norske politiske floraen, selv om noen av deres tilhengere har hatt en grumsete fortid, deal with it. Like mye som SV er en del av den, selv om noen av deres tilhengere i sin ungdom støttet RAF og denslags.
    Du later til å se på fremmedfiendlighet som dampen i et lokomotiv og FRP lik en ventil som skjermer oss alle fra den store eksplosjonen. Desverre er det ikke slik. Fremmedfiendlighet er et monster og FRP er en katalysator for veksten til dette monsteret. FRP forer det med legitimitet og selvtillit i en evig kamp om selv å vokse.

Å kalle det et meningsyranni at noens meninger er så forkastelig og uakseptable at resten av samfunnet tar avstand fra dem er tom retorikk og intet annet. Ytringsfriheten er et skjerm mot rettsforfølgelse som følge av ytringer. Det betyr forøvrig ikke at man kan si hva man vil og kreve at alle andre skal akseptere uttalelsene. Det man sier og gjør har fremdeles konsekvenser.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    lars_erik skrev:
    BT skrev:
    Doc.G skrev:
    Morpheus skrev:
    Siden ABB har et slikt hat mot Arbeiderpartiet kan det jo være greit å se litt på deres partiprogram rundt spørsmål om integrering og innvandring.

Her er et utdrag fra partiprogrammet:

Flere nordmenn enn tidligere har bakgrunn fra andre land og kulturer. Dette er en berikelse for Norge og Arbeiderpartiet mener at dette er en grunnleggende positiv utvikling.

Vi ønsker et tolerant samfunn, hvor alle har de samme rettigheter, plikter og muligheter uavhengig av bakgrunn, kjønn og religiøs tilhørighet. Vi vil bekjempe rasisme, forskjellsbehandling og fordommer. Vi krever også aktivt medspill og aksept for norske lover samfunnets demokratiske grunnverdier fra alle mennesker i Norge.

Kilde: http://arbeiderpartiet.no/Politikken/Apedia/I/Innvandring-og-inkludering?cat=6

Nederst på siden kan man finne aktuelle linker. Siden jeg ikke er AP-medlem får jeg ikke lest den som handler om "Jensen splitter samfunnet vårt", men jeg kunne godt tenkt meg å se argumentene til AP for å komme til den konklusjonen i all nysgjerrighet.
    http://lier.lokal.no/artikkelvisning/10199/Arbeiderpartiet
    Idiotisk artikkel.
    Mange tiegner FrP meninger de ikke har for så å angripe disse. Det har ingen verdi, og skaper bare mer hat mot partiet. Er det ikke har man er imot for tiden?
    Siden du åpenbart reagerer så sterkt, hadde det vært greit om du fortalte mer konkret hva du reagerer på.
    Tja, sterk og sterkt. Jeg blir bare litt lei av slikt. Jeg er ingen FrPer, men jeg blir oppgitt over utsagn som dette:

- Jensen tror vi kan velge vekk det flerkulturelle Norge, men det går ikke.
    Naturigvis tror ikke Jensen dette.

- Dersom Jensen er opptatt av å ha et åpent demokratisk samfunn hvor ytringsfriheten står stekt er det en dårlig start å nekte noen som ikke deler hennes syn innpass i Norge, fortsetter Johansen.
    Det har Jensen naturligvis ikke tenkt å gjøre.

- Det er viktigere enn noen gang at vi alle snakker sammen og har en åpen diskusjon, fortsetter partisekretæren.
    Han understreker at vi ikke må gå ned i skyttergraven slik Jensen og Frp nå legger opp til, for det bidrar i hvert fall ikke til god integrering.

Hva mener han med det? At opposisjoen ikke skal kunne påpeke på svakheter i regjeringens politikk?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    HåkonN skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Hans handlinger var en logisk konsekvens av et sett holdninger som har bred støtte i det Norske folk, slik Nazismens grusomheter var en logisk konsekvens av tilsvarende holdninger i det tyske samfunn på 30- og 40-tallet.
    Ja, ABB var mot nazismen, og han kjempet nettopp mot slike ideologier ref. hans manifest. Det har jo også bred støtte blant det norske folk. Noen av de ABB så høyeste opp til og hadde aller mest respekt for var også ikke-vestlige mørkhudede. Kanskje det er antirasismen som er problemet? :-\ På en annen side var han jo også kristen og så på seg selv som en moderne tempelridder. Han hadde neppe startet dette "korstoget" om han hadde vært ateist, og religion har jo tidligere vært årsak til ufattelige tragedier. Kanskje vi bør stenge kirken for godt med det samme vi er i gang. FRP hadde han i det minste meldt seg ut av, så de er jo egentlig friskmeldt.

Sliter som du forstår med dine logiske slutninger.
    Ser jeg har skrevet litt feil der, skal rette det opp.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Nifelheim skrev:
    Sannsynligvis at medlemsmassen som ikke er mot multikulturalisme (dvs. i prakis åpne grenser inn til landet, mer gettotilstander i bybildene, økt kriminalitet og en statistikk som tilsier at det om noen decennium er flere muslimer i Norge enn nordmenn) pakker snippesken og stemmer på et annet parti som syntes denne utviklingen er fordelaktig for nasjonen Norge. Slik fungerer faktisk det flotte demokratiet vi har kjempet så hardt for.

Evn. at de ganske enkelt forholder seg til partiets offisielle program der det faktisk ikke er snakk om å kaste ut noen uskyldige, gasse de ihjel eller sende de til WW2-inspirerte konsentrasjonsleire.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    HåkonN skrev:
    Nifelheim skrev:
    Sannsynligvis at medlemsmassen som ikke er mot multikulturalisme (dvs. i prakis åpne grenser inn til landet, mer gettotilstander i bybildene, økt kriminalitet og en statistikk som tilsier (ref. SSB) at det om noen decennium er flere muslimer i Norge enn nordmenn) pakker snippesken og stemmer på et annet parti som syntes denne utviklingen er fordelaktig for nasjonen Norge. Slik fungerer faktisk det flotte demokratiet vi har kjempet så hardt for.

Evn. at de ganske enkelt forholder seg til partiets offisielle program der det faktisk ikke er snakk om å kaste ut noen uskyldige, gasse de ihjel eller sende de til konsentrasjonsleir.
    Åhhh, de skal ikke gasse noen ihjel? Så sjenerøst. Det er vel derfor det kalles Fremsrkittspartiet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.043
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    FatmanFlump skrev:
    HåkonN skrev:
    Nifelheim skrev:
    Sannsynligvis at medlemsmassen som ikke er mot multikulturalisme (dvs. i prakis åpne grenser inn til landet, mer gettotilstander i bybildene, økt kriminalitet og en statistikk som tilsier (ref. SSB) at det om noen decennium er flere muslimer i Norge enn nordmenn) pakker snippesken og stemmer på et annet parti som syntes denne utviklingen er fordelaktig for nasjonen Norge. Slik fungerer faktisk det flotte demokratiet vi har kjempet så hardt for.

Evn. at de ganske enkelt forholder seg til partiets offisielle program der det faktisk ikke er snakk om å kaste ut noen uskyldige, gasse de ihjel eller sende de til konsentrasjonsleir.
    Åhhh, de skal ikke gasse noen ihjel? Så sjenerøst. Det er vel derfor det kalles Fremsrkittspartiet.
    Tenkte samme tanken. De overlater til andre å aksjonere. De bare gjødsler hatet.

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    52
    BT skrev:
    Doc.G skrev:
    Morpheus skrev:
    Siden ABB har et slikt hat mot Arbeiderpartiet kan det jo være greit å se litt på deres partiprogram rundt spørsmål om integrering og innvandring.

Flere nordmenn enn tidligere har bakgrunn fra andre land og kulturer. Dette er en berikelse for Norge og Arbeiderpartiet mener at dette er en grunnleggende positiv utvikling.

Vi ønsker et tolerant samfunn, hvor alle har de samme rettigheter, plikter og muligheter uavhengig av bakgrunn, kjønn og religiøs tilhørighet. Vi vil bekjempe rasisme, forskjellsbehandling og fordommer. Vi krever også aktivt medspill og aksept for norske lover samfunnets demokratiske grunnverdier fra alle mennesker i Norge.

Kilde: http://arbeiderpartiet.no/Politikken/Apedia/I/Innvandring-og-inkludering?cat=6

Nederst på siden kan man finne aktuelle linker. Siden jeg ikke er AP-medlem får jeg ikke lest den som handler om "Jensen splitter samfunnet vårt", men jeg kunne godt tenkt meg å se argumentene til AP for å komme til den konklusjonen i all nysgjerrighet.
    Idiotisk artikkel.
    Mange tiegner FrP meninger de ikke har for så å angripe disse. Det har ingen verdi, og skaper bare mer hat mot partiet. Er det ikke har man er imot for tiden?
    I ettermiddag hørte faktisk fra en jeg kjenner og står på valg til kommunestyret her i kommunen sa til meg: Hu Siv sitter vel og gleder, gliser for seg selv nå. Han er fra AP. Har jobbet med han i flere år som tillitsvalgt.

N

Nifelheim

Gjest
    HåkonN skrev:
    Nifelheim skrev:

Tror du virkelig på det du skriver? At Norge i løpet av 20 år vil ha flertall av muslimer? Statistikken, link, sier ikke dette. Ikke en gang i nærheten!

konsentrasjonsleirer:
    FrP sier nøyaktig dette. De vil ha alle asylsøkere i egen lukket leir mens søknaden dems blir behandlet. Lukket leir er definisjonen på konsentrasjonsleir.

At Norge har totalt åpne grenser er en stråmann du har opprettet. Norge har ikke åpne grenser, og ingen argumenterer for åpne grenser.

Og hva er din kommentar til retorikken til Tybring-Gjedde?

P

Parelius

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    Det sies mye klokt i DN, feks dette:

"Korsfarerne lærte oss hvor farlig den rene tro kan være. Hitler lærte oss hvilke fryktelige konsekvenser ideen om den rene rase kan få. Breivik lærer oss at også troen på den rene kultur kan være dødbringende.

Han beviser dermed det han ville motbevise. Det flerkulturelle samfunnet er eneste mulige vei å gå. Vi må bli kjent med hverandre. Vi må respektere hverandre. Vi må kunne leve fredelig side om side.

Kampen for enhet og renhet ender i blodbad. Det har Breivik lært oss."

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2189269.ece
    Veldig godt innlegg. Det flerkulturelle samfunn er den eneste farbare vei.
    Det syns jeg er en forenkling. Det er mange veier å gå. I Frankrike har man igangsatt deportasjoner av Rom-folket, og det er innført forbud mot heldekkende hodeplagg for kvinner. Det er kutyme med etnisk/religiøs profilering utfra sikkerhetshensyn i hele Europa. Mens jeg i femtiårene vandrer omkring i hele Oslo når jeg vil, mer eller mindre overalt - så finnes det bydelsgrenser som er trukket opp av ungdomsgjenger med ulike bakgrunner, der det å bevege seg inn på hverandres områder fører til øyeblikkelig konflikt, eller at man må betale for å kunne passere, om man er ungdom.

Hva slags flerkulturelt samfunn vi vil ha, og hvordan det skal defineres slik at menneskeverd står i sentrum, er fortsatt uklart. Å kaste ihop en rekke kulturer og håpe resultatet blir en fredelig storkultur er et temmelig hasardiøst eksperiment - spesielt når man får hyppige eksempler på at nyankomne deltakere synes å få preferansebehandling sammenlignet med dem som mener de har vært med på å bygge velferdsstaten resten av verden vil ha en bit av.

Landets politiske ledere har gjort gode ting på mange områder, men når det gjelder flerkulturell samordning skorter det stort, i flere retninger. Fordelene med et flerkulturelt Norge har vært dårlig kommunisert, mens ulempene har fått bre seg på folkemunne og i avlukkede fora; og borgerpliktene nyankomne deltakere i det norske fellesskapet skal respektere har vært elendig håndhevd.

For mange etnisk norske har det virket som om alt norsk per definisjon var dårlig eller ufullstendig, mens alt som kom utenfra per samme definisjon var godt og supplerende, og ville berike landet. De som har ytret et varsko er blitt ropt ned, kalt rasister og det som verre er.

Jeg syns at den fortielsen FrP ble utsatt for, fra media og etablerte politiske partier, har virket fullstendig mot sin hensikt. Bekymrede etnisk norske følte deres motforestillinger aldri kom til orde i media og i etablerte partier, og søkte derfor til partiet som også ble forsøkt kneblet, til det ble så stort at det ikke kunne ignoreres lenger.

Dette er et komplisert bilde, som du forsøker å rentegne ved å gjøre den ene siden til skurk, og den andre til helgen. Så enkelt er det ikke. En rekke meningsberettigede er blitt jagd vekk fra meningstorget, og har søkt sammen i enklaver der de har utviklet noen merkelige virkelighetsbilder, og i ytterste konsekvens er resultatet slike som Breivik. Vi banker oss selv på brystet med hvor demokratiske og åpne vi er her hjemme, men disse som ønsker å markere på Stiklestad er ikke onde eller forkvaklede, de er oppriktig bekymret, og syns ikke de blir hørt, så nå gjør de noe de ellers aldri ville drømt om, for nå syns de nok er nok.

Tenk tilbake på "Maria Amelie" debatten her, der enkeltes bidrag ble satt i skammekroken som "ubarmhjertige", "umenneskelige", "hjerteløse", osv. Multikulti-Norge følte det seiret da hun kunne vende tilbake, man fant de nødvendige smutthullene til at både Ap og SVs ledere fikk bevare ansikt -- men mange i Monokulti-Norge så det som en ytterligere bekreftelse på det de mistenkte: at det flerkulturelle prosjektet var viktigere enn respekt for lovverk, tradisjoner og borgerplikter. (Jeg bruker Multi/Mono kun som illustrasjon. Fryktelige begreper - men vi har sett slikt før, og slik grensegang virker begge veier).

Handlinger har konsekvenser, og når du nå oppfordrer til å tie ihjel FrP og meningene på den politiske fløyen, så tenner du egentlig bare en lunte, og behøver ikke spille altfor forskrekket når det smeller igjen.
    Vi må være klokere enn som så.
    Det verste er at dette blir neppe noe bedre etter 22/7.
    Jeg håper dette er noe Vredensgnag har liret av seg i vanvare og egentlig ikke er representabelt for det han selv mener. Han faller i den typiske fellen for dem som ønsker å fremtre som intellektuelle.

Budskapet er: Jeg er ikke rasist og har ikke noe mot innvandrere, men....

Det er et av historiens farligste "men", og det er veldig utbredt i Norge.
    Jeg synes vredens innlegg var særs godt!

Når kommentaren går på at noe som for meg virker ganske så gjennomtenkt blir karakterisert som noe vreden har «liret av seg», så begynner jeg å lure. Når det i tillegg ikke medfølger ett eneste argument, utenom en liten frase som på ingen måte umiddelbart er å lese som relevant til vredens innlegg, så lurer jeg ennå mer. Er dette en kommentar som FatmanFlump bare lirer av seg, eller går det an å opplyse oss (nuvel, meg) om hvor vi tar feil i lesningen av vredens innlegg?

Retorisk sette er dette «men» som det blir vist til selvfølgelig artig. Det har sin berettigelse av og til å kjøre den frasen. Jeg er ikke uenig i det. Men i andre tilfeller er det slik at problemfelt artikuleres, og de har som oftest mange aspekter. Slike aspekter fanges også inn i et «men», men har lite å gjøre med den retoriske finte i første tilfelle. Den første - den som FatmanFlump viser til - er den apologetiske (om en kan bruke en slik betegnelse her). Jeg ser ingen slik rettferdigjørende (apologetisk) retorikk i vredens innlegg.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Nifelheim skrev:
    HåkonN skrev:
    Nifelheim skrev:

Tror du virkelig på det du skriver? At Norge i løpet av 20 år vil ha flertall av muslimer? Statistikken, link, sier ikke dette. Ikke en gang i nærheten!

andre utheving:
    FrP sier nøyaktig dette. De vil ha alle asylsøkere i egen lukket leir mens søknaden dems blir behandlet. Lukket leir er definisjonen på konsentrasjonsleir.

At Norge har totalt åpne grenser er en stråmann du har opprettet. Norge har ikke åpne grenser, og ingen argumenterer for åpne grenser.

Neida, det er bare i Oslo vi vil ha slikt flertall, om ca 10-15 år.

Resten av landet følger ikke etter før om 30-50 år. Men det visste du vel.

N

Nifelheim

Gjest
    oddgeir skrev:
    Nifelheim skrev:
    HåkonN skrev:
    Nifelheim skrev:

andre utheving:

For noe sprøyt!

Sitat av SSB (link i opprinnelige melding):
    "- Mellom 4 og 11 prosent muslimer i 2060"

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    JE skrev:
    BT skrev:
    Doc.G skrev:
    Morpheus skrev:

Idiotisk artikkel.
    I ettermiddag hørte faktisk fra en jeg kjenner og står på valg til kommunestyret her i kommunen sa til meg: Hu Siv sitter vel og gleder, gliser for seg selv nå. Han er fra AP. Har jobbet med han i flere år som tillitsvalgt.
    Ja, kommer det til FrP er det ofte brått sluitt på de positive egenskamene mange mener de har i forholdet til andre mennesker.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.696
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    JE skrev:
    Skuffende og beviser at idioter finner vi over alt. Det er nesten bedre med de som publiserer dritten, enn de som sitter og mener slikt for seg selv. Det er nettopp slikt vi skal heve oss over i tider som dette. Siv er nok like lei seg som alle andre over alt som er tapt, og innser nok også at hendelsen ikke akkurat er bra for FrP selv om gærningen ikke hadde noe med FrP å gjøre.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    FrP skal nok få slite med oppslutningen framover, mens AP vil få et solid løft.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Parelius skrev:
    FatmanFlump skrev:
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    erato skrev:

"Korsfarerne lærte oss hvor farlig den rene tro kan være. Hitler lærte oss hvilke fryktelige konsekvenser ideen om den rene rase kan få. Breivik lærer oss at også troen på den rene kultur kan være dødbringende.

Han beviser dermed det han ville motbevise. Det flerkulturelle samfunnet er eneste mulige vei å gå. Vi må bli kjent med hverandre. Vi må respektere hverandre. Vi må kunne leve fredelig side om side.

Det syns jeg er en forenkling. Det er mange veier å gå. I Frankrike har man igangsatt deportasjoner av Rom-folket, og det er innført forbud mot heldekkende hodeplagg for kvinner. Det er kutyme med etnisk/religiøs profilering utfra sikkerhetshensyn i hele Europa. Mens jeg i femtiårene vandrer omkring i hele Oslo når jeg vil, mer eller mindre overalt - så finnes det bydelsgrenser som er trukket opp av ungdomsgjenger med ulike bakgrunner, der det å bevege seg inn på hverandres områder fører til øyeblikkelig konflikt, eller at man må betale for å kunne passere, om man er ungdom.

Hva slags flerkulturelt samfunn vi vil ha, og hvordan det skal defineres slik at menneskeverd står i sentrum, er fortsatt uklart. Å kaste ihop en rekke kulturer og håpe resultatet blir en fredelig storkultur er et temmelig hasardiøst eksperiment - spesielt når man får hyppige eksempler på at nyankomne deltakere synes å få preferansebehandling sammenlignet med dem som mener de har vært med på å bygge velferdsstaten resten av verden vil ha en bit av.

Landets politiske ledere har gjort gode ting på mange områder, men når det gjelder flerkulturell samordning skorter det stort, i flere retninger. Fordelene med et flerkulturelt Norge har vært dårlig kommunisert, mens ulempene har fått bre seg på folkemunne og i avlukkede fora; og borgerpliktene nyankomne deltakere i det norske fellesskapet skal respektere har vært elendig håndhevd.

For mange etnisk norske har det virket som om alt norsk per definisjon var dårlig eller ufullstendig, mens alt som kom utenfra per samme definisjon var godt og supplerende, og ville berike landet. De som har ytret et varsko er blitt ropt ned, kalt rasister og det som verre er.

Jeg syns at den fortielsen FrP ble utsatt for, fra media og etablerte politiske partier, har virket fullstendig mot sin hensikt. Bekymrede etnisk norske følte deres motforestillinger aldri kom til orde i media og i etablerte partier, og søkte derfor til partiet som også ble forsøkt kneblet, til det ble så stort at det ikke kunne ignoreres lenger.

Dette er et komplisert bilde, som du forsøker å rentegne ved å gjøre den ene siden til skurk, og den andre til helgen. Så enkelt er det ikke. En rekke meningsberettigede er blitt jagd vekk fra meningstorget, og har søkt sammen i enklaver der de har utviklet noen merkelige virkelighetsbilder, og i ytterste konsekvens er resultatet slike som Breivik. Vi banker oss selv på brystet med hvor demokratiske og åpne vi er her hjemme, men disse som ønsker å markere på Stiklestad er ikke onde eller forkvaklede, de er oppriktig bekymret, og syns ikke de blir hørt, så nå gjør de noe de ellers aldri ville drømt om, for nå syns de nok er nok.

Tenk tilbake på "Maria Amelie" debatten her, der enkeltes bidrag ble satt i skammekroken som "ubarmhjertige", "umenneskelige", "hjerteløse", osv. Multikulti-Norge følte det seiret da hun kunne vende tilbake, man fant de nødvendige smutthullene til at både Ap og SVs ledere fikk bevare ansikt -- men mange i Monokulti-Norge så det som en ytterligere bekreftelse på det de mistenkte: at det flerkulturelle prosjektet var viktigere enn respekt for lovverk, tradisjoner og borgerplikter. (Jeg bruker Multi/Mono kun som illustrasjon. Fryktelige begreper - men vi har sett slikt før, og slik grensegang virker begge veier).

Handlinger har konsekvenser, og når du nå oppfordrer til å tie ihjel FrP og meningene på den politiske fløyen, så tenner du egentlig bare en lunte, og behøver ikke spille altfor forskrekket når det smeller igjen.
    Jeg håper dette er noe Vredensgnag har liret av seg i vanvare og egentlig ikke er representabelt for det han selv mener. Han faller i den typiske fellen for dem som ønsker å fremtre som intellektuelle.

Når kommentaren går på at noe som for meg virker ganske så gjennomtenkt blir karakterisert som noe vreden har «liret av seg», så begynner jeg å lure. Når det i tillegg ikke medfølger ett eneste argument, utenom en liten frase som på ingen måte umiddelbart er å lese som relevant til vredens innlegg, så lurer jeg ennå mer. Er dette en kommentar som FatmanFlump bare lirer av seg, eller går det an å opplyse oss (nuvel, meg) om hvor vi tar feil i lesningen av vredens innlegg?

Retorisk sette er dette «men» som det blir vist til selvfølgelig artig. Det har sin berettigelse av og til å kjøre den frasen. Jeg er ikke uenig i det. Men i andre tilfeller er det slik at problemfelt artikuleres, og de har som oftest mange aspekter. Slike aspekter fanges også inn i et «men», men har lite å gjøre med den retoriske finte i første tilfelle. Den første - den som FatmanFlump viser til - er den apologetiske (om en kan bruke en slik betegnelse her). Jeg ser ingen slik rettferdigjørende (apologetisk) retorikk i vredens innlegg.
    Les gjennom det han har skrevet et par ganger til og se om det virkelig er noe du kan stå inne for. Husk, dette er ikke en ex.phil-oppgave. Dette er del av en debatt på et internettforum hvor grunnleggende verdier blir tatt opp. Dersom du mener det som står ovenfor er slett håndtverk fra min side vil jeg be deg om å gi et fyldig motsvar selv.

P

Parelius

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    Parelius skrev:
    FatmanFlump skrev:
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    erato skrev:

Les gjennom det han har skrevet et par ganger til og se om det virkelig er noe du kan stå inne for. Husk, dette er ikke en ex.phil-oppgave. Dette er del av en debatt på et internettforum hvor grunnleggende verdier blir tatt opp. Dersom du mener det som står ovenfor er slett håndtverk fra min side vil jeg be deg om å gi et fyldig motsvar selv.
    Da må du komme med noe mer enn konklusjonen din; jeg trenger argumentene/premissene dine - som jeg altså etterlyste.

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:

Det er mye slik retorikk som denne som ligger til grunn for fremvesten av slike fenomener som den konservative kristne terroristen vi har opplevd. Denne forestillingen om at vi blir kolonisert og at det er en skummel sammensvergelse av muslimer som planlegger å ta over landet og klargjøre det for det verdensomspennede kalifatet.

Tidligere kunne man se på slike forstillinger som litt morsomme tåpeligheter fra paranoide sinn.

I dag ser vi konsekvensen av at noe tar det på ramme alvor og prøver å gjøre noe med "situasjonen".

Fiendebildet er endret for all fremtid og jeg håper og formoder at overvåkningspolitiet vil bruke mye mer til på miljøet rundt dokument.no og likesinnede arnesteder.

Når det kommer til ren partipolitikk så ser jeg ikke noen grunn til å sette frpere i samme bås som denne terroristen mer enn vil kan sette muslimer generelt i samme bås som islamistiske terrorister. Valget i år er dessuten et lokalvalg og handler om lokale saker, prioriteringer, mennesker og budgetter. Om denne saken får noen betydning for valget håper jeg det blir i form av økt deltakelse. Denne aksjonen var rettet mot hele det politiske Norge og vårt demokrati, og det inkluderer alle partiene som deltar i slike valg og alle som er politikere for Norge.

I denne saken skal jeg dømme alle for hva de gjør og sier i ettertid og ikke alt hva som er sagt og gjort og sagt i en mer uskyldig tid der få tok slik argumentasjon som sitert over på alvor, eller hadde noen forestillinger om at det fantes mennesker med slike ambisjoner og handlekraft som terroristen. Selv folk som Tybring-Gjedde skal få sjansen til å snakke i etterpåklokskap, og ikke bli tolket i skyggen av terrorhandlingene.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    @Gjestemedlem: det synes jeg var fint sagt. Alle bør kanskje få en sjanse til å nullstille sine holdninger etter 22/7 og dømmes etter det.

Leder av AUF Vest-Agder forteller sin historie, det er som å høre beskrivelsen av en forferdelig drøm. Den ekle følelsen man har når alt går i slow motion og man ikke kommer unna det man har bak seg. Sterkt

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Nifelheim skrev:
    Hvor skrev jeg 20 år? SSB fjernet jeg forresten i mitt opprinnelige innlegg da jeg ikke fant igjen artikkelen som antydet en slik utvikling. SSB ser ut til å føre mindre statistikk over slikt nå av en eller annen grunn. Men info finnes der ute om man søker og regner litt selv:

Innvandring (2010): 73 852
    Nyfødte (2010): 61 500
    Fruktbarhet norske familier: 1.8
    Fruktbarhet irakiske familier: 4.3
    Frukbarhet pakistanske familier: 3.2
    Fruktbarhet somalske familier: 4.4

Det sier seg selv at dette er et regnestykke vi vil "tape" før eller siden. Hvor mange tiår er bare et regnestykke. Spørsmål er heller om man er mot eller for at "vi" til slutt blir en minoritet i Norge, og til slutt blir styrt av et politisk parti som kanskje setter andre verdier høyere en det vi i dag mener er riktige for Norge. I hvilken retning vi ønsker at vårt land skal ta er selvfølgelig opp til demokratiet å bestemme, og uansett valg så respekterer jeg det. For meg er dette intet skrekkscenario, og jeg har mange ikke-vestlige innvandrer venner her i Oslo, men jeg er skeptisk til at vi kan håndtere veksten og kulturforskjellene for en fin måte. Politikken frem til i dag har ikke fungerert optimalt.

- Innen 15-20 år kommer en million innbyggere i Norge til å ha innvandrerbakgrunn. Det må vi leve med. Det gir Norge muligheter. Men da må vi våge å ta tak i tabuene rundt det, sier Jonas Gahr Støre til VG

Dette er også interessant....

Det finnes gode grunner for at Norge bør ha innvandrere både fra vestlige og ikke-vestlige land. Men det finnes neppe særlig mange gode grunner til at norske medier og myndigheter skal unnlate å snakke sant om innvandringens konsekvenser på kort og lang sikt. Likevel er det nettopp det som gjøres. Helt spesielt viser det seg at våre myndigheter har jukset med prognosene for antall innvandrere.

http://www.honestthinking.org/no/pub/VG.2005.05.15.OJA.Kronikk_om_SSB.htm

Nifelheim skrev:
    Muligens litt vel sterkt og uheldig ordvalg. Men jeg er for at vi tar bedre vare på de innvandrerene vi har tatt i mot og skal i fremtiden ta i mot, strengere kontroll for de som kommer utelukkende for å utnytte ressursene uten respekt for norsk kultur, demokrati og lover. Kort sagt er jeg for en streng innvandringspolitikk, men jeg hadde ikke forventet noe annet av et annet land heller. Tybring-Gjedde kjenner jeg forøvrig ikke særlig til utover artikkelen du linker til, ikke er det spesielt interessant heller.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.696
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Straks det innledningsvise sjokket og raseriet har gitt seg, synes jeg vi blir enigere og enigere. Det gir håp, og viser at dialog virker. Tråden har i hvert fall vært veldig nyttig for meg og jeg ser fler og fler innlegg jeg er enig i, også fra folk jeg trodde jeg var svært uenig med. Til tross for alle påstander om kranglefanter på sentralen synes jeg vi kan være vel bekjent med det.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Stavanger i går. Og jeg er ikke noen demonstrant, men dette måtte jeg gå i. Sammen med ca 75.000 andre. Verdig og flott.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    HåkonN skrev:
    Nifelheim skrev:
    Hvor skrev jeg 20 år? SSB fjernet jeg forresten i mitt opprinnelige innlegg da jeg ikke fant igjen artikkelen som antydet en slik utvikling. SSB ser ut til å føre mindre statistikk over slikt nå av en eller annen grunn. Men info finnes der ute om man søker og regner litt selv:

Innvandring (2010): 73 852
    Nyfødte (2010): 61 500
    Fruktbarhet norske familier: 1.8
    Fruktbarhet irakiske familier: 4.3
    Frukbarhet pakistanske familier: 3.2
    Fruktbarhet somalske familier: 4.4

Det sier seg selv at dette er et regnestykke vi vil "tape" før eller siden. Hvor mange tiår er bare et regnestykke. Spørsmål er heller om man er mot eller for at "vi" til slutt blir en minoritet i Norge, og til slutt blir styrt av et politisk parti som kanskje setter andre verdier høyere en det vi i dag mener er riktige for Norge. I hvilken retning vi ønsker at vårt land skal ta er selvfølgelig opp til demokratiet å bestemme, og uansett valg så respekterer jeg det. For meg er dette intet skrekkscenario, og jeg har mange ikke-vestlige innvandrer venner her i Oslo, men jeg er skeptisk til at vi kan håndtere veksten og kulturforskjellene for en fin måte. Politikken frem til i dag har ikke fungerert optimalt.

- Innen 15-20 år kommer en million innbyggere i Norge til å ha innvandrerbakgrunn. Det må vi leve med. Det gir Norge muligheter. Men da må vi våge å ta tak i tabuene rundt det, sier Jonas Gahr Støre til VG

Dette er også interessant....

Det finnes gode grunner for at Norge bør ha innvandrere både fra vestlige og ikke-vestlige land. Men det finnes neppe særlig mange gode grunner til at norske medier og myndigheter skal unnlate å snakke sant om innvandringens konsekvenser på kort og lang sikt. Likevel er det nettopp det som gjøres. Helt spesielt viser det seg at våre myndigheter har jukset med prognosene for antall innvandrere.

http://www.honestthinking.org/no/pub/VG.2005.05.15.OJA.Kronikk_om_SSB.htm

Nifelheim skrev:
    Muligens litt vel sterkt og uheldig ordvalg. Men jeg er for at vi tar bedre vare på de innvandrerene vi har tatt i mot og skal i fremtiden ta i mot, strengere kontroll for de som kommer utelukkende for å utnytte ressursene uten respekt for norsk kultur, demokrati og lover. Kort sagt er jeg for en streng innvandringspolitikk, men jeg hadde ikke forventet noe annet av et annet land heller. Tybring-Gjedde kjenner jeg forøvrig ikke særlig til utover artikkelen du linker til, ikke er det spesielt interessant heller.
    Du glemmer å ta hensyn til at innvandrere raskt kommer ned på norsk nivå etter at de kommer hit, hva fødselstall angår.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    I Tønsberg igår, vi var 15000. Reidar Hjermann holdt en flott tale til barna og ungdommen.

VilhelmW skrev:
    Mange som har deltatt i rosetog eller andre minne- eller solidaritetsmarkeringer?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    905
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    Slubbert skrev:
    Det er ikke illegitimt per se å være innvandringskritisk. Og som sagt tidligere; å redusere etterspillet av denne hendelsen til nok en partipolitisk polemikk, enda én i den uendelige rekken av likedanne, vil være noe av det mest respektløse jeg kan tenke meg.
    hva vi du foreslå da?
    Du er ikke så bevandret på nettet skjønner jeg. Det er mer enn nok å ta tak i.
    Jeg stilte deg et spørsmål. Hva er ditt alternativ til den partipolitiske polemikken? - siden du misliker den så sterkt, så bør du ha et bedre alternativ.
    Det som har formet Anders Behring Breivik er noe helt annet enn legitim innvandringskritikk, og hvis det er slik at du og dine likesinnede skal sable ned all legitim innvandringskritikk og trakassere alle som har reelle bekymringer rundt innvandring, og det er mange, så vil dere bare bidra til å forsterke det undergrunnsmiljøet som har formet ham. Jeg er sterkt uenig med FrP i innvandringsspørsmålet, trolig mer enn noe annet enkelttema, men å gi dem ansvar for disse strømningene finner jeg intet mindre enn hårreisende. Om noe, så har de legitime populistpartiene vært en ventil for dette, et korrektiv til meningstyranniet som har bidratt til å redusere rekrutteringen til det som vitterligen er farlige undergrunnsmiljøer.

Du svarte ikke på spørsmålet denne gangen heller. I stedet kommer du med endel beskyldninger. Alle gode ting er tre, heter det, så jeg gir deg en ny sjanse. Hva er ditt alternativ til en politisk opprydning etter denne politisk motiverte udåden?

-Eller lener du deg på en forklaring om at mannen bør få en psykiatrisk diagnose som fritar for all debatt?

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    52
    erato skrev:
    JE skrev:
    Skuffende og beviser at idioter finner vi over alt. Det er nesten bedre med de som publiserer dritten, enn de som sitter og mener slikt for seg selv. Det er nettopp slikt vi skal heve oss over i tider som dette. Siv er nok like lei seg som alle andre over alt som er tapt, og innser nok også at hendelsen ikke akkurat er bra for FrP selv om gærningen ikke hadde noe med FrP å gjøre.
    Er enig i dette, og jeg sa til ham dette kan du ikke mene, da driver du bare flere inn i gjemmselen. Og blir enda mere desperate.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    BT skrev:
    Du glemmer å ta hensyn til at innvandrere raskt kommer ned på norsk nivå etter at de kommer hit, hva fødselstall angår.
    Synker sikkert jevnt over etter hvert som de blir integrert, men med utgangspunkt i opp til 4.4 barn per familie er det også litt å gå på. Fra SSB forøvrig...

I mange tilfeller er fruktbarhetsnivået høyere i Norge enn i hjemlandet til innvandrerne. For eksempel var fruktbarheten i Bosnia Hercegovina på 1,2 barn per kvinne i 2002 (Council of Europe 2004), mens den var på 1,9 for denne innvandrergruppen i Norge. Grunnen til denne tendensen kan være at de som har innvandret til Norge er mer familieorientert, eller at det er enklere for dem å kombinere yrkesdeltakelse og familie her enn i hjemlandet (Lappegård 2001). Årsaken til denne tendensen vil også ha sammenheng med kvinnenes oppholdsgrunnlag i landet, og deres botid.

Iflg. statistikken også passert flere innvandrere enn nyfødte nå. Innvandrere står også for en andel av de nyfødte.

Men dette er bare et sidespill, og egentlig ikke av relevans til den pågående debatten.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Parelius skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Parelius skrev:
    FatmanFlump skrev:
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    erato skrev:

1Det syns jeg er en forenkling. Det er mange veier å gå. I Frankrike har man igangsatt deportasjoner av Rom-folket, og det er innført forbud mot heldekkende hodeplagg for kvinner. Det er kutyme med etnisk/religiøs profilering utfra sikkerhetshensyn i hele Europa. Mens jeg i femtiårene vandrer omkring i hele Oslo når jeg vil, mer eller mindre overalt - så finnes det bydelsgrenser som er trukket opp av ungdomsgjenger med ulike bakgrunner, der det å bevege seg inn på hverandres områder fører til øyeblikkelig konflikt, eller at man må betale for å kunne passere, om man er ungdom.

2Landets politiske ledere har gjort gode ting på mange områder, men når det gjelder flerkulturell samordning skorter det stort, i flere retninger. Fordelene med et flerkulturelt Norge har vært dårlig kommunisert, mens ulempene har fått bre seg på folkemunne og i avlukkede fora; og borgerpliktene nyankomne deltakere i det norske fellesskapet skal respektere har vært elendig håndhevd.

3For mange etnisk norske har det virket som om alt norsk per definisjon var dårlig eller ufullstendig, mens alt som kom utenfra per samme definisjon var godt og supplerende, og ville berike landet. De som har ytret et varsko er blitt ropt ned, kalt rasister og det som verre er.

4Jeg syns at den fortielsen FrP ble utsatt for, fra media og etablerte politiske partier, har virket fullstendig mot sin hensikt. Bekymrede etnisk norske følte deres motforestillinger aldri kom til orde i media og i etablerte partier, og søkte derfor til partiet som også ble forsøkt kneblet, til det ble så stort at det ikke kunne ignoreres lenger.

5Dette er et komplisert bilde, som du forsøker å rentegne ved å gjøre den ene siden til skurk, og den andre til helgen. Så enkelt er det ikke. En rekke meningsberettigede er blitt jagd vekk fra meningstorget, og har søkt sammen i enklaver der de har utviklet noen merkelige virkelighetsbilder, og i ytterste konsekvens er resultatet slike som Breivik. Vi banker oss selv på brystet med hvor demokratiske og åpne vi er her hjemme, men disse som ønsker å markere på Stiklestad er ikke onde eller forkvaklede, de er oppriktig bekymret, og syns ikke de blir hørt, så nå gjør de noe de ellers aldri ville drømt om, for nå syns de nok er nok.

6Handlinger har konsekvenser, og når du nå oppfordrer til å tie ihjel FrP og meningene på den politiske fløyen, så tenner du egentlig bare en lunte, og behøver ikke spille altfor forskrekket når det smeller igjen.

Da må du komme med noe mer enn konklusjonen; jeg trenger argumentene.
    Dersom det er slik at du mener du kan stå inne for det Vredensgnag skriver er det fyldig nok i massevis. Dersom du ikke kan ta et eget standpunkt i saken er det ditt problem. Mitt håp var at du skulle se den uheldige siden av innlegget hans. Jeg trodde virkelig at det var åpenbart for alle og enhver hvorfor innlegget hans var problematisk.

Anyhew, jeg kan påpeke noen få problemer, men disse er på ingen måter utfyllende:

1Frankrikes deportasjoner av rom-folket er en forbrytelse mot EU som idé og et forkastelig menneskerettighetsbrudd begått av den franske stat. De kan ikke sammenlignes på noe vis med en lokal kuriositet i Oslo som verken sanksjoneres av det norske samfunn eller noen av minoritetsgrupperingene.

2 At noe er underkommunisert gjør ikke dets motsetning gyldigere. Ulempene som ifølge ham blir blottlagt "på folkemunne og i avlukkede fora" er gjerne overdrivelser og ubegrunnede påstander med henvisninger til statistikker som ikke eksisterer og meningsfeller som ikke har noe grunnlag for å si det de sier.

3 Retorisk gnelder hvor man fremstiller en virkelighet hvor nordmenn er annenrangsborgere i eget land. Bare tull og utelukkende egnet til å fremstille etniske nordmenn som offer. Og for hvert offer må der være en forbryter.

4 FRP er rent faktisk blitt overeksponert og deres høyreekstreme utsagn har fått en langt mer nøytral eksponering enn det er rom for innenfor grensene av anstendig journalisitikk.

5 Det er ikke et komplisert bilde, bare mye informasjon. Og nok en gang, at man har ytringsfrihet betyr ikke at alle meninger er legitime innenfor grensene av et moderne demokrati. Ikke det at det skulle være et problem for Vreden da han og hannes har rikelig med plass på "meningstorget", langt mer enn de burde. Dette er bare nok et forsøk på å tildele fremmedfiendtlige offerrollen. Heldigvis har vi hatt demokratiske institusjoner og en regjering som har begrenset innflytelsen til disse på den faktiske politikken Norge fører.

6Tull fra A til Å, FRP er del av problemet og må motarbeides så lenge det er med på å nedvurdere verdien av enkeltmennesker. Dersom FRP tier er det deres sak, ingen kan ta fra dem den ytringsfriheten de er garantert gjennom lovgivning. Det er mer problematisk at FRP og deres støttespillere ønsker å tie mennesker som viser rettferdiget harme over uttalelsene og politikken deres.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke denne taperen og massemorderen fortjener den oppmerksomheten han åpenbart er ute etter. Mine nærmeste og deres nærmeste venner slapp unna, men det er verre med en del fjernere slektninger og noen venner-av-venner. Det kommer noen telefoner de neste dagene som jeg ikke gleder meg til, og det kommer noen begravelser som jeg gleder meg enda mindre til.

Uansett, en observasjon som jeg først så på trykk på kommentarplass i DN er at fyrens verdensbilde minner mest av alt om verdensbildet hos islamistiske terrorister. Det kjempes for en idealisert "ren" statsdannelse etter mønster av X, befridd fra Y som er ute etter å besudle vedkommendes verden med Z. I en slik eksistensiell kamp mot Y og Z blir alle midler tillatte, også vold mot uskyldige. Så er det opp til enhver å sette inn "korsfarere", "kalifatet", "islamister", "vantro", "vestlige verdier" osv på de riktige stedene i stedet for X, Y og Z. En slags usalig blanding av tankegodset fra Usama Bin Laden, Reinhard Heydrich og Lord Voldemort er hva denne fyren tydeligvis bekjenner seg til.

Rådet jeg gir til mine ungdommer er at de sender denne taperen et ettertrykkelig "up yours" ved å engasjere seg aktivt i politiske og ideelle ungdomsorganisasjoner etter fritt valg, så lenge det er innenfor demokratiske spilleregler. Unge Venstre, Amnesty, Røde Kors, Fremskrittspartiets Ungdom, whatever.

Enkelte som ser verden i "dem vs oss"-termer og argumenterer deretter bør kanskje tenke seg litt om, men personlig har jeg ikke tenkt å endre noen politiske standpunkter eller uttrykksformer som følge av dette. Heller ikke om innvandring og integrering. Det fortjener ikke denne taperen som ville torpedere demokratiet som idé og system.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    836
    Noe seint ja, men jeg vil nå likevel gi Vreden kompliment for innlegg nr. 1136!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn