Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    927
    EDIT: Nome gikk, etter min mening, for langt, etter det som er referert her, men at høyrepopulistiske partier skaper et klima som rettferdiggjør hat og vold er ikke noe nytt. Det var synlig i mellomkrigstiden, og det er synlig i dag om enn på en annen måte og i en annen grad.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nome skriver følgende om ledere for europeiske, høyrepopulistiske partier:
    - De har et klart ansvar for det klimaet der hat og vold er et alternativ for deres mest utålmodige støttespillere.

A

AK27

Gjest
    lars_erik skrev:
    Nome skriver følgende om ledere for europeiske, høyrepopulistiske partier:
    - De har et klart ansvar for det klimaet der hat og vold er et alternativ for deres mest utålmodige støttespillere.
    Selvfølgelig.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    erato skrev:
    oddgeir skrev:
    at det er fullt mulig å påvirke virkeligheten, gjerne ved en mer aktiv integreringspolitikk, og redusert tilstrømming slik at denne blir bærekraftig. (jfr. Brockmann)
    Bare for ordens skyld oddgeir, jeg er ikke uenig med deg i dette. Det forsvarer likevel ikke hvilken som helst retorikk i kampen for dette synet. Og det kan jo hende vi er uenige i både hva en aktiv integreringspolitikk innebærer, og hvilke mekanismer som skal styre tilstrømningen.
    Det kan være, men det er i så fall nyanser om jeg har forstått deg riktig.

A

AK27

Gjest
    Du vet forskjellen på assimilering og integrering Oddgeir? Integrering er en toveisprosess.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    EDIT: Nome gikk, etter min mening, for langt, etter det som er referert her, men at høyrepopulistiske partier skaper et klima som rettferdiggjør hat og vold er ikke noe nytt. Det var synlig i mellomkrigstiden, og det er synlig i dag om enn på en annen måte og i en annen grad.
    Jeg syns ikke Nome gikk for langt. Så lenge de høyre-partier det her er snakk om, ikke foretar en klar grenseoppgang mot disse miljøene og gjør noe med sin retorikk, gjødsler de disse miljøene. I FRP er det mange skikkelige folk, men desverre har de også i sin midte personer og grupperinger som i sin retorikk og synspunkter er langt forbi det som burde være akseptert.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.315
    Sted
    Nøtterøy
    Gjest skrev:
    Den fyren der er bare ute etter fokus på seg selv og sin politiske korrekthet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.037
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det sies mye klokt i DN, feks dette:

"Korsfarerne lærte oss hvor farlig den rene tro kan være. Hitler lærte oss hvilke fryktelige konsekvenser ideen om den rene rase kan få. Breivik lærer oss at også troen på den rene kultur kan være dødbringende.

Han beviser dermed det han ville motbevise. Det flerkulturelle samfunnet er eneste mulige vei å gå. Vi må bli kjent med hverandre. Vi må respektere hverandre. Vi må kunne leve fredelig side om side.

Kampen for enhet og renhet ender i blodbad. Det har Breivik lært oss."

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2189269.ece

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:

"Korsfarerne lærte oss hvor farlig den rene tro kan være. Hitler lærte oss hvilke fryktelige konsekvenser ideen om den rene rase kan få. Breivik lærer oss at også troen på den rene kultur kan være dødbringende.

Han beviser dermed det han ville motbevise. Det flerkulturelle samfunnet er eneste mulige vei å gå. Vi må bli kjent med hverandre. Vi må respektere hverandre. Vi må kunne leve fredelig side om side.

Veldig godt innlegg. Det flerkulturelle samfunn er den eneste farbare vei.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    Andy skrev:
    Petter Nome viser på en utmerket måte noe av det jeg har forsøkt å sette fingeren på. Han kan ikke tas alvorlig.
    Han etterlever med stor presisjon en tekst Øystein Sunde skrev i 89.
    Jeg synes Petter Nome ikke hadde noen god analyse av situasjonen, argumentene funker like bra / dårlig med motsatt fortegn. At det denne gangen var høyreekstremisme og ikke islamfascisme er noe nær en tilfeldighet. Men jeg forstår allikevel ikke hvorfor han skal tas mindre alvorlig enn for eksempel diverse lederskikkelser i Frp.

Honkey

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Honkey-Chateau skrev:
    oddgeir skrev:
    Andy skrev:
    Petter Nome viser på en utmerket måte noe av det jeg har forsøkt å sette fingeren på. Han kan ikke tas alvorlig.
    Han etterlever med stor presisjon en tekst Øystein Sunde skrev i 89.
    Jeg synes Petter Nome ikke hadde noen god analyse av situasjonen, argumentene funker like bra / dårlig med motsatt fortegn. At det denne gangen var høyreekstremisme og ikke islamfascisme er noe nær en tilfeldighet. Men jeg forstår allikevel ikke hvorfor han skal tas mindre alvorlig enn for eksempel diverse lederskikkelser i Frp.

Honkey
    Det at det passer like godt på islamsk ekstremisme, gjør jo ikke at det ikke var en god analyse.

Dette er sakset fra DN.

Det er ekstremismen, troen på det absolutte og det rene, som er farlig. Og den er like farlig om den finner sitt utspring i Saudi-Arabia eller i Norge.

Europeiske høyreekstremister og radikale islamister har mer til felles med hverandre enn de har med de fleste av de som omgir dem. Ekstremistene er ikke mange. Men de skaper frykt og konflikt fordi vi ser dem som symboler på den kulturen vi selv ikke er en del av. De bør heller betraktes som ubehagelige sider ved enhver kultur.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.315
    Sted
    Nøtterøy
    Jobber selv i en industribedrift hvor det er mange forskjellige politiske oppfatninger blant de ansatte.

Og når det gjelder rasisme så er det ihvertfall ikke noe mindre av det blant arbeiderpartivelgerne.

Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    108
    Vet ikke om det er nevnt tidligere her da jeg ikke har lest annet enn de 50 første sidene, men den hailingen med roser i Oslo i går ville jeg gjerne ha blitt spart for.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    erato skrev:

Veldig godt innlegg. Det flerkulturelle samfunn er den eneste farbare vei.
    Det syns jeg er en forenkling. Det er mange veier å gå. I Frankrike har man igangsatt deportasjoner av Rom-folket, og det er innført forbud mot heldekkende hodeplagg for kvinner. Det er kutyme med etnisk/religiøs profilering utfra sikkerhetshensyn i hele Europa. Mens jeg i femtiårene vandrer omkring i hele Oslo når jeg vil, mer eller mindre overalt - så finnes det bydelsgrenser som er trukket opp av ungdomsgjenger med ulike bakgrunner, der det å bevege seg inn på hverandres områder fører til øyeblikkelig konflikt, eller at man må betale for å kunne passere, om man er ungdom.

Hva slags flerkulturelt samfunn vi vil ha, og hvordan det skal defineres slik at menneskeverd står i sentrum, er fortsatt uklart. Å kaste ihop en rekke kulturer og håpe resultatet blir en fredelig storkultur er et temmelig hasardiøst eksperiment - spesielt når man får hyppige eksempler på at nyankomne deltakere synes å få preferansebehandling sammenlignet med dem som mener de har vært med på å bygge velferdsstaten resten av verden vil ha en bit av.

Landets politiske ledere har gjort gode ting på mange områder, men når det gjelder flerkulturell samordning skorter det stort, i flere retninger. Fordelene med et flerkulturelt Norge har vært dårlig kommunisert, mens ulempene har fått bre seg på folkemunne og i avlukkede fora; og borgerpliktene nyankomne deltakere i det norske fellesskapet skal respektere har vært elendig håndhevd.

For mange etnisk norske har det virket som om alt norsk per definisjon var dårlig eller ufullstendig, mens alt som kom utenfra per samme definisjon var godt og supplerende, og ville berike landet. De som har ytret et varsko er blitt ropt ned, kalt rasister og det som verre er.

Jeg syns at den fortielsen FrP ble utsatt for, fra media og etablerte politiske partier, har virket fullstendig mot sin hensikt. Bekymrede etnisk norske følte deres motforestillinger aldri kom til orde i media og i etablerte partier, og søkte derfor til partiet som også ble forsøkt kneblet, til det ble så stort at det ikke kunne ignoreres lenger.

Dette er et komplisert bilde, som du forsøker å rentegne ved å gjøre den ene siden til skurk, og den andre til helgen. Så enkelt er det ikke. En rekke meningsberettigede er blitt jagd vekk fra meningstorget, og har søkt sammen i enklaver der de har utviklet noen merkelige virkelighetsbilder, og i ytterste konsekvens er resultatet slike som Breivik. Vi banker oss selv på brystet med hvor demokratiske og åpne vi er her hjemme, men disse som ønsker å markere på Stiklestad er ikke onde eller forkvaklede, de er oppriktig bekymret, og syns ikke de blir hørt, så nå gjør de noe de ellers aldri ville drømt om, for nå syns de nok er nok.

Tenk tilbake på "Maria Amelie" debatten her, der enkeltes bidrag ble satt i skammekroken som "ubarmhjertige", "umenneskelige", "hjerteløse", osv. Multikulti-Norge følte det seiret da hun kunne vende tilbake, man fant de nødvendige smutthullene til at både Ap og SVs ledere fikk bevare ansikt -- men mange i Monokulti-Norge så det som en ytterligere bekreftelse på det de mistenkte: at det flerkulturelle prosjektet var viktigere enn respekt for lovverk, tradisjoner og borgerplikter. (Jeg bruker Multi/Mono kun som illustrasjon. Fryktelige begreper - men vi har sett slikt før, og slik grensegang virker begge veier).

Handlinger har konsekvenser, og når du nå oppfordrer til å tie ihjel FrP og meningene på den politiske fløyen, så tenner du egentlig bare en lunte, og behøver ikke spille altfor forskrekket når det smeller igjen.
    Vi må være klokere enn som så.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Andy skrev:
    Jobber selv i en industribedrift hvor det er mange forskjellige politiske oppfatninger blant de ansatte.

Og når det gjelder rasisme så er det ihvertfall ikke noe mindre av det blant arbeiderpartivelgerne.
    Det har du desverre helt rett i. Det kommer av at Ap og de andre partiene ikke har stått opp mot de ekstreme høyrekreftene. De har forsøkt tiet de ihjel, før de sakte har glidd i deres retning for å demme opp for velgerflukt. La oss håpe at denne terroren fører til at vi får partier som nok engang har en idelogi, der de står med begge føttene plantet i humanismen og tar klart og tydelig avstand fra de ekstreme.

Vredensgnag; jeg har aldri oppfordret til å fortie FRP. Tvert i mot.
    Ellers var det et godt innlegg du hadde.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    927
    Andy skrev:
    Gjest skrev:
    Den fyren der er bare ute etter fokus på seg selv og sin politiske korrekthet.
    Det er din mening, men har det interesse i denne debatten?

Hva er så galt med å være politisk korrekt?

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Stemmer ikke Frp, men er man av den formening at Nome sine uttalelser er helt legitime og greie, er man vel like ekstremt på venstre-siden som de man på høyresiden kritiserer.

Og ja vi er for demokratiet - stem for all del hva du vil, men vit at så lenge du stemmer Frp og/eller er kritisk til et multikulturelt samfunn vil vi stemple deg som ond, useriøs og rasistisk og man burde skjemmes der man står i sin grilldress og brenner pølser.

Den type "verbale terror" og mobbing mot den politiske oponionen, er nettopp det ABB fremmer som et problem med venstresiden. Å ukritisk trekke likheter mellom en politisk person i oponionen og denne grufulle hendelsen, demonstrerer bare at det også finnes venstreradikale som ikke tenker seg om to ganger før de velger å misbruke en slik tragedie for å fremme sin politiske agenda.

Jeg tror man bør være forsiktig med det i en tid som dette.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    HåkonN skrev:
    Stemmer ikke Frp, men er man av den formening at Nome sine uttalelser er helt legitime og greie, er man vel like ekstremt på venstre-siden som de man på høyresiden kritiserer.

Og ja vi er for demokratiet - stem for all del hva du vil, men vit at så lenge du stemmer Frp og/eller er kritisk til et multikulturelt samfunn vil vi stemple deg som ond, useriøs og rasistisk og man burde skjemmes der man står i sin grilldress og brenner pølser.

Den type "verbale terror" og mobbing mot den politiske oponionen, er nettopp det ABB fremmer som et problem med venstresiden. Å ukritisk trekke likheter mellom en politisk person i oponionen og denne grufulle hendelsen, demonstrerer bare at det også finnes venstreradikale som ikke tenker seg om to ganger før de velger å misbruke en slik tragedie for å fremme sin politiske agenda.

De 4 første ordene dine (stemmer ikke Frp, men....) understreker på en fin måte det du skriver i resten av innlegget.
    Enig i alt du skriver.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.315
    Sted
    Nøtterøy
    HåkonN skrev:

Flott!!

V

vredensgnag

Gjest
    Det står en statue utenfor Briskeby Brannstasjon. Vi gikk forbi den i dag.

Jeg takker for tilbakemelding på det innlegget, men det er en meget vanskelig problemstilling, og det står ting i innlegget som inneholder mye konfliktstoff.

Vedlegg

S

Slubbert

Gjest
    oddgeir skrev:
    De 4 første ordene dine (stemmer ikke Frp, men....) understreker på en fin måte det du skriver i resten av innlegget.
    Enig i alt du skriver.
    Veldig bra. Vil også tilføye at det at så mange føler seg tvunget til å understreke at de ikke stemmer FrP, presumptivt for å bli tatt på alvor, avslører en svakhet ved demokratiet, og en fremmedggjøring av enkelte velgergrupper og "grasrotoppfatninger" (i mangel av et bedre ord) som gir grobunn for fremveksten det nå uttrykkes bekymringer for. Det spørres om hva som er "problemet med PK". Det er i seg selv ikke noe problem med politisk korrekthet, men når divergerende oppfatninger presses ned i undergrunnen, så kommer disse som en selvfølge til å radikaliseres der.

Meningstyranni er problemet, og det florerer det av i denne tråden.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    927
    Dette holder bare ikke! Ingen kan frita Fr.p for det ansvaret de har med å skape et miljø av fremmedfrykt i dette landet. Den som er blind for at dette har vært et bidrag i denne hendelsen må sove godt!

Du må ikke sove

Jeg våknet en natt av en underlig drøm,
    det var som en stemme talte til mig,
    fjern som en underjordisk strøm -
    og jeg reiste mig op: Hvad er det du vil mig?

- Du må ikke sove! Du må ikke sove!
    Du må ikke tro, at du bare har drømt!
    Igår blev jeg dømt.
    I natt har de reist skafottet i gården.
    De henter mig klokken fem imorgen!

Hele kjelleren her er full,
    og alle kaserner har kjeller ved kjeller.
    Vi ligger og venter i stenkolde celler,
    vi ligger og råtner i mørke hull!

Vi vet ikke selv, hvad vi ligger og venter,
    og hvem der kan bli den neste, de henter.
    Vi stønner, vi skriker - men kan dere høre?
    Kan dere absolutt ingenting gjøre?

Ingen får se oss.
    Ingen får vite, hvad der skal skje oss.
    Ennu mer:
    Ingen kan tro, hvad her daglig skjer!

Du mener, det kan ikke være sant,
    så onde kan ikke mennesker være.
    Der fins da vel skikkelig folk iblandt?
    Bror, du har ennu meget å lære!

Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves.
    Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves!
    Verden har glemt oss! Vi er bedratt!
    Du må ikke sove mer i natt!

Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap
    og tenke på hvad der gir vinning og tap!
    Du må ikke skylde på aker og fe
    og at du har mer enn nok med det!

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
    og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
    Du må ikke tåle så inderlig vel
    den urett som ikke rammer dig selv!
    Jeg roper med siste pust av min stemme:
    Du har ikke lov til å gå der og glemme!

Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør!
    De puster på hatets og ondskapens glør!
    De liker å drepe, de frydes ved jammer,
    de ønsker å se vår verden i flammer!
    De ønsker å drukne oss alle i blod!
    Tror du det ikke? Du vet det jo!

Du vet jo, at skolebarn er soldater,
    som stimer med sang over torv og gater,
    og opglødd av mødrenes fromme svig,
    vil verge sitt land og vil gå i krig!

Du kjenner det nedrige folkebedrag
    med heltemot og med tro og ære -
    du vet, at en helt, det vil barnet være,
    du vet, han vil vifte med sabel og flag!

Og så skal han ut i en skur av stål
    og henge igjen i en piggtrådsvase
    og råtne for Hitlers ariske rase!
    Du vet, det er menneskets mening og mål!

Jeg skjønte det ikke. Nu er det for sent.
    Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent.
    jeg trodde på fremgang, jeg trodde på fred,
    på arbeid, på samhold, på kjærlighet!
    Men den som ikke vil dø i en flokk
    får prøve alene, på bøddelens blokk!

Jeg roper i mørket - å, kunde du høre!
    Der er en eneste ting å gjøre:
    Verg dig, mens du har frie hender!
    Frels dine barn! Europa brenner!

Jeg skaket av frost. Jeg fikk på mig klær.
    Ute var glitrende stjernevær.
    Bare en ulmende stripe i øst
    varslet det samme som drømmens røst:

Dagen bakenom jordens rand
    steg med et skjær av blod og brand,
    steg med en angst så åndeløs,
    at det var som om selve stjernene frøs!

Jeg tenkte: Nu er det noget som hender. -
    Vår tid er forbi - Europa brenner!

Arnulf Øverland
    -1937-

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.600
    Hvor mange ganger har dere hørt folk si: "Jeg stemmer FrP på grunn av deres innvandringspolitikk"
    Hvor mange ganger har dere hørt folk si: "Jeg stemmer SV på grunn av deres innvandringspolitikk"

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Må innrømme at jeg er litt skuffet over Nome.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Flott innlegg , gjest. "Du må ikke sove" er noe av det beste norsk litteratur har.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.400
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg borte fra denne tråden da det er vanskelig å finne de rette ordene, at JS ved flere anledninger har fått tårene til å dukke opp er noe jeg håper aldri vil skje igjen.

Men når tråden har kommet inn på det sporet den har og flere på ytterste venstre på ny vil kneble debatten og befeste inntrykket av at de sitter på de beste løsningene samt holder den moralske fanen høyest må man forvente at noen protesterer.

Jeg synes disse to innleggene sier mye fornuftig:1111 av H-C og 1136 av VG og hadde man klart å holde seg på dette nivået ville muligens debattklimaet sett annerledes ut.

Jeg er nok ikke alltid blant de mest saklige men det er gjerne slik det blir når man til stadig og over tid blir møtt med usakligheter/stigmatisering fremfor argumenter.

Her er oversikten over voldelige anslag i noen europeiske land i 2010, kritikken av retorikk og debattklima på høyresiden kan sikkert kritiseres men før man kaster sten i glasshus er det gjerne greit å telle til 10.

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvilke her inne hører til på "ytterste venstre"?
    Jeg for min del har alltid stemt Ap.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har altså vært i min første demonstrasjon. Utrolig godt å være i byen sammen alle de andre menneskene.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg har altså vært i min første demonstrasjon. Utrolig godt å være i byen sammen alle de andre menneskene.
    Gikk selv i tog i går. Et fellesskap som gjorde godt.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Slubbert skrev:
    oddgeir skrev:
    Enig i alt du skriver.
    Veldig bra. Vil også tilføye at det at så mange føler seg tvunget til å understreke at de ikke stemmer FrP, presumptivt for å bli tatt på alvor, avslører en svakhet ved demokratiet, og en fremmedggjøring av enkelte velgergrupper og "grasrotoppfatninger" (i mangel av et bedre ord) som gir grobunn for fremveksten det nå uttrykkes bekymringer for. Det spørres om hva som er "problemet med PK". Det er i seg selv ikke noe problem med politisk korrekthet, men når divergerende oppfatninger presses ned i undergrunnen, så kommer disse som en selvfølge til å radikaliseres der.

Meningstyranni er problemet, og det florerer det av i denne tråden.
    Dersom folk ikke vil innrømme at de støtter FRP fordi de gjenkjenner at det har et forkastelig verdigrunnlag og menneskesyn er jo det bare sunt. Dersom de ikke vil innrømme det uten slike betenkeligheter kalles det feighet. Det demokratiske Norge er sterkt på tross av FRP, ikke på grunn av det. Dessuten er det vel få partier som må gjemme seg like mye bak "Politisk Korrekthet" som FRP. Hvordan ville politikken deres vært å lese dersom de skulle skrevet den ut i klartekst?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    lars_erik skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Gikk selv i tog i går. Et fellesskap som gjorde godt.
    Vi var mellom 5000 og 10 000 i Tromsø. Jeg trodde ikke det skulle ha noen effekt på meg og mine, men vi følte oss alle lettere til sinns etter å ha deltatt.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn