Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Dag Solstad ble nevnt her. Jeg har noen bøker av Dag Solstad i hylla, men det har mest vært skuffende lesning, er jo liksom ikke opptatt av verken fotball eller norsk politikk. Det var én ting jeg syntes var spesielt artig da jeg leste en av bøkene hans da, sånn at det er jo ikke bare fotball og politikk han skriver om. Dette jeg tenkte på har å gjøre med hva man med andre ord kan kalle for et sett med mer eller mindre konkrete problemer om introduksjonen av ting i skolen.

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Jeg antar at Smorte i øyeblikket setter seg grundig inn i drapsstatistikkene (https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_1052.pdf), og mens jeg venter på hans forklaring på hvor hans livsfarlige innvandrere er, kan jeg dra kortversjonen av statistikken, slik at alle forstår det:

Den typiske drapsmannen er en norsk mann, mellom 20 og 40, arbeidsløs, bor i eller nær Oslo og han dreper en venn (eller bekjent) med kniv etter en krangel, hjemme hos seg selv eller hos drapsofferet.
    Jeg kan foreslå for Smorte at han heller begynner å rette sin xenofobi mot arbeidsløse nordmenn. De arbeidsløse ser ut til å være ekstra farlige når de er fulle, bare for å ha det nevnt.

Honkey
    Nå virker heller ikke ABB å ha vært sjenerende mye ute i fast arbeid. Siden en blond mann nå har drept flere mennesker enn den samlede befolkning i dette landet dreper på tre år foreslår jeg at smorte retter sine fobier mot blonde mennesker og begynner å hyle opp om at alle partier som ikke setter inn tiltak mot blonde menn uten fast jobb, er landsforrædere. Og ja, jeg er selv blond, men heldigvis har jeg fast jobb selv om det ikke kan virke slik på aktiviteten her inne.....
    Det norske demokratiets styrke er at våre arbeidsgivere finansierer den nødvendige debatten.

V

vredensgnag

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Jeg antar at Smorte i øyeblikket setter seg grundig inn i drapsstatistikkene (https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_1052.pdf), og mens jeg venter på hans forklaring på hvor hans livsfarlige innvandrere er, kan jeg dra kortversjonen av statistikken, slik at alle forstår det:

Den typiske drapsmannen er en norsk mann, mellom 20 og 40, arbeidsløs, bor i eller nær Oslo og han dreper en venn (eller bekjent) med kniv etter en krangel, hjemme hos seg selv eller hos drapsofferet.
    Jeg kan foreslå for Smorte at han heller begynner å rette sin xenofobi mot arbeidsløse nordmenn. De arbeidsløse ser ut til å være ekstra farlige når de er fulle, bare for å ha det nevnt.

Honkey
    Problemet, Honkey-Chateau, er at når smorte24 ikke finner dette belegget, så forklarer han det for seg selv som følger: "Myndighetene har manipulert statistikken, slik at sannheten skal skjules, fordi de har en forræderisk agenda om å fylle landet med kriminelle utlendinger."

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.331
    Sted
    Nøtterøy
    vredensgnag skrev:
    erato skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Nå virker heller ikke ABB å ha vært sjenerende mye ute i fast arbeid. Siden en blond mann nå har drept flere mennesker enn den samlede befolkning i dette landet dreper på tre år foreslår jeg at smorte retter sine fobier mot blonde mennesker og begynner å hyle opp om at alle partier som ikke setter inn tiltak mot blonde menn uten fast jobb, er landsforrædere. Og ja, jeg er selv blond, men heldigvis har jeg fast jobb selv om det ikke kan virke slik på aktiviteten her inne.....
    Det norske demokratiets styrke er at våre arbeidsgivere finansierer den nødvendige debatten.
    Du er vel bare interessert i en debatt så lenge folk er enig med deg
    tror jeg. :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Unnskyld hvis jeg tråkker litt på tærne dine nå, Decoman: ligger det noen grad av planlegging bak, eller er din tendens til å skrive setninger som er vanskelig å forstå innholdet i helt tilfeldig?
    Jeg har prøvd med så mange av dine innlegg, men merker at jeg gir opp å finne tråden lenge før innlegget er ferdiglest.

V

vredensgnag

Gjest
    Andy skrev:
    vredensgnag skrev:
    erato skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Nei - jeg ønsker å få mine meninger avprøvd og kritisert, slik jeg gjør det samme med andre, og det skjer ofte at jeg flytter på dem når jeg møter gode argumenter, noe det er mange av her inne.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Decoman: kan du skrive korte setninger og sette punktum etter hver mening du skriver? Da vil det bli lettere å lese og forstå meningene dine.

V

vredensgnag

Gjest
    Glenn Beck er linket til over - her kan man høre ham sammenligne AUF med Hitlerjugend. Glenn Beck er en sentral amerikansk mediapersonlighet med ekstreme meninger og et ståsted lang til høyre.

http://mediamatters.org/mmtv/201107250006

I 2010 gjennomførte Glenn Beck et "Restoring Honor Rally" i Washington D.C., dit det kom store folkemengder. I mange av sine show på Fox har han uttrykt meninger som kunne gått rett inn i manifestet - Beck og Breivik er meningsfeller.
    http://www.usatoday.com/news/washington/2010-08-26-glenn-beck-rally_N.htm

Det er tungt å lytte til Beck, og å vite at store mengder mennesker i mange land er enige med både ham og gjerningsmannen.
    http://www.glennbeck.com/

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Glenn Beck har en interessant måte å lyve på. Vanligvis vil man prøve å legge løgnen så nært sannheten som mulig. Glenn Beck lyver konsekvent om absolutt alt han sier. USA må gjøre noe med utdanningssystemet sitt, det er uvitenhet parasitter som ham lever av.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    vredensgnag skrev:
    Andy skrev:
    vredensgnag skrev:
    erato skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Nei - jeg ønsker å få mine meninger avprøvd og kritisert, slik jeg gjør det samme med andre, og det skjer ofte at jeg flytter på dem når jeg møter gode argumenter, noe det er mange av her inne.

sabla fin holdning, og formulert på en fin måte :)

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.331
    Sted
    Nøtterøy
    Mange kritiserer tv2 for mange av sine litt spesielle vinklinger og kryssklippinger.

Litt rart av Nrk å dra fram denne figuren til studio i disse tider synes jeg?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Glenn Beck er værre enn jeg trodde var mulig. Kunnskapsløs er han også, og det er jo kunnskapsløshet som fører til slike vrangforestillinger. Man erstatter kunnskapen med en forestilling. Intellektuell latskap?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Andy skrev:
    Mange kritiserer tv2 for mange av sine litt spesielle vinklinger og kryssklippinger.

Litt rart av Nrk å dra fram denne figuren til studio i disse tider synes jeg?

Lars Gule er forsker på temaer som er svært relevant for det som har skjedd. Hva er det -saklig sett -som er så galt med å ha ham i studio.

S

Slubbert

Gjest
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Den "gode"? smorte skjønner ikke at han løper ekstremistenes og terroristenes ærend med sin retorikk. En mann som kaller de som ikke er enige i hans syn på innvandring for landssvikere, er en farlig mann. Det er akkurat samme ordbruk som ABB. Han gjødsler hatet og fortjener ikke respekt, men forakt.
    Det du ikke skjønner er at du er den som sprer mest hat og forakt her inne. Det er hatet og forrakten vi må til livs fordi det den som fører til terrorisme.
    +1

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Slubbert skrev:
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Den "gode"? smorte skjønner ikke at han løper ekstremistenes og terroristenes ærend med sin retorikk. En mann som kaller de som ikke er enige i hans syn på innvandring for landssvikere, er en farlig mann. Det er akkurat samme ordbruk som ABB. Han gjødsler hatet og fortjener ikke respekt, men forakt.
    Det du ikke skjønner er at du er den som sprer mest hat og forakt her inne. Det er hatet og forrakten vi må til livs fordi det den som fører til terrorisme.
    +1
    +2

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men, er det rett å akseptere slikt som dette:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080788

Og dersom vi ikke aksepterer det, hva skal vi gjøre med det?

Og er det akseptabelt at folk i fremtredende offentlige posisjoner fremmer slike synspunkter?

En ting er at det er greit å ha de, en annen ting, er det greit at vi lar de få ha tillitsvalgte posisjoner?

I min mening nei. Det er ingen selvfølge at ekstremister som dette skal få lov å beholde politiske posisjoner. Det er et godt trekk ved vårt politiske system at vi kan velge å holde slike mennesker vekke. Det er greit å minne om at politiske partier har ekskludert personer for langt mindre ting enn dette. Hvem som helst har ikke krav på at det politiske system skal tilby dem en talerstol.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Andy skrev:
    Med hans fortid så vet jeg at det er en del som har reagert.
    Straffesystemet er ment å skulle fungere som en tidsbestemt straff, ikke livsvarig. Gule har tross alt vist gjennom de siste 35 år at han er et aktivum for det norske samfunnet, og hans kunnskaper kan så absolutt bidra til opplysning rund så vel denne saken som andre saker i vår samtid.
    Det blir urimelig å kneble folk for livet grunnet feilgrep i en fjern fortid.

Honkey

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Andy skrev:
    Gjest skrev:
    Andy skrev:
    Andy: I følge artikkelen har Lars Gule tatt avstand fra det han gjorde i full offentlighet. Skal han likevel dømmes til evig ytringsforbud?
    Og så hører han jo hjemme langt ut på venstresiden og da er det jo greit.
    I et demokrati må alle kunne ytre seg. Så lenge det foregår på en saklig, ryddig og etterrettelig måte så er det greit.

EDIT

Det innebærer at man ytrer seg innenfor det tillatte. Rasistiske og diskriminerende ytringer er ulovlig som du sikkert vet. Slike ytringer er det vel ingen som tør bruke nå lenger - selv om de hører til ytre høyre side i politikken.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    MaKi skrev:
    Unnskyld hvis jeg tråkker litt på tærne dine nå, Decoman: ligger det noen grad av planlegging bak, eller er din tendens til å skrive setninger som er vanskelig å forstå innholdet i helt tilfeldig?
    Jeg har prøvd med så mange av dine innlegg, men merker at jeg gir opp å finne tråden lenge før innlegget er ferdiglest.
    Du spør om det ligger noen grad av planlegging bak, men da er det jo lett for meg nå å bare svare "ja" uten at du blir særlig klokere av det. :p Jeg tolker ikke spørsmålet ditt bokstavelig selv om det kanskje kan virke sånn bare for å ha sagt det, jeg bare forsøker å være litt vennlig og omtenksom på hva du kan ha nytte av å lese hva jeg skriver akkurat her.

Jeg tror faktisk det går rimelig klart fram i det jeg skrev sist, at jeg omsider hinter om at teksten er spesielt forseggjort og slettes ikke er noe som er skrevet sånn helt uten videre i tilfelle noen kanskje tenkte at jeg gjorde det og da bare hadde funnet på å bare skrive i vei uten mål og mening.

Med flere setningsledd så er det nok viktig å forsøke arbeide med flyt teksten slik den kan leses, ikke først og fremst på grunn av lesbarhet, men av hensyn til å beholde en brukbar syntaks med ordene og setningene hvor meningsinnhold forblir mer viktig, enn at en leser skal kunne forvente en hyggelig, rask eller jevn leseropplevelse. Det er i skriveprosessen gjerne en del problematikk omkring omtankne for både ens egen forståelse av gjerne en rekke ideer og konsept, samt hvordan andre vil kunne tolke hva man selv skriver. I tillegg er det også mulig at jeg kan finne på noen triks for å argumentere for ting som ellers kan tenkes å ikke så lett aksepteres, en slags bevisst manipulasjon, men ikke noe særlig værre enn alle andre som enter prater eller skriver for å gjøre seg forstått. Jeg kunne nok skrevet mye her for å underbygge en del viktige moment jeg allerede har forsøkt poengtere på en grei måte, men det vil da være naturlig for meg å begynne prate om en hel del andre ting igjen som ville gjort det jeg skriver her til noe lik et essay.

En komplikasjon av å skrive kommentarer som handler mer om været, er at omskrivninger av hele, eller deler av setninger som oftest fører til små skrivefeil fordi innsetting av et enkelt ord kan føre til at tidsformen må omskrives, eller bare at jeg ikke har helt greier å sjonglere mellom nåtid og fortid i teksten på en måte som alltid og umiddlebart vil være feilfri. Det å ha litt hastverk er også en uting hvor et skifte av fokus for å korrigere en mer eller mindre åpenbar skrivefeil, antagelig gjør at korreksjoner av ord fører til nye skrivefeil pga. at jeg flytter en av hendene bort på musa for å markere i tekst, eller bare at jeg endrer sittestillingen litt underveis. Jeg tror forresten neppe at selv en fyr som Dag Solstad lar ordene bare fosse fram uten betydelig redigeringer i ettertid. Med skriveglede åpner det seg nye muligheter, men jeg vil si det er nok uheldig å lese nettavisene hele dagen, når man ellers kunne slått opp i ordbøker eller kanskje lest om ting på Wikipedia for å kanskje lære seg noe nytt.

Edit: Vil legge til at det er nok viktig å ha kontroll på bruken av adjektiver og adverb. Noen ganger er disse spesielt viktig for noe, andre ganger er de tydeligvis overflødige, eller så kan man også forstå dem som å verken hjelper til eller forstyrrer lesningen. Dette er ord som, absolutt, antagelig, spesielt, totalt, og sikkert en masse andre ord i tillegg, som kan brukes eller så å si misbrukes. Jeg har ingen regel for hvor mange komma en kan bruke i en setning, men de er ment å fungere slik kommategnet angivelig var ment, som en indikasjon på hvor man kan ta seg en liten pause under lesningen. En liten frekk greie er å bruke ; for å kline to setninger inn i en, men er litt usikker på om jeg får til dette så bra.

Edit2: Jeg sitter forresten med en 24 toms dataskjerm (1920x1200px), så jeg tenker at de som har mindre dataskjermer vil nok kanskje synes at enkelte kommentarer virker litt lange da de tar opp mye av plassen på skjermen.

Edit3: Et i det minste (så vidt jeg kan skjønne) akademisk problem som er gjenstand for når man snakker om hvordan mennesker påvirkes og kan være gjenstand for adferdsendring, vil for de spesielt interesserte være temaet destitusjon av subjektet, som kanskje med andre navn formodentlig benyttes av psykologer og psykoanalytikere hvis noen idag fremdeles kalles dette. Konseptet slik jeg mener å ha skjønt det fungerer ganske simpelt hen slik, at man tenker seg å søke å kontrollere assosiasjonene for ulike anledninger slik de tenkes kjent for en person. Desverre er dette en uting som nok kan gjøre det umulig å engang ha en oppriktig samtale med psykolog eller formodentlig ansatte som kanskje har utdanning med bakgrunn i psykoanalytisk teori.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Gjest skrev:
    Andy skrev:
    Gjest skrev:
    Andy skrev:
    Andy: I følge artikkelen har Lars Gule tatt avstand fra det han gjorde i full offentlighet. Skal han likevel dømmes til evig ytringsforbud?
    Og så hører han jo hjemme langt ut på venstresiden og da er det jo greit.
    I et demokrati må alle kunne ytre seg. Så lenge det foregår på en saklig, ryddig og etterrettelig måte så er det greit.

EDIT

Det innebærer at man ytrer seg innenfor det tillatte. Rasistiske og diskriminerende ytringer er ulovlig som du sikkert vet. Slike ytringer er det vel ingen som tør bruke nå lenger - selv om de hører til ytre høyre side i politikken.
    Han har jo førstehåndsopplysninger om hvordan en terrorist tenker så ja, han bør absolutt få ytre seg i denne saken.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Decoman skrev:
    MaKi skrev:
    Du spør om det ligger noen grad av planlegging bak, men da er det jo lett for meg nå å bare svare "ja" uten at du blir særlig klokere av det. :p Jeg tolker ikke spørsmålet ditt bokstavelig selv om det kanskje kan virke sånn bare for å ha sagt det, jeg bare forsøker å være litt vennlig og omtenksom på hva du kan ha nytte av å lese hva jeg skriver akkurat her.

Jeg tror faktisk det går rimelig klart fram i det jeg skrev sist, at jeg omsider hinter om at teksten er spesielt forseggjort og slettes ikke er noe som er skrevet sånn helt uten videre i tilfelle noen kanskje tenkte at jeg gjorde det og da bare hadde funnet på å bare skrive i vei uten mål og mening.

Med flere setningsledd så er det nok viktig å forsøke arbeide med flyt teksten slik den kan leses, ikke først og fremst på grunn av lesbarhet, men av hensyn til å beholde en brukbar syntaks med ordene og setningene hvor meningsinnhold forblir mer viktig, enn at en leser skal kunne forvente en hyggelig, rask eller jevn leseropplevelse. Det er i skriveprosessen gjerne en del problematikk omkring omtankne for både ens egen forståelse av gjerne en rekke ideer og konsept, samt hvordan andre vil kunne tolke hva man selv skriver. I tillegg er det også mulig at jeg kan finne på noen triks for å argumentere for ting som ellers kan tenkes å ikke så lett aksepteres, en slags bevisst manipulasjon, men ikke noe særlig værre enn alle andre som enter prater eller skriver for å gjøre seg forstått. Jeg kunne nok skrevet mye her for å underbygge en del viktige moment jeg allerede har forsøkt poengtere på en grei måte, men det vil da være naturlig for meg å begynne prate om en hel del andre ting igjen som ville gjort det jeg skriver her til noe lik et essay.

En komplikasjon av å skrive kommentarer som handler mer om været, er at omskrivninger av hele, eller deler av setninger som oftest fører til små skrivefeil fordi innsetting av et enkelt ord kan føre til at tidsformen må omskrives, eller bare at jeg ikke har helt greier å sjonglere mellom nåtid og fortid i teksten på en måte som alltid og umiddlebart vil være feilfri. Det å ha litt hastverk er også en uting hvor et skifte av fokus for å korrigere en mer eller mindre åpenbar skrivefeil, antagelig gjør at korreksjoner av ord fører til nye skrivefeil pga. at jeg flytter en av hendene bort på musa for å markere i tekst, eller bare at jeg endrer sittestillingen litt underveis. Jeg tror forresten neppe at selv en fyr som Dag Solstad lar ordene bare fosse fram uten betydelig redigeringer i ettertid. Med skriveglede åpner det seg nye muligheter, men jeg vil si det er nok uheldig å lese nettavisene hele dagen, når man ellers kunne slått opp i ordbøker eller kanskje lest om ting på Wikipedia for å kanskje lære seg noe nytt.
    Det forrige lange innlegget ditt var en ugjennomtrengelig skog av ord. Mulig syntaks og setningsoppbygging var på plass, men å skimte noe innhold eller budskap i den tette krattskogen av en tekst var langt mer enn jeg er i stand til. Kanskje var teksten myntet på folk med bedre leseforståelse (enn meg).

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    oddgeir skrev:
    Slubbert skrev:
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    +1
    +2
    +3

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg har holdt ytringsfrihetsfanen høyt i det siste, og har ønsket at man skal respektere sine meningsmotstandere ved å diskutere sak og ikke person. Men jeg kjenner det knyter seg i magen når jeg ser hva f eks Glenn Beck lirer av seg uimotsagt på riksdekkende amerikansk eter. Mine prinsipper skal bli hardt prøvet i tiden som kommer.

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    Da er man i gang. Nå skal alle politiske motstandere i alle land assosieres med ABB.

Forventet og trist. Når kommer den første gapestokken på Rådhusplassen?

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/kultur/debatt/kronikk/utoya/islamofobi/17457373/
    Jeg må berømme Malm for å ha begått en dekkende og presis analyse. At du kjenner motforestillinger burde mane til selvrefleksjon, fremfor utsagn om gapestokker.

Europa står overfor store utfordringer, noe vi har vært innom tidligere i diskusjonstråder her inne. Hvordan vi takler disse, og hva løsningene sier til oss og om oss, vil sette navn på årene vi skal gjennom nå. Selv er jeg ganske overbevist om at løsningene ikke bør hentes fra hverken det ekstreme høyre eller venstre, men vi må akseptere at lyset nå rettes like ubønnhørlig inn blant "monokulti" som enkelte har belyst "multikulti". (Stygge ord, men jeg ser dem overalt nå som jeg kikker på nettstedene du tidligere har anbefalt så sterkt her inne).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Da er man i gang. Nå skal alle politiske motstandere i alle land assosieres med ABB.

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/kultur/debatt/kronikk/utoya/islamofobi/17457373/
    Jeg kan ikke skjønne at du av denne kronikken leser at " Nå skal alle politiske motstandere i alle land assosieres med ABB.". Tvert i mot tar den for seg et hedigvis ganske lite, marginalt segment som ABB er en del av og prøver å beskrive en del holdninger som er vanlig der ute. Det er mulig beskrivelsen ikke er korrekt, da jeg ikke er en del av dette vet jeg lite om det. Men kan vanskelig se at du har dekning for det du skriver. Men du vet kanskje mer om dette miljøet enn jeg?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:

Jeg må berømme Malm for å ha begått en dekkende og presis analyse. At du kjenner motforestillinger burde mane til selvrefleksjon, fremfor utsagn om gapestokker.

Europa står overfor store utfordringer, noe vi har vært innom tidligere i diskusjonstråder her inne. Hvordan vi takler disse, og hva løsningene sier til oss og om oss, vil sette navn på årene vi skal gjennom nå. Selv er jeg ganske overbevist om at løsningene ikke bør hentes fra hverken det ekstreme høyre eller venstre, men vi må akseptere at lyset nå rettes like ubønnhørlig inn blant "monokulti" som enkelte har belyst "multikulti". (Stygge ord, men jeg ser dem overalt nå som jeg kikker på nettstedene du tidligere har anbefalt så sterkt her inne).
    Ser at vredens kom meg i forkjøpet, men dette er nøyaktig min refleksjon også over din forargelse over noe som synes å være en grei kronikk.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:

Her er jeg redd jeg ikke forstår helt hvor du vil.
    Jeg leser kronikøren dithen at det har vokst opp et etter hvert signifikant miljø med basis i moderne medier / Internett, der en voksende idé om en sivilisasjonskrig er et gjennomgangstema. Dette opplever nok fler enn denne kronikøren, og de nærmeste uker vil nok sette søkelyset noe klarere på denne trenden. Vi kan ikke dermed anta at alle motstandere av et multikulturelt Europa er farlige; det er en gdeigen kortslutning. Men jeg oppfatter heller ikke kronikøren dithen. Derimot sier han at på linje med for eksempel islamsk ektremisme, ekstrem venstreradikalisme, abnorme dyreverninteresser etc, så har også dette politiske tankegodset i seg kimen til ekstremisme. Slektskapet til ekstrem høyreving, samt rasistiske ideologier er også åpenbar.
    I det debattanter venner seg til benyttelse av soldat og krigsterminologi, er det tatt et skritt i farlig retning. Politiske ledere i demokratiske land er ikke landssvikere pr default, og det behøves ingen fryktløs hær for å kjempe dem ned. En slik politisk diskurs er farlig i sin grunnidé, helt uavhnegig av -isme eller farge, jeg håper vi kan enes om dette?

Honkey

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Jeg vil støtte Honkey i hans siste innlegg. Velformulert!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er skremmende å lese at ABB reagerte sterkere på Vestens engasjement i Kosovo enn på våre "serbiske brødres" nedslakting av 8000 sivile muslimer i Srebrenica. Hvis ikke det får noen til å forstå hvor forsiktig man bør være i omgange med visse typer retorikk, så er alt håp ute.

A

AK27

Gjest
    JENO skrev:
    Decoman skrev:
    MaKi skrev:

Det forrige lange innlegget ditt var en ugjennomtrengelig skog av ord. Mulig syntaks og setningsoppbygging var på plass, men å skimte noe innhold eller budskap i den tette krattskogen av en tekst var langt mer enn jeg er i stand til. Kanskje var teksten myntet på folk med bedre leseforståelse (enn meg).
    Mannen kom rett fra ordbokoppvarming og ulyssesmaraton, det kan skje de beste av oss. Kjenner meg mye igjen i problemstillingen Deco skisserer i dette siste innlegget. Syntaks er vanskelig, om enn det er en fordel for dem som leser det som er skrevet at den er på plass. Uansett, grunnen til at jeg begir meg ut på denne digresjonen - i en tråd hvor det ikke bør tulles for mye - er at jeg gjerne vil anbefale to bøker jeg ikke har lest til Deco: Stanley Fish, How to write a sentence og Strunk & White, The Elements of style. Som språkanarkist som er glad i ord og setninger ser jeg frem til å lese dem. I aller beste mening.

Så kan jeg legge til at Glenn Beck sannsynligvis ikke er så dum som han begir seg ut for å være, dessverre. Anders Behring Breivik er på den annen side tilsynelatende mindre smart enn han gir seg ut for å være. At alt han har å stille opp med er et jesuskompleks, intellektuelt tyveri og skvalder er intrykket mitt så langt - uten at det er noen trøst.

Skulle forresten likt om Slubbert eller Oddgeir kommenterte min kommentar til ordvekslingen de har hentet frem og satt en pluss bak for å vise at de er enige med nettopp det perpektivet jeg stilte meg kritisk til i min kommentar. Vel, mine siste kommentarer, om enn de har blitt mer og mer sludrete.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    AK27 skrev:
    Så kan jeg legge til at Glenn Beck sannsynligvis ikke er så dum som han begir seg ut for å være, dessverre.
    Det heter segmentering. Snakker man til dumme, er det absolutt en fordel å fremstille seg selv som dum, selv om det ligger adskillig mørkere hensikter bak.

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    17
    Honkey-Chateau skrev:
    oddgeir skrev:

Her er jeg redd jeg ikke forstår helt hvor du vil.
    Jeg leser kronikøren dithen at det har vokst opp et etter hvert signifikant miljø med basis i moderne medier / Internett, der en voksende idé om en sivilisasjonskrig er et gjennomgangstema. Dette opplever nok fler enn denne kronikøren, og de nærmeste uker vil nok sette søkelyset noe klarere på denne trenden. Vi kan ikke dermed anta at alle motstandere av et multikulturelt Europa er farlige; det er en gdeigen kortslutning. Men jeg oppfatter heller ikke kronikøren dithen. Derimot sier han at på linje med for eksempel islamsk ektremisme, ekstrem venstreradikalisme, abnorme dyreverninteresser etc, så har også dette politiske tankegodset i seg kimen til ekstremisme. Slektskapet til ekstrem høyreving, samt rasistiske ideologier er også åpenbar.
    I det debattanter venner seg til benyttelse av soldat og krigsterminologi, er det tatt et skritt i farlig retning. Politiske ledere i demokratiske land er ikke landssvikere pr default, og det behøves ingen fryktløs hær for å kjempe dem ned. En slik politisk diskurs er farlig i sin grunnidé, helt uavhnegig av -isme eller farge, jeg håper vi kan enes om dette?

Honkey
    Den politiske sirkel betyr at ytterpunktene til slutt møtes.Effekten dette møtet har for folket under politikken inntrer i midlertid lenge før selve møtet,og er i prinsippet likegyldig for dem/oss.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Jeg tror nok at slike handlinger har mennesket alltid vert vitne til,og det er nok ikke det siste eller verste vi har sett,fra verken høyre,venstre,senter,hvit,sort,gul eller grønn,dvs mennesket.

Dette er en hinsides brutal handling utført av et menneske.Så kaldt,beregnende og grusomt at jeg fortsatt ikke klarer å forstå hva som har skjedd.Tankene dreier seg mer mot noe uvirkelig,en film,en skrekkfilm,og måten det er utført på minner veldig om hva mange unge bruker mange timer pr dag på i diverse grusomt voldelige spill. Og jeg har vel bare sett Karma nemne det siste punktet,men jeg har lenge ment at vi kommer til å se grusomme handlinger i fremtiden som DELVIS kan spores tilbake til all den dritten vi fyller oss med enten via avstumpende voldelige inntrykk på film eller spill.Jeg blir alltid møtt med motargumentet at "alle forstår da vel forskjel på film/spill/fantasi og virkelighet! " ,vel de aller aller fleste gjør nok det i edru tilstand,men det skal neimen ikke så mange promille av en promilles avvik på den "regelen" før vi får se grusomme resultat ala det vi så nå fredag.

Jeg har ellers mange meninger jeg har hatt lyst å ta opp,men jeg har latt det ligge så langt i respekt for de mange som har blitt personlig rammet av denne tragedien.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn