MaKi skrev:
Unnskyld hvis jeg tråkker litt på tærne dine nå, Decoman: ligger det noen grad av planlegging bak, eller er din tendens til å skrive setninger som er vanskelig å forstå innholdet i helt tilfeldig?
Jeg har prøvd med så mange av dine innlegg, men merker at jeg gir opp å finne tråden lenge før innlegget er ferdiglest.
Du spør om det ligger noen grad av planlegging bak, men da er det jo lett for meg nå å bare svare "ja" uten at du blir særlig klokere av det.

Jeg tolker ikke spørsmålet ditt bokstavelig selv om det kanskje kan virke sånn bare for å ha sagt det, jeg bare forsøker å være litt vennlig og omtenksom på hva du kan ha nytte av å lese hva jeg skriver akkurat her.
Jeg tror faktisk det går rimelig klart fram i det jeg skrev sist, at jeg omsider hinter om at teksten er spesielt forseggjort og slettes ikke er noe som er skrevet sånn helt uten videre i tilfelle noen kanskje tenkte at jeg gjorde det og da bare hadde funnet på å bare skrive i vei uten mål og mening.
Med flere setningsledd så er det nok viktig å forsøke arbeide med flyt teksten slik den kan leses, ikke først og fremst på grunn av lesbarhet, men av hensyn til å beholde en brukbar syntaks med ordene og setningene hvor meningsinnhold forblir mer viktig, enn at en leser skal kunne forvente en hyggelig, rask eller jevn leseropplevelse. Det er i skriveprosessen gjerne en del problematikk omkring omtankne for både ens egen forståelse av gjerne en rekke ideer og konsept, samt hvordan andre vil kunne tolke hva man selv skriver. I tillegg er det også mulig at jeg kan finne på noen triks for å argumentere for ting som ellers kan tenkes å ikke så lett aksepteres, en slags bevisst manipulasjon, men ikke noe særlig værre enn alle andre som enter prater eller skriver for å gjøre seg forstått. Jeg kunne nok skrevet mye her for å underbygge en del viktige moment jeg allerede har forsøkt poengtere på en grei måte, men det vil da være naturlig for meg å begynne prate om en hel del andre ting igjen som ville gjort det jeg skriver her til noe lik et essay.
En komplikasjon av å skrive kommentarer som handler mer om været, er at omskrivninger av hele, eller deler av setninger som oftest fører til små skrivefeil fordi innsetting av et enkelt ord kan føre til at tidsformen må omskrives, eller bare at jeg ikke har helt greier å sjonglere mellom nåtid og fortid i teksten på en måte som alltid og umiddlebart vil være feilfri. Det å ha litt hastverk er også en uting hvor et skifte av fokus for å korrigere en mer eller mindre åpenbar skrivefeil, antagelig gjør at korreksjoner av ord fører til nye skrivefeil pga. at jeg flytter en av hendene bort på musa for å markere i tekst, eller bare at jeg endrer sittestillingen litt underveis. Jeg tror forresten neppe at selv en fyr som Dag Solstad lar ordene bare fosse fram uten betydelig redigeringer i ettertid. Med skriveglede åpner det seg nye muligheter, men jeg vil si det er nok uheldig å lese nettavisene hele dagen, når man ellers kunne slått opp i ordbøker eller kanskje lest om ting på Wikipedia for å kanskje lære seg noe nytt.
Edit: Vil legge til at det er nok viktig å ha kontroll på bruken av adjektiver og adverb. Noen ganger er disse spesielt viktig for noe, andre ganger er de tydeligvis overflødige, eller så kan man også forstå dem som å verken hjelper til eller forstyrrer lesningen. Dette er ord som, absolutt, antagelig, spesielt, totalt, og sikkert en masse andre ord i tillegg, som kan brukes eller så å si misbrukes. Jeg har ingen regel for hvor mange komma en kan bruke i en setning, men de er ment å fungere slik kommategnet angivelig var ment, som en indikasjon på hvor man kan ta seg en liten pause under lesningen. En liten frekk greie er å bruke ; for å kline to setninger inn i en, men er litt usikker på om jeg får til dette så bra.
Edit2: Jeg sitter forresten med en 24 toms dataskjerm (1920x1200px), så jeg tenker at de som har mindre dataskjermer vil nok kanskje synes at enkelte kommentarer virker litt lange da de tar opp mye av plassen på skjermen.
Edit3: Et i det minste (så vidt jeg kan skjønne) akademisk problem som er gjenstand for når man snakker om hvordan mennesker påvirkes og kan være gjenstand for adferdsendring, vil for de spesielt interesserte være temaet destitusjon av subjektet, som kanskje med andre navn formodentlig benyttes av psykologer og psykoanalytikere hvis noen idag fremdeles kalles dette. Konseptet slik jeg mener å ha skjønt det fungerer ganske simpelt hen slik, at man tenker seg å søke å kontrollere assosiasjonene for ulike anledninger slik de tenkes kjent for en person. Desverre er dette en uting som nok kan gjøre det umulig å engang ha en oppriktig samtale med psykolog eller formodentlig ansatte som kanskje har utdanning med bakgrunn i psykoanalytisk teori.